De voorzitter opent de zitting op 29/04/2019 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 25 maart 2019.
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur inzake een geïntegreerde samenwerking tussen gemeente en OCMW.
Overwegende dat er binnen de meerjarenplanning een prioritaire samenwerking moet zijn tussen gemeente en OCMW.
Overwegende dat een geïntegreerde samenwerking een efficiëntieverhoging en organisatieversterking beoogt.
Decreet Lokaal Bestuur dd 22.12.2017
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap van Binnenlands Bestuur te Brussel d.d. 25 maart 2019 houdende goedkeuring van de statutenwijziging AGB Zaventem.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit date de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 24, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging bij brief van 18 maart 2019 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op donderdag 13 juni 2019 om 14u00 die zal plaatsvinden in Concertgebouw, 't Zand 34 te Brugge met volgende agenda :
1. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2017-2018
2. verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2017-2018
3. goedkeuring van de jaarrekening 2017-2018 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
5. statutaire benoemingen;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019, waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer Sven VANEYCKEN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Farid DAHDOUH-GUEBAS, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het feit dat de gemeente bij schrijven van Regionaal Landschap Brabantse Kouter (RLBK) vzw de dato 04 april 2019 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering op maandag 06 mei 2019 om 19u00 te 1800 Vilvoorde, Houtemsesteenweg 23, met volgende agendapunten :
1. Opening van de vergadering
2. Vaststelling dat de oproeping is gebeurd conform de statuten
3. Vaststelling van de aanwezigheden en van het quorum
4. Goedkeuring verslag vorige AV
5. Verkiezing bestuursleden voor provincie Vlaams-Brabant en aangesloten gemeenten
6. Varia;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer Steven VAN TORRE en de heer Wim DRIESEN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Philip MATTHYS en mevrouw Sarah MORTIER, werden aangesteld;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Het huidige schoolreglement dateert van 23/11/2015 (zie bijlage).
Het nieuwe decreet Deeltijds Kunstonderwijs zorgt ervoor dat het oude schoolreglement moet aangepast worden.
Het voorstel van nieuw academiereglement werd door het beheerscomité van de Interlokale Verenigingen DKO besproken.
Het academiereglement dient ook te worden goedgekeurd door de deelnemende gemeenten aan het ILV DKO zijnde Kortenberg en Kampenhout.
In bijlage zit het OVSG-model dat model stond voor dit nieuwe academiereglement.
Decreet Deeltijds Kunstonderwijs van 9/3/2018 dat in voege ging op 1/9/2018
De gemeente Zaventem, vormt voor het gemeentelijk basisonderwijs, een scholengemeenschap met de gemeente Machelen. Hiervoor wordt er een bestuurder aangeduid in het beheerscomité:
effectief: Dirk Philips
Plaatsvervanger: Kim Flamen (dienst onderwijs)
Regio Noordrand heeft reeds 20 jaar ervaring met intergemeentelijke culturele samenwerking. Het ‘verbredingsproces’ werd enkele jaren geleden gestart waarbij het projectmatig werken meer en meer sector-overschrijdend werd aangepakt.
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking wil duurzame voorwaarden creëren om een geïntegreerd bovenlokale cultuurwerking te (laten) ontwikkelen, in stand te houden en te verspreiden. Het erkent en subsidieert daarvoor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die hieraan beantwoorden.
Voor onze regio betekent dit dat de continuïteit van de huidige werking en transversale culturele samenwerking kan verzekerd worden maar dat daarnaast de uitdaging kan aangegaan worden om linken te leggen met andere sectoren. Het is belangrijk om op bovenlokaal niveau ervoor te zorgen dat onze regio verder wordt ontwikkeld. Kennisdeling van culturele actoren met elkaar en met actoren uit andere beleidsdomeinen stimuleren, activeren, faciliteren en ondersteunen draagt hiertoe bij. Het efficiënter en effectiever aanpakken van gedeelde culturele en maatschappelijke uitdagingen in onze regio kan een meerwaarde betekenen voor elke partner. Een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor cultuur kan hierin een belangrijke regiefunctie opnemen.
De voorliggende statuten van de projectvereniging Noordrand omschrijven de werking (zie bijlage).
Deze beslissing tot toetreding werd besproken op het college van 1/4/2019.
Gelet op de ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
stemgerechtigd lid Raad van Bestuur :
Ingrid HOLEMANS
plaatsvervangend lid Raad van Bestuur :
Dirk PHILIPS
lid met raadgevende stem :
Amy GILLE
Lieve MAES
plaatsvervangend lid met raadgevende stem :
Nicolas TAVITIAN
Erik RENNEN
lid adviesgroep :
Freek ROMBOUTS;
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van de voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 29 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
stemgerechtigd lid Raad van Bestuur :
Ingrid HOLEMANS bekomt 22 stemmen
neen 7 stemmen
plaatsvervangend lid Raad van Bestuur :
Dirk PHILIPS bekomt 28 stemmen
neen 1 stem
lid met raadgevende stem :
Amy GILLE bekomt 20 stemmen
Lieve MAES 9 stemmen
plaatsvervangend lid met raadgevende stem :
Nicolas TAVITIAN bekomt 14 stemmen
Erik RENNEN 15 stemmen
lid adviesgroep :
Freek ROMBOUTS bekomt 29 stemmen;
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41, 56, 388, 389 en artikelen 401 tot en met 412 m.b.t. het oprichten van een projectvereniging.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Toelevering van maaltijden voor 3 scholen volgens het principe van de koude lijn - schooljaren 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023” een bestek met nr. CAD/2018/521/OND/1248 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 400.000,00 incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De zelfgeschreven software die nu in gebruik is bij het OCMW kan niet meer concurreren met alle mogelijkheden en het gebruiksgemak van recente commerciële toepassingen. Linken met o.a. de boekhouding zijn er niet.
Ook de complexe netwerkinfrastructuur: 2 gescheiden netwerken zijnde intern en extern, noodzakelijk om met eigen geschreven software te mogen verbinden met de KSZ, bevordert eenvoudig en efficiënt werken van alle diensten totaal niet.
Uit de audit van het OCMW was tevens gebleken dat een eigen software veel te grote risico's inhoudt m.b.t. de continuïteit, ondersteuning, veiligheid, ...
De taken van een OCMW breiden steeds uit. De noodzaak aan een gebruiksvriendelijke en intuïtieve webtoepassing die het brede actieterrein van de sociale dienst maximaal ondersteunt en integreert met andere diensten is daarbij cruciaal. De webtoepassing Sierra 2.0 biedt hier het antwoord.
De cliënt (en zijn gezin) vormt het centrale vertrekpunt van de hulpverlening, waarbij elk gegeven slechts één maal dient te worden geregistreerd, maar maximaal wordt gebruikt doorheen de volledige suite. Naast de persoonsgegevens en de volledige gezinssituatie is het ook mogelijk om allerhande gegevens over de cliënten bij te houden om een dienstverlening op maat te kunnen verstrekken. We denken hierbij aan inkomsten, uitgaven, schulden, eigendommen, opleiding, beroepservaring, talenkennis,…
Ook de integratie met andere domeinen – zoals BBC, authentieke bronnen, besluitvorming (eNotulen, ...), Digitaal Sociaal Dossier,… speelt een cruciale rol in het gebruiksgemak.
Naast de basis, werd ook de module Budgethulp mee aangeboden in de offerte, dewelke volledig is geïntegreerd binnen Sierra 2.0. Deze module zorgt voor een praktische ondersteuning van de dienst schuldhulpbemiddeling en maakt het opvolgen van dergelijke dossiers makkelijk.
In dit voorstel wordt de Cipal Schaubroeck toepassing Sierra 2.0 centraal op de op Cipal Schaubroeck aanwezige SaaS (Software as a Service) infrastructuur aangeboden. Het volledige beheer van deze omgeving gebeurt door Cipal Schaubroeck.
Door deze formule zijn er volgende voordelen t.o.v. een lokale aanpak:
Communicatie
Infrastructuur
Het aantal licenties is berekend op 21 gelijktijdige en dus 42 concurrent gebruikers waardoor deeltijdse medewerkers geen afzonderlijke licentie hoeven te betalen.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop en installatie van softwarepakket sociale zaken OCMW: Neptunus – Sierra” een technische beschrijving met nr. CAD/2019/543/OCMW/1299 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op éénmalige kost (investeringen) € 29.663,23 incl. BTW en een jaarlijkse kost (exploitatie) van € 27.024,33 incl. BTW voor het eerste jaar, € 32.319.92 incl. BTW voor het tweede jaar en € 37.615,51 incl. BTW voor het derde jaar, zijnde een totale exploitatiekost van € 96.959,77 incl. BTW voor 3 jaar;
Overwegende dat Cipal-Schaubroeck de kick-off pas kan houden in juni 2019 om ten vroegste in september 2019 de opstart en opleidingen te kunnen plannen, zal er nog slechts 4/12 van de exploitatiekost aangerekend kunnen worden in 2019, zijnde € 9.008,11 incl. BTW;
Overwegende dat de opdrachten waarvoor de vennoten beroep doen op Cipal-Schaubroeck NV te beschouwen zijn als inhouse- opdrachten ingevolge de richtlijn 2014/24/EU;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 april 2019 betreffende het starten van de plaatsingsprocedure waarin beslist werd om CIPAL SCHAUBROECK NV, Bell-Telephonelaan 2D te 2440 Geel uit te nodigen om een offerte in te dienen;
Overwegende dat 1 offerte ontvangen werd van CIPAL SCHAUBROECK NV, Bell-Telephonelaan 2D te 2440 Geel;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (rekening houdend met de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde CIPAL SCHAUBROECK NV, KBO nr. 664474051, Bell-Telephonelaan 2D te 2440 Geel, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op budgetsleutel 01.0119.02.211000IE1901 tbv € 29.663,23 incl. btw (software 2019) en op budgetsleutel 01.0119.02.615600 tbv € 27.024,33 incl. BTW voor het eerste jaar, € 32.319.92 incl. BTW voor het tweede jaar en € 37.615,51 incl. BTW voor het derde jaar (onderhoud en herstelling uitrusting);
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 2° (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op de Europese richtlijn 2014/24/EU inzake inhouse opdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 15 april, punt CBS/2019/1125, houdende : “Aankoop en installatie van softwarepakket sociale zaken OCMW: Neptunus – Sierra. Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het verzoek tot wijziging (afschaffing) van een gedeelte van de voetweg nr. 42 en 31, achtereenvolgens opgenomen in de Atlas der Buurtwegen van Zaventem en van Sint-Stevens-Woluwe, van IRET Development, Havenlaan 86c, bus 103 te 1000 Brussel;
Gelet op het opmetingsplan, gevoegd bij de aanvraag tot afschaffing van een gedeelte van de voetwegen nummers 42 (Atlas Zaventem) en 31 (Atlas Sint-Stevens-Woluwe) van 17 oktober 2018, opgemaakt door landmeter-expert ing. A. Bulen, werkzaam bij SWECO, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel;
Gelet op de motivatienota ter afschaffing deel voetweg nr. 42 - 31, opgemaakt op 18 oktober 2018 door SWECO, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van Zaventem in zitting van 28 januari 2019, punt GR/2019/012 houdende principebesluit betreffende de wijziging (afschaffing) van een gedeelte van de voetwegen nummers 42 (Atlas van Zaventem) en 31 (Atlas van Sint-Stevens-Woluwe);
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van Zaventem in zitting van 11 februari 2019, punt CBS/2019/411 houdende “gedeeltelijk afschaffen van voetweg 42 en 31 - openbaar onderzoek”;
Gelet op het openbaar onderzoek met het voorstel tot gedeeltelijke afschaffing van voetweg 42 en 31, dat gehouden werd van 04 februari 2019 tot en met 06 maart 2019;
Gelet op het besluit van het schepencollege van Zaventem in zitting van 1 april 2019, punt CBS/2019/964 houdende “Grote Kloosterstraat/Zone Lozenberg 3: afschaffing gedeelte voetweg 42 en gedeelte voetweg 31 – SLUITING OPENBAAR ONDERZOEK”;
Gelet op het getuigschrift van bekendmaking van het onderzoek de commodo et incommodo betreffende de afschaffing van een gedeelte van voetweg 42 en een gedeelte van voetweg 31;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek de commodo et incommodo van 1 april 2019;
Gelet op het schattingsverslag betreffende de meerwaarde van stroken grond welke ontstaat door de gedeeltelijke afschaffing van de voetwegen nrs. 31 en 42, opgemaakt op datum van 27 maart 2019 door Studieburo Quadrant bvba, Dorpsstraat 202, 3078 Kortenberg;
Gelet op het uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen van Sterrebeek, opgenomen in het wijzigingsplan (afschaffing);
Gelet op het besluit van het schepencollege van Zaventem in zitting van 8 april 2019, punt CBS/2019/1023 houdende “Grote Kloosterstraat/Zone Lozenberg 3: afschaffing gedeelte voetweg 42 en gedeelte voetweg 31 – voorbereiding definitief raadsbesluit”
Overwegend dat geen bezwaarschriften werden ingediend;
Gelet op de wet op de buurtwegen van 10 april 1841 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 28;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juni 2014 tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek inzake buurtwegen, inzonderheid artikel 1;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, Boek III, titel X, hoofdstuk I ‘Bruikleen of Commodaat’;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van Zaventem in zitting van 8 mei 2017, punt CBS/2017/1205 houdende principebesluit betreffende het verwezenlijken van een Speelveldje aan de Hazenlaan/Spreeuwenlaan te Zaventem op wachtgronden van Elk Zijn Huis cvba;
Gelet op de bruikleenovereenkomst van 6 juni 2017, afgesloten met Elk Zijn Huis cvba (bruikleengever) dewelke aan de gemeente Zaventem (bruiklener) gratis een perceel wachtgrond in bruikleen geeft, gelegen in de Spreeuwenlaan te Zaventem, gekend ten kadaster Zaventem, 2de Afdeling, sectie C, deel van nummer 270/R/2, in geel ingekleurd op het bijhorende inplantingsplan;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van Zaventem in zitting van 18 september 2017, punt CBS/2017/2581 houdende nota aan het College inzake het gerealiseerd mini-voetbalveldje aan de Spreeuwenlaan;
Gelet op de ontwerp-gewijzigde bruikleenovereenkomst, opgemaakt op 17 januari 2017, af te sluiten met Elk Zijn Huis cvba (bruikleengever) dewelke aan de gemeente Zaventem (bruiklener) gratis het perceel wachtgrond verder in bruikleen geeft, gelegen in de Spreeuwenlaan te Zaventem, gekend ten kadaster Zaventem, 2de Afdeling, sectie C, deel van nummer 270/R/2, maar met een kleinere te onderhouden zone, ingetekend in gele kleur op het ingesloten inplantingsplan;
Overwegende dat, in afwachting van eventuele bouwplannen op het wachtperceel van Elk Zijn Huis cvba, de bij oorspronkelijke bruikleenovereenkomst, afgesloten op 6 juni 2017, in bruikleen gegeven “gele”zone volgens bijgevoegd inplantingsplan in praktijk te groot is gebleken om het groenonderhoud naar de toekomst toe blijvend te kunnen realiseren;
Overwegende dat het wenselijk is om de bij oorspronkelijke overeenkomst aangeduide gele zone dewelke in bruikleen wordt gegeven te verkleinen tot enkel de beperkte gele zone in de ontwerp-gewijzigde overeenkomst, dus exclusief de rode zone;
Overwegende dat de oorspronkelijke voorwaarden werden behouden in de gewijzigde overeenkomst waaronder gratis bruikleen, tijdelijk gebruiksrecht, groenonderhoud van de gele strook door de gemeente, plaatsing en bekostiging van de voetbalgoaltjes door de gemeente én het in de oorspronkelijke staat herstellen door de gemeente bij het beëindigen van de overeenkomst;
Overwegende het gunstig advies van de gemeentelijke Jeugddienst en de dienst Omgeving;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het opmetingsplan met referentie 1M3D8F G 0200194 01, R22 Zaventem Fietssnelweg langsheen R22 onteigeningsplan onteigeningen 1 t.e.m. 8, opgemaakt door de Vlaamse Overheid De Werkvennootschap, Botanic Tower, Sint Lazaruslaan 4-10, 1210 Brussel, op datum 11 juni 2018;
Gelet op het schrijven van Vastgoedtransacties van 18 december 2018, met kenmerk 06818-002, betreffende onteigening verwerving innemingen 2-3-4-5-6 voor openbaar nut, meer bepaald met het oog op de aanleg van een fietssnelweg langs de R22, inbegrepen vaststelling van de voorgestelde vergoeding voor alle innames;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 januari 2019, punt CBS/2019/030, betreffende de akteneming van het schrijven van de dienst vastgoedakten met betrekking tot de onteigening/verwerving van delen 2, 3, 4, 5 en 6 met de schatting van de goederen;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 18 februari 2019, punt GR/2019/053, houdende principiële verkoop, delen percelen vijfde afdeling, sectie A, nummers 483 C 2, 453 H, 252 D 2, 252 N en 252 X aan de nv De Werkvenootschap voor de realisatie van mobiliteitsinfrastructuur zoals bedoeld in artikel 3 van het decreet van 23 december 2016 houdende de totstandbrenging van De Werkvennootschap nv van publiek recht, in het bijzonder de aanleg van een fietssnelweg langs de R22 te Sint-Stevens-Woluwe;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 25 februari 2019, punt CBS/2019/464, houdende goedkeuring precair gebruiksrecht voor gronden ten behoeve van de aanleg van de fietssnelweg R22, langsheen de Woluwelaan, op voorwaarde dat de gronden zoals opgenomen in het onteigeningsplan ook effectief gekocht worden door De Werkvennootschap nv;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties, Koning Albert II-laan 35 bus 62 te 1030 Brussel, hiertoe gelast door de Vlaamse Overheid De Werkvennootschap nv;
Overwegende dat de percelen gelegen zijn in parkgebied volgens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vlaams Strategisch gebied rond Brussel en aansluitende open ruimtegebieden van 16 december 2011;
Overwegende dat de percelen zullen ontwikkeld worden binnen de heraanleg van de Woluwe en de aanleg van de fietssnelweg langsheen de R22;
Overwegende dat de overheid, binnen een onteigeningsprocedure, overgaat tot de verwerving van de onroerende goederen;
Overwegende dat de voorgestelde vergoedingen volgens schatting van de Afdeling Vastgoedtransacties aanvaardbaar zijn;
Overwegende dat, in het bijzonder, alle kosten voor het verkleinen en/of andere aanpassingen van de aanliggende voetbalterreinen ten laste dienen te vallen van de aankopende partij, met name de nv De Werkvennootschap;
Overwegende dat de voorwaarden van de vervreemding vastgesteld moeten worden;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van 23 december 2016 houdende de totstandbrenging van De Werkvennootschap nv van publiek recht;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de verdeling van 22 oktober 2018 – Ref. VD2018/0021 – afgegeven aan Notariskantoor Robberechts & Van Cauwelaert bvba, Hector Henneaulaan 105 te 1930 Zaventem, voor het perceel Kerkstraat 42, gelegen te Zaventem 2de Afdeling, sectie C nummer 58P, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een perceel grond, gelegen vóór de voorgevel, aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het Proces-verbaal van meting van landmeter Jeroen Willems van 10 april 2019, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als de kavel 3, deel van het kadastraal perceel Zaventem 2de Afdeling, sectie C nummer 58P met een oppervlakte volgens meting van 16ca (zestien centiare), in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het e-mailbericht van 5 april 2019 van Notariskantoor Robberechts & Van Cauwelaert, betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand van het perceel grond, gelegen vóór de gevel van Kerkstraat 42 voor te leggen aan de Raad, overeenkomstig de opgelegde voorwaarde uit de verdeling;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Robberechts & Van Cauwelaert bvba, geassocieerde notarissen te Zaventem;
Overwegende dat deze verdeling de verbreding door grondafstand inhoudt van de Kerkstraat overeenkomstig de bij koninklijk besluit goedgekeurde rooilijn van de Kerkstraat van 2 juni 1927, gedeeltelijk gewijzigd bij koninklijk besluit van 26 mei 1993;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 16ca (zestien centiare) binnen de rooilijnen, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Om de organisatie van dergelijke feesten die sociale cohesie ten goede komen te bevorderen moeten enkele zaken versoepeld en verduidelijkt worden.
Het gaat o.a. over een duidelijke omschrijving van de in te brengen kosten (art.6), de regeling voor het aanvragen van de toelage (art. 7) en ook de bewijslast (art.9) is nu beter omschreven.
Na bespreking op de gemeenteraadscommissie Welzijn/Onderwijs/Feestelijkheden van 24/4/2019 werden nog enkele tekstuele aanpassingen gevraagd die in het vet staan aangeduid in onderstaand besluit.
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen in het bijzonder art. 41 punt 23 dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglement.
Gelet op de bespreking en goedkeuring van dit reglement op het college van 4 maart 2019.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop brandstoffen voor voertuigen Gemeente, AGB, Politiezone & OCMW Zaventem 2019-2023” een bestek met nr. CAD/2018/512/Int Za/1241 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:* Perceel 1 (Levering van de brandstoffen diesel en benzine), raming: € 392.561,98 excl. btw of € 475.000,00 incl. 21% btw;* Perceel 2 (Levering voor de brandstof CNG), raming: € 20.661,15 excl. btw of € 25.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 413.223,13 excl. btw of € 500.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Zaventem de procedure zal voeren en in naam van Lokale Politie Zaventem, OCMW Zaventem en Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 1 april 2019, punt CBS/2019/869, houdende : “Aankoop brandstoffen voor voertuigen Gemeente, AGB, Politiezone & OCMW Zaventem 2019-2023. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Bij de budgetbespreking werd een investeringsfiche weerhouden & goedgekeurd om een investeringstoelage toe te kennen aan TC Woten bij hun noodzakelijke vernieuwing van de warme lucht generator.
Hun huidige ventilator heeft het helaas begeven op een zeer slecht moment, gelet op de investeringen die zij recent zijn aangegaan voor de overkapping van de terreinen & renovatie van de sanitaire voorzieningen.
Zij vragen daarom de ondersteuning van het gemeentebestuur om deze ventilator te kunnen vervangen, aangezien anders hun winterseizoen in het gedrang komt, wat een zeer groot probleem voor de club zou betekenen.
Dankzij deze toelage zouden ze deze vervanging kunnen uitvoeren zonder de werking van de club in het gedrang te brengen.
De motivatiebrief vanwege de club kan in bijlagen teruggevonden worden.
Waarom als investeringstoelage?
Doordat de werken door de club worden uitgevoerd als initiatiefnemer, lijkt het naar complexiteit & efficiëntie toe beter om het budget als investeringstoelage te geven om meer op maat van de club te kunnen werken als initiatiefnemer/bouwheer van de werken.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Overwegende dat de toelage aan TC Woten € 50.000 bedraagt;
Gelet op het feit dat dit krediet voorzien is binnen het budget 2019 als investeringstoelage op budgetsleutel 2019/66413100/VrijeT0740/99. – actienummer 201917120 – raming 2019180127
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van x april 2019.
Bij de budgetbespreking werd een investeringsfiche weerhouden & goedgekeurd om een investeringstoelage toe te kennen van een investeringstoelage aan KOVC Sterrebeek in het kader van werken aan het sanitair in de voetbalinfrastructuur in de Tramlaan.
Bij de lopende renovatiewerken in dit gebouw heeft de club zich bereid getoond ook hun steentje te willen bijdragen en een gedeelte van de werken zelf uit te voeren en om ook een deel van deze kosten ook te dragen.
Zij vragen daarom de ondersteuning van het gemeentebestuur om onderstaande werken aan het sanitair uit te voeren:
Deze kosten worden geraamd op € 5.000 waarvoor zij een toelage van 50% aanvragen (€ 2.500).
Waarom als investeringstoelage?
Doordat de werken door de club worden uitgevoerd als initiatiefnemer, lijkt het naar complexiteit & efficiëntie toe beter om het budget als investeringstoelage te geven om meer op maat van de club te kunnen werken als initiatiefnemer/bouwheer van de werken.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Overwegende dat de toelage aan KOVC Sterrebeek € 2.500 bedraagt;
Gelet op het feit dat dit krediet voorzien is binnen het budget 2019 als investeringstoelage op budgetsleutel 2019/66413100/VrijeT0740/99 – actienummer 201917120 – raming 201900052
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van x april 2019.
Overwegende dat het directiecomité van het AGB toelating geeft om deze herstellingswerken uit te voeren.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2019 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter