De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 19:31.
De gemeente ontvangt via mail d.d. 24 maart 2025 het verslag van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv d.d. 19 maart 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv d.d. 19 maart 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 31 maart 2025.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025 worden goedgekeurd.
Via schrijven van Woontrots BV d.d. 28 maart 2025 ontvangt de gemeente de uitnodiging tot het bijwonen van de algemene vergadering van de aandeelhouders op woensdag 21 mei 2025 om 20 uur op de zetel van de maatschappij, Lindeboomstraat 116 te 3080 Tervuren met volgende agenda:
Via schrijven van Woontrots BV d.d. 28 november 2024 wordt de gemeente verzocht om voor de nieuwe legislatuur over te gaan tot het aanstellen van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen + kandidaat bestuurders voor de Raad van Bestuur.
Voor de gemeente Zaventem is er 1 bestuurslid voorzien. Daarnaast is het zo dat vanuit Wonen in Vlaanderen wordt meegegeven dat de kandidaat-bestuurders aan een aantal eisen moeten voldoen. Niet elke bestuurder heeft noodzakelijk alle onderstaande kennis en competenties, maar ze horen wel aanwezig te zijn in de raad van bestuur.
1. Kennis van de sociale huisvestingssector
Een grondige kennis van de sociale huisvesting is essentieel. Bestuurders moeten een goed inzicht hebben in de rol en verantwoordelijkheden van de woonmaatschappij binnen het bredere kader van de sociale woningmarkt en de maatschappelijke doelen die zij moet nastreven.
Dit omvat kennis van:
• De wet- en regelgeving over sociale huisvesting.
• Beleidskaders zoals de relevante Vlaamse decreten en andere reglementering.
• De specifieke uitdagingen en vraagstukken binnen de sociale woningmarkt, zoals woningnood, betaalbaarheid en duurzaamheid.
2. Financieel management en risicobeheer
Er moeten bestuurders zijn die beschikken over een gedegen financieel inzicht om ervoor te zorgen dat de woonmaatschappij financieel gezond blijft en haar doelstellingen kan realiseren.
Deze competenties omvatten:
• Financiële analyse en controle: Inzicht in financiële rapportages, begrotingen, jaarrekeningen en investeringsplannen.
• Risicobeheer: De vaardigheid om risico’s te identificeren en te beheersen, zoals financiële risico's, projectrisico's en marktrisico's.
• Langetermijnvisie: Het vermogen om investeringen en financiële beslissingen te nemen die bijdragen aan de duurzaamheid en continuïteit van de woonmaatschappij op de lange termijn.
3. Governance en toezicht
Er moeten bestuurders zijn die beschikken over een goed begrip van corporate governance, waarbij zij het evenwicht moeten bewaren tussen de rollen van toezicht en beleid.
Competenties op dit gebied zijn:
• Goed bestuur: Inzicht in de principes van corporate governance, zoals transparantie, integriteit en verantwoording.
• Toezichtfunctie: Het vermogen om onafhankelijk toezicht te houden op de directie en het managementteam, en ervoor te zorgen dat de woonmaatschappij de wet naleeft en haar maatschappelijke taak vervult.
• Ethisch handelen: Kennis en toepassing van integriteitsbeleid en ethische richtlijnen binnen de organisatie.
4. Strategisch denken en visieontwikkeling
Een belangrijke competentie voor bestuurders is het vermogen om strategisch te denken en een langetermijnvisie voor de woonmaatschappij te ontwikkelen.
Dit omvat:
• Visie en richting: Bestuurders moeten in staat zijn om de maatschappelijke missie van de woonmaatschappij te vertalen naar concrete doelstellingen en strategische plannen.
• Innovatie en aanpassing: Het vermogen om in te spelen op veranderingen in de sociale woningmarkt, zoals technologische innovaties, veranderende regelgeving of nieuwe maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie.
5. Juridische kennis en compliance
Er moeten bestuurders zijn, die vertrouwd zijn met de juridische kaders waarbinnen de woonmaatschappij opereert.
Dit omvat:
• Kennis van relevante wetgeving: Begrip van de nationale en Europese regelgeving op het gebied van sociale huisvesting, huurrecht, bouwregelgeving en milieuwetgeving.
• Compliance: Vaardigheid om ervoor te zorgen dat de woonmaatschappij voldoet aan alle wettelijke verplichtingen, en in staat zijn om eventuele juridische risico’s te herkennen en te beheersen.
6. Communicatie- en samenwerkingsvaardigheden
Er moeten bestuurders zijn die over sterke communicatie- en samenwerkings-vaardigheden beschikken, zowel intern als extern.
Dit betekent:
• Leiderschap en teamwerk: Het vermogen om binnen de raad van bestuur als een team te opereren en gezamenlijk besluiten te nemen.
• Communicatie met stakeholders: De vaardigheid om effectief te communiceren met verschillende belanghebbenden, zoals huurders, gemeentes, toezichthouders en andere maatschappelijke organisaties.
• Conflictbeheersing: Het vermogen om conflicten binnen de organisatie of met externe partijen te herkennen en op een constructieve manier op te lossen.
7. Maatschappelijke betrokkenheid en empathie
Woonmaatschappijen hebben een sterke maatschappelijke taak, vooral in het bieden van betaalbare huisvesting aan kwetsbare groepen.
Bestuurders moeten daarom beschikken over:
• Empathie en maatschappelijke betrokkenheid: Het vermogen om de belangen en behoeften van huurders en andere belanghebbenden centraal te stellen bij het nemen van beslissingen.
• Maatschappelijke verantwoordelijkheid: Inzicht in de sociale en economische impact van de woonmaatschappij op de samenleving en het vermogen om daar verantwoordelijk mee om te gaan.
8. Kennis van duurzaamheid en innovatie
Met de toenemende aandacht voor duurzaamheid en de energietransitie moeten bestuurders ook kennis hebben van duurzame ontwikkelingen binnen de bouw en vastgoedsector.
Dit omvat:
• Duurzaamheid: Inzicht in energiebesparing, duurzame bouwmaterialen en CO2- reductie, en hoe deze kunnen worden geïntegreerd in het beleid van de woonmaatschappij.
• Innovatie: Kennis van nieuwe technologieën en innovaties binnen de sociale woningbouwsector, zoals slimme woningen en digitalisering van diensten.
9. Besluitvaardigheid en verantwoordelijkheidsgevoel
Bestuurders moeten in staat zijn om heldere, goed doordachte beslissingen te nemen en daarvoor de verantwoordelijkheid te dragen.
Dit houdt in:
• Oordeelsvermogen: Het vermogen om informatie snel te analyseren, alternatieven te overwegen en beslissingen te nemen die in het belang van de woonmaatschappij en haar huurders zijn.
• Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid: Het besef dat bestuurders persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor mismanagement, en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor hun beslissingen.
10. Onafhankelijkheid en objectiviteit
Bestuurders moeten in staat zijn om onafhankelijk te opereren en objectieve beslissingen te nemen zonder beïnvloed te worden door persoonlijke of externe belangen.
Dit vereist:
• Onafhankelijk denken: Bestuurders moeten in staat zijn om een onafhankelijke mening te vormen, los van persoonlijke belangen of externe druk.
• Integriteit: Het vermogen om ethisch en integer te handelen, waarbij bestuurders zich altijd laten leiden door het algemeen belang van de woonmaatschappij en haar huurders.
Conclusie:
De raad van bestuur van een woonmaatschappij moet gezamenlijk beschikken over een brede verzameling van competenties, variërend van financiële en juridische kennis tot strategisch denken en maatschappelijke betrokkenheid. Deze combinatie van vaardigheden stelt hen in staat om effectief toezicht te houden, de lange termijnvisie van de organisatie te waarborgen en de maatschappelijke taak van de woonmaatschappij op een verantwoorde manier uit te voeren. Het waarborgen van een diverse raad met verschillende expertises helpt om de complexe uitdagingen van de sociale huisvestingsector aan te pakken en duurzame, toekomstgerichte beslissingen te nemen.
Gezien de algemene vergadering exclusief bevoegd is voor de benoeming van bestuurders, wordt aangenomen dat de algemene vergadering een reëel en effectief keuzerecht moet krijgen. Daarom verzoeken wij u voor elk mandaat minstens 2 kandidaat-bestuurders voor te stellen. Omwille van het decretaal voorgeschreven genderevenwicht dienen de bestuurders van verschillend geslacht te zijn.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger van volgende raadsleden:
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden:
De vooraf ingediende kandidaturen (2) voor het mandaat kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van volgende raadsleden:
Gaat in openbare zitting over tot digitale geheime stemmingen, waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De geheime stemming, waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen.
Stemming plaatsvervangend vertegenwoordiger
Hamid AKAYCHOUH 18 stemmen voor, Jean-Marie HERNALSTEEN 10 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Stemming van 2 kandidaat-bestuurders
Sevgi DÖNMEZ/Bart DEWANDELEER 17 stemmen voor, Macha VANDERBIST/Erik RENNEN 10 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 stemmen onthouden.
Stemming van effectief vertegenwoordiger
Bart DEWANDELEER 18 stemmen voor, Roger ARTOIS 9 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 stemmen onthouden.
De gemeente keurt de agenda van de algemene vergadering van de aandeelhouders van Woontrots BV d.d. 21 mei 2025 goed en stelt een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering aan + 2 kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur.
De gemeente ontvangt van Vereniging voor Openbaar Groen vzw via schrijven d.d. 10 april 2025 de uitnodiging tot het bijwonen van de jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering op vrijdag 16 mei 2025 om 9:30 uur in vergaderzaal "Auditorium" van de Kazerne Dossin, Goswin de Stasstraat 153 te 2800 Mechelen, met volgende agendapunten :
- Onthaal
- Verwelkoming - toelichting dienstverlening VVOG
- Statutaire mededelingen aan de Algemene Vergadering
- Verkiezing bestuurorgaan VVOG voor de periode 2025-2031
- Pitches 'Ambities voor een toekomstgericht openbaar groen'
- Mondeling verslag door de directeur (stemming)
- Lunch
- Rondleiding met gids in de 'Kazerne Dossin' (optioneel)
en de daar bijhorende documenten als bijlagen.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 waarbij de heer Wim DRIESEN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Sara KURT, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, tot einde van deze legislatuur, werden aangesteld.
De gemeenteraad keurt de agenda van de jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering van Vereniging voor Openbaar Groen vzw op vrijdag 16 mei 2025 goed en bevestigt de mandaten.
Overwegende de overheidsopdracht van 5 oktober 2022;
Overwegende het BAFO bestek zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van 18 december 2023;
Overwegende de BAFO offerte van S&R Zaventem in oprichting (hierna: “LAGO”) van maart 2024;
Overwegende de gunningsbeslissing van het College van Burgemeester en Schepenen aan LAGO welke niet in rechte werd aangevochten én derhalve definitief is zodat de overheidsopdracht kan worden geplaatst;
Overwegende de voorovereenkomst van 18 september 2024 tussen LAGO en de gemeente Zaventem;
Overwegende dat het BAFO-bestek voorziet dat tussen de gemeente Zaventem als opdrachtgever en LAGO als opdrachtnemer een samenwerkingsovereenkomst moet worden gesloten om de overheidsopdracht te plaatsen en de wederzijdse rechten en verplichtingen te doen ontstaan;
Dat tussen de gemeente Zaventem en LAGO een samenwerkingsovereenkomst voor het ontwerpen, bouwen, financieren, onderhouden en exploiteren van een multifunctioneel vrijetijdscomplex met zwembad te Zaventem (hierna: “Samenwerkingsovereenkomst”), werd opgesteld;
Overwegende dat de Samenwerkingsovereenkomst verfijningen omvat aan de bepalingen van enerzijds het BAFO-bestek en anderzijds de BAFO-offerte;
Dat deze verfijningen geleid hebben tot de uitwerking van de definitieve ontwerpplannen opgenomen in bijlage 8 en de exploitatievoorwaarden in bijlage 3; Dat de Samenwerkingsovereenkomst met inbegrip van de bijlagen worden gevoegd aan deze nota;
Overwegende het decreet over het lokaal bestuur meer bepaald de artikelen 40 §1, 41, tweede lid 1 en 23 alsmede artikel 56 §3, 6;
Dat het College van burgemeester en schepenen bevoegd is de Samenwerkingsovereenkomst in haar geheel goed te keuren aangezien deze goedkeuring en ondertekening deel uit maakt van de plaatsingsprocedure;
Dat echter de Gemeenteraad de Samenwerkingsovereenkomst eveneens moet goedkeuren omdat in de Samenwerkingsovereenkomst drie aspecten zijn opgenomen die tot de bevoegdheid van de Gemeenteraad behoren, zijnde:
Overwegende dat voor de financiering van de bouw voorzien is in het BAFO-bestek dat LAGO in samenspraak met de gemeente Zaventem een marktbevraging voor deze financiering diende te organiseren;
Dat op grond van deze marktbevraging KBC als meest voordelige partij is aangeduid;
Dat de aangeboden rentevoet IRS-ICESWAP 30 jaar verhoogd met 0,67% aan marge bedraagt;
Dat op basis van deze offerte én de huidige marktsituatie de financiële randvoorwaarden van het BAFO-bestek minstens worden gerespecteerd;
Dat indien de marktomstandigheden zouden wijzigen waardoor deze randvoorwaarden niet langer haalbaar zijn de nodige bepalingen in de Samenwerkingsovereenkomst zijn toegevoegd;
Dat een model van overheidswaarborg is toegevoegd onder bijlage 12 aan de Samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat het vrijetijdscomplex een investeringswaarde heeft van 40.631.825 euro exclusief BTW;
Overwegende dat de Samenwerkingsovereenkomst voorziet in artikel 27 tot 29 in de volgende financiële impact:
- Een algemene werkingssubsidie van 2,2 miljoen euro geïndexeerd over een periode van 30 jaar;
- Een renteloze lening aan LAGO ten bedrage van een van 1.119.375 euro waarvan reeds 1.000.000 euro is betaald;
- Een overheidswaarborg ten bedrage van 32.230.137 euro.
Dat bovenstaande cijfers nog kunnen wijzigen omwille van de stijging/daling van de intrestvoeten en bouw- en loonkosten;
Overwegende MJP004140 betreffende de eenmalige investeringssubsidie welke vervangen wordt door bovenvermelde renteloze lening;
Overwegende de huidige exploitatie en investeringsuitgaven met betrekking tot de uitbating van het huidige zwembad;
Overwegende de huidige exploitatie en investeringsuitgaven met betrekking tot de uitbating van de huidige sporthal;
Overwegende de huidige personeelsuitgaven voor het huidige zwembad en de huidige sporthal;
Overwegende dat de extra financiële kost dient te worden ingeschreven binnen de meerjarenbegroting conform de bepalingen van het BAFO bestek én de Samenwerkingsovereenkomst;
De Gemeenteraad stemt in met de inhoud van de Samenwerkingsovereenkomst.
De Gemeenteraad stemt in met de toekenning van de algemene werkingssubsidie zoals bepaald in de artikelen 27 tot 29 van de Samenwerkingsovereenkomst.
De Gemeenteraad stemt in met enerzijds de renteloze lening van 1.119.375 euro én anderzijds de overheidswaarborg ten voordele van KBC op basis van het model opgenomen in de Bijlage 12 voor een maximaal bedrag van 33.000.000 euro.
De voorzitter van de Gemeenteraad én de algemeen directeur worden gemachtigd om de overheidswaarborg ten voordele van KBC te ondertekenen namens de Gemeente Zaventem.
De Gemeenteraad stemt in met de toekenning van het opstalrecht ten behoeve van het nieuw te bouwen vrijetijdscomplex zoals bepaald in artikel 7 van de Samenwerkingsovereenkomst. De voorzitter van de Gemeenteraad én de algemeen directeur worden gemachtigd om de authentieke opstalakte namens de Gemeente Zaventem te ondertekenen.
De gemeente Zaventem heeft reeds een samenwerking met het Energiehuis van 3Wplus Energie voor energieconsultaties (energieloket). De Energiesnoeiers van 3Wplus Energie zijn in Zaventem echter nog niet actief, die taak werd volbracht door maatwerkbedrijf Mivavil. Mivavil heeft de samenwerking op 31 maart 2025 stopgezet en zal nog tot 28 april energiescans uitvoeren voor Zaventem.
De Energiesnoeiers voeren diensten uit gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare doelgroepen. De overeenkomst met de Energiesnoeiers van 3Wplus Energie kadert binnen:
• De actieverplichting van de DNB ter stimulering van het rationeel energiegebruik door uitvoering van huishoudelijke energiescans zoals beschreven in het Energiebesluit artikel 6.4.1/8. (gewijzigd ten gevolge van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2017 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de energiescans).
• De minimale vereisten van het VEA voor het uitvoeren van de energiescans en de begeleidingstrajecten, zoals beschreven in het Besluit van het VEA van 13 januari 2014.
• De actieverplichting van de DNB ter stimulering van het rationeel energiegebruik door uitvoering van sociale dakisolatieprojecten in woningen of wooneenheden die gehuurd worden door de categorieën van prioritaire doelgroepen, zoals beschreven in het Energiebesluit artikel 6.4.1/9.
• De erkenning van de projectpartner als sociale werkplaats als Energiesnoeiersbedrijf voor de uitvoering van volgende energiesnoeiersopdrachten:
o huishoudelijke energiescans voorzien door de DNB en de Vlaamse overheid
o eenvoudige isolatiewerken van daken en zoldervloeren
Deze overeenkomst vervangt voorgaande of lopende overeenkomsten tussen het lokaal bestuur en de projectpartner omtrent de uitvoering van huishoudelijke energiescans. Met deze overeenkomst wordt gestreefd naar:
• Een kwalitatieve uitvoering van de huishoudelijke energiescans en aanverwante diensten gericht op het realiseren van energiebesparing bij kwetsbare doelgroepen;
• Het maken van afspraken om de kwetsbare doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken, met het oog op een structurele verlaging van hun energiefactuur.
Argumentatie
De Energiesnoeiers van 3Wplus Energie richten zich vooral op de kwetsbare doelgroepen. Ze werken nauw samen met het OCMW en het gemeentebestuur.
• Sociale meerwaarde inwoners:
o gratis energiescan voor meest kwetsbare doelgroep (personen met budgetmeter, beschermde afnemers, personen in schuldbemiddeling,...)
o energie helpen besparen o contacteren verhuurder: huur- en isolatiepremie, begeleiding renovatiewerken, energielening en premies aanvragen,...
• Verhoogde betrokkenheid lokaal bestuur:
o onderling overleg
o gebruik informatie gescande woningen voor beleid rationeel energiegebruik
• Het Energiebesluit artikel 6.4.1/8 artikel 6.4.1/9 (gewijzigd ten gevolge van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2017 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de energiescans)
• Het Besluit van het VEA van 13 januari 2014
Geen (wordt betaald door Vlaamse overheid).
De gemeenteraad stemt in met de samenwerking met de Energiesnoeiers 3Wplus Energie en gaat akkoord met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022, punt CBS/2022/980, houdende principieel akkoord locatie skatepark Zaventem;
Gelet op de lopende pacht volgens eigendomstitel (akte “verwerving” verleden op 22 juli 2019), toegekend aan de heer Frans Penninckx, destijds wonende Sterrebeekstraat 127 te 1930 Zaventem ingevolge een pachtoverdracht van 19 juni 2002 voor de gemeentelijke percelen bouwland, gelegen Quinkenstraat, heden gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling (Zaventem), sectie A, nummers 150 E en 150 F met een gezamenlijke oppervlakte volgens meting en kadaster van 38a 30ca, waarbij deze goederen samen verpacht zijn voor een bedrag ten belope van 76,59 euro per jaar (vanaf 01 december 2001);
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2024, punt GR/2024/127, houdende kennisname van de gunning voor de overheidsopdracht voor het ontwerpen, bouwen, financieren, onderhouden en exploiteren van een multifunctioneel vrijetijdscomplex met zwembad te Zaventem;
Gelet op de voorovereenkomst van 18 september 2024 tussen de gemeente Zaventem en de S&R Zaventem NV in oprichting, in verband met afspraken rond hoger vermeld “Vrijetijdscomplex” waaronder de aanvraag voor de omgevingsvergunningsaanvraag;
Gelet op de door de pachter ondertekende overeenkomst pachtverbreking op datum van 5 maart 2025;
Overwegende de eerdere uitvoering op het terrein, waarbij een deel van de parking, gelegen achter de sporthal Quinkenstraat (achterste spie), werd aangelegd als skatepark;
Overwegende de huidige en toekomstige “verloren parking” inherent aan de inplanting van het skatepark en de parking “varkensruggen en oefenveld”, is het wenselijk om dit te compenseren op de beide in het jaar 2019 verworven gemeentelijke percelen, gelegen langsheen Quinkenstraat en gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling (Zaventem), sectie A, nummers 150 E en 150 F;
Overwegende dat hiervoor als voorstel door de diensten de beide gemeentelijke percelen gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling (Zaventem), sectie A, nummers 150 E en 150 F, worden voorzien om een nieuwe parking in te richten met voldoende parkeermogelijkheden;
Overwegende dat een pachtverbreking omwille van openbaar nut dienaangaande wenselijk is;
Overwegende de aanvraag omgevingsvergunning;
Op voordracht van het College van burgemeester en schepenen.
Gelet op het Vlaams Pachtdecreet van 13 oktober 2023 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
De nodige kredieten zijn voorzien volgens actie MJP002708 in het Meerjarenplan 2025-2030.
De Raad beslist omwille van openbaar nut (cfr. aanleg van een parking) om de pachtovereenkomst volgens eigendomstitel met de zittende pachter in gemeen overleg op te zeggen voor wat betreft de twee volledige gemeentelijke percelen bouwland, gelegen langsheen Quinkenstraat, gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling (Zaventem), sectie A, nummers 150 E en 150 F met een gezamenlijke oppervlakte volgens meting en kadaster van 38a 30ca. Hiertoe wordt een overeenkomst pachtverbreking goedgekeurd, inclusief vaststelling van de pachtverbrekingsvergoeding.
De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.
Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.
Door gebruik te maken van dit raamcontract is het gemeentebestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Omdat we zelf geen gunningsprocedure moeten voeren besparen we tijd en geld. De gemeente Kampenhout beschikt over een grotere technisch expertise voor het voeren van dergelijke gunningsprocedure.
De schaalgrootte van de gemeente Kampenhout laat toe om gunstiger voorwaarden te bekomen dan mogelijk is op niveau van het bestuur.
De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek. Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1°, a;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, in het bijzonder de artikels 29/1;
De gemotiveerde gunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van Kampenhout van 6 maart 2023;
De nodige kredieten zijn voorzien binnen het budget. Deze toetreding houdt geen verplichting tot afname in; prestaties zullen enkel worden afgenomen op basis van concrete behoeften en binnen de grenzen van de beschikbare kredieten.
Gezien het huidige contract met Konica Minolta afloopt in juni 2026 en we tot op heden tevreden zijn over zowel de werking van de toestellen als de service bij herstellingen, wensen we opnieuw gebruik te maken van het bestaande raamcontract.
Dit raamcontract loopt tot eind oktober 2025, wat ons toelaat om nog tijdig een nieuwe bestelling te plaatsen. De levering en installatie van de nieuwe toestellen kunnen dan probleemloos ingepland worden in juni 2026.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) sloot op basis van het bestek met nummer VITO-MFP-2021, met als opdrachtnemer Konica Minolta n.v., gevestigd te Excelsiorlaan 10, 1930 Zaventem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Huur met inbegrip van een all-in onderhoudscontract van kopieertoestellen met beheersysteem 2026 – 2031 voor de gemeente Zaventem, AGB en OCMW” wordt geraamd (huur van de toestellen + gemaakte afdrukken) op € 371.190,00 incl. BTW;
Overwegende dat VITO voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Konica Minolta n.v., KBO nr. 0863.205.176, gevestigd te Excelsiorlaan 10, 1930 Zaventem, tegen het nagerekende offertebedrag van € 371.190,00 incl. BTW
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in op ARK 61413000 van het MJP 2026 - 2031 en dit onder diverse entiteiten (Gemeente, AGB, OCMW);
Overwegende dat in het kader van de opdracht “ Feestverlichting 2025-2029” een bestek met nr. CAD/2024/838/Feest/1758 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 54.929,00 excl. btw of € 66.464,09 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode MJP001485/AC000398 van de exploitatie en in het budget van de volgende jaren en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 14 april 2025, punt 54984, houdende : “ Feestverlichting 2025-2029. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a - in Groot Zaventem 2025 tot en met 2028” een bestek met nr. CAD/2025/001/groen/1776 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Perceel 1 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;* Perceel 2 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;* Perceel 3 (Sterrebeekstraat + Tramlaan), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Sterrebeekstraat + Tramlaan), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Sterrebeekstraat + Tramlaan), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Sterrebeekstraat + Tramlaan), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;* Perceel 4 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;* Perceel 5 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;* Perceel 6 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;* Perceel 7 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;* Perceel 8 (OCMW) , raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Perceel 8 (OCMW) ), raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Perceel 8 (OCMW) ), raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Perceel 8 (OCMW) ), raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;* Perceel 9 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;* Perceel 10 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 17.112,00 excl. btw of € 20.705,52 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 17.112,00 excl. btw of € 20.705,52 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 17.112,00 excl. btw of € 20.705,52 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 17.112,00 excl. btw of € 20.705,52 incl. 21% btw;* Perceel 11 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;* Perceel 12 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.378.788,00 excl. btw of € 1.668.333,48 incl. 21% btw;
Overwegende dat percelen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Zaventem de procedure zal voeren en in naam van OCMW Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode MJP003766/AC000399 van de exploitatie en in het budget van de volgende jaren en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 14 april 2025, punt 54 986, houdende : “Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a - in Groot Zaventem 2025 tot en met 2028. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 21 februari 2022, punt 062 betreffende de vacantverklaring van 1 contractuele functie “adviseur kwaliteit en integriteit” (niveau A2) buiten de toen bestaande personeelsformatie van de lokale politiezone Zaventem voorziene betrekkingen ten behoeve van de Politieassociatie Noord-Oostrand (kortweg PA NORA) via externe contractuele werving;
Overwegende dat deze functie momenteel wordt uitgeoefend door adviseur Laure Vlamynck door middel van een aanstelling buiten de personeelsformatie ten behoeve van de Politieassociatie Noord-Oostrand (kortweg PA NORA) via een externe contractuele werving, middels een tijdelijke arbeidsovereenkomst sinds september 2022 voor de duurtijd van 3 jaar;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie één fulltime equivalent niveau A2 – adviseur kwaliteit en integriteit voorzien is;
Overwegende dat de stuurgroep van de Politieassociatie Noord-Oostrand (kortweg PA NORA) is samengesteld uit de korpschefs en de burgemeesters (voorzitters van de respectievelijke politiecolleges) van de 6 respectievelijke politiezones;
Gelet het verslag van de stuurgroep van de Politieassociatie Noord-Oostrand (kortweg PA NORA) van 18 april 2024 waarin werd besloten om akkoord te gaan met een vacantverklaring van de functie van een adviseur kwaliteit en integriteit binnen de personeelsformatie van PZ Zaventem, maar met de hantering van de verdeelsleutel voor de verdeling van de (loon)kosten hiertoe;
Overwegende dat in de periode tussen de aanstelling van mevrouw Vlamynck en heden, zoals hierboven vermeld, deze functie statutair is voorzien en goedgekeurd in de huidige personeelsformatie van de PZ Zaventem;
In het kader van de Politieassociatie Noord-Oostrand (kortweg PA NORA) biedt de functie van Jurist Kwaliteit en Integriteit ondersteuning bij verschillende, juridisch complexe aangelegenheden, waaronder ondersteuning in het kader van intern toezicht, kwaliteit, integriteitsbeleid, en meer. Wanneer deze politieassociatie niet meer zou worden verdergezet kan deze adviseur ook voltijds een grote meerwaarde bieden in de organisatie van PZ Zaventem. Niettegenstaande wordt de (loon)kost heden (en zolang de Politieassociatie Noord-Oostrand hiertoe bestaat en akkoord is) verdeeld onder de 6 politiezones volgens een verdeelsleutel die is berekend op grond van de jaarrekeningen;
Gelet op de nieuwe wervingsprocedure voor het administratief -en logistiek kader (artikelen IV.37 tot IV.39 en artikel IV.I.60 RPPol/ST6) die bepaalt dat CALOG-betrekkingen die in de personeelsformatie voorzien zijn in een eerste stap de behoefte aan personeel moet worden uitgedrukt in het kader van een mobiliteitscyclus en in een tweede stap de externe statutaire rekrutering na een vruchteloze mobiliteit;
Gelet op de vacantverklaring van deze functie in de mobiliteitscyclus 2025/02;
Behalve in uitzonderlijke gevallen is externe werving van Calog-personeelsleden pas mogelijk nadat de mobiliteit zonder resultaat is gebleken (zie artikel IV.I.37 RPPol): de dringende externe werving.
De gelijktijdige opening van een betrekking in mobiliteit en via externe werving is onmogelijk, behalve voor de zogenaamde "kritieke" betrekkingen met een zeer specifiek profiel en waarvan men zonder twijfel kan vaststellen en bewijzen dat er slechts een geringe kans is dat de betrekking in kwestie enkel via de mobiliteitsprocedure zal kunnen worden ingevuld. PZ Zaventem kampt met een personeelstekort en is heden ook officieel deficitair. Er is voor dergelijke functie slechts 1 betrekking beschikbaar. Ten einde sneller de geschikte kandidaat te kunnen aantrekken, is het derhalve aangewezen om de deze simultane en bijgevolg versnelde procedure toe te passen. Wanneer een betrekking gelijktijdig via mobiliteit en externe werving wordt opengesteld, zal DGS/DSR de externe kandidaat-dossiers pas doorsturen na het krijgen van de bevestiging dat geen geschikte kandidaat via mobiliteit kon worden aangeworven. Dit gelet de regels van voorrang voor aanwerving.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De gemeenteraad besluit om de functie van “Adviseur kwaliteit en integriteit” vacant te verklaren in de tweede mobiliteitscyclus van 2025 en tegelijkertijd via de procedure externe statutaire werving.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 21:20.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter