De voorzitter opent de zitting op 28/01/2019 om 19:30.
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 8, 58, 86 en 169;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 49 en 59;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Overwegende dat de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 05 december 2018 geldig werden verklaard;
Gelet op de afwezigheid van de heer Jean-Marc MATIVA op de installatievergadering van 02 januari 2019;
Overwegende dat de geloofsbrieven van de verkozene die opgeroepen is om de eed af te leggen tijdig werden ingediend, en dat deze ter inzage werden gelegd met respect voor de decretale bepalingen ter zake;
Overwegende dat uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat de verkozene die uitgenodigd wordt heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op eer verklaard heeft zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden;
Overwegende dat uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat de verkozene die uitgenodigd wordt heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Overwegende dat er geen elementen zijn waaruit zou blijken dat de verkozene zich in een situatie van onverenigbaarheid bevinden;
Overwegende dat de verkozene die opgeroepen werd om de eed af te leggen, de volgende eed heeft afgelegd in handen van de voorzitter "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen";
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de gemeenteraadszitting de dato 17 december 2018 en 02 januari 2019.
Gelet op artikel 38 Decreet Lokaal Bestuur dat de gemeenteraad oplegt om bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast te stellen waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen m.b.t. de werking van de raad;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 januari 2013 houdende vaststelling van de tekst van het reglement van orde van de gemeenteraad;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2018 om in uitvoering van artikel 304 DLB de bepalingen van art. 200bis t.e.m. 200 quinquies van het inmiddels opgeheven gemeentedecreet integraal op te nemen in het huishoudelijk reglement onder een nieuw hoofdstuk "voorstellen van burgers";
Gelet op artikel 18 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris betreffende de grenzen van het presentiegeld.
Gelet op artikel 39 en 55 van het Decreet Lokaal Bestuur dat oplegt dat de gemeenteraad een deontologische code dient aan te nemen.
Gelet op het besluit van 23 juni 2008 houdende vaststelling van de deontologische code voor de personeelsleden van de gemeente Zaventem.
Overwegende dat voor de lokale mandatarissen eveneens een deontologische code dient vastgesteld te worden zoals voorgeschreven door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 37 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, vastgesteld bij raadsbesluit van heden;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 27 december 2018 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek die op 22 maart 2019 plaatsheeft te 1708 Dilbeek, Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 131;
Gelet op de principenota die als documentatie aan de gemeente Zaventem op 30 oktober 2018 per brief overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 18 van de statuten alle huidige mandaten bij Iverlek onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2024;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente Zaventem overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het regionaal bestuurscomité (RBC) of voor de raad van bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem ingedeeld is bij een regionaal bestuurscomité (RBC);
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC);
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 9 kandidaat-bestuurders voor te dragen en dat het om dezelfde persoon moet gaan die voorgedragen wordt als kandidaat-lid voor het RBC;
Gelet op het feit dat het totaal aantal door de algemene vergadering te benoemen leden van de raad van bestuur beperkt is tot negen (9);
Gelet op het feit dat het om 'onafhankelijke bestuurders' moet gaan in de zin van artikel 1.1.1 § 2 74° en dat er aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd;
Gelet op de voor het mandaat van effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Tom DE VITS
Nicolas TAVITIAN
Piet OCKERMAN
Gelet op de voor het mandaat van kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) en kandidaat-lid voor Raad van Bestuur vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 31 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
Gelet op de beraadslagingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVW ov;
Gelet op de statuten van TMVW ov;
Gelet op de mail d.d. 22 november 2018 aangaande de vertegenwoordiging van de gemeente Zaventem in de organen van TMVW ov voor de volgende legislatuur;
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op vrijdag 22 maart 2019 voor de vernieuwing van de bestuursorganen van TMVW ov;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur en inzonderheid artikel 41 4° dat de bevoegdheid bij de gemeenteraad legt m.b.t. de beslissing inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in instellingen, verenigingen en ondernemingen;
Gelet op artikel 49 van de statuten van TMVW ov;
Overwegende dat ingevolge de statutenwijziging er aanleiding toe bestaat één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aan te duiden om de gemeente te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen, één vertegenwoordiger voor het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant, één kandidaat voor Raad van Bestuur van TMVW ov;
Gelet op de voor het mandaat van vertegenwoordiger, plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen, vertegenwoordiger voor Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant en kandidaat voor de Raad van Bestuur, vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Luk VANDER ELST
Amy GILLE
Thomas SCHEERLINCK
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 31 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
Amy GILLE 8 stemmen
Thomas SCHEERLINCK 16 stemmen
Luk VANDER ELST bekomt 5 stemmen
Amy GILLE 2 stemmen
Thomas SCHEERLINCK 16 stemmen
neen 8 stemmen
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 760 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode februari 2019 - juni 2019 (zie factuur in bijlage).
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het lokaal decreet houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de VCRO;
Overwegende de bepalingen van de VCRO inzake de samenstelling GECORO;
Overwegende dat de GECORO wordt samengesteld gedurende een legislatuur;
Overwegende dat de GECORO samenstelling voorafgaand wordt bepaald door de gemeenteraad;
Overwegende dat het aantal leden minimaal 13 en maximaal 17 leden bedraagt;
Gelet op de collegebeslissing dd. 8 januari 2019;
Gelet op het verzoek tot afschaffing van een gedeelte van de voetweg 42, opgenomen in de Atlas der Buurt en voetwegen, van IRET Development, Havenlaan 86c, bus 103, 1000 Brussel;
Gelet op de aanleg van de autosnelweg, RO, waarbij voetweg 42 doorsneden werd;
Gelet op de breedte volgens de atlas der buurt- en voetwegen van 1,65 meter;
Gelet op de oppervlaktes conform de percelen 297A, 298, 299, 309, 310, 307A, 313A, 306D en 314A met een gezamenlijke oppervlakte van 605m², conform het voorgestelde plan;
Gelet op het opmetingsplan van 17 oktober 2018, opgesteld door SWECO;
Overwegende dat het gebied gekend is als Lozenberg 3, thans deel uitmaakt een industriegebied volgens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vlaams Strategisch gebied rond Brussel en aansluitende open ruimte gebieden;
Overwegende dat de betreffende gedeelten voetweg 31 en 42 binnen de bestemming industriegebied en de barrière van de autosnelweg RO thans onnuttig blijken te zijn;
Overwegende dat de afschaffing van de gedeelten voetweg 31 en 42 werd besproken met de verschillende actoren (bouwheer, gemeente, provincie,…) en dat een afschaffing gunstig werd beoordeeld omwille van het feit dat het (vermoedelijk) niet meer gebruikt wordt;
Overwegende dat de afschaffing van de gedeelten voetweg 31 en 42 nuttig wordt geacht voor de realisatie van een efficiënt bedrijventerrein, waarbij de invulling optimaal bekomen kan worden en dusdanig een efficiënter grondgebruik impliceert;
Overwegende dat de afschaffing van de gedeelten voetweg 31 en 42 geen invloed heeft op de ontsluiting van het industrieterrein, daar deze volgens het gewestelijk RUP dient aan te sluiten op de kruising Grote Kloosterstraat/Frans Smolderstraat;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 08 januari 2019;
Gelet op de wet op de buurtwegen van 10 april 1841 en latere wijzigingen, inzonderheid de artikels 27, 28 en 29;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juni 2014 tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek inzake buurtwegen, inzonderheid artikel 1;
Gelet op het Gemeentedecreet, inzonderheid de artikelen 43 §2 12°, 27, 51, 88 en 248 tot en met 261;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het schrijven van 24 oktober 2017 van Provincie Vlaams-Brabant, juridische dienst, Provincieplein 1 te 3010 Leuven, betreffende de mogelijke te koopstelling van de site “Breekwerf” te Nossegem, gelegen Zeven Tommen / Nossegemdelle, gekend ten kadaster Zaventem 3 de Afdeling (Nossegem), sectie A, nummers 5A en 16A;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 november 2017, houdende kennisname en standpuntinname betreffende het schrijven van 24 oktober 2017 van Provincie Vlaams-Brabant;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door landmeetkantoor Willems BVBA, beëdigde landmeters-experten, Leuvensesteenweg 587 te 3071 Erps Kwerps (Kortenberg) in opdracht van de verkoper, de Provincie Vlaams-Brabant, op datum van 9 augustus 2017 waarbij de venale verkoopwaarde voor de ganse site wordt geraamd op 284.000,00 EUR;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2018, betreffende principebesluit verwerving twee percelen “Breekwerf” (nrs. A 5A en A 16A) - eigendom Provincie Vlaams-Brabant
Overwegende dat bij inventarisatie van de provinciale goederen de provincie heeft vastgesteld dat deze site geen link meer heeft met de provinciale werkzaamheden, waardoor de deputatie in zitting van 12 oktober 2017 beslist heeft om de piste tot verkoop te onderzoeken;
Overwegende dat de provincie eerst bij de gemeente wil informeren inzake de interesse tot aankoop daar de gemeente het goed reeds gebruikt, beheert en er een samenwerkingsovereenkomst over afgesloten heeft;
Overwegende dat deze beide percelen, momenteel nog eigendom van de Provincie Vlaams-Brabant, zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zaventem, ANB en de provincie Vlaams-Brabant om het terrein open te stellen voor het publiek en deels in te richten als speelbos;
Overwegende dat de loods gelegen op terrein A 16A wordt gebruikt als opslagplaats door de eigen technische dienst voor een periode van negen jaar, met ingang vanaf 1 september 2010;
Overwegende het gunstig advies van het College van Burgemeester en Schepenen om beide kadastrale percelen te verwerven voor de vooropgestelde prijs voor het geheel der goederen, hetzij de loods plus aanpalende “bosgronden”;
Overwegende dat deze aankoop nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de Meerjarenplanning gemeente 2018-2020 de volgende actie voorzien is met volgnummer 2018140337: “Aankoop Breekwerf Nossegem”, budgetsleutel (uitgave) 2018/22199000/Int Aankoop breekwerf;
Overwegende de ontwerp-akte
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen (CBS/2019/116) van 14 januari 2019 betreffende definitieve verwerving van twee percelen “Breekwerf” (nrs. A 5A en A 16A) - eigendom Provincie Vlaams-Brabant, te Nossegem Zeven Tommen/Nossegemdelle.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 41, §2;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op de aanvraag van de volgende 3 verenigingen zijnde vzw Wij Blij, Gezinsbond (verkoop van soep ten voordelen van Welzijnszorg en hun armoedeprojecten) en Een Hart voor ALS omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor de huur van een tentje op de kerstmarkt 2018;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 50 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : compensatie van het standgeld op de kerstmarkt omwille van een verkoopactie voor het goede doel.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het lokaal decreet houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies.
Gelet op art. 10 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het agb Zaventem betreffende de financiering van de uitvoering van de opdrachten van het bedrijf en meer specifiek de ondersteuning door de gemeente door middel van een prijssubsidie;
Gelet op de voorwaarden van het prijssubsidiereglement betreffende de periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het AGB Zaventem tijdens de periode van februari 2019 tot en met december 2019;
Overwegende dat ABB van oordeel is dat een delegatie aan het college niet mogelijk is voor de bepaling van de prijsfactor;
De gemeente en het OCMW Zaventem werken met 2 verschillende BBC-toepassingen. De gemeente, het AGB en de politiezone werken met het softwarepakket van Cipal en het OCMW met een zelfgemaakt softwarepakket. In functie van de integratie van beide financiële diensten conform het nieuw organisatiemodel is het noodzakelijk dat er één pakket wordt aangekocht waarin beide besturen worden beheerd. In de projectplanning voor deze integratie wordt alles voorbereid om medio 2019 naar het softwarepakket van cipal te migreren.
Hierdoor is er geen directe invloed voor andere diensten aangezien de huidige linken die er nu reeds zijn met Cipal kunnen behouden blijven. Linken die in het verleden niet mogelijk waren met de zelfgemaakte software van het OCMW kunnen nu wel gelegd worden met het Cipal-pakket.
De conversie naar 1 toepassing maakt het mogelijk dat alle gebruik en procesen voor beide besturen op eenzelfde manier kunnen georganiseerd worden. Voor de budgethouders en de gebruikers van het OCMW zal dat een grote stap vooruit zijn. Gezien vele factoren was het aangewezen om de keuze te beperken tot de toepassing van Cipal. Uit de audit van het OCMW was gebleken dat een eigen software veel te grote risico's inhoudt m.b.t. de continuïteit en dat het huidige pakket niet voldeed aan de eisen van een BBC-toepassing. Cipal DV is een intergemeentelijk samenwerkingsverband in de zin van het Vlaamse decreet van 6 juli 2001. De vereniging heeft tot doel de studie, de organisatie en de promotie van informatie-en communicatietechnologie en de toepassing ervan ten behoeve van haar vennoten. De dienstverlening richt zich uitsluitend tot de vennoten en Zaventem maakt hier deel van uit.
Juridisch kan de aankoop bij cipal DV gebeuren zonder marktbevraging cfr. de regeling voor het in house aankopen bij intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Daarnaast kan ook de technische compatibiliteit aangenomen worden als reden om het OCMW ook te brengen op het softwareplatform van de gemeente, AGB , politie.
De BBC-wetgeving verandert vanaf 2020 voor de opbouw van het nieuw meerjarenplan 2020-2025. Anderzijds geeft deze conversie ook de mogelijkheid om een aantal onderdelen verder te professionaliseren en te digitaliseren.
Gelet op de offerte van Cipal DV voor respectievelijk de BBC-software en verwerking van digitale facturen.
Overwegende dat deze kosten zoals voor het AGB best gedragen worden door de gemeente en dat dit in een beheersovereenkomst zal moeten opgenomen worden;
Overwegende dat verder moet nagegaan worden welke kredieten in het OCMW geschrapt kunnen worden naar aanleiding van de stopzetting van de eigen software vanaf 2021;
Gelet op de onderhandelingen die gevoerd werden met Cipal waardoor in 2019 een korting van 40%, in 2020 van 25% en in 2021 van 10 % gegeven wordt zodat de meerkost gespreid in de tijd kan voorzien worden;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten , en latere wijzigingen;
Het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen;
Het Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen;
De voorzitter sluit de zitting op 28/01/2019 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter