De voorzitter opent de zitting op 29/09/2025 om 22:45.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 23 juni 2025.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 23 juni 2025 worden goedgekeurd.
Mevr. Jona Op de Beeck (CD&V team Bart): we zouden graag de deontologische code graag eens bespreken in de commissie.
Mevr. Natalie Miseur (Open VLD): Ze zal bijeen geroepen worden.
Dhr. Tom De Vits (N-VA): Moet het BCSD dit ook onderschreven?
Dhr. Hamid Akaychouh (CD&V team Bart): ja, dit staat er zo in.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt een deontologische code aan conform artikelen 39, 74 en 83 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Die decretale verplichting laat de raad nadenken over de principes, gedragslijnen en richtlijnen waar de OCMW-raadsleden, de voorzitter en de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst zich aan moeten houden bij de uitoefening van hun mandaat en hun dienstverlenende activiteiten.
Deze code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur voorziet de mogelijkheid om op te treden bij de niet-naleving van de regels in de deontologische code.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de deontologische code vast voor lokale mandatarissen die ook van toepassing is op de voorzitter en de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Vóór het einde van het derde kwartaal moet een voortgangsrapportering over het eerste semester van het boekjaar (ter kennisgeving) voorgelegd worden aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tot datum van 30/06/2025(art. 263 DLB).
De rapportering heeft betrekking op zowel de gemeente als het OCMW, en wordt als één geïntegreerde opvolgingsrapportering voorgelegd aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt.
Er zijn geen specifieke vormvereisten opgelegd voor deze rapportering. De opvolgingsrapportering moet wel minstens onderstaande bevatten (art. 29 BVR 30/03/2018):
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (overzicht volgens schema’s J1 en T2)
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
De juridische grond van deze verplichting is terug te vinden in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Zoals de memorie van toelichting bij het DLB bepaalt, is de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren. Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.
Volgens art. 171 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
§1
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
§4
Naar art. 171 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek met nummer CAD/2025/001/OCMW/1795/ met de ondernemer
- SEDUS STOLL BVBA, Ninovesteenweg 198, Clintonpark, Keppekouter te 9320 Erembodegem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop bureaumeubilair voor OCMW Zaventem - instap in raamcontract van Creat” wordt geraamd op € 1.594,80 excl. btw of € 1.929,71 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan SEDUS STOLL BVBA tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau d.d. 23 juli 2025, punt 57259, houdende : “Aankoop bureaumeubilair voor OCMW Zaventem - instap in raamcontract van Creat. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord de leden van het Vast Bureau.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode 23000000/Bur Wel/0953/01 (actie/raming AC000014/MJP002409) van de investering en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Overwegende dat ‘de opdrachtencentrale’ net zoals Creat tal van raamcontracten aanbiedt waarop het OCMW zou kunnen beroep doen. Bijvoorbeeld een raamcontract voor het aanstellen van een intrimkantoor voor het WZC;
Overwegende dat een toetreding tot de vzw Opdrachtencentrale geen enkele financiële verplichting inhoudt, de toetreding is gratis;
Overwegende dat de Gemeente reeds is toegetreden in 2023 naar aanleiding van een nakend faillissement en onze toenmalige leverancier van kantoorbenodigdheden.
Overwegende dat er geen verplichting tot afname is maar onze mogelijkheden vergroot om in te stappen in een raamovereenkomst. Dit kan leiden in de betreffende dossiers tot besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze toetreding dmv de aanvraag tot lidmaatschap te laten plaatsvinden;
Overwegende het te ondertekenen document ‘Aanvraag tot lidmaatschap van de vzw Opdrachtencentrale’ in bijlage;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau d.d. 01 september 2025, punt 58146, houdende: “1694 - Toetreding tot raamovereenkomsten bij vzw Opdrachtencentrale - lidmaatschap. Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Geen financiële impact.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek met nummer CAD/2025/001/Sport/1805/ met de ondernemer
- Janssen-Fritsen NV, Gentse Baan 66 te 9100 Sint-Niklaas;
Overwegende dat er momenteel nog geen uitgaven zijn maar dat de mogelijkheid bestaat dat er in de toekomst gebruik zal gemaakt worden van deze raamovereenkomst;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Janssen-Fritsen NV tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services optreedt in naam van OCMW Zaventem en Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem bij de gunning van de opdracht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Momenteel is er nog geen interesse om iets aan te kopen in dit dossier, maar om toekomstige aankopen mogelijk te maken wordt de instap ook voor het OCMW gevraagd.
De voorzitter sluit de zitting op 29/09/2025 om 23:00.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter