De voorzitter opent de zitting op 27/09/2021 om 22:00.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 28 juni 2021.
De Raad keurt de notulen en het audioverslag (https://zaventem.notubiz.be) van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 28 juni 2021 zonder opmerkingen goed.
Voor het voeren van een degelijk beleid zijn de nodige doelstellingen(beleidsdoelstellingen-actieplannen en acties) geformuleerd.
De uitvoering van deze actieplannen en activiteiten/acties zal gepaard gaan met de nodige uitgaven en ontvangsten.
De stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de acties (prioritaire) worden door de diensten ingevoerd via BBC Beleid en Budgettering van het boekhoudpakket.
De rapportage van de stand van zaken van de doelstellingen/acties gebeurt door de dienst Beleid en Organisatie.
Volgens art. 171 §1 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
Definitie organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op GR van 24/06/2019 werd het kader voor organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd;
Naar art. 171 §4 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
Daar de algemene rapportering over de organisatiebeheersing jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar dient te gebeuren, wordt de stand van zaken van de doelstellingen/acties semestrieel gerapporteerd aan de gemeenteraad en raad van OCMW; In bijlage het voortgangsrapport van de acties van de gemeente Zaventem voor 1ste semester ;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a” een bestek met nr. CAD/2021/655/TD/GROEN/1540 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Wijk Havidal (Bloemenveld - Akkermuntstraat - Bosrankstraat - Wilgenroosjesstraat - Kruidendal - Vlierstraat - deel Kleine Daalstraat - tot aan de Hector Hennaulaan). Groene zone tussen Ring en woonwijk Havidal. ), raming: € 67.882,50 excl. btw of € 82.137,83 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Park Zeenstraat. ), raming: € 59.062,50 excl. btw of € 71.465,63 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Park Derscheid (speeltuin en parkgebied, Derscheidlaan, Nachtegalenhof, Leeuwerikenlaan, Sijsjeslaan en Mezenhof)), raming: € 45.337,50 excl. btw of € 54.858,38 incl. 21% btw;
* Perceel 4 (Sterrebeekstraat (tussen Leuvensesteenweg en Hector Henneaulaan). Deel Werkmansstraat (tussen Kouterlaan en Sterrebeekstraat). Deel Imbroekstraat (tussen Hector Henneaulaan en Hoogstraat). Deel De Muncklaan en Van Gamerenstraat, Deel Hector Hennaulaan (vanaf de Kouterlaan tot & Hector Hennaulaan tot aan de Sterrebeekstraat ), Deel Wijveldlaan ( Vanaf Sterrebeekstraat tot en met de ingang Ikea op de Weiveldlaan), Deel Sterebeekstraat tot aan de Oude Keulsebaan, Vierwinden ), raming: € 38.902,50 excl. btw of € 47.072,03 incl. 21% btw;
* Perceel 5 (Dolomietpaden - wandelpark Hector Henneaulaan (Stockmansmolen) tot en met de Kleine Daalstraat), raming: € 22.275,00 excl. btw of € 26.952,75 incl. 21% btw;
* Perceel 6 (Omgeving pastorie - Kerk - Heemmuseum - Archief te Sint-Stevens-Woluwe. deel KLeine Kerkstraat ( Sint Stefaanstraat tot aan de Veste ), Pleintje ( St. Stefaanstraat & Kleine Bosstraat ), Parking Kerk ), raming: € 39.975,90 excl. btw of € 48.370,84 incl. 21% btw;
* Perceel 7 (Hazenlaan, Spreeuwenlaan, Lijsterhof, Konijnenstraat ( Kruispunt Konijnenstraat & Mariadallaan )), raming: € 14.557,50 excl. btw of € 17.614,58 incl. 21% btw;
* Perceel 8 (Omgeving carpoolparking Mechelse steenweg Nossegem tot en met de hoek Guldendelle en trappen van Perronstraat naar Mechelse steenweg, Perronstraat), raming: € 15.952,50 excl. btw of € 19.302,53 incl. 21% btw;
* Perceel 9 (Tramlaan (Zeenstraat tot kruising Mechelse steenweg & Bosdellestraat & Voskapellestraat & Waalsestraat ), Kruispunten Zavelstraat en Windmolenlaan inbegrepen), raming: € 34.537,50 excl. btw of € 41.790,38 incl. 21% btw;
* Perceel 10 (Hippodroomlaan, Deel ( Mechelsesteenweg tot parking hippodroom ), Deel Oranjehof ( beide kanten gracht en doodlopende straat ), Perkstraat, Deel Mechelse stw. ( Hippodroomlaan tot en met Perkstraat )), raming: € 37.080,00 excl. btw of € 44.866,80 incl. 21% btw;
* Perceel 11 (School SSW - parking sporthal en omgeving en parking snuifmolen aan de Leuvense stwg.), raming: € 23.535,00 excl. btw of € 28.477,35 incl. 21% btw;
* Perceel 12 (OCMW) De Veste (Wol.)- Burg.W. Servrancksplein (Wol.)- SF Ruwendal (Nieuwstraat sterrebeek)- SF De Sterre (Mechelsesteenweg Sterrebeek), raming: € 65.872,50 excl. btw of € 79.705,73 incl. 21% btw;
* Perceel 13 ((Wijk Alice) : Fanzantenlaan, Patrijzenlaan, Vinkenlaan, Deel Mariadallaan ( van Mariadallaan nr 30 tot aan de Konijnenstraat ) ), raming: € 26.415,00 excl. btw of € 31.962,15 incl. 21% btw;
* Perceel 14 ( Du Roy de Blicqylaan), raming: € 64.650,00 excl. btw of € 78.226,50 incl. 21% btw;
* Perceel 15 (Eversestraat, Deel Tiendeschuurvels ( Eversestraat tot en met Tiendeschuurveld nr 106 )), raming: € 7.830,00 excl. btw of € 9.474,30 incl. 21% btw;
* Perceel 16 (Rode cité) : Leerlooierijstraat - Seringendreef - Invalidelaan - Vrijheidsdreef - Toekomststraat, raming: € 60.000,00 excl. btw of € 72.600,00 incl. 21% btw;
* Perceel 17 (Ikaros), raming: € 23.242,50 excl. btw of € 28.123,43 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 647.108,40 excl. btw of € 783.001,21 incl. 21% btw;
Overwegende dat percelen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 en 17 worden afgesloten voor een duur van 33 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - cad de procedure zal voeren en in naam van OCMW Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 13 september 2021, punt CBS/2021/2391, houdende : “Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gelet op de omvorming van het vroegere PWA-systeem (Plaatselijk WerkgelegenheidsAgentschap) naar een activerend werkgelegenheidsinstrument "Wijk-werken" dat op 1 januari 2018 van start is gegaan;
Gelet dat gemeentebesturen dus niet langer meer de mogelijkheid hebben om te voorzien in een Plaatselijk Werkgelegenheids Agentschap (PWA) aangezien het PWAstelsel in zijn huidige vorm binnen het Vlaamse Gewest ophield te bestaan met ingang vanaf 1 januari 2018;
Gelet dat werkzoekenden (inclusief leefloongerechtigden) die nood hebben aan een zeer laagdrempelige opstap bij aanvang van een traject naar werk, een opstap kunnen nemen via de werkomgeving dicht bij huis door middel van het activeringsinstrument "wijk-werken";
Gelet dat vanaf 1 januari 2018 de toeleiding van werkzoekenden naar wijk-werken vanuit de VDAB en van leefloongerechtigden naar wijk-werken vanuit het OCMW gebeurt; gelet dat een werkzoekende of leefloongerechtigde nog maximaal 12 maanden werkervaring kan opdoen via wijk-werken;
Gelet dat een wijk-werker maximum 60 uren/maand en maximum 630 uren/jaar prestaties mag verrichten in het kader van wijk-werken ongeacht het type activiteit; per gepresteerd uur ontvangt de wijk-werker 4,10 euro van de VDAB;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 februari 2018 waarbij werd kennisgenomen van het nieuwe instrument "wijk-werken" en van het feit dat de regierol op het vlak van de organisatie wijk-werken werd overgelaten aan de VDAB die als organisator "wijk-werken" in Zaventem fungeert en het OCMW Zaventem toeleider is en ook mogelijk gebruiker;
Gelet dat vanuit de VDAB wordt gevraagd om voor de organisatie van dit "wijk-werken" samen te werken met Haviland;
Gelet dat Haviland reeds optreedt voor een groot aantal gemeenten die in bijlage worden vermeld;
Gelet dat met het oog op de toetreding tot de Havilandcluster een gemeenteraadsbesluit dient te worden genomen met volgende onderdelen:
- aanduiding van een vertegenwoordiger in de stuurgroep (komt 4x samen bij Haviland en is onbezoldigd);
- vermelding van het kostendelend principe, waarbij, in geval van schuld, het bedrag gedeeld wordt door al de gemeenten van de cluster Haviland;
- de prijs per cheque; deze bedraagt voor alle gemeenten binnen de cluster 7,45 €;
- goedkeuring van de activiteitenlijst die wijk-werkers binnen de cluster kunnen uitvoeren. Dit betreft de algemeen erkende Vlaamse lijst van VDAB en de uitzonderingen aangevraagd door en goedgekeurd voor Haviland;
Gelet dat de gemeente een locatie dient te voorzien waar de wijk-werkbemiddelaar een halve dag per week een zitdag kan houden; gaat om een lokaal met stoel, tafel, afsluitbare kast en internetaansluiting;
Gelet dat de samenwerking met Haviland als voordeel zou hebben dat de inwoners opnieuw een aanspreekpunt hebben in Zaventem;
Gelet op het akkoord van het College van Burgemeester en Schepenen de dato 5 juli 2021 inzake samenwerking met Haviland met het oog op het activerend werkgelegenheidsinstrument "Wijk-werken" en dit per 1 januari 2022;
Gelet op de kennisname van de aanvraag tot samenwerking met Haviland door het Vast Bureau van 5 juli 2021;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 september 2021, punt GR/2021/182;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het decreet van 7 juli 2017 houdende wijkwerken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende wijk-werken van 29 september 2017;
De Raad neemt kennis dat de gemeenteraad Zaventem op heden is akkoord gegaan om een samenwerking met Haviland op te starten per 1 januari 2022 in het kader van het activerend werkgelegenheidsinstrument "Wijk-werken", met de aanrekening van 7,45 € per cheque en met het kostendelend principe. De Raad neemt tevens kennis dat de gemeenteraad Zaventem akkoord is gegaan met feit dat wijk-werkers alle activiteiten kunnen uitvoeren die voor alle 30 gemeenten binnen de samenwerkende cluster genoteerd staan. Dit betreft de Vlaamse lijst van VDAB en de uitzonderingen aangevraagd door en goedgekeurd voor Haviland.
De Raad neemt tenslotte kennis dat schepen D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en schepen H. VAN CRAENENBROECK, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werd aangeduid voor de gemeente Zaventem in de stuurgroep "wijk-werken" Haviland.
Gelet op de beslissing van het Bijzonder Comité voor het WZC de dato 20 september 2016 waarbij werd beslist om met LDL-Care een overeenkomst af te sluiten met het oog op de levering door LDL-Care van een semi-industriële wasmachine - werkend volgens het concept "Meet & Wash" (collectieve wasplaats als ontmoetingsplek) dat werd opgestart in de assistentiewoningen Kouterdal; de wasmachines (met muntbediening) worden gratis geïnstalleerd, de reparaties zijn kosteloos en de omzet van de machines wordt onderling verdeeld volgens een afgesproken verdeelsleutel;
Overwegende dat volgens dit systeem LDL-Care een wasmachine aanlevert en tevens instaat voor de normale herstellingswerken bij defecten (normaal gezien binnen de 24u); dat contractueel € 4,00 aan de gebruiker wordt gevraagd waarvan € 2,40 toekomt aan LDL-Care en € 1,60 aan het OCMW; dat dit systeem vervolgens in de overige serviceflats en assistentiewoningen werd toegepast;
Overwegende dat de samenwerking met de firma LDL-Care steeds vlot is verlopen en er zich amper een defect heeft voorgedaan;
Overwegende dat LDL de enige firma in België is die het systeem van "Meet & Wash" hanteert; d.w.z. gratis installatie van de machine, geen onderhoudskosten en een eerlijke verdeling van de opbrengst, hetzij normaal gezien 60% van de omzet naar LDL-Care en 40% naar het OCMW;
Overwegende dat door het Bijzonder Comité destijds echter werd beslist om de toen gangbare prijs van € 3,00 aan te houden met verdeling 67% aan LDL-Care en 33% aan het OCMW om nadien over te gaan naar € 4,00 zoals contractueel ingegeven;
Gelet dat thans door de woonassistenten werd gevraagd om het systeem "Meet & Wash" nu ook toe te passen voor de droogkasten; dat destijds werd beslist om de goed werkende Miele-droogkasten verder te gebruiken; dat thans de droogkasten het echter beginnen te begeven; dat een prijsvergelijking werd opgesteld tussen een aankoop van een droogkast bij verschillende leveranciers, het wassalon Nobelpool op de Vilvoordelaan en het principe wash and go;
Gelet dat op het Vast Bureau van 9 augustus 2021 werd akkoord gegaan om met LDL-Care (Coin), te 9800 Deinze, Europalaan 60-64 de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst Meet & Wash voor de droogkasten af te sluiten en dit voor de assistentiewoningen Ruwendal en Kouterdal alsook voor de serviceflats De Sterre en De Veste voor een periode van 7 jaar (waarbij de overeenkomst na de eerste 3 jaar door beide partijen kan worden opgezegd rekening houdend met een opzegtermijn van 3 maanden); tevens de prijs voor het gebruik van de droogkast voor de bewoners vast te leggen op € 1,00 per droogbeurt waarvan 100% van de omzet naar LDL zal gaan; en om tevens aan de gebruikers de contractuele prijs van € 4,00 te vragen voor het gebruik van de wasmachine (met verdeelsleutel: 60% van de omzet naar LDL-Care en 40% van de omzet naar het OCMW);
Overwegende dat de interne afsprakennota in de Serviceflats en Assistentiewoningen in die zin dient te worden aangepast;
Gelet op het advies en visum van de financieel directeur (wnd.) met volgnummer 2021 0376;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 13 maart 2009 en van 15 februari 2019 en hun uitvoeringsbesluiten;
De Raad geeft goedkeuring om met LDL-Care (Coin), te 9800 Deinze, Europalaan 60-64 de voorgestelde samenwerkingsakkoorden Meet & Wash voor de droogkasten af te sluiten en dit voor de assistentiewoningen Ruwendal en Kouterdal alsook voor de serviceflats De Sterre en De Veste voor een periode van 7 jaar. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat tevens akkoord dat de prijs die aan de gebruiker zal worden gevraagd € 1 per droogbeurt zal bedragen en € 4 voor een wasbeurt. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de voorgestelde aangepaste interne afsprakennota voor de groep van serviceflats/assistentiewoningen goed. Deze interne afsprakennota zal worden medegedeeld aan de nieuwe maar ook aan de huidige bewoners zodat deze aangepaste interne afsprakennota kan worden toegepast 30 dagen na kennisgeving aan de huidige bewoners, hetzij voor alle huidige en nieuwe bewoners vanaf 1 november 2021.
Gelet op artikel 77 en 78 van het Decreet Lokale besturen houdende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet dat bij beslissing van de Raad van 27 januari 2020 een retributiereglement voor de ouderenvoorzieningen werd vastgelegd hetzij voor het WZC Trappeniers, de Serviceflats De Veste, de Serviceflats De Sterre, de Assistentiewoningen Huize Ruwendal en de Assistentiewoningen Huize Kouterdal;
Overwegende dat het Vast Bureau van 9 augustus 2021 akkoord is gegaan met de voorgelegde samenwerkingsakkoorden Meet & Wash voor de droogkasten voor de assistentiewoningen Ruwendal en Kouterdal alsook voor de serviceflats De Sterre en De Veste;
Overwegende dat op de Raad van heden goedkeuring werd gegeven aan de voorgelegde samenwerkingsakkoorden alsook met de voorgestelde prijzen die aan de gebruiker zullen worden gevraagd, hetzij € 1 per droogbeurt (waarbij 100% van de omzet naar LDL-Care zal gaan) alsook € 4 voor een wasbeurt (waarbij 60% van de omzet naar LDL-Care gaat en 40% van de omzet naar het OCMW);
Overwegende dat het Vast Bureau van 9 augustus 2021 akkoord ging om de vermelde prijsafspraken (voor alle serviceflats en assistentiewoningen van het OCMW) vast te leggen in het retributiereglement;
Gelet op het advies en visum van de financieel directeur met volgnummer 2021 0376;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn heeft de prijsafspraken inzake het gebruik door de bewoner (van de serviceflats en assistentiewoningen van het OCMW) van een gezamenlijke wasmachine per voorziening, hetzij voor € 4, en van een gezamenlijke droogkast per voorziening, hetzij voor € 1, goedgekeurd en vastgelegd in het retributiereglement voor de ouderenvoorzieningen.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 26 april 2021 waarbij een toelichting werd gegeven omtrent de doelstelling en de inhoud van het energetisch masterplan, het toepassingsgebied en het plan van aanpak met betrekking tot de gebouwen van het OCMW in Zaventem;
Gelet dat bij gezegde beslissing werd ingestemd met de opmaak van een energetisch masterplan voor het OCMW-patrimonium en dat tevens werd ingegaan op de offerte van 1 april 2021 van het Vlaams Energiebedrijf hieromtrent;
Gelet dat bij beslissing van het Vast Bureau van 12 juli 2021 werd kennisgenomen van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 26 april 2021 en van de voorgelegde horizontale samenwerkingsovereenkomst die werd opgemaakt op basis van het plan van aanpak en de daarbij horende feedback en tevens akkoord werd gegaan om de samenwerkingsovereenkomst (mits aanpassing afnamepunten in bijlage 3) ter goedkeuring voor te leggen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het financieel advies en visum van de financieel directeur (wnd.) met volgnummer 2021 0340;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het energetisch masterplan met betrekking tot de gebouwen van het OCMW en keurt de voorgelegde horizontale samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Energiebedrijf NV en het OCMW Zaventem goed.
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2021 om 22:50.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter