De voorzitter opent de zitting op 21/09/2020 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 22 juni 2020.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer voor de gemeentewegen
In het Decreet Lokaal Bestuur wordt de mogelijkheid geboden om een aantal bevoegdheden toegekend aan de gemeenteraad, te delegeren aan het college.
De gemeenteraad kan de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentelijke aanvullende reglementen delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Een delegatie houdt in dat er sneller ingespeeld kan worden op wijzigende verkeersomstandigheden en een snellere afhandeling mogelijk maakt.
Het College verzoekt de gemeenteraad om de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentelijke aanvullende reglementen aan haar te delegeren.
Art. 41,1ste lid Decreet Lokaal Bestuur.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16.03.1968
Decreet van 16/05/2008 betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
KB van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Art. 1: De bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Art. 2 : Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid.
Afgelopen tijd hebben verschillende intercommunale ambtenaren met succes de opleiding tot GAS-vaststeller gevolgd.
Gezien deze ambtenaren ook voldoen aan de andere minimumvoorwaarden vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013, kunnen zij door de gemeenteraad worden aangesteld om inbreuken vast te stellen die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.
In afspraak met de gemeente neemt Interza steeds meer een actieve rol op zich in de handhaving van sluikstort en zwerfvuil. Hiervoor wordt er samengewerkt in een gezamenlijk team met de buurintercommunale Incovo, op basis van de statutaire opdracht.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 2° voor intercommunale ambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties.
De intercommunale ambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Deze voorwaarden zijn de volgende:
Het gaat om een 40 uur durende opleiding die vier verschillende onderdelen omvat:
Van alle gedoceerde onderdelen wordt een examen afgenomen. De kandidaat is geslaagd indien hij voor elk onderdeel minimum 50% van de punten heeft behaald en minimum 60% van de punten heeft behaald voor het totaal van alle onderdelen.
Door vertrek van medewerkers en nieuwe opleidingen zijn er wijzigingen in de samenstelling van de groep intercommunale ambtenaren die deze taak kunnen opnemen. In voorliggend besluit worden voor een goed overzicht alle huidige bevoegde ambtenaren opgenomen, deels nieuwe, deels bestaande vaststellers.
Alle betrokken personen voldoen aan alle vier de voorwaarden en kunnen dus aangesteld worden als GAS-vaststeller.
Na hun aanstelling als GAS-vaststeller kunnen betrokkenen vaststellingen doen in het kader van de opdracht van Interza rond het handhaven van de regels in het politiereglement inzake afval, zwerfvuil en sluikstort.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Dit punt werd op verzoek van de N-VA - fractie toegevoegd aan de agenda.
De voorzitter verleent het woord aan mevrouw I. ELBERS.
Deze licht het N-VA voorstel toe :
Een gemeentelijk parkeerbeleid zou er moeten op gericht zijn om ervoor te zorgen dat in de eerste plaats de burgers die in de gemeente wonen geen problemen ondervinden in hun dagelijks leven wanneer zij hun voertuig dienen te verplaatsen binnen de gemeente of wanneer zij parking zoeken in de buurt van hun woonst.
Een proactief beleid, waarbij mensen aangemaand worden zich voor kortere verplaatsingen met alternatieve transportmogelijkheden te verplaatsen of te voet te gaan en de wagen zoveel mogelijk aan de kant te laten, moedigt de N-VA fractie natuurlijk aan omdat het een positieve impact heeft op de leefbaarheid binnen de gemeente. Toch zijn er velerlei redenen waarom verplaatsingen soms met de wagen dienen te gebeuren. Een parkeerbeleid dient geen pestbeleid te zijn naar de burger toe of een bron van inkomsten voor de gemeente ten koste van de Zaventemmenaar die hier reeds belastingen betaalt.
Momenteel wordt Zaventem onderverdeeld in een zone Zaventem-Noord en Zaventem-Zuid waarbij per domicilie twee parkeerkaarten kunnen uitgereikt worden. Dan is er ook nog een zone in Zaventem – onder andere de mensen die achter Mariadal wonen – die geen recht hebben op een parkeerkaart.
Enkel de mensen van Zaventem-Zuid kunnen onbeperkt gratis parkeren op het Kerkplein; voor de rest is parkeren gratis toegelaten voor een periode van een half uur na dewelke het betalend wordt. Dit is in zekere zin een discriminatie van de inwoners die verder wonen van het centrale Kerkplein - het hart van de deelgemeente Zaventem - en die misschien zelfs nog meer hun wagen nodig hebben om er te geraken.
Daar N-VA gelooft in een participatieve democratie, peilden wij via een korte Facebook enquête naar de mening van de burger. Er werd gepeild naar de wens van de Zaventemmenaar om onbeperkt gratis op het Kerkplein te kunnen parkeren. Initieel werd de term Marktplein gebruik maar het was duidelijk voor de Zaventemmenaar dat hiermee het plein bedoeld werd waar de markt wekelijks doorgaat in ‘normale’ tijden.
N-VA beseft ten volle dat men met een FB enquête natuurlijk niet alle burgers bereikt, maar het is een laagdrempelige mogelijkheid om te begrijpen wat er leeft bij onze burgers. De enquête werd in de twee Facebook groepen geplaatst die Zaventem centrum rijk is. De groepen van buiten Zaventem toonden minder interesse om dit te publiceren – één moderator liet dit weten - omdat het minder relevant is voor het dagelijks leven van de groot-Zaventemmenaren.
N-VA had niet verwacht dat deze enquête zo’n succes zou blijken. Na een maand online te staan besloten we de telling af te sluiten omdat mensen voldoende tijd gehad hebben om te antwoorden en het vooral in de eerste week was dat er veel antwoorden binnenkwamen. Uiteindelijk werd de enquête 721 keer beantwoord. Er bleken wel wat dubbele stemmen te zijn en om het eerlijk te houden hebben we deze eruit gelaten. Uiteindelijk hielden we een lijst over met 621 unieke stemmen.
Resultaten:
566 mensen of 91% van de Zaventemmenaars bleek voor onbeperkt gratis parkeren op het Kerkplein voor de Zaventemmenaar.
55 mensen of 9% wenste dat de situatie bleef zoals het was.
Indien we de dubbele stemmen zouden geteld hebben ligt het percentage van mensen die voor onbeperkt gratis parkeren op het Kerkplein stemden zelfs nog wat hoger 92% waaruit we misschien mogen concluderen dat vooral de voor verandering stemmers dit heel erg ter harte nemen.
Behalve de persoon die de enquête online plaatste om aan te geven dat stemmen gewenst was, hebben de N-VA gemeenteraadsleden zich bewust onthouden van het plaatsen van enige stem teneinde het resultaat niet te beïnvloeden en echt naar de stem van de burger te luisteren.
Er valt niet uit te sluiten dat er natuurlijk ook wat mensen van buiten de gemeente mee gestemd kunnen hebben, maar uiteindelijk is het overgrote deel van de stemmers ons bekend als inwoner van Zaventem en dat blijken mensen van allerlei pluimage te zijn, niet enkel N-VA sympathisanten.
De conclusie van N-VA is dus dat de grote meerderheid van de Zaventemse inwoners – over partijgrenzen heen - verandering wil in de huidig situatie en vindt dat onbeperkt gratis parkeren op het Kerkplein moet mogelijk zijn voor de Zaventemmenaar.
Daar er veel zaken in de buurt van het Kerkplein zijn – wij denken aan de cafés en restaurants maar ook aan de winkels, kappers, het gemeentehuis en het cultureel centrum – waar een Zaventemmenaar al eens langer dan een half uur wil of moet vertoeven, wenst N-VA dat de gemeenteraad in overweging neemt om elke Zaventemmenaar recht te geven om onbeperkt gratis op het Kerkplein te parkeren.
Bovendien denken wij dat een flexibel parkeerbeleid ook mogelijk positieve gevolgen kan hebben voor de handelaar in deze zone die het in deze Corona tijden al zo moeilijk heeft.
Om misbruik te voorkomen vindt N-VA momenteel de huidige situatie van de twee parkeerkaarten per domicilie voldoende, maar dan moet dat voor elke domicilie op het grondgebied van de gemeente Zaventem zijn zodat ook mensen van Zaventem-Noord en de zone achter Mariadal op deze plek onbeperkt kunnen parkeren en er geen discriminatie is van mensen die net verder van deze plek wonen en misschien hun wagen meer nodig hebben om er te geraken.
Om dit snel te kunnen invoeren stellen wij voor dat we met deze maatregel beginnen voor de inwoners van de deelgemeente Zaventem zelf en als er na evaluatie blijkt dat er geen zware negatieve gevolgen zijn voor de omgeving, dit vervolgens openstellen voor alle inwoners van Zaventem met de huidig geldende beperking van twee bewonerskaarten per domicilie.
Wij zouden dus graag over de volgende vraag een stemming willen vragen:
De burgemeester schetst de context waarin indertijd het betalend parkeren op het Kerkplein werd ingevoerd samen met de creatie van blauwe zones in de omliggende straten. Deze regeling zou nu aan een grondige herevaluatie toe zijn, samen met de situatie inzake sluipverkeer zou een aanpassing voorbereid worden. De timing is echter door de corona toestand overhoop gehaald.
De burgemeester deelt mee dat ook de meerderheid achter het voortel kan staan, waarbij alle inwoners uit de 4 deelgemeenten, gratis kunnen parkeren op het Kerkplein mits parkeerschijf en voor maximaal 4 uur. Een systeem van bijzondere toelatingskaart zal worden uitgewerkt. De bewoners van de zone Zaventem Zuid zullen evenwel de mogelijkheid behouden om volgens de huidige regeling zonder tijdsbeperking te parkeren.
De aanpassing van het parkeerreglement zal aan een volgende gemeenteraad worden voorgelegd.
Naar aanleiding van het vonnis, dd. 25/02/2019, waarbij de gemeente Zaventem veroordeeld werd tot het betalen van achterstallig loon (ikv 24-uur ploegenstelsel) aan dhr. Verslycken (brandweer Zaventem).
De gemeente Zaventem heeft tegen dit vonnis beroep aangetekend via verzoekschrift dd. 01/04/2019.
Op 23 juni 2020 heeft het Arbeidshof Brussel een arrest geveld.
In het arrest heeft het Arbeidshof geoordeeld dat het beroep gegrond is en werd de gemeente Zaventem in haar gelijk gesteld.
De tegenpartij, dhr. Verslycken, werd veroordeeld tot het betalen van een rechtsplegingsvergoeding.
Deze bedraagt 2 x € 6.000,-.
De raadsman van de gemeente, Mr. Kappetijn, meldt via mail aan de gemeente dat tegenpartij wil berusten in het arrest op voorwaarde dat de gemeente akkoord gaat met het feit dat tegenpartij slechts 1 x € 6.000 als rechtsplegingsvergoeding dient te betalen.
Indien de gemeente niet akkoord gaat met het voorstel gaat de tegenpartij in cassatie tegen het arrest.
De raadsman van de gemeente adviseert om toch in te gaan op dit voorstel gelet op de onvoorspelbaarheid van de uitspraak in cassatie.
Aangezien een dergelijke overeenkomst beschouwd kan worden als een dadingsovereenkomst, dient dit ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde dadingsovereenkomst.
Gelet op de open oproep van de Vlaamse overheid inzake de "Regierol voor de steden en gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie voor de periode 2020-2025";
Gelet dat de regierol als doel heeft de ontwikkeling van een gedragen beleidsvisie op de sociale economie, de uitbouw van lokale sociale economie en het maatschappelijk verantwoord ondernemen en het bevorderen van de samenwerking met en tussen de sociale economie;
Gelet dat de Vlaamse Overheid een grote vrijheid geeft om de regierol in te vullen vermits deze enkel drie breed geformuleerde jaarlijkse acties oplegt hetzij 1. de netwerking op het grondgebied stimuleren; 2. de lokale sociale economie verder uitbouwen en 3. het maatschappelijk verantwoord ondernemen bevorderen;
Gelet op de beslissingen van het College van Burgemeester en Schepenen en het Vast Bureau van 6 januari 2020 waarbij toestemming werd verleend om hiervoor samen te werken met de gemeenten Kortenberg, Wezembeek-Oppem en Kraainem en om de opdracht te laten uitvoeren door Welzijnskoepel West-Brabant;
Gelet dat Welzijnskoepel West-Brabant, een OCMW-vereniging, de uitvoering van de opdracht op zich neemt voor de cluster Zaventem, Wezembeek-Oppem, Kraainem en Kortenberg, die samen 82.492 inwoners telt en een aanvraag voor een subsidie hiervoor heeft ingediend bij het Departement Werk en Sociale Economie;
Gelet dat een cluster van minimaal 80.000 inwoners een subsidie van 50.000 euro ontvangt waarvoor een halftijdse medewerker kan worden tewerkgesteld en een restbudget overblijft voor acties rond sociale economie, sociale tewerkstelling en de activering van werkzoekenden in de 4 gemeenten van de cluster;
Gelet dat Welzijnskoepel West-Brabant bij mailbericht van 7 april 2020 heeft laten weten dat het subsidiedossier voor het opnemen van de regierol op het vlak van de lokale sociale economie voor de gemeenten Kortenberg, Wezembeek-Oppem, Kraainem en Zaventem door de Vlaamse Regering werd goedgekeurd; in principe voor de volledige periode 2020-2025 maar waarvan de toekenning jaarlijks gebeurt en bijgevolg mogelijks herzien kan worden;
Gelet bovendien op het schrijven van Vlaams Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw Hilde Crevits, de dato 27 maart 2020 inhoudende de goedkeuring van de aanvraag binnen de open oproep "Regierol voor de steden en gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie voor de periode 2020-2025" alsook het Ministerieel Besluit tot de toekenning van een subsidie aan centrumsteden, welzijnsverenigingen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor de uitvoering van hun regierol op het vlak van de sociale economie;
Gelet dat voor begrotingsjaar 2020 een effectieve subsidie ten bedrage van € 50.000,- wordt toegekend aan Welzijnskoepel West-Brabant als samenwerkingsverband voor Kortenberg, Wezembeek-Oppem, Kraainem en Zaventem;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst in ontwerp, toegevoegd in bijlage;
Gelet dat een halftijds medewerker op niveau B gedurende de periode 2020-2025 zal worden ter beschikking gesteld door Welzijnskoepel West-Brabant;
Gelet dat dit project door het diensthoofd sociale dienst en een maatschappelijk werker zal worden opgevolgd;
Gelet dat het Vast Bureau van 2 juni 2020 van dit project alsook van het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst heeft kennis genomen;
Gelet op het Decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 tot bepaling van de Regierol van gemeenten op vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2018 houdende wijziging van artikel 2 en 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 tot bepaling van de Regierol van gemeenten op vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
De gemeenteraad keurt de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant goed, alsook de ter beschikking stelling van een halftijds medewerker op niveau B gedurende de periode 2020-2025 door Welzijnskoepel West-Brabant.
De gemeenteraad besluit dit reglement niet ter stemming te brengen naar aanleiding van opmerkingen gemaakt tijdens deze zitting en aanpassingen te doen voor de eerstvolgende gemeenteraad d.d. 26 oktober 2020.
Deze zomer 2020 staan er verschillende gemeentelijke vakantie-initiatieven (zoals sportkamp, speelpleinwerking, creastages, ...) gepland in groot Zaventem. Ouders kunnen de reservatie voor een vrijetijdsactiviteit echter annuleren waarbij in enkele situaties een gedeeltelijke terugbetaling mogelijk is.
Volgens het huishoudelijk reglement werd onder artikel 4.4. 'Uitschrijven - annuleren' de onderstaande annuleringsvoorwaarden vastgelegd. Het huishoudelijk reglement werd als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt.
Uitschrijven kan:
- De uitschrijving of annulering dient steeds schriftelijk te gebeuren via de organiserende dienst van de activiteit.
- Indien de deelnemer ziek is. In dit geval vragen we de voorlegging van een geldig doktersattest. Dit attest kan tot twee weken na het einde van de betreffende activiteit binnen gebracht worden op of doorgestuurd worden naar de vrijetijdsdienst. In geval van ziekte wordt enkel het inschrijvingsgeld terugbetaald voor de dagen waarop de deelnemer niet heeft kunnen deelnemen aan de activiteiten, afgezien van 10% administratiekosten per geannuleerde dag. Dit enkel voor de dagen die vermeld staan op het attest.
- In geval van overmacht (overlijden naaste, enzovoort) wordt eveneens het volledige inschrijvingsgeld terugbetaald, afgezien van 10% administratiekosten per geannuleerde dag. Ook hier wordt een attest gevraagd.
- Indien u wenst uit te schrijven voor één van de activiteiten, dan kan dit tot twee weken voor de start van de activiteit. In dit geval wordt eveneens het volledig inschrijvingsgeld terugbetaald, afgezien van 10% administratiekosten per geannuleerde dag.
- In andere gevallen wordt het inschrijvingsgeld niet terugbetaald, doch dient men de organiserende dienst te verwittigen bij afwezigheid.
- Uitschrijven speelplein zomervakantie: tot twee weken voor de start van het speelplein juli kan er terugbetaald worden. Tot 15 juli kan er een terugbetaling aangevraagd worden voor de speelpleinactiviteiten in augustus. Er zal steeds een administratieve kost van 10% per geannuleerde dag voorzien worden.
We merken dat er door het Coronavirus extra/andere annuleringen gebeuren voor vrijetijdsactiviteiten. Er zijn verschillende situaties mogelijk waarbij we willen voorstellen om steeds een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) te voorzien. Vooral om de veiligheid op onze vrijetijdsactiviteiten te kunnen behouden.
- Situatie 1: Een zieke deelnemer mag niet deelnemen aan een vrijetijdsactiviteit. In dit geval moet de ouder de vrijetijdsdiensten contacteren. Door een doktersattest voor te leggen kan een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) in orde gebracht worden, zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement. Concreet voorbeeld: een kind is zondag ziek geworden, waarop de ouder een ziektebriefje bezorgt en een terugbetaling voor de afwezige dagen kan krijgen.
- Situatie 2: Wanneer een deelnemer getest wordt op het coronavirus mag dit kind dezelfde dag en week niet deelnemen aan de vrijetijdsactiviteit. In dit geval moet de ouder de vrijetijdsdiensten contacteren. Door een doktersattest voor te leggen kan een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) in orde gebracht worden, zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement. Concreet voorbeeld: een kind wordt woensdagvoormiddag door het contact center gebeld en moet zich laten testen op het coronavirus. Dit kind moet woensdag onmiddellijk de vrijetijdsactiviteit verlaten en mag donderdag en vrijdag niet meer terugkomen. De ouder bezorgt een ziektebriefje waardoor een terugbetaling voor 3 dagen in orde gebracht kan worden.
- Situatie 3: Wanneer een deelnemer van een vrijetijdsactiviteit getest wordt, worden de andere ouders van deze vrijetijdsactiviteit hiervan op de hoogte gebracht. Volgens de voorop gelegde protocollen kan de vrijetijdsactiviteit nog doorgaan tot er resultaat is van een positieve test (deelnemer besmet), maar andere ouders kunnen toch beslissing de deelname van hun kind aan deze vrijetijdsactiviteit te annuleren. Concreet voorbeeld: Kind A vertoont op dinsdag ziektesymptomen en moet de vrijetijdsactiviteit verlaten om zich te laten testen. De ouder van kind A kan met een doktersattest een gedeeltelijke terugbetaling ontvangen. De ouder van kind B beslist om hun kind B op woensdag, donderdag en vrijdag niet meer naar de vrijetijdsactiviteit te sturen. Wij willen voorstellen dat in deze situatie een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) mogelijk is onder 'overmacht'.
- Situatie 4: Een ouder kan (bvb door het stijgend aantal besmettingen) beslissen om een komende vrijetijdsactiviteit te annuleren. Tijdige annuleringen tot twee weken voor de start van de activiteit kunnen gedeeltelijke terugbetaald (van 90%) worden. Concreet voorbeeld: Ouder beslist op maandag 27 juli om de deelname aan een vrijetijdsactiviteit op maandag 24 augustus 2020 te annuleren. Deze annulering gebeurde tijdig (minstens 14 dagen voor de start van de activiteit) waardoor volgens het huishoudelijk reglement een gedeeltelijke terugbetaling mogelijk is.
- Situatie 5: Een ouder kan (bvb door het stijgend aantal besmettingen) op het laatste moment beslissen om een komende vrijetijdsactiviteit te annuleren. Concreet voorbeeld: Ouder beslist op vrijdag 24 juli om de deelname aan een vrijetijdsactiviteit op maandag 27 juli 2020 te annuleren. Wij willen voorstellen dat in deze situatie een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) mogelijk is onder 'overmacht'.
- Situatie 6: Na afloop van een vrijetijdsactiviteit kunnen deelnemers nog getest worden en kunnen andere ouders hiervan op de hoogte gebracht worden. In deze situatie wordt aan ouders gevraagd om niet deel te nemen aan nieuwe activiteiten om geen bubbels te mixen. Bij een negatieve test (geen besmetting) kan men wel weer deelnemen aan een volgende vrijetijdsactiviteit. Concreet voorbeeld: Kind A neemt op vrijdag 24 juli deel aan vrijetijdsactiviteit A. Op zaterdag 25 juli laat het kind A een test doen (bvb door vertonen van ziektesymptomen). Ouder B wordt hiervan op de hoogte gebracht aangezien kind B ook op vrijdag 24 juli aanwezig was op deze vrijetijdsactiviteit A. Aan ouder B wordt gevraagd dat kind B op maandag 27 juli niet deelneemt aan vrijetijdsactiviteit B. Wij willen voorstellen dat in deze situatie een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) mogelijk is onder 'overmacht'.
- Situatie 7: Door oranje en rode reisbestemmingen kan het zijn dat een deelnemers niet meer deelnemen aan een vrijetijdsactiviteit. Wij willen voorstellen dat in deze situatie een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) mogelijk is onder 'overmacht'.
Er zijn nog vele andere situaties mogelijk.
De vrijetijdsdiensten moeten op basis van een positieve Coronatest (waarbij deelnemer of begeleider besmet is) een vrijetijdsactiviteit (of enkel een bubbel op een locatie) annuleren. In dit geval willen we voorstellen om aan deelnemers een volledige terugbetaling (van 100%) te doen voor de dagen die geannuleerd moeten worden. Deze regeling werd ook al toegepast bij de vrijetijdsactiviteiten die afgelopen paasvakantie 2020 geannuleerd werden.
Samengevat gaat het over terugbetaling bij annulatie wegens ongerustheid en wegens elke vorm van betrokkenheid bij een Covid-test.
Op de Veiligheidsraad van maandag 27 juli 2020 werd beslist dat sportkampen, jeugdkampen, speelpleinwerking, ... nog georganiseerd kunnen worden onder dezelfde voorwaarden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt goed dat in bijkomende situaties waarbij ouders een deelname annuleren n.a.v. het Coronavirus (zoals o.a. situatie 3, 5, 6 en 7) een gedeeltelijke terugbetaling (van 90%) mogelijk is.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt goed dat bij een annulatie van een vrijetijdsactiviteit door de vrijetijdsdiensten n.a.v. het Coronavirus een volledige terugbetaling (van 100%) mogelijk is.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt goed deze regeling met terugwerkende kracht geldt voor alle annuleringen van gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten in juli en augustus 2020.
De Coronacrisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering op 2/6/2020 om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaams noodfonds ter beschikking te stellen.
Het grootste deel van die middelen wordt verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport) bij de inkanteling ervan in het gemeentefonds in 2018. Voor Zaventem gaat dit over 389.589 euro.
Via een bevraging eind juni 2020 van het verenigingsleven heeft het college zicht gekregen op de manier waarop Corona een impact heeft op de werking van de verenigingen. Deze informatie werd besproken op het college van 17/8 en 24/8
Op basis van deze bevraging en op basis van de adviezen ingewonnen bij de sport-, jeugd- en cultuurraad heeft het college een bestedingskader goedgekeurd op het college van 2/9. Dit bestedingskader werd ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 21/9.
Het grootste deel van de middelen zal rechtstreeks naar de verenigingen gaan door middel van dit toelagereglement. Dit toelagereglement houdt rekening met de verschillende aspecten van de werking van een vereniging waar de impact van Corona het grootst is.
Op de gemeenteraadscommissie JeuRo van 16/9 werd dit besluit besproken en werden nog enkele aanpassingen voorgesteld en aanvaard (zie tekst in fluo).
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
De gemeenteraad keurt het toelagereglement ter ondersteuning van het verenigingsleven naar aanleiding van corona goed.
De Coronacrisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering op 2/6/2020 om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaams noodfonds ter beschikking te stellen.
Het grootste deel van die middelen wordt verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport) bij de inkanteling ervan in het gemeentefonds in 2018. Voor Zaventem gaat dit over 389.589 euro.
Via een bevraging eind juni 2020 van het verenigingsleven heeft het college zicht gekregen op de manier waarop Corona een impact heeft op de werking van de verenigingen. Deze informatie werd besproken op het college van 17/8 en 24/8. De resultaten van de bevraging zitten in bijlage.
Op basis van deze bevraging en op basis van de adviezen ingewonnen bij de sport-, jeugd- en cultuurraad (zie bijlage) heeft het college een bestedingskader goedgekeurd op het college van 2/9 en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het bestedingskader ziet er als volgt uit:
Financieel:
De gemeenteraad gaat akkoord met het bestedingskader voor de verdeling van de middelen uit het Corona noodfonds.
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 550 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode september 2020 - december 2020 (zie facturen in bijlage). In deze toelage is de teveel betaalde toelage (200 euro) van het voorjaar 2020 verrekend. Er werd toen teveel toelage betaald omdat door Corona heel wat reservaties waren weggevallen.
De gemeente ondersteunt privé-initiatieven zonder winstoogmerk dat als doel heeft een alternatieve muziekopleiding aan te bieden. De gemeente faciliteert dit door een huurtoelage te betalen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad keurt de toekenning toelage aan Jeugdmuziekatelier Sterrebeek voor het gebruik van GC De Maalderij najaar 2020 goed.
Gelet op de VCRO;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 betreffende Gecoro Zaventem – samenstelling;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de benoeming van de leden GECORO Zaventem;
Gelet op het besluit van College van Burgemeester en Schepenen van 07 september 2020;
Overwegende de bepalingen van de VCRO inzake de samenstelling GECORO;
Overwegende de man – vrouw verdeling;
Overwegende dat de GECORO wordt samengesteld gedurende een legislatuur;
Overwegende dat de GECORO-samenstelling voorafgaand wordt bepaald door de gemeenteraad;
Overwegende dat het aantal leden minimaal 13 en maximaal 17 leden bedraagt;
Overwegende de aangehaalde CV van de kandidaat;
De gemeenteraad keurt de nieuwe samenstelling van de GECORO Zaventem goed.
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg vlonderpaden in park 'Het Zeen' te Sterrebeek” werd gegund aan Antea Belgium NV, KBO nr. 414321939, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. CAD/2020/595/RO/1468 werd opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium NV, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen;
Overwegende dat het schetsontwerp ’Vlonderpad Het Zeen’ van Anteagroup reeds werd goedgekeurd op de zitting van 6 juli 2020 door het College van Burgemeester en Schepenen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 247.953,40 excl. btw of € 300.023,61 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 7 september 2020, punt CBS/2020/2218, houdende : “Aanleg vlonderpaden in park 'Het Zeen' te Sterrebeek. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek voor de opdracht “Aanleg vlonderpaden in park 'Het Zeen' te Sterrebeek”.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2020017618 van 18 mei 2020 – Ref. AOP/2020/00055 – afgegeven aan N.V. BRAVERIMMO, Johan Vermeersch, Assesteenweg 25-29 te 1740 Ternat, voor het perceel Kerkstraat 72-74, gelegen te Zaventem 2de Afdeling, sectie C nummer 22 T deel, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een perceel grond, gelegen vóór de rooilijn van de Kerkstraat (goedgekeurd bij K.B. van 02-06-1927 - m.n. inneming nr. 30 - het lot 1 met een oppervlakte van 12ca) aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het Proces-verbaal van opmeting van landmeter Patrick Peeters van 1 april 2020, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als het lot 1, deel van het kadastraal perceel Zaventem 2de Afdeling, sectie C nummer 22 T deel met een oppervlakte volgens meting van 12ca (twaalf centiare), in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het e-mailbericht van 4 juni 2020 van Notariskantoor Robberechts & Van Cauwelaert, betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand die dient te gebeuren in de Kerkstraat 72-74 in Zaventem, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Robberechts & Van Cauwelaert bvba, geassocieerde notarissen te Zaventem;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning de verbreding door grondafstand inhoudt van de Kerkstraat overeenkomstig de bij koninklijk besluit goedgekeurde rooilijn van de Kerkstraat van 2 juni 1927 (inneming nr. 30), gedeeltelijk gewijzigd bij koninklijk besluit van 26 mei 1993;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 12ca (twaalf centiare) binnen de rooilijnen, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Over te gaan tot de verwezenlijking van de rooilijn door gratis grondverwerving voor het perceel Kerkstraat 72-74, gelegen te Zaventem 2de Afdeling, sectie C nummer 22 T deel, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een perceel grond, gelegen vóór de rooilijn van de Kerkstraat (goedgekeurd bij K.B. van 02-06-1927) aan de gemeente, gratis en kosteloos, en deze in te lijven bij het openbaar domein van de gemeente.
Gelet op de aanvraag tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nummer 38, gelegen op het eigendom Kleine Geeststraat 138-140 te Sterrebeek, ingediend door de heer Bart Wolzer, Dageraaddreef 2 te 1933 Sterrebeek, samen met de aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van deze gronden;
Gelet op de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden bevattende ondermeer het wijzigen van de ligging van de voetweg nummer 38 te Sterrebeek. Voetweg 38 heeft een officiële breedte van 1,60 meter. Om de verkaveling te kunnen realiseren wordt de ligging van de voetweg gewijzigd en verplaatst noordwaarts naar de perceelsgrens met de woning nummer 136.
Gelet op de bijgevoegde motivatienota, het metingsplan, het rooilijnplan, het schattingsverslag, het uittreksel uit het gewestplan, het uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen, het uittreksel uit het kadaster en de fotoreportage;
Gelet op het ontwerp-rooilijnplan (na verplaatsing voetweg nr. 38), opgemaakt op datum van 9 maart 2020 door landmeter-expert Erika Van Orshoven, Frans Verbeekstraat 186 te 3090 Overijse;
Gelet op het schattingsverslag, gevoegd bij de aanvraag, van 2 maart 2020, opgemaakt door BAVEX BVBA, Mechelsesteenweg 144 bus 9 te 1933 Sterrebeek, waarbij de last die wegvaltvoortkomend uit de afschaffing van het gedeelte van de voetweg nr. 38 voor het perceel nr. B 568 S werd vastgesteld op 418,95 euro;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 mei 2020, punt GR/2020/114, houdende: “Sterrebeek – Kleine Geeststraat 138-140 – gedeeltelijke verplaatsing van Buurtweg (voetweg) nummer 38 – voorlopige goedkeuring rooilijnplan – (BW2020/0001)”;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek de commodo et incommodo van 18 juli 2020;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 10 augustus 2020 houdende “ZAVENTEM – Kleine Geeststraat 138-140 - betreffende gedeeltelijke verplaatsing van Buurtweg (voetweg) nr.38 – SLUITING OPENBAAR ONDERZOEK”;
Overwegende dat er twee bezwaarschriften werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek dat gehouden werd van 17 juni 2020 tot en met 18 juli 2020;
Overwegende de ingediende bezwaarschriften, omvattende de volgende twee bezwaren dewelke betrekking hebben op de verplaatsing van de buurtweg (voetweg) nummer 38 en het bijhorend rooilijnplan of in verband kunnen worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3,4 en desgevallend art. 6 en 7 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019:
1) Verplaatsing gebeurt louter in functie van een privaat belang en is niet in overeenstemming met de duurzame ruimtelijke ordening - strijdigheid met artikel 4 DGW;
2) Aanvraag staat in functie van onzekere vergunning en heeft mogelijk geen doel;
Overwegende dat de ingediende bezwaren (bezwaarschriften in bijlage bij dit besluit) in de volgende consideransen als volgt kunnen worden weerlegd:
Overwegende dat de huidige ligging van de bedding van de voetweg nummer 38 vrij centraal is gelegen waardoor deze moet verlegd worden ten gevolge van het ontwerp-verkavelingsplan;
Overwegende dat de buurtweg (voetweg) fysiek niet aanwezig is, geldt de ligging van deze buurtweg evenwel nog steeds;
Overwegende dat de nieuwe bedding met dezelfde breedte noordwaarts wordt verschoven tot tegen de perceelsgrens, maar nog steeds volledig is gelegen op het kadastraal perceel nummer B 568 S;
Overwegende dat de gevraagde verplaatsing minimaal is en zich uitstrekt over een lengte van slechts 24m, waardoor dat de “omleiding” voor de gebruikers zo goed als onbestaande is;
Overwegende een gelijkaardige lengte, dezelfde breedte en de beperkte min-oppervlakte van de nieuwe bedding t.o.v. de verlaten bedding kan gesteld worden dat de waarde van de beddingen als gelijkaardig/neutraal kan beschouwd worden;
Overwegende dat door de gevraagde verplaatsing van de voetweg nr. 38 er een betere ruimtelijke inrichting van het terrein zal mogelijk zijn;
Overwegende dat de buurtweg (voetweg) door deze gedeeltelijke verplaatsing niet onderbroken wordt waardoor er bijgevolg geen enkel nadelig effect ontstaat op de verbindingsmogelijkheden via het gemeentelijk wegennetwerk;
Overwegende de toekomstige inrichting volgens bijgevoegd voorstel verkaveling bij de aanvraag;
Overwegende dat de voorgestelde verlegging niet strijdig is met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Overwegende dat er geen advies van de deputatie en het departement werd ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en er bijgevolg aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan;
Op voordracht van het College.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31.
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47;
De gemeenteraad keurt het ontwerp van rooilijnplan (na verplaatsing voetweg nr. 38) evenals de zaak der wegen voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2020031923 - NVK/2020/00002, voor het opsplitsen van een eigendom in 4 loten + het wijzigen tracé buurtweg nr. 38 te Sterrebeek, gelegen Kleine Geeststraat 138-140, definitief goed.
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, de consoorten Degraeve – Vankeerberghen, van 2 juni 2020, voor het kadastraal perceel nummer 1 A 240 Z2 tegen de prijs van 32.370,00 euro, hetzij 15,00 euro per m² volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/027, van 13 januari 2020, houdende voorbespreking aankoop perceel in het kader van de visie-ontwikkeling recreatiedomein Quinkenstraat;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 21a 58ca volgens kadastrale legger;
Overwegende de eigendomsstructuur van de gemeente Zaventem binnen het recreatiedomein Quinkenstraat;
Overwegende dat het gebied recent werd omgezet naar recreatiegebied;
Overwegende dat de gemeente een visie wenst te ontwikkelen voor het volledige recreatiegebied en het derhalve wenselijk is om het volledige gebied in eigendom te bezitten;
Overwegende dat het bijgevolg wenselijk is om het enige nog private perceel gelegen binnen dit gebied dat momenteel aangeboden wordt, gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling, Sectie A, nummer 240 Z2, onderhands te verwerven;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Er wordt principieel beslist om het onroerend goed, een perceel “bouwland”, gelegen Quinkenstraat (“Hodeleveld”), gekadastreerd Zaventem 1 ste afdeling, sectie A, nummer 240 Z2, onderhands aan te kopen voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend op 15 mei 2020 door de heer Johan Van Laer, Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen tot de aanleg van een toegangsweg, ter hoogte van de Grote Kloosterstraat 2 te 1932 Zaventem, kadastraal bekend Sint-Stevens-Woluwe, 5 de Afdeling 23078, sectie A, perceel 243G, 243H, 244C, 245S, 246V, 246X, 246Y, 297A, omvattende de aanleg van een toegangsweg en de aanpassing van een openbare weg aan het kruispunt van de Frans Smoldersstraat/Grote Kloosterstraat/Woluwedal (R22), waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen” dient te nemen;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 21 augustus 2020 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 7 september 2020, punt CBS/2020/2147, houdende “AANVRAAG TOT OMGEVINGSVERGUNNING (OMV_2019132086 - AOP/2020/00142) - PROJECT KLOOSTERSTRAAT NV - AANLEG TOEGANGSWEG TE 1932 ZAVENTEM, GROTE KLOOSTERSTRAAT 2 - VOORWAARDELIJK GUNSTIG ADVIES NAAR GOVC”;
Gelet op het sub-dossier voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 15 mei 2020 door de heer Johan Van Laer, Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen;
Gelet op het ontwerp tot de aanleg van een toegangsweg, ter hoogte van de Grote Kloosterstraat 2 te 1932 Zaventem – zaak der wegen (OMV_2019132086 - AOP/2020/00142), met de nodige aanpassingen ter hoogte van het kruispunt van de Frans Smoldersstraat x Grote Kloosterstraat x Woluwedal (R22), opgemaakt en ingediend op 15 mei 2020 door de heer Johan Van Laer, Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen, sub-dossier met kenmerk SWECO-5355190001 d.d. 04-02-2020 en bestaande, in het bijzonder, uit:
- BA_GEMEENTEDECREET__Raming d.d. 7 mei 2020;
- BA_GEMEENTEDECREET_Nota d.d. 4 februari 2020;
- BA_GEMEENTEDECREET_P_N_1_rooilijnenplan d.d. 12 mei 2020;
- BA_GEMEENTEDECREET_-schatting-245S d.d. 18 maart 2020;
- BA_GEMEENTEDECREET_-schatting-OD d.d. 18 maart 2020;
Gelet op de ontwerp-overeenkomst tussen de gemeente Zaventem en de projectontwikkelaar/uitvoerder van de vergunning waarbij de projectontwikkelaar/uitvoerder van de vergunning er zich o.a. toe verbindt om op zijn kosten de volledige aanpassing van het kruispunt van de Frans Smoldersstraat/Grote Kloosterstraat/Woluwedal (R22), inclusief wegenis, riolering en nutsvoorzieningen uit te voeren en in voorkomend geval deze tevens met haar zaten gratis af te staan aan de gemeente;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over het technisch dossier en de zaak der wegen, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 2 juli 2020 tot en met 31 juli 2020;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot de zaak der wegen één bezwaarschrift werd ingediend met volgende twee bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Het ontsluiten van het nog te ontwikkelen bedrijventerrein Lozenberg 2 via Woluwedal (R22) is onverantwoord omdat hierdoor de fietssnelweg F202 zal onderbroken worden.
Beoordeling: Het klopt dat onverstoorde doorstroom van fietsverkeer in de voorgestelde situatie niet mogelijk is. Het kruispunt Woluwedal (R22) met de Grote Kloosterstraat zal echter uitgerust worden met verkeerslichten die conflictvrij verkeer toelaat. Dat zal bijgevolg zorgen voor een periodieke en verkeersveilige doorstroom van het fietsverkeer op de F202. Het bezwaar is bijgevolg ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 2: Het kruispunt R22 met de Grote Kloosterstraat zal verzadigd worden. Kan er niet slechts één toegangsweg tot Lozenberg 2 via de N2 voorzien worden? Het kruispunt R22 met de Grote Kloosterstraat heeft ook reeds dodelijke ongevallen gekend.
Beoordeling: In de MOBER-studie (augustus 2019) werd een voorspelling gemaakt van de verkeersgeneratie die het te nog ontwikkelen bedrijventerrein Lozenberg 2 zal teweeg brengen. Hierbij werd de huidige verkeersituatie vermeerderd met de verwachtte verkeersproductie van Lozenberg 2, die geschat werd d.m.v. CROW-kencijfers. Met de methode van Webster werden capaciteitstoetsen uitgevoerd op mogelijke ontsluitingen. Hierbij kwam men tot de conclusie dat het voorzien van 2 ontsluitingen (één via de R22 en één via de N2) de meest optimale oplossing was. Eén enkele ontsluiting langs de N2 is uit den boze aangezien dit suboptimale verkeersdoorstroom zou creëren, bedrijfsverkeer door woongebied in de Frans Smolderstraat zou leiden, of deel van de holle weg van de Grote Kloosterstraat aangesneden zou aansnijden.
De onsluiting van het nieuwe bedrijventerrein met de R22 gaat gepaard met een aantal verkeerstechnische ingrepen, nl. het verlengen van de linkse afslagstroken op de R22 richting de Grote Kloosterstraat en het creëren van een nieuwe toegangsweg bestaande uit 2 rijvakken met een extra linkse afslagstrook parallel aan de Grote Kloosterstraat noodzakelijk is voor een vlotte afstroming van de nieuwe verkeersituatie. Voor verkeersveiligheid worden een conflictvrije lichtregeling voorzien. Hierbij zal de drukte op het kruipunt echter toenemen en op absolute piekmomenten voor oververzadeging van het kruispunt kunnen zorgen. Er wordt daarom geopteerd dat het bedrijventerrein met shiftsystemen zou werken voor een betere spreiding van het verkeer doorheen de dag te voorzien. Het bezwaar is bijgevolg ontvankelijk, maar ongegrond.
Overwegende gunstig advies van de dienst Omgeving inzake de voorgestelde wijzigingen aan het kruispunt van de Frans Smoldersstraat x Grote Kloosterstraat x Woluwedal (R22);
Overwegende het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 7 september 2020 waarbij het omgevingsproject voor de aanleg van een toegangsweg gunstig beoordeeld wordt onder voorwaarden;
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
Het advies van departement omgeving - milieu advies afgeleverd op 17/07/2020 is geen_advies
Het advies van vlaamse milieumaatschappij - advies vergunning afvalwater en lucht afgeleverd op 06/08/2020 is volledig gunstig
Het advies van departement omgeving advies hinderlijke inrichtingen vlaams brabant - departement omgeving advies iioa vlaams brabant werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van agentschap wegen en verkeer - awv - district vilvoorde afgeleverd op 15/07/2020 is volledig gunstig
Het advies van de werkvennootschap - info@dwv.vlaanderen werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van hulpverleningszone west (vlaams-brabant) - technische.preventie@zvbw.be afgeleverd op 24/08/2020 is volledig gunstig
Het advies van creat - vergunningen@farys.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van fluvius system operator - fluvius werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van telenet - omgevingsloket telenet afgeleverd op 23/08/2020 is geen_advies
Het advies van proximus - proximus werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van intercommunale voor afvalbeheer interza - interza afgeleverd op 18/08/2020 is volledig gunstig
Het advies van provincie vlaams-brabant - advies buurt-en-voetwegen vlaams-brabant werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van vlaamse milieumaatschappij - advies grondwater vl. brabant werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van provincie vlaams-brabant - wateradvies@vlaamsbrabant.be afgeleverd op 21/08/2020 is geen_advies
Overwegend dat het noodzakelijk is een overeenkomst met de projectontwikkelaar/uitvoerder van de vergunning af te sluiten voor de volledige aanpassing van het kruispunt van de Frans Smoldersstraat/Grote Kloosterstraat/Woluwedal (R22), inclusief aanleg wegenis, riolering, nutsvoorzieningen en in voorkomend geval gratis grondafstand van de wegzate (op te nemen in het openbaar domein);
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Het voorgelegd sub-dossier “zaak der wegen” met betrekking tot de nodige aanpassingen van het kruispunt van de Frans Smoldersstraat x Grote Kloosterstraat x Woluwedal (R22) ter hoogte van de Grote Kloosterstraat 2 te 1932 Zaventem, goed te keuren mits de nodige omgevingsvergunning bekomen wordt en het dossier aan de hieraan verbonden voorwaarden en adviezen van de omgevingsambtenaar en de adviesverleners aangepast wordt. Tevens de ontwerp-overeenkomst, af te sluiten met de projectontwikkelaar/uitvoerder van de vergunning voor de volledige aanpassing van het kruispunt van de Frans Smoldersstraat/Grote Kloosterstraat/Woluwedal (R22), goed te keuren.
Heel wat ondernemers op het grondgebied kampen door de quarantainemaatregelen met zware omzetverliezen. Een sector die zeer hard getroffen is, is de luchthavensector en de bedrijvigheid die daarmee verbonden is.
De luchthavengerelateerde activiteiten hebben het grootste omzetverlies geleden in de periode tussen de start van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad en 15 juni, de datum waarop de grenzen terug werden opengesteld en luchtvaart terug mogelijk werd.
Met betrekking tot de sectoren van de commerciële verhuur van parkings en de exploitatie van taxi's wenst de gemeente een tegemoetkoming te doen op het niveau van de belasting/retributie, rekening houdende met de periode waarin de bedrijven het meest getroffen zijn en ook rekening houdende met de beperkte financiële mogelijkheden van de gemeente.
Gelet op artikel 170, 4 van de grondwet;
Gelet op artikelen 40 § 3, 41, 14°, 56, § 3, 7°, 286 § 1, 287, 288 en 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op de Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
Gelet op het Ministerieel besluit van 23 maart 2020 én 18 maart 2020 (m.b.t. het differentiëren van vrijstellingen en belastingverminderingen) houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en latere wijzigingen;
Gelet op het CBS-besluit dd. 30/3/2020 en 27/4/2020 houdende gemeentelijke steunmaatregelen t.b.v. ondernemingen en verenigingen ingevolge de corona-crisis:
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 maart 2020 tot vaststelling van de gemeentebelasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente – aanslagjaren 2020-2025 (aanpassing);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16/12/2019 tot vaststelling van de gemeentebelasting op de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst en/of een dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder- aanslagjaren 2020-2025;
Overwegende dat de federale regering een periode van lockdown heeft ingeroepen waardoor het openbaar leven tijdens deze periode aanzienlijk werd ingeperkt en niet-essentiële verplaatsingen niet toegelaten werden;
Overwegende dat de federale en de Vlaamse regering verschillende steunmaatregelen hebben uitgewerkt om ondernemers, bedrijven en handelaars te ondersteunen en door deze moeilijke periode te helpen;
Overwegende dat sedert de afkondiging van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken een grote impact heeft op de lokale ondernemers;
Overwegende dat de Vlaamse Regering de lokale besturen oproept om erover te waken dat de getroffen belastingplichtigen op hun grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten waarop ze door de crisis financieel al zwaar inleveren;
Gelet op het decreet van 17 juli 2020 over tijdelijke noodmaatregelen voor het individueel bezoldigd personenvervoer naar aanleiding van de coronacrisis.
Overwegende dat de gemeente Zaventem de belasting/retributieplichtigen op hun grondgebied die getroffen zijn door de lockdown, de periode van deze lockdown wenst te helpen overbruggen;
Overwegende dat bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente en taxidiensten extra zwaar worden getroffen door de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken aangezien het tarief voor een volledig jaar verschuldigd is en los staat van de bezetting;
Overwegende immers dat de afname van het luchtverkeer, de afname van de economische activiteit en verminderde mobiliteit van personeel wegens opgelegd telewerk, leiden tot een enorme daling in de vraag naar parkeerplaatsen en taxidiensten;
Overwegende dat de gemeente Zaventem hierin wil tegemoetkomen;
Overwegende dat de verrekening van deze gemeentelijke steunmaatregelen automatisch zal gebeuren via de betrokken diensten;
Overwegende dat de gemeente Zaventem voorziet in een regeling van verspreiding of uitstel van betaling van belastingen op eenvoudige aanvraag van de belastingplichtige;
Artikel 1
§1 In artikel 4 van het reglement gemeentebelasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 maart 2020 wordt een vijfde paragraaf toegevoegd: “Het verschuldigd bedrag wordt voor aanslagjaar 2020 verminderd met 3/12de, met dien verstande dat het verschuldigd bedrag voor aanslagjaar 2020 hoogstens kan worden verminderd met een bedrag van 250.000 EUR”.
§2 In artikel 3 van het reglement van 16/12/2019 tot vaststelling van de gemeentebelasting op de vergunning voor het exploiteren van een taxidienst en/of een dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder- aanslagjaren 2020-2025 wordt een extra paragraaf toegevoegd : “Het verschuldigd bedrag (na indexering) wordt voor aanslagjaar 2020 verminderd met 3/12de.
§3 De retributie die de exploitanten, die vergund zijn om een dienst voor het individueel bezoldigd personenvervoer uit te voeren, krachtens het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, aan de gemeente waarin hun exploitatiezetel gevestigd is, verschuldigd is, wordt voor het aanslagjaar 2020 verminderd met 3/12de.
Artikel 2
De burgemeester maakt dit besluit bekend op de website van de gemeente overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De burgemeester publiceert een geactualiseerde en gecoördineerde versie van het gewijzigd reglement op de website van de gemeente overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Artikel 3
De gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur
Gelet op artikel 177 van het decreet lokaal bestuur (DLB) dat bepaalt dat de voorgenomen financiële verbintenissen met netto uitgaande kasstromen onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel beheerder;
Overwegende dat de financieel directeur hiertoe in volle onafhankelijkheid de wettelijkheid en de regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis onderzoekt overeenkomstig artikel 266;
Overwegende dat de interne controlemaatregelen omtrent de visumplicht in detail beschreven is in de gemeenteraadsbeslissing van 20/2/2017;
Gelet op de verplichting van de financieel directeur om aan de gemeenteraad minstens 1 ,keer per jaar in volle onafhankelijkheid te rapporteren over zijn visumplicht;
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over de adviezen en visums van 2019.
Gelet op het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16/12/2019 houdende de goedkeuring van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
Gelet op de vraag van het toezicht om de indexformule duidelijk te vermelden in het reglement.
Gelet op het nieuwe decreet lokaal bestuur;
Vanaf de inwerkingtreding van dit retributiereglement en voor een termijn eindigend op 31/12/2022 wordt een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
De retributie is verschuldigd door de eigenaar van de nutsvoorziening.
Permanente nutsvoorzieningen zijn :
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof,
- telecommunicatie,
- radiodistributie en kabeltelevisie,
- de transmissie van enigerlei data, ongeacht of een privé-gebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden,
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
De gemeenteraadsbeslissing van 16/12/2019 houdende het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein wordt ingetrokken.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt voor werken in rijwegen 2,14 euro/m², voor werken in voetpaden 1,64 euro/m² en voor werken in aardewegen 0,99 euro/m².
Op deze basisbedragen wordt, in analogie met de niet-periodieke tarieven, een indexatie toegepast.
De jaarlijkse indexering van alle vermelde bedragen gebeurt volgens de gemiddelde geharmoniseerde consumentenindex voor diensten zoals vastgesteld in de maand oktober.
Deze indexering dient echter elk jaar aan de VREG ter goedkeuring voorgelegd te worden en is dus onder voorbehoud van deze goedkeuring.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt, in analogie met de niet-periodieke tarieven, een indexatie( zoals vermeld in artikel 2) toegepast.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Overwegende dat de prijssubsidie van de gemeente Zaventem aan het AGB Zaventem de mogelijkheid biedt om positief operationeel resultaat te boeken en zich zodoende conformeert aan de recente beslissingen van de BTW-administratie;
Overwegende dat voor de sport-, culturele en bibliotheekinfrastructuur geëxploiteerd door het AGB Zaventem een gemiddelde inkomsten en uitgaven berekend worden;
Overwegende dat de gemeente prijssubsidie verleent aan het AGB Zaventem voor de toegang tot de sport-, cultuur- en bibliotheekinfrastructuur en zo het verschil tussen de prijs die de eindgebruiker betaalt en de kostprijs van de toegang bijpast;
Overwegende dat de gemeente erkent dat op basis van de herevaluatie van de gesubsidieerde toegangsgelden, de voorziene toegangsprijzen (excl. BTW) voor recht op toegang tot sportinfrastructuur (zwembad en sporthallen), het cultuurcentrum” De Factorij” en de bibliotheek de prijsfactor dient gewijzigd te worden.
De gemeenteraad keurt de nieuwe prijssubsidiefactor vanaf 01/10/2020 goed.
In het kader van de vierde mobiliteitscyclus van 2020 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 11 september 2020;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel
kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2020 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vierde mobiliteitscyclus van 2020:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “directeur wijk en onderzoek”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van commissaris van politie “algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “team APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Lokaal Informatiepunt - infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal Informatiepunt - Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Zestien betrekkingen van inspecteur van politie “interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “monitor geweldsbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het administratief- en logistiek kader:
Eén betrekking consulent “team HRM”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de derde mobiliteitscyclus 2020 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de vierde cyclus 2020 tegen uiterlijk 11 september 2020 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de vierde cyclus 2020 (02/10/2020) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de vierde mobiliteitscyclus 2020;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Gelet op het nieuwe aanwervingsconcept voor wat het basiskader van de politiediensten betreft en dat vijf verschillende aanwervingscategorieën inhoudt;
Gelet op categorie A betreffende de “klassieke mobiliteit” is en blijft deze de basis. Aldus dienen de politiediensten die een beroep wensen te doen op de andere aanwervingscategorieën aan te tonen dat de vacante betrekking niet via de klassieke mobiliteit kon worden ingevuld;
Gelet op categorie B betreffende de “onmiddellijke werving” dat inhoudt dat de kandidaten-inspecteur zich reeds vóór de start van de basisopleiding verbinden aan een welbepaalde politiedienst. In deze categorie vindt er geen selectie op niveau van de betrokken politiedienst plaats. Categorie B biedt als grootste voordeel dat de betrekkingen die aldus zijn begeven ook effectief worden ingevuld;
Gelet op categorie C betreffende de “aanwijzing van de aspiranten-inspecteur in het begin van de basisopleiding via een aan hen voorbehouden mobiliteitscyclus, en in voorkomend geval, via een ambtshalve aanwijzing. In het begin van de basisopleiding wordt dan een mobiliteitscyclus georganiseerd die enkel de niet-ingevulde betrekkingen uit de categorie B en de betrekkingen uit categorie C bevat. Deze specifieke mobiliteitscyclus is specifiek voorbehouden aan de aspiranten-inspecteur;
Gelet op categorie D betreffende enkel de aspiranten-inspecteur die nog geen betrekking hebben verkregen ingevolge de wervingen in het raam van de categorieën B, C of E. De aspiranten-inspecteur kunnen zich vanaf de vierde maand vóór het einde van de opleiding deelnemen aan de klassieke mobiliteit;
Gelet op categorie E betreffende de reeds bestaande “bijkomende aanwerving.” Dit houdt in dat de kandidaten-inspecteur zich reeds vóór de start van de basisopleiding verbinden aan een welbepaalde politiezone. In tegenstelling tot categorie B neemt hier de politiezone de volledige opleidingskost van de betrokken aspiranten-inspecteur op zich en geldt er een langere aanwezigheidstermijn;
Overwegende dat dit nieuwe aanwervingsconcept van toepassing zal zijn op de aspiranten-inspecteur die deelnemen aan een basisopleiding die begint op of na 1 september 2014;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat de PZ Zaventem in de klassieke mobiliteit de volgende betrekkingen reeds vacant verklaard heeft overeenkomstig de regeling inzake de mobiliteit bedoeld in deel VI, titel II, hoofdstuk II, RPPol:
- Inspecteur van politie interventie en toezicht: mobiliteitscyclus 2020/03 - reeksnummer: 4795 (15 betrekkingen);
Overwegende dat de betrekking(en) ingevolge die vacantverklaring(en) niet kon(den) worden ingevuld;
Overwegende dat het grote voordeel van een categorie B “ onmiddellijke werving” is dat als er een kandidaat is die specifiek interesse heeft voor de politiezone Zaventem, deze aan het begin van de opleiding reeds kan voortekenen voor de politiezone Zaventem en de zone zeker is aan de zone en dat er voor de betrekkingen waarvoor in het raam van Cat. geen kandidaten gevonden worden, automatisch worden overgeheveld naar categorie C “aspirantenmobiliteit”;
Overwegende dat het grote voordeel van een categorie C “aspirantenmobiliteit” is dat vacante betrekkingen ook effectief gaan ingevuld worden: ofwel op basis van de keuze van de aspirant, ofwel op basis van ambtshalve aanwijzing;
Overwegende dat het college de raad voorstelt onmiddellijk beroep te doen op categorie C en de 8 niet-ingevulde betrekkingen via de eerstvolgende aspirantenmobiliteit vacant te verklaren;
Gelet op de artikelen IV.I.3, tweede lid, IV.I.33, § 1, eerste en tweede lid, V.II.3, VI.II.4bis, VI.II.4ter, en VI.II.4quater, van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtpositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 april 2013 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten aangaande de eerste aanwijzing van de personeelsleden van het operationeel kader en het ministerieel uitvoeringsbesluit van 16 april 2013;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving , de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
De gemeenteraad besluit om beroep te doen op de eerstvolgende aspirantenmobiliteit 2020-A2 Cat. C voor en dit ten belope van 8betrekkingen inspecteur interventie en toezicht.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie reeds drie statutaire betrekkingen van onthaalmedewerker (niveau C) in het administratief- en logistiek kader voorzien zijn;
Overwegende dat sedert juni 2017 het onthaal van de politiezone bemand is door burgerpersoneelsleden;
Overwegende dat men na een testperiode van drie jaar kan stellen dat burgerpersoneelsleden aan het onthaal een meerwaarde zijn gezien zij een geheel laagdrempelig onthaal kunnen aanbieden en het operationeel personeel hierdoor zoveel als mogelijk in het straatbeeld aanwezig kan zijn en daarbij voor iedereen aanspreekbaar is;
Gelet dat de huidige onthaalmedewerkers polyvalent worden ingezet hebben zij onderstaande deeltaken er sedert hun indiensttreding extra bijgekregen:
Onthaalmedewerker 1: door het ontbreken van een niveau B consulent HRM op de dienst HRM, is er één onthaalmedewerker die halftijds onthaal doet en halftijds ondersteuning biedt op de dienst HRM. Hij staat in voor de opvolging van de dienstplanning. Dit wil zeggen dat hij dagelijks alle wijzigingen op de dienstrooster dient aan te brengen zoals ziektes, dienstwissels, vakantieverloven, rustdagen, uitzonderlijk verlof, omstandigheidsverlof, … Verder staat hij ook in voor de validatie van de dienstprestaties. Dit wil zeggen dat hij dagelijks alle gepresteerde diensturen van alle personeelsleden van de zone dient te controleren op hun correctheid en volledigheid. Tenslotte helpt hij ook bij de opmaak van de model 9bis.
Onthaalmedewerker 2: wordt halftijds ingezet op de dienst verkeer en helpt hij bij de administratieve verwerking van de processen-verbaal verkeer. Verder helpt hij de klusjesman ook bij de vervanging van de batterijen en/of verplaatsing van de overlastcamera’s.
Onthaalmedewerker 3: wordt halftijds ingezet op het LokaalInformatieKruispunt waar zij helpt bij de voorbereiding van het wekelijks operationeel overleg door de nodige informatie in te zamelen, te structureren en het maken van powerpoints. Verder is zij ook verantwoordelijk voor het beheer van het papieren archief en de juiste archivering van alle (politionele-) documenten met in achtname van de verschillende bewaartermijnen, de definitieve bestemming, ….
Overwegende dat ze momenteel met drie personen zijn is dit in perioden van ziekte en/of vakantieverlof eigenlijk te weinig en dienen de operationele personeelsleden weer in te springen aan het onthaal die we eigenlijk broodnodig hebben voor zuiver politionele taken;
Overwegende dat om de bezetting op het onthaal steeds te kunnen verzekeren, zouden we in een optimale situatie naar vijf onthaalmedewerkers dienen te gaan: 1 persoon voor de onthaaldienst vroeg (ohv) – 1 persoon voor de onthaaldienst laat (ohl) – 1 persoon voor de onthaaldienst weekend of nacht of 1 persoon voor het beantwoorden van de telefoons - 1 reservepersoon bij ziekte van ohv of ohl – 1 persoon die effectief in verlof of met inhaalrust is;
Overwegende dat men in het nieuwbouwcommissariaat bij drukte ook twee personeelsleden tegelijkertijd aan het onthaal kan hebben. Eén voor de telefoons en de andere om de bezoekers aan het loket te woord te staan;
Overwegende dat deze medewerkers ook ingezet kunnen worden voor het bekijken van de camerawall;
Overwegende dat bezetting verschillend kan zijn voor de dag- (van 7u tot 19u) en nachtgedeelten (van 19u tot 7u) en is afhankelijk van de dienstnoodwendigheden zoals onder meer opleidingen, evenementen, ...
Gelet dat indien er zes onthaalmedewerkers zouden zijn, is er ook ruimte om nog bijkomende taken naast het onthaal uit te voeren;
Gelet dat het politiekorps nog geen extra instroom heeft van nieuwe politie-inspecteurs, momenteel 27 openstaande vacatures in het operationeel kader heeft en er op 1 oktober 2020 nog eens vier inspecteurs de politiezone tijdelijk verlaten om aan de opleiding van hoofdinspecteur te beginnen, waardoor er nog veel taken overgenomen dienen te worden door burgerpersoneelsleden;
Gelet op het personeelsgebrek en de hoge werklast is het moeilijk om met slechts drie onthaalmedewerkers nog een kwalitatief onthaal te kunnen blijven verzekeren. Zeker in de nieuwbouw waar naast het onthaal ook de camerabeelden bekeken dienen te worden;
Gelet dat de loonkosten van burgerpersoneelsleden voordeliger zijn dan deze van operationele personeelsleden en de functies voor burgerpersoneelsleden gemakkelijker en sneller ingevuld geraken;
Overwegende dat de verhuis naar het nieuwbouwcommissariaat reeds eind januari 2021 voorzien is, zou de eigenlijke indiensttredingsdatum ten vroegste 01/01/2021 zijn, maar de aanwerving zou dit najaar al opgestart moeten kunnen worden omdat het enkele maanden duurt vooraleer de aanwervingsprocedure afgerond is;
Gelet dat de bijkomende aanwerving van drie onthaalmedewerkers hoogdringend is, kunnen wij geen officiële aanpassing van de personeelsformatie afwachten en wensen wij deze drie bijkomende onthaalmedewerkers buiten kader aan te werven met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings- en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
Gelet dat het om een aanwerving gaat buiten de goedgekeurde personeelsformatie, is enkel een contractuele aanwerving mogelijk;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie reeds vier contractuele betrekkingen van onderhoudsmedewerker niveau D (3 onderhoudsdames en 1 klusjesman) in het administratief- en logistiek kader voorzien zijn;
Overwegende dat het politiekorps begin 2021 verhuist naar het nieuwbouwcommissariaat;
Overwegende dat het nieuw gebouw 3x groter is qua oppervlakte dan het huidige;
Overwegende dat de jobinhoud van de onderhoudsmedewerkers aanzienlijk gaat uitgebreid worden omwille van meerdere faciliteiten en aantal lokalen in de nieuwbouw t.o.v. het huidige gebouw:
- in de nieuwbouw is er op elke verdieping een sanitair gedeelte voorzien t.o.v. 3 dames- en 5 mannentoiletten in het huidige commissariaat;
- op het gelijkvloers van het nieuwe commissariaat zijn er naast het sanitair gedeelte voor de medewerkers ook nog aparte toiletten voorzien voor de bezoekers. Dit is in
het huidige gebouw niet mogelijk;
- in de nieuwbouw zijn er meer douches aanwezig dan de huidige twee douches;
- verder zijn de kleedkamers voor de mannen en de vrouwen groter qua oppervlakte;
- er is ook een droogkamer voorzien en een fitnesszaal;
- 10 cellen in de nieuwbouw t.o.v. de huidige twee doorgangscellen;
- op elke verdieping komt een kitchenette t.o.v. 1 kleine keuken in het oude commissariaat;
- in de refter is er ook nog een volledig geïnstalleerde keuken: onderhoud microgolfovens, koelkasten, …
- specifieke lokalen die we momenteel niet hebben: een tapkamer, audiovisueel verhoor, lokalen preventieadviseur en gemeenschapswachten, technische lokalen, meerdere
vergaderzalen i.p.v. 1 vergaderzaal;
- onderhoud trappenhallen, lift;
Overwegende dat er omwille van de mogelijke COVID-19 besmetting ook meer tijd gespendeerd dient te worden aan het ontsmetten van de meest voorkomende zaken zoals bureaubladen, computerklavieren, computermuizen, deurklinken, trapleuningen,… maar ook aan het ontsmetten van het veelgebruikt gemeenschappelijk werkmateriaal zoals de Astrid-radio’s, ademtesten, plexischermen in verhoorlokalen, ..;
Overwegende dat het politiecommissariaat 7d/7d en 24u/24u toegankelijk is dienen de publiek toegankelijke plaatsen dagelijks gereinigd te worden;
Overwegende dat er naast het reinigen van de vloeren, ook de keuken, de refter, de meerdere kitchenettes en het sanitair op de verschillende verdiepingen dagelijks gereinigd dienen te worden;
Overwegende dat drie van de vier huidige onderhoudsmedewerkers verminderde prestaties werkt in het stelsel van de gewone loopbaanonderbreking voor personeelsleden ouder dan 50 jaar;
Overwegende dat de inzet van drie medewerkers die instaan voor het onderhoud van het gebouw wellicht te weinig is om alles degelijk te kunnen onderhouden;
Overwegende dat omwille van de aard van het werk en de vertrouwelijke informatie van het politiewerk is het niet aangewezen om beroep te doen op poetsmedewerkers van een gespecialiseerde poetsfirma;
Overwegende dat de kostprijs voor het onderhoud door een externe poetsfirma wellicht op langere termijn duurder zal uitvallen dan de loonkost van een contractueel personeelslid niveau D;
Gelet op de nakende verhuis is de bijkomende aanwerving van onderhoudsmensen hoogdringend en kunnen wij geen officiële aanpassing van de personeelsformatie afwachten en wensen wij deze twee bijkomende personeelsleden buiten kader aan te werven met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur;
Gelet op artikel 26 van de Exoduswet waarin de personeelscategorieën opgenomen zijn waarvoor men nog contractueel mag aanwerven;
Gelet dat de aanwerving van onderhoudspersoneelsleden tot één van de personeelscategorieën behoort die nog contractueel aangeworven mogen worden;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings- en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2020 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter