De voorzitter opent de zitting op 23/10/2023 om 19:37.
De gemeenteraad neemt kennis :
- van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de :
- algemene vergadering d.d. 19 mei 2023 van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 25 september 2023.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 september 2023 worden goedgekeurd.
In het verleden werd financiële steun gegeven aan de getroffen inwoners in Wallonië tijdens de overstromingen in 2021. Er werd hiervoor 10.000 euro gegeven.
Ook heeft het college in het begin van dit jaar beslist om de mensen in Turkije en Syrie financieel te steunen naar aanleiding van de aardbevingen. Voor de beide landen werd € 3.000 toegekend.
Enkele weken geleden werd Marokko geconfronteerd met een zeer zware aardbeving.
In zitting van 18 september 2023 heeft het College voorgesteld om aan een hulporganisatie die momenteel actief is op het terrein ter plaatse een financiële tegemoetkoming te geven.
Het College opteert om de toelage toe te kennen aan het Rode Kruis.
De gemeenteraad keurt het voorstel van het college goed om €1.500 over te maken op de rekening van het Rode Kruis als steun voor de getroffenen in Marokko.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 12 december 2023 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 oktober 2021 voor de verdere duur van deze legislatuur, waarbij de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten en eveneens de bevestiging van de mandaten.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij Farys ov;
Gelet op de statuten van Farys ov;
Gelet op de oproepingsbrief van Farys ov d.d. 15 september 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op vrijdag 15 december 2023 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent;
Gelet op de documentatiestukken (in bijlagen);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 mei 2022 werden voor de verdere duur van deze legislatuur de heer A. ÖZKAN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer D. VAN ERMEN, als plaatsvervanger vertegenwoordiger, aangeduid ;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur;
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Farys op vrijdag 15 december 2023 en de statutenwijziging en bevestigt eveneens de mandaten.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 427 en 432 van het decreet;
Overwegende dat artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 37 van de gecoördineerde statuten van Havicrem bepalen dat de wijzigingen in de stauten van de opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht dor de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de bijzondere algemene vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun gemeenteraden het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemende gemeenten die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden, dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt;
Overwegende dat de raad van bestuur van Havicrem op 5 september 2023 een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 14 september 2023 waarbij Havicrem de deelnemende gemeenten in kennis stelt van het voorstel van statutenwijziging;
Gelet op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op 20 december 2023 om 19 uur in crematorium Daelhof met als enige agendapunten :
Gelet op de raadsbeslissing van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algmene vergadering van Havicrem werden aangeduid;
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Het voorstel van statutenwijziging van Havicrem zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 5 september 2023 wordt goedgekeurd en eveneens de bevestiging van de mandaten.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 25 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op vrijdag 15 december 2023 om 18 uur plaatsheeft in "de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 25 september 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 januari 2019 waarbij de heer Thomas Scheerlinck, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Piet Ockerman, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, voor de verdere duur van deze legislatuur, werden aangeduid;
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 15 december 2023 en de bevestiging van de mandaten.
Originele doelstelling was om organogram van geheel lokaal bestuur Zaventem voor te leggen november/december.
Wegens hoge nood aan invulling van specifieke functies, is er gevraagd vanuit schepenen en burgemeester om punctuele permanente opschalingen van enkele functies te doen binnen het gemeentebestuur. Daarom wordt de tijdlijn van organogram van het gemeentelijk deel vervroegd.
OCMW Zaventem is bijgevolg niet meegenomen in deze oefening vanwege een traject dat gelopen wordt om structurele verbeteringen aan te brengen. Voor OCMW Zaventem blijft de doelstelling om in december een organogramwijziging aan te brengen.
Hieronder volgt een beschrijving van gevraagde organogramwijzigingen binnen de gemeente Zaventem:
- Opschaling enkele functies
- Functie administratief medewerker cultuur binnen de afdeling Vrije Tijd wordt verhoogd van 50% tewerkstelling naar 70% tewerkstelling.
- Eerder goedgekeurde collegebeslissingen om aanpassingen bij de volgende organogramwijziging door te voeren
- Rechtzetting naar de realiteit
Deze functies worden reeds jaren uitgevoerd. Ze zijn reeds jaren opgenomen in de meerjarenplanning maar ontsnappen telkens aan organogramwijzigingen.
Het grootste gevolgen hieraan zijn dat :
- Verduidelijking van functietitels
Functietitels worden soms zonder enig nut te specifiek geformuleerd in het organogram.
Enkele voorbeelden zijn:
Deze items passen we graag aan waardoor er een vlottere werking ontstaat binnen diensten en in diensten onderling. Bijkomend levert dit ook een vlottere werking op voor de personeelsdienst binnen werving en selectie gezien er beter op noden kan worden ingespeeld bij het invullen van vacatures.
Gezien het personeelstekort, personeelsverloop en ziekteverzuim waar lokaal bestuur Zaventem mee kampt, lijkt deze kleine maatregel met geen gevolgen voor lonen of taken van personeelsleden toch een grote hulp!
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel;
De bepalingen van de Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel zoals laatst vastgesteld in zitting van de gemeenteraad d.d. 20 maart 2023;
De beslissingen van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 20 maart 2023 betreffende de aanpassing van de personeelsformatie van de gemeente en OCMW;
De wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen;
De gemeenteraad keurt de wijzigingen in het organogram goed.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2022 betreffende de goedkeuring samenwerkingsovereenkomst Haviland: aanstelling sanctionerend ambtenaar en levering van ondersteunende taken in het kader van GAS 1-2-3 met Intercommunale Haviland” aan Intercommunale Haviland, KBO nr. BE0200.881.951, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik tegen een eenheidsprijs van € 54 incl BTW per dossier;
Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de overeenkomst ‘Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst Haviland: aanstelling sanctionerend ambtenaren en leveren van ondersteunende taken in het kader van GAS 1-2-3’ die deel uit maakt van deze beslissing;
Overwegende dat de overeenkomst werd afgesloten van 01 maart 2022 tot 30 september 2022 en op de vervaldag telkens stilzwijgend verlengd met 3 maanden behoudens opzegging overeenkomstig §3.
Overwegende dat ingevolge onderhandelingen er een addendum wordt toegevoegd aan de samenwerkingsovereekomst betreffende een kortingssysteem op basis van het aantal inwoners en behaalde targets.
Overwegende dat het betreffende addendum aan de samenwerkingsovereenkomst in bijlage wordt toegevoegd en deel uitmaakt van deze beslissing.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 9 oktober 2023, punt 42.897, houdende : “Goedkeuring addendum samenwerkingsovereenkomst Haviland:aanstelling sanctionerend ambtenaren en levering van ondersteunende taken in het kader van GAS 1-2-3 (in-house opdracht)”
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38 (Wijzigingen voorzien in herzieningsclausules);
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Sinds het schooljaar 2016-2017 rijdt er slechts één gemeentelijke bus naar het zwembad van Zaventem, wat betekent dat niet-gemeentelijke scholen geen gebruik meer kunnen maken van dit vervoer. In het schooljaar 2021-2022 werd het gemeentelijke busvervoer stopgezet voor alle scholen. Alle scholen werken vanaf dan met externe busmaatschappijen. De kostprijs van dit vervoer wordt in de gemeentelijke scholen door de gemeente betaald.
De gemeenteraad heeft daarom besloten om jaarlijks een toelage toe te kennen aan niet-gemeentelijke scholen op ons grondgebied voor leerlingenvervoer tijdens de schooljaren 2016-2017 tot 2021-2022.
In overeenstemming met de wettelijke verplichting om dezelfde voordelen te bieden aan alle scholen op ons grondgebied, moet de gemeente deze financiële ondersteuning voortzetten in de toekomst.
Er is een budget beschikbaar voor de ondersteuning van niet-gemeentelijke scholen voor busvervoer, en de hoogte van de toelage wordt bepaald op basis van de werkelijke kosten, met inachtneming van de voorwaarden van de overeenkomst tussen de scholen en de gemeente.
Gelet op volgende niet-gemeentelijke scholen die gebruik maken van de bus voor wat betreft het vervoer tussen de school en het zwembad:
- de Sint-Lambertusschool van Nossegem voor 2 uur per week
- de Zavo-Basisschool Heidestraat van Zaventem 2 uur per week
- de Vrije Gesubsidieerde Basisschool Sterrebeek 4 uur per week
Overwegende dat het decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30 november 2007 voorziet dat een gemeente sociale voordelen, zoals bedoeld in art 6 van het decreet, alsook andere voordelen kan toekennen aan de scholen gevestigd op haar grondgebied, mits alle scholen op een gelijke manier behandeld worden;
Gelet op de bestemming als woongebied, voorheen landbouwgebied;
Gelet op de voormalige bestemming van de gebieden, met name landbouwgebied volgens het gewestplan;
Overwegende de principes van betonstop en zuinig ruimtegebied;
Overwegende dat de invloed van dergelijke aansnijding op de openbare voorzieningen en het ruimtebeslag;
Overwegende dat de opmaak van een RUP 'Bosdelle', gegund aan Studie- & Landmeetbureau Quadrant;
Overwegende dat de omzetting van dit woongebied naar landbouwgebied een bijdrage levert inzake de klimaatbescherming;
Overwegende dat het woongebied 'Bosdelle' het laatste grote openruimtegebied betreft, in woongebied, waar geen ontwikkelingen opzitten en de ontsluiting ervan moeilijk is te realiseren;
Overwegende dat het woongebied hoofdzakelijk een binnengebied betreft;
Overwegende dat het gebied 3,7 hectare betreft;
Overwegende het interne klimaatactieplan Zaventem en het Burgemeestersconvenant 2030;
Overwegende de collegebeslissing van 31 januari 2022 betreffende het gemeentelijk RUP ‘Bosdelle’;
Overwegende de collegebeslissing van 12 juni 2023 betreffende de voorlopige vaststelling gemeentelijk RUP ‘Bosdelle’;
Overwegende de ontheffing MER-plicht van 28 oktober 2022;
Overwegende de delegatie vanuit de Vlaamse Regering voor de opmaak van het gemeentelijk RUP ‘Bosdelle’ van 9 juni 2023;
Overwegende dat de gemeenteraad het ontwerp gemeentelijk RUP 'Bosdelle' voorlopig heeft vastgesteld op 26 juni 2023 en het openbaar onderzoek, in uitvoering van de bepalingen hieromtrent vervat in de VCRO, plaatsvond van 1 juli 2023 tot en met 1 september 2023;
De GECORO op 20 september 2023 de adviezen en bezwaren heeft behandeld. Er zijn geen bezwaren ingediend en de adviezen zijn positief zonder verdere inhoudelijke opmerkingen, heeft de GECORO positief geadviseerd;
Overwegende de collegebeslissing van 2 oktober 2023 betreffende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP ‘Bosdelle’;
De gemeenteraad gaat over tot de definitieve vaststelling van het gemeentelijke RUP Bosdelle met zijn bijlagen.
Het besluit wordt opgeladen in DSI en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
De publicatie impliceert de inwerkingtreding van het RUP, 14 dagen na deze publicatie.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP);
Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARCP);
Gelet op de ministeriële omzendbrieven PLP 33,38 en 38bis betreffende het afsluiten van de jaarrekeningen van de politiezones;
Op voorstel van het college;
Overwegende dat in deze budgetwijziging hoofdzakelijk de verwerking van het boni van de rekening 2022 verwerkt wordt;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het KB van 5/9/01 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie inzonderheid titel II "de begroting" - hoofdstuk III "de begrotingswijzigingen"; Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 62 van 24/11/2022 houdende de onderrichtingen met betrekking tot de opmaak van de begroting en begrotingswijzigingen in 2023;
Naar aanleiding van de wetswijziging ivm regeling van de minnelijke invordering van schulden bij betalingsachterstand van consumenten heeft dit een weerslag op de invorderingsprocedure zoals vermeld in het retributiereglement.
De firma INDIGO heeft, na een overleg met advocaten, een ontwerptekst opgesteld die integraal in het retributiereglement kan opgenomen worden.
Het voorstel luidt als volgt:
Minnelijke fase
Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald .
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing ( afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post ) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure ( hetzij B2B, hetzij B2C ) , met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler :
tav ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders :
• Eerste betaalherinnering : +10,00 eur
• Tweede betaalaanmaning : (10,00 eur) + 10,00 eur
• Minnelijke aanmaning gerechtsdeurwaarder : tarief burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief onder andere aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost – kostprijs inlichtingen - kwijtings-en inningsrecht)
tav consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden ( Boek XIX – W.E.R. art 4.2 ea )
• Eerste betaalherinnering : gratis + wettelijke wachtperiode
• Ingebrekestelling door advocaat of gerechtsdeurwaarder met verhoging forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten volgens wettelijk bepaalde plafonds :
• 20,00 eur als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 eur
• 30,00 eur vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 eur en 500,00 eur als het verschuldigde saldo tussen 150,01 eur en 500,00 eur
• 65,00 eur vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 eur met een maximum van 2000,00 eur als het verschuldigde saldo hoger is dan 500,00 eur
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties . ( zie ook : Art XIX.4, 1° WER) .
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeentebesturen wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 9 januari 2007;
Het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaarten;
De gemeenteraadsbeslissing de dato 27 april 2009 punt 6a en punt 6c;
De collegebeslissing de dato 27 oktober 2009, houdende het concessioneren van het beheer van het betalend parkeren en controleren van de blauwe zones op de openbare weg;
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2014 houdende verlenging retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone voor de dienstjaren 2015-2019;
Het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2018 houdende het retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2018 -2019;
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019, houdende het retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2020 tot 2025;
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, houdende het retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2020-2025;
Wet 04/05/2023 - invoeging boek XIX "schulden van de consument".
De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement goed.
Gelet op:
de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 24 oktober 2019, bijgesteld op 30 januari 2020 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20);
de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv dd. 20 februari 2020 tot plaatsing van de opdracht, bepaling van de selectievoorwaarden en keuze van de Europese mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure;
de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
het bestek waar het stelt (punt 3.4): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle entiteiten die in het selectiedocument - onder de hoofding ‘Bereik van de opdracht’ - bij de oproep tot kandidaatstelling voor onderhavige opdracht werden vermeld. Deze entiteiten worden samen met de opdrachtgever en alle leden van de dienstverlenende vereniging verder de “afnemer” genoemd..
…verwijzend naar het selectiedocument (punt 3.5): “Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
…
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst):
…
Alle Vlaamse politie-, brandweer- en veiligheidsdiensten;
…
het bestek waar het stelt (punt 3.3): “Cipal dv is, net als de afnemers van de aankoopcentrale, na toewijzing vrij om eender welk product of dienst te bestellen zoals die door de opdrachtnemer in het kader van deze opdracht wordt aangeboden en dit in de aantallen die de opdrachtgever of afnemer nodig acht.
Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”;
het bestek waar het stelt (punt 3.5): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
Overwegende hetgeen volgt:
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
De politiezone Zaventem kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de politiezone politiezone Zaventem gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
de in de opdrachtencentrale voorziene smart city oplossingen voldoen aan de behoefte van het bestuur;
het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
Cipal dv beschikt over knowhow inzake de aankoop van leveringen en diensten door aanbestedende overheden;
De politiezone politiezone Zaventem is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
…
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst):
…
…
Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”;
Overwegende hetgeen volgt:
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 06 december 2021 punt 3269 houdende de retributie gebruik van trainingscomplex geweldbeheersing van de lokale politie Zaventem waarin de retributietarieven werden vastgelegd voor de dienstjaren 2022-2023;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 20 december 2021 punt 265 houdende de goedkeuring retributiereglement, huishoudelijk reglement en gebruikerscontracten m.b.t. trainingscomplex geweldbeheersing politiecommissariaat;
Overwegende dat het gebruik van deze accommodatie gepaard gaat met belangrijke recurrente en jaarlijkse kosten voor administratie, instandhouding, onderhoud, bewaking en nutsvoorzieningen zoals verlichting en verwarming;
Gelet dat de tarieven voor het gebruik van de schietstand, gevechtsportzaal, fitness en een virtuele schietstand eventueel herzien kunnen worden vanaf 01 januari 2024;
Gelet dat de politiezone het tarief voor de verhuur van de schietstand wil verhogen omdat men de onkosten in kaart heeft gebracht en men de basisprijs voor de verhuur van de schietstand wenst te verhogen;
Gelet dat de tarieven van de andere faciliteiten uit het trainingscomplex, zijnde de gevechtssportzaal, fitness en virtuele schietstand, hetzelfde blijven om de verhuur van deze faciliteiten aantrekkelijk te houden voor de gebruikers;
Gelet dat er voor de schietstand nieuwe gebruikerscontracten dienen opgesteld te worden met de gebruikers, zijnde andere politiezones en/of diensten van de federale politie die deze accommodatie (trainingscomplex geweldbeheersing) een aantal momenten in de week zouden wensen te gebruiken per halve- of volledige dag;
Overwegende dat de politiezone de tarieven wil vastleggen voor de het dienstjaar 2024-2025;
Gelet op het nieuwe gebruikersovereenkomst trainingscomplex, gevoegd in bijlage;
De gemeenteraad gaat akkoord met een tariefverhoging voor de verhuur van de schietstand en de nieuwe gebruikersovereenkomst.
Een parkeerplaats vinden dichtbij de woning van een patiënt, is voor zorgverleners niet altijd een gemakkelijke taak. Hierbij gaat vaak kostbare tijd verloren. Het systeem van zorgparkeren biedt een oplossing.
Zaventem is een dichtbevolkte gemeente en het is niet evident om hier altijd vlot parkeerplaats te vinden. Dit is zeker zo voor mensen die vaak op de baan zijn, zoals onder andere zorgverleners. In geval van ziekte of ongeval kan tijd soms van levensbelang zijn. Bovendien spreken we als we het over zorg hebben helaas over knelpuntberoepen en is ieder initiatief dat het werk gemakkelijker en/of aangenamer kan maken een positief iets.
De lijst van gemeenten en steden in Vlaanderen die zorgparkeren al aanbieden is zeer lang: Grimbergen, Antwerpen, Geel, Dilbeek, Londerzeel, Lennik, Wommelgem, Leuven, Zichem, Zoersel, Boom, Blankenbergen, Boechout... om er maar enkele te noemen. In Zaventem is dit nog niet het geval en daarom stelt N-VA Zaventem voor om dit hier ook in te voeren.
De voorzitter sluit de zitting op 23/10/2023 om 20:12.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter