De voorzitter opent de zitting op 23/01/2023 om 19:30.
Op 20 december 2022 ontvangt de gemeente een mail van Haviland betreffende de buitengewone algemene vergadering.
Op 27 december 2022 ontvangt de gemeente via schrijven van Quinz BV de notulen van de buitengewone algemene vergadering van de Intercommunale van de Woluwe.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 19 december 2022.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 19 december 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van Regionaal Landschap Brabantse Kouter (RLBK) vzw de dato 21 december 2022 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op woensdag 22 maart 2023 om 20u00 die zal doorgaan in het gemeentehuis van de gemeente Machelen, Woluwestraat 1, met volgende agenda :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 februari 2019, 21 februari 2022 en 29 september 2022 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer Philip MATTHYS en de heer Wim DRIESEN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Hamid AKAYCHOUH en de heer Alihsan ÖZKAN, werden aangesteld;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van RLBK vzw de dato 22 maart 2023, met volgende agendapunten:
en tevens de bevestiging van de mandaten.
Ingevolge de wijzigingen in samenstelling van de gemeenteraad dient ook de samenstelling van gemeenteraadscommissies aangepast;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur;
Goedkeuring aanpassing van de samenstelling van de gemeenteraadscommissies per 23 januari 2023.
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 780 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode september 2022 - december 2022 (zie facturen in bijlage).
De gemeente ondersteunt privé-initiatieven zonder winstoogmerk dat als doel heeft een alternatieve muziekopleiding aan te bieden. De gemeente faciliteert dit door een huurtoelage te betalen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad keurt de toekenning toelage aan Jeugdmuziekatelier Sterrebeek voor het gebruik van GC De Maalderij najaar 2022 goed.
Gelet op het Landinrichtingsproject Plateau van Moorsel – Openruimte netwerk Woluwebekken – Kleine Maelbeek en Vuilbeek;
Gelet op de éénzijdige verkoopbeloften van de verdeelde eigenaars, de consoorten Vanbegin van 5 december 2022 én de consoorten Polspoel van 8 december 2022, waarbij zij allen bereid zijn tot verkoop van het volledige kadastraal perceel, 5de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 40, gelegen “Woluweveld”, voor de prijs van 3,00 euro per vierkante meter, hetzij 19.380,00 euro voor een kadastrale oppervlakte van 64a 60ca;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Overwegende de eerdere verwerving, via notariële akte, van de aanpalende kadastrale percelen nrs. 5 B1, 5 B5, 5 B6, 5 B7 en 5 B10/A, ter realisatie van het Insektenpark, goedgekeurd door het besluit van de gemeenteraad in zitting van 29 september 2021, punt GR/2021/198.
Overwegende dat de aankoop van een dergelijk perceel nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de meerjarenplanning gemeente 2020-2025, de volgende actie voorzien is met volgnummer 2022_0449;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot de principiële aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland gelegen "Woluweveld", gekend ten kadaster Zaventem, 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, sectie B, nummer 40, met een kadastrale oppervlakte van 64a 60ca, voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Gelet op de ligging van het gemeentelijk park H. Henneaulaan, waarbij een doorsteek voor zwakke weggebruikers naar de Kleine Daalstraat in het verleden was voorzien, doch tot op heden niet werd gerealiseerd;
Gelet op de goedgekeurde omgevingsvergunning OMV_2019021368 (ref. gemeente: NVK/2019/00001) van 8 juli 2019, waarbij een doorsteek van 2m breedte wordt voorzien om te worden overgedragen aan de gemeente op het aanpalende private perceel tot aan de wegenis Kleine Daalstraat;
Gelet op het aanbod van de eigenaars, dhr. en mevr. Fatoux Harry – Capron Virginie, woonachtig
Kleine Daalstraat 76 te 1930 Zaventem, meegedeeld per e-mailbericht van 19 april 2022, betreffende eventuele onderhandse verkoop van (een deel van) een perceel “woeste grond” achteringelegen Kleine Daalstraat 76, palend aan de Woluwe, en gekend ten kadaster, 2 de Afdeling Zaventem, Sectie C, nummer 291S2 (totale oppervlakte volgens kadaster: 75ca);
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 24 oktober 2022, punt GR/2022/208, betreffende principebesluit verwerving deel van een perceel “woeste grond” voor verbinding tot het park H. Henneaulaan (kadastraal perceel nr. 2 C 291S2/deel);
Gelet op het schattingsverslag van Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 24 juni 2022 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 2 de Afdeling, Sectie C, nummer 291S2/deel;
Gelet op het ontwerp-verdelingsplan, opgemaakt door Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 21 december 2022, waarbij het deel 1 dat zal verworven worden door de gemeente Zaventem een oppervlakte bekomt van +/- 28ca en het restant (deel 2) dat eigendom blijft van de huidige eigenaars een oppervlakte bekomt van +/- 48ca;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het volledige perceel 2 C 291S2 een oppervlakte bezit van 75ca volgens kadastrale legger;
Overwegende dat een strookje van 2m breedte dat van het perceel 2 C 291S2 kan worden afgesplitst (ten zuidwesten) een oppervlakte bekomt volgens verdeling van ongeveer 28ca, hetzij respectievelijke lengtes van ongeveer 13,97m en 13,84m op een breedte van 2,00 m;
Overwegende de wenselijkheid om het nog af te splitsen perceeltje onderhands te verwerven in het kader van de verbinding voor zwakke weggebruikers tussen het park Zaventem (H. Henneaulaan) met de wegenis Kleine Daalstraat;
Overwegende dat de verdeling nog dient aangevraagd door het notariskantoor en geofficialiseerd dient te worden op kosten van de verwervende partij, m.n. de gemeente Zaventem;
Overwegende dat de eigenaars per e-mail lieten weten dat zij aan de eventuele verkoop wel een aantal voorwaarden wensen te verbinden, doch dat deze nog concreet besproken dienen te worden:
Overwegende dat de verkoopprijs de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, niet verpacht is;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist definitief om, in het kader van de uitvoering en realisatie van Trage Wegen (verbinding Kleine Daalstraat/gemeentelijk Park H. Henneaulaan), het onroerend goed, een strookje van 2m breedte van een perceel woeste grond, achteringelegen Kleine Daalstraat 76, palend aan de Woluwe, en gekend ten kadaster, 2 de Afdeling Zaventem, Sectie C, nummer 291S2, onderhands aan te kopen voor de prijs van 3.500,00 euro voor een oppervlakte van ongeveer 28ca volgens verdelingsplan.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwervingen F3 Route in Nossegem;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw Emmerechts Mireille, van 13 juli 2022, voor de kadastrale percelen nummers 3 A 115 tegen de prijs van 57.760,00 euro, hetzij 8,00 euro per m² volgens kadastrale oppervlakte én nummer 3 A 116D tegen de prijs van 46.224,00 euro, hetzij 8,00 euro per vierkante meter, eveneens volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het kadastraal perceel 3 A 115 een oppervlakte bezit van 72a 20ca en het kadastraal perceel 3 A 116D een oppervlakte bezit van 57a 78ca volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om de beide aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
De Raad beslist, in het kader van de aanleg en realisatie van de HST Fietsroute (= fietssnelwegen), over te gaan tot de principiële aankoop van de onroerende goederen, twee percelen bouwland gelegen verlengde Kerkhoflaan, gekend ten kadaster Zaventem, 3 de Afdeling, sectie A, nummers 115 en 116 D, met een respectievelijke perceelsoppervlakte volgens kadaster van 72a 20ca en 57a 78ca.
Gelet op de bestaande samenwerking met Saamo vzw voor de uitbouw van de buurtwerking in Zaventem : In 2019 sloot de gemeente Zaventem met SAAMO Vlaams-Brabant een convenant af voor buurtwerk (BW) in Zaventem voor een periode van 4 jaar voor een totaal bedrag van €280.000(zie CBS 22/7/19 en 3/5/2021). De opdracht is omschreven als volgt: BW Zaventem richt een wijkwerking op waarbij samen met bewoners gewerkt wordt aan een versterking van de sociale cohesie en de verbetering van de leefomgeving. Het doel is de empowering van de burgers en het creëren van maximale ontplooiingskansen.
De samenwerking met Saamo vzw betekent ook inzetten op de volgende doelstellingen :
Naast de 1 vte buurtwerker (convenant sinds eind 2019), investeerde SAAMO, met extra Vlaamse middelen voor de uitbouw van een STEK van 2020 tot eind 2022, in een extra halftijdse opbouwwerker voor de Stek Zaventem. Die inzet loopt eind 2022 af. Hierdoor is er tot eind 2022 een bezetting van 1,5 vte medewerkers op buurtwerk en de Stek Zaventem.
De financiële middelen van plan Samenleven (minister Somers) bieden een uitgelezen kans om op het ingeslagen pad door te ontwikkelen.
Gelet op de beslissingen van het CBS van 24/10/2022, 27 en 20/6/2022 mbt de inzet van extra personeel voor de buurtwerking ihkv Plan Samenleven (cfr. actie pleinmakers) waarbij besloten werd over te gaan tot de samenwerking met Saamo vzw voor de aanwerving van 1 VTE buurtwerker voor de periode van 1/1/2023 tem 31/12/2024.
Gelet op de opdracht 'Pleinmakers' ihkv Plan samenleven. De opdracht vanuit plan Samenleven luidt als volgt: Lokale besturen zetten Pleinmakers in sociale woonwijken om het sociaal weefsel te versterken.
Pleinmakers zijn inwoners van een bepaalde buurt in de stad of gemeente en proberen via allerhande initiatieven de sociale samenhang in de publieke ruimte te versterken. Ze doen dat op maat van de buurt waar ze wonen en zetten hiervoor de eigen talenten in. Een pleinmaker is regelmatig aanwezig in de buurt, kent de sleutelfiguren en maakt deel uit van het buurtnetwerk. De pleinmaker spreekt andere bewoners aan en bouwt zo samen met hen aan het sociaal weefsel in de buurt en leidt bewoners toe tot het reguliere aanbod.
Minimale verwachtingen: We verwachten dat een pleinmaker minstens 5 acties onderneemt om het sociaal weefsel te versterken.
Dit kan door:
- andere bewoners aanspreken om het sociaal weefsel in de wijk te versterken
- bijdragen tot de positieve beeldvorming van de eigen buur
- tijdelijk ingezet worden als vrijwilliger in één of meerdere werkingen
- overleg hebben met de professionals die hen vertellen over hun werking
- regelmatig aanwezig zijn in de buurt, de sleutelfiguren in de wijk kennen en deel uitmaken van het buurtnetwerk
- actief deelnemen aan buurtgerichte activiteiten
- op eigen initiatief een straatfeest of een samenkomst op straatniveau organiseren
- jaarlijks minstens één actie opzetten in de eigen buurt
- bewoners toeleiden naar het reguliere aanbod
We verwachten dat pleinmakers zich voor een bepaalde tijd engageren om dan de fakkel door te geven aan andere pleinmakers. Factoren die bijdragen tot continuïteit in pleinmakers, zijn: succesvolle activiteiten; betrokkenheid en participatie van bewoners, waardering van bewoners en lokaal beleid.
Gelet op het voorstel van de dienst integratie en Saamo vzw om vanaf 2023 in te zetten op :
-verderzetting van bestaande projecten in Zaventem-Noord
-uitbouw project Pleinmakers ihkv plan Samenleven
-kinderen en jongeren in contact brengen met sport en cultuur (cfr. plan Samenleven)
-experimentele projecten op locaties buiten Zaventem-Noord met als doel signalen van bewoners te detecteren en te bundelen
Gelet op het voorstel tot samenwerkingsovereenkomst met Saamo vzw ihkv plan Samenleven (zie bijlage) en de nota van Saamo vzw met bredere situering van Buurtwerk Zaventem (zie bijlage)
Goedkeuring voor de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zaventem en Saamo Vlaams-Brabant vzw mbt 1 VTE buurtwerker ihkv plan samenleven van 1/1/2023 tem 31/12/2024
Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen om samenleven in diversiteit te bevorderen. Het Plan Samenleven bevat 7 doelstellingen met 24 acties, die lokale besturen zelf inhoudelijk invullen.
De gemeente Zaventem ontvangt een subsidie van €133.700 voor de periode van 15/10/22 tot 15/10/23 om de volgende KPI's te bereiken (kritieke prestatie indicatoren)
Actie 5: Oefenkansen Nederlands (KPI: 1020 oefenkansen) - €48.000
Actie 17 - Opleiden in omstaandersprincipe (KPI: 30 deelnemers) - €2.700
Actie 24 - In contact met cultuur (KPI: 230 kinderen en jongeren) - €37.800
Actie 13 - In contact met sport (KPI: 195 kinderen en jongeren) - €33.600
Actie 22 – Pleinmakers (KPI: 2 pleinmakers) - €11.600
Het AgII ontvangt van Vlaanderen extra subsidies om ihkv Plan Samenleven deelnemende lokale besturen gratis te ondersteunen.
Gratis ondersteuning AgII
Voor de uitvoering van het Plan Samenleven zal het Agentschap Integratie & Inburgering ondersteuning bieden aan het Lokaal Bestuur door een personeelsinzet van maximaal 0,6 VTE af te vaardigen dewelke het Lokaal Bestuur zullen bijstaan in de uitvoering van het Plan Samenleven (de Vertegenwoordigers). De Vertegenwoordigers staan geenszins onder het gezag van het Lokaal Bestuur.
Vertegenwoordiger in Zaventem : Bernal Hernandez Carla (AgII).
Ondersteuning voor Zaventem: maandag en dinsdag. Aanwezig in Zaventem: elke maandag (integratiedienst - Stationsstraat 26, Zaventem)
Ondersteuningsafspraken in het kader van de acties binnen Plan Samenleven:
Algemene ondersteuningsafspraken:
Actie 5-Oefenkansen Nederlands: ondersteuningsafspraken:
Actie 17-Omstaandersprincipe: ondersteuningsafspraken:
Actie 24- In contact met cultuur: ondersteuningsafspraken moeten nog geconcretiseerd worden
Actie 13- In contact met sport: ondersteuningsafspraken moeten nog geconcretiseerd worden.
Gelet op de beslissing van het CBS van 19/12/2022 om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zaventem en het Agentschap Integratie en Inburgering ihkv Plan Samenleven.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a - 9 extra percelen in Groot Zaventem” een bestek met nr. CAD/2022/720/OD/1628/Groen werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:* Perceel 1 (Zaventem, Watertorenlaan), raming: € 32.649,10 excl. btw of € 39.505,41 incl. 21% btw;* Perceel 2 (Zaventem, Alex Feldheimstraat ), raming: € 24.316,60 excl. btw of € 29.423,09 incl. 21% btw;* Perceel 3 (Zaventem, Olmenstraat), raming: € 31.375,00 excl. btw of € 37.963,75 incl. 21% btw;* Perceel 4 (Zaventem, Grote vijver Park Mariadal (kant Parklaan)), raming: € 31.945,00 excl. btw of € 38.653,45 incl. 21% btw;* Perceel 5 (Zaventem, omgeving klein kerkske), raming: € 26.656,60 excl. btw of € 32.254,49 incl. 21% btw;* Perceel 6 (Sterrebeek, Jagerstraat), raming: € 29.991,58 excl. btw of € 36.289,81 incl. 21% btw;* Perceel 7 (Sterrebeek, Acht bunderstraat), raming: € 38.860,00 excl. btw of € 47.020,60 incl. 21% btw;* Perceel 8 (Nossegem, Bremberg Fietspad), raming: € 34.177,48 excl. btw of € 41.354,75 incl. 21% btw;* Perceel 9 (Sint-Stevens-Woluwe, Korenveld, Haverveld), raming: € 20.236,60 excl. btw of € 24.486,29 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 270.207,96 excl. btw of € 326.951,64 incl. 21% btw;
Overwegende dat percelen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 worden afgesloten voor een duur van 22 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a - 9 extra percelen in Groot Zaventem - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 14/12/2022 met betrekking tot de definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 1 van 2022 van de politiezone met geen opmerking;
Gelet op de wet van 7/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst;
Gelet op het KB van 5/9/2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP61 van 8/12/2021 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones, waarbij de bedragen van de federale toelagen 2022 bekendgemaakt worden;
Gelet op de begrotingswijziging 2022 van de politiezone, goedgekeurd door de gemeenteraad van 28/11/2022 en ingediend bij de toezichthoudende overheid op 16 november 2022;
De gemeenteraad neemt kennis van het eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 142 december 2022 houdende de definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging van 2022 van de politiezone Zaventem.
Er werden geen opmerkingen gegeven.
Overwegende dat de prijssubsidie van de gemeente Zaventem aan het AGB Zaventem de mogelijkheid biedt om positief operationeel resultaat te boeken en zich zodoende conformeert aan de recente beslissingen van de BTW-administratie;
Overwegende dat voor de sport-, culturele en bibliotheekinfrastructuur geëxploiteerd door het AGB Zaventem een gemiddelde inkomsten en uitgaven berekend worden;
Overwegende dat de gemeente prijssubsidie verleent aan het AGB Zaventem voor de toegang tot de sport-, cultuur- en bibliotheekinfrastructuur en zo het verschil tussen de prijs die de eindgebruiker betaalt en de kostprijs van de toegang bijpast;
Overwegende dat de gemeente erkent dat op basis van de herevaluatie van de gesubsidieerde toegangsgelden, de voorziene toegangsprijzen (excl. BTW) voor recht op toegang tot sportinfrastructuur (zwembad en sporthallen), het cultuurcentrum” De Factorij” en de bibliotheek de prijsfactor dient gewijzigd te worden.
De gemeenteraad beslist om met ingang van 01/02/2023 de prijssubsidiefactor:
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager. De betaling en facturatie gebeurt (vanaf 2024) eenvoudig via het platform. Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht.
Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
Tot 31 december 2023 wordt er gewerkt met een basisversie. In de periode (van 7/2/2023 tot 31/12/2023) zullen de deelnemende gemeenten en steden nog zelf instaan voor de facturatie van deze retributie en de opvolging van de betaling ervan. Nadien zal dit gebeuren via het VIP.
Een nieuw retributiereglement dient ook opgemaakt te worden i.f.v. deze evolutie. De tarieven blijven ongewijzigd.
Het retributiereglement 'Afgifte van stedenbouwkundige informatie aangevraagd via VIP' geldt enkel voor de aanvragen die ontvangen en behandeld worden via dit platform (enkel notarissen en erkende makelaars kunnen er momenteel gebruik van maken). Andere aanvragen (landmeters, particulieren, niet-erkende makelaars....) volgen het andere retributiereglement 'Afgifte van stedenbouwkundige informatie'. Ook in dit nieuwe retributiereglement blijven de tarieven ongewijzigd.
De nieuwe retributiereglementen treden in werking op 7 februari 2023.
Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Zaventem, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die ook goedgekeurd dient te worden en in bijlage te vinden is.
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
De gemeenteraad bevestigt dat zij zich aansluit op en verder een beroep zal doen op dit verder te ontwikkelen Vastgoedinformatieplatform en gaat akkoord met de verwerkingsovereenkomst.
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager. De betaling en facturatie gebeurt (vanaf 2024) eenvoudig via het platform. Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht.
Het bestaande belastingreglement dient bijgevolg aangepast te worden aan deze evolutie en wordt vervangen door een nieuw retributiereglement.
De afgifte van stedenbouwkundige informatie aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform valt niet onder dit reglement, maar wordt behandeld in een apart retributiereglement.
De tarieven blijven ongewijzigd.
Het nieuwe retributiereglement treedt in werking op 7 februari 2023.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel 5: diverse bepalingen, hoofdstuk II: Informatieplichten;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel 4, vergunningenbeleid, afdeling 4, planologische attesten;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 25/11/2019 houdende “Belasting op de afgifte van stedenbouwkundige informatie - aanslagjaren 2020-2025”;
Overwegende dat informatie over onroerende goederen bij de gemeente kan aangevraagd worden en dat de gemeente een openbaar onderzoek dient te organiseren voor een planologisch attest;
Overwegende dat hieraan aanzienlijke administratieve lasten en bijhorende kosten verbonden zijn;
Overwegende dat de gemeente Zaventem de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoedinformatie op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager. De betaling en facturatie gebeurt (vanaf 2024) eenvoudig via het platform. Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht.
Tot 31 december 2023 wordt er gewerkt met een basisversie. In de periode (van 7/2/2023 tot 31/12/2023) zullen de deelnemende gemeenten en steden nog zelf instaan voor de facturatie van deze retributie en de opvolging van de betaling ervan. Nadien zal dit gebeuren via het VIP.
Een nieuw retributiereglement dient opgemaakt te worden voor deze aanvragen die via dit platform aangevraagd worden. De tarieven blijven ongewijzigd.
Het retributiereglement op de afgifte op stedenbouwkundige informatie aangevraagd via Vastgoedinformatieplatform geldt enkel voor de aanvragen die ontvangen en behandeld worden via dit platform (enkel notarissen en erkende makelaars kunnen er momenteel gebruik van maken).
Het nieuwe retributiereglement treedt in werking op 7 februari 2023.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Zaventem de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, o.a. via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars wat betreft het Vastgoedinformatieplatform, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Zaventem de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
In het kader van de eerste mobiliteitscyclus van 2023 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 6 januari 2023;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel
kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2023 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de eerste mobiliteitscyclus van 2023:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Twee betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Teamcoördinator Sociale Recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de vijfde mobiliteitscyclus 2023 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de eerste cyclus 2023 tegen uiterlijk 6 januari 2023 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de eerste cyclus 2023 (27/01/2023) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de eerste mobiliteitscyclus 2023;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Verschillende betrekkingen worden bij mobiliteit (eerste cyclus 2023) vacant verklaard in de politiezone Zaventem.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 12 juni 2017 punt 1594 houdende de retributie voor opsluiting in doorgangscellen van de lokale politie Zaventem op verzoek van andere politiediensten;
Gelet op het feit dat het personeel van de lokale politie moet instaan voor de bewaking van personen opgesloten in doorgangscellen van de lokale politie Zaventem op vraag van naburige politiediensten, wat de werkdruk op het korps verhoogt;
Gelet op het feit dat de cellen steeds bewaakt moeten worden en er over de gezondheid van de betrokkene moet worden gewaakt;
Gelet op de inherente kosten voor gebruik van een faciliteit van het politiecommissariaat zoals onderhoud, reiniging, verlichting en klimaatregeling;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en de latere wijzigingen;
Gelet op art. 90 wet 07.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politie….
Gelet op de omzendbrief BA – 2011/01 dd. 10.06.2011
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie drie statutaire betrekkingen van het niveau C “onthaalmedewerker” in het administratief en logistiek kader voorzien is;
Gelet dat één van de statutaire personeelsleden op 31/08/2022 zijn ambt heeft neergelegd en deze statutaire plaats vacant wordt verklaard;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings- en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
Gelet op de nieuwe wervingsprocedure voor het administratief en logistiek kader (artikelen IV.37 tot IV.39 en artikel IV.I.60 RPPol/ST6) die bepaald dat CALOG-betrekkingen die in de personeelsformatie voorzien zijn in een eerste stap de behoefte aan personeel moet worden uitgedrukt in het kader van een mobiliteitscyclus en in een tweede stap de externe statutaire rekrutering na een vruchteloze mobiliteit;
Gelet op het gegeven dat de statutaire rekrutering de regel wordt. De nieuwe procedure laat immers niet meer toe, zoals vroeger wel het geval was, om na een vruchteloze mobiliteit en externe statutaire rekrutering over te gaan tot de externe contractuele rekrutering van onbepaalde duur;
Gelet dat de statutaire betrekking van niveau C “onthaalmedewerker” vacant verklaard werd via mobiliteit 2022/05 - reeksnummer 3027;
Overwegende dat er geen kandidaten waren via mobiliteit mobiliteit 2022/05 - reeksnummer 3027;
Gelet dat de Eerstelijnszone Druivenstreek (ELZ Druivenstreek) een VZW is, die werd opgericht voor onbepaalde duur, waarvan het werkgebied de gemeenten Zaventem, Overijse, Hoeilaart, Tervuren, Wezembeek-Oppem en Kraainem omvat;
Gelet dat het ELZ Druivenstreek een organisatie is die verbindingen faciliteert tussen alle professionals, betrokken bij de eerste lijn binnen de gezegde 6 gemeenten, opdat uiteindelijk de burger daardoor betere zorg zou krijgen; ELZ Druivenstreek is een faciliterende organisatie, dit wil zeggen dat de VZW vooral personen samenbrengt om samen te werken in acties, beleid of projecten; dat de welzijnssector en de gezondheidssector op die manier dichter bij elkaar worden gebracht;
Gelet dat de lokale besturen een belangrijke rol binnen dit kader krijgen toebedeeld;
Gelet dat de ELZ wordt aangestuurd door een Zorgraad en als VZW bestaat uit een bestuursorgaan en een Algemene Vergadering;
Gelet dat in het bestuursorgaan vertegenwoordigers zetelen uit 4 verschillende clusters; dat een cluster een afvaardiging is van een bepaald domein binnen de zorg- en welzijnssector;
Gelet dat het in concreto gaat om de cluster "lokale besturen", de cluster "welzijn", de cluster "Gezondheidszorg" en de cluster "Vertegenwoordigers van personen met een zorg- of ondersteuningsvraag";
Gelet dat de Zorgraad de volgende prioritaire opdrachten krijgt: de afstemming van de organisatie en het aanbod op de zorg- en ondersteuningsvragen, de ondersteuning van het lokaal sociaal beleid, het stimuleren van de kringwerking en de interdisciplinaire samenwerking waaronder gegevensdeling en bovendien de ondersteuning van de invulling van de sociale kaart;
Gelet dat de lokale besturen zetelen in de cluster lokale besturen vanuit hun regierol binnen het lokaal sociaal beleid;
Gelet dat een goede samenwerking tussen de verschillende betrokkenen niet alleen zorgt voor een uitbreiding van de zorgmogelijkheden maar eveneens voor een beter zorgcontinuüm rond de cliënt;
Gelet op de in bijlage opgenomen statuten van de VZW ELZ Druivenstreek;
Gelet dat bij beslissing van de Gemeenteraad de dato 27 januari 2020 de gezegde statuten werden goedgekeurd en tevens werd besloten om raadslid Lukas Schillebeeckx als bestuurder-natuurlijke persoon af te vaardigen voor de Zorgraad van de ELZ Druivenstreek en de heer Dirk Philips als vertegenwoordiger van de gemeente en het OCMW Zaventem in de Algemene Vergadering ELZ Druivenstreek;
Gelet dat door de Eerstelijnszone thans wordt aangegeven dat, conform de statuten, op de Algemene Vergadering van 9 maart 2023 het bestuursorgaan opnieuw dient te worden samengesteld;
Gelet dat volgens het besluit van de Vlaamse Regering het bestuursorgaan pluralistisch is samengesteld volgens een representatieve vertegenwoordiging die de volgende verdeling respecteert: hetzij 6 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de welzijnssectoren, 6 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de eerstelijnszorgactoren, 6 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de lokale besturen en 3 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de vereniging van personen met een zorg- en ondersteuningsvraag, de erkende vereniging van gebruikers en mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen;
Gelet dat het geheel van bestuurders in de cluster "lokale besturen" de diversiteit aan gemeentelijke actoren dient te weerspiegelen en de profielen omvat die in de diverse organisaties van een lokaal bestuur actief zijn zoals mandatarissen, (beleids)medewerkers, vrijwilligers .. van de gemeente, Huizen van het Kind, OCMW;
Gelet dat in de cluster "welzijn" de vertegenwoordigers die betrokken zijn bij welzijn in de ELZ Druivenstreek (zoals CAW, WZC, diensten voor Kortverblijf en dagopvang van ouderen, diensten thuiszorg en aanvullende thuiszorg, diensten maatschappelijk werk van de mutualiteiten, de gemeentelijke sociale dienst en thuiszorg, lokale dienstencentra), bestuurders kunnen zijn;
Gelet dat volgens artikel 22 § 4 van de statuten van de ELZ Druivenstreek de bestuurders worden benoemd voor een termijn van 3 jaar;
Gelet op het specifieke formulier kandidaatstelling-bestuurder ELZ Druivenstreek dat dient te worden ingevuld en doorgestuurd vóór 22/02/2023 aan de stafmedewerker van ELZ Druivenstreek;
Gelet dat de heer Lukas Schillebeeckx, raadslid, zich wenst kandidaat te stellen om als bestuurder te participeren in het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" en dit voor de cluster "lokale besturen";
Gelet dat mevrouw Leen Verrijssen (diensthoofd sociale diensten gemeente en ocmw, met inbegrip van de diensten thuiszorg en aanvullende thuiszorg) zich ook wenst kandidaat te stellen om als bestuurder te participeren in het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" en dit voor de cluster "welzijn";
Gelet dat de personen die worden afgevaardigd, worden geacht de nodige tijd te investeren in de Zorgraad (geschat op 2 dagen per maand); dat het tevens belangrijk is om aan te geven dat in beide clusters het de bedoeling is om het eigen bestuur te overstijgen en te spreken namens de cluster of sector waarvoor men vertegenwoordiger is;
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming, waaraan 26 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
Leen VERRIJSSEN bekomt 17 stemmen
onthouding 8 stemmen
neen 1 stem;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 29 juni 2018 tot toekenning van een subsidie aan de initiatiefnemers in een afgebakende zone voor de oprichting van de zorgraden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders dat op 17 mei 2019 definitief werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering;
Bij mailbericht van 30/12/2022 werd door de Eerstelijnszone Druivenstreek aangegeven dat, conform de statuten, op de Algemene Vergadering van 9 maart 2023 het bestuursorgaan opnieuw dient te worden samengesteld. De bestuurders worden benoemd voor een periode van 3 jaar.
Het betreffend bestuursorgaan is pluralistisch samengesteld volgens een representatieve vertegenwoordiging die de volgende verdeling respecteert: hetzij 6 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de welzijnssectoren, 6 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de eerstelijnszorgactoren, 6 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de lokale besturen en 3 bestuurders verkozen door de afgevaardigden van de vereniging van personen met een zorg- en ondersteuningsvraag, de erkende vereniging van gebruikers en mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen.
De Raad neemt kennis van de kandidaatstelling van #, gemeente- (en ocmw-raadslid), als kandidaat-bestuurder - natuurlijke persoon, en gaat hiermee akkoord, en dit voor het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" wat de cluster "lokale besturen" betreft.
De Raad neemt kennis van de kandidaatstelling van Leen Verrijssen, diensthoofd sociale diensten van gemeente en ocmw (met inbegrip van de diensten thuiszorg en aanvullende thuiszorg), als kandidaat-bestuurder, en gaat hiermee akkoord, en dit voor het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" wat de cluster "welzijn" betreft.
Overwegende dat Olivier Vandecasteele, humanitair medewerker, werd aangehouden op 24 februari 2022 zonder enige motivering van de Iraanse autoriteiten;
Overwegende dat het dus gaat over een willekeurige arrestatie;
Gelet op de te betreuren en onmenselijke omstandigheden, waarin Olivier Vandecasteele zich bevindt;
Overwegende dat de Belgische ambassadeur slechts 6 bezoeken heeft ku1U1en bekomen in 9 en een halve maand tijd, ondanks herhaaldelijk aandringen, en bovendien onder hoog toezicht;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele dus niet het recht heeft om tijdens deze ontmoetingen de onderwerpen te bespreken die hij zou willen;
Gelet op het feit dat de gezondheid van deze persoon sterk en snel achteruitgaat;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele de consulaire dienst heeft geïnformeerd dat hij voor de rechtbank was verschenen zonder medeweten van de lokale Belgische autoriteiten noch van zijn Iraanse advocaten. Zijn Iraanse 'advocaat' die werd aangesteld door de Iraanse rechtbank heeft op geen enkel moment het woord genomen tijdens zijn 'proces'. Olivier Vandecasteele heeft ook laten weten dat hij werd veroordeeld voor alle aanklachten tegen hem zonder dat hij toestemming had om te communiceren over de aanklachten;
Overwegende dat deze ongerechtigheid en het gebrek aan perspectieven voor Olivier Vandecasteele zijn mentale en fysieke weerbaarheid ernstig beschadigen;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele een hongerstaking heeft ingezet sinds half november;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele sinds 285 dagen in totaal isolement verblijft en dat hij wordt vastgehouden in onmenselijke omstandigheden, wat als een foltering wordt aanzien door de Verenigde Naties en Amnesty International;
Overwegende dat het federaal parlement op 20 juli instemde met een wetsontwerp voor een verdrag dat de uitwisseling van gevangenen met andere landen mogelijk maakt, waaronder het uitwisselen van gevangenen tussen België en Iran;
Overwegende dat dit verdrag de deur open zou houden voor de uitwisseling van gevangenen, enerzijds de Iraanse diplomaat die in 2021 in België veroordeeld werd tot 20 jaar gevangenisstraf voor de voorbereiding van een aanslag in Frankrijk, en anderzijds, Olivier Vandecasteele;
Overwegende dat het Grondwettelijk Hof op 8 december 2022 heeft beslist dit wetsvoorstel voor het verdrag dat een uitwissel ing mogelijk zou kunnen maken op te schorten;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele op 14 december werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 28 par;
Overwegende dat de familie van Olivier Vandecasteele ten einde raad is in deze situatie;
Gelet op de mobilisatie van de burgers voor steun aan Olivier Vandecasteele, namelijk via een petitie die meer dan 35.000 handtekeningen heeft verzameld;
De voorzitter sluit de zitting op 23/01/2023 om 20:30.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter