De voorzitter opent de zitting op 28/03/2022 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 21 februari 2022.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 februari 20198 houdende de aanduiding van een kandidaat bestuurder namens de gemeente Zaventem in Elk Zijn Huis cvba voor de periode van 18 februari 2019 tot einde van de gemeentelijke legislatuur op 31 december 2024;
Gelet op de aanstelling van de heer Guy Van Damme als lid van de Raad van Bestuur van Elk Zijn Huis cvba op voorstel van de gemeenteraad van Zaventem via hoger vermeld besluit;
De heer Guy Van Damme deelde via e-mailbericht van 07 maart 2022 aan de voorzitter van de gemeenteraad mee dit mandaat van bestuurder per 01 april 2022 niet langer te willen opnemen;
De gemeenteraad dient over te gaan tot aanstelling van een vervanger in de Raad van Bestuur van Elk Zijn Huis cvba;
Door de fracties van de gemeenteraad werden volgende kandidaturen ingediend :
Hamid AKAYCHOUH
Alexandra ROSSINI
De gemeenteraad gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven met vermelding van de namen van voormelde kandidaten;
De Algemeen Directeur bijgestaan door raadslid E. LAUWERYS en mevrouw I. DE BONDT gaan over tot telling van de stemmen.
De voorzitter deelt de uitslag van de stemming mee :
De heer H. AKAYCHOUH, raadslid, heeft aldus de meerderheid van de stemmen behaald;
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van een nieuw kandidaat-bestuurder in Elk Zijn Huis cvba voor de periode van heden tot het einde van huidige gemeentelijke legislatuur op 31 december 2024.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek “Raamovereenkomst voor het inrichten van kantoorruimte en het leveren van kantoormeubilair” met de ondernemer SEDUS STOLL BVBA, Ninovesteenweg 198, Clintonpark, Keppekouter te 9320 Erembodegem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “aankoop bureaumeubilair voor gemeente Zaventem - instap in raamcontract van Creat” wordt geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan SEDUS STOLL BVBA, KBO nr. 429635962, Ninovesteenweg 198, Clintonpark, Keppekouter te 9320 Erembodegem tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Aankoop bureaumeubilair voor gemeente Zaventem - instap in raamcontract van Creat - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunning
Gelet op het feit dat de GAS-ambtenaar sinds 2020 aangesteld is als centrumverantwoordelijke voor het vaccinatiecentrum in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie ;
Gelet op het feit dat er hierdoor een achterstand is in de verwerking, opvolging en afhandeling van de GAS 1-2-3 dossiers.
Overwegende dat overeenkomstig artikel 4 van haar statuten Haviland tot doel heeft haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder de gemeentelijke administratieve sancties; dat deze dienstverlening volgens artikel 5 van deze statuten onder meer de vorm kan aannemen van diensten voor één of meer deelnemers waarvoor exclusiviteit verleend wordt en dit op basis van een kosten- en expertise-delend principe;
Gelet op de mogelijkheid van Haviland om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten en het feit dat de aanduiding van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar ontegensprekelijk als een dergelijke dienst dient beschouwd te worden;
Overwegende dat de gemeente Zaventem als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid is om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging, alsook diensten in exclusiviteit kan geven aan Haviland;
Dat deze ondersteuning door Haviland voor de gemeente Zaventem een in exclusiviteit toegewezen dienst is, waarbij de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomst worden omschreven, indien ze deze niet in eigen beheer wenst uit te voeren, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van Haviland;
Dat de gemeente Zaventem aldus kan kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op Haviland, dan wel om deze diensten zelf uit te oefenen, doch uitdrukkelijk afziet van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de overeenkomst, te laten uitvoeren door derden;
Dat voor de uitvoering van deze exclusieve taken zal worden gewerkt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde overeenkomst;
Dat overeenkomstig de bijgevoegde overeenkomst de dossiers in het kader van deze opdracht op heden behandeld worden aan een forfaitair tarief van 54 euro per dossier, exclusief de onderdelen welke expliciet niet inbegrepen worden in deze kost;
Dat deze overeenkomst wordt gesloten voor voor een periode van 01 januari 2022 tot en met 30 september 2022 overeenkomstig art. 5 van de als bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst;
Dat de gemeenteraad het dan ook aangewezen acht om voornoemde diensten toe te kennen aan HAVILAND, overeenkomstig de modaliteiten zoals beschreven in de als bijlage toegevoegde overeenkomst;
Gelet op het feit dat er reeds een samenwerkingsovereenkomst is met Haviland in het kader van de verwerking en afhandeling van GAS-4 dossiers (college van 11 maart 2019);
Overwegende dat Haviland een voorstel heeft uitgewerkt om een tijdelijke ondersteuning van de GAS-ambtenaar mogelijk te maken ;
Deze overdracht is noodzakelijk omwille van de blijvende noodzaak tot inzet van de gemeentelijke Gas-ambtenaar/noodplanambtenaar bij de organisatie van het vaccinatiecentrum Zaventem;
Gelet op de collegebeslissing dd. 29/11/2021 houdende principiële goedkeuring tot samenwerking met Haviland voor de verwerking,opvolging en afhandeling van GAS 1-2-3 dossiers.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, beslissing van 28 februari 2022.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad ;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 4 van haar statuten Haviland tot doel heeft haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder de gemeentelijke administratieve sancties; dat deze dienstverlening volgens artikel 5 van deze statuten onder meer de vorm kan aannemen van diensten voor één of meer deelnemers waarvoor exclusiviteit verleend wordt en dit op basis van een kosten- en expertise-delend principe;
De overeenkomst met Haviland, zoals gevoegd in bijlage, aangaande de aanstelling van een sanctionerende ambtenaren en de levering van bijkomende ondersteunende taken in het kader van GAS 1-2-3 goed te keuren.
De Gemeenteraad keurt de protocollen in toepassing van de wet van 19/12/1974 die betrekkingen regelt tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. Het gaat over onderstaande regelingen voor personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs van de gemeente Zaventem:
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur. Bevoegdheid van de gemeenteraad;
De nieuwe gemeentewet, artikel 117;
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinies;
Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding;
De gemeenteraad keurt volgende protocollen in bijlage goed:
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 550 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode oktober 2021 - december 2021 (zie facturen in bijlage).
De gemeente ondersteunt privé-initiatieven zonder winstoogmerk dat als doel heeft een alternatieve muziekopleiding aan te bieden. De gemeente faciliteert dit door een huurtoelage te betalen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad keurt de toekenning toelage aan Jeugdmuziekatelier Sterrebeek voor het gebruik van GC De Maalderij najaar 2021 goed.
Vrijwilligerswerk wordt steeds belangrijker om te bouwen aan een warme en sociale samenleving. Vele mensen willen zich hiervoor inzetten maar dit vraagt van de organisaties/diensten die met vrijwilligers werken een goede kijk op alle aspecten van vrijwilligerswerk. Om er voor te zorgen dat alle gemeentelijke diensten en organisaties op een gelijkaardige manier hun vrijwilligerswerking vorm geven was er nood aan een gemeenschappelijke visie op vrijwilligerswerk.
Onder begeleiding van het Steunpunt voor vrijwilligerswerk werden in 2021 drie sessies georganiseerd om beter zicht krijgen op vrijwilligerswerk en om te komen tot een gedeelde visie.
De deelnemers van de werkgroep waren: Eva (cultuurcentrum), Mark (buurthuis), Marina (integratie), Maria (integratie), Bruno (jeugddienst),) Freek (afdelingshoofd), Hilde (schepen), Dirk (schepen), Tessa (thuiszorgdienst), Christa (WZC), Eveline (WZC), Leen Verrijssen (Sociale Dienst) An (burgerzaken en integratie) en Diederik (personeelsdienst). De vrijwilligers zelf hebben we een enquête bevraagd (zie resultaten in bijlage). Op deze manier is hun input ook meegenomen in de totstandkoming van de visietekst.
In bijlage zit de visietekst die komende jaren als leidraad zal dienen om het vrijwilligersbeleid concreet vorm te geven.
Aangezien vrijwilligersbeleid een dienstoverschrijdende aangelegenheid is, is het op termijn zeker nodig om een medewerker aan te trekken/aan te duiden die kan fungeren als coördinator van het vrijwilligersbeleid. Reeds verschillende steden en gemeenten hebben zo'n medewerker in dienst.
De volgende zaken werden nu reeds afgesproken:
- de werkgroep blijft een 3-tal keer per jaar samenkomen om ervaringen te delen en van elkaar te leren.
- er werd een Teams-groep opgezet waar gezamenlijke documenten beschikbaar worden gesteld
- er werden afspraken gemaakt om samen te te communiceren over het vrijwilligerswerk en het positief in de kijker te plaatsen
- er is gestart met de uitrol van de digitale tool 'Assist' waarmee diensten het administratieve werk rond de inzet van vrijwilligers kunnen vergemakkelijken.
- er is een gezamenlijke afsprakennota opgemaakt waarin ook een afstemming over eventuele vergoedingen is opgenomen (zie bijlage).
Op termijn zouden een gezamenlijke bedankingsmoment, gezamenlijke vorming/opleiding en de aanstelling van een (deeltijdse) coördinator wenselijk zijn.
Vrijwilligerswet van 3 juli 2005 en wetswijziging van 21 april 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van de visietekst 'vrijwilligersbeleid voor de gemeente Zaventem'.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2017 betreffende het aanstellen van een omgevingsambtenaar;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014, in het bijzonder titel 7;
Overwegende dat Berdien De Muylder sinds 1 februari 2022 werd aangesteld als coördinator omgevingsvergunningen;
Overwegende dat Berdien De Muylder houder is van het geschikt diploma;
Overwegende dat Berdien De Muylder beschikt over de relevante aantoonbare beroepservaring van 2 jaar;
Overwegende dat de gemeente Zaventem hierdoor over 3 omgevingsambtenaren zal beschikken;
Overwegende dat de omgevingsambtenaar door de gemeenteraad dient te worden aangesteld;
Overwegende dat de omgevingsambtenaar onafhankelijk en neutraal zijn beslissingen inzake de omgevingsvergunning dient te nemen, zonder nadeel in de uitoefening van zijn taak;
Gelet op het collegebesluit van 14 februari 2022;
De Gemeenteraad stelt Berdien De Muylder aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar vanaf 1 april 2022.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Overwegende de eigendommen van de gemeente Zaventem;
Overwegende het groenproject, in het kader van toegankelijk groen in de Vlaamse rand;
Overwegende de subsidiebelofte voor het groenproject, afgeleverd door de bevoegde minister;
Overwegende het klimaatplan en het burgemeestersconvenant, aangaande het aanplanten van minimaal 1 boom per inwoner;
Overwegende dat Forest Forward instaat voor het gewoonlijk beheer;
Overwegende dat er een gebruik gegeven worden, zonder overdrachten van eigendomsstatuten;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst een betere benutting impliceert van de beschikbare gemeentelijke middelen;
Overwegende dat middels de samenwerkingsovereenkomst de aanplantingen zullen gebeuren voor het project;
Overwegende dat Forest Forward tot doel heeft om middels private middelen, vanuit het bedrijfsleven, te investeren in bossen;
Overwegende de overeenkomst met Forest Forward voor het project “Zavelput” en “Zeen, fase 2”;
Gelet op de collegebeslissing van 21 februari 2021;
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Forest Forward en de gemeente Zaventem voor het groenproject Smoldersstraat goed.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 juni 2018, houdende : “Politiezone Zaventem – Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring vertrouwelijke verslag beoordelingscommissie BAFO’s en gunning aannemer THV Willemen-Franki|Org-Arch &Teco/Politie Zaventem (Sweco Belgium NV)” en het aangetekend schrijven d.d. 06 juli 2018 – Ref. OW/MVD/2018.176 aan Combinatie THV Willemen – Franki & TV Org – Arch & Teco/Politie Zaventem, houdende : kennisgeving sluiting
Aanbestedingsbedrag : netto : 12.481.283,93 euro
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 08 juli 2019, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nrs. 1,2 en 3 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het aangetekend schrijven d.d. 16 juli 2019 – Ref. OW/PV/2019.99 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nrs. 1,2 en 3 ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 november 2020, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 4. (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het aangetekend schrijven d.d. 16 november 2020 – Ref. OW/PV/2020.134 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 4 ;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 23 november 2020, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nrs. 1, 2, 3 en 4 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het aangetekend schrijven d.d. 03 december 2020 – Ref. OW/GH/2020.144 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 4 door de gemeenteraad, evenals nrs. 1, 2 en 3 ;
- wijziging aan de opdracht nr. 1 : college 08.07.2019 |
18.715,60 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 2 : college 08.07.2019 |
26.496,00 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 3 : college 08.07.2019 |
9.021,75 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 4 : college 04.11.2020 |
279.974,56 euro |
|
________________ |
Netto : |
334.207,91 euro |
BTW 21% |
70.183,66 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
404.391,57 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 14 december 2020, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nrs. 5 en 6 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 21 december 2020 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nrs. 5 en 6;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 25 januari 2021, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nrs. 5 en 6 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 29 januari 2021 – ref. OW/GH/21.08 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 5 en 6 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 5 : college 14.12.2020 |
413.536,82 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 6 : college 14.12.2020 |
158.668,44 euro |
|
________________ |
Netto : |
572.205,26 euro |
BTW 21% |
120.163,10 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
692.368,36 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 01 maart 2021, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 7 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 09 maart 2021 – Ref. OW/GH/21.16 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 7;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 29 maart 2021, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nr. 7 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 08 april 2021 aan Belfius Bank NV,
houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 7 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 7 : college 01.03.2021 |
138.610,77 euro |
BTW 21 % : |
29.108,26 euro |
|
________________ |
Totaal : |
167.719,03 euro |
|
|
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 19 juli 2021, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 8 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 28 juli 2021 – Ref. OW/MVD/2021.094 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 8;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 27 september 2021, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nr. 8 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 04 oktober 2021 aan Belfius Bank NV,
houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 8 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 8 : college 19 juli 2021 |
210.326,92 euro |
BTW 21 % : |
44.168,65 euro |
|
________________ |
Totaal : |
254.495,57 euro |
Gelet op het schrijven (mailbericht) d.d. 28 januari 2021 van Belfius Bank NV, houdende : verzoek om akkoord i.v.m. bevel tot wijziging van de opdracht nr. 9 :
VV64 |
Aanpassing schietstand |
25.399,97 euro |
VV74 |
Stopcontact 16A hogededrukreiniger verbetering |
- 1.707,04 euro |
VV80 |
Extra sturing kogelwerende sectionaalpoort |
7.626,37 euro |
VV81V2 |
Ventilo back-office |
10.416,65 euro |
VV84 |
Dubbele stopcontacten aan laadpalen in garage verbetering |
- 3.862,37 euro |
VV85V1 |
Bijkomende wijziging schietstand verbetering |
- 1.649,50 euro |
VV86 |
Plaatsing bijkomende cilinders munitielokalen en prestentatiekast wapens |
626,56 euro |
|
|
_____________ |
|
Totaal : |
36.850,64 euro |
|
BTW 21% |
7.738,64 euro |
|
|
_____________ |
|
TOTAAL : |
44.589,28 euro |
Overwegende dat het totaalbedrag van de tot op heden voorgelegde wijzigingen aan de opdracht kan vastgesteld worden op :
wijziging aan de opdracht nr. 1 : college 08.07.2019 |
18 715,60 € |
wijziging aan de opdracht nr. 2 : college 08.07.2019 |
26 496,00 € |
wijziging aan de opdracht nr. 3 : college 08.07.2019 |
9 021,75 € |
wijziging aan de opdracht nr. 4 : college 04.11.2020 |
279 974,56 € |
wijziging aan de opdracht nr. 5 : college 14.12.2020 |
413 536,82 € |
wijziging aan de opdracht nr. 6 : college 14.12.2020 |
158 668,44 € |
wijziging aan de opdracht nr. 7 : college 01.03.2021 |
138 610,77 € |
wijziging aan de opdracht nr. 8 : college 19.07.2021 |
210 326,92 € |
Wijziging aan de opdracht nr. 9 : college |
36 850,64 € |
|
_____________ |
Netto |
1 292 201,50 € |
BTW 21% |
263 623,68 € |
|
______________ |
Totaal : |
1 518 974,54 € |
Overwegende dat volgens de berekening van Belfius Bank NV de kostprijs van het project op dit ogenblik kan geraamd worden :
Toewijzingsbedrag : |
12 481 283,93 € |
wijziging van de opdracht nr. 1 : |
18 715,60 € |
wijziging van de opdracht nr. 2 : |
26 496,00 € |
wijziging van de opdracht nr. 3 : |
9 021,75 € |
wijziging van de opdracht nr. 4 : |
279 974,56 € |
wijziging aan de opdracht nr. 5 |
413 536,82 € |
wijziging aan de opdracht nr. 6 : |
158 668,44 € |
wijziging aan de opdracht nr. 7 : |
138 610,77 € |
wijziging aan de opdracht nr. 8 : |
210 326,92 € |
Wijziging aan de opdracht nr. 9 : |
36 850,64 € |
|
_______________ |
Totaal : |
13 773 485,43 € |
B.T.W. 21% |
2 892 431,94 € |
|
_______________ |
Totaal incl. btw : |
16 665 917,37 € |
Overwegende dat het totaal financieringsbedrag (incl. nog te verwachten verrekeningen, erelonen, prijsherzieningen en onvoorziene kosten, projectbeheer en kosten alternatieve financiering, varia en BTW) door Belfius Bank op 13 december 2021 geraamd wordt op 14.388.342,36 euro excl. BTW of 17.409.894,26 euro incl. BTW.
Overwegende dat de meeruitgave (wijzigingen aan de opdracht nr. 9) ten bedrage van 36.850,64 euro netto of 44.589,28 euro incl. BTW ter goedkeuring dient voorgelegd te worden aan de eerstvolgende gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. , houdende : “Politiezone Zaventem – Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor dmv DBM-opdracht – Goedkeuring bevel tot wijziging aan de opdracht nr. 9 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag d.d. 13 december 2021 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA)”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 29bis en artikel 30;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikel 117, artikel 119, artikel 123, artikel 133 en artikel 133bis;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5, § 3;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid art. 38/1 “ Aanvullende werken, leveringen of diensten”.
Goedkeuring van het bevel tot wijziging van de opdracht nr. 9 t.b.v. 36.850,64 euro excl BTW of 44.589,28 euro incl. BTW.
Goedkeuring raming ven het totaal financieringsbedrag d.d. 13 december 2021, opgemaakt door Belfius t.b.v. 14.388.342,36 euro excl. BTW of 17.409.894,26 euro incl. BTW.
Gelet op artikel 40 van de statuten van het AGB Zaventem houdende de aanstelling door de gemeenteraad van een commissaris, lid van het Instituut van Bedrijfsrevisoren en benoemd door de gemeenteraad
Gelet op artikel 41 van de statuten van het AGB houdende de forfaitaire vergoeding van de commissaris;
Gelet op de gevoerde overheidsopdracht met betrekking tot de aanstelling van de commissaris ;
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het AGB Dirco/2021/158 en stelt de firma VANDELANOTTE BEDRIJFSREVISOREN - VANDELANOTTE REVISEURS D'ENTREPRISES BV CVBA, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 433608707, President Kennedypark 1A te 8500 Kortrijk aan als commissaris voor het AGB, tegen de voorwaarden vermeld in de offerte van deze inschrijver bij dossier CAD/2021/640/Fin.
Gelet op de aanvraag van Jeugdraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun werkingskosten in 2022 en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Jeugdraad Zaventem 4000€ bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
GR 23 09 2019 Beleidskader voor inspraak en participatie in het gemeentelijk beleid (artikel 5 Opsomming van de sectorraden en artikel 6B Financiële ondersteuning);
Tussenkomst in werkingskosten Jeugdraad;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist een nominatieve subsidie aan: Jeugdraad Zaventem toe te kennen voor 2022.
De gemeentelijke diensten hebben met de vzw Samenlevingsdienst een verkennend gesprek gehad over eventuele samenwerkingsmogelijkheden in de toekomst;
De vzw Samenlevingsdienst heeft als doel jongeren tussen de 18 en 25 jaar richting geven en empoweren dit doen ze door middel van een 6 maand durend traject dat jongeren volgen bij de Samenlevingsdienst;
Vorming en individuele begeleiding zijn een groot onderdeel naast hun hoofdproject in een gastorganisatie (soort van stage);
De uiteindelijke bedoeling is om zoveel mogelijk jongeren aan het werk te krijgen of hun vaardigheden en kennis verbeteren door dit traject te volgen om nadien beter een job of andere vorming te vinden op maat van de jongere;
Er zijn een aantal niveaus van samenwerking mogelijk:
Gelet dat hier geen specifiek budget voor ingeschreven is en bepaalde niveaus een financiële ondersteuning vereisen maar we zeker en vast een samenwerking aanmoedigen gelet op de meerwaarde voor de maatschappij en de win win situatie voor lokale jongeren en gastorganisaties (CC, rusthuis, buurtwerk,…) stellen we voor om voorlopig op niveau 2 in te tekenen;
Het basis charter ‘Een samenlevingsdienst voor en door jongeren’ ondertekenen is een basisvoorwaarde om ons engagement aan te gaan;
Gelet op de fundamentele principes van het Charter voor de Samenlevingsdienst:
De SLD is een voltijdse verbintenis voor een periode van minstens zes maanden.
Het versterkt de persoonlijke ontwikkeling en de betrokkenheid van jongeren in de samenleving.
Een universele roeping als de SLD dient toegankelijk te zijn voor alle jongeren tussen 18 en 25 jaar en de middelen te voorzien om in deze periode in hun levensonderhoud te voorzien.
De SLD richt zich op diensten die inspelen op reële maatschappelijke vraagstukken (sociaal, milieu-, cultureel, enz.) en biedt bovendien een nuttige bijdrage voor gastorganisaties en hun begunstigden.
De SLD mobiliseert jongeren om meerdere vaardigheden te verwerven: sociaal, relationeel, technisch, vakkundig, intellectueel, enzovoort. Hoewel het een periode is waarin het algemeen belang en een actief burgerschap voorop gesteld worden, moedigt het jongeren ook aan om te groeien in en te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling.
De SLD moet de sociale en culturele vermenging absoluut stimuleren. Om wederzijdse hulp, complementariteit, solidariteit en verantwoordelijkheid aan te moedigen, omvat de SLD ook ontmoetingen, uitwisselingen tussen jongeren van alle achtergronden, tussen de generaties en collectieve ervaringen. Het is een dubbele kans: om te bouwen met anderen én om te bouwen aan een eigen toekomst.
Door een reëel statuut en door het openstellen van rechten, voordelen (vrijstelling van het zoeken naar werk, uitkeringen, sociale zekerheid, verzekeringen, ...), maar ook verplichtingen geeft men erkenning en waardering aan het maatschappelijk project en burgerschap
De SLD die door de overheid wordt ondersteund en uitgevoerd, is een verbindend project dat alle belanghebbenden bij de uitvoering ervan moet betrekken, in het bijzonder overheidsinstellingen, lokale overheden, verenigingen, jongerenvertegenwoordigers, sociale partners en bedrijven.
In overweging nemende:
Dat deze periode van engagement zeer verrijkend is voor de jongeren die deze missies aangaan: ze doen levenservaring op, krijgen de tijd om na te denken over hun toekomst, leren zichzelf beter kennen, ontwikkelen hun talenten, vinden hun plaats binnen een groep en een samenleving.
Dat het voor een grote meerderheid van deze jongeren makkelijker is om zich daarna te heroriënteren op een baan of opleiding . Soortgelijke resultaten zijn in andere Europese landen waargenomen.
Dat de uitvoering van de missies de intergenerationele en interculturele uitwisselingen binnen de gemeente versterkt en deze de sociale cohesie verdiept.
Dat onze gemeente de wil heeft om de burgerparticipatie te versterken.
Dat deze motie bedoeld is om een actueel onderwerp van gemeentelijk belang te bevorderen door steun te verlenen aan de Samenlevingsdienst.
Dat de Samenlevingsdienst de persoonlijke ontwikkeling van jongeren en hun integratie in de samenleving als verantwoordelijke, kritische en solidaire burgers vooropstelt en tegelijkertijd hun vooruitzichten op werk en opleiding bevorderd.
Gelet op de aanvraag van de sportraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2022 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de sportraad € 6.900 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten + opleidingskosten sportclubs
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 11/02/20226 met betrekking tot de definitieve vaststelling van de rekening 2019 van de politiezone met geen opmerking;
Gelet op de rekening 2019 van de politiezone, goedgekeurd door de gemeenteraad van 22/06/20205 en ingediend bij de toezichthoudende overheid op 9 februari 2022;
Gelet op de wet van 7/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus (WGP), voornamelijk artikel 34 en de artikelen 77 tot 80;
Gelet op het KB van 5/9/2001 houdende het ARPC, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72;
De gemeenteraad neemt kennis van het éénsluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 11 februari 2022 houdende de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2019 van de politiezone Zaventem.
De controle van de jaarrekening van de politiezone geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 24/02/2022 met betrekking tot de definitieve vaststelling van de rekening 2020 van de politiezone ;
Gelet op de rekening 2020 van de politiezone, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25/10/2021 en ingediend bij de toezichthoudende overheid op 4 november 2021;
Gelet op de wet van 7/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus (WGP), voornamelijk artikel 34 en de artikelen 77 tot 80;
Gelet op het KB van 5/9/2001 houdende het ARPC, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72;
De gemeenteraad neemt kennis van het éénsluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 24 februari 2022 houdende de definitieve vaststelling van de jaarrekening 2020 van de politiezone Zaventem.
De goedkeuring van de jaarrekening van de politiezone geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 16/03/2022 met betrekking tot de definitieve goedkeuring van de begroting 2022 van de politiezone met geen enkele opmerking;
Gelet op de begroting 2022 van de politiezone, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20/12/2021 en ingediend bij de toezichthoudende overheid op 5 januari 2022;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, voornamelijk de artikelen 71 tot 75;
Gelet op het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie (ARPC);
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 61 van 8 december 2021 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones, waarbij de bedragen van de federale toelagen 2017 bekendgemaakt worden;
De gemeenteraad neemt kennis van het eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 16 maart 2022 houdende de definitieve goedkeuring van de begroting 2022 van de politiezone Zaventem.
De controle van de begroting 2022 van de politiezone Zaventem geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
In het kader van de eerste mobiliteitscyclus van 2022 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 7 januari 2022;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel
kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2022 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de eerste mobiliteitscyclus van 2022:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Drie betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt - Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Zes betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Specialist geweldbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokaal informatiekruispunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Motorrijder”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de vijfde mobiliteitscyclus 2021 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de eerste cyclus 2022 tegen uiterlijk 7 januari 2022 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de eerste cyclus 2022 (28/01/2022) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de eerste mobiliteitscyclus 2022;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Artikel 1: Volgende betrekkingen worden bij mobiliteit (eerste cyclus 2022) vacant verklaard in de politiezone Zaventem:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Drie betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt - Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Zes betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Specialist geweldbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokaal informatiekruispunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Motorrijder”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Artikel 2: Alle kandidaten voor alle betrekkingen vermeld in artikel 1, uitgezonderd de kandidaten commissaris van politie, zullen onderworpen worden aan een interview met de korpschef die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekkingen.
Artikel 3: De kandidaten voor de betrekking van commissaris van politie zullen onderworpen worden aan een advies van een selectiecommissie die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekking van commissaris van politie.
Artikel 4: Dit besluit wordt overgemaakt aan:
- De Gouverneur van de Provincie Vlaams-Brabant: via mail naar politietoezicht@vlaamsbrabant.be
- De Federale politie, Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer (DSP), Kroonlaan 145B te 1050 Elsene
In het kader van de tweede mobiliteitscyclus van 2022 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 11 maart 2022;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel
kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2022 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de tweede mobiliteitscyclus van 2022:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Vier betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “teamcoördinator sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Vijf betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Specialist geweldbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokaal informatiekruispunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de eerste mobiliteitscyclus 2022 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de tweede cyclus 2022 tegen uiterlijk 11 maart 2022 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de tweede cyclus 2021 (01/04/2022) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de tweede mobiliteitscyclus 2022;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Artikel 1: Volgende betrekkingen worden bij mobiliteit (tweede cyclus 2022) vacant verklaard in de politiezone Zaventem:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Vier betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “teamcoördinator sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Vijf betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Specialist geweldbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokaal informatiekruispunt – Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Artikel 2: Alle kandidaten voor alle betrekkingen vermeld in artikel 1, uitgezonderd de kandidaten commissaris van politie, zullen onderworpen worden aan een interview met de korpschef die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekkingen.
Artikel 3: De kandidaten voor de betrekking van commissaris van politie zullen onderworpen worden aan een advies van een selectiecommissie die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekking van commissaris van politie.
Artikel 4: Dit besluit wordt overgemaakt aan:
- De Gouverneur van de Provincie Vlaams-Brabant: via mail naar politietoezicht@vlaamsbrabant.be
- De Federale politie, Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer (DSP), Kroonlaan 145B te 1050 Elsene
Overwegende de inval op 24 februari 2022 van de gewapende strijdkrachten van de Russische Federatie in Oekraïne, die niet uitgelokt was en onrechtvaardig is;
Overwegende dat de Russische Federatie met deze inval de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog begon;
Overwegende de ongeziene humanitaire gevolgen van deze inval, die een flagrante schending is van het internationaal recht dat stelt dat staten zich moeten onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van enige staat;
Overwegende de voorgescheidenis van de inmenging van de Russische Federatie in de soevereiniteit van Oekraïne : het illegaal inlijven van de Krim in in het voorjaar van 2014, middels een militaire operatie en het organiseren van een illegaal referendum, dat in strijd was met het internationaal recht en de verantwoordelijkheid in het in stand houden van de zogenaamde, internationaal niet-erkende Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, onder meer door militaire inmenging en het organiseren van illegale verkiezingen die in strijd waren met de Akkoorden van Minsk en het internationaal recht;
Overwegende dat de Russische Federatie ongemeen hard optreedt tegen haar eigen onderdanen die op een vreedzame manier hun ongenoegen uiten met de inval in Oekraïne, met massale arrestaties tot gevolg, wat een schending is van het fundamenteel recht op manifesteren en de democratische waarden;
Overwegende dat het belang van het vreedzaam samenleven van alle inwoners van Zaventem, van welke afkomst ook;
Overwegende de lange en rijke traditie van Zaventem als gemeente met een vrije en tolerante geest, waar plaats is voor alle overtuigingen zolang deze respectvol en vreedzaam geuit worden;
Overwegende dat deze traditie maakt dat Zaventem elke vorm van geweld of agressie verwerpt;
De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2022 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter