De voorzitter opent de zitting op 26/10/2020 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 21 september 2020.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdracht houdende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 8 september 2020 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op 8 december 2020 plaatsheeft in “Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden om 18.00."
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Zaventem per brief van 8 september 2020 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen vooreerst hun oorsprong vinden in de verplichte aanpassing van de statuten aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV):
- Verwijzing naar van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het nieuwe WVV.
- Vermelding inzake het sui generis karakter van de Opdracht houdende Vereniging.
- Terminologie in verband met kapitaal werd in overeenstemming gebracht met het WVV,met invoering van termen zoals vermogen of inbreng (rekening 10/11 van het passief) onderscheid tussen vast en variabel kapitaal is zonder voorwerp en vervangen door de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening.
- Afstemming op de bepalingen van het WVV wat betreft de procedure schriftelijke besluitvorming Raad van Bestuur en de modaliteiten voor het vergaderen op afstand van de Algemene Vergadering.
- In overeenstemming brengen statutaire bepaling inzake de alarmbelprocedure.
Gelet op het feit dat daarnaast nog een aantal wijzigingen worden aangebracht:
- Vermelding van het correspondentieadres van de administratieve zetel in Melle naast de reeds in de statuten opgenomen zetel.
- Invoeging en/of actualisering van een aantal definities.
- Toevoeging van een bijkomende onverenigbaarheid in hoofde van een lid of voormalig lid van het personeel van Fluvius System Operator cv of van Fluvius Opdracht houdende Vereniging.
- Overige statutaire bepalingen: update, aanvulling;
Gelet op het feit dat aan het voorwerp (nieuwe aanduiding van het “doel” ten gevolge van de inwerkingtreding van het WVV) enkele wijzigingen worden aangebracht;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk;
Overwegende dat mogelijk nog federale richtlijnen alsook politiebesluiten van de gouverneurs en richtlijnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur kunnen komen omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten te nemen. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij voor de verder duur van deze legislatuur de heer T.SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer P. OCKERMAN, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
De gemeenteraad keurt goed:
Buitengewone algemene vergadering van Iverlek op 08 december 2020 m.b.t.
- goedkeuring agenda
- statutenwijziging
- de wijziging van voorwerp (doel)
- bevestiging van de mandaten.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief d.d. 14 september 2020 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 08 december 2020 om 14u30 (praktische organisatie zal eind oktober 2020 aan alle afgevaardigden meegedeeld worden), waarin de agenda werd meegedeeld als volgt :
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2020 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als lid, mevrouw I. HOLEMANS, Burgemeester, werd aangesteld;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVW ov;
Gelet op de statuten van TMVW ov;
Gelet op de oproepingsbrief d.d. 12 oktober 2020 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op vrijdag 11 december 2020 om 14u30 (praktische organisatie zal in de tweede helft van november 2020 aan alle afgevaardigden meegedeeld worden), waarin de agenda werd meegedeeld als volgt :
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer A. ÖZKAN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer B. ABARI, werden aangesteld;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW.
Gelet op het feit dat de gemeente bij schrijven van 13 oktober 2020 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van Interza die op woensdag 16 december 2020 om 19 uur via een digitaal vergaderkanaal zal plaatsvinden;
Gelet op de agenda van de jaarvergadering van Interza die digitaal zal gehouden worden op 16 december 2020 en volgende agendapunten omvat :
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur mevrouw I. HOLEMANS, mevrouw S. MORTIER, en de heren H. AKAYCHOUH, R. DE MOL, P. ROSEL en D. PHILIPS, als afgevaardigden, werden aangeduid;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de jaarvergadering van Interza.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW's en omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2004 houdende goedkeuring van het projectreglement;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 17 oktober 2011 houdende de goedkeuring van de aanpassingen van het reglement 'Doe je mee-fonds'
Gelet op de acties m.b.t. integratie opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025;
Gelet op de acties m.b.t. kinderarmoedebestrijding opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2020 waarin het bestedingskader voor het Corona noodfonds werd goedgekeurd met hierin de keuze om de bedragen van het Doe-je-mee-fonds op te trekken met 50 euro per persoon.
De gemeenteraad keurt de tijdelijke aanpassing van het reglement 'Doe je mee-fonds' dd. 19 maart 2015 tot 31 december 2021.
Onderhavig toelagereglement is van toepassing op aanvragen ingediend vanaf 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021.
In zitting van 29 juni 2020 heeft het College beslist om een tijdelijke uitbreiding van de bestaande terrasvergunningen toe te staan.
In deze beslissing had het College beslist dat deze tijdelijke maatregel van toepassing was tot het einde van het terrasseizoen, nl. 31 oktober 2020.
Op 24 september 2020 ontvangt de gemeente een schrijven(mail) van de uitbater van café De Tinnen Pot of het mogelijk om het terras te mogen plaatsen na 31 oktober 2020 omwille van het feit dat de klanten liever buiten consumeren omwille van Covid-19.
In zitting van 28 september 2020 heeft het College een gelijkaardige aanvraag behandeld van café Hof Ter Meeren. Hierbij heeft het College beslist om akkoord te gaan op voorwaarde dat de uitbater de nodige vergunningen heeft voor het plaatsen van een winterterras.
Om zowel horeca-uitbaters als burgers perspectief te bieden wordt aan de horeca de mogelijkheid geboden om een winterterras in te richten op hun bestaand vergund terras.
GR 14/05/2012 - Terrasreglementering
De gemeenteraad keurt het reglement op het plaatsen en winterproof maken kvan vergunde terrassen.
Overwegende dat het gereglementeerd parkeren dient om de rotatie van het aantal beschikbare parkeerplaatsen te garanderen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing de dato 21 september 2020, waarbij beslist werd om gratis parkeren met een beperkte duur van 4 uren toe te laten op het Kerkplein te Zaventem;
Gelet op het gemeentedecreet, inzonderheid artikel 42;
Gelet op de wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeentebesturen wordt
toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement
op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd
door het koninklijk besluit van 9 januari 2007;
Gelet op het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaarten;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing de dato 27 april 2009 punt 6a, houdende invoering van een parkeerbeleid;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing de dato 27 april 2009 punt 6c, houdende akkoord tot afsluiten van een overeenkomst met een privé parkeerbedrijf om de retributieverordeningen op het betalend parkeren en het parkeren in de blauwe zone te controleren.
Gelet op de collegebeslissing de dato 27 oktober 2009, houdende het concessioneren van het beheer van het betalend parkeren en controleren van de blauwe zones op de openbare weg;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2014 houdende verlenging retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone voor de dienstjaren 2015-2019;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2018 houdende het retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2018 -2019;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019, houdende het retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2020 tot 2025;
De gemeenteraadsbeslissing de dato 16 december 2019, houdende retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2020 – 2025 wordt opgeheven en vervangen door nieuw retributiereglement.
Het gemeentebestuur wou met deze actie zowel de Zaventemmenaar als de lokale handelaar, die tijdens de crisis zijn activiteiten heeft moeten stopzetten of onderbreken, helpen. De klant kan deze waardebon enkel besteden bij de lokale Zaventemse handelaars die deelnemen aan de actie. De geïnteresseerde handelaars moesten via een registratieformulier zich akkoord verklaren met de actievoorwaarden en werkwijze. Via de ingevulde gegevens in dit formulier werd de geldigheid van de deelname door de gemeentelijke diensten gecontroleerd en desgevallend bevestigd. De klant van zijn zijde wisselt de persoonlijke bon in bij een lokaal handelaar en geniet onmiddellijk van een korting. Anderzijds zullen de deelnemende handelaars de waarde van de ontvangen corona waardebonnen elektronisch door het gemeentebestuur op hun rekening gestort krijgen. In de eerste week van september 2020 ontvangen alle inwoners een unieke kortingscode, waarmee ze gratis een Zaventemse waardebon van 10 euro kunnen aanvragen via de webshop. Deze bon ontvangt de Zaventemmenaar dan digitaal in zijn/haar mailbox. De bon is geldig vanaf 14 september t.e.m. 31 december 2020. De aanvrager kan deze bon afdrukken of afladen op zijn smartphone, tablet, of computer. Personen die niet beschikken over een PC en een printer konden terecht aan de balies van de Bibliotheek en het cc. De Factorij. Voor de mensen die zich aanmelden aan de balies van het CC. en de bibliotheek hebben de baliemedewerkers de bonnen geactiveerd, afgedrukt en persoonlijk overhandigd. De bon kan niet worden verkocht aan derden. Vanaf 14 september konden de inwoners bij de lokale handelaars op een handige manier digitaal afrekenen met de bon. De klant brengt zijn/haar Zaventemse Corona waardebon mee via mail-print of op het scherm van hun smartphone. De QR-code op de bon wordt gescand in de elektronische toepassing die bij elke deelnemende handelaar is geïnstalleerd en het gekozen saldo wordt op de bon in mindering gebracht. De klant hoeft het volledige bedrag van de bon niet in één keer te spenderen. De bon mag tevens bij verschillende handelszaken worden gebruikt tot het bedrag van de 10 euro is opgebruikt.
De bevoegdheid ligt bij de gemeenteraad via het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 2°.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 2 en 40, §2.
Het ministerieel besluit van 18 maart 2020, en latere wijzigingen, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het gemeentebestuur van Zaventem wil haar inwoners en tegelijk de getroffen Zaventemse handelaars financieel steunen tijdens de Corona crisis. Elke inwoner ontvangt een waardebon die men in Zaventem bij lokale handelaars kan besteden. Dit reglement regelt de uitgifte en bijhorende modaliteiten van de waardebon.
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 23 september 2019 aan actualisatie toe is;
Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 30, 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Gelet op het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs ;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 september 2019 wordt vervanging door aangepaste schoolreglement.
Communicatiebeleidsplan Gemeente Zaventem
Waarom communiceren we?*
“Communicatie is de smeerolie van democratie en dienstverlening”
De basisdoelen van overheidscommunicatie zijn:
De overheid communiceert binnen die basisdoelen over ‘beslist beleid’ en ‘beleid-in-ontwikkeling’, wat onlosmakelijk verbonden is met het functioneren van een moderne democratie en publieksgerichte dienstverlening.
Met communicatie maken we het beleid en de dienstverlening zichtbaar. Het vormt mee het imago van de gemeente en haar bestuur.
Wat is een communicatiebeleidsplan?*
“Een goed uitgekiende leidraad, die richting geeft en prioriteiten stelt voor de communicatie”
Cruciale vragen:
Hierin maken we een keuze van enkele prioritaire werkpunten: de grote lijnen van wat we in essentie willen bereiken met onze communicatie in de komende jaren.
Voor strategische doelstellingen mikken we op een realisatie binnen de huidige legislatuur, 2020-2025.
De opmaak van operationele doelstellingen gebeurt voor een kortere periode van 2 à 3 jaar en deze kunnen tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd worden.
*Theoretische basis: publicaties van Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie www.kortom.be
Een communicatiebeleidsplan voor Zaventem
A. Strategische doelstellingen
Het communicatiebeleidsplan bouwt verder op wat in het algemene beleidsplan staat.
In de organisatiedoelstellingen 2020-2025 van Zaventem lezen we:
“(2) Zaventem bekrachtigt en verruimt haar communicatiemogelijkheden om de interactie met haar stakeholders te versterken.”
Ook andere doelstellingen hebben een duidelijke impact op de communicatiedoelstellingen, zoals: “(11) Zaventem is een gastvrije gemeente met een focus op integratie en samenleven”.
Daarnaast lezen we ook communicatiedoelstellingen in de visie en de beleidsverklaring, zoals de participatie via Zaventem aan Zet en het bekendmaken van evenementen.
B. Operationele doelstellingen en actiepunten
Voor het formuleren van operationele doelstellingen en actiepunten baseren we ons naast de beleidsteksten ook op gesprekken met verschillende afdelings- en diensthoofden.
Kritische succesfactoren
Welke factoren kunnen het bereiken van onze doelen in de weg staan?
Communicatie-ambities vragen evenredige communicatiemiddelen
Er zijn veel uitdagingen voor de communicatie van de gemeente Zaventem. Bovenstaande doelstellingen dragen bij tot het succes van de algemene doelstellingen van de gemeente en de professionalisering van de communicatie. Ze focussen voornamelijk op basis-communicatiedoelen en -kanalen.
Ze vereisen daarbij de inzet van voldoende resources. De (snelheid van) realisatie van dit communicatieplan is zeer afhankelijk van de beschikbare mensen en middelen. Met beperkte inzet van communicatieprofessionals, zal de realisatie van dit plan slechts zeer traag gaan.
Duidelijke afspraken
Communicatie is een breed begrip. Bovendien is het in onze maatschappij en organisaties zo dat ‘iedereen communiceert’.
Om onze communicatiedoelstellingen te kunnen realiseren is het essentieel om duidelijke afspraken te maken over o.a. wie wat doet in de communicatieprocessen.
Een instrument dat we hiervoor willen opmaken is een afsprakennota. Deze communiceren we ook doorheen de ganse organisatie en wordt regelmatig geëvalueerd.
De Gemeenteraad keurt het communicatiebeleidsplan goed.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwervingen F3 Route in Nossegem;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, de BVBA F.B.F., van 11 maart 2020, voor het kadastraal perceel nummer 3 A 110 B tegen de prijs van 35.505,00 euro, hetzij 5,00 euro per m² volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 27 april 2020, punt GR/2020/074, betreffende principebesluit verwerving perceel “bouwland” in het kader van onderzoek “Tracé F3 route” (kadastraal perceel nr. 3 A 110 B), eigendom BVBA F.B.F.;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 14 september 2020 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 3 de Afdeling Nossegem, Sectie A, nummer 110 B;
Gelet op het afschrift van het proces-verbaal van opmeting, opgemaakt door Landmeter-Expert onroerende goederen SENTE Ivan, gevestigd te 1910 Kampenhout, Perksesteenweg 20, op datum van 4 mei 2002, waarbij het aan de gemeente aangeboden perceel aangeduid in donkere kleur (Lot 2), een oppervlakte bekomt van 71a 01ca;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan, waarbij het volledige perceel een oppervlakte bezit van 71a 01ca volgens kadastrale legger;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, niet verhuurd of verpacht is;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat voor dit project, overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement, een subsidie wordt aangevraagd voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
De Raad beslist over te gaan tot de aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland gelegen verlengde Walenweg, gekadastreerd Zaventem 3 de afdeling (Nossegem), sectie A, nummer 110 B, met een oppervlakte van 71a 01ca volgens proces-verbaal van opmeting, opgemaakt door Landmeter-Expert onroerende goederen Sente uit Kampenhout, tegen de prijs van 35.505,00 EUR. Deze aankoop gebeurt om reden van openbaar nut, in het bijzonder voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, in uitvoering van de decreten van de Vlaamse Regering betreffende het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend op 4 augustus 2020 door De Werkvennootschap NV, Sint-Lazaruslaan 4-10 te 1210 Brussel tot de aanleg en realisatie van een fiets- en voetgangersbrug (Quick Win) op het traject van de fietssnelweg FR 0, grotendeels gelegen op het grondgebied Machelen, maar eveneens ter hoogte van de Harenweg op grondgebied Zaventem, percelen kadastraal bekend Sint-Stevens-Woluwe, 5 de Afdeling 23078, sectie B, perceel 13B en 143A, omvattende de realisatie van een brug op de kruising van de Leopold III Laan (A201) met de fietssnelweg ter verbinding van de Harenweg in Zaventem met de Sint-Stevens-Woluwestraat in Machelen, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen” op grondgebied Zaventem dient te nemen;
Gelet op het sub-dossier voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 4 augustus 2020 door De Werkvennootschap NV, Sint-Lazaruslaan 4-10 te 1210 Brussel;
Gelet op het ontwerp tot de realisatie van een brug op de kruising van de Leopold III Laan (A201) met de fietssnelweg ter verbinding van de Harenweg in Zaventem met de Sint-Stevens-Woluwestraat in Machelen – zaak der wegen (OMV_2020087227 - AOP/2020/00199), met de nodige aanpassingen ter hoogte van het bestaande fietspad in asfalt van de Harenweg (deel uitmakend van de fietssnelweg) met de bedoeling om dit fietspad te verbinden met de fietsbrug en alzo een nieuwe fietsaansluiting te maken met de Bourgetlaan/Hermeslaan, opgemaakt en ingediend op 4 augustus 2020 door De Werkvennootschap NV, Sint-Lazaruslaan 4-10 te 1210 Brussel, sub-dossier Zaak der Wegen met kenmerk SF-QW-A201-K-ZDW d.d. 13-07-2020 en bestaande, in het bijzonder, uit:
- SF-QW-A201-K-NOT-010_Zaak der Wegen: nota d.d. 13 juli 2020;
- SF-QW-A201k-ZDW-DPR-BT-01: detailplan dwarsprofielen d.d. 17 februari 2020;
- SF-QW-A201k-ZDW-DPR-BT-02: detailplan dwarsprofielen d.d. 17 februari 2020;
- SF-QW-A201k-ZDW-DPR-OT-01 : detailplan dwarsprofielen d.d. 17 februari 2020;
- SF-QW-A201k-ZDW-DPR-OT-02: detailplan dwarsprofielen d.d. 17 februari 2020;
- SF-QW-A201k-ZDW-DPR-OT-03: detailplan dwarsprofielen d.d. 17 februari 2020;
- SF-QW-A201k-ZDW-GPBT: grondplan bestaande toestand;
- SF-QW-A201k-ZDW-GPOT: grondplan ontworpen toestand;
- SF-QW-A201K-ZDW-RLP-01: proces-verbaal van opmeting gedeeltelijke verplaatsing gemeenteweg/rooilijnplan d.d. 15 juli 2020;
Gelet op de bijgevoegde motivatienota (SF-QW-A201-K-NOT-010_Zaak der Wegen), het metingsplan/rooilijnplan (SF-QW-A201K-ZDW-RLP-01), het uittreksel uit het gewestplan, het uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen, het uittreksel uit het kadaster en de luchtfoto;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 16 september 2020 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 21 september 2020, punt CBS/2020/2299, houdende “AANVRAAG TOT OMGEVINGSVERGUNNING (OMV_2020087227 - AOP/2020/00199) – DWV NV - REALISATIE VAN EEN FIETS- EN VOETGANGERSBRUG (QUICK WIN) TE 1932 ZAVENTEM, ZAVENTEMSEBAAN ZN – VOORWAARDELIJK GUNSTIG ADVIES NAAR DEPARTEMENT OMGEVING”;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over het technisch dossier en de zaak der wegen, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 18 augustus 2020 tot en met 16 september 2020;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen twee bezwaarschriften werden ingediend met volgende 15 bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Het bedrijfsgebouw van de één van de bezwaarindieners is vlak naast de toekomstige fietsbrug gelegen. De fiets -en voetgangersbrug zal zorgen voordirecte inkijk in het bedrijfsgebouw.
Beoordeling: Het voorgestelde ontwerp houdt steeds minstens 10m afstand van het bedrijfsgebouw in kwestie. Inkijk wordt hierdoor geminimaliseerd. Daarnaast zal het hoogste punt van de brug ter hoogte van het bedrijfsgebouw +- 6,20m bedragen. Dit in combinatie met de voorziene afstand tot het gebouw zal voor verwaarloosbare schaduweffecten zorgen. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 2: Het Vlaamse Gewest heeft geen beslissingsbevoegdheid over materies die de ruimtelijke ordening aanbelangen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het Vlaamse gewest kan dus geen vergunning verlenen voor het bouwen van een constructie die deels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen is.
Beoordeling: Het project ligt volledig binnen grondgebied van de gemeenten Machelen en Zaventem en bijgevolg op grondgebied van het Vlaams Gewest. Bijgevolg heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet bevoegd om de vergunning te verlenen, noch is het Vlaams Gewest verplicht om het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stedenbouwkundig advies te vragen. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 3: Er is geen openbaar onderzoek lopende in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bezwaarindieners moeten louter toevalligerwijze via de aanplakkingen die plaatsvonden in het Vlaamse gewest te weten komen dat er een vergunningsaanvraag in de pipeline is.
Beoordeling: Aangezien het voorwerp van aanvraag zich louter op grondgebied van de gemeenten Machelen en Zaventem bevindt, werden dienen enkel deze gemeenten een openbaar onderzoek te organiseren. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 4: Art. 27 van het Omgevingsvergunningsbesluit bepaalt dat wanneer het bevoegde bestuur vaststelt dat de vergunningsaanvraag mogelijks milieueffecten kan hebben voor mens of milieu in een ander gewest de vergunningsaanvraag voor advies ter beschikking wordt gesteld aan dit ander gewest. Dit lijkt niet gebeurd te zijn.
Beoordeling: Het project komt niet voor op de lijsten gevoegd als bijlage I en bijlage II van het Project-m.e.r.-besluit. De lijst van bijlage III is wel van toepassing, wat inhoudt dat er een m.e.r.-screening dient uitgevoerd te worden. Uit de m.e.r.-screening kwam echter voort dat er geen aanzienlijke milieueffecten te verwachten zijn. Geluidseffecten zullen voornamelijk optreden in de aanlegfase. Gezien het een tijdelijk geluidseffect is dat hoofdzakelijk overdag zal plaatsvinden enerzijds en het gebied anderzijds momenteel reeds sterk geluidsverstoord is, wordt de hinder niet beoordeeld als aanzienlijk negatief. Tijdens de aanlegfase zal er ook tijdelijk verkeershinder optreden. Aanzienlijke negatieve effecten zullen vermeden worden door te werken volgens het minder hinder principe. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 5: In casu wordt de aanvraag ingediend door de werkvennootschap. Het gaat om een publiekrechtelijk vehikel dat instaat voor realiseren van verschillende infrastructuurprojecten van het Vlaamse gewest. Het onpartijdigheidsbeginsel verbiedt dat de organen van het actief bestuur zouden tussenkomen in de deelname van een besluitvormingsproces met betrekking tot aangelegenheden waarin zij zelf een rechtstreeks en persoonlijk belang hebben (RvS 17 januari 2013, nr. 222.106, Hoekx).
Beoordeling: Hoewel het klopt dat de Werkvenootschap werd opgericht door de Vlaamse Regering en de Vlaamse Regering als vergunningsverlenende overheid optreedt, ligt de vergunningsbeslissing niet louter bij hun. Adviezen van verschillende instellingen (e.g. AWV, VMM, betrokken gemeenten, etc.) dienen opgevolgd te worden en bepalen allen de uitkomst van de vergunningbeslissing. Daarnaast kan er steeds in beroep getreden worden binnen het aangegeven tijdsinterval. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 6: De aanvraag in kwestie maakt deel uit van een ruimer project, ni. het aanleggen van verschillende fietssnelwegen. Deze fietssnelweg zal door verschillende Vlaamse provincies lopen en zou bovendien ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aandoen en dient bijgevolg vergund te worden door de provincie.
Beoordeling: Aangezien de aanvraag betrekking heeft op autosnelwegen en gewestwegenis, met inbegrip van bruggen over en tunnels onder die wegen, met uitzondering van:
a) aanvragen die louter strekken tot het vellen van bomen langs die wegen
b) aanvragen die louter betrekking hebben op dienstenzones langs autosnelwegen staat de Vlaamse Overheid als vergunnend verlenend orgaan in. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 7: Uit het aanvraagdossier blijkt dat voor het bouwen van de brug een werfzone wordt voorzien. Deze werfzone wordt gerealiseerd op privé-grond. Nergens uit het aanvraagdossier blijkt dat deze grondinnames reeds werden uitgevoerd of dat door de eigenaar van het private gronden waarop bv. de werfzone zal komen te liggen hiervoor een toelating of machtiging werd gegeven. Bovendien wordt een deel van de werfzone ingetekend op eigendom van één van de bezwaarindieners. De bezwaarder heeft tot op tijdstip van schrijven geen goedkeuring gegeven aan de vergunningsaanvrager. Bijgevolg dient de aanvraag onontvankelijk te worden verklaard of minstens geweigerd te worden.
Beoordeling: Het klopt dat, alvorens het gebruiken van de privé-gronden in kwestie, een machtiging nodig is van de eigenaar van deze gronden. Mocht dit nog niet gebeurd zijn, kan dit echter op tijdstip van dit schrijven nog aangeleverd worden aan de vergunningsverlenende overheid. Het aanleveren van een dergelijke machtiging kan echter ook als voorwaarde opgenomen worden in de vergunning. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 8: Er dient een project M.E.R. opgesteld te worden aangezien het voorwerp van de aanvraag deel uitmaakt van grotere projecten, nl. het aanleggen van fietssnelweg FR0, het verknopen van geplande fietssnelweg F201, (die in totaal meer dan 10km aan infrastructuur vormen) en bijgevolg behoort tot projecten opgenomen in bijlage I, of II van het M.E.R.-besluit.
Beoordeling: Aangezien de brug slechts een aanvulling zal zijn van 2 reeds bestaande helften van fietssnelweg FR0 en slechts een lengte zal overspannen van ca. 510m is het voldoende om een M.E.R.-screening uit te voeren. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 9: De plannen die bij de aanvraag gevoegd zijn, zijn hoogst onduidelijk.
Beoordeling: Tijdens het openbaar onderzoek krijgen derden de kans op de plannen van het aangevraagde project te komen consulteren bij de overheid die het onderzoek organiseert. Dit wordt gedaan om eventuele onduidelijkheden van openbare plannen te kunnen toelichten. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 10: Over de gehele screeningsnota wordt gesteld dat de aanvraag niet gepaard zou gaan met ernstige effecten, maar daarbij wordt volledig abstractie gemaakt van de projecten in de omgeving waar onderhavige aanvraag mee samenhangt. Eveneens wordt nergens onderzocht wat de cumulatieve milieueffecten zijn van de verschillende projecten in de nabije omgeving.
Beoordeling: Er wordt verwacht dat negatieve effecten (geluids -en verkeershinder) voornamelijk beperkt zullen blijven tot de aanlegfase. Daarnaast garanderen adviezen van externe organen zoals Agenschap voor Wegen en Verkeer, Agentschap voor Natuur en Bos en de Vlaamse Milieumaatschappij ervoor dat milieu-impacten grondig onderzocht worden alvorens een vergunning te verlenen. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 11: Het voorwerp van aanvraag is in strijd met toepasselijke bestemmingszonering van het Gewestplan Halle-Vilvoorde, van het Gewestelijk Bestemmingsplan Brussel en van BPA 'Bedrijvenzone Hermes'.
Beoordeling: Het voorwerp van aanvraag bevindt zich niet op grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bijgevolg is het Gewestelijk Bestemmingsplan Brussel niet van toepassing. Het klopt echter dat het voorgestelde project incompatibel lijkt met het Gewestplan en het toepasselijke BPA. Bij de vergunningsaanvraag wordt echter beroep gedaan op Art. 4.4.7, §2 VCRO. Dit bepaalt dat een afwijking toegestaan kan worden indien de aanvraag betrekking heeft op handelingen van algemeen nut, e.g. de aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker, alsook het wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 12: Zo blijkt het Gewestelijk Bestemmingsplan van het Brussels Hoofdstedelijk gewest dat de Léopold lll-laan wordt beschouwd als één van de structurerende elementen. Langs deze structurerende elementen moeten "bomen op een continue en regelmatige wijze worden beplant". In de aanvraag wordt ook bevestigd dat verschillende bomen gerooid zouden worden. Door het rooien van deze bomen wordt juist afbreuk gedaan aan de dreefstructuur die de Léopold lll-laan zou moeten hebben. Aanvullend kan ook verwezen worden naar de voorschriften uit het BPA 'Bedrijvenzone Hermes'. Ook dit BPA zet in op het behoud van groen door het creëren van een groenzone. Zoals ook biijkt uit de plannen bij de aanvraag moet deze groenzone thans wijken voor het inplanten van de pylonen van de brug en het realiseren van een trap vanaf deze brug.
Beoordeling: De aanvraag omvat het vellen van 14 bomen. Geen van deze bomen liggen echter binnen biologisch waardevol gebied, of Natura2000-gebeid, zoals opgenomen in de biologische waarderingskaarten van Instituut voor Natuur -en Bosonderzoek (INBO, 2018). Desalniettemin dient er bij de vergunningsaanvraag advies gevraagd te worden aan het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) en dient er eventueel een boscompensatieformulier opgesteld te worden, mocht ANB dit opleggen. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 13: In werkelijkheid is er geen sprake van een “fietssnelweg FR0” ter hoogte van het projectgebied. Er is een pad, waarvan niet is aangetoond dat dit voldoet aan de vereisten van een fietssnelweg. Dit is ook niet het geval45. Het is m.a.w. het aangevraagde project dat het tracé van een toekomstige fietssnelweg bepaalt, en niet het omgekeerde. Maar dan dringt er zich een doorgedreven locatie- en uitvoeringsalternatievenonderzoek, op planniveau, op. Dit wordt ten onrechte niet gevoerd.
Beoordeling: Een locatie- en uitvoeringsalternatievenonderzoek van een tracé vindt plaats tijdens de ontwerpfase. Het ontwerp van fietssnelwegtracés gebeurt in samenspraak tussen de 5 Vlaamse Provincies en verschillende partners, waaronder de Vlaamse Overheid. Bijgevolg kan er van uit gegaan worden dat mobiliteitsstudies zijn vooraf gegaan aan de vergunningsaanvraag en dat deze beschikbaar zijn voor de vergunningsverlenende overheid, nl. de Vlaamse Overheid. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 14: De Harenweg heeft volgens de bestaande toestand een breedte van 2 m. Ter hoogte van de connectie met de voetgangers- en fietsersbrug zal een geleidelijke breedte-overgang van 2m naar 4m worden gemaakt. Dit is in strijd met de ontwerprichtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen en daarom ook strijdig met de goede ruimtelijke ordening.
Beoordeling: Het Agentschap voor Wegen en Verkeer geef geen negatief advies m.b.t. dit gegeven. Hierdoor kan er van uit gegaan worden dat een boogstraal van 4m voldoende is voorfietsers om hun snelheid niet volledig verliezen en om voldoende zichtbaarheid tussen de verschillende fietspaden te verzekeren. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 15: De aanvrager beweert dat het gebrek aan overeenstemming met de vereisten (omtrent werken in de buurt van gasleidingen) van de voorbehouden zone voor de eerste 2 pijlers van de brug verantwoord zijn, maar toont niet aan dat zulks geschiedt in overeenstemming met het vereiste van art. 17 Koninklijk besluit dd. 19 maart 2017.
Beoordeling: Het ontwerp kwam tot stand in samenspraak met gasleidingbeheerder Fluxys. Daarnaast werd deze om advies gevraagd tijdens de aanvraagprocedure. Het advies van Fluxys dient met voorwaarden opgevolgd te worden. Er wordt daarom vanuit gegaan dat de werken conform zullen gebeuren m.b.t. veiligheid in nabijheid van gasleidingen. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Overwegende gunstig advies van de dienst Omgeving inzake de voorgestelde realisatie van een brug op de kruising van de Leopold III Laan (A201) met de fietssnelweg FR 0 ter verbinding van de Harenweg in Zaventem met de Sint-Stevens-Woluwestraat in Machelen;
Overwegende het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 21 september 2020 waarbij het omgevingsproject voor de aanleg van een brug gunstig beoordeeld wordt onder voorwaarden;
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van fod binnenlandse zaken - astrid veiligheidscommissie - indoor.astrid@ibz.fgov.be afgeleverd op 19/08/2020 is volledig gunstig
- Het advies van agentschap wegen en verkeer - awv - district vilvoorde afgeleverd op 24/08/2020 is ongunstig
- Het advies van fluxys belgium - infoworks@fluxys.com afgeleverd op 24/08/2020 is gedeeltelijk gunstig
- Het advies van hulpverleningszone west (vlaams-brabant) - technische.preventie@zvbw.be afgeleverd op 11/09/2020 is volledig gunstig
- Het advies van vivaqua - installinfo@vivaqua.be afgeleverd op 15/09/2020 is gedeeltelijk gunstig
- Het advies van fluvius system operator - fluvius werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van telenet - omgevingsloket telenet werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van proximus - proximus werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van creat - vergunningen@farys.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van vlaamse milieumaatschappij - watertoets@vmm.be afgeleverd op 09/09/2020 is geen_advies
- Het advies van openbare vlaamse afvalstoffenmaatschappij - vlaremadvies@ovam.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van de werkvennootschap - info@dwv.vlaanderen werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van agentschap voor natuur en bos - adviezen en vergunningen vlaams-brabant en limburg; vlaams-brabant werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van fluvius system operator - fluvius afgeleverd op 14/09/2020 is geen bezwaar
Overwegende dat alle gronden worden aangekocht door De Werkvennootschap NV, waardoor er geen aandeel is voor de gemeente Zaventem m.b.t. grondtransacties en er bijgevolg ook geen schattingsverslag dient voorgelegd ten aanzien van de gemeente Zaventem;
Overwegende dat, na oplevering, deze door De Werkvennootschap NV aangekochte gronden worden overgedragen aan het openbaar domein;
Overwegende dat de buurtweg door deze gedeeltelijke verplaatsing niet onderbroken wordt waardoor er bijgevolg geen enkel nadelig effect ontstaat op de verbindingsmogelijkheden via het gemeentelijk wegennetwerk;
Overwegende dat de voorgestelde verlegging niet strijdig is met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31;
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47;
Het voorgelegd sub-dossier “zaak der wegen” tot de aanleg en realisatie van een fiets- en voetgangersbrug (Quick Win) op het traject van de fietssnelweg FR 0, grotendeels gelegen op het grondgebied Machelen, maar eveneens ter hoogte van de Harenweg op grondgebied Zaventem, met de nodige aanpassingen ter hoogte van het bestaande fietspad in asfalt van de Harenweg (deel uitmakend van de fietssnelweg) met de bedoeling om dit fietspad te verbinden met de fietsbrug en alzo een nieuwe fietsaansluiting te maken met de Bourgetlaan/Hermeslaan, wordt goedgekeurd. Tevens keurt de Raad het voorliggend rooilijnplan tot de verplaatsing van Buurtweg nummer 2 (Harenweg) te Sint-Stevens-Woluwe definitief goed.
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend op 10 juli 2020 door De Werkvennootschap NV, Sint-Lazaruslaan 4-10 te 1210 Brussel voor het bouwen van een brug (Quick Win), gelegen op het grondgebied Zaventem, percelen kadastraal bekend Zaventem, 1ste Afdeling 23094, sectie D, perceel 144 en 154M en Zaventem, 2 de Afdeling 23772, sectie C, perceel 3E, omvattende wijzigingen aan de Hector Henneaulaan met de bijhorende op- en afritten van de R0 en R22, inclusief de plaatselijke verbreding van de rooilijn voor realisatie van een bufferbekken, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen” dient te nemen;
Gelet op het sub-dossier voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 21 februari 2020 door De Werkvennootschap NV, Sint-Lazaruslaan 4-10 te 1210 Brussel;
Gelet op het ontwerp tot de herinrichting van de Hector Henneaulaan en het aansluitingscomplex R0 – zaak der wegen (OMV_2020087388 - AOP/2020/00179), omvattende de wijziging van de Hector Henneaulaan van het kruispunt met de Excelsiorlaan in het westen tot en met de fietsoversteek ter hoogte van het park van Zaventem in het oosten, opgemaakt en ingediend op 10 juli 2020 door De Werkvennootschap NV, Sint-Lazaruslaan 4-10 te 1210 Brussel, sub-dossier Zaak der Wegen met kenmerk SF-QW-Henneau-ZDW d.d. 18-02-2020 en bestaande, in het bijzonder, uit:
- SF-QW-Henneau-NOT-013_Zaak der Wegen: nota d.d. 18 februari 2020;
- AF-QW-Henneau-ZDW-GPBT: grondplan bestaande toestand + LON d.d. 2 december 2019;
- AF-QW-Henneau-ZDW-GPOT: grondplan ontwerp d.d. 2 december 2019;
Gelet op de bijgevoegde motivatienota, het grondplan ontwerp/rooilijnplan, het uittreksel uit het gewestplan, het uittreksel uit het kadaster en de orthofoto;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 1 september 2020 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 7 september 2020, punt CBS/2020/1975, houdende “AANVRAAG TOT OMGEVINGSVERGUNNING (OMV_2020087388 - AOP/2020/00179) – BOUWEN VAN EEN BRUG (QUICK WIN) TE 1930 ZAVENTEM, HECTOR HENNEAULAAN ZN – VOORWAARDELIJK GUNSTIG ADVIES NAAR GOVC”;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over het technisch dossier en de zaak der wegen, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 18 juli 2020 tot en met 16 augustus 2020;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen één bezwaarschrift werd ingediend omvattende zeven bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1) De omgevingsvergunning bevat geen informatie over hoe het huidig fietspad zal omgeleid worden tijdens de werken.
Dergelijke zaken worden voorzien in het signalisatieplan van de werf. Details hierover maken geen deel uit van een omgevingsvergunning. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Bezwaar 2) De doorstroming voor het verkeer zal verslechteren door het groeperen van alle op en afritten aan de noordelijke zijde van de brug. Er zal een conflictsituatie ontstaan tijdens de avondspits voor weggebruikers die de Keiberg verlaten richting buitenring. Deze kruising van verkeer bestaat niet met het huidig lay out. Dit kan impact hebben over de volledige Henneaulaan bij ieder avondspits.
De werkvennootschap heeft een aantal simulaties uitgevoerd met verschillende varianten waaruit bleek dat de voorgestelde oplossing de beste oplossing biedt voor alle modi (fietsers, autoverkeer, openbaar vervoer en voetgangers), rekening houdend met alle aspecten (doorstroming, veiligheid, ruimtebeslag). Het bezwaar is ongegrond.
Bezwaar 3) In de aangevraagde vergunningsplichtige elementen onbreekt gedetailleerde informatie over de fazering van de werken en een minder hinderplan voor Zaventem en SSW.
Een omschrijving van hoe de werf zal verlopen is geen vergunningsplichtige handeling. Het bezwaar bevat bijgevolg elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Een minder hinderplan wordt wel voorzien door de werkvennootschap als onderdeel van de voorbereiding van de werken. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Bezwaar 4) De planning van de werkzaamheden is niet betrouwbaar.
Het bezwaar bevat elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Bezwaar 5) Ecoduct over de noordelijke brug: in geval van aanhoudende droogte, hoe kan de ondiepe beplanting overleven?
Het bezwaar bevat elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Bezwaar 6) Er zijn gunstige effecten voor natuurontwikkeling door het compacter houden van de nieuwe op en afritten en een ecoduct. Dit voordeel wordt te niet gedaan door het verliezen van de akkers en weide voor de projecten ‘3 linden business park’ ten westen van de brug en ‘Lozenberg III’ ten oosten van de brug.
De projecten waarvan sprake in het bezwaar maken geen deel uit van deze omgevingsvergunning en kunnen dus niet mee in afweging genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Bezwaar 7) Indien de 2de brug voor fietsers op een zekere afstand van de eerste brug gebouwd kan worden, kan het conflict met de afrit buitenring en R22 vermeden worden. De lichtregeling is dan niet noodzakelijk. De ecoduct en fietspad worden beter op afstand gehouden van de Henneaulaan met >5000 pae/etm
De werkvennootschap heeft een aantal simulaties uitgevoerd met verschillende varianten waaruit bleek dat de voorgestelde oplossing de beste oplossing biedt voor alle modi (fietsers, autoverkeer, openbaar vervoer en voetgangers), rekening houdend met alle aspecten (doorstroming, veiligheid, ruimtebeslag, technische beperkingen). Het bezwaar is ongegrond.
Overwegende het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 7 september 2020 waarbij het omgevingsproject voor het bouwen van een brug gunstig beoordeeld wordt onder voorwaarden;
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van agentschap wegen en verkeer - awv - district vilvoorde afgeleverd op 17/07/2020 is volledig gunstig
- Het advies van afgeleverd op 17/07/2020 is gedeeltelijk gunstig
- Het advies van fod binnenlandse zaken - astrid veiligheidscommissie - indoor.astrid@ibz.fgov.be afgeleverd op 28/07/2020 is volledig gunstig
- Het advies van fluvius system operator - fluvius werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van fluxys belgium - infoworks@fluxys.com werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van departement omgeving - dienst mer werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van provincie vlaams-brabant - wateradvies@vlaamsbrabant.be afgeleverd op 25/08/2020 is geen_advies
- Het advies van federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer - bcaa.airports@mobilit.fgov.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van vlaamse milieumaatschappij - watertoets@vmm.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van agentschap voor natuur en bos - adviezen en vergunningen vlaams-brabant en limburg; vlaams-brabant werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van toegankelijk vlaanderen - toegankelijk vlaanderen (inter) werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van telenet - omgevingsloket telenet werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van proximus - proximus afgeleverd op 31/07/2020 is geen_bezwaar
- Het advies van hulpverleningszone west (vlaams-brabant) - technische.preventie@zvbw.be afgeleverd op 24/08/2020 is volledig gunstig
- Het advies van afgeleverd op 03/08/2020 is geen_bezwaar
- Het advies van fluxys belgium - infoworks@fluxys.com afgeleverd op 04/08/2020 is gedeeltelijk gunstig
- Het advies van federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer - bcaa.airports@mobilit.fgov.be afgeleverd op 11/08/2020 is volledig gunstig
- Het advies van fluxys belgium - infoworks@fluxys.com afgeleverd op 24/08/2020 is gedeeltelijk gunstig
Overwegende dat de vereiste inname van de gronden van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in functie van het voorliggend project dat door De Werkvennootschap NV wordt uitgevoerd, zal worden ingelijfd in het openbaar domein;
Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer de noodzakelijke kadastrale mutatie zal aanvragen, na de werken, voor wat betreft het perceel 154M;
Overwegende dat het verdere onderhoud van het openbaar domein nog moet worden vastgelegd in een overeenkomst;
Overwegende dat de voorgestelde plaatselijke verbreding van de rooilijn niet strijdig is met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31;
Het voorgelegd sub-dossier “zaak der wegen” tot de aanleg en realisatie van een fiets- en voetgangersbrug (Quick Win) op het traject van de fietssnelweg FR 0, grotendeels gelegen op het grondgebied Machelen, maar eveneens ter hoogte van de Harenweg op grondgebied Zaventem, met de nodige aanpassingen ter hoogte van het bestaande fietspad in asfalt van de Harenweg (deel uitmakend van de fietssnelweg) met de bedoeling om dit fietspad te verbinden met de fietsbrug en alzo een nieuwe fietsaansluiting te maken met de Bourgetlaan/Hermeslaan, wordt goedgekeurd. Tevens keurt de Raad het voorliggend rooilijnplan tot de verplaatsing van Buurtweg nummer 2 (Harenweg) te Sint-Stevens-Woluwe definitief goed.
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw De Kleermaeker Josée van 9 december 2019, voor het kadastraal perceel nummer 1 A 226 B tegen de prijs van 5,00 euro per m² of omgerekend 3.645,00 euro volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwerving F3 Route in Nossegem, in het bijzonder het deel dat aansluit op de bestaande wegenis in de Kerkhoflaan (fase 1);
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 17 februari 2020, punt GR/2020/026, betreffende principebesluit verwerving perceel “bouwland” in het kader van onderzoek “Tracé F3 route” (kadastraal perceel nr. 1 A 226 B), eigendom De Kleermaeker Josée;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 30 september 2020 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 1 ste Afdeling, sectie A, nummer 226 B;
Gelet op het voorlopig metingsplan, opgemaakt door studieburo Quadrant uit Kortenberg, op datum van 5 oktober 2020, waarbij het aan de gemeente aangeboden perceel aangeduid in gele kleur, een oppervlakte bekomt van +/- 7a 29ca;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 7a 29ca volgens kadastrale legger;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar via de notaris, verpacht is;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat voor dit project, overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement, een subsidie wordt aangevraagd voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Overwegende dat de aankoop nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de meerjarenplanning gemeente 2020-2025, de volgende actie voorzien is met volgnummer MJP002892 - IP-AC000336 - HST fase 2: grondverwervingen (overdracht BJ2019) - Code ARK: 22000000 Onbebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
De Raad beslist over te gaan tot de aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland gelegen in het verlengde van de Kerkhoflaan, gekadastreerd Zaventem 1 ste afdeling, sectie A, nummer 226 B, met een oppervlakte van 7a 29ca volgens de kadastrale legger/voorlopig metingsplan, tegen de prijs van 3.645,00 euro. Deze aankoop gebeurt om reden van openbaar nut, in het bijzonder voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, in uitvoering van de decreten van de Vlaamse Regering betreffende het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 08 oktober 2018, houdende : “Sterrebeek – Hippodroomlaan – Riool- en wegvernieuwingswerken incl. voet- en fietspaden – Aanstellen ontwerper – Goedkeuring gunning meso BVBA – Opmaken subsidiedossier (3P ID : 1199)” en het aangetekend schrijven aan studiebureau mesO d.d. 11.10.2018 – Ref. OW/GH/2018.219, houdende : aanduiding voor het opmaken van het subsidiedossier;
Overwegende dat de gemeente Wezembeek-Oppem tevens de intentie heeft om de fietspaden heraan te leggen in de Renbaanlaan, waarbij zij opteren voor twee éénrichtingsfietspaden langs iedere zijde van de Renbaanlaan (Wezembeek-Oppem) en zijde Hippodroomlaan (gemeente Zaventem) ipv één dubbelrichtingsfietspad;
Overwegende dat de gemeente Wezembeek-Oppem tevens de riolering wenst aan te passen aan de vigerende wetgeving, zijnde het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel
Overwegende dat het ,teneinde de overlast voor de omwonenden te beperken, aangewezen is om de werkzaamheden te bundelen en in overleg met beide gemeenten uit te voeren;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van Wezembeek-Oppem d.d. 24 mei 2019, houdende : “Aanleggen van fietspaden + buitengewoon onderhoud Renbaanlaan i.s.m. de gemeente Zaventem : principiële goedkeuring tot opmaak samenwerkingsovereenkomst”;
Overwegende dat de samenvoeging van de opdrachten de mogelijkheid biedt tot :
- administratieve vereenvoudiging en kostenbesparing : de overheid die in de hoedanigheid van
aanbesteder zal optreden, staat in voor de beslissing in verband met de keuze van de wijze van
gunning, de redactie van het bestek, de publicatie van de opdracht, het onderzoek van de offertes
en de gunning van de opdracht;
- verruiming van de mededinging : door de omvang van de overheidsopdracht te vergroten, wordt het
mogelijk de mededinging te verbreden en de overheidsopdracht efficiënter te plaatsen;
Overwegende dat de aanbesteder ,“ de gemeente Zaventem” , bereid is om voor de gemeente Wezembeek-Oppem, TMVW en de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening, in hun naam op te treden in de hoedanigheid van aanbesteder;
Overwegende dat de “gemeente Wezembeek-Oppem” en de respectievelijke rioolbeheerders : TMVW en Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening, wensen deel te nemen aan de gezamenlijke opdracht; ze zullen kennis nemen van alle opdrachtdocumenten, ze betalen zelf de facturen van de gedeelten ten hunnen laste van de opdracht en kan de aanbesteder niet aansprakelijk stellen voor schade ten gevolge van fouten en/of leemten in de documenten van de gegunde opdracht;
Overwegende dat voor het aanleggen van de fietspaden subsidies kunnen verkregen worden uit het Fietsfonds (Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk) van de Provincie Vlaams-Brabant; dat het aangewezen is dat de gemeente Zaventem instaat voor het aanvragen van deze subsidies op het grondgebied van beide gemeenten en dat na ontvangst van de subsidies het gedeelte van de subsidies voor de gemeente Wezembeek-Oppem, TMVW en Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening , doorgestort wordt op de respectievelijke rekeningen;
Overwegende dat er bijgevolg een “overeenkomst occasionele gezamenlijke opdracht” tussen beide gemeenten en hun rioolbeheerders dient opgemaakt te worden, die ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de gemeenteraden van beide gemeenten;
Gelet op de voorgelegde overeenkomst “occasionele gezamenlijk opdracht” tussen :
- de gemeente Zaventem
- TMVW
- de gemeente Wezembeek-Oppem
- de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
Overwegende dat de gemeenteraad deze overeenkomst “occasionele gezamenlijk opdracht” dient goed te keuren;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. , houdende : “Sterrebeek - Hippodroomlaan (tussen de Mechelsesteenweg en Dallaan) - Riool- en wegvernieuwingswerken incl. voet- en fietspaden i.s.m. de gemeente Wezembeek-Oppem – Renbaanlaan (tussen de Mechelsesteenweg en Dallaan) - Goedkeuring “overeenkomst occasionele gezamenlijke opdracht” tussen: - de gemeente Zaventem en TMVW - de gemeente Wezembeek-Oppem en de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018, titel II, hoofdstuk 3;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De gemeenteraad keurt de overeenkomst occasionele gezamenlijke opdracht” tussen de gemeente Zaventem en rioolbeheerder TMVW mbt het aanleggen van fiets- en voetpaden en het uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken in de Hippodroomlaan (tussen Mechelsesteenweg en Dallaan) te Zaventem en de Renbaanlaan (tussen de Mechelsesteenweg en Dallaan) te Wezembeek-Oppem goed.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Veiligheidscontroles gebouwen en techn. uitrusting Gemeente, AGB, Politie, OCMW (2021-2024)” een bestek met nr. CAD/2020/169/TD/GEB/PREV/1426 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Perceel 1: veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB en Politie Zaventem, raming: € 51.726,25 excl. btw of € 62.588,64 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Perceel 1: veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB en Politie Zaventem), raming: € 51.726,25 excl. btw of € 62.588,64 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Perceel 1: veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB en Politie Zaventem), raming: € 51.726,25 excl. btw of € 62.588,64 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Perceel 1: veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB en Politie Zaventem), raming: € 51.726,25 excl. btw of € 62.588,64 incl. 21% btw;* Perceel 2: veiligheidscontroles voor OCMW, raming: € 17.674,28 excl. btw of € 21.385,75 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Perceel 2: veiligheidscontroles voor OCMW), raming: € 17.674,28 excl. btw of € 21.385,75 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Perceel 2: veiligheidscontroles voor OCMW), raming: € 17.674,28 excl. btw of € 21.385,75 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Perceel 2: veiligheidscontroles voor OCMW), raming: € 17.674,28 excl. btw of € 21.385,75 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 277.602,12 excl. btw of € 335.897,56 incl. 21% btw;
Overwegende dat percelen 1 en 2 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - cad de procedure zal voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem, Lokale Politie Zaventem en OCMW Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 12 oktober 2020, punt CBS/2020/2472, houdende : “Veiligheidscontroles gebouwen en techn. uitrusting Gemeente, AGB, Politie, OCMW (2021-2024). Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht “Veiligheidscontroles gebouwen en techn. uitrusting Gemeente, AGB, Politie, OCMW (2021-2024)”.
Gelet op de aanvraag van Eveline De Vadder omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor Kom op tegen Kanker en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 4€ per verkochte plant met een verwachting van 100 plantjes bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Motiveer omtrent actie:
Andere jaren organiseert het WZC een desserten buffet voor bewoners en betrokkenen, waarbij de opbrengst naar Kom op tegen Kanker gaat.
Dit uiteraard om KOTK te steunen, welk doel vaak kort bij de bewoners staat. Maar ook om de bewoners hierbij stil te laten staan, iets te kunnen betekenen voor anderen, een brug te vormen tussen de buitenwereld en het WZC, contact met familie, een gezellige namiddag....
Dit kon nu niet. We zochten een manier om deze doelstellingen toch nog wat waar te maken.
We waren jammer genoeg te laat om deel te nemen aan de plantjesactie van Kom op tegen Kanker zelf - bestellen kon tot 20/9.
De bewoners hebben meestal niet de mogelijkheden om deel te nemen aan een uitsluitende online verkoop, vandaar dat wij hen de kans willen geven. Met uitbreiding dachten we dan ook aan familie, collega's in het WZC/OCMW en vrijwilligers/dichte betrokkenen.
Na overwegen menen we dat dit op deze manier niet meer contacten met zich meebrengt; de plantjes van bewoners en familie kunnen op de kamer gezet worden, die voor collega's gewoon in de burelen. Betalen vooraf via overschrijving.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de noodzaak om een gebruiksovereenkomst op te stellen in het kader van de doorstart van ons jeugdhuis gelegen aan de Rustoorddreef 1 te Zaventem met de nieuw opgerichte vzw Jeugdhuis Terminal T;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Voorstel van gebruiksovereenkomst tussen de gemeente en de nieuwe vzw Terminal T om de doorstart van het jeugdhuis te kunnen realiseren.
Naar aanleiding van de nota over het naschools gebruik van de schoolsportinfrastructuur van Zavo, ging het college (CBS/2020/1358) & gemeenteraad (GR/2020/155) alvast principieel akkoord om in het kader van het optimaal gebruik van deze schoolsportinfrastructuur naar gelijke tarieven te gaan voor het gebruik hiervan voor erkende Zaventemse sportclubs. Deze principes dienden nog vertaal te worden in een concrete samenwerkingsovereenkomst die via dit punt ter bespreking aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
De oorspronkelijke nota & voorontwerp van de samenwerkingsovereenkomst wordt in bijlage bij deze beslissing gevoegd.
Dit voorontwerp werd ter voorbereiding alvast afgetoetst bij het college, de schepen van sport, de directeur van Zavo (dhr. Kurt Gommers), de sportraad, maar zal uiteraard verder worden besproken/aangepast op basis van de feedback vanwege de gemeenteraad.
In zitting van het college van 8 juni 2020 (CBS/2020/1358) en de gemeenteraad van 22 juni (GR/2020/155), werden de nota en principes besproken en goedgekeurd waarvan deze overeenkomst een concretisering is.
De gemeenteraad keurt het voorontwerp van de huurovereenkomst/gebruiksovereenkomst tussen Zavo vzw & gemeentebestuur Zaventem goed.
Overwegende dat de toelage aan de vzw Natuurpunt 250 EURO bedraagt per dienstjaar en berust op de volgende objectieve gronden : de plaatselijke kern van deze vzw zorgt voor het natuurbeheer van enkel gemeentelijke groengebieden;
Gelet op de collegebeslissing d.d. 12 oktober 2020, punt CBS/2020/2511 waarbij het schepencollege akkoord gaat om een toelage van 250 EURO aan Natuurpunt toe te kennen;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder artikel 2020/64920301/grond/0349 van het budget 2020;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het College delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 EURO te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het College de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43, -1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en O.C.M.W’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op de cultuurpactwetgeving van 16 juli 1973 en het cultuurdecreet van 28 januari 1974;
De gemeenteraad besluit om de jaarlijkse toelage van 250,00 EURO aan VZW Natuurpunt uit te betalen.
Gelet op het verslag van de preventieadviseur van 4 mei 2020;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop politiekledij ” een bestek met nr. CAD/2020/574/POL/1442 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:* Perceel 1 (Basisuitrusting), raming: € 93.103,50 excl. btw of € 112.655,24 incl. 21% btw;* Perceel 2 (Schoenen), raming: € 39.600,00 excl. btw of € 47.916,00 incl. 21% btw;* Perceel 3 (Sportkledij), raming: € 18.511,00 excl. btw of € 22.398,31 incl. 21% btw;* Perceel 4 (Specifieke uitrustingsstukken), raming: € 22.319,00 excl. btw of € 27.005,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 173.533,50 excl. btw of € 209.975,54 incl. 21% btw;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure;
Gelet op de aankondiging van opdracht 2020-516851 op 19 mei 2020 gepubliceerd op nationaal niveau;
Overwegende dat de offertes het bestuur ten laatste op 19 juni 2020 om 10.00 uur dienden te bereiken;
Overwegende dat de verbintenistermijn van 90 kalenderdagen eindigt op 17 september 2020;
Overwegende dat volgende offertes werden ontvangen:* Perceel 1 (Basisuitrusting ): 2 offertes van: - PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA, Kortrijksesteenweg 194A te 9830 Sint-Martens-Latem (€ 92.966,00 excl. btw of € 112.488,86 incl. 21% btw); - VAN UFFELEN BVBA, Basseliersstraat 57 te 2100 Deurne (€ 124.939,32 excl. btw of € 151.176,58 incl. 21% btw);* Perceel 2 (Schoenen): 5 offertes van: - Easy Feet Shoe, Grote Markt 49 te 9060 Zelzate (€ 33.870,00 excl. btw of € 40.982,70 incl. 21% btw); - Frans Daelman NV, Kluisdreef 3 te 9300 Aalst (€ 25.264,50 excl. btw of € 30.570,05 incl. 21% btw); - PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA, Kortrijksesteenweg 194A te 9830 Sint-Martens-Latem (€ 47.520,00 excl. btw of € 57.499,20 incl. 21% btw); - VAN UFFELEN BVBA, Basseliersstraat 57 te 2100 Deurne (€ 47.335,20 excl. btw of € 57.275,59 incl. 21% btw); - VDP SAFETY NV, Binnensteenweg 160 te 2530 Boechout (€ 30.700,20 excl. btw of € 37.147,24 incl. 21% btw);* Perceel 3 (Sportkledij): 3 offertes van: - HASSOPRINT - J&S Design, Kuringersteenweg 295 te 3500 Hasselt (€ 10.382,70 excl. btw of € 12.563,07 incl. 21% btw); - MONTRA, Lilsedijk 28 bus 9.2 te 2340 Beerse (€ 10.843,50 excl. btw of € 13.120,64 incl. 21% btw); - VAN UFFELEN BVBA, Basseliersstraat 57 te 2100 Deurne (€ 18.947,40 excl. btw of € 22.926,35 incl. 21% btw);* Perceel 4 (Specifieke uitrustingsstukken): 1 offerte van VAN UFFELEN BVBA, Basseliersstraat 57 te 2100 Deurne (€ 30.547,25 excl. btw of € 36.962,17 incl. 21% btw);
Gelet op het verslag van nazicht van de offertes van 31 juli 2020 voor Perceel 1 (Basisuitrusting), Perceel 2 (Schoenen), Perceel 3 (Sportkledij) en Perceel 4 (Specifieke uitrustingsstukken) opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst had voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) bieders, zijnde:* Perceel 1 (Basisuitrusting): PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA, KBO nr. 872950510, Kortrijksesteenweg 194A te 9830 Sint-Martens-Latem, tegen het nagerekende offertebedrag van € 92.966,00 excl. btw of € 112.488,86 incl. 21% btw;* Perceel 2 (Schoenen): Frans Daelman NV, KBO nr. 441727508, Kluisdreef 3 te 9300 Aalst, tegen het nagerekende offertebedrag van € 25.264,50 excl. btw of € 30.570,05 incl. 21% btw;* Perceel 3 (Sportkledij): MONTRA, KBO nr. BE0865376194, Lilsedijk 28 bus 9.2 te 2340 Beerse, tegen het nagerekende offertebedrag van € 10.843,50 excl. btw of € 13.120,64 incl. 21% btw;* Perceel 4 (Specifieke uitrustingsstukken): VAN UFFELEN BVBA, KBO nr. 426727645, Basseliersstraat 57 te 2100 Deurne, tegen het nagerekende offertebedrag van € 30.547,25 excl. btw of € 36.962,17 incl. 21% btw;
Overwegende dat op 24 augustus 2020 de beslissing werd genomen tot gunning van de opdracht van de vier percelen aan respectievelijk PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA (Perceel 1, Basisuitrusting); Frans Daelman NV (Perceel 2, Schoenen); MONTRA (Perceel 3, sportkledij); VAN UFFELEN BVBA (Perceel 4, Specifieke Uitrustingsstukken);
Overwegende dat er wat betreft de gunning voor perceel 1, Basisuitrusting, er per verzoekschrift dd. 9 september 2020 een procedure tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid werd opgestart door VAN UFFELEN BVBA voor de Raad van State;
Overwegende dat na analyse van het verzoekschrift en de daarin opgeworpen middelen bleek dat er minstens één middel mogelijk als ernstig zou kunnen worden bevonden door de Raad van State met als mogelijk gevolg en risico dat de tenuitvoerlegging van de gunningsbeslissing inzake perceel 1 wordt geschorst;
Overwegende dat het voorgaande aanleiding gaf tot de intrekking van de gunningsbeslissing inzake perceel 1 die door het college van burgemeester en schepenen op 21 september 2020 werd genomen;
Overwegende dat naar aanleiding van de intrekkingsbeslissing dd. 21 september 2020 de offertes van de twee enige inschrijvers voor perceel 1, zijnde VAN UFFELEN BVBA en PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA opnieuw werden onderzocht; Dat uit dit nazicht opnieuw is gebleken en bevestigd dat beide inschrijvers voldoen aan de criteria inzake het toegangsrecht en de kwalitatieve selectie en dat beide voldoen aan de formele eisen van de plaatsingsprocedure; Dat evenwel is vastgesteld dat beide offertes zijn behept met substantiële onregelmatigheden op materieel vlak en deze offertes bijgevolg als nietig moeten worden beschouwd; Dat bijgevolg perceel 1 niet kon worden gegund bij gebrek aan regelmatige offertes;
Overwegende dat het schepencollege om vermelde redenen op 5 oktober 2020 de opdracht en de plaatsingsprocedure wat betreft perceel 1 heeft stopgezet in toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Overwegende dat er wat betreft perceel 1 een nieuwe opdracht in de markt zal moeten worden geplaatst;
Overwegende dat wordt geopteerd om in toepassing van artikel 38, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, een mededingingsprocedure met onderhandeling op te starten waarbij VAN UFFELEN BVBA en PRESTIGE BUSINESS BVBA opnieuw bevraagd zullen worden, zonder een afzonderlijke aankondiging van een opdracht te publiceren; Dat immers tijdens het hernieuwd onderzoek van de offertes opnieuw is gebleken en bevestigd dat inschrijvers VAN UFFELEN BVBA en PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA voldoen aan de criteria inzake het toegangsrecht en de kwalitatieve selectie en dat de offertes van deze inschrijvers ingediend in initiële plaatsingsprocedure (openbare procedure), onverminderd de eerder vastgestelde materiële substantiële onregelmatigheden, voldoen aan de formele eisen van de plaatsingsprocedure; Dat zelfs in het geval de vermelde offertes van VAN UFFELEN BVBA en PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA niet zouden voldoen aan de formele eisen van de plaatsingsprocedure en bijgevolg op formeel vlak onregelmatig zouden zijn, ondanks het onderzoek van de aanbestedende overheid, het de aanbestedende overheid alsnog toegestaan is om VAN UFFELEN BVBA en PRESTIGE BUSINESS FASHION BVBA opnieuw te bevragen in het kader van een mededingingsprocedure met onderhandeling in toepassing van artikel 38, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, zonder een aankondiging van een nieuwe opdracht te publiceren, aangezien de initiële procedure niet verplicht onderworpen was aan de Europese bekendmaking (cfr. art. 38, § 1, 2°, tweede lid wet 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten);
Overwegende dat de voorwaarden uit het originele bestek nr. CAD/2020/574/POL/1442 voor deze nieuwe opdracht wat betreft perceel 1 van toepassing blijven, met dien verstande dat het bestek zal worden aangepast rekening houdende met het feit dat de opdracht wordt geplaatst via een mededingingsprocedure met onderhandeling in plaats van een openbare procedure;
De opdracht van Basisuitrusting van de opdracht “Aankoop politiekledij” wordt heraanbesteed via een mededingingsprocedure met onderhandeling.
Voor het nieuwbouwcommissariaat is een aanpassing van het printnetwerk noodzakelijk;
De raamcontracten van SPIE (FORCMS-COPY-120 en FORCMS-COPY-119) en Ricoh waarop thans beroep wordt gedaan vervallen eind september 2020;
In de raamovereenkomst van VERA, is de firma Canon weerhouden als leverancier voor printers;
In het nieuwe commissariaat zijn er 6 multifunctionele- en 11 bureauprinters nodig;
Deze printers moeten aan technische vereisten voldoen:
- printers met een follow-me systeem;
- multifunctionele printers met twee netwerkkaarten;
- De multifunctionele printers moeten zowel A3 als A4 kunnen afdrukken in kleur en zwart-wit.
- Opvolgingsmogelijkheid van het aantal afgedrukte pagina’s;
- Eén van deze printers dient uitgerust te zijn met een bookletfinisher;
Overwegende dat het aangewezen is om deze toestellen te leasen zodat men steeds de beschikking heeft over toners en de leasefirma instaat voor het onderhoud;
Gelet op het marktonderzoek waarbij drie firma’s gecontacteerd werden, zijnde Ricoh, SPIE en Canon;
Gelet op de vergelijking van de aanbiedingen waaruit blijkt dat de aanbieding van Canon de meest voordelige is;
Overwegende dat er tevens een printserver dient aangekocht te worden met de nodige software;
Gelet dat er op de printserver software geïnstalleerd dient te worden;
Gelet dat de huidige MFP’s nog onder contract staan bij RICOH en er bij vroegtijdige beëindiging een schadevergoeding van € 2.855,358 incl. BTW dient betaald te worden;
Gelet op het verslag van de ICT-dienst, gevoegd in bijlage;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “ombouw elektrisch politievoertuig” een bestek met nr. CAD/2020/604/CAD/POL/1477 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 16.528,93 excl. btw of € 20.000,01 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Zaventem de procedure zal voeren en in naam van Lokale Politie Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat 19 november 2020 om 12.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. XXX, punt XXX, houdende : “Ombouw elektrisch politievoertuig. Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "ombouw elektrisch politievoertuig” goed.
De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2020 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter