De voorzitter opent de zitting op 25/04/2022 om 21:35.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 28 maart 2022.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 28 maart 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat raad voor maatschappelijk welzijn Zaventem aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 21 juni 2022 met volgende agendapunten :
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 oktober 2021 waarbij de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid;
De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Varia.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen en dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[1], 0% voor passieve aangeslotenen[2]) moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met gemeente en OCMW een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college op 21 maart en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 19 april 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: akkoord
Overwegende dat er een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
De volgende kandidaturen werden ontvangen :
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming dmv op voorhand klaargemaakt stemformulieren waarbij de raadsleden de keuze hebben om hun stem uit te brengen op de kandidaat van hun voorkeur of een neen-stem of een onthouding;
De stemmen worden geteld door Iris De Bondt en algemeen directeur;
De voorzitter deelt het resultaat van de stemming mee;
Als effectief vertegenwoordiger wordt aangeduid de heer H. AKAYCHOUH;
Als plaatsvervangende vertegenwoordiger wordt aangeduid mevrouw H. VAN CRAENENBROECK;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten op 8 april 2020, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 10 april 2020.
Omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Het KB van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, m.n. art. 19 quater (ecocheques), art. 19 ter (sport- en cultuurcheques) art. 19 §2, 14° (geschenkcheques) en artikel 19 quinquies (consumptiecheques).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Besluit van de raad van 25 november 2019 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeente/OCMW-personeel
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstel van die pensioenen en sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid
Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen
Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Gelet op de beslissing van de Raad van 28 juni 2021 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van gemeente en OCMW;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 28 juni 2021 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van gemeente en OCMW;
Gelet op de laatste grondige update van de RPR in 2019;
Gelet op het feit dat het nieuwe organogram de functieschaal A5 voorziet maar deze nog niet voorzien was in de RPR;
Gelet op het feit dat de RPR ondertussen dateerde van 2019 en aan een juridische actualisatie nodig was;
Gelet op het feit dat voor het vlot werven en rekruteren de RPR dringend aan een update toe was;
Gelet op het resultaat van de besprekingen met de vakbonden op 19 april 2022;
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De raad gaat akkoord met de vooropgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling.
Gelet dat de caritatieve organisatie vzw "De Zoekmand" (met ondernemingsnummer 433.425.494) in de gemeente Zaventem actief is en de sociale zetel gevestigd is te 1930 Zaventem, Desmedtstraat 52;
Gelet dat de vzw opgericht werd blijkens onderhandse akte de dato 14 juni 1986, bekendgemaakt in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 2 april 1987, onder nummer 4669;
Gelet dat het werkingsgebied van de caritatieve organisatie overeenkomt met het grondgebied van de gemeente Zaventem;
Gelet dat blijkens beslissing van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst de dato 29 februari 2000 het OCMW sedert het jaar 2000 de aansluitingskosten van de Zoekmand bij de Voedselbank ten laste neemt;
Gelet dat de vzw als doel heeft noodlijdenden en behoeftigen levensnoodzakelijke goederen en materiële hulp allerhande te verschaffen waarvoor inzamelacties worden georganiseerd en een sorteer- en distributiecentrum wordt ingericht;
Gelet dat het verlenen van hulp de bestaansreden is van de vzw (waarbij de hulp over het algemeen samengaat met sociale begeleiding van hulpbehoevenden) waarbij zij gratis (of tegen een geringe bijdrage) giften in natura ontvangt en deze verdeelt naar mensen in bestaansonzekerheid;
Gelet dat blijkens beslissing van de OCMW-Raad de dato 5 december 2017 de maandelijkse bijdrage van het OCMW vanaf 1 januari 2018 werd verhoogd van € 200 naar € 500;
Overwegende dat in 2017 op maandbasis gemiddeld 190 personen werden geholpen en in 2021 gemiddeld 250 personen;
Overwegende dat er meer voedsel dient te worden aangekocht door de Zoekmand gezien er minder voedseloverschotten beschikbaar zijn vanwege de 6 supermarkten uit de buurt en vanwege de Voedselbank;
Overwegende dat de Zoekmand ook minder giften ontvangt;
Gelet op de nota van de Voorzitter van vzw Zoekmand, Arlette Grauwels, met weergave van de maandelijkse inkomsten en uitgaven;
Gelet dat er een maandelijks tekort in de werkingskosten is van ongeveer 300,00 €;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau van 4 april 2022 waarbij werd akkoord gegaan om de verhoging van de maandelijkse bijdrage voor VZW De Zoekmand aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn positief te adviseren;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2022 0163;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord om de maandelijkse bijdrage van het OCMW aan de caritatieve instelling, VZW De Zoekmand, te verhogen met € 300,00 en dit vanaf 1 april 2022. De bijdrage door het OCMW in de werkingskosten van VZW De Zoekmand zal bijgevolg vanaf 1 april 2022 maandelijks € 800,00 bedragen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur de dato 22 december 2017, artikels 77 en 78;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers;
Gelet op het voorgelegde jaarverslag 2021 met inbegrip van de zelfevaluatie 2021, evenals de kwaliteitsplanning 2022, opgemaakt door de verantwoordelijken van de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg (DGAT);
Gelet dat de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg normaal jaarlijks vanaf 15 april een jaarverslag alsook een zelfevaluatie en een kwaliteitsplanning ter beschikking dient te houden van het Agentschap Zorg en Gezondheid;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 4 april 2022 waarbij kennis werd genomen van het jaarverslag met zelfevaluatie 2021 en kwaliteitsplanning 2022 om voor te leggen aan de volgende Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
De Raad neemt kennis van het jaarverslag en de zelfevaluatie van het jaar 2021 evenals de kwaliteitsplanning van het jaar 2022 vanwege de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg van het OCMW Zaventem en keurt deze goed. De documenten zullen ter beschikking worden gehouden op de administratie ten behoeve van het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Gelet op de aanvraag van een gebruiker of tewerkgestelde artikel 60er bij het sociale economie initiatief vzw Televil, om de rest van zijn tewerkstellingsperiode als artikel 60er tewerkgesteld te worden bij het sociale economie initiatief vzw Spit Tewerkstelling;
Gelet dat de vzw Spit Tewerkstelling, met hoofdzetel te 3001 Heverlee, Ijzerenmolenstraat 4, ondernemingsnummer 0431 067 802, vertegenwoordigd door Lieven Van der Stock, directeur, deze vraag tot terbeschikkingstelling van een werknemer, tewerkgesteld in toepassing van artikel 60, positief heeft beantwoord;
Gelet op het feit dat de vzw Spit Tewerkstelling 1 vacante functie heeft als arbeider Kringloopcentrum (winkelmedewerker);
Gelet dat het OCMW Zaventem nog geen samenwerkingsakkoord met vzw Spit Tewerkstelling heeft afgesloten;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau van 11 april 2022 waarbij goedkeuring werd gegeven aan de samenwerking met vzw Spit Tewerkstelling, met vestiging te 3001 Leuven (Heverlee) met het oog op de ter beschikking stelling van 1 werknemer in het kader van artikel 60§7 van de OCMW-wet;
Gelet op het visum van de financieel directeur met nummer 2022 0180;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst die werd opgesteld en ondertekend onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op de bepalingen van het ocmw-decreet van 19 december 2008, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven terzake;
Gelet op artikel 60§7 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de ocmw's die tot de bevoegdheid van de federale overheid blijven behoren;
Gelet op de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie en haar uitvoeringsbesluiten;
De Raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen het OCMW Zaventem en vzw Spit Tewerkstelling, met hoofdzetel te 3001 Heverlee, Ijzerenmolenstraat 4, ondernemingsnummer 0431 067 802, werd opgesteld en werd goedgekeurd door het Vast Bureau van 11 april 2022 (en dit onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de OCMW-Raad). De samenwerking wordt opgestart met het oog op de terbeschikkingstelling van 1 werknemer, in dienst met een arbeidsovereenkomst in het kader van art.60§7 van de organieke wet van 8 juli 1976.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2022 om 21:55.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter