De voorzitter opent de zitting op 28/05/2019 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 29 april 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven de dato 04 april 2019 waarbij een exemplaar van de notulen van de bijzondere algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv in het kader van de algehele vernieuwing van de Raad van Bestuur wordt overgemaakt.
Overwegende dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de beslissing van de algemene vergadering van 10 november 2003 om de duurtijd van Haviland Intercommunale te beperken tot achttien jaar, ingaand op de datum van inwerkingtreding van het Decreet, zijnde 10 november 2001, om te eindigen op 10 november 2019;
Gelet inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem bij schrijven van 25 april 2019 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de statutaire gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op woensdag 12 juni 2019 om 18:00 uur in "De Salons Waerboom", Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden;
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op woensdag 12 juni 2019 om 18 uur en volgende agendapunten omvat :
1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2018 : goedkeuring
2. notulen van de bijzondere algemene vergadering van 28 maart 2019 : goedkeuring
3. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2018
4. jaarrekening 2018 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2017, het voorstel en bestemming van het resultaat en toelichting : goedkeuring
5. verslag van de raad van bestuur : goedkeuring
6. verslag van de commissaris over het 53ste maatschappelijke dienstjaar : goedkeuring
7. bestuur : kwijting aan bestuurders, commissaris
8. vaststelling resultaatsbestemming
9. benoeming leden algemeen comité : goedkeuring
10. benoeming commissaris-revisor : goedkeuring
11. vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris : goedkeuring
12. evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar : goedkeuring
13. toetreding autonoom gemeentebedrijf : goedkeuring
14. code goed bestuur : goedkeuring
15. varia;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente overgemaakt werd;
Gelet op het besluit de gemeentraad van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer P. OCKERMAN, als effectief afgevaardigde, en de heer B. ABARI, als plaatsvervangend afgevaardigde, werden aangesteld;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 30 april 2019 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op vrijdag 14 juni 2019 om 11:00 uur zal doorgaan in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Zaventem per brief van 30 april 2019 overgemaakt werd;
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Iverlek die zal gehouden worden op 14 juni 2019 en volgende agendapunten omvat :
1. kennisneming verslagen van Iverlek van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2018
2. goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2018 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2018
4. evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2019-2024
5. aanbod OV 2.0 - uitbreiding activiteiten
6. statutaire benoemingen
7. statutaire mededelingen;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 januari 2019 waarbij voor de verdere duur van de legislatuur de heer T. SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer P. OCKERMAN, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het schrijven van Vereniging voor Openbaar Groen vzw de dato 02 mei 2019;
Gelet op de uitnodiging voor de jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering op donderdag 06 juni 2019 om 10.30 uur te Wichelen in Stokerij Rubbens p/a Bohemen 101 te 9260 Wichelen, met volgende dagorde :
10.00 uur - onthaal met koffie en frisdrank
10.30 uur - verwelkoming en opening van de vergadering door Philip Pierins, voorzitter a.i.
10.40 uur - verkiezing raad van bestuur en financieel comité voor de periode 2019-2025
- toelichting en goedkeuring van de stemprocedure (geheime stemming)
- verkiezing Raad van Bestuur (geheime stemming)
- verkiezing Financieel Comité (geheime stemming)
11.00 uur - statutaire mededelingen aan de algemene vergadering (cfr. art. 24 van de statuten)
- financieel verslag 2018
- begroting 2019
- contributie 2020
- jaarverslag 2018
11.20 uur - resultaten van de verkiezing van de nieuwe Raad van Bestuur en Financieel Comité
11.30 uur - mondeling verslag van de algemene vergadering (stemming)
11.40 uur - afscheid van Jos De Wael als directeur van de VVOG - voorstelling van de nieuwe directeur en de verschillende medewerkers van de VVOG
12.00 uur - installatievergadering van de nieuwe Raad van Bestuur
12.00 uur - aperitief
12.30 uur - lunch
14.30 uur - bedrijfsbezoek aan Stokerij Rubbens met diverse degustaties;
Gelet op de voor het mandaat van een effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Lukas SCHILLEBEECKX
Tom DE VITS
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 27 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
Lukas SCHILLEBEECKX bekomt 18 stemmen
Tom DE VITS 7 stemmen
onthoudingen 2 stemmen
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij I.W.V.B. in vereffening;
Gelet op de akte van de vervroegde ontbinding van I.W.V.B. d.d. 24 november 2017;
Gelet op de statuten van de I.W.V.B.;
Gelet op het schrijven van I.W.V.B. de dato 03 mei 2019;
Gelet op de uitnodiging voor de algemene jaarvergadering van I.W.V.B. in vereffening op dinsdag 18 juni 2019 om 18 uur, in de kantoren van TMVW, Huinegem 47 te Asse, met volgende agendapunten :
1. verslag van het college van vereffenaars
2. verslag van de commissaris (lid IBR)
3. a. kennisname en goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2018
b. kennisname en goedkeuring van de analytische resultatenrekening over het boekjaar 2018
4. verlenen van kwijting aan de vereffenaars en de commissaris (lid IBR)
5. aanstelling commissaris
6. varia en mededelingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer W. DRIESEN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer T. SCHEERLINCK, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVW ov;
Gelet op de staturen van TMVW ov;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVW ov op vrijdag 21 juni 2019 om 15 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met volgende agendapunten :
1. toetredingen, uitbreiding van toetredingen en gedeeltelijke uittredingen
2. actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge diverse toetredingen, uitbreiding van toetredingen en gedeeltelijke uittredingen
3. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2018;
4. goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2018 afgesloten per 31 december 2018
5. goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2018 afgesloten per 31 december 2018
6. verslag van de commissaris (lid IBR)
7. kwijting aan de bestuurders en de commissaris (lid IBR)
8. benoemingen en aanstellingen
9. benoeming commissaris (lid IBR)
10. statutaire mededelingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij voor de verdere duur van de legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer A. ÖZKAN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer B. ABARI, werden aangesteld;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het schrijven van Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn de dato 06 mei 2019;
Gelet op de uitnodiging voor de 28e algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn op dinsdag 28 mei 2019 om 14 uur, in het Congres- en Erfgoedcentrum 'Lamot', Van Beethovenstraat 8-10 te 2800 Mechelen, met volgende agendapunten :
1. verwelkoming en inleiding
2. mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
4. goedkeuring jaarrekening
5. kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren
6. aanstelling van de commissarissen-revisoren voor de boekjaren 2019, 2020 en 2021, éénmaal verlengbaar met drie jaar
7. mededeling omtrent de werking van de raad van bestuur
8. varia - rondvraag;
Gelet op de voor het mandaat van een effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Robert DE MOL
Iris ELBERS
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakt stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 27 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
Overwegende dat de gemeente Zaventem deelnemer is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 en 454;
Gelet op de artikels 32 en 33 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
Gelet op de oproepingsbrief de dato 09 mei 2019 voor de algemene vergadering van Havicrem IGV;
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die zal gehouden worden op woensdag 19 juni 2019 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging in het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Eppegem en volgende agendapunten omvat :
1. notulen bijzondere algemene vergadering 27 maart 2019 : goedkeuring
2. werking 2018 in cijfers : overzicht
3. jaarrekening 2018 : goedkeuring
- resultatenrekening en balans
- verslag bedrijfsrevisor
- verslag raad van bestuur
4. kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor
5. evaluatierapport 2013-2018 & ondernemingsplan 2019-2024 : goedkeuring
6. code van goed bestuur : vaststelling
7. hernieuwing commissarismandaat (2019 t/m 2021)
8. deskundigen raad van bestuur (art. 13 § 6 statuten) : benoeming
9. varia;
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Havicrem van 02 mei 2019;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op titel 3 van het decreet lokaal bestuur inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op art. 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal;
Gelet op de statuten van Cipal en in het bijzonder op art. 35 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;
Gelet op de oproeping van 09 mei 2019 tot de algemene vergadering van Cipal dv op donderdag 27 juni 2019 om 16.00 uur die zal worden gehouden in het Technologiehuis te Cipalstraat 3 te 2440 Geel, met volgende agendapunten :
1. toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2018
3. goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2018, afgesloten op 31 december 2018
4. jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2018
5. goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2018, afgesloten op 31 december 2018
6. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2018
7. benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
8. bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
9. goedkeuring van het evaluatierapport 2013-2018 met inbegrip van het ondernemingsplan 2019-2024
10. aanpassing van de rangorde van de aangeduide leden van de raad van bestuur met raadgevende stem in afdalende volgorde
11. goedkeuring van het verslag, staande vergadering;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer T. SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
Gelet op het feit dat de gemeente bij schrijven van 10 mei 2019 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van Interza die op dinsdag 18 juni 2019 om 19 uur in de vergaderzaal van de hoeve Nothengem, Sint-Lambertusstraat 1 te 1930 Nossegem zal plaatsvinden;
Gelet op de agenda van de jaarvergadering van Interza die zal gehouden worden op 18 juni 2019 en volgende agendapunten omvat :
1. vaststelling tot geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. goedkeuring van de notulen van 21 maart 2019
3. verslag van de raad van bestuur
4. verslag van de commissaris
5. goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2018
6. bestemming van de resultaten
7. kwijting aan de bestuurders
8. kapitaalsaanpassing aan de laatst gepubliceerde bevolkingscijfers volgens art. 14 van de statuten
9. kennisname evaluatieverslag
10. varia;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur mevrouw I. HOLEMANS, mevrouw S. MORTIER, en de heren H. AKAYCHOUH, R. DE MOL, P. ROSEL en D. PHILIPS, als afgevaardigden, werden aangeduid;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 13 van de algemene beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB Zaventem, dd 30.03.2009 en gewijzigd op 30.05.2016, houdende de financieringsmogelijkheden van het AGB;
Gelet op het feit dat de gemeente akkoord gaat om een renteloze lening te verstrekken aan AGB waarvan de aflossingen gebeuren overeenkomstig de afschrijvingsduur van de investeringsgoederen waar de lening betrekking op heeft;
Overwegende dat de aflossingen jaarlijks op 31/12 moeten plaatsvinden;
Gelet op het verslag van de dienst Onderwijs in verband met de verdeling van de lestijden- pakketten, voor het schooljaar 2019 – 2020 :
1. de Gemeentelijke Basisschool nr 1 – Zaventem (telling op 01/02/2019) :
- Kleuters : 178 kleuters = 230 lestijden
Dit geeft : 230 lestijden x 0,9716 = 223 lestijden
- Lager Onderwijs : 196 lln. = 251 lestijden
Dit geeft : 251 lestijden x 0,9716 = 244 lestijden
2. de Gemeentelijke Basisschool nr 2 – Sint-Stevens-Woluwe (telling op 01/02/2019) :
- Kleuters : 158 lln. = 206 lestijden.
Dit geeft : 206 x 0,9716 = 200 lestijden
- Lager Onderwijs : 214 lln. = 273 lestijden.
Dit geeft : 273 x 0,9716 = 265 lestijden;
3. de Gemeentelijke Basisschool nr 3 – Sterrebeek ( telling op 01/02/2019) :
- Kleuters : 85 kleuters = 119 lestijden
Dit geeft : 119 lestijden x 0,9716 = 116 lestijden
- Lager Onderwijs : 105 lln. = 143 lestijden
Dit geeft :143 lestijden x 0,9716 = 139 lestijden;
Gelet op de respectievelijke dienstbrieven van de afdeling Basisonderwijs van het Agentschap voor Onderwijsdiensten van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming;
Overeenkomstig artikel 10, §1, 1° van het Vlaamse Onteigeningsdecreet, moet het voorlopig onteigeningsbesluit een omschrijving geven van de te onteigenen onroerende goederen of de te onteigenen zakelijke rechten.
In het binnengebied dat gevormd wordt door de Groenstraat, de Diegemstraat en de spoorlijn Leuven-Brussel zijn twee percelen gelegen. Het betreft enerzijds de loodsen van de vroegere houtzagerij Lesage en anderzijds een woning met tuin. Dit laatste perceel met nr. 214N werd door de gemeente reeds aangekocht.
Het te onteigenen perceel is aldus gelegen aan deze Groenstraat en sluit achteraan aan op de stationsomgeving Zaventem – Karel Quitmannplein. Hier bevindt zich de bestaande parking langsheen de Keibergstraat.
Het perceel is kadastraal gekend onder het nummer ZAVENTEM, afdeling 1, sectie D, nr. 210x met een kadastrale oppervlakte van 2674 m². De exact opgemeten oppervlakte bedraagt 2617 m².
Binnen een straal van 1 km bevinden zich winkels (supermarkt, bakker, bank, …), horecazaken, schoolinfrastructuren, het cultureel centrum De Factorij en ontspanningsmogelijkheden (voetbalveld, sporthal…). Overeenkomstig het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse is het perceel gelegen in woongebied.
Op het bijgevoegde onteigeningsplan van TECCON+ wordt het perceel aangeduid als INNAME 1.
Juridische grond
Gelet op artikel 16 van de Gecoördineerde Grondwet;
Gelet op artikel 2 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 2, 1° en artikel 50 van het Decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;
Gelet op het Decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen
Argumentatie
Overeenkomstig artikel 10, §1, 2° van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dient het voorlopige onteigeningsbesluit de onteigenende instantie te vermelden.
In casu zal de gemeente Zaventem als onteigenende instantie optreden. Conform artikel 6, 1° van hetzelfde decreet dat expliciet bevoegdheid toekent aan de gemeenten om tot onteigening over te gaan, is de gemeente Zaventem hiervoor bevoegd zonder dat hier een onteigeningsmachtiging van een hogere overheid dient te worden bekomen.
Op grond van artikel 3, §2 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet en overeenkomstig artikel 16 van de Grondwet is onteigening slechts mogelijk indien daartoe een uitdrukkelijke wettelijke of decretale rechtsgrond is voorzien. Overeenkomstig artikel 10, §1, 3° van het Vlaamse Onteigeningsdecreet dient deze rechtsgrond opgenomen te zijn in het voorlopige onteigeningsbesluit.
De rechtsgrond voor de voorgenomen onteigening betreft artikel 50 van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, dat voorziet:
‘Een lokale overheid die onteigeningsbevoegdheid bezit, kan bedrijfsruimten die in de inventaris zijn geregistreerd, voor het algemeen nut onteigenen.”
Een bedrijfsruimte in de zin van dit decreet wordt daarbij gedefinieerd als de verzameling van alle percelen waarop zich minstens één bedrijfsgebouw bevindt, als één geheel te beschouwen en toebehorend aan dezelfde eigenaar.
Het perceel aan de Groenstraat 48 te Zaventem werd opgenomen op de inventaris onder het nummer 2018/23094/0139 en vormt dus een geregistreerde leegstaande bedrijfsruimte.
Meer algemeen en slechts ondergeschikt voorziet artikel 7 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet dat gemeenten kunnen overgaan tot onteigening in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden. Voorliggende onteigening heeft tot doel om de aanleg van een openbare parking in het centrum van Zaventem en aan een druk bezocht treinstation mogelijk te maken.
Het betreft een materie die de gemeentelijke mobiliteit en verkeersveiligheid aanbelangt.
Artikel 16 van de Grondwet bepaalt dat niemand van zijn eigendom kan worden ontzet dan ten algemene nutte, in de gevallen en op de wijze bij wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling.
Dit wordt tevens door artikel 3 van het Vlaams Onteigeningsdecreet bevestigd. Artikel 10, §1, 4° stelt dat de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut dient te worden opgenomen in het voorlopig onteigeningsbesluit.
Uit de memorie van toelichting van bovenvermeld decreet kan inzake de verplichting tot het omschrijven van het doel van algemeen nut worden afgeleid dat een vermoeden van openbaar nut bestaat, wanneer het te onteigenen goed een bestemming van openbaar gebruik zal krijgen. Dit betekent dat het goed (on)rechtstreeks gebruikt zal worden door een onbepaald en variabel aantal mensen en dit op niet-exclusieve wijze. Indien hieraan wordt voldaan, geldt een minder zware motiveringsplicht wat betreft het algemeen nut.
In voorliggend geval wordt de inrichting van een openbare parking voorzien, die zowel door de inwoners van Zaventem als bezoekers en pendelaars kan worden gebruikt. Dergelijke werken strekken tot het nut van eenieder en dus tot het algemeen belang.
Momenteel neemt de verdichting in het centrum van Zaventem toe en zijn er verschillende attractiepolen in de nabijheid van het station aanwezig die maken dat de druk op de openbare parkings en het openbaar domein stijgt. Het voorzien van voldoende parkeercapaciteit komt de mobiliteit en verkeersveiligheid in het centrum alsook de leefbaarheid ten goede.
Ook door de Vlaamse overheid wordt dergelijke infrastructuur als een handeling van algemeen belang beschouwd binnen de stedenbouwkundige context:
“Als handelingen van algemeen belang, zoals bedoeld in artikel 4.1.1, 5°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, worden de handelingen beschouwd die betrekking hebben op:
1° de openbare wegen, met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals tunnels, viaducten, bruggen, duikers, langsgrachten, tolinfrastructuur en parkings;
2° de openbare spoorwegen voor het personen- en goederenvervoer, met inbegrip van tram en metro en met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals stations, dienstgebouwen en andere;”
Hoofddoelstelling bestaat dus in de aanleg van een openbare stationsparking, hetgeen de mobiliteit en verkeersveiligheid ten goede komt. Dit vormt het onteigeningsdoel van algemeen nut.
Krachtens artikel 10, §1, 5° van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dient de omschrijving en de motivering van de onteigeningsnoodzaak in het voorlopig onteigeningsbesluit te worden opgenomen. Daarenboven stelt artikel 3, §3 van hetzelfde decreet dat de noodzaak betrekking heeft op 3 specifieke elementen, i.e. (i) het doel van de onteigening, (ii) de onteigening als middel en (iii) het voorwerp van de onteigening.
Het doel van de onteigening bestaat erin de stationsparking aan het Karel Quitmannplein uit te breiden om op die manier het tekort aan parkeermogelijkheden weg te werken.
Deze doelstelling is noodzakelijk gezien de toenemende verdichting in het centrum van Zaventem, waarbij de bestaande parkeercapaciteit ontoereikend is. Momenteel kent de huidige parking aan het station een capaciteit van ongeveer 55 parkeerplaatsen.
Echter vormt het NMBS station van Zaventem gezien zijn ligging in de Brusselse rand een belangrijk knooppunt voor pendelaars naar de Brusselse agglomeratie en hoofdstad. De huidige parkeerinfrastructuur aan het station is beperkt en ontoereikend voor het groeiend aantal reizigers met de trein. Gelet op het vrij beperkte station van Nossegem en het voor de pendelaars oninteressante station Brussels Airport door de gehanteerde ‘Diabolo Taks’, is het station gelegen in de kern van Zaventem het meest bezochte en drukste station van de omgeving. In het mobiliteitsplan van de gemeente Zaventem wordt op de problematiek van vliegtuigreizigers die hun wagen te Zaventem parkeren gewezen en voorgenomen hiervoor een oplossing te bieden.
Momenteel zijn er immers meer auto’s dan parkeerplaatsen, waardoor de omliggende straten en omgeving geconfronteerd worden met straat- en wildparkeren. De parkeerdruk op deze omgeving is enorm, terwijl de straten aan de noordzijde van het station (Groenstraat, Brugstraat, Desmedtstraat, Fabrieksstraat, Diegemstraat, …) een smal profiel hebben. Door de ontoereikende parkeermogelijkheden worden deze straten volledig ingenomen door parkerend verkeer hetgeen voor overlast en onveilige situaties zorgt.
Bijkomend is het cultuurcentrum CC De Factorij aan de overzijde van de spoorweg gelegen. Dit cultuurcentrum trekt heel wat bezoekers door zijn uitgebreide programmatie en is een uithangbord voor de gemeente Zaventem en haar cultureel en recreatief aanbod. Het cultuurcentrum beschikt over volgende zalen:
- De Foyer: 900 personen
- Theaterzaal: 679 personen
- Polyvalente zaal: 500 personen
- Softsportzaal: 220 personen
- Diverse vergaderzalen
De bestaande parking kent echter slechts een capaciteit van 60 plaatsen en kan de vraag niet voldoen. Hoewel het gebruik van het openbaar vervoer sterk wordt aangemoedigd, vinden vele voorstellingen ’s avonds plaats op het ogenblik dat het treinaanbod zeer beperkt is. In de praktijk komt een groot deel van de bezoekers dan ook met de wagen en wordt opnieuw de stationsomgeving en omliggende straten belast met parkerend verkeer.
Tot slot bevindt het perceel zich nabij het centrum van de gemeente Zaventem met de Vilvoordelaan als winkelas tot aan het station. De vele eet- en drinkgelegenheden, twee schoolinfrastructuren, een crêche en het gemeentehuis beschikken momenteel niet over een parking. Ook hiervoor is de uitbreiding van de stationsparking noodzakelijk.
Een centrale parking is verder ook bevorderlijk voor de mobiliteit en verkeersveiligheid in het centrum. Momenteel wordt er rondgereden in het centrum in de veronderstelling hier parking te vinden. Een centraal gelegen ruime parking maakt hier een einde aan en zorgt voor minder verkeer in het centrum.
De huidige parkeercapaciteit is ontoereikend voor het centrum en de stationsomgeving van Zaventem, gezien de aanwezigheid van het NMBS station, het cultuurcentrum De Factorij, scholen, het gemeentehuis, eet- en drinkgelegenheden, …
Het onbenutte binnengebied aansluitend bij de bestaande parking en het station kan hieraan verhelpen. Het perceel nr. 214N werd reeds aangekocht. Voor het perceel nr. 214X werden de eigenaars herhaaldelijk en onder meer op 2 juni 2017, 28 juni 2017, 2 juli 2017, 21 september 2017 en 14 februari 2018 aangeschreven in een poging om dit perceel aan te kopen tegen schattingsprijs. Desondanks kon het perceel niet aangekocht worden.
Gelet op de herhaaldelijke pogingen om het perceel middels minnelijke verwerving te verkrijgen en er geen alternatieve manieren voorhanden liggen om het perceel alsnog te kunnen verweven, wordt de onteigening noodzakelijk geacht voor het bekomen van het goed.
Gezien een grote oorzaak van de parkeerdruk en -overlast wordt gevormd door het station en het cultuurcentrum, zal hieraan slechts verholpen worden indien de uitbreiding van de parkeercapaciteit zo kort mogelijk plaatsvindt bij deze faciliteiten. Ook moet een centraal gelegen parking rondrijdend parkerend verkeer vermijden en het centrum ontlasten.
Het voorwerp van de onteigening sluit aan bij het station en de reeds bestaande parking. Het is het enige resterende perceel dat nuttig kan worden aangewend om de parkeernoden van deze omgeving op te vangen. Verder gelegen percelen komen niet in aanmerking gezien pendelaars die het station aandoen vlakbij parkeren.
Ook werd het perceel nr. 214N reeds aangekocht zodat mits de verwerving van het perceel nr. 214X één logisch en samenhangend geheel kan worden gerealiseerd.
Tot slot is het huidige perceel onbenut en werd dit opgenomen op de inventaris van leegstaande bedrijfsruimten. De aanwezige loodsen zijn aan verval en verwaarlozing onderhevig. Na verwerving van dit perceel kunnen deze leegstaande gebouwen afgebroken worden en kan een nieuwe kwalitatief ingerichte openbare parking met groenelementen worden ingericht.
Financiële weerslag
Gelet op het gedetailleerd schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Benny THEYSSENS namens BVBA QUADRANT d.d. 13 februari 2019, wordt de totale onteigeningsvergoeding geraamd op 510.750 euro ten laste van de gemeente Zaventem.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het schrijven van 26 september 2018 van Proximus, Koning Albert II Laan 27, 1030 Brussel, betreffende verzoek tot bespreking voorstel inplanting nieuw mobiel telecommunicatiestation Proximus in de Hector Henneaulaan, al dan niet met vervanging verlichtingspaal, omwille van de onzekere toekomst van het huidige operationeel basisstation op een gebouw gelegen in de Belgicastraat;
Gelet op het feit dat Proximus hierop wenst te anticiperen teneinde een verlies van dekkingskwaliteit in deze omgeving, met zeer grote economische activiteit, te vermijden aangezien de omringende basisstations het eventuele verlies aan capaciteit en dekkingskwaliteit niet kunnen opvangen;
Gelet op de voorgestelde oplossing door Proximus, in overleg met alle betrokken actoren, dewelke bestaat uit het vervangen van een bestaande verlichtingspaal (nr. 838), eigendom van de gemeente Zaventem, door een kleine zendmast/light pole met een totale hoogte van 25m met bijhorende technische apparatuur te plaatsen aan de voet van de zendmast en met behoud van de nodige verlichting op dezelfde hoogte, nl. 10,62m. De benodigde grondoppervlakte bedraagt een rechthoek van ong. 14,63 m², grenzend aan het voetpad met een lengte van 5,50m en een breedte van 2,66m;
Gelet op het technisch dossier “02HTH – Hector Henneaulaan/Belgicastraat” van Proximus op datum van 22 augustus 2018, omvattende beknopte beschrijving der werken, foto’s, inplantingsplan bestaande en nieuwe toestand, grondplan bestaande en nieuwe toestand, en diverse technische apparatuur nieuwe toestand;
Gelet op het gunstig advies voor het hoger vermelde project van het Directoraat-generaal Luchtvaart, in akkoord met Brussels Airport Company (BAC), Defensie en Belgocontrol op datum van 12 september 2018;
Gelet op de ontwerp-huurovereenkomst, af te sluiten met de gemeente Zaventem;
Gelet op e-mailbericht van de heer Bart De Hondt, Manager National Site Acquisition & Permits van Proximus, van 29 november 2018, waarbij, niettegenstaande een jaarlijkse huurprijs van 5.000,00 euro voor het vooropgestelde constructietype (= light pole) buiten de gangbare huurtarieven van 4.000,00 euro ligt, het financieel comité zich bij uitzondering toch akkoord kan verklaren met de verhoogde huurvergoeding van 25%, nl. 5.000,00 euro;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 11 maart 2019, punt CBS/2019/729, houdende principebeslissing inplanting, waarbij een aantal bijkomende voorwaarden inzake de inplanting en de visueel-vormelijke impact ervan op de omgeving werden vastgesteld;
Gelet op het gewijzigde technisch dossier “02HTH – Hector Henneaulaan/Belgicastraat” van Proximus op datum van 4 april 2019, omvattende beknopte beschrijving der werken, foto’s, inplantingsplan bestaande en nieuwe toestand, grondplan bestaande en nieuwe toestand, en diverse technische apparatuur nieuwe toestand;
Overwegende dat op de desbetreffende locatie een verlichtingspaal aanwezig is (langsheen de Hector Henneaulaan, niet ver ten noorden van het kruispunt met Belgicastraat) aan westelijke zijde van de baan (= uitgeruste gemeenteweg met verschillende rijstroken en aan beide zijden een fiets- en voetpad) en dat er door Proximus voorzien wordt in een verlichtingsarmatuur op de nieuwe zendmast op zelfde hoogte als de huidige.
Overwegende de nieuwe verlichtingsarmatuur uit te rusten met LED-verlichting;
Overwegende dat de afstand tussen de begrenzing van het voetpad en de rooilijn/perceelsgrens met het aansluitende privé domein) ongeveer 11,19m bedraagt en deze reststrook voor het merendeel is ingegroend met bomen en waarbij de huidige verlichtingspaal is gelegen op ong. 1,33m van de rand van het voetpad;
Overwegende dat de technische apparatuur, naast de nieuwe paal, een maximale hoogte heeft van 2,00m;
Overwegende dat de technische apparatuur als geheel moet gecamoufleerd worden om de visueel-vormelijke impact ervan in te perken en waarbij Proximus op uitdrukkelijk verzoek van het College van burgemeester en schepenen (zitting van 11 maart 2019) de initiële plannen gewijzigd heeft zodat het gewijzigd ontwerp nu voorziet in een haag van 0,50m breedte met een hoogte van 2,00m romdom het geheel en dat dit geheel bovendien ook minimaal 0,50m van de stoeprand werd weggeschoven;
Overwegende dat de Raad de voorwaarden van de huurovereenkomst nog dient vast te stellen;
Overwegende dat deze overeenkomst wordt afgesloten onder de voorwaarde van het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het overleg van 26 februari 2019 met de eigenaar(s) van het perceel “tuin” gelegen langsheen de Tiendeschuurveld te Sint-Stevens-Woluwe, gekend ten kadaster 5 de Afdeling, Sectie B nummer 110 A en eveneens omvattende de kleinere kadastrale percelen “werkplaats” (nummer B 104 A) en “paviljoen” (nummer B 104 C), met betrekking tot de bebouwings- en/of ontwikkelingsmogelijkheden;
Gelet op de eenzijdige verkoopbelofte van de heer Wim RENNEBOOG, wonende Edixvelde 129 te 9320 Aalst, van 7 mei 2019, met betrekking tot de verkoop van de in vorige alinea vermelde 3 percelen tuin/werkplaats/paviljoen;
Overwegende dat het perceel gelegen is in recreatiegebied;
Overwegende dat de gemeente Zaventem reeds eigenaar en/of gebruiker is van een aantal percelen in de direkte buurt;
Overwegende dat het aangeboden perceel onmiddellijk aansluit bij de percelen waarop de huidige twee voetbalvelden en de tennisvelden/sportgebouw zijn aangelegd/opgericht;
Overwegende dat het aangeboden perceel een opportuniteit betreft waarbij de bestaande sportinfrastructuur te Sint-Stevens-Woluwe kan uitgebreid worden en/of kan aangewend worden voor toekomstige recreatieve ontwikkelingen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, inzonderheid de artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 20 november 2017, punt CBS/2017/3191, houdende standpuntinname op verzoek van raadslieden van de eigenaars van het eigendom Europalaan 28 inzake de gedeeltelijke inname van een aanpalend gemeenteperceel;
Gelet op de aangetekende brief van 23 maart 2018, met bijlagen, van de advocatenassociatie LEXABEL, raadslieden van de heer en mevrouw Parmentier – Begon, eigenaars van de woning Europalaan 28, betreffende meededeling van een bod van 4.000,00 euro, gebaseerd op het recent schattingsverslag opgemaakt door landmeter Stéphane Pirard te Brussel op datum van 7 maart 2018 m.b.t. een deel van het aanpalend gemeenteëigendom, perceel B 259 Y, met een vermoedelijke oppervlakte van 1a 19ca;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 30 april 2018, punt CBS/2018/1142, houdende kennisname brief raadslieden eigenaars en voorbereiding principebesluit Raad;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2018, punt GR/2018/131 – 16 – Grondbeleid, waarbij principieel werd beslist om een gedeelte van het gemeentelijk privaat perceel, gekend ten kadaster Zaventem 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, sectie B, perceelnummer 259 Y, palend aan het eigendom met woning Europalaan 28, en met een vermoedelijke oppervlakte van 1a 19ca, onderhands te verkopen aan de aanpalende eigenaars, de heer en mevrouw Parmentier – Begon, Europalaan 28 te 1932 Sint-Stevens-Woluwe;
Gelet op het schattingsverslag van het Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, van 25 februari 2019, waarbij de totale venale waarde van het hierboven vermelde gedeelte van het onroerend goed (met een gemeten oppervlakte van 1a 12ca) geraamd wordt op 16.500 EUR;
Gelet op het opmetingsplan “Proces-verbaal van meting”, opgemaakt door het Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg op 29 april 2019, waarbij het gedeelte van het te vervreemden perceel (“deel 1” op plan) een gemeten oppervlakte heeft van 1a 12ca;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 mei 2019 betreffende de voorbereiding van het dossier voor de gemeenteraad;
Gelet op het raamcontract met de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Overwegende dat door de eigenaar(s) van het perceel met woning Europalaan 28 ten onrechte een aanpalend gemeentelijk grondperceeltje met een gemeten oppervlakte van 1a 12ca, deel van het kadastraal perceel B 259 Y, werd ingepalmd;
Overwegende dat de eigenaar(s) dit grondperceeltje nu effectief wensen aan te kopen van de gemeente met als bestemming tuingrond;
Overwegende dat het betrokken gemeenteëigendom geen verdere ontwikkelingsmogelijkheden biedt en als dusdanig een restperceel van de verkaveling wijk “Haerenheyde” – fase II betreft;
Overwegende de inplanting van een meetstation van de VMM, nummer 42 R 010, dat staat opgesteld op het restant van het gemeentelijk perceel B 259 Y;
Overwegende het gunstig advies van het College van Burgemeester en Schepenen, op basis van het uitgebreid voorafgaand onderzoek door de dienst Omgeving/Grondbeleid;
Overwegende de huidige uitrusting van het af te staan perceeltje; in gebruik als tuin met gras en beplantingen;
Overwegende dat de verkoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de verkoop vastgesteld moeten worden;
Gelet op de waterbeheersing van de Kleine Beek in Nossegem en de recent opnieuw gestelde problemen waarbij de spoorwegbedding ter hoogte van de verbindingsbocht te Nossegem ten gevolge van plotse zeer hevige regenval volledig onder water loopt;
Gelet op het buiten haar oevers treden van de Kleine Beek in geval van zeer hevig onweer en waarbij op hetzelfde ogenblik meerdere in Zaventem Centrum gelegen straten stroomafwaarts met ernstige wateroverlast kampen;
Gelet op het voorlopig plan, opgemaakt door INFRABEL op 8 april 2019 betreffende het slopen van het bestaande ondergrondse bufferbekken en de bestaande knijp dia 900 mm in de Kleine Beek ten noorden van de spoorwegbedding, het aanleggen van een nieuw open bufferbekken met grotere buffercapaciteit van 1746m³ naar ongeveer 6670m³ én het bouwen van een nieuwe kopmuur met knijp dia 900 mm in de Kleine Beek ter plaatse van de instroom van het nieuwe open bufferbekken;
Gelet op de ontwerp-overeenkomst, af te sluiten met de NV INFRABEL, betreffende de aanleg en het onderhoud van een bufferbekken te Nossegem;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 29 april 2019, punt CBS/2019/1212, houdende principieel akkoord betreffende de omvorming van het ondergrondse bufferbekken naar een open bufferbekken met grotere oppervlakte en buffercapaciteit Kleine Beek ter hoogte van de spoorwegbedding, inclusief het dienaangaande afsluiten van een overeenkomst met NV INFRABEL;
Overwegende de noodzaak om een beheer op te starten van het bufferbekken;
Overwegende dat het bufferbekken ook dienstig is voor de gemeente Zaventem en de overstromingsproblematiek;
Overwegende dat er een knijp georganiseerd wordt, voor de sifon, onder de sporen;
Overwegende dat voorgesteld wordt om een extensief beheer toe te passen;
Overwegende dat het beheer, binnen de uren van Pro natura uitgevoerd, kunnen worden, in kader van kwaliteit groenbeheer;
Overwegende dat zonder beheer, het project niet uitgevoerd wordt, waardoor een verwarring op het waterstelsel zal gebeuren;
Overwegende dat het volledige project, betaald zal worden door NV INFRABEL, op het gewoonlijk beheer na;
Gehoord en op voordracht van het College van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur ” een bestek met nr. CAD/2019/536/TD/WEG/1270 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Basisopdracht (Buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur ), raming: € 381.107,00 excl. btw of € 461.139,47 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur ), raming: € 381.107,00 excl. btw of € 461.139,47 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur ), raming: € 381.107,00 excl. btw of € 461.139,47 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur ), raming: € 381.107,00 excl. btw of € 461.139,47 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.524.428,00 excl. btw of € 1.844.557,88 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 8 april 2019, punt CBS/2019/1020, houdende : “Buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur . Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De definitie dagelijks bestuur, zoals opgenomen in het decreet lokaal bestuur, handelt over het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Om een soepele en efficiënte werking te behouden dient de definitie dagelijks bestuur vernieuwd te worden. Gezien het Decreet Lokaal Bestuur de bevoegdheden van de gemeente-en OCMW-raad respectievelijk het college van burgemeester en schepenen en vast bureau op elkaar heeft afgestemd, is het met het oog op de duidelijkheid en integratie noodzakelijk om ook de definiëring van het begrip dagelijks bestuur op elkaar af te stemmen.
De nieuwe regelgeving omvat onder meer volgende nieuwe bepalingen :
1)het drempelbedrag om beroep te doen op een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande
bekendmaking wordt verhoogd van 85.000 euro, zonder belasting over de toegevoegde waarde naar
144.000 euro, zonder belasting over de toegevoegde waarde. Voorgaande maar ook het soepeler
kunnen werken, maakt het wenselijk de grens voor de bevoegdheid van het college om bestekken vast te stellen of om te beslissen over bepaalde verrichtingen van dagelijks bestuur eveneens op te
trekken naar 144.000 euro (exclusief btw), zoals op heden bepaald in het ministerieel besluit van 21
december 2017 tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels. Voormeld drempelbedrag
geldt voor de jaren 2018 en 2019 en zal 2-jaarlijks worden herzien. Het is aangewezen om, gelet op
deze 2-jaarlijkse herziening, om bij de hervaststelling van het dagelijks bestuur niet langer te
verwijzen naar een concreet bedrag maar naar de bepaling in de regelgeving (art. 42, § 1, 1°,a) wet
overheidsopdrachten) om gebruik te maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande
bekendmaking wanneer de goed te keuren uitgave lager ligt dan het bedoelde drempelbedrag.
2)in het nieuwe KB uitvoering overheidsopdrachten is er in artikel 37 en 38 (waarvan een overzicht in
de bijlage) een nieuw regelgevend kader met een lijst van toepassingsgevallen waarbinnen er sprake
kan zijn van een aanvaardbare wijziging tijdens de uitvoering van de opdracht.
Enerzijds bespaart dit kader ons vroegere juridische discussies mbt. de hoedanigheid van wijzigingen,
anderzijds biedt dit een duidelijk en uniformer rechtskader waarbinnen wijzigingen mogelijk zijn
zonder een nieuwe plaatsingsprocedure.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 41, tweede lid, 8°, 10° en 11° en artikel 56 §2 en §3, 1°, 5°, 6° en 8°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 november 2017 de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur;
Gelet op het ingaan van een nieuwe legislatuur 2019-2024 en op de gewijzigde regelgeving in verband met het begrip “dagelijks bestuur”;
Overwegende dat het aangewezen is om het begrip “dagelijks bestuur” opnieuw te definiëren en hierbij enkele wijzigingen door te voeren voor een vlottere en efficiëntere werking;
Overwegende dat het de gemeenteraad toekomt om vast te stellen wat onder het begrip “dagelijks bestuur” moet worden verstaan;
Overwegende dat een definiëring en omschrijving van het begrip “dagelijks bestuur” op maat van de eigen organisatie de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen duidelijk aflijnt;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten die passen binnen het door de gemeenteraad gedefinieerde begrip “dagelijks bestuur”;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het stellen van daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op artikel 170, § 4, Grondwet,
Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur,
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen,
Gelet op het reglement tot het verkrijgen van een horecavergunning, gestemd in de gemeenteraad op 25/3/2019 (en eventueel latere wijzigingen);
Gelet op het feit dat het administratief en technisch onderzoek -waarbij wordt nagegaan of de horecazaak voldoet aan de voorwaarden van de algemene regelgeving en aan de voorwaarden en reglementen die in Zaventem van toepassing zijn- arbeidsintensief is, is het aangewezen dat de gemeente hiervoor een belasting vraagt.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente,
Tot voor 13 april 2019 was het niet mogelijk om de wijze van gunnen en de lastvoorwaarden voor meerjarige contracten van de gewone dienst en voor buitengewone uitgaven te delegeren naar het college.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2012 werd door de gemeenteraad een procedure goedgekeurd waarbij dan toch toelating werd gegeven aan het college om over buitengewone uitgaven tot 5500 euro excL. BTW waarvoor de aankoop geschiedt via een raamovereenkomst te beslissen. Bovendien werden uitgaven waarvan de stukprijs niet meer bedraagt dan 300 euro en de totale opdracht niet meer bedraagt dan 1000 euro excl. BTW beschouwd als gewone uitgaven.
De wet van 1 maart 2019 tot wijziging van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst werd ondertussen gewijzigd. De raad kan nu de wijze van gunning en de voorwaarden delegeren aan het college of aan de korpschef of aan een ander personeelslid voor alle gewone uitgaven. De delegatie aan de korpschef of een ander personeelslid is begrensd voor gewone uitgaven tot 30.000 euro excl. BTW (grens uitgaven via aanvaarde factuur). Voor buitengewone uitgaven is de delegatie enkel mogelijk aan het college en dit tot maximaal het bedrag dat nog in een KB moet worden vastgelegd. Het college stelt vervolgens ook de procedure in, gunt de overheidsopdracht en volgt de uitvoering ervan op. Het college kan ook in de loop van uitvoering de overheidsopdracht wijzigen (verrekeningen). Deze bevoegdheden gaan over naar de korpschef of het gemandateerd personeelslid ingeval van delegatie.
Aangezien het budgethouderschap in de gemeente aan het diensthoofd van de technische dienst begrensd is op 8500 euro excl. BTW, wordt voorgesteld dezelfde delegatiemogelijkheid te geven aan de korpschef voor de gewone uitgaven.
Voor de buitengewone uitgaven wordt voorgesteld de delegatie aan het college te verlenen tot het maximaal bedrag dat toegelaten zal worden in een KB.
In de waarderingsregels wordt een aankoop van 500 euro (zoals in de gemeente) beschouwd als een gewone uitgave.
Overwegende dat de gemeente tijdens het Pop@Park evenement (15 augustus) een beroep zal doen op de erkende Zaventemse verenigingen voor:
Overwegende dat een volledige shift 8u duurt;
Overwegende dat een vergoeding 300€ bedraagt voor een volledige shift uitgevoerd door een team van 8 personen van één vereniging;
Indien de gepresteerde uren van een gemaakte shift of het aantal personen niet overeenkomt met onze vooropgestelde voorwaarden zal de forfaitaire vergoeding berekent worden pro rata een verdeelsleutel naar uren en aantallen toe. (vb. Indien 4 personen een volledige shift draaien krijgt de vereniging 150€ uitbetaald of indien 4 personen een halve shift draaien 75€,…)
Overwegende dat het gemeentebestuur jaarlijks op 15 augustus Pop@Park inricht;
Overwegende dat de gemeente zelf zal instaan voor de verkoop van drank- en eetbonnen;
Overwegende dat de gemeente zal gebruik maken van twee soorten bonnen ter waarde van 1 euro en 2,5 euro;
Gelet op art. 42 van het gemeentedecreet houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad, inzonderheid §3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;
Overwegende dat de eetstanden en enkele externe drankstanden uitgebaat zullen worden door derden maar dat de verkoop van de bonnen gebeurt door de gemeente;
Overwegend dat 20% van de waarde van de binnengebrachte eetbonnen en 25% van de waarde van de externe drankbonnen wordt ingehouden ter compensatie van de diensten van de gemeente;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2007 punt 5 houdende de aankoop van een livescan: wijze van gunnen en goedkeuren van lastenboek;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 28 september 2009 punt 6 houdende de uitbreiding van de livescan met een fototoepassing;
Gelet dat de livescan in 2008 via een raamcontract werd aangekocht en dat het doel was om de opname van vingerafdrukken van verdachten en niet-verdachten te digitaliseren en van de traditionele manier van opname met “inkt en papier” af te stappen;
Gelet op de voordelen van deze werkwijze:
- Digitaal opnemen en verzenden
- Rechtstreekse verzending aan de Gerechtelijke Identificatie Dienst (GID)
- Ontvangen van eventuele HIT’s in hun databank ( na max 5minuten)
- Mogelijkheid tot opname van vergelijkingsafdrukken van niet-verdachten (bv slachtoffers welke
zelf al de verdachte voorwerpen manipuleerden…)
- Doorsturen van opgenomen sporen.
Gelet dat de livescan ondertussen ongeveer 10 jaar oud is en aan vervanging toe is;
Gelet dat in de loop van de jaren de toepassing werd toegevoegd om eventuele foto’s van verdachten mee te sturen waarna deze door het AIK Brussel -standplaats Asse in de Algemene Nationale Gegevensdatabank werden geplaatst;
Gelet op de aankoop in 2008 - operationeel 2009, wordt de gebruikte software niet meer ondersteund door de leveranciers. (Bv Windows XP is niet meer ondersteund door Microsoft en kan daardoor een veiligheidsrisico vormen);
Gelet dat de manier van werken met meerdere lenzen niet meer nodig is (waardoor er minder kans op schade/defecten is…).
Gelet op het verslag dd. 4 april 2019 van 1ste HINP Dekeyser Freddy, teamverantwoordelijke ICT-services/DataProtection Officer (DPO), gevoegd in bijlage;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 29 januari 2018 houdende de aankoop van een nieuwe telefooncentrale Mitel IP telefonie;
Gelet dat deze opdracht gegund werd via een raamovereenkomst tussen Damovo en VERA aan de firma Damovo Belgium, Lenneke Marelaan 8 te 1932 Sint-Stevens-Woluwe;
Gelet op de herschikkingen in het korps en de bijkomende vereisten werd er begin 2018 ingetekend op het raamakkoord;
Gelet op de offerte werd er gekozen voor een gezamenlijk telefoonboek met de gemeentelijke diensten wat kostenbesparend was;
Gelet op de aangepaste wetgevingen (GDPR, …) laat deze niet toe dat de persoonsgegevens en de werk gerelateerde persoonsgegevens van personeelsleden worden gedeeld tussen niet gerelateerde diensten. Spijts de nauwe samenwerking tussen de lokale politie Zaventem en de diensten van de gemeente Zaventem, worden deze als afzonderlijke entiteiten aanzien op het gebied van persoonsgegevens. Gezien deze situatie kan het niet dat de persoonsgegevens van de personeelsleden van beide diensten gedeeld worden met elkaar;
Gelet dat er een duidelijk verschil gemaakt dient te worden tussen gegevens welke gebruikt worden in de diensten.
o Deel I: gegevens welke de werking van de samenwerking tot nut zijn.
o Deel II: gegevens welke enkel voor de afzonderlijke dienst nodig en van nut zijn.
Gelet op die reden is een gedeelde telefoonboek tussen de diensten niet meer mogelijk. De leverancier Damovo kon ook geen oplossing bieden om de gegevens voldoende af te schermen waarbij ze toch centraal beheersbaar, beschikbaar en aanpasbaar zijn.
(Deze voorwaarden zijn ook van toepassing tussen de verschillende afdelingen binnen de gemeente. Zo kan het telefoonboek van het OCMW moeilijk gedeeld worden met het Cultureel centrum).
Gelet op de mogelijke oplossing van het afzonderlijk plaatsen van de telefoonboeken waarbij er een mogelijkheid is om via verkorte oproepnummers elkaar diensttelefoons te bereiken.
Gelet op de beperkingen ons opgelegd door de wetgeving, dwingt men ons over te gaan tot een alternatief systeem waarbij er sprake is van:
- Veiligheid van de persoonsgegevens;
- Centralisatie van verwerking van de persoonsgegevens noodzakelijk voor de dienst;
- Eenvoud en eenvormigheid van bediening.
Gezien de leverancier Damovo de installatie aan het uitvoeren is voor de politiezone en deze al in gevorderde staat is (de telefoons zijn geleverd…), lijkt het ons nuttig via deze firma de telefoonboek in het datacenter te laten bijvoegen;
Gelet op het verslag dd. 4 april 2019 van 1ste HINP Dekeyser Freddy, teamverantwoordelijke ICT-services/DataProtection Officer (DPO), gevoegd in bijlage;
Vervanging van drie leasevoertuigen (einde lease in augustus 2019)
Milieuvriendelijk voertuigenpark : voorkeur elektrische voertuigen
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop 3 elektrische politievoertuigen” een bestek met nr. CAD/2019/542/POL/1295 werd opgesteld door de Politiezone samen met de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Gestriped elektrisch patrouillevoertuig), raming: € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Gestriped elektrisch patrouillevoertuig type SUV), raming: € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Elektrisch semi-patrouillevoertuig voor snelle interventies), raming: € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 198.347,10 excl. btw of € 240.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat op budgetsleutel 24209000 "aankoop voertuigen (striping) " van de buitengewone dienst van de politie een bedrag van € 300.000 is voorzien;
Overwegende dat voor de aankoop een totaalbedrag van € 240.000 incl. BTW voor de drie voertuigen te samen werd voorzien (€ 80.000/voertuig)
Overwegende dat er € 60.000 voorbehouden blijft voor de ombouw van de 3 voertuigen (+/- € 20.000 /voertuig);
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De voorzitter sluit de zitting op 28/05/2019 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter