De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:39.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 27 mei 2024.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 27 mei 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op de beslissing van het college van de Burgemeester en schepenen in zitting van 3 april 2023, punt CBS/2023/881, houdende: “Personeelsproblematiek gebouwen” met aanduiding van architect Astitou Tarick als projectleider gebouwen, voor verschillende deelopdrachten zoals de verbouwing van de Chirolokalen in Sint Stevens Woluwe tot noodwoning.
Gelet op de beslissing van de college van de Burgemeester en schepenen in zitting van 12 september 2022, punt CBS/2022/2518, houdende: goedkeuring van de subsidieaanvraag in het kader van de projectoproep noodwoningen van het Agentschap Wonen–Vlaanderen.
Gelet op de beslissing van de college van de Burgemeester en schepenen in zitting van 4 maart 2024, houdende: goedkeuring definitief voorontwerp en raming.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “SSW - Kleine kerstraat 13 A - Verbouwing & inrichting van de oude chiro lokalen tot noodwoning” een bestek met nr. 23027 werd opgesteld door de ontwerper;
Overwegende dat het bestek de raming en de uitvoeringsplannen werden opgesteld door architect Astitou Tarick.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door ontwerper wordt geraamd op:
|
|
Raming excl. btw |
Raming btw |
Raming incl. btw 6% |
P.1 |
Afbraakwerken, ruwbouw, dakwerken en gevelsluiting |
€180.405,00 |
€10.824,30 |
€191.229,30 |
P.2 |
Binnen afwerking |
€67.955,66 |
€4.077,34 |
€72.033,00 |
P.3 |
Technieken elektriciteit en sanitair |
€42.800,00 |
€2.568,00 |
€45.368,00 |
P.4 |
Schilderwerken |
€10.248,11 |
€614,89 |
€10.863,00 |
|
Totaal |
€301.408,77 |
€18.084,53 |
€319.493,30 |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van perceel 1, 2, 3, 4 kan geraamd worden op:
Leveringen en werken |
|
€301.408,77 |
Herziening 5% |
|
€15.070,44 |
|
|
€316.479,21 |
|
|
|
EPB |
€1.200,00 |
|
Veiligheidscoördinator 1% |
€3.014,09 |
|
|
|
€4.214,09 |
|
|
|
|
|
€320.693,30 |
BTW 6% |
€19.241,60 |
€39.934,90 |
|
|
|
|
|
|
Diverse onvoorziene kosten 5% |
|
€15.070,44 |
|
|
|
TOTAAL |
|
€355.005,34 |
Afgerond |
|
€356.000,00 |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau d.d. 10 juni 2024. , houdende : “SSW - Kleine kerstraat 13 - Verbouwing & inrichting van de oude chiro lokalen tot noodwoning.
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring van de beleidsrapporten door de gemeenteraad;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 261 van het DLB betreffende de definities van de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening (ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's)
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
In het verleden hebben drie omzendbrieven de bepalingen omtrent het referentieadres reeds verduidelijkt, met name:
- omzendbrief van 21 maart 1997: invoering van de mogelijkheid voor daklozen een referentieadres bij het OCMW te bekomen;
- omzendbrief van 27 juli 1998: referentieadres voor daklozen: bijkomende toelichtingen in aanvulling op de omzendbrief van 21 maart 1997;
- omzendbrief van 4 oktober 2006: daklozen - bevoegd OCMW - referentieadres - inschrijving en schrapping van een inschrijving.
Ondanks deze omzendbrieven over dit onderwerp, leidt het referentieadres vaak tot discussies en problemen. In de praktijk is immers gebleken dat voormelde bepalingen en omzendbrieven op verschillende wijze geïnterpreteerd kunnen worden door de gemeenten en de OCMW's.
De nieuwe omzendbrief is gemaakt in samenwerking tussen het POD Maatschappelijke Integratie en de FOD Binnenlandse Zaken met het oog op een uniforme toepassing van de bepalingen door alle lokale besturen. Er wordt in de omzendbrief aangegeven dat het van essentieel belang is dat daklozen een administratieve oplossing kunnen bekomen die hen zal toelaten opnieuw hun leven op orde te brengen en stabiliteit terug te vinden.
De administraties worden gevraagd om, in het kader van een gemeenschappelijke dialoog, een op preventie gerichte houding aan te nemen om iedere uitval te voorkomen, die nog ergere gevolgen zou kunnen hebben.
Een referentieadres biedt een dakloze de mogelijkheid om een administratieve verankering te hebben en zijn briefwisseling te ontvangen. Het creëren van dit adres is dus niet enkel in het belang van de dakloze, maar ook in het belang van derden, zoals overheidsdiensten, schuldeisers, ...
Dankzij het referentieadres kan de betrokken persoon ook aanspraak maken of blijven maken op alle administratieve en sociale voordelen waarvoor een inschrijving in de bevolkingsregisters vereist is.
De omzendbrief betreft enkel de inschrijving op een referentieadres van een dakloze, namelijk een persoon die niet over een eigen woongelegenheid beschikt, die niet de middelen heeft om daar zelf voor te zorgen en daardoor geen verblijfplaats heeft, of die tijdelijk gehuisvest wordt in afwachting dat hem een eigen woongelegenheid ter beschikking wordt gesteld; de persoon die zich dakloos acht en wenst te worden ingeschreven op een referentieadres bij het OCMW of bij een natuurlijk persoon dient zich te wenden tot het OCMW. Ongeacht de keuze is steeds een tussenkomst van het OCMW vereist. Het OCMW zal aan de hand van zijn sociaal onderzoek nagaan of de betrokken persoon als dakloos kan worden beschouwd.
De inschrijving op een referentieadres vereist een samenwerking tussen het OCMW en de gemeente. Het OCMW is bevoegd voor het nemen van een beslissing over het al dan niet toekennen van sociale steun. De gemeente blijft uitsluitend bevoegd voor het inschrijven van een persoon in haar bevolkingsregisters, ongeacht of het op een referentieadres of als hoofdverblijfplaats is.
Gezien de bijlagen van deze nieuwe omzendbrief melding maken van de bevoegdheid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn met betrekking tot het attesteren tot toekenning (aan een dakloze) / tot schrapping van een referentieadres / inzake de wijziging van bevoegdheid / tot onderzoek in het kader van een afvoering van ambtswege enz. en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn zijn bevoegdheid kan delegeren, wordt thans gevraagd om deze delegatie aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst ook uitdrukkelijk op te nemen. Bij de invoering van de mogelijkheid voor daklozen om een referentieadres aan te vragen bij het OCMW (1991) lijkt deze delegatie niet gebeurd te zijn gezien niets hieromtrent in de notulen werd teruggevonden.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Omzendbrief van 7 juli 2023: Coördinatie en actualisering van de richtlijnen inzake het referentieadres voor daklozen;
Het referentieadres voor daklozen wordt geregeld in artikel 1, § 2, van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, en in artikel 20, § 3, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
De Raad neemt kennis van de nieuwe omzendbrief de dato 7 juli 2023 betreffende het referentieadres voor daklozen en delegeert zijn bevoegdheid inzake het toekennen van een referentieadres aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
De voorzitter sluit de zitting op 24/06/2024 om 20:39.
Namens De Raad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter