De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de mail van RLBK vzw d.d. 06 april 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 20 maart 2023.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 20 maart 2023 worden goedgekeurd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 werd mevrouw Véronique Janssens aangesteld als algemeen directeur van Gemeente en OCMW Zaventem
Op 27 februari 2023 heeft mevrouw Véronique Janssens in openbare zitting van de gemeenteraad de eed afgelegd
Vanaf 13 maart 2023 is mevrouw Véronique Janssens in dienst getreden en heeft de huidige algemeen directeur, Wim Debruyn, bijgestaan in zijn taken.
Op 01 mei 2023 wordt mevrouw Véronique Janssens de nieuwe algemeen directeur van het lokaal bestuur Zaventem.
Overeenkomstig art.168 Decreet Lokaal Bestuur zal zij alle taken van de heer Wim Debruyn overnemen.
Ingeval van afwezigheid of verhindering zal Mevr. Véronique Janssens als Algemeen Directeur vervangen worden door mevrouw Karen De Maere , afdelingshoofd interne zaken
art. 166 en 168 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7,§5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.
Samenstelling deontologische commissie:
- Voorzitter van rechtswege : de voorzitter van de gemeenteraad : mevrouw Natalie Miseur - Open VLD
- Leden en plaatsvervangers: voordrachten door de politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad :
Fractie | Voorgedragen lid | Plaatsvervangend lid |
Open VLD | Peter Rosel | Robert De Mol |
CD&V | Hamid Akaychouch | Lukas Schillebeeckx |
N-VA | Erik Rennen | Tom De Vits |
UF | Véronique Pilate | Evangelos Spanoudis |
Pro Zaventem | Etienne Van Hamme | Alexandra Rossini |
Artikel 53 van de deontologische code (goedkeuring GR 20/03/2023).
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 14 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op donderdag 8 juni 2023 om 14 uur met volgende agenda :
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019, waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer Sven VANEYCKEN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer F. DAHDOUH-GUEBAS, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de gewone algemene vergadering van cvba Zefier op donderdag 8 juni 2023, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijnde :
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 november 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst va RLBK op 24/05/2021.
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectvereniging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze laatste om te dopen te Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit alles werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/11/2022 waarbij beslist werd om:
- De naam van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters Oost’ te wijzigen naar ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ en dit aldus in de statuten op te nemen.
- Goedkeuring te verlenen aan de toetreding van de gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel tot deze projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ indien zij dit vragen en aldus in de statuten van de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ het werkingsgebied uit te breiden tot het grondgebied van 12 gemeenten (Asse, Grimbergen, Kraainem, Machelen, Meise, Merchtem, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst).
- Akkoord te gaan met de inbreng van de activa van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters West’ bij deze van de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’.
- Het ontwerp beleidsplan 2024-2026 goed te keuren en akkoord te gaan met de erkenningsaanvraag voor een ‘Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst’ (IOED) zoals die tl. op 15/01/2023 vanuit de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ zal ingediend worden bij de Vlaamse Overheid.
Conform het decreet op het lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 08/03/2023. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgen formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters (voorheen Brabantse Kouters Oost) bepalen daarnaast bijkomend dat de planning en begroting (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 14/12/2022) en het jaarverslag (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 08/03/2023) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Beschikbare stukken:
- Activiteitenverslag 2022 van de gezamenlijke werking van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West
- Jaarrekening 2022 en verslag accountant van de projectvereniging Oost
- Planning 2023 voor de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
- Begroting 2023 voor de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
Argumentatie
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.
Gelet op de gemeenteraad d.d. 14 oktober 2019 waarbij de heer Hamid AKAYCHOUH, als stemgerechtigd vertegenwoordiger, en mevrouw Hilde VAN CRAENENBROECK, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld.
Gelet op de wisseling van schepen Hamid AKAYCHOUH en Alishan ÖZKAN in de gemeenteraad d.d. 03 januari 2022, dient de heer Hamid AKAYCHOUH vervangen te worden voor de vertegenwoordiging.
Gelet op de collegebeslissing d.d. 12 april 2023, waarbij mevrouw H. VAN CRAENENBROECK, schepen, werd aangesteld als stemgerechtigd vertegenwoordiger, en de heer B. DEWANDELEER, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Overwegende het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Afd. 2 art. 404.
Overwegende de statuten van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25/11/2019, in het bijzonder hoofdstuk 3, art. 18.
Overwegende de gewijzigde statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/11/2022;
De gemeenteraad keurt het gezamenlijke activiteitenverslag 2022 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed.
De gemeenteraad keurt de begroting 2023 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed.
De gemeenteraad keurt de planning 2023 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed.
De gemeenteraad besluit kwijting te geven aan de bestuurders van de projectverenigingen Brabantse Kouter Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de nieuwe aangeduide stemgerechtigde vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger goed.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op vrijdag 23 juni 2023 plaatsheeft in "Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 januari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer T. SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer P. OCKERMAN, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de gewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 23 juni 2023, met volgende punten :
Tevens werden de mandaten van de vertegenwoordigers bevestigd.
Overwegend dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 april 2022, waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer P. OCKERMAN, als effectief afgevaardigde, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend afgevaardigde, werden aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 30 maart 2023 voor de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 met volgende agendapunten :
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 21 juni 2023 worden goedgekeurd :
Gelet op de e-mail van Logo Zenneland d.d. 03 april 2023 waarbij de uitnodiging voor de algemene vergadering wordt overgemaakt, met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 maart 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur mevrouw S. MORTIER, als effectief vertegenwoordiger, en de heer D. PHILIPS, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid;
Gelet op het ontslag van mevrouw S. MORTIER in de gemeenteraad d.d. 03 januari 2022, dient een nieuw effectief vertegenwoordiger, aangesteld te worden;
Gelet op de voor het mandaat van effectief vertegenwoordiger, vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Sara KURT
Alfons PIESSENS
Véronique PILATE;
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming, waaraan 27 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
Sara KURT bekomt 15 stemmen
Alfons PIESSENS 7 stemmen
Véronique PILATE 4 stemmen
neen 1 stem
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw d.d. 28 april 2023 goed.
Eveneens de bevestiging van mandaat en aanstelling van een nieuw effectief afgevaardigde.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv:
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023 om 17:30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 oktober 2021 waarbij de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
De gemeenteraad keurt de statuten goed voor het opgerichte gemeentelijke erfgoedcomité.
Gelet op het rooilijnplan van de Konijnenstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad bij besluit van 22 januari 1968;
Gelet op de gedeeltelijke verplaatsing van de voormalige buurtwegen nrs. 4 “Konijnenstraat” en 47 “Kouterwegel”, goedgekeurd door de bestendige deputatie in zitting van 24 april 2003;
Gelet op het ontwerp van rooiingslijnen der wegen 8 -47 “Kouterlaan”, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 27 juni 1932;
Gelet op de gedeeltelijke afschaffing van de voetweg nr 47 “Kouterlaan”, goedgekeurd door de bestendige deputatie in zitting van 16 januari 1970;
Gelet op het rooilijnplan van de Bisschop Van Gamerenlaan, zoals opgenomen in de verkavelingsvergunning 344/FL/19, goedgekeurd door de gemeenteraad van Zaventem in zitting van 8 september 1964;
Gelet op de wijziging gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 47 “Kouterwegel/Kouterlaan”, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 23 september 2019 en bepaald goedgekeurd door de deputatie van Vlaams-Brabant in zitting van 12 december 2019;
Gelet op de ligging der rooilijnen van de gewestweg “Leuvensesteenweg”, goedgekeurd door het Vlaams Gewest;
Gelet op de verklaring van gratis grondafstand van 14 februari 2022 van een perceel grond, deel uitmakend van de nieuw ontworpen verkaveling met een oppervlakte van 2.769,12 m² (lot 1 – grondinnemingsplan), bestemd voor wegen, parkings en groenzone en afgebeeld in gele kleur op het plan “Zaventem Konijnenstraat Grondinnemingsplan”;
Gelet op de aanvraag omgevingsproject ingediend op 28 december 2022 door Qubo NV, gevestigd Zwaarveld 69 te 9220 Hamme, voor het verkavelen van een terrein in 33 loten met wegenis, gelegen Konijnenstraat, Kouterlaan, Bisschop Van Gamerenlaan en Leuvensesteenweg ZN te 1930 Zaventem, percelen kadastraal bekend Zaventem, 2 de Afdeling, sectie C nrs. 243S6, 255E2, 255N, 256A, 257C, 260F, 260E, 262S, 383E, 458B en 458A, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen”, inclusief beslissing aangaande het voorgelegd rooilijnplan, dient te nemen;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 28 december 2022 door Qubo NV, gevestigd Zwaarveld 69 te 9220 Hamme;
Gelet op het ontwerp-rooilijnenplan “Zaventem Konijnenstraat Rooilijnplan”, gevoegd bij de (digitale)aanvraag, opgemaakt door bvba VIVER – bouw-Topo-Immo, Buffelstraat 25 te 9240 Zele, op datum van 28 januari 2022;
Gelet op het ontwerp-grondinnemingsplan “Konijnenstraat – Kouterlaan – Bisschop Van Gamerenlaan – Leuvensesteenweg 1930 Zaventem”, gevoegd bij de (digitale)aanvraag, opgemaakt door GCV WARNET, beëdigd Landmeter-expert Marcel Van Mele, op datum van 31 januari 2022;
Gelet op het ontwerp tot aanleg van de nieuwe openbare wegenis met parkings/groenzones “BA_919002_I_N“, inclusief alle plannen, nota’s en documenten inzake inplanting, lengteprofielen, dwarsprofielen, typeprofielen, motivatie nota/verantwoordingsnota’s/documenten, foto’s, bestaande en ontworpen toestand, enz…, zoals gevoegd bij de (digitale) aanvraag;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, ongunstig, van 24 maart 2023 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplan, in het bijzonder inzake het in vorige consideransen vermelde digitale dossier, dat georganiseerd werd van 2 februari 2023 tot en met 3 maart 2023;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen 3 bezwaarschriften werden ingediend, waarbij een petitie ondertekend door 76 buurtbewoners, omvattende 8 bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Gezien de hevige regens en onweren waar we de laatste maanden en jaren steeds vaker mee te maken krijgen, vrezen wij voor overlast bij uitvoering van de verkaveling zoals ze nu voorligt.
Beoordeling: De afvoer van het hemelwater dient te gebeuren conform de gewestelijke hemelwaterverordening op elk lot. De wadi voorziet in een volume van 76 000 liter. Gelet op de overstromingsgevoelige terreinen in de naaste omgeving wordt er te weinig buffering voorzien in het project. Er dienen meer maatregelen genomen te worden om bijkomende wateroverlast voor naburige terreinen te beperken. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 2: Indien de Konijnenstraat éénrichtingsverkeer wordt zal dit resulteren in veel omrijtijd.
Beoordeling: Huidig verkavelingsplan voorziet geen éénrichtingsverkeer. De wijziging van de bestaande verkeerssituatie is geen onderdeel van de verkavelingsaanvraag. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Bezwaar 3: De circulatie van de verkaveling zal veel druk leggen op de omgeving. De beperkte breedte van de Konijnenstraat is moeilijk voor vrachtverkeer. Het zicht op de openbare weg ter hoogte van de loten die grenzen aan de holle weg is beperkt.
Beoordeling: Er ontstaat een bijkomende ontsluiting van de Konijnenstraat naar de Kouterlaan, terwijl dit voorheen doodlopende straten waren. De breedte van de rijweg blijft behouden en wordt hierbij verlengd, zodat de holle weg maximaal gevrijwaard kan blijven. De bijkomende verkeersbewegingen zijn eerder gering. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 4: De holle weg ter hoogte van de Konijnenstraat is een landschappelijk element dat niet gewijzigd mag worden.
Beoordeling: Een holle weg is beschermd in zijn geheel, deze dient maximaal bewaard te blijven in zijn staat. De nieuwe inritten en parkeerplaatsen ter hoogte van de holle weg zijn nefast voor het behoud van de holle weg in zijn huidige toestand. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 5: Het bodemonderzoek van Asco dat in het verleden werd gemeld aan buurtbewoners, maar is niet opgenomen in de aanvraag.
Beoordeling: De sanering die Asco moet doen heeft een beperkte invloed op voorliggende aanvraag. In die zin mag er geen grondwater gebruikt worden, gelet op de sanering en vervuiling. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 6: De huidige groene zone wordt een zeer dens bebouwde verkaveling waarbij weinig ruimte is voor groen. Het bestaande wandelgebied wordt hierdoor geschrapt.
Beoordeling: De verkaveling houdt rekening met een trage wegverbinding die de bestaande buurtwegen vervangt. Er is aandacht voor openbaar groen. Ter hoogte van enkele reststukjes zijn er hoogstambomen voorzien. Langsheen de rijbaan zijn er geen bomen voorzien. Het uitzicht van de groene open ruimte wordt enorm gewijzigd door het verkavelen. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 7: De hoogte van de woning is niet in verhouding met de bestaande aangrenzende woningen. Dit heeft een invloed op de privacy, de lichtinval en de woonkwaliteit.
Beoordeling: De vooropgestelde hoogtes van de woningen zijn niet conform de algemene richtlijnen. De maximale nokhoogte van 12 meter is niet wenselijk. De vrije afstanden tussen de nieuwe woningen en de bestaande woningen zijn voldoende. Hierdoor zal de privacy of lichtinval niet in gedrang komen. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 8: Tijdens de raadpleging van de voorschriften op het omgevingsloket was het grootste gedeelte van de tekst onleesbaar door verschillende symbolen.
Beoordeling: Tijdens het bezoek aan het loket werden de voorschriften doorgenomen en was de inhoud gekend. Uiteraard moeten de voorschriften ook leesbaar zijn via het publiek loket via het omgevingsloket. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Gelet op de aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van Fluvius, afgeleverd op 30 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van vergunningen@farys.be, afgeleverd op 17 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Omgevingsloket Telenet, afgeleverd op 6 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Proximus, afgeleverd op 9 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Toegankelijk Vlaanderen (Inter), afgeleverd op 17 februari 2023 is ongunstig.
- Het advies van technische.preventie@zvbw.be, afgeleverd op 2 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Adviezen en Vergunningen Vlaams-Brabant en Limburg; Vlaams-Brabant, afgeleverd op 23 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Politie Zaventem . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
- Het advies van Zaventem . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
Overwegende dat de bestaande straten met elkaar zullen worden verbonden. De Kouterlaan zal verbonden worden met de Konijnenstraat. Zo goed als de volledige verharding zal worden aangelegd in betonstraatstenen. De parkeerstroken worden voorzien in grasbetontegels met een afboording in beton. De aansluiting met de Konijnenstraat zal plaatselijk worden aangelegd in cementbeton. De rijweg heeft een breedte van 5,40 meter, de aansluiting met de Konijnenstraat is plaatselijk breder tot 6,30 meter;
Overwegende dat in de beschrijvende nota inzake de wegenis het volgende wordt opgenomen:
De Bisschop Van Gamerenlaan zal worden verbonden met de Leuvensesteenweg. Op het einde van de verkaveling zal er thv het kruispunt met de Leuvensesteenweg een keerpunt worden aangelegd. De verbinding met de Leuvensesteenweg wordt onderbroken door paaltjes. De rijweg zal deels worden aangelegd in betonstraatstenen en cementbeton. De parkeerplaatsen worden voorzien in grasbetontegels. De rijweg wordt ook hier 5.40m breed voorzien.
Het is onduidelijk waarover dit gaat, aangezien er geen rijweg/kruispunt is met de Leuvensesteenweg. Er is enkel een voetweg die de nieuwe wegenis met de gewestweg verbindt;
Overwegende dat bij de aanleg van de verkaveling wordt geopteerd om volgende materialen te gebruiken:
De wadi voorziet in een volume van 76 000 liter en een oppervlakte van 121 m². Hierbij is een totale oppervlakte van 2430 m² in rekening gebracht (29 loten x 80 m² + 110 m²). De verharding van het openbaar domein is niet in rekening gebracht. Er is hierbij rekening gehouden met de gewestelijke hemelwaterverordening. Het is echter noodzakelijk dat het buffervolume ruimer wordt voorzien, waarbij er een buffereis is van 600 m³;
Overwegende dat de verkeersgeneratie van het project tijdens de maatgevende spitsuren zeer gering zal zijn. Er wordt ingeschat dat er voor de beide verkeersstromen maximaal 9 voertuigen per uur zullen aan- en wegrijden. De effecten van dit verkeer op de afwikkeling van de kruispunten in de omgeving van het projectgebied en de verkeersleefbaarheid in de omliggende straten zullen dan ook verwaarloosbaar zijn. Bovendien zal het beperkt aantal bewegingen ook geen negatieve impact hebben op het milieu. Het verkavelingsplan voldoet aan de norm die de parkeerverordening voorschrijft en aan de geraamde parkeerbehoefte. Er is in de aanvraag geen rekening gehouden met de aangrenzende bedrijvigheid;
Overwegende dat het afvalwater binnen de verkaveling wordt gescheiden van het hemelwater. Op die manier blijft het afvalwater beperkt, beheersbaar, gecontroleerd en gezuiverd overeenkomstig de code van goede praktijk. Het hemelwater dat wordt opgevangen op het perceel zelf, wordt vertraagd afgevoerd door de verplichting van hergebruik en ter plaatse infiltreren;
Overwegende dat de straatverlichting neerwaarts wordt gericht, beperkt en gedempt om zo weinig mogelijk lichtvervuiling te veroorzaken;
Overwegende dat een holle weg beschermd is in zijn geheel, deze dient maximaal bewaard te blijven in zijn staat. De nieuwe inritten en parkeerplaatsen ter hoogte van de holle weg zijn nefast voor het behoud van de holle weg in zijn huidige toestand. Op basis van het dossier stelt het Agentschap voor Natuur en Bos vast dat de voorgestelde werken een invulling geven aan de gewestplanbestemming en dat de bestaande natuurwaarden niet worden geschaad;
Overwegende dat de gemeentelijke verordening inzake parkeervoorzieningen van toepassing is:
De verkavelingsvoorschriften stellen dat er minimaal 2 staanplaatsen bij elke woning worden voorzien. Hetzij één staanplaats inpandig en een oprit, het zijn 2 staanplaatsen in openlucht zoals ingetekend op het verkavelinsgplan. Er zijn 15 parkeerplaatsen op het openbaar domein voorzien. Er zijn met andere woorden 58 private staanplaatsen en 15 publieke staanplaatsen, met een totaal van 73 staanplaatsen. Er is voldaan aan de minimale normen van de gemeentelijke parkeerverordening. Langsheen de nieuwe wegenis ter hoogte van de Konijnenstraat is het voetpad lansgheen de rijweg voorzien en de openbare staanplaatsen grenzen aan de loten. Het voetpad wordt met andere woorden ook gebruikt door wagens om de toegang tot de openbare staanplaatsen te realiseren, hetgeen een onveilige situatie veroorzaakt. De volgorde van parkeerplaatsen -voetpad- rijweg geeft een nadelig effect op de mobiliteit;
Overwegende de publiek toegankelijke wegenis werd er advies gevraagd aan Toegankelijke Vlaanderen (Inter). Het advies van Inter is ongunstig, omwille van onderstaande redenen:
Overwegende de overstromingsgevoelige terreinen in de naaste omgeving wordt er tevens te weinig buffering voorzien in het project. Er dienen meer maatregelen genomen te worden om bijkomende wateroverlast voor naburige terreinen te beperken.
Overwegende de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat nieuwe wegenisinfrastructuur, inclusief groenzones, dient te worden ingelijfd in het openbaar domein;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de aanleg, de verkeersafwikkeling, het onderhoud en/of herstelling van het (nieuwe) openbaar domein;
Overwegende dat uit de hoger geciteerde stukken en ingediende bezwaren blijkt dat:
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake parkeervoorzieningen Zaventem;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake kernversterking Zaventem;
De Raad beslist inzake de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2022172682 – 2022/77, op basis van de adviezen én de ingediende bezwaarschriften, geen goedkeuring te verlenen met betrekking tot de zaak der wegen, de vaststelling van de rooilijn én het technisch dossier. Het voorgelegde rooilijnplan en technisch dossier worden niet goedgekeurd.
Gelet op het rooilijnplan van de Vossemlaan, huidige gemeenteweg, goedgekeurd bij K.B. van 24 november 1959;
Gelet op het rooilijnplan van de Waalsestraat, huidige gemeenteweg, goedgekeurd bij K.B. van 30 mei 1928;
Gelet op het rooilijnplan van de Waalsestraat/Moorselsteenweg, huidige gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad van Sterrebeek in zitting van 30 september 1937;
Gelet op de belofte van gratis grondafstand van 12 december 2022 van een perceel grond, deel uitmakend van de nieuw ontworpen verkaveling met een oppervlakte van 2.142 m², bestemd voor wegen en groenzone en afgebeeld in gele kleur op het plan “Rooilijnenplan nr 4/4”;
Gelet op de aanvraag omgevingsproject ingediend op 16 december 2022 door ALL PROJECTS & DEVELOPMENTS NV, gevestigd Kerkstraat 38 te 1755 Gooik voor het wijzigen van een verkaveling voor 11 ééngezinswoningen met wegenis, gelegen Waalsestraat 86 te 1933 Zaventem, percelen kadastraal bekend Zaventem, 4 de Afdeling, sectie C, nummers 196X, 198G, 198S, 198F, 198R en 199B2, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen”, inclusief beslissing aangaande het voorgelegd rooilijnplan, dient te nemen;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 16 december 2022 door ALL PROJECTS & DEVELOPMENTS NV, gevestigd Kerkstraat 38 te 1755 Gooik;
Gelet op het ontwerp-rooilijnenplan “VA_VP_N_3_Rooilijnplan Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_”, gevoegd bij de (digitale)aanvraag, opgemaakt door studiebureau HOSBUR BVBA, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel-Zichem, op datum van 12 december 2022;
Gelet op het ontwerp tot aanleg van de nieuwe openbare wegenis met groenzones “VA_VP_N_1_Ontworpen toestand Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_-zoneringsplan“, inclusief alle plannen, nota’s en documenten inzake inplanting, lengteprofielen, dwarsprofielen, typeprofielen, verantwoordingsnota’s/documenten, foto’s, bestaande en ontworpen toestand, bestek, meetstaat, raming, enz…, zoals gevoegd bij de (digitale) aanvraag;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, ongunstig, van 27 maart 2023 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplan, in het bijzonder inzake het in vorige consideransen vermelde digitale dossier, dat georganiseerd werd van 20 januari 2023 t.e.m. 18 februari 2023;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen 46 bezwaarschriften werden ingediend omvattende 12 bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Het doortrekken van de straat over de aangrenzende percelen is niet toegelaten aangezien dit niet de eigendom is van de ontwikkelaar.
Beoordeling: De huidige invulling van de rijweg voorziet een doodlopende weg, met een keerpunt. De eventuele uitbreiding van de verkaveling maakt geen deel uit van de aanvraag, maar is in de aanvraag wel suggestief ingetekend. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 2: De bijkomende bewoners zal de druk op het verkeer vergroten.
Beoordeling: Het aantal bijkomende woningen vergroot het aantal verkeersbeweging slechts minimaal. De bijkomende verkeersbewegingen hebben een minimale, te verwaarlozen mobiliteitsdruk op de omgeving. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 3: De afstand van de bomen en de afstand van de parkeerplaatsen zijn te beperkt ten opzichte van het aangrenzende perceel en respecteren de afstandsregels in functie van privacy en hinder niet.
Beoordeling: De nieuwe bomen behouden 2 meter afstand conform het veldwetboek. De publieke parkeerplaatsen grenzen niet aan de perceelsgrens. Er is voldoende vrije ruimte. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 4: De weide vangt nu veel regen op. De bijkomende verhardde oppervlakte zal een negatief effect hebben op het overstromingsgevoelig gebied.
Beoordeling: De gevraagde buffereis werd niet behaald. De voorzieningen inzake buffervolume zijn ondermaats. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 5: Het bijkomende kruispunt zal verkeersongevallen veroorzaken.
Beoordeling: Het gebruik van de rijweg is de verantwoordelijkheid van elke weggebruiker. De inrichting van de rijweg, waarbij deze op een duidelijke en correcte wijze wordt ingericht is uiteraard wel de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. De inrichting van het kruispunt dient correct te gebeuren. Perceel 198S was reeds opgenomen binnen de goedgekeurde niet vervallen verkaveling 978/17 van 2017. Waarbij een grondafstand vereist was, gezien de ligging voor de rooilijn. De aansluiting van het voetpad ter hoogte van de wegenis wordt niet ingetekend ter hoogte van dit perceel. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 6: De bijkomende woningen zullen visuele hinder zijn, aangezien de open ruimte verdwijnt.
Beoordeling: De bouwvolumes zullen het straatbeeld wijzigen. Gelet op de bebouwing in de omgeving en de ligging in woongebied is het niet ondenkbaar dat ook op deze locatie gelijkaardige woningen kunnen. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 7: Zowel de Vossemlaan als de Waalsestraat zijn onvoldoende uitgeruste wegen. De plaatselijke toestand is onvoldoende uitgerust en kan bijgevolg de aanvraag tot nieuwe wegenis niet dragen.
Beoordeling: Beide wegen zijn voldoende uitgerust. Het perceel 198S is ontstaan door de verkaveling 978/17 van 2017, waarbij dit gedeelte moet afgestaan worden aan het openbaar domein. Er is niet voldaan aan de voorwaarden van de goedgekeurde, niet vervallen verkaveling. In die zin is huidige verkaveling niet gelegen langsheen een voldoende uitgeruste weg. Deze grondafstand dient verwezenlijkt te worden. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 8: Het is noodzakelijk dat een mobiliteitsstudie en een inrichtingsplan voor het gehele project wordt opgemaakt zodat aanvragen voor mogelijke toekomstige uitbreidingen van de verkaveling worden verduidelijkt en in hun totaliteit kunnen beoordeeld worden. Een nieuwe verdichting van de woonzone tussen Waalsestraat en Vossemlaan met een mogelijke extra uitbreiding naar een nieuwe latere fase is inzake verdichting en ruimtelijke impact onverenigbaar met de omgeving. Een aansluiting in een eventuele volgende fase met de bestaande verkaveling Ten Inde is onaanvaardbaar omdat Ten Inde dan als sluipweg gebruikt zal worden. De nabijheid van een speeltuin en de veiligheid van de kinderen komt hier onherroepelijk in het gedrang. Openheid en transparantie is vereist vanwege de aanvrager betreffende al de plannen die geeffectueerd zullen worden.
Beoordeling: De huidige aanvraag geeft suggestief weer dat er een bijkomende verkaveling zal volgen. Om een inschatting te maken van dit als geheel is er meer duiding nodig. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 9: Het rooilijnplan VA_VP_N_3_Rooilijnplan Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_.pdf vertoont een kromming ter hoogte van de inrit van kavel 5. Zie ook VA_VP_N_2_Ontworpen toestand Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_ - matenplan.pdf hierdoor is onduidelijk of de oprit op een breedte van 2m50 nog overal 5m diep is zoals voorgeschreven in de gemeentelijke parkeerverordening.
Beoordeling: De breedte van de inrit is 4 meter. Gezien de ligging van de inrit nabij de bocht is het niet duidelijk of de zone die is voorzien als inrit over de volledige breedte een diepte heeft van 5 meter. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 10: een mobiliteitsstudie, uitgaande van alle bestaande en reeds bekende toekomstige verkeerslast, ontbreekt.
Beoordeling: In het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 en bijlagen betreffende de omgevingsvergunning is aangegeven wanneer de opmaak van een mobiliteitseffectenstudie verplicht is.
Huidige aanvraag behelst slechts een deel van de verkeersbewegingen, waarbij andere projecten niet in rekening gebracht worden voor de effecten van huidige aanvraag. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 11: Door geen inpandige garages te verplichten is het onduidelijk of carports worden toegelaten naast de woningen of verplicht moeten worden voorzien binnen de bebouwbare zone. Dit moet verduidelijkt worden.
Beoordeling: Carport zijn constructies die enkel toegestaan binnen de zone voor bebouwing.
Indien er geen inpandige garage wordt voorzien moeten er twee staanplaatsen in open lucht worden voorzien. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 12: De aanvraag is in verschillende documenten foutief of tegenstrijdig De archeologienota werd niet geactualiseerd.
Beoordeling: Aangezien het projectgebied ongewijzigd is heeft dit vermoedelijk weinig invloed, gezien het beperkt programma van maatregelen. Bijkomend advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed is vereist. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Gelet op de aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van Adviezen en Vergunningen Vlaams-Brabant en Limburg; Vlaams-Brabant, . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
- Het advies van technische.preventie@zvbw.be, afgeleverd op 17 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van watertoets@vmm.be, afgeleverd op 23 januari 2023 is geen advies.
- Het advies van Toegankelijk Vlaanderen (Inter), afgeleverd op 1 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van vergunningen@farys.be, afgeleverd op 7 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Fluvius, afgeleverd op 19 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Omgevingsloket Telenet, afgeleverd op 19 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Proximus, afgeleverd op 1 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
Overwegende dat de ingediende nieuwe rooilijn te veel onregelmatigheden en onduidelijkheden vertoont, waardoor deze niet eenduidig en aanvaardbaar is. Een aangepast rooilijnplan is hierdoor noodzakelijk;
Overwegende dat inzake Mobiliteit de vereiste aantallen conform de gemeentelijke verordening werden nageleefd. De nieuwe wegenis die door middel van twee bochten is voorzien, heeft het nadelig effect op het gebruiksgemak van de rijweg en veroorzaakt een onveilige verkeerscirculatie. Het gebruik van zulke bochten dient te worden vermeden. De inrichting van de rijweg heeft een negatief effect op de mobiliteit;
Overwegende dat langsheen de nieuwe wegenis een gracht wordt voorzien. De te voorziene buffering en infiltratie gebeurt hoofdzakelijk in de grachten. Een kleiner gedeelte van de buffering wordt gerealiseerd in de buizen van het stelsel zelf. Het RWA-stelsel zal net voor de aansluiting op de bestaande riolering voorzien worden van een stuwconstructie in de gracht. Vanwege de relatief grote helling van het projectgebied zal het RWA-stelsel meer stroomopwaarts nog uitgerust worden met een 2 extra stuwconstructies in de grachten. Op die manier wordt de diepte van het stelsel beperkt;
Overwegende dat het RWA-stelsel een globale buffering heeft van meer dan 250 m³/ha aangesloten verharde oppervlakte. Er werd een totaal infiltratieoppervlak gecreëerd van meer dan 4 m² per 100 m² verharding. De totale oppervlakte bedraagt 1.900 m² (594 m² + 590 m² + 716 m²). Gelet op de buffereis van 600 m³/ha is er een buffervolume van 114 m³ (114.000 liter) gevraagd. Het volume dat is voorzien bedraagt 90 320 liter, hetgeen niet voldoet aan de buffereis van 600 m³/ha. Deze buffereis komt voort uit het feit dat het rioleringsstelsel aangesloten is op een stelsel dat reeds verzadigd is en geen verhoogde debieten kan verwerken. In andere aanvragen in de omgeving werden ook verhoogde buffereisen gesteld om te voldoen aan de gekende waterproblematiek;
Overwegende dat de buffereis van 600 m³/ha niet wordt gehaald. Er dient meer ruimte voor open hemelwaterbuffering worden voorzien. Het is onduidelijk waarom de open grachten niet aansluiten met elkaar en dat deze ter hoogte van de eerste bocht niet verbonden is met het tweede deel van de gracht;
Overwegende de beperkte omvang van de verkaveling (11 percelen voor halfopen en open bebouwing) zal de toename van vervoersbewegingen niet aanzienlijk zijn. Het is mogelijk om voldoende private parkeerplaatsen (verharde zone van de voortuin en toegang tot de garage) voor fietsen en wagens op eigen terrein te voorzien voor elk van de loten in deze aanvraag, conform de geldende parkeerverordening. Er worden tevens 6 openbare parkeerplaatsen gerealiseerd, waardoor er meer dan 2,5 parkeerplaatsen per lot in de aanvraag zijn voorzien. De aanvraag is conform de verordening. De nieuwe wegenis wordt uitgevoerd met bochten, waarbij de effecten van dit type rijweg niet wordt beschreven. De boogstralen zijn nefast voor het gebruiksgemak en de verkeersveiligheid van de wijk;
Overwegende dat er inzake Toegankelijkheid advies werd gevraagd aan Toegankelijk Vlaanderen. Het advies is voorwaardelijk gunstig. Er moet een aangepaste parkeerplaats voorzien worden, conform aan onderstaande bepalingen en uitgevoerd in een toegankelijke verharding. Grasdallen zijn in dat opzicht niet conform. Dit kan op aanvraag gebeuren, indien de noodzaak zich voordoet;
Overwegende dat de bestaande woning, Waalsestraat 86, behouden blijft, waarbij deze aansluit bij de nieuwe wegenis. Hierbij grenst slechts een heel beperkt gedeelte van de nieuwe begrenzing van het lot aan de wegenis. De woning bevindt zich in tweede bouworde, achter lot 4. Aangezien er geen sprake is van een voortuinstrook brengt dit een overdreven verhardingsgraad met zich mee om de noodzakelijke toegangen tot de woning te realiseren. Het behoud van de woning is ingegeven vanuit een maximalisatie van het project en niet de goede ruimtelijke ordening, in die zin is de aanvraag niet bestaanbaar met de goede ruimtelijke ordening;
Overwegende de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat nieuwe wegenisinfrastructuur, inclusief groenzones, dient te worden ingelijfd in het openbaar domein;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de aanleg, de verkeersafwikkeling, het onderhoud en/of herstelling van het (nieuwe) openbaar domein;
Overwegende dat uit de hoger geciteerde stukken en ingediende bezwaren blijkt dat:
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake parkeervoorzieningen Zaventem;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake kernversterking Zaventem;
De Raad beslist inzake de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2022115518 - 2022/74, op basis van de adviezen én de ingediende bezwaarschriften, geen goedkeuring te verlenen met betrekking tot de zaak der wegen, de vaststelling van de rooilijn én het technisch dossier. Het voorgelegde rooilijnplan en technisch dossier worden niet goedgekeurd.
De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een prestatie, terwijl een retributie een bedrag is dat we betalen voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.
De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden de afvaltarieven best als retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan de tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technische dan wel politieke beslissingen. Het college krijgt de taak deze beslissingen uit te voeren.
In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkten is het aangewezen om de afvaltarieven voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van de kostaanpassingen zonder al te grote schokken verloopt. De kosten van de intercommunale zijn zeer sterk gebonden aan de prijzen voor stookolie en aan de loonkosten. Wanneer de tarieven voor dienstverlening onvoldoende de kostprijs dekken, zal dit een negatieve impact hebben op de vennotenbijdrage en op deze wijze op de gemeentelijke financiën.
Het is belangrijk dat de gemeenten in deze tijden voldoende financiële middelen behouden om de sterke sociale noden en noodzakelijke investeringen te kunnen doorvoeren.
Belangrijk is om aan te geven dat de begroting van Interza voor 2023 geen tariefstijgingen voorziet. Nadien zullen er regelmatige evaluaties worden gemaakt conform de Vlaamse regelgeving.
De intercommunale zal verder blijven inzetten op verbeterd sorteergedrag en afvalpreventie, zodat de globale kost voor de inwoners zoals in de voorbije jaren verder kan dalen. Het heeft evenwel beleidsmatig geen zin om de “vervuiling” van een beperkte groep inwoners met bovengemiddeld veel afval verder te subsidiëren ten koste van de gemeentelijke financiële slagkracht. Dit zou bovendien conform Vlarema niet toegelaten zijn.
De ruime vrijstelling voor aanvoer van recycleerbaar afval op de recyclageparken blijft behouden en kan niet zonder toestemming van de gemeenteraad worden gewijzigd. Voor 15 andere afvalsoorten blijft de gratis aanvoer op het recyclagepark gelden.
Gelet op artikel 170§4 grondwet.
Gelet op artikels 40§3, 41, 286§1, 287, 288 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het materialendecreet van 23 december 2011.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaal kringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 01 maart 2021 houdende contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen - aanslagjaren 2021-2025 (aanpassing).
Het retributiereglement met betrekking tot de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Verwijzend naar het Collegebesluit met ref. 2022/115 en het Gemeenteraadsbesluit met ref. 2022/024 vraagt OVAM om bijkomende aanstelling van volgende nieuwe gewestelijke handhavers:
Bahram Maaruf
Michael Sobkowiak
Dirk Verrees
Buvens Benny
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 2 december 202 punt 244 houdende de aanstelling van mevrouw Véronique Janssens als de algemeen directeur van de gemeente Zaventem;
Gelet op de opname van de functie algemeen directeur van de gemeente Zaventem op 1 mei 2023 door mevrouw Véronique Janssens
Gelet dat in een ééngemeentezone de gemeentesecretaris optreedt als politiesecretaris;
Gelet dat bij afwezigheid van de secretaris (verlof, ziekte, ...) een vervanger dient aangeduid te worden. Deze vervanger dient aan dezelfde aanstellingsvoorwaarden te voldoen en derhalve ook lid te zijn van het calogpersoneel of van het personeel van een gemeentelijke administratie. Om die reden kan noch de korpschef, noch een lid van de raad of het college de functie van secretaris vervullen tijdens diens afwezigheid.
Overwegende dat Mevr. Karen De Maere , afdelingshoofd Interne Zaken bij het gemeentebestuur aangesteld werd als vervanger van de Algemeen Directeur bij diens afwezigheid of verhindering zodat het logisch is om haar eveneens aan te duiden als vervanger voor de politiesecretaris .
Gelet dat de politiesecretaris door de wet belast wordt met het opstellen, overschrijven en ondertekenen van de notulen van de raad en het college (die, na hun overschrijving, ook door de voorzitter zullen worden ondertekend). Daarnaast is hij eveneens belast met uitvoerende administratieve taken die nodig zijn voor het samenroepen van de politieraad en het politiecollege;
De gemeenteraad of de politieraad kan aan de politiesecretaris een toelage toekennen die niet hoger mag zijn dan het maximale bedrag dat door de Koning is bepaald voor de toelage van de bijzondere rekenplichtige [cfr koninklijk besluit van 29 november 2001 tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone (B.S. 12 december 2001)];
Gelet dat de politieraad deze vergoeding dient vast te stellen in functie van de hoeveelheid en de kwaliteit van de door de secretaris verrichte prestaties, en rekening houdend met het feit of hij al dan niet buiten de normale diensturen of meer dan 38 uur per week werkt.
Gelet dat deze vergoeding bijgevolg verbonden is aan de functie van secretaris en niet aan de persoon;
Gelet dat het toekennen van de toelage voor de secretaris de bevoegdheid is van de politieraad of de gemeenteraad aangezien deze instantie de secretaris aanwijst;
Gelet op de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP) (B.S. 5 januari 1999);
Gelet op het Koninklijk besluit van 29 november 2001 tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone (B.S. 12 december 2001);
Gelet op de Omzendbrief PLP 32 van 15 oktober 2003 betreffende de werking van de politieraad en het politiecollege (B.S. 27-10-2003).
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 21:10.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter