De voorzitter opent de zitting op 20/10/2025 om 19:34.
Op 17 september 2025 was er een algemene vergadering bij Woontrots.
De gemeente heeft de notulen van deze vergadering ontvangen via mail van 23 september 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de RvB van Woontrots van 17 september 2025
De gemeenteraad keurt de notulen en zittingsverslag van de vergadering van 29 september 2025 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 september 2025 goed.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “ Organisatie van voor- en naschoolse opvang en vakantieopvang voor kleuters in de gemeente Zaventem in kader van het BOA-decreet” een bestek met nr. CAD/2025/001/1793/BOA werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht ( Organisatie van voor- en naschoolse opvang en vakantieopvang voor kleuters in de gemeente Zaventem in kader van het BOA-decreet), raming: € 2.760.086,80 excl. btw of € 3.339.705,03 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 ( Organisatie van voor- en naschoolse opvang en vakantieopvang voor kleuters in de gemeente Zaventem in kader van het BOA-decreet), raming: € 2.760.086,80 excl. btw of € 3.339.705,03 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 5.520.173,60 excl. btw of € 6.679.410,06 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 24 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode 61305300/Vrije T/0751/01 (actie/raming AC000099/MJP003607) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 6 oktober 2025, punt CBS/2025/2444, houdende : “ Organisatie van voor- en naschoolse opvang en vakantieopvang voor kleuters in de gemeente Zaventem in kader van het BOA-decreet. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode 61305300/Vrije T/0751/01 (actie/raming AC000099/MJP003607) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren;
Totaalbedragen raming van de basisopdracht (24 maanden)
Raming btw incl.: € 3.339.705,03
Niet vastgelegd krediet: € 72.143,34 (Saldo “totaal krediet” - “totaal vastgelegd op dit krediet”)
Totaalbedragen raming van de basisopdracht (24 maanden + 24 maanden)(
(De totale raming houdt rekening met de verlengingen (hetzij door vermenigvuldiging van het bedrag van de basisopdracht voor identieke verlengingen, hetzij door optelling van het geraamde bedrag van de basisopdracht en het geraamde bedrag van elke verlenging indien deze verschillen.)
Raming btw incl.: € 6.679.410,06
Artikel 1: - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. CAD/2025/001/1793/BOA en de raming voor de opdracht “ Organisatie van voor- en naschoolse opvang en vakantieopvang voor kleuters in de gemeente Zaventem in kader van het BOA-decreet”, opgesteld door de Centrale Aankoopdienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 5.520.173,60 excl. btw of € 6.679.410,06 incl. 21% btw.
Artikel 2: - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4: - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2025, op budgetcode 61305300/Vrije T/0751/01 (actie/raming AC000099/MJP003607) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren. Deze raming zijn de bedragen zonder rekening te houden met de BOA-basissubsidie + BOA boostsubsidie conform nader toegelicht in de bespreking van vrijdag 10 oktober met onder meer de financieel directeur, dhr. Decraene Johan.
Overwegende dat IGEMO een groepsaankoop heeft gevoerd aangaande “duurzame voertuigen”. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen - GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden.
Overwegende dat IGEMO optreedt voor diverse lokale besturen als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Overwegende dat de raad van bestuur van IGEMO op 28 januari 2022 de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop heeft gegund aan diverse partijen in functie van de percelen. Het volledige gunningsverslag is ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info.
De opdracht werd gesloten op 19 april 2022.
De gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Gemeente Zaventem sloot op basis van het bestek met nummer CAD/2025/001/Pol/1791/ met de ondernemer
- GILCON BVBA, Geldenaaksebaan 321 te 3001 Heverlee;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Instap in raamovereenkomst voor de aankoop van 2 anonieme voertuigen voor Politie via I.G.E.M.O (gestroomd)” wordt geraamd op € 60.244,13 excl. btw of € 72.895,40 incl. 21% btw;
Overwegende dat CAD voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan GILCON BVBA tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2025 met MJP000465/AC000006 van de investeringen;
Overgedragen budget van 2024.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 6 oktober 2025, punt 58976, houdende : “Instap in raamovereenkomst voor de aankoop van 2 anonieme voertuigen voor Politie via I.G.E.M.O (gestroomd) . Goedkeuring gunning”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 1: - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. “GUBES2100005” en aan de gunning van 2 anonieme politievoertuigen. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen ” voor de opdracht “Instap in raamovereenkomst voor de aankoop van 2 anonieme voertuigen voor Politie via I.G.E.M.O (gestroomd)”, opgesteld door de ontwerper, IGEMO (Intercommunale voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en omgeving), Schoutetstraat 2 te 2800 Mechelen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De offerte bedraagt 60.244,14 excl. btw of € 72.895,41 incl. 21% btw (commissie inbegrepen van € 1.640 excl. btw en € 1.984,4 incl. btw).
Artikel 2: - Bovengenoemde opdracht werd gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: - Deze opdracht wordt gegund aan GILCON BVBA ,tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver, via de raamovereenkomst die IGEMO sloot op basis van het kaderbestek met nummer GUBES2100005.
Artikel 4: - De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. GUBES2100005.
Artikel 5: - De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in 2025 met MJP000465/AC000006 van de investeringen.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 september 2025.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 19 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 18 december 2025 plaatsheeft in “Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden (Dilbeek)”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Zaventem op digitale wijze op 19 september 2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen/voorgestelde partiële splitsing en (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;
Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’;
Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026;
Gelet op het feit dat de Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde in zitting van 18 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
Gelet op de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Halle-Vilvoorde voorstellen waarbij de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en de stad Vilvoorde voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zullen treden en zullen toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius op 18 december en de bevestiging van de mandaten.
Gelet op de college beslissing van 6 oktober 2025;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kernversterking van de gemeente Zaventem zoals vastgesteld op 14 december 2020
Gelet op de VCRO, met betrekking tot de procedure en bepalingen inzake de opmaak van een stedenbouwkundige verordening;
Overwegende de beleidskeuze conform de beleidsverklaring 2024-2030
Overwegende het verslag van de omgevingsraad (GECORO) van 23 mei 2025;
Overwegende het advies van Team MER met dossiernummer SCRSV25002
Overwegende het openbaar onderzoek
Overwegende de publicatie in de gemeenteberichten van september – oktober 2025
Overwegende de bekendmaking in het Belgisch staatsblad van 29 augustus 2025
Overwegende het gunstig advies van de Provincie Vlaams-Brabant zonder opmerkingen;
Overwegende het advies van het Departement omgeving, zonder opmerkingen;
Overwegende dat er 2 bezwaarschriften werd ingediend. De gevraagde aanpassingen van bezwaarschrift 1 vormen tekstuele verbeteringen inzake leesbaarheid welke inhoudelijk geen gevolgen hebben. Ingevolge dit bezwaarschrift kan de volgende beoordeling worden gegeven:
Overwegende dat het tweede bezwaarschrift ingaat op verkavelingen met wegenis en in 2de bouworde, waarbij dit artikel volgens de bezwaarindiener tegen de bevolkingstoename en woonnood in gaat. Ingevolge dit bezwaarschrift kan de volgende beoordeling worden gegeven:
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gestelde opmerkingen uit het bezwaarschrift en stelt de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kernversterking vast.
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt het college op de nodige stappen te ondernemen inzake het verdere verloop van de procedure.
Overwegende de GECORO van 30 september 2025, waarbij vastgesteld moet worden dat er geen beoordeling dient te gebeuren van de adviezen of bezwaren, daar er geen aanpassingen gevraagd of geformuleerd werden; |
Overwegende dat er naar aanleiding van dit openbaar onderzoek geen aanpassingen zijn doorgevoerd en derhalve de versie zoals voorlopig vaststelt op 23 juni 2025 ongewijzigd is gebleven;
- de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in de artikels 2.2.18- 2.2.25 de nadere regels inzake een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
- overwegende het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen, goedgekeurd op 17 februari 2017.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk RUP Recy Park definitief vast.
Artikel 2:
Het gemeentelijk RUP Recy Park bestaat uit:
- procesnota met bijlagen;
- toelichtingsnota met bijlagen;
- plan bestaande toestand;
- voorschriften;
- grafisch plan;
- register planbaten-planschade-kapitaalschade,
Artikel 3:
De gemeenteraad draagt het college op de nodige administratieve stappen te ondernemen met het oog op de publicatie en uitvoerbaarheid van dit RUP.
Gelet op het gemeentelijk RUP Recy park, zoals vastgesteld op 20 oktober 2025 door de gemeenteraad Zaventem
Gelet op het college besluit van 6 oktober 2025;
Overwegende dat het bedrijf van Pachtebeke historisch gezien steeds op deze locatie heeft gelegen
Overwegende dat het bedrijf momenteel een uitvoerbare omgevingsvergunning heeft
Overwegende dat het bedrijf eigendom is van de gronden waarover de overeenkomst gaat inzake de planbaten
Overwegende dat de gemeente Zaventem eigenaar is van alle gronden waarover de planschade gaat
Overwegende dat de overeenkomst de schade dekt aan de gronden in eigendom van de gemeente
Overwegende dat sinds de aanpassingen binnen de wetgeving, de planbaten ten goede komen aan de gemeente, voor RUP’s vastgesteld na 15 april 2024;
Overwegende dat deze overeenkomst budgettair de minwaarde compenseerd op de verkavelingen in Moorselveld
Overwegende dat het RUP zorgt voor een evenwicht op vlak van de bescherming van de open ruimte;
Gelet op de VCRO, inzonderheid de planbaten en planschade regeling
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 22 maart 2024 over het realisatiegericht instrumentarium
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 29 mei 2009 betreffende sommige aspecten van de planbatenheffing
Gelet op het decreet lokale besturen
Deze overeenkomst werd nagekeken door advocatenbureau Rasschaert op juridische correctheid. Daarnaast dient het MJP000609 te worden verlaagd met 4 miljoen euro, daar middels het RUP en deze overeenkomst deze gronden niet langer verkoopbaar zijn en de ontvangsten dus verlaagd moeten worden met hetzelfde bedrag. Daarnaast zal er 4 miljoen euro inkomsten binnen komen, deze worden voorgesteld om te worden geboekt opMJP003809 (andere instellingen). Deze bedragen worden doorgevoerd bij de volgende aanpassingen van de meerjarenbegroting. Op deze manier zal deze overeenkomst budgettair in evenwicht zijn.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst goed en vraagt het college de verdere afhandeling van deze overeenkomst te doen geschieden.
Overwegende dat de voorlopige oplevering van de fietssnelweg F3 plaatsgevonden heeft op donderdag 15 december 2022 ;
Overwegende dat fietssnelweg F3 op het grondgebied van de gemeente Zaventem tijdens de wintermaanden sneeuw- en ijsvrij gehouden wordt door de dienst Openbaar Domein van de gemeente Zaventem ;
Overwegende noch AWV noch De Werkvennootschap (DWV) instaan voor het strooien van de fietssnelweg F3 ;
Overwegende dat in 2022 onderling overeengekomen werd door de gemeenten Zaventem en Machelen dat de dienst Openbaar Domein van de gemeente Zaventem tijdens de wintermaanden 2022-2023 de fietssnelweg F3 op het grondgebied van de gemeente Machelen sneeuw- en ijsvrij zou houden ;
Overwegende dat tijdens de winterperiode 2023-2024 de fietssnelweg F3 op het grondgebied van de gemeente Machelen sneeuw- en ijsvrij zijn gehouden door de dienst Openbaar Domein van de gemeente Zaventem (collegebeslissing gemeente Machelen d.d. 23 oktober 2023) – overeenkomst tussen de gemeente Machelen en de gemeente Zaventem d.d. 10 oktober 2023) ;
Overwegende dat tijdens de winterperiode 2024-2025 de fietssnelweg F3 op het grondgebied van de gemeente Machelen sneeuw- en ijsvrij zijn gehouden door de dienst Openbaar Domein van de gemeente Zaventem (collegebeslissing gemeente Machelen d.d. 24 september 2024) – overeenkomst tussen de gemeente Machelen en de gemeente Zaventem d.d. 24 september 2024 ;
Overwegende dat door de gemeente Machelen bij mail d.d. 25 augustus 2025 aan de gemeente Zaventem de vraag gesteld werd om ook voor de wintermaanden 2025-2026 (zelfde periode dan de wintermaanden bij AWV), nl. van de 3de maandag van oktober (20.10.2025) tot de 4de maandag van april (27.04.2026) de fietssnelweg F3 op het grondgebied van de gemeente Machelen sneeuw- en ijsvrij te houden ;
Overwegende dat tussen de gemeentebesturen van Zaventem en Machelen overeengekomen werd om onderstaande trajecten (zie eveneens bijgevoegde luchtfoto) op het grondgebied van de gemeente Machelen door de gemeente Zaventem sneeuw- en ijsvrij te houden gedurende een periode van 6 maanden (20.10.2025 – 27.04.2026) :
Begrepen in het projectgebied :
* Het fietstraject tussen het stationsplein L. Vankeerberghenstraat langs de treinspoorlijn 36 Brussel-Leuven tot de fietsbrug over de Ring om Brussel (R0).
Lengte 1168 lm - breedte 5,00 m (rode kleur)
* De fietsbrug over de R0
Lengte 70 lm - breedte 5,00 m (oranje kleur)
* De aantakkende fietsroute naar de Culliganlaan
Lengte 139 lm – breedte 3,00 m (roeze kleur)
* De aantakkende fietsroute Keiberg-Kouterveld
Lengte 67 lm – breedte 3,60 m (107 lm waarvan 40 lm op grondgebied Zaventem)
(donkergroene kleur)
* De bochtaansluiting met de Grensstraat
Lengte 34 lm – breedte 3,50 m (blauwe kleur)
* Aandeel fietsparking langsheen Grensstraat
180 m² (grijze kleur)
Overwegende dat op het traject volgende specifieke constructies gelden waar volgende restricties gelden :
* Ongelijkgrondse infrastructuur (‘fietsbalkon’) doorheen het bestaande gebouw glazed box met onderliggende fietsenstallingen : niet gekend
* Fietsonderdoorgang onder A201 met beperkingen : hoogte beperkt tot 2,40 m, gewicht beperkt tot 4 ton
Overwegende dat door de gemeente Zaventem elke maand een betalingsaanvraag en factuur opgemaakt worden aan de gemeente Machelen voor de uitgevoerde werken, volgens onderstaand tarief :
Standaard wordt 1 (één) uurprestatie gerekend per strooibeurt over het totale traject zoals hiervoor vernoemd.
De prijs wordt bepaald als volgt :
Strooien tijdens de dag (tussen 6h en 22h) : 168,56 euro/h excl. BTW of 203,96 euro/h incl. BTW 21 %
* Bestuurder : 79,63 euro / uur
* Tractor met aanhangwagen : 84,11 euro / uur
* Pekel (zak 25 kg) : 4,82 euro / uur
Strooien tijdens de nacht (tussen 22h en 6h) : 208,38 euro/h excl. BTW of 252,13 euro/h incl. BTW 21 %
* Bestuurder : 119,44 euro / uur
* Tractor met aanhangwagen : 84,11 euro / uur
* Pekel (zak 25 kg) : 4,82 euro / uur
Strooien tijdens de zon- en feestdagen en nacht (tussen 22h en 6h) : 248,20 euro/h excl. BTW of 300,32 euro/h incl. BTW 21 %
* Bestuurder : 159,26 euro / uur
* Tractor met aanhangwagen : 84,11 euro / uur
* Pekel (zak 25 kg) : 4,82 euro / uur
De bedragen gelden voor de periode, gelijklopend met de winterperiode van AWV, nl. van 20 oktober 2025 tot 27 april 2026 ;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Machelen d.d. 30 september 2025 ;
Gelet op de voorgelegde overeenkomst tussen de gemeentebesturen Machelen en Zaventem ;
Overwegende dat de goedkeuring van de overeenkomst tussen de gemeenten Machelen en Zaventem dient bevestigd te worden door de gemeenteraad ;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. , houdende : “Sneeuw- en gladheidsbestrijding door de gemeente Zaventem van de fietssnelweg F3, gelegen op het grondgebied Machelen, op kosten van de gemeente Machelen. Winter 2025-2026. Bevestiging goedkeuring overeenkomst tussen gemeentebesturen Zaventem en Machelen”
Overwegende dat door de gemeente Zaventem elke maand een betalingsaanvraag en factuur opgemaakt worden aan de gemeente Machelen voor de uitgevoerde werken en volgens de tarieven hiervoor vernoemd.
Artikel 1 : - Akkoord te gaan om, zoals overeengekomen met de gemeente Machelen, onderstaande trajecten (zie eveneens bijgevoegde luchtfoto) op het grondgebied van de gemeente Machelen door de gemeente Zaventem sneeuw- en ijsvrij te houden gedurende de periode, gelijklopend met de winterperiode van AWV, nl. van 20 oktober 2025 tot 27 april 2026 :
Begrepen in het projectgebied :
* Het fietstraject tussen het stationsplein L. Vankeerberghenstraat langs de treinspoorlijn 36 Brussel-Leuven tot de fietsbrug over de Ring om Brussel (R0).
Lengte 1168 lm - breedte 5,00 m (rode kleur)
* De fietsbrug over de R0
Lengte 70 lm - breedte 5,00 m (oranje kleur)
* De aantakkende fietsroute naar de Culliganlaan
Lengte 139 lm – breedte 3,00 m (roeze kleur)
* De aantakkende fietsroute Keiberg-Kouterveld
Lengte 67 lm – breedte 3,60 m (107 lm waarvan 40 lm op grondgebied Zaventem)
(donkergroene kleur)
* De bochtaansluiting met de Grensstraat
Lengte 34 lm – breedte 3,50 m (blauwe kleur)
* Aandeel fietsparking langsheen Grensstraat
180 m² (grijze kleur)
Er rekening mee te houden dat op het traject volgende specifieke constructies gelden waar volgende restricties gelden :
* Ongelijkgrondse infrastructuur (‘fietsbalkon’) doorheen het bestaande gebouw glazed box met onderliggende fietsenstallingen : niet gekend
* Fietsonderdoorgang onder A201 met beperkingen : hoogte beperkt tot 2,40 m, gewicht beperkt tot 4 ton
Artikel 2 : - Voor de uitgevoerde werken wordt door de gemeente Zaventem elke maand een betalingsaanvraag en factuur overgemaakt aan de gemeente Machelen tegen een tarief van :
Standaard wordt 1 (één) uurprestatie gerekend per strooibeurt over het totale traject zoals hiervoor vernoemd.
De prijs wordt bepaald als volgt :
Strooien tijdens de dag (tussen 6h en 22h) : 168,56 euro/h excl. BTW of 203,96 euro/h incl. BTW 21 %
* Bestuurder : 79,63 euro / uur
* Tractor met aanhangwagen : 84,11 euro / uur
* Pekel (zak 25 kg) : 4,82 euro / uur
Strooien tijdens de nacht (tussen 22h en 6h) : 208,38 euro/h excl. BTW of 252,13 euro/h incl. BTW 21 %
* Bestuurder : 119,44 euro / uur
* Tractor met aanhangwagen : 84,11 euro / uur
* Pekel (zak 25 kg) : 4,82 euro / uur
Strooien tijdens de zon- en feestdagen en nacht (tussen 22h en 6h) : 248,20 euro/h excl. BTW of 300,32 euro/h incl. BTW 21 %
* Bestuurder : 159,26 euro / uur
* Tractor met aanhangwagen : 84,11 euro / uur
* Pekel (zak 25 kg) : 4,82 euro / uur
De bedragen gelden voor de periode, gelijklopend met de winterperiode van AWV, nl. van 20 oktober 2025 tot 27 april 2026
Artikel 3: - De goedkeuring van de overeenkomst, opgemaakt door de gemeente Machelen, tussen de gemeentebesturen van Machelen en Zaventem, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 06 oktober 2025, te bevestigen.
Artikel 4 : - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Gelet op de langdurige afwezigheid van een INP Verkeer Administratie (44-34065-01) sinds 01/08/2024;
Gelet op de goedkeuring aanvraag non-activiteit voorafgaand aan de pensionering (NAVAP) van een INP Wijk – Bedrijven (44-34076-12) met ingang vanaf 01/01/2026;
Gelet op de 5 openstaande vacatures bij team Wijk;
Gelet dat door de langdurige afwezigheid wegens ziekte en de openstaande vacatures zowel team Wijk en team Verkeer kampen met een verhoogde werklast en nood hebben aan versterking;
In afwachting van een officiële aanpassing van het organogram en het tegemoet komen aan de hoge werklasten binnen de operationele diensten zijn deze twee bijkomende contractuele functies noodzakelijk om team Wijk en team Verkeer te ondersteunen wenst de zone twee Assistenten niveau C aan te werven met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur;
Gelet op de functiebeschrijvingen van 1 Assistent team Wijk Bedrijven en 1 Assistent Verkeer Administratie in bijlage;
Gelet dat het om een aanwerving gaat buiten de goedgekeurde personeelsformatie, is enkel een contractuele aanwerving mogelijk;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings-en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ)
Overwegende dat deze bijkomende functies van Assistent team Wijk Bedrijven en team Verkeer Administratie nog niet voorzien is in de goedgekeurde personeelsformatie dd. 30 mei 2023 punt 114;
Gelet dat er momenteel 23 openstaande vacatures zijn in het operationeel kader, is er voldoende budget beschikbaar voor twee bijkomende contractuele aanwervingen in het administratief- en logistiek kader;
Gelet dat, indien nodig, voldoende budget beschikbaar kan gesteld worden via een verschuiving binnen de budgetsleutel 62010100 “wedden van operationeel personeel” en de “wedden van CALOG”;
Gelet dat de loonkost van een personeelslid niveau CC1 in het administratief- en logistiek kader voordeliger is dan deze van een operationeel personeelslid in het basiskader met loonschaal B1;
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om, in afwachting van een aanpassing van het organiek kader van de politiezone Zaventem, nog twee bijkomende vaste assistenten niveau C contractueel aan te werven buiten goedgekeurde personeelsformatie, via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur met een wervingsreserve van 24 maanden.
Artikel 2: De vacatures van Assistent team Wijk bedrijven en Assistent team Verkeer administratie zullen gepubliceerd worden op de website van Jobpol van de Federale Politie.
Artikel 3: De kandidaten voor de betrekkingen vermeld in artikel 1 zullen onderworpen worden aan een interview met de korpschef die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal moeten voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekkingen.
Artikel 4: Dit besluit wordt overgemaakt aan:
De voorzitter sluit de zitting op 20/10/2025 om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter