Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 02/01/2019 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
Ingrid Holemans, Burgemeester
Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
Wim Debruyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 02/01/2019 om 19:30.

  • Openbaar

    • -01- Algemeen beleid en coördinatie administratie Gemeente en OCMW

      • Besluit

        • Opening openbare vergadering.

        • Kennisneming van de geldigheidsverklaring van de verkiezingen ( brief raad voor verkiezingsbetwistingen van 10 december 2018)

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          Gelet op de brief dd. 10 december 2018 van de Raad voor verkiezingsbetwistingen houdende de beschikking van 05 december 2018 ;

          Overwegende dat de Raad voor verkiezingsbetwistingen bij deze beschikking verklaart dat het proces-verbaal van het hoofdbureau van de gemeente Zaventem over de vaststelling van de zetelverdeling tussen de lijsten en van de rangorde van de raadsleden en hun opvolgers juist is.

          Overwegende dat de Raad voor verkiezingsbetwistingen de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 geldig verklaart.

           

           

          Gelet op art. 203 en 204 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08.07.2011.

          Gelet op art.28 van het Decreet van 04.04.2014 betreffende de organisatie en rechtspleging van sommige Vlaamse bestuurscolleges.

          Gelet op art. 6 van het Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur.

           

           

           
        • Mededeling over de benoeming en eedaflegging van de burgemeester

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          Overwegende dat de voorgedragen Burgemeester, mevr. Ingrid Holemans de eed in handen van de Gouverneur nog niet heeft afgelegd.

          Overwegende dat mevr. Ingrid Holemans de eed zal afleggen op donderdag 03 januari 2019 om 16u15.

          Gelet op art. 59 van het Decreet Lokaal Bestuur waarin bepaald wordt dat de vorige Burgemeester (zijnde mevr. Ingrid Holemans) in functie blijft op basis van de eedaflegging in 2016.

          Gelet op het artikelen 58,59,60,61 en 62 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2018/3 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode dd. 26 oktober 2018.

        • Installatie van de gemeenteraadsleden en vastselling van hun rangorde. a) kennisneming afstand van mandaat b)kennisneming verontschuldigingen c)onderzoek van de geloofsbrieven d) eedaflegging in alfabetische volgorde, in de handen van de voorzitter van de installatievergadering e)vaststelling van de samenstelling van de raad en de rangorde van de gemeenteraadsleden

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          Overwegende dat de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 05 december 2018 geldig werden verklaard.

          a/Kennisneming afstand van mandaat

          Overwegende dat de volgende verkozenen schriftelijk hebben laten weten aan de uittredende voorzitter afstand te doen van hun mandaat:

          • dhr. Frank Decubber, verkozen op lijst nr. 2 N-VA, liet via e-mail van 30 november 2018 weten dat hij afstand doet van zijn mandaat als gemeenteraadslid.
          • mevr. Marise Deraedemaeker, verkozen op lijst nr. 2 N-VA, liet via brief van 03 december 2018 weten dat zij afstand doet van haar mandaat als gemeenteraadslid.

          Overwegende dat de volgende opvolgers in aanmerking komen om het mandaat op te nemen:

          • dhr. Alfons Piessens als eerste opvolger voor N-VA
          • mevr. Live Maes als tweede opvolger voor N-VA.

          b/Kennisneming verontschuldigingen

          Overwegende dat de volgende te installeren verkozene afwezig is met opgave van reden, zijnde verblijf in het buitenland, en dus de eed pas op een volgende gemeenteraadszitting, zijnde op maandag 28 januari 2019, kan afleggen :

          • dhr. Jean-Marc Mativa, verkozen op lijst nr. 7 UF (kennisgeving via e-mail)
          c/ Onderzoek van de geloofsbrieven
          Overwegende dat alle geloofsbrieven van de verkozenen die opgeroepen zijn om de eed af te leggen tijdig werden ingediend, en dat deze ter inzage werden gelegd met respect voor de decretale bepalingen ter zake.
          Overwegende dat uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat alle verkozenen en de twee opvolgers, die uitgenodigd worden heden de eed af te leggen, voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op eer verklaar hebben zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.
          Overwegende dat uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat alle verkozenen en de twee opvolgers, die uitgenodigd worden heden de eed af te leggen, voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
          Overwegende dat er geen elementen zijn waaruit zou blijken dat de verkozenen en de twee opvolgers zich in een situatie van onverenigbaarheid bevinden.
          Overwegende dat de verkozenen en de twee opvolgers die opgeroepen werden om de eed af te leggen, de volgende eed hebben afgelegd in handen van de uittredend voorzitter (of indien van toepassing in handen van de Burgemeester): "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
          Overwegende dat niemand van de geïnstalleerde raadsleden verhinderd is.
           
          d/eedaflegging in alfabetische volgorde in handen van de voorzitter van de installatievergadering
          Dhr. Bilal ABARI

          Dhr. Hamid AKAYCHOUH

          Dhr. Roger ARTOIS

          Mevr. Josiane BLANCHE
          Dhr. Frédéric DE GANDT
          Dhr. Robert DE MOL
          Dhr. Tom DE VITS
          Dhr. Bart DEWANDELEER
          Dhr. Wim DRIESEN
          Mevr. Iris ELBERS
          Mevr. Amy GILLE
          Mevr. Ingrid HOLEMANS
          Mevr. Lieve MAES
          Mevr. Natalie MISEUR
          Mevr. Sarah MORTIER
          Dhr. Piet OCKERMAN
          Dhr. Alihsan ÖZKAN
          Dhr. Nicolas PÉVEE
          Dhr. Dirk PHILIPS
          Dhr. Alfons PIESSENS
          Mevr. Véronique PILATE
          Dhr. Erik RENNEN
          Mevr. Martine ROBBERECHTS
          Dhr. Peter ROSEL
          Dhr. Thomas SCHEERLINCK
          Dhr. Lukas SCHILLEBEECKX
          Dhr. Evangelos SPANOUDIS
          Dhr. Nicolas TAVITIAN
          Mevr. Hilde VANCRAENENBROECK
          Dhr. Luc VANDER ELST
           
          Overwegende dat dhr. Jean-Marc Mativa, verontschuldigd voor huidige vergadering, de eed zal afleggen op de volgende gemeenteraad.
           
          e/ Vaststelling van de samenstelling van de raad en de rangorde van de gemeenteraadsleden.
          Overwegende dat, bij toepassing van art. 6§7 van het Decreet Lokaal Bestuur, de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt wordt vastgelegd:
               * Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in.
               * Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste verkiezingen het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald de hoogste rang in.
          Een samenvattende tabel van deze rangorde zal gevoegd worden bij het verslag van deze vergadering.

          Gelet op artikelen 8, 58, 86 en 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08 juli 2011.

          Gelet op artikelen 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 49 en 59 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 inzake de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.

        • Vaststelling van de fracties.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          Overwegende dat de gemeenteraadsleden die op eenzelfde lijst verkozen zijn in principe één fractie vormen.

          Overwegende dat geen enkele lijst een akte van fractievorming heeft ingediend.

          Overwegende dat er geen lijsten zijn die zich onderling hebben verenigd om één fractie te vormen.

          Gelet op art. 36 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur.

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.

        • Verkiezing van de voorzitter van de gemeenteraad

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          Overwegende dat een akte van voordracht van kandidaat-voorzitter op naam van Natalie Miseur werd overhandigd aan de Algemeen Directeur op 28 november 2018.

          Overwegende dat deze akte van voordracht tijdig is ingediend.

          Overwegende dat deze akte van voordracht geen melding maakt van een einddatum en er dus geen opvolger vermeld wordt.

          Overwegende dat de Algemeen Directeur de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter ter zitting overhandigd heeft aan de voorzitter van de installatievergadering.

          Overwegende dat de voorzitter van de installatievergadering heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen en daarmee de ontvankelijkheid van de akte kan bevestigen;

          Overwegende dat bijgevolg de akte 16 handtekeningen draagt zijnde 12 handtekening van verkozen van de lijst nr. 6 Open VLD en 4 handtekeningen van verkozen van lijst nr.3 CD&V.

          Overwegende dat uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de voorgedragen kandidaat, mevr. Natalie MISEUR, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

          Overwegende dat de kandidaat -voorzitter de voorgeschreven eed als gemeenteraadslid heeft afgelegd en er geen specifieke eed als voorzitter van de gemeenteraad dient afgelegd te worden.

           

           

          Gelet op artikelen 6 en 7 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.

        • Verkiezing van de schepenen a) onderzoek akte van voordracht b) verkiezing van de schepenen c) eedaflegging van de schepenen d) samenstelling en rangorde van het college van burgemeester en schepenen e) mededeling bevoegdheidsverdeling college van burgemeeestre en schepenen

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          a/Onderzoek van de akte van voordracht

          Overwegende dat er een gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen werd overhandigd aan de Algemeen Directeur op 28 november 2018;

          Overwegende dat deze akte tijdig werd ingediend;

          Overwegende dat de Algemeen Directeur op 28 november 2018 een afschrift van de gezamenlijke akte van voordracht aan de Burgemeester heeft bezorgd;

          Overwegende dat de Algemeen Directeur de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen ter zitting heeft overhandigd aan de voorzitter van de gemeenteraad;

          Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen;

          Overwegende dat bijgevolg de gezamenlijke akte ondertekend werd door 4 verkozenen van de lijst nr. CD&V en door 12 verkozenen van de lijst nr. 6 Open VLD.

          Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad de ontvankelijkheid van de akte kan bevestigen;

          Overwegende dat de in de ontvankelijke voordrachtsakte zes kandidaat-schepenen worden voorgedragen;

          Overwegende dat dit aantal het maximum voor de gemeente niet overschrijdt en dat daarmee het aantal schepenen is vastgelegd;

          Overwegende dat dat de voorzitter van de gemeenteraad dit aantal ter zitting meedeelt aan de gemeenteraad;

          b)Verkiezing van de schepenen.

          Overwegende dat de voorgedragen kandidaat-schepenen de volgende personen zijn:

          • 1ste schepen: Bart De Wandeleer - verkozen op de lijst nr. 3 CD&V
          • 2de schepen: Dirk Philips - verkozen op de lijst nr. 6 Open VLD
          • 3de schepen: Piet Ockerman - verkozen op de lijst nr. 6 Open VLD
          • 4de schepen: Wim Driesen - verkozen op de lijst nr. 6 Open VLD
          • 5de schepen: Marine Robberechts - verkozen op de lijst nr. 6 Open VLD
          • 6de schepen: Hamid Akaychouh - verkozen op de lijst nr.3 CD&V

          Overwegende dat alle kandidaat-schepenen de eed als gemeenteraadslid hebben afgelegd;

          Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-schepenen voor volgende kandidaat-schepen melding maakt van een einddatum van het mandaat:

          • Hamid Akaychouh - einddatum is 31 december 2021

          Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-schepenen eveneens melding maakt van een opvolger voor de resterende duurtijd van het mandaat:

          • Hamid Akaychouh - met als opvolger Alihsan Özkan vanaf 01 januari 2022

          Gelet op artikelen 42,43,44 en 49 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - start van de lokale en provinciale bestuursperiode;

        • Intentieverklaring meerderheidfracties.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Nicolas Pevee, Evangelos Spanoudis, Amy Gille, Nicolas Tavitian, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Jean-Marc Mativa, Gemeenteraadslid

          Burgemeester Ingrid HOLEMANS leest namens de Open VLD - CD&V meerderheid volgende beleidsverklaring voor :

          Dames en Heren Gemeenteraadsleden,

          Als belangrijkste bestuursorgaan binnen de gemeente is de gemeenteraad, dank zij de rechtstreeks verkozen leden, de vertegenwoordiging van de hele bevolking. Ingevolge de verkiezing van 14 oktober 2018 waarbij de inwoners van Zaventem 31 gemeenteraadsleden verkozen, werd een nieuwe bestuurscoalitie gevormd door Open VLD en CD&V. Deze nieuwe meerderheid neemt vanaf heden 2 januari 2019 de verantwoordelijkheid op voor het gemeentebeleid van de legislatuur 2019-2024.

          Het positief project dat Open-VLD en CD&V presenteert bestaat uit een aantal duidelijke krachtlijnen die we consequent wensen na te leven:

          -         Een gastvrije Vlaamse gemeente waar iedereen welkom is die onze fundamentele waarden respecteert.

          -         Een gemeente met een efficiënt veiligheidsbeleid

          -         Een financieel gezonde gemeente zonder zwaardere fiscale lasten voor haar inwoners

          -         Een groene en milieuvriendelijke gemeente die de stedenbouwkundige voorschriften strikt doet naleven.

          -         Een bereikbare gemeente die werkt aan meer en makkelijker gebruik van ecologische verplaatsingsmodi.

          -         Een gemeente die ijvert voor verkeersluwe woon- en dorpskernen en voorrang geeft aan de zwakke weggebruikers.

          -         Een sociale gemeente die kinderarmoede bestrijdt en het welzijn van iedere burger primordiaal stelt.

          -         Een gemeente die inspraak en communicatie hoog in het vaandel draagt.

          -         Een sportieve en culturele gemeente die het verenigingsleven en de ontplooiing voor alle inwoners en alle generaties ondersteunt.

          -         Een ondernemingsvriendelijke gemeente die de lokale handelaars ondersteunt en de verouderde bedrijventerreinen nieuw leven geeft.

          -         Een gezellige en nette gemeente die misbruiken en sluikstorten onverbiddelijk sanctioneert.

          Dit is geen nominatieve beperkende opsomming maar de grondslag van het beleid dat deze coalitie wil realiseren.

          Het doel is Zaventem zijn statuut van aangename en veilige bruisende gemeente te laten behouden, met een positieve warme onderstroom en kansen tot ontplooiing voor elkeen. Kortom, een zorgzaam Zaventem , waar het gezellig leven is. Een gemeente waarin elke burger gelijke rechten en plichten heeft, en verantwoordelijkheid draagt voor de samenleving. Een Zaventem waar het fier uitdragen van de eigenheid en het respect voor onze eigen fundamentele waarden hand in hand gaan met verscheidenheid.

          Het Decreet over het Lokaal Bestuur, regelt de werking van de gemeenteraad, die op haar beurt een algemene regelgevende bevoegdheid heeft voor zaken van gemeentelijk belang, tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente. M.a.w. de gemeenteraad regelt alles wat van gemeentelijk belang is en beraadslaagt over elk onderwerp dat de hogere overheid haar voorlegt. Het hoeft derhalve geen betoog dat de taken en opdrachten van een gemeentebestuur zeer uitgebreid en vaak ingewikkeld en complex zijn, en dat niet zelden rekening moet worden gehouden met uiteenlopende belangen. Daarbij zijn er juridische en externe algemene ontwikkelingen vanuit andere regio’s,  gewesten, en zelfs landen en de Europese Unie,  die het dagelijkse Zaventemse leven beïnvloeden. Zo behoeft de groei en maatschappelijke evolutie van de nabijgelegen grootstad blijvende opvolging in heel wat opzichten. De aanhoudende internationalisering en de steeds groeiende instroom zal onze aandacht en deze van onze integratiedienst blijven vergen. Daarom zal verder geïnvesteerd worden in een versterking van de integratiedienst, met onder meer extra Nederlandse taallessen en buurtinitiatieven. Deze zijn essentieel, opdat alle inwoners van onze gemeente kansen zouden krijgen actief aan het lokale economische  en culturele leven  deel te nemen. Ons kwalitatief hoogstaand onderwijs is hier een troef om de toekomstige generaties te integreren in onze maatschappij. Zaventem zal zich blijven gedragen als een gastvrije en hoffelijke Vlaamse gemeente, die emancipatie én eerbied voor onze fundamentele waarden promoot. De verdere ontwikkeling van buurt- en schoolopbouwwerk  blijven hierbij basisnoodwendigheden.

          Het spreekt vanzelf dat omwille van deze uitdeining heel wat andere problematieken zoals o.m. klimaat en verkeer onmiskenbaar eveneens een grensoverschrijdende aanpak eisen. Milieu en ecologie stoppen niet aan de gemeentegrenzen. De verkeerslast rond en in een luchthavengemeente, rakend aan een Europese hoofdstad, doorkruist door drukke snel- en gewestwegen, kan alleen maar gezamenlijk aangepakt worden. Een grote inbreng vanuit de Federale Overheid en de gewesten is hier een must en zal opgevolgd worden. Anderzijds zal de gemeente op basis van enquêtes, volksbevragingen en statistieken samen met de professionele inbreng van de verkeerspolitie verder werken aan een strategisch plan voor voetpaden, fietspaden en dorpskernherwaarderingen, met masterplannen voor verkeersluwere centra, die meer plaats en veiligheid bieden aan fietsers en voetgangers. Eén van de studies desbetreffend zal gaan over de herinrichting van het verkeer rond en de parkeerruimte op het Kerkplein in Zaventem, maar ook de centrale pleinen in de andere deelgemeenten komen aan bod. Er zal geijverd worden naar minder auto’s in het hart van de gemeente en een verfraaiing van het wegennet volgens de noodwendigheden, naar milieuvriendelijker vervoer met o.m. uitbreiding van de fietsverbindingen, ook tussen de deelgemeenten, en naar geschikte stalplaatsen voor de wagens die daar wél moeten zijn. Zo zullen reeds in 2019 twee ruimten hiervoor worden ingericht, weliswaar met waterdoorlatende ondergrond. Naast de Maalderij zal een parkeerzone soelaas brengen voor de levendige handelskern in Sterrebeek, en in Zaventem zal een uitbreiding van de Quitmannparking naast het station bijdragen tot meer gebruik van het openbaar vervoer. Ook de blue bikes fietsenuitleendienst in het station zullen we, indien het gebruik ervan toeneemt, uitbreiden.  De transitie van het gemeentelijke wagenpark en de politievloot naar ecologischere transportmiddelen wordt verder gezet.

          We willen als gemeente zoveel mogelijk een modelfunctie invullen tegen de bedreiging van de klimaatverandering door o.m. ander energiegebruik en aankoop en bebossing van resterende open ruimte. We blijven werken aan het behoud van het groen karakter en de uitbreiding van de parkzones.  

          Uiteraard zal de opgestarte inhaalbeweging in het kader van de duurzaamheid ook toekomstgericht worden voortgezet met verdere plaatsing van LED-verlichting, eco verwarmingssystemen voor nieuwe en vernieuwde gebouwen, waterbeheersings- en -zuiveringsinitiatieven, circulaire economie,  het promoten van deelfietsen in de bedrijvenzones, infosessies voor de bevolking, e.d.m.

          Een grote vernieuwing vanaf 2019 is de inkanteling van het OCMW in de gemeente, met de samenwerking van vooral de financiële, administratieve, personeels- en technische diensten. Deze transitie werd het voorbije jaar reeds voorbereid en sedert enkele maanden werden de functies van Algemeen Directeur en Financieel Directeur voor dit uitgebreide bestuur ook ingevuld. De inkanteling wordt ongetwijfeld een grote uitdaging, waarbij zowel van de personeelsleden uit beide entiteiten als van het politieke front extra inspanningen zullen worden gevergd. In elk geval zullen we ervoor zorgen dat dit geen afbreuk zal doen aan het sterk sociaal beleid dat reeds decennia lang in onze gemeente wordt gevoerd. Welzijn voor iedereen blijft een basisprincipe, uiteraard met wederzijdse rechten en verplichtingen. De volgende legislatuur zullen een goede werking van het Sociaal Huis en de strijd tegen kinderarmoede primordiaal zijn. De fysieke realisering van het Huis van het Kind wordt een feit. De seniorenwerking en strijd tegen de eenzaamheid blijft geactiveerd, de zorg ondersteunende diensten worden behouden, evenals de sensibilisering rond gezondheid en welzijn en de samenwerking met de Sociale Raad.

          Alle activiteiten in het kader van onderwijs, onthaal, vrije tijd, welzijn en woonbeleid blijven hefbomen voor het sociaal integratiebeleid. Naast Nederlandse taalcursussen zal ook ander educatief aanbod en digitale alfabetisering verder uitgebouwd blijven worden voor jong en oud. Kwalitatief onderwijs en brede scholen moeten met alle partners kansen bieden voor iedereen. De goede werking en logistieke ondersteuning van het onderwijs zal verder worden bevorderd door de permanente dialoog met de inrichtende machten. Als schoolbestuur zullen we tevens de gemeentescholen blijven aanpassen aan de noden van de tijd, zowel qua infrastructuur en meubilair als qua leermiddelen. Zodra de hogere overheid de aangevraagde subsidies voor de gemeentelijke basisschool in Sint-Stevens-Woluwe zal hebben gegund, zal gestart worden met de 3de fase van de nieuwbouw om het capaciteitsprobleem op te lossen.  Het gemeentebestuur zal ook voldoende kwaliteitsvolle voor- en naschoolse kinderopvang voor alle scholen organiseren.     

          Sport- en cultuurbeoefening zullen voortdurend worden gestimuleerd. De assistentie van de gemeentelijke sport- cultuur- en jeugddiensten zullen ervoor blijven zorgen dat de samenwerking met de sport-, cultuur- en jeugdraden optimaal blijft. Goede contacten met de verenigingen, alsook het onderhoud, de renovatie en de uitbouw van geschikte infrastructuur blijven hierin essentieel. Voor de nodige grote vernieuwingen zal spoedig gestart worden met  studiewerken om tijdig oplossingen te kunnen bieden voor opgeleefde constructies. Om daarbij ook de financiële knopen door te hakken zal terzelfdertijd uitgekeken worden naar mogelijke gunstige samenwerkingsverbanden.  Zo zal b.v. een studie worden opgestart voor de vervanging van zwembad De Motte. Ter vervanging van het verwijderde skateterrein wordt bij de andere sportcomplexen een bijkomende grond aangekocht langs de Quinkensstraat. Daar zal een skatebowl de jonge skaters geschikte sportieve ontspanningsruimte aanbieden. Er wordt ook gezorgd voor een overdekking van het petanqueterrein aan de sporthal in Zaventem. De terbeschikkingstelling van zowel de gemeentelijke sportzalen en -buitenruimten, als de cultuurruimten aan de lokale bevolking blijft van kracht.  De Communicatiedienst zal samen met de verenigingen, de Raden, de Sport-, Jeugd- en Cultuurdienst alsook het  Cultuurcentrum en de Bib De Factorij de ruime programmatie met vaste en nieuwe evenementen voor alle lagen van de bevolking nog meer in het daglicht brengen en onze gemeente sportief, cultureel en toeristisch op de kaart blijven zetten.  Ieder kind dat in Zaventem woont zal aangezet worden gebruik te maken van zowel de sport- als de jeugd- en cultuurinfrastructuur. Dit is immers een belangrijk element dat het jonge individu leert deel uit te maken van de groep en samen te leven. Het nieuwe bestuur wenst  met het brede aanbod voor sport-, cultuur- en jeugdbeleid  ervoor te zorgen dat elke burger actief of passief wordt betrokken in het recreatief beleid en mensen aldus worden samengebracht. Immers samen spelen, samen sporten en samen denken en genieten leidt tot samen werken en samen leven, de basis voor een hechte band die noodzakelijk is in een maatschappij waarin het aangenaam toeven is en eenzaamheid wordt geweerd. De sociale inschrijvingssystemen voor wie het financieel moeilijk heeft blijven bestaan. De werking van de gemeentelijke Kunstacademie zal haar reeds ruime keuzemogelijkheden waar nodig blijven actualiseren of uitbreiden, en toegankelijk houden voor iedereen.

          Ook de jeugdwerking door Chiro’s, Scouts en jeugdhuizen zal blijvend ondersteund worden, zowel door het aanbieden van veilige infrastructuur als door het maken van goede afspraken en het inspelen op de noden. In die optiek zal een actief belevingsonderzoek worden opgestart waarvan het resultaat de basis wordt voor het te voeren jeugdbeleid. Waar nodig zal het ontspannings- en educatief aanbod voor jongeren en kinderen nog worden uitgebreid, en tijdens de vakantieperiodes zo mogelijk ook qua agenda worden opgesteld in functie van activiteiten voor de verschillende leeftijden op hetzelfde moment, zodat alle kinderen van eenzelfde familie tegelijkertijd recreatief actief kunnen zijn. Eén van onze doelstellingen voor deze legislatuur is het behalen van het label Kindvriendelijke Gemeente.    De nieuwe jeugdlokalen op het Imbroek zullen worden afgewerkt en door de Scouts en de Speelpleinwerking  in gebruik genomen. De Europascouts zullen op de grond, die door de gemeente in erfpacht wordt gegeven, ook hun nieuwe stek kunnen optrekken en voor Chiro Mik-Mak  wordt gewerkt aan vaste infrastructuur naast Jeugdclub Tonzent in het uitgebreide en opnieuw beboste Zeenpark.

          Om jongeren de kans te bieden als volwassene in hun thuisgemeente te blijven en hier hun gezin uit te bouwen zal het gemeentebestuur deze nieuwe legislatuur sociale kavels toekennen rekening houdend met de zelfde klemtonen als anno 2018, nl. de sociale- en  gezinssituatie, de band met Zaventem, de taalkennis of de positieve ingesteldheid en bereidheid tot het leren van het Nederlands

          De achtereenvolgende vorige gemeentebesturen creëerden een gezond financieel beleid dat tevens fiscaal vriendelijk en vooruitziend is. Deze nieuwe coalitie wenst diezelfde weg van de deugd te bewandelen en zal de tering naar de nering blijven zetten. Een belangrijk element daarbij is het behoud van het bedrijfsvriendelijke klimaat waarvoor Zaventem reeds decennia gekend is. Immers, het zorgt voor ruime tewerkstelling en een bloeiende gemeente met gelukkige inwoners. We zullen daarom ook voor de komende jaren een beleid voeren dat ondernemen aanmoedigt en lokale ondernemers en handelaars ondersteunt. Om de constructieve samenwerking met de handelsverenigingen niet alleen verder te zetten maar nog te verbeteren, zal met een gespecialiseerde werkkracht een bijkomend loket Zaventemse Economie worden uitgebouwd, specifiek voor de behandeling van vragen en dossiers van ondernemers, handelaars, zelfstandigen en bedrijven. Daarmee willen we tevens een antwoord bieden aan de grote nood aan informatie rond ontwikkelingsmogelijkheden voor bedrijven die op grotere schaal willen investeren in onze gemeente. Zaventem is immers de tweede economische pool van ons land en moet zich competitief tonen ten opzichte van vergelijkbare Europese polen. Het is daarom cruciaal onze troeven ten aanzien van potentiële investeerders sterker in de markt te zetten. Het gaat dan onder meer over onze strategische ligging en de ruime en vernieuwde mogelijkheden op onze bedrijventerreinen. Om deze troeven beter kenbaar te maken is er nood aan een gespecialiseerd contactpunt.

          Vanuit dit informatiepunt zullen ook samen met b.v. Unizo en VOKA op gezette tijdstippen fora georganiseerd worden waar best practices kunnen worden uitgewisseld onder geïnteresseerden. Ter bevordering van de contacten zal eveneens jaarlijks een netwerkmoment plaatsvinden, waarop alle ondernemers worden uitgenodigd. Ook het overleg met de lokale landbouwers zal niet worden vergeten.

          De acties tegen leegstand zullen worden voortgezet met verdere optimalisering en verduurzaming van de bedrijventerreinen. Deze zones zullen eveneens  aangepakt worden in functie van betere en milieuvriendelijkere mobiliteit. Nieuwe signalisatie, elektrische laadpalen, beter openbaar vervoer, deelfietsen en deelauto’s, alsook enkele afgezonderde parkeerplaatsen voor vrachtwagens zijn een aantal van de ingrepen die hiervan deel uitmaken. De gemeentelijke parkeerverordeningen zullen - in overleg met de omwonenden- regelmatig opnieuw geëvalueerd en zo nodig in functie daarvan worden aangepast op basis van lokale toestanden.

          Ook de luchthaven is één van de hoekstenen voor onze plaatselijke economie. Het gemeentebestuur blijft het standpunt innemen dat de voorbije legislatuur werd verdedigd. Het is inderdaad belangrijk dat naast het economische ook voldoende aandacht wordt besteed aan de vrijwaring van het milieu en de leefbaarheid van de gemeenten rond en de omwonenden van de luchthaven. Er zal dus worden gestreefd naar een gezond evenwicht tussen ecologie en economie.

          Dat de luchthaven en de ligging van Zaventem vlak bij Brussel, hart van Europa, impliceert dat wij in geen gewone, eenvoudig te besturen en te beveiligen gemeente wonen hoeft geen betoog. Een efficiënt veiligheidsbeleid is dan ook noodzakelijk en staat prioritair. De jongste jaren werden daartoe een aantal belangrijke beslissingen genomen die we deze nieuwe legislatuur verder uitvoeren en die hun vruchten zullen dragen. Er komt een duurzaam toekomstgericht politiecommissariaat waarvan de bouwwerken voorjaar 2019 moeten starten en dat volgens de plannen dan eind 2021 in gebruik zal worden genomen door een uitgebreider politiekader, dat weldra vorm zal krijgen. Het zal ongetwijfeld energiezuiniger, aangenamer, efficiënter en sneller werken mogelijk maken. Stuk voor stuk items voor een betere beveiliging van de burger. De werking van onze politiezone zal in positieve zin blijven evolueren met een grotere wijk- en buurtwerking en met de verdere activering van de succesvolle BINen. Preventie- en sensibiliseringscampagnes blijven prominent en de overlastbestrijding wordt versterkt met cameratoezicht, een aangepast politiereglement en  strengere GAS boetes. Ook sluikstorten zal nog krachtdadiger aangepakt worden met een nultolerantie. We zullen de preventieve acties, waarbij de verantwoordelijkheid en de inzet van de burgers ‘om er zelf wat aan te doen’ aan bod komen, blijven aanmoedigen. Ook de succesvolle samenwerking met Interza  zal worden verder gezet. De selectieve inzameling van afval bewijst ecologisch nuttig te zijn en zal verder gepromoot en ondersteund worden, zowel via de gemeente als via de verantwoordelijke intercommunale.

           

          Dames & Heren,

          Deze intentieverklaring claimt, zoals bij de inleiding van dit overzicht reeds gemeld, absoluut geen volledigheid. De wereld rondom ons evolueert ontzettend snel, biedt haast dagelijks meer en betere mogelijkheden, maar eist ook voortdurende aanpassingen en bijkomende voorzieningen. Niemand onder ons, niet u en ik evenmin, beschikt over de glazen bol van Madame Soleil. De nieuwe bestuursploeg is zich ervan bewust dat elke dag iets nieuws aanbiedt, van gunstige elementen tot niet te voorziene zware problemen, die  een ommekeer van uitgestippelde plannen kunnen vergen.

          We wensen ook de volgende 6 jaar een creatief en participatief beleid te voeren, een beleid dat dicht bij de mensen staat en hun onmiddellijke leefwereld, dat door de samenwerking met de burger vertrouwen schenkt en de Zaventemnaar stimuleert en ondersteunt.  Daarom zullen we de dialoog met de burger via Zaventem aan Zet en wijkovereenkomsten verder aangaan en in de nabije toekomst een oproep doen naar de bevolking, aangaande gewenste thema’s in het kader van de burgerparticipatie.  We zullen ook een Kinderparlement en een Jeugdparlement organiseren, zodat kinderen en jongeren voor één dag kennis kunnen maken met de werking van de gemeenteraad en tevens op hun manier kunnen laten weten wat er bij hen leeft.

          Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht…. Om met kennis van zaken te spreken is goede communicatie essentieel. Daarom zal gewerkt worden aan een verdere modernisering van de gemeentelijke website. Het is de bedoeling te evolueren naar 100% online dienstverlening. We wensen dus verder te digitaliseren in alle beleidsdomeinen, te evolueren naar een ‘smart city’, waarbij ook en vooral sneller geïnformeerd kan worden over plotse en onvoorziene interventies. We onderzoeken daarbij de haalbaarheid van een dorpsapp. Uiteraard moet eveneens de informatie via niet digitale kanalen behouden worden zodat iedereen -ook wie de digitale (r)evolutie nog niet volgt- kan weten wat er gebeurt. De update van nieuwe vormen van interactieve democratie en samenwerking tussen gemeentebestuur en burgers blijft een continue taak.  

          Wie aandachtig deze uitgebreide toelichting heeft gevolgd en het ambtelijk memorandum heeft gelezen, dat in september aan de toenmalige gemeenteraad werd overgemaakt (en waarvoor we het directieteam dankbaar zijn), heeft ongetwijfeld gemerkt dat we de lectuur ervan ernstig hebben genomen. Immers, heel wat opmerkingen en voorstellen daaruit werden eveneens opgenomen in dit bestuursakkoord.

           

          Beste collega’s van de gemeenteraad,

          Alle 31 hebben wij onze eed ingezworen, waarmee we de zware verantwoordelijkheid opnemen onze gemeente met gezond verstand te leiden, opdat alle burgers in Zaventem correct zouden worden bejegend. Bij de start van deze legislatuur kunnen we als gemeenteraadsleden niet anders dan uitkijken naar een goed bestuurde  verdere uitbouw van Zaventem, naar een gemeente waarin elk mens even veel kansen krijgt op een menswaardig bestaan.   Daaraan moeten en zullen we samen werken. Met positieve inzet, kennis en ervaring zorgen voor het welzijn van al onze inwoners, dat moet deze gemeenteraad ongetwijfeld lukken!

De voorzitter sluit de zitting op 02/01/2019 om 22:00.

Namens Gemeenteraad,

Wim Debruyn
Algemeen Directeur

Natalie Miseur
Voorzitter