De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 19:30.
Via mail d.d. 01 februari 2022 van Interza ontvangt de gemeenteraad het verslag van de algemene vergadering d.d. 15 december 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van Interza van de algemene vergadering op woensdag 15 december 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 31 januari 2022.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 januari 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van Regionaal Landschap Brabantse Kouters (RLBK) vzw de dato 04 februari 2022 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op woensdag 09 maart 2022 om 20u00 die digitaal gehouden wordt via video-overleg, met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer Steven VAN TORRE en de heer Wim DRIESEN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Philip MATTHYS en mevrouw Sarah MORTIER, werden aangesteld;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 03 januari 2022 waarbij kennis werd genomen van het ontslag van mevrouw Sarah MOTIER, als gemeenteraadslid, dient een nieuw plaatsvervangend vertegenwoordiger worden aangesteld;
Gelet op de voor het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van RLBK vzw de dato 09 maart 2022, met volgende agendapunten :
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW's en omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2004 houdende goedkeuring van het projectreglement;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 17 oktober 2011 houdende de goedkeuring van de aanpassingen van het reglement 'Doe je mee-fonds'
Gelet op de acties m.b.t. integratie opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025;
Gelet op de acties m.b.t. kinderarmoedebestrijding opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025;
Gelet op het vorige reglement van 26/10/2020 waarin stond dat de aanpassing maar geldig was tot en met 31/12/2021;
Gelet op de collegebeslissing van 31/1/2022 waarin werd beslist om de verhoging van het Doe-je-mee-fonds met 50 euro per persoon ook in 2022 toe te passen.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement 'Doe je mee-fonds' dd. 19 maart 2015 goed en dit tot met 31 december 2022.
De verhoging van de bedragen met 50 euro per persoon is voorlopig enkel van kracht tot het einde van 2022.
De toevoeging van de mogelijkheid om ook een SNS-pas als kost in te brengen blijft van kracht.
Onderhavig toelagereglement is van toepassing op aanvragen ingediend vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
Gelet op artikel 13 en 14 van de algemene beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB Zaventem, dd 23/09/2019, houdende de financieringsmogelijkheden van het AGB;
Gelet op het feit dat de gemeente akkoord gaat om een renteloze lening te verstrekken aan AGB waarvan de aflossingen gebeuren overeenkomstig de afschrijvingsduur van de investeringsgoederen waar de lening betrekking op heeft;
Overwegende dat de aflossingen jaarlijks op 31/12 moeten plaatsvinden;
Aan het AGB Zaventem wordt een renteloze lening toegestaan die op elk ogenblik converteerbaar is in kapitaal.
Het AGB mag echter niet meer lenen dan het totaal van de kosten die zij voor investeringen heeft aangerekend in de boekhouding. De terugbetaling van de lening gebeurt over een periode die gelijk loopt met de resterende boekhoudkundige economische levensduur van het goed waarop het betrekking heeft en dit in gelijke jaarlijkse schijven waarvan de betaling jaarlijks gebeurt op 31/12.
Overwegende de goedgekeurde doorlopen MER-procedure met ontheffingsbesluit plan mer-plicht dd. 18/01/2022.
Artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 stelt dat alle uitvoeringsplannen onderworpen moeten worden aan een watertoets: het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en er zijn geen aanzienlijke negatieve effecten op de waterhuishouding van het gebied te verwachten;
Overwegende de kennisneming van de startnota en procesnota, de organisatie van het participatiemoment -waarop geen opmerkingen zijn gegeven- en de raadpleging van beide documenten gedurende 60 dagen;
Overwegende de optimalisatiestudie van het bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Overwegende het subsidietraject bij Vlaio betreffende het bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Overwegende dat de bestemmingen van het bedrijventerrein worden geregeld middels het gewestplan, het gewestelijk RUP Weiveld Noord-Oost, het gewestelijk RUP Vlaams Strategisch gebied rond Brussel en aansluitende open ruimte gebieden, het gewestelijk RUP Vlaams Strategisch gebied rond Brussel Cluster Zaventem;
Overwegende dat het RUP een verfijning betreft van de mogelijke bestemmingen en bebouwingsmogelijkheden;
Overwegende de instemming en delegatiebevoegdheid van de Vlaamse Regering dd. 11/02/2022;
Gelet op de collegebeslissing dd. 31/01/2022;
Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de inhoud en procedure vastleggen voor de opmaak van een RUP;
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse Regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen;
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;
Fasering
Collegebeslissing |
|
College kennisneming startnota-procesnota |
01/09/2020 |
Participatiemoment I |
10/09/2020 |
Raadpleging van startnota -procesnota gedurende 60d. |
07/09/2020 - 06/11/2020 |
Collegevoorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen |
31/01/2022 |
Voorlopige vaststelling |
|
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP |
21/02/2022 |
Openbaar onderzoek |
01/03/2022 - 01/05/2022 |
De Gemeenteraad stelt het ontwerp RUP “bedrijventerrein Zaventem-Zuid” voorlopig vast. Dit ontwerp bestaat uit een procesnota, grafisch plan, de stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota waarin de scopingsnota werd verwerkt.
Gelet op het rooilijnplan van de Vossemlaan, huidige gemeenteweg, goedgekeurd bij K.B. van 24 november 1959;
Gelet op de belofte van gratis grondafstand van 10 februari 2021 van een perceel grond, deel uitmakend van de nieuw ontworpen verkaveling met een oppervlakte van 2.128 m², bestemd voor wegen en groenzone en afgebeeld in gele kleur op het plan “Rooilijnenplan nr 4/4”;
Gelet op de aanvraag omgevingsproject ingediend op 12 februari 2021 door de heer Patrick Belpame, Kerkstraat 38 te 1755 Gooik voor het verkavelen van een grond in 17 loten voor eengezinswoningen met wegenis, gelegen Waalsestraat 86 te 1933 Zaventem, percelen kadastraal bekend Zaventem, 4 de Afdeling 23082, sectie C, nummers 196W, 198F, 198G, 198R, 198S en 199Z, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen”, inclusief beslissing aangaande het voorgelegd rooilijnplan, dient te nemen;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 12 februari 2021 door de heer Patrick Belpame, Kerkstraat 38 te 1755 Gooik;
Gelet op het ontwerp-rooilijnenplan “VA_VP_N_2_Rooilijnplan Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_”, gevoegd bij de (digitale)aanvraag, opgemaakt door studiebureau HOSBUR BVBA, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel-Zichem, op datum van 10 februari 2021;
Gelet op het ontwerp tot aanleg van de nieuwe openbare wegenis met groenzones “VA_VP_N_1_Ontworpen toestand Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_ “, inclusief alle plannen, nota’s en documenten inzake inplanting, lengteprofielen, dwarsprofielen, typeprofielen, verantwoordingsnota’s/documenten, foto’s, bestaande en ontworpen toestand, bestek, enz…, zoals gevoegd bij de (digitale) aanvraag;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, ongunstig, van 19 mei 2021 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplan, in het bijzonder inzake het in vorige consideransen vermelde digitale dossier, dat georganiseerd werd van 17 maart 2021 tot 15 april 2021;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen 49 bezwaarschriften werden ingediend omvattende 25 bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Het nieuwe verkavelingsproject zal de leef- en woonbaarheid van de inwoners van de verkaveling Ten Inde aantasten. Geluids- en luchtverontreiniging zullen drastisch toenemen. Er zal geen rustige omgeving meer zijn voor de speeltuin waardoor de veiligheid in het gedrang komt.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Een nieuwe residentiële verkaveling van 17 loten, bovendien in de nabijheid van het centrum van Sterrebeek, zal geen aanzienlijke geluids- en luchtverontreiniging veroorzaken, noch de veiligheid van de aanwezige speeltuin in het gedrang brengen. Een toename van geluid zal voornamelijk tijdens de bouwfase kunnen plaatsvinden, doch tijdelijk van aard.
Bezwaar 2: Er is geen mobiliteitsstudie toegevoegd aan de aanvraag.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond. Hoewel een mobiliteitsstudie wenselijk kan zijn in een project met 17 loten, is er geen mobiliteitstoets vereist bij deze aanvraag. De ondergrens van 50 parkeerplaatsen of 100 woningen werd niet bereikt. Indien de aanvrager echter plant om verdere uitbreiding van de verkaveling te bereiken op termijn, zoals blijkt uit de documenten, dient er wel een mobiliteitstoets opgemaakt te worden.
Bezwaar 3: Er wordt gevreesd dat indien er een verbindingsweg gerealiseerd wordt met de uitbreiding van de nieuwe verkaveling, er een buitensporige verkeersdrukte zal ontstaan waarbij de straat Ten Inde als sluipweg zal worden gebruikt naar de nieuwe verkaveling.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De verbindingsweg maakt geen deel uit van deze aanvraag, waardoor ook de verkeersveiligheid en inrichting ervan niet kan worden beoordeeld. Het is wel wenselijk dat een mobiliteitsstudie en een inrichtingsplan voor het gehele project wordt opgemaakt zodat de toekomstige uitbreidingen van de verkaveling worden verduidelijkt.
Bezwaar 4: Er wordt gevreesd voor bijkomende verkeersdrukte en verkeersopstopping op drukke kruispunten met Mechelsesteenweg en Waalsestraat. Een aansluiting met de bestaande verkaveling Ten Inde in een toekomstige fase is onaanvaardbaar.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Een verkaveling van 17 loten brengt geen aanzienlijke verkeersdrukte met zich mee. De eventuele toekomstige uitbreidingen maken geen deel uit van de aanvraag. Echter dringt een mobiliteitsstudie zich wel op, gezien de aanvrager toekomstige uitbreidingen van de verkaveling wenst te realiseren, zoals blijkt uit de documenten.
Bezwaar 5: Er is te weinig speel- en ontspanningsruimte in de buurt. De woningen in het project voorzien een kleine buitenruimte. Extra speelruimte is noodzakelijk. Er wordt gepleit voor de aanleg een klimaatvriendelijke speeltuin.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond. De meeste van de woningen in de voorziene verkaveling hebben een te kleine tuin volgens de geldende verordening voor kernversterking. Hierdoor wordt de private tuinbeleving voor een residentiële verkaveling te veel beknot. Er is bijkomend geen publieke ontspannings- of speelruimte voorzien. In de verkaveling Ten Inde werd voor een gelijkaardig aantal woningen wel een speeltuin opgenomen. De private tuinen dienen groter te zijn, dan wel dient er eveneens een publieke ruimte voor ontspanning en spel te worden opgenomen binnen de aanvraag.
Bezwaar 6: Er is een gebrek aan groene parken tussen de verschillende wooneenheden. Er wordt voorgesteld door bezwaarindiener een groot park aan te leggen in het gebied waar de nieuwe verkaveling en de toekomstige geplande verkavelingen, zoals in de hydraulische nota voorgesteld, gepland wordt.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond. De meeste van de woningen in de voorziene verkaveling hebben een kleine tuin. Er is ook zeer weinig tot geen publiek groen voorzien in de aanvraag. Er is duidelijk een gebrek aan publiek en privaat groen doorheen de verkaveling.
Bezwaar 7: Er wordt gevreesd voor bijkomende wateroverlast en dat de geplande bufferbekkens en infiltratievoorzieningen niet zullen volstaan. Er worden ook vragen gesteld bij de correctheid van de hydraulische nota.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond. Farys verleende een gunstig advies op basis van de documenten die werden opgenomen in de aanvraag. Er wordt echter een deel van de buffering op openbaar domein voorzien waardoor kan worden aangenomen dat de buffering die werd voorzien op het privaat terrein niet kan voldoen voor de wateropvang van de voorziene verkaveling. De aanleg van de buffervoorziening op openbaar domein hypothekeert de toekomstig geplande verbreding van de Vossemlaan. De buffering en infiltratievoorzieningen dienen volledig op het eigen terrein te worden aangelegd en kunnen niet worden afgewimpeld op de openbare weg.
Bezwaar 8: Er wordt gevreesd voor inkijk en verlies van privacy.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond. De tuinzones kunnen de normale hinder en inkijk niet waarborgen gezien de tuindieptes niet kunnen voldoen aan de verordening. Indien de tuindiepte van 12m die wordt opgelegd door de verordening voor kernversterking wordt toegepast, kan de normale hinder en privacy gewaarborgd worden.
Bezwaar 9: Er worden oude opmerkelijke bomen gekapt om nieuwe woningen te bouwen. De groene ruimte wordt vernietigd.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Het Agentschap voor Natuur en Bos verleende een gunstig advies voor het kappen van de naaldbomen, dewelke tevens niet werden opgenomen in de biologische waarderingskaart. Er is echter wel een algemeen tekort aan zowel publieke als private groene ruimte binnen de verkaveling.
Bezwaar 10: De waarde van de omliggende woningen zal verminderen.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Het bevat geen stedenbouwkundige inhoud die kan worden getoetst aan de goede ruimtelijke ordening.
Bezwaar 11: De verkaveling wordt gemaximaliseerd door zoveel mogelijk woningen op zo weinig mogelijk ruimte te voorzien.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond. De verordening voor kernversterking heeft tot doel meer kwalitatieve en leefbare woningen te realiseren buiten de kernen. Er werden daarom binnen de verordening kenmerken waaraan een grondgebonden woning dient te voldoen. De meeste van de percelen in deze verkaveling voldoen niet aan deze minimale vereisten volgens de verordening, waardoor kan worden aangenomen dat er inderdaad te veel woningen op een te kleine ruimte worden voorzien.
Bezwaar 12: De gemeente dient haar bevoegdheid krachtens het Decreet houdende de gemeentewegen (Hoofdstukken 2 en 3, staatsblad 12/08/2019) maximaal te benutten door de nieuwe wegenis en het bijbehorende rooilijnplan niet goed te keuren.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de wegenis indien het project voor vergunning in aanmerking komt. Aangezien de verkaveling niet voldoet aan de verordening voor kernversterking, komt de verkaveling niet in aanmerking voor vergunning. Bijgevolg dient er geen beslissing te worden genomen door de gemeenteraad.
Bezwaar 13: De verkaveling is niet conform met de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake kernversterking op verschillende punten.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond. Vele kavels voldoen niet aan de vereisten voor een grondgebonden woning die de verordening voor kernversterking oplegt. Dit inzake de minimale gevelbreedte, het aantal gemene muren, de minimale tuindiepte, de minimale kaveloppervlakte. Art. 4.2 van de gemeentelijke verordening stelt inderdaad dat vanaf 20 woonentiteiten de afzonderlijke gemeenschappelijke afvalberging dient te worden voorzien middels ondergrondse containers conform de vereisten van Interza. Conform art. 2.1.16° van het vrijstellingenbesluit is de plaatsing van glasbollen, kledingcontainers en andere boven- of ondergrondse houders voor de selectieve verzameling en ophaling van afval, voor zover de gezamenlijke oppervlakte kleiner is dan 10m², echter niet vergunningsplichtig. Bijgevolg moet zij ook niet worden opgenomen in de vergunningsaanvraag.
Bezwaar 14: De verkaveling is niet conform met de gemeentelijke verordening parkeervoorzieningen. Ter hoogte van de 4 haakse publieke parkeerplaatsen is de breedte van de weg niet conform.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond. Volgens de geldende parkeerverordening dient de doorrijruimte bij haaks geplaatste parkeerplaatsen 6m te zijn. Op het verkavelingsplan bedraagt de doorrijruimte ter hoogte van de 4 publieke parkeerplaatsen slechts 5m50.
Bezwaar 15: De motivering is onvoldoende uitgewerkt.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Er werd een voldoende uitgewerkte motivatienota toegevoegd aan het dossier dewelke aspecten beschrijft zoals het voorwerp van de aanvraag, de omgeving, de inplanting, de functies, de woontypologie, water, niveauverschillen, en dergelijke meer.
Bezwaar 16: De aanvraag wordt op het adres Waalsestraat 86 ingediend terwijl de verkaveling wordt ontsloten langs de Vossemlaan.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De verkaveling wordt zowel via de Waalsestraat als via de Vossemlaan ontsloten. Bovendien worden naast de locatie, ook de perceelnummers op de aanvraag vermeld.
Bezwaar 17: De wegenis laat niet toe dat hulpdiensten en vuilniswagens kunnen omkeren op het einde van de straat.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Hulpverleningszone West verleende een positief advies voor de verkaveling. De wegenis zal bovendien worden beoordeeld door de gemeenteraad indien het project in aanmerking komt voor vergunning.
Bezwaar 18: De weg ligt te kort bij naburige percelen, o.a. naast perceel 196V.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De wegenis zal worden beoordeeld door de gemeenteraad indien het project in aanmerking komt voor vergunning.
Bezwaar 19: Er is een verbod op aardgasaansluitingen in nieuwe verkavelingen. Er is niet nagegaan of de capaciteit er is om een relatief zwaar elektriciteitsnet aan te koppelen op de Vossemlaan.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Fluvius verleende een gunstig advies gedurende de procedure van de vergunningsaanvraag. Zij stelden evenwel dat een uitbreiding van de netten en plaatsen van openbare verlichting noodzakelijk is.
Bezwaar 20: De aanvraag is op verschillende punten onvolledig, onduidelijk, foutief of tegenstrijdig.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 21: In principe zou de gemeente slechts openbare onderzoeken moeten publiceren nadat grondige verificatie bevestigd heeft dat de aanvraag alle wetgevende bepalingen respecteert.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Het staat iedereen steeds vrij om een vergunningsaanvraag in te dienen. Dat betekent dat ook aanvragen kunnen worden ingediend die afwijken van bepaalde regelgevingen. Het onderzoek tot ontvankelijk- en volledigheid en het opstarten van het openbaar onderzoek kan niet worden gebruikt om reeds een beoordeling van het dossier te maken en het dossier te stoppen.
Bezwaar 21 bis: Er wordt de vraag gesteld waar de vrachtwagens zich gaan parkeren gedurende de werken gezien alle woningen in de Vossemlaan garages hebben.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Vrachtwagenverkeer behoort tot de normale hinder tijdens werken in uitvoering. Mogelijks kunnen er tevens voorzieningen op het eigen terrein komen om tijdelijk de vrachtwagens te parkeren.
Bezwaar 22: De nieuwe gezinnen zorgen voor meer lawaai.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De verkaveling voorziet allemaal eengezinswoningen waar zich reeds eengezinswoningen in de directe omgeving bevinden. De gezinnen die zich in de nieuwe woningen zouden vestigen zouden niet voor aanzienlijk meer lawaai en geluidshinder zorgen dan normaal te verwachten in een residentiële buurt.
Bezwaar 23: Het project voorziet het begin van een straat die als ze zou worden doorgetrokken over het terrein van bezwaarindiener zou lopen. Bezwaarindiener wenst de grond echter niet te verkopen.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De wegenis zal worden beoordeeld door de gemeenteraad indien het project in aanmerking komt voor een vergunning.
Bezwaar 24: Door de voorziene inplanting van enkele bomen wordt schaduw gecreëerd. De vraag wordt gesteld op welke afstand deze worden ingeplant.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Het planten van bomen behoort tot normale hinder in de tuinzone. Bovendien is het planten van bomen niet vergunningsplichtig en kunnen zij niet worden beoordeeld bij de vergunningsaanvraag. Volgens het burgerlijk wetboek dienen bomen echter wel op minimaal 2m van de perceelsgrens te worden geplant.
Bezwaar 25: De grenspaal tussen bepaalde percelen zijn verdwenen.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. De eigendomskwestie is een burgerrechtelijke aangelegenheid en wordt niet beoordeeld bij de omgevingsvergunningsaanvraag. Een landmeter kan de grenzen van de terreinen vaststellen.
Gelet op de aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van agentschap voor natuur en bos - adviezen en vergunningen vlaams-brabant en limburg; vlaams-brabant afgeleverd op 02/04/2021 is volledig gunstig.
- Het advies van hulpverleningszone west (vlaams-brabant) - technische.preventie@zvbw.be afgeleverd op 17/03/2021 is volledig gunstig.
- Het advies van fluvius system operator - fluvius afgeleverd op 16/03/2021 is volledig gunstig.
- Het advies van creat - vergunningen@farys.be afgeleverd op 29/03/2021 is volledig gunstig.
- Het advies van federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer - bcaa.airports@mobilit.fgov.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van proximus - proximus afgeleverd op 18/03/2021 is volledig gunstig.
- Het advies van telenet - omgevingsloket telenet afgeleverd op 06/04/2021 is volledig gunstig.
Gelet op de beslissing van het College van burgemeester en schepenen in zitting van 14 juni 2021, houdende weigering omgevingsvergunning OMV_2020089968 - NVK/2021/00005;
Gelet op de beroepsprocedure bij de deputatie inzake de verkavelingsaanvraag/omgevingsvergunning OMV_2020089968 - NVK/2021/00005;
Overwegende de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat nieuwe wegenisinfrastructuur, inclusief groenzones, dient te worden ingelijfd in het openbaar domein;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de aanleg, de verkeersafwikkeling, het onderhoud en/of herstelling van het (nieuwe) openbaar domein;
Overwegende dat uit de hoger geciteerde stukken en ingediende bezwaren blijkt dat:
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake parkeervoorzieningen Zaventem;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake kernversterking Zaventem;
De Raad beslist inzake de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2020089968 - NVK/2021/00005, op basis van de adviezen én de ingediende bezwaarschriften, geen goedkeuring te verlenen met betrekking tot de zaak der wegen, de vaststelling van de rooilijn én het technisch dossier. Het voorgelegde rooilijnplan en technisch dossier worden niet goedgekeurd.
Gelet op het ontwerp-rooilijnplan “Wijk Den Hoek, Brugstraat, Fabriekstraat” van september 1929, omvattende de rooilijnen van de Brugstraat/Desmedtstraat;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 november 1998 inzake de verbreding straat tracé Brugstraat;
Gelet op de besluiten van de Burgemeester van 23 augustus 2021, punt BURG/2021/017, en 1 september 2021, punt BURG/2021/018, houdende onbewoonbaarverklaring – woning gelegen Desmedtstraat 16;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2021, punt CBS/2021/2682, houdende Onteigening Desmedtstraat 16;
Gelet op het schattingsverslag van 14 oktober 2021, opgemaakt door de bvba Studie- en Landmeetburo QUADRANT, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 16 november 2021, punt CBS/2021/3051, houdende Aankoop Desmedtstraat 16;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022, punt CBS/2022/271, houdende aankoop Desmedtstraat 16;
Overwegende de verzakking van de riolering;
Overwegende de ontworpen rooilijnen van Brugstraat en Desmedtstraat, beide 10m rooilijnbreedte, met hoekafschuining ter hoogte van het betrokken pand/kadastraal perceel;
Overwegende de realisatie op termijn van beide rooilijnen, Brugstraat en Desmedtstraat;
Overwegende de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het principiële bouwverbod met betrekking tot de rooilijn;
Overwegende de zeer beperkt bouwmogelijkheden voor het betreffende pand en perceel, gelet op de rooilijn;
Overwegende dat een verbreding van de weg wenselijk is voor riolering, verkeer en nutsleidingen;
Overwegende de vorm en locatie van het betreffende kadastrale perceel, met een oppervlakte volgens kadastrale legger van 4a 55ca;
Overwegende dat de marktwaarde beperkt is wegens de onbewoonbaarheidsverklaring van het betreffende pand;
Overwegende de vraag van de verzekeraar inzake een quasi onteigening;
Overwegende de wederbeleggingsvergoeding;
Overwegende dat AXA Verzekeringen voorstelt om, indien de gemeente het pand verwerft, de kosten te dragen voor de afbraak van het gebouw alsook het waterdicht maken van de gemene muur, geraamd op 20.000,00 euro;
Overwegende dat de eigenaars akkoord gaan met de verkoop, mits zij een redelijke vergoeding verkrijgen;
Overwegende dat de optelsom van AXA Verzekeringen en de grondwaarde als een redelijke vergoeding worden beschouwd, waarbij de eigenaars een bedrag van 211.600,00 euro vragen als verkoopprijs;
Overwegende dat een minnelijke verwerving is aangewezen;
Overwegende het advies van het College van burgemeester en schepenen om in te gaan op het voorstel tot minnelijke verwerving van het goed voor de prijs van 211.600,00 euro, op voorwaarde dat het gebouw is afgebroken, het volledige kadastrale perceel vrij van steenpuin is en de gemene muur wordt afgewerkt;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
De Raad beslist principieel om in te gaan op het voorstel tot minnelijke verwerving van het goed, gekadastreerd Zaventem, 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 232 V 5, gelegen op de hoek van Desmedtstraat en de Brugstraat, voor de prijs van 211.600,00 euro, op voorwaarde dat het gebouw is afgebroken, het volledige kadastrale perceel vrij is gemaakt van steenpuin én de gemene muur wordt afgewerkt.
Op 24/1/2022 werd door OVSG aan het college een toelichting gegeven over het programma ‘Scholen van Vlaanderen’ waarbij het mogelijk is om samen met een private partner en met overheidssteun nieuwbouwprojecten te realiseren voor scholen. Deze voorstelling werd gedaan in functie van een eventuele nieuwebouw voor de kunstacademie.
Het CBS heeft op haar vergadering van 24/1/2022 deze informatie besproken en wenst een dossier in te dienen voor de bouw van een nieuw gebouw voor de kunstacademie. De beslissing om daadwerkelijk het project op te starten gebeurt later.
Het belangrijkste voordeel van het programma ‘Scholen voor Vlaanderen’ is dat het gaat over een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) waarbij we als gemeente heel wat zaken uit handen kunnen geven. Bijkomend is er een grote financiële tussenkomst van de Vlaamse overheid in de vorm van 71,5% tussenkomst in de bouwkost en 90% in de onderhoudskost. Het nieuwe schoolgebouw blijft 30 jaar eigendom van de private partner en de gemeente betaalt een jaarlijkse ‘beschikbaarheidsvergoeding’. Hiermee wordt het gebouw afbetaald en wordt het onderhoud gedaan. De vergoeding hang af van de grootte van het nieuwe schoolgebouw.
Voor de kunstacademie is dit een zeer grote opportuniteit. Zij is tijdens de laatste 9 schooljaren gegroeid van 1180 inschrijvingen naar 1793 inschrijvingen (zie overzicht van de directeur onderaan). Het bestaande gebouwencomplex in Zaventem is hierdoor veel te klein, de leraren en leerlingen moeten zich verspreiden over de verschillende gebouwen. Een gecentraliseerd project in het centrum van Zaventem biedt bovendien buiten de praktische voordelen voor de academie ook kansen aan andere gebruikers. Hierdoor zal deze nieuwe kunstacademie als extra culturele aantrekkingspool dienen voor al onze burgers.
De kunstacademie heeft opgelijst welke ruimtes en inrichting ze nodig hebben in deze nieuwbouw (zie verder). Hiervoor werd gekeken naar de huidige noden maar ook naar de groei en behoeftes die men de komende 30 jaar mag verwachten. Op basis hiervan werd een eerste schets gemaakt waarbij het vooral belangrijk is om te bepalen hoeveel vierkante meters er zullen gebouwd worden.
Bij de DBFM-projecten ligt de focus op nieuwbouw, niet op verbouwing en renovatie.
Om kans te maken geselecteerd te worden, stelt de werkgroep dan zoveel mogelijk te opteren voor nieuwbouw op de site aan de Rustoorddreef. Alleen het recent verbouwde BK gebouw (2014) blijft behouden als atelier beeldhouwkunst en keramiek.
Indien dit project geselecteerd wordt, loopt het traject tot einde bouwfase minstens voor 6 jaar. De bedoeling is om voor eind maart het subsidiedossier (zie bijlage) in te dienen op basis van onderstaand voorstel.
VOORSTEL :
De site Rustooddreef (Bijgebouw, BK en Jeugdhuis) wordt grotendeels afgebroken. Enkel het BK gebouw het kunstwerk van Tom Frantzen als gevelbekleding wordt behouden.
Vooraleer deze fase opstart, wordt de academie verhuisd naar een tijdelijke huurlocatie. Subsidies hiervoor zijn beschikbaar. (site Rustoorddreef : 1400 m2 bebouwde oppervlakte )
Ook de jeugdclub moet een nieuw onderkomen krijgen ergens in Zaventem.
Op deze site wordt een compact maar uitgebreider nieuw project uitgewerkt. Dit project omvat het volledige programma voor de academie, maar ook gedeelde ruimtes voor andere gebruikers (vb verenigingen, vormingsinstellingen, …). Zie eerste 3D-schets in bijlage.
De site van oude bibliotheek wordt mee opgenomen in het programma van eisen : na afbraak kan hier een overdekt buitenauditorium komen, dat mee geïntegreerd is in het park. Op deze manier kunnen de afbraakkosten mee ingebracht worden in het project.
Het gedeelte parking dat nu voor de huidige gebouwen staat, vervalt. De parkzone wordt aangepast zodat de verbinding naar CC De Factorij en het auditorium op een speelse wijze wordt gerealiseerd.
Het huidige hoofdgebouw zal niet meer dienst doen als schoolgebouw maar zal omwille van zijn erfgoedwaarde niet afgebroken worden en een nieuwe bestemming krijgen.
Gelet op het gemeentedecreet;
Overwegende de meerjarenbegroting MJP000593 ;
Overwegende dat het CBS op haar vergadering van 24/1/2022 deze informatie besproken en instemde om een dossier in te dienen voor de bouw van een nieuw gebouw voor de kunstacademie. De beslissing om daadwerkelijk het project op te starten gebeurt later.
Overwegende dat het college op 14/02/2021 kennis nam van deze subsidieaanvraag (CBS/2022/434).
Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad vereist is om een subsidieaanvraag namens de gemeente in te dienen.
De gemeenteraad keurt de subsidieaanvraag van het DKO voor deelname aan de projectoproep van Agion/OVSG om deel te nemen aan een nieuw scholenbouwprogramma goed
Deze subsidieaanvraag kadert in het programma ‘Scholen voor Vlaanderen’ . De eventuele tussenkomst van de Vlaamse overheid bedraagt maximaal 71,5% van de bouwkost en 90% in de onderhoudskost.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan Ons Tehuis Brabant.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van de nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan AMAB Zaventem.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage toe te kennen aan Plan International.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan vzw Klim, Home Veldemans, Wij Blij, Casa Magnolia, Ganspoel, Ter Bank, Woudlucht, Het Raster, CGG en Licht en Liefde.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de lokale afdeling van Kind en Gezin.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan vzw Zhorg Zaventem.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen ;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de Gezinsbond voor de organisatie van een kinderoppasdienst.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet dat kanker vanaf 2010 één dan wel de grootste doodsoorzaak betreft en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die meewerken aan de strijd tegen kanker gerechtvaardigd is;
Gelet dat honger en armoede wereldwijd wordt beschouwd als een zeer groot onrecht en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die de strijd aanbinden tegen armoede en honger in de wereld is gerechtvaardigd;
Gelet dat een financiële toelage gerechtvaardigd is aan verenigingen/ organisaties die de sociale en preventieve geneeskunde een hart onder de riem steken;
Gelet dat daarnaast de gemeente tal van algemeen behartigenswaardige doelen/projecten wenst te ondersteunen;
Gelet dat de gemeente in het bijzonder verenigingen met een lokale werking financieel wenst te ondersteunen;
Gelet op het feit dat de toelagen aan de bedoelde verenigingen zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en MJP001392 budgetartikel 64900000/0911 en onder MJP001410 budgetartikel 64900000/0909 in het budget van 2022;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de verschillende hierboven genoemde organisaties.
Om de impact van de coronacrisis op de werking van de Zaventemse verenigingen mee op te vangen, zal elke erkende Zaventemse vereniging, die jaarlijks een werkingssubsidie krijgt van de gemeente, een bijkomende coronatoelage van 15% krijgen voor 2022 .
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Overwegende dat de toelage aan de sociale verenigingen berust op de volgende objectieve gronden : de betrokken verenigingen betekenen een meerwaarde voor het plaatselijk verenigingsleven;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de hierboven vermelde verenigingen.
Gelet dat de PZ Zaventem de functie van CP Intern Toezicht niet ingevuld krijgt via mobiliteit;
Gelet dat de PZ Zaventem te maken heeft met een onderbezetting van het personeel;
Gelet dat iedere politiezone over een eigen Data Protection Officer (DPO) dient te beschikken;
Gelet dat iedere politiezone haar tuchtdossiers Intern Toezicht dient op te volgen volgens een welbepaalde procedure en binnen bepaalde termijnen;
Gelet dat er in 2019 een Politieassociatie Noordoostrand (PA NORA) werd gevormd tussen zes politiezones:
1. de politiezone Zaventem,
2. de politiezone Grimbergen,
3. de politiezone Kastze, gevormd door de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst,
4. de politiezone KLM, gevormd door de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise,
5. de politiezone Vima, gevormd door de gemeenten Vilvoorde en Machelen
6. de politiezone Wokra, gevormd door de gemeenten Wezembeek-Oppem en Kraainem,
Gelet dat dergelijke vacatures van intern toezicht en DPO heel lang openstaan en moeilijk in te vullen zijn;
Gelet dat de Politieassociatie NORA een samenwerking zou willen aangaan op gebied van Dienst Intern Toezicht (DIT) en databescherming (DPO= Data Protection Officer) door gezamenlijk een adviseur/jurist Kwaliteit en Integriteit (niveau A - klasse 2) aan te werven die voor alle zes politiezones uit de associatie ondersteuning zou kunnen bieden in deze gespecialiseerde materie;
Gelet dat er in eerste instantie gedacht werd aan een detachering;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau dd. 28/06/2021 punt VB/2021/106 houdende de detachering Detachering van een personeelslid van het OCMW Zaventem naar de politiezone Zaventem met ingang van 15 september 2021;
Gelet dat mevrouw Kathleen Gijsels tijdelijk gedetacheerd werd vanuit de gemeente ten voordele van de politieassociatie NORA;
Gelet dat mevrouw Kathleen Gijsels haar ontslag ingediend heeft bij het gemeentebestuur van Zaventem en zij na een opzeggingsperiode van één maand de politiezone Zaventem verlaten heeft op 31/01/2022;
Gelet dat er momenteel in de goedgekeurde personeelsformatie van de politiezone geen betrekking van jurist(e) voorzien is en men deze functie dan ook niet via mobiliteit kan openstellen;
Gelet dat de betrekkingen van het CALOG in principe statutaire betrekkingen zijn en onderworpen aan de wervingsprocedure van het RPPol;
Gelet dat enkel betrekkingen buiten de personeelsformatie die als tijdelijk (= contract van bepaalde duur) of een bijzondere of deeltijdse opdrachten (=deeltijds contract) worden beschouwd, nog ingevuld kunnen worden door contractuele personeelsleden;
Gelet dat voor deze contractuele wervingen de in het RPPol voorziene wervingsprocedure niet geldt en de politiekorpsen dus autonoom kunnen aanwerven;
Gelet dat er geopteerd om in afwachting van een aanpassing van het organiek kader van de politiezone Zaventem een adviseur-jurist contractueel aan te werven via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur van één jaar, nogmaals verlengbaar met een periode van één jaar;
Gelet dat het de bedoeling is om deze betrekking effectief in het kader te voorzien;
Gelet op de functiebeschrijving van adviseur Kwaliteit en Integriteit, gevoegd in bijlage;
Gelet op de wet van 7 december 1998 houdende organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op artikel 118, tweede lid, WGP en art. 26 Exoduswet (buiten de personeelsformatie voorziene betrekkingen);
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om, in afwachting van een aanpassing van het organiek kader van de politiezone Zaventem, bij hoogdringendheid één adviseur-jurist Kwaliteit en Integriteit (niveau A) contractueel aan te werven buiten de personeelsformatie voorziene betrekkingen, via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur van één jaar, nogmaals verlengbaar met een periode van één jaar.
Artikel 2: Het personeelslid zal de loonschaal A21 (klasse 2) toegekend krijgen. Deze personeelsuitgave wordt geboekt op budgetsleutel personeel 33091/111-01 “wedde CALOG” van de gewone politiebegroting.
Artikel 3: De vacature van adviseur-jurist Kwaliteit en Integriteit zal gepubliceerd worden op de website van jobpol van de Federale Politie.
Artikel 4: De kandidaten voor een CALOG- betrekking niveau A zullen onderworpen worden aan een interview met de korpschef die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekking.
Artikel 5 : Dit besluit wordt overgemaakt aan:
- De Gouverneur van de Provincie Vlaams-Brabant: via mail naar: politietoezicht@vlaamsbrabant.be
Federale overheid:
Dienst Algemene Zaken en Specifiek Toezicht
t.a.v. de heer Ronny Van Herck
Provincieplein 1 te 3010 Leuven
Vlaamse Gemeenschap:
Agentschap van Binnenlands Bestuur
Afdeling Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 bus 1 te 3000 Leuven
- FOD Binnenlandse Zaken
Algemene directie Veiligheids- en Preventiebeleid
Directie Politiebeheer
Waterloolaan 76
1000 Brussel
-De Federale politie, Algemene Directie Personeel – directie van de mobiliteit en het loopbaanbeheer, Kroonlaan 145 A te 1050 Brussel
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Gelet dat sedert juni 2017 het onthaal van de politiezone bemand is door burgerpersoneelsleden en het korps initieel gestart is met drie statutaire polyvalente onthaalmedewerkers die naast hun halftijdse taak aan het onthaal ook een andere deeltaak toegewezen kregen, respectievelijk bij het Lokaal InformatieKruispunt, team verkeersadministratie en team HRM;
Gelet dat deze ploeg bij de oprichting van de onthaaldienst slechts 8-urendiensten draaiden en ook nog geen weekends werkten;
Gelet op de verhuis naar het nieuwbouwcommissariaat waarbij de taken van de polyvalente onthaalmedewerkers uitgebreid werden. Naast het bemannen van het onthaalloket, diende er nu ook één persoon plaats te nemen in de back-office waar alle inkomende telefoons worden beantwoordt, de radiocommunicatie met het CIC wordt gevoerd en de beelden van de camerawall bekeken moeten worden.
Gelet op de uitbreiding naar de 12-urendiensten en de weekends, drong een uitbreiding van de poule onthaalmedewerkers zich op;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 21 september 2020 punt 193 houdende de aanwerving van drie vaste onthaalmedewerkers - CALOG niveau C buiten goedgekeurde personeelsformatie, via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur. Dit maakt dat het huidig team onthaalmedewerkers uit zes personen bestaat: 3 polyvalente- en drie vaste onthaalmedewerkers;
In de theoretische situatie zou dit voldoende moeten zijn gezien men idealiter met zes onthaalmedewerkers zou moeten zijn om de bezetting op het onthaal én back-office permanent te kunnen verzekeren gedurende 7 dagen/week aan 12u/dag = 168 diensturen gedeeld door de 38u werkweek/persoon = minimum 4,4 onthaalmedewerkers nodig en 1 reservepersoon bij ziekte van onthaal of back-office en 1 persoon die effectief in verlof of met inhaalrust is;
Gelet op de situatie in de praktijk blijkt het volgende:
- de 2 polyvalente medewerkers kunnen hun deeltaak op Lokaal InformatieKruispunt en HRM niet meer ten volle uitvoeren omwille van de 12 urendiensten. Gezien ze veel uren generen, dienen zij deze te recupereren op andere werkdagen wat ten koste gaat van hun aanwezigheid op de andere diensten;
- de polyvalente onthaalmedewerkers dienen ook steeds in te springen bij verlof van de vaste onthaalmedewerkers;
- één van de vaste onthaalmedewerkers is regelmatig met ziekteverlof wat invloed heeft op de dienstbezetting en waardoor anderen weer moeten inspringen;
-een andere vaste onthaalmedewerker voldeed niet aan de verwachtingen van een kwaliteitsvolle onthaalmedewerker en werd intern herplaatst naar de verkeersadministratie;
Gelet dat het politiekorps te maken heeft met een ernstig personeelstekort. Er zijn momenteel 29 openstaande vacatures in het operationeel kader wat maakt dat de politie-inspecteurs niet kunnen bijspringen aan het onthaal bij ziekte of afwezigheden. In principe zijn zij ook broodnodig voor zuiver politionele taken;
Gelet dat het administratief- en logistiek personeel ook te kampen heeft met een hoge werklast, vooral op de diensten HRM en Lokaal InformatieKruispunt, hebben zij meer nood aan hun vaste medewerker in plaats van een halftijdse medewerker die in de praktijk meer dan halftijds aan het onthaal of back-office zit;
In afwachting van een officiële aanpassing van het organogram en om tegemoet te komen aan de hoge werklast binnen de andere administratieve diensten zijn interne verschuivingen noodzakelijk en wensen wij één onthaalmedewerker buiten goedgekeurd kader aan te werven met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings- en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
Gelet dat het om een aanwerving gaat buiten de goedgekeurde personeelsformatie, is enkel een contractuele aanwerving mogelijk;
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om, in afwachting van een aanpassing van het organiek kader van de politiezone Zaventem, nog één bijkomende vaste onthaalmedewerker niveau C contractueel aan te werven buiten de goedgekeurde personeelsformatie, via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om hiervoor extra budget voor een geraamd bedrag van € 45.228,65 individuele jaarkost; (incl. vakantiegeld, eindejaarspremie,...);
in te schrijven op de personeelsbegroting van de politiezone Zaventem op budgetsleutel 62010100 “wedde van CALOG” voor het dienstjaar 2022 en volgende jaren.
Artikel 3: De vacature van onthaalmedewerker zal gepubliceerd worden op de website van jobpol van de Federale Politie.
Artikel 4: De kandidaten voor de betrekkingen vermeld in artikel 1 zullen onderworpen worden aan een interview met de korpschef die een gemotiveerd advies aangaande de kandidaten zal voorleggen aan de gemeenteraad voor aanwijzing in de vacante betrekkingen.
Artikel 5 : Dit besluit wordt overgemaakt aan:
- De Gouverneur van de Provincie Vlaams-Brabant: via mail naar: politietoezicht@vlaamsbrabant.be
Federale overheid:
Dienst Algemene Zaken en Specifiek Toezicht
t.a.v. de heer Ronny Van Herck
Provincieplein 1 te 3010 Leuven
Vlaamse Gemeenschap:
Agentschap van Binnenlands Bestuur
Afdeling Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 bus 1 te 3000 Leuven
- FOD Binnenlandse Zaken
Algemene directie Veiligheids- en Preventiebeleid
Directie Politiebeheer
Waterloolaan 76
1000 Brussel
- De Federale politie, Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer (DSP), Kroonlaan 145B te 1050 Elsene
De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 21:50.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter