De voorzitter opent de zitting op 30/09/2024 om 19:32.
De gemeente ontvangt via mail d.d. 14 juni 2024 het verslag en aanwezigheidslijst van de gewone algemene vergadering van Zefier cv d.d. 13 juni 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag en aanwezigheidslijst van de gewone algemene vergadering van Zefier cv d.d. 13 juni 2024.
De gemeente ontvangt via mail d.d. 24 juni 2024 van Haviland Intercommunale IgSv het verslag van de algemene vergadering d.d. 19 juni 2024.
De raad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering d.d. 19 juni 2024 van Haviland Intercommunale IgSv.
De gemeente ontvangt via brief d.d. 05 juli 2024 van de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG) het verslag van de jaarlijkse algemene en bijzondere algemene vergadering d.d. 14 juni en 01 juli 2024.
De gemeente neemt kennis van het schrijven d.d. 05 juli 2024 van de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG) houdende het verslag van de jaarlijkse algemene en bijzondere algemene vergadering d.d. 14 juni en 01 juli 2024.
Via mail d.d. 09 juli ontvangt de gemeente van Creat Services dv de besluitenlijst van de algemene vergadering d.d. 18 juni 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de besluitenlijst van Creat Services dv van de algemene vergadering d.d. 18 juni 2024.
De gemeente ontvangt via mail d.d. 09 juli 2024 de besluitenlijst van de algemene vergadering van Farys d.d. 21 juni 2024.
De gemeente neemt kennis van de besluitenlijst van de algemene vergadering van Farys d.d. 21 juni 2024.
De gemeente ontvangt via mail d.d. 02 juli 2024 het verslag van de algemene vergadering van Iverlek d.d. 26 juni 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering d.d. 26 juni 2024 van Iverlek.
De gemeente ontvangt op 25 september 2024 de uitnodiging van Quiz voor de algemene vergadering van de Intercommunale van de Woluwe (in vereffening) op woensdag 9
oktober 2024 om 16u op de kantoren van Quinz, gelegen op de Medialaan 28B, 4de verdieping, 1800 Vilvoorde en op digitale wijze (via Microsoft-Teams), met volgende agendapunten :
1. Algemene bespreking van de stand van zaken van de vereffeningswerkzaamheden;
2. Overzicht van het verkochte vastgoed;
3. Financieel overzicht betreffende inkomsten en uitgaven van de vereffeningswerkzaamheden;
4. Bespreking van de uitvoering van de verplichtingen van de Intercommunale onder de overeenkomst met de VMM en goedkeuring overeenkomst tot vervroegde beëindiging;
5. Vraagstelling.
N.a.v. het laattijdig ontvangen van deze uitnodiging heeft het College van Burgemeester en Schepenen een vertegenwoordiger aangeduid voor deze vergadering n.a.v. het ontslag van de heer Thomas Scheerlinck.
Het college van burgemeester en schepenen heeft besloten op de zitting van 30 september 2024 om de heer Piet Ockerman aan te duiden om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Intercommunale van de Woluwe (in vereffening) op woensdag 09 oktober 2024.
Het college hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de Intercommunale van de Woluwe (in vereffening) en geeft opdracht aan de vertegenwoordiger om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van heden.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 24 juni 2024.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 juni 2024 worden goedgekeurd.
De heer S. DEL PIERO liet weten dat hij ontslag nam uit de fractie Pro Zaventem en dat hij voortaan als onafhankelijke zal zetelen in de gemeenteraad.
Onafhankelijke leden kunnen niet meer als lid zetelen in de raadscommissies. Dat kan niet meer als vertegenwoordiger van de fractie (waartoe het raadslid niet meer behoort), maar dat kan ook niet namens een andere fractie. Een onafhankelijk raadslid kan ook geen lid zijn met raadgevende stem. Het betreffende lid mag wel de commissievergaderingen nog bijwonen en heeft er ook spreekrecht. Maar een onafhankelijke heeft geen recht op presentiegeld voor het bijwonen van de commissievergaderingen.
Ten gevolge hiervan zal de samenstelling van de gemeenteraadscommissie waarin de heer S. DEL PIERO zetelde als vertegenwoordiger van de fractie Pro Zaventem aangepast moeten worden.
In volgende commissies dient de heer S. DEL PIERO vervangen te worden door een ander lid van de fractie Pro Zaventem:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 mei 2024 punt GR/2024/113 heeft mevrouw R. HERMANS via mail, dd. 17 juni 2024, laten weten dat zij zal zetelen als vertegenwoordiger van de fractie Pro Zaventem in de plaats van dhr. Del Piero.
Art. 37 Decreet Lokaal Bestuur
De huidige samenstelling van de gemeenteraadscommissies is dus gewijzigd met ingang van 27 mei 2024.
De rechtspersonen gemeentebestuur Zaventem en OCMW Zaventem zijn lid van de Algemene Vergadering van Logo Zenneland vzw tot het einde van de legislatuur.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Halle-Vilvoorde.
Meer informatie hierover in de communicatie als bijlage.
Op 15 november 2024 houdt Logo Zenneland vzw een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.
Sommige gemeente en/of OCMW's dienen expliciet mandaat te geven aan hun stemgerechtigd vertegenwoordiger zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo's kan goedkeuren.
Voor gemeente en OCMW Zaventem gaat het om de volgende vaste vertegenwoordiger :
- mevrouw Sara Kurt, Gemeente en OCMW Zaventem.
Mevrouw S. KURT werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger door de gemeenteraad d.d. 24 februari 2023 en de heer D. PHILIPS werd aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger d.d. 25 maart 2019.
Indien vaste vertegenwoordigers niet aanwezig kunnen zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Zenneland vzw.
Statuten van Logo Zenneland vzw (in bijlage).
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's van 17 mei 2024.
De gemeenteraad besluit om mevrouw S. KURT, als effectief vertegenwoordiger, te laten deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering d.d. 15 november 2024 om de fusie goed te keuren.
Vóór het einde van het derde kwartaal moet een over het eerste semester van het boekjaar (ter kennisgeving) voorgelegd worden aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tot datum van 30/06/2024 (art. 263 DLB).
De rapportering heeft betrekking op zowel de gemeente als het OCMW, en wordt als één geïntegreerde opvolgingsrapportering voorgelegd aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt.
Er zijn geen specifieke vormvereisten opgelegd voor deze rapportering. De opvolgingsrapportering moet wel minstens onderstaande bevatten (art. 29 BVR 30/03/2018):
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (overzicht volgens schema’s J1 en T2)
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
De juridische grond van deze verplichting is terug te vinden in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Zoals de memorie van toelichting bij het DLB bepaalt, is de opvolgingsrapportering niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren. Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.
Volgens art. 171 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
§1
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
§4
Naar art. 171 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport voor het eerste semester 2023.
Gelet op artikel 180, die de salarisschaal van algemeen directeur en financieel directeur vaststelt op basis van het inwonersaantal tussen 25.001 en 35.000 inwoners.
Gelet op het feit dat bij vaststelling van een hoger inwonersaantal op 1 januari van het jaar van gemeenteverkiezingen, de salarisschaal gewijzigd moet worden. Het jaar 2024 is een verkiezingsjaar voor gemeenten.
Gelet op de publicatie uit het Koninklijk Besluit van 14/02/2024 die vaststelt dat op 01/01/2024 het huidige inwonersaantal van gemeente Zaventem 36.670 inwoners bedraagt.
Op basis van bovenstaande wordt volgende wijziging aan artikel 180 en bijlage 1 van de rechtspositieregeling voorgelegd aan de gemeenteraad
Artikel 180
§1. De salarisschaal van de algemeen directeur wordt vastgesteld tussen het
volgende minimum en maximum, uitgedrukt in euro: in gemeenten van 35.001 tot 50.000 inwoners: 50.765,61 – 74.797; en wordt gespreid over 15 trappen.
§2. De salarisschaal van de financieel directeur wordt vastgesteld tussen het
volgende minimum en maximum, uitgedrukt in euro: in gemeenten van 35.001 tot 50.000 inwoners: 47.822,67 – 70.460,94; en wordt gespreid over 15 trappen.
§3. Als het inwonersaantal van de gemeente daalt onder het minimale aantal inwoners op
basis waarvan met toepassing van §1 en §2 de salarisschaal van de
algemeen en financieel directeur is vastgesteld, blijft de persoonlijke salarisschaal van de
algemeen en financieel directeur in dienst behouden.
§4. Voor de toepassing van dit artikel geldt het bevolkingscijfer van de gemeente, vermeld in
artikel 4, §3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017.
§5. De uitgewerkte salarisschaal van de algemeen directeur en financieel directeur bevindt zich in bijlage 1 bij deze rechtspositieregeling.
een directeur en financieel directeur bevindt zich in bijlage 1 bij deze rechtspositieregeling.
Bijlage 1
Enkel de salarisschalen van algemeen en financieel directeur wijzigen in deze bijlage als volgt. Andere salarisschalen blijven ongewijzigd.
salaris-schalen |
Algemeen directeur
|
Financieel directeur
|
minimum |
50.765,61 |
47.822,67 |
maximum |
74.797,00 |
70.460,94 |
verhoging |
1 x 1 x 3.807,48 7 x 2 x 2.889,13 |
1 x 1 x 3.596,72 7 x 2 x 2.721,65 |
0 |
50.765,61 |
47.822,67 |
1 |
54.573,09 |
51.409,39 |
2 |
54.573,09 |
51.409,39 |
3 |
57.462,22 |
54.131,04 |
4 |
57.462,22 |
54.131,04 |
5 |
60.351,35 |
56.852,69 |
6 |
60.351,35 |
56.852,69 |
7 |
63.240,48 |
59.574,34 |
8 |
63.240,48 |
59.574,34 |
9 |
66.129,61 |
62.295,99 |
10 |
66.129,61 |
62.295,99 |
11 |
69.018,74 |
65.017,64 |
12 |
69.018,74 |
65.017,64 |
13 |
71.907,87 |
67.739,29 |
14 |
71.907,87 |
67.739,29 |
15 |
74.797,00 |
70.460,94 |
Bijkomend wordt ook de wijziging in loon van de decretale graden vastgesteld door de gemeenteraad:
Dit op basis van bovenstaande uitgewerkte loonschaal met terugwerkende kracht startende vanaf 01/01/2024.
Dit is in overeenstemming met het verslag bij artikel 30 van het nieuw BVR RPR sedert 2023:
“Derhalve is 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen ook de referentiedatum voor het ingaan van de eventuele aanpassing van de salarisschalen van de decretale graden. De recentste aanpassing van de salarisschalen voor de decretale graden moet, indien van toepassing, dan ook ingaan op 1 januari 2024.
Er is geen bezwaar dat de salarisschalen met terugwerkende kracht vastgesteld worden, op voorwaarde dat die terugwerking niet verder gaat dan de vaststellingsdatum, dus ten vroegste 1 januari 2024.”
Rechtspositieregeling zoals laatst goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 maart 2023;
Organogram zoals laatst goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2023;
Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen daterend van 18 maart 2023;
Deze concessie wordt uitgeschreven door het lokaal bestuur Zaventem en omvat de toewijzingsprocedure van de concessie van het uitbatingsrecht van een frituur te Zaventem op volgende locatie: De grond die in concessie wordt gegeven is gelegen te 1930 Zaventem, op het Kerkplein aanliggend aan de N262 op kruispunt met de Hoogstraat. Perceelnummer- Kadastraal gekend 2de afdeling sectie C 157/02A , heden gelegen Kerkplein 20+. Het terrein dat in concessie tegen voorwaarden wordt aangeboden heeft een oppervlakte van 40m².
De concessie wordt verleend voor 2 jaar. Het terrein wordt beschikbaar gesteld van 01/11/2024 tot 01/11/2026. Het college van Burgemeester en schepenen wordt door de gemeenteraad gemachtigd om éénmalig een verlenging van de concessie aan de concessiehouder voor een periode van 1 jaar toe te staan. Deze eventuele verlenging wordt door de concessiehouder aangevraagd voor de einddatum van het verlopen van de concessie van 2 jaar. Zo niet stopt de concessie zoals initieel voorzien na 2 jaar. De concessionaris dient de toepasselijke reglementeringen en wetgeving te volgen.
Er werd een digitale publieke oproep gepubliceerd op 10 juli 2024 via de gemeentelijke communicatie kanalen en de website.Er werd aan de geïnteresseerde kandidaten tijd gegeven tot 02/09/2024 om een voorstel in te dienen. De kandidaten werden verplicht hun voorstel kort toe te lichten aan het lokaal bestuur tijdens een plaats bezoek. Zij werden hier individueel van op de hoogte gebracht van de datum van afspraak.
Vanuit het principe van het behoorlijk bestuur, meer bepaald het zorgvuldigheids- en het zuinigheidsbeginsel, alsmede vanuit een behoorlijk beheer van het gemeentelijk patrimonium, waarmee het lokaal bestuur is belast en de nood aan een optimale dienstverlening, past het dat in ieder geval door de kandidaten wordt nagedacht over een duurzame, marktconforme, efficiënte, ruimtelijk aanvaardbare en commercieel haalbare concessie.
Naast het gemeentelijk reglement werd een 'modelovereenkomst voor het toekennen van een commerciële concessie voor frituur standplaats op openbaar domein' opgesteld. Deze modelovereenkomst is inhoudelijk opgesteld in overeenstemming met de regels uit het gemeentelijk reglement voor toekennen van frituurconcessies op openbaar domein. Deze modelovereenkomst biedt het gemeentebestuur de mogelijkheid om specifiek en op maat van de omgevingssituatie een te gunnen een concessie toe te wijzen. En belast he college van burgemeester met de praktische modaliteiten zodra de gemeenteraad de concessie toewijst aan een kandidaat.
Deze procedure heeft betrekking op het verlenen van een domeinconcessie en wordt toegewezen door de organisatie van een specifieke procedure om elke kandidaat op gelijke wijze te behandelen en gelijke kansen te bieden. Hierbij gelden de richtlijnen uit de ‘Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten’.
Het uitbatingsrecht of de concessie valt evenwel zelf niet onder de toepassing van de Belgische reglementering inzake overheidsopdrachten noch onder de Richtlijn 2014/23/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten (gezien de drempel van 5,186 miljoen euro niet wordt bereikt), doch wordt met respect voor de gelijke mededinging en het beginsel van behoorlijk bestuur aan een transparante marktbevraging onderworpen. Deze concessie kan niet gekwalificeerd worden als een “overheidsopdracht” en valt niet onder de handelshuurwetgeving.
Overwegende dat het huidig academiereglement goedgekeurd op 31 mei 2021 aan actualisatie toe is;
Het academiereglement dient ook te worden goedgekeurd door de deelnemende gemeenten aan het ILV DKO zijnde Kortenberg en Kampenhout;
Deze informatiebrochures bevatten de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie met betrekking tot pesten, zorg en huiswerkbeleid, enzovoort. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Zaventem.
Deze informatiebrochures bevatten de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie met betrekking tot pesten, zorg en huiswerkbeleid, enzovoort. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Sterrebeek.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 16 februari 2009, punt 12, houdende: Zaventem – Gewestweg N262 – Verbinding N2 (Leuvensesteenweg) – A201 (Fly over) (Grote Daalstraat / Parklaan / Steenokkerzeelstraat / Vilvoordelaan). Overdracht Gewestweg aan de Gemeente. Goedkeuring overeenkomst tussen Vlaamse Overheid (AWV) en de gemeente;
Gelet op beslissing van het college van het college van Burgemeester en Schepenen d.d. 19 september 2022, punt 2022/2555, houdende : Zaventem – N262 – Grote Daalstraat (beide kanten vanaf Leuvensesteenweg tot J.B. Devlemincklaan). Aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Bespreking : * Akkoord met aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). * Aanduiding Farys als coördinator van het project” en het schrijven aan Farys d.d. 29 september 2022, ref. OW/GH/22.137, houdende : aanduiding Farys als coördinator van het project;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 16 januari 2023, punt 2023/071, houdende : Zaventem – N262 – Grote Daalstraat (beide kanten vanaf Leuvensesteenweg tot J.B. Devlemincklaan). Aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Bespreking : * Akkoord met aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Akkoord met voorstel van Farys om Quadrant BV aan te duiden als ontwerper ;
Gelet op de beslissing van de RAC (Regionaal Adviescomité Domeindiensten) d.d. 19 januari 2023, houdende : aanduiding Quadrant BV als ontwerper en het aangetekend schrijven van Farys aan Quadrant BV d.d. 25 januari 2023 – Ref. DOM-260-22-004-ZO, houdende : mededeling aanduiding als ontwerper ;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 25 september 2023, punt 2023/2313, houdende : Zaventem – N262 – Grote Daalstraat (beide kanten vanaf Leuvensesteenweg tot J.B. Devlemincklaan). Aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Riool- en wegvernieuwingswerken. Principiële goedkeuring voorontwerp;
Raming :
|
Netto: |
Incl. kosten- afgerond: |
Ten laste van de gemeente: |
892.251,65 € |
1.190.000,00 € |
Ten laste van Farys: |
1.451.238,48 € |
1.600.000,00 € |
|
____________ |
____________ |
Totaal: |
2.343.490,13 € |
2.790.000,00 € |
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 20 november 2023, punt 2023/2911, houdende : "Zaventem - N262 - Grote Daalstraat (beide kanten vanaf Leuvensesteenweg tot J.B. Devlemincklaan). Aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Riool- en wegvernieuwingswerken. "Goedkeuring aangepast plan thv. huisnr. 104(Farys / Studiebureau Quadrant)";
Gelet dat op de commissie d.d. 12 december 2023, punt OdMiDu/2023/005, door de ontwerper Quadrant het voorontwerp werd toegelicht d.m.v. een powerpoint presentatie;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 februari 2024, punt 2024/370, houdende : Zaventem – N262 – Grote Daalstraat (beide kanten vanaf Leuvensesteenweg tot J.B. Devlemincklaan). Aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Riool- en wegvernieuwingswerken. Goedkeuring gecoördineerd voorontwerp;
Raming :
|
Netto: |
Incl. kosten- afgerond: |
Ten laste van de gemeente: |
892.251,65 € |
1.190.000,00 € |
Ten laste van Farys: |
1.451.238,48 € |
1.600.000,00 € |
|
____________ |
____________ |
Totaal: |
2.343.490,13 € |
2.790.000,00 € |
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch dossier werd opgesteld door de ontwerper, Quadrant BVBA, Dorpsstraat 202 te 3078 Meerbeek (Kortenberg), omvattende
- bijzonder bestek nr. 5156 – DOM-260-22-004
- inschrijvingsformulier
- raming
- uitvoeringsplannen;
Overwegende dat de kostprijs voor deze werken door de ontwerper – BVBA Quadrant geraamd worden op :
|
Netto |
Btw |
Totaal |
Ten laste van de Gemeente: |
1.741.667,66 € |
365.750,21 € |
2.107.417,87 € |
Ten laste van Farys: |
2.646.243,31 € |
|
2.646.243,31 € |
|
_____________ |
___________ |
_____________ |
Totaal: |
4.387.910,97 € |
365.750,21 € |
4.753.661,18 € |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van de ontwerper voorlopig kan vastgesteld worden op :
Werken ten laste van de gemeente: |
1.741.667,66 € |
- herziening/alg/onvoorziene kosten: ± 5 % |
87.083,38 € |
________________ | |
Totaal incl.herz/onvoorz.kost.: |
1.828.751,04 € |
- ereloon ontwerper : ± 4,31 % |
78.819,17 € |
- ereloon veiligheidscoördinator: |
|
* ontwerp : 0,05 % |
914,38 € |
* verwezenlijking : 0,05 % |
914,38 € |
________________ | |
Totaal incl. erelonen/onv.kosten: |
1.909.398,96 € |
btw 21 %: |
400.973,78 € |
________________ | |
Totaal tlv de gemeente: |
2.310.372,75 € |
AFGEROND: |
2.310.500,00 € |
Werken ten laste van Farys: |
2.529.330,46 € |
- afkoppelingen privé: |
116.912,85 € |
Totaal: |
________________ |
2.646.243,31 € |
|
- herziening/alg/onvoorziene kosten : ± 5 % |
132.312,17 € |
________________ | |
Totaal incl.herz/onvoorz.kost.: |
2.778.555,48 € |
- ereloon ontwerper : ± 4,31 % |
119.755,74 € |
- ereloon veiligheidscoördinator: |
|
* ontwerp : 0,05 % |
1.389,28 € |
* verwezenlijking : 0,05 % |
1.389,28 € |
________________ | |
Totaal tlv Farys: |
2.901.089,77 € |
AFGEROND: |
2.901.500,00 € |
NETTO tlv gemeente en Farys |
5.211.462,52 € |
AFGEROND TOTAAL |
5.212.000,00 € |
Gelet op de grote prijsverschillen van de ramingen voorontwerp en definitief ontwerp, werd door de ontwerper Quadrant een toelichting/verantwoording opgemaakt;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op netto: 2.646.243,31 € – incl. kosten (afgerond): 2.901.500,00 €;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij Farys als piloot van het project de procedure zal voeren en in naam van de gemeente Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 16 september 2024, punt 2024/2372, houdende: “Zaventem - N262 - Grote Daalstraat (beide kanten vanaf Leuvensesteenweg tot J.B. Devlemincklaan). Aanleggen van voet- en fietspaden, parkeerstroken, vernieuwen riolering (gescheiden rioleringsstelsel). Riool- en wegvernieuwingswerken. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Een aanzienlijk aantal internet- en telefoonlijnen valt nog onder het oude raamcontract van de Vlaamse Overheid met Telenet. Om deze lijnen over te dragen naar het nieuwe raamcontract, is het noodzakelijk dat we ons opnieuw inschrijven in het huidige raamcontract van de Vlaamse Overheid.
In bijlage werden de verschillende lijnen toegevoegd die dienen vernieuwd te worden.
Gelet op de overheidsopdracht “Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (Bestek nr. 2022/HFB/MPMO/96984), verdeeld over de volgende 4 percelen:
die wat betreft perceel 1 Vaste telefonie, marketingnummers & vaste datacommunicatie en perceel 3 Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX) bij beslissing van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 werd gegund aan Telenet BV, met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Liersesteenweg 4;
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot het raamcontract van de Vlaamse Overheid betreffende telecommunicatie.
Op 27 april 2023 nam de Raad van Bestuur van CIPAL dv de principiële beslissing om over te gaan tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
Voor de uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv zijn er goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze
raamovereenkomst) :
Overwegende hetgeen volgt:
Wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente een beroep doet op dienstverlenende vereniging Cipa dv als aankoopcentrale voor ICT-infrastructuur.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Farys sloot op basis van het bestek ‘Schoonmaak en hygiënische producten – september 2021’ met de ondernemer BOMA N.V., Noorderlaan 131 te 2030 Antwerpen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat voor 11 maanden” wordt geraamd op € 92.700,00 excl. btw of € 112.167,00 incl. 21% btw – waarvan € 35.953,10 excl. btw of € 43.503,25 incl. 21% btw enkel voor Gemeente;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan BOMA N.V., KBO nr. 0422029182, Noorderlaan 131 te 2030 Antwerpentegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 16 september 2024, punt 49142, houdende : “Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat voor 11 maanden. Goedkeuring gunning”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Opdracht - Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat voor 11 maanden - Goedkeuring gunning - CAD/2024/826/Alle Diensten/1747
Overwegende dat de prijssubsidie van de gemeente Zaventem aan het AGB Zaventem de mogelijkheid biedt om positief operationeel resultaat te boeken en zich zodoende conformeert aan de recente beslissingen van de BTW-administratie;
Overwegende dat voor de sport-, culturele en bibliotheekinfrastructuur geëxploiteerd door het AGB Zaventem een gemiddelde inkomsten en uitgaven berekend worden;
Overwegende dat de gemeente prijssubsidie verleent aan het AGB Zaventem voor de toegang tot de sport-, cultuur- en bibliotheekinfrastructuur en zo het verschil tussen de prijs die de eindgebruiker betaalt en de kostprijs van de toegang bijpast;
Overwegende dat de gemeente erkent dat op basis van de herevaluatie van de gesubsidieerde toegangsgelden, de voorziene toegangsprijzen (excl. BTW) voor recht op toegang tot sportinfrastructuur (zwembad en sporthallen), het cultuurcentrum” De Factorij” en de bibliotheek de prijsfactor dient gewijzigd te worden.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel
kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 25 april 2022 punt 119 houdende het nieuw selectieconcept: toelichting en publicatie externe vacatures voor de laureaten in de wervingsreserve;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 24 juni 2024 punt 126 houdende de behoeftenbepaling en vacantverklaring in de derde mobiliteitscyclus van 2024 waarin volgende functies in het basiskader vacant verklaard werden;
Vier betrekkingen van Inspecteur team “Wijkwerking”
Drie betrekkingen van Inspecteur "Interventie & Toezicht"
Eén betrekking van Inspecteur team “Lokale Recherche – ICT”
Eén betrekking van Inspecteur team “Lokale Recherche”
Eén betrekking van Inspecteur “Functioneel Beheer”
Twee betrekkingen van Inspecteur “Lokaal InformatieKruispunt”
Eén betrekking van Inspecteur team “Wapenadministratie”
Gelet dat de politiezone tegelijkertijd de vacante functies in de gewone mobiliteit als in de laureatenprocedure vacant mag verklaren voor zover men het maximum aantal van de openstaande vacatures niet overschrijdt;
Gelet dat de politiezone eveneens tweedelijnsfuncties (zoals INP sociale recherche, INP wijkwerking) via de laureatenprocedure (kandidaten dienen nog aan de basisopleiding te beginnen) mag openstellen op voorwaarde dat ze eerst via mobiliteit werden opengesteld;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op de GPI 20 houdende de selectie laureaten door de benoemingsoverheid;
In het kader van de vierde mobiliteitscyclus van 2024 wordt door de Federale Politie, Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 13 september 2024;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2024 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vierde mobiliteitscyclus van 2024:
In het operationeel kader:
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Zeven betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ICT-bijzondere specialisatie”
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche ICT-specialisatie”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wapenadministratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel Beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het CALOG-kader
Eén betrekking van CALOG niveau C “Administratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van
de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau C “Welzijn en Bescherming op het werk”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van
de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau B “ICT-Consulent”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van
de volgende mobiliteitscyclus
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Er wordt met "het zorgparkeren" beoogd het werk van zorgverleners aan huis te faciliteren op het grondgebied van de Eerstelijnszone Druivenstreek (gemeenten Zaventem, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren, Overijse en Hoeilaart), door private parkeerplaatsen voor garagepoorten of opritten te laten gebruiken tijdens de uitvoering van de zorg en dit op vrijwillige basis.
Het project zorgparkeren is gebaseerd op vrijwilligheid. Diegene die rechtmatig beschikken over een parkeerplaats, bieden deze vrijwillig aan de zorgverleners aan door een zorgparkeersticker aan te brengen op de garagepoort of oprit voor de zorgparking. De zorg moet hierbij niet plaatsvinden op de locatie waar de parkeermogelijkheid aangeboden wordt.
Zorgverleners die in het bezit zijn van een zorgparkeerkaart en deze kaart zichtbaar achter hun voorruit plaatsen, kunnen tijdens huisbezoeken tijdelijk gebruik maken van een aangeboden zorgparkeerplaats. De kaart dient naam en telefoonnummer te vermelden zodat de zorgverlener altijd gecontacteerd kan worden om de wagen te verplaatsen indien noodzakelijk. De zorgparkeerkaart biedt geen vrijstelling van het lokale parkeerreglement.
Vermits er in geen enkele gemeente van de ELZ Druivenstreek het item zorgparkeren eerder was uitgewerkt, werd dit project samen voor alle gemeenten van de ELZ Druivenstreek opgestart zodat ook éénzelfde reglement, één uniforme zorgparkeerkaart en parkeersticker voor alle deelnemende gemeenten zal kunnen worden voorzien.
Ook de communicatie naar burgers en professionals zal gezamenlijk verlopen. Er zal een uniforme communicatie naar de burger worden verspreid via het gemeentelijk infoblad en gemeentelijke website, schermen, flyers, …
Ieder lokaal bestuur zal ook de uniforme parkeerstickers aan hun burgers dienen te verdelen / aan te bieden via een aantal centrale openbare plaatsen zoals bibliotheek, onthaal gemeentehuis en sociaal huis en de drukkosten ervan opnemen.
De ELZ Druivenstreek zorgt voor de verspreiding van de zorgparkeerkaart aan de zorg- en welzijnsprofessionals en zal normaal gezien de druk- en verzendkosten van de parkeerkaart op zich nemen.
Het College van Burgemeester en Schepenen en het Vast Bureau keurden op 9 september 2024 het doorgestuurde "ontwerp-(gebruiks)reglement zorgparkeren" goed, dat voorafgaandelijk ook aan de mobiliteitsambtenaar en de Lokale Politie van Zaventem ter nazicht werd overgemaakt.
De Raad gaat akkoord met het voorgestelde toegevoegde (gebruiks)reglement Zorgparkeren en de publicatie ervan op de gemeentelijke website. De Raad geeft tevens zijn toestemming voor de bekendmaking van het uniforme communicatiebericht aan de burger en zorgverlener via oa. het gemeentelijk infoblad en de gemeentelijke website.
De voorzitter sluit de zitting op 30/09/2024 om 21:14.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter