De voorzitter opent de zitting op 23/11/2020 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 26 oktober 2020.
Overwegende dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de oproepingsbrief van 20 oktober 2020 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 december 2020 om 18 uur ONLINE Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland - Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik (=hybride vorm van vergaderen) met volgende agendapunten :
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente overgemaakt werd;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer P. OCKERMAN, als effectief afgevaardigde, en de heer B. ABARI, als plaatsvervangend afgevaardigde, werden aangesteld;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2203 en bekendgemaakt in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 en 454;
Gelet op de artikel 33 § 1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
Gelet op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem IGV die zal gehouden worden op woensdag 16 december 2020 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Cargovil (Eppegem)) en volgende agendapunten omvat :
Gelet op het voorstel van de Raad van Bestuur van Havicrem van 20 oktober 2020;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werd aangeduid;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem IGV.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal dv op donderdag 10 december 2020 om 16 uur met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering;
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
De gemeenteraad keurt de Algemene Vergadering van Cipal goed.
Overwegende dat elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid een protocol vereist, gesloten tussen de betreffende instanties;
Overwegende dat het schoolbestuur en zijn onderwijsinstellingen veelvuldig dergelijke mededelingen doen naar instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming (bv. AGODI), onderwijsinspectie, CLB, ondersteuningsnetwerk, scholengemeenschap, LOP, De Lijn… en vice versa;
Overwegende dat deze mededelingen hoofdzakelijk voortvloeien uit reglementaire bepalingen en aldus een wettelijke grondslag hebben;
Overwegende dat het Ministerie van Onderwijs en Vorming, de onderwijskoepels en het GO! in samenwerking met de Vlaamse toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (hierna VTC), omwille van administratieve vereenvoudiging en planlastvermindering, algemene protocollen hebben ontwikkeld die voor alle onderwijsinstellingen gelden;
Overwegende dat er om dezelfde redenen wordt voorzien in een vereenvoudigde procedure waarbij de onderwijskoepels kunnen worden gemandateerd om na de onderhandelingen zowel hun DPO het advies te laten verlenen als het algemeen protocol te ondertekenen, in naam en voor rekening van de schoolbesturen;
Overwegende dat de algemene protocollen na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen worden gepubliceerd op de website van OVSG;
Overwegende dat het schoolbestuur na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen drie maanden de tijd heeft om alsnog het algemeen protocol te verwerpen na een negatief advies van de eigen DPO (opt-out);
Overwegende de brief van OVSG (online beschikbaar op www.ovsg.be) waarin alle principes van deze vereenvoudigde procedure en mandatering worden uiteengezet, met inbegrip van de mogelijkheid tot opt-out;
Overwegende de brieven van de VTC (advies ref. VTC/O/2019/01 en ref. VTC/O/2019/07) waarin deze werkwijze met een vereenvoudigde procedure voor de totstandkoming van algemene protocollen en bijbehorende mandatering aan OVSG wordt bevestigd;
Overwegende dat de werkwijze tevens werd goedgekeurd in de Werkgroep Informatieveiligheid VVSG van 25 november 2019;
Overwegende dat het schoolbestuur als verwerkingsverantwoordelijke van de onderwijsinstelling gebonden blijft door de bepalingen opgenomen in het protocol, inclusief de beveiligingsmaatregelen;
Overwegende dat het schoolbestuur een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) heeft aangemeld bij de VTC en over een goedgekeurd informatieveiligheidsplan beschikt (zie de verklaring op eer in de bijlage),
Overwegende dat het vermelde advies VTC ref. VTC/O/2019/07 erop wijst dat de betreffende gegevensuitwisseling expliciet opgenomen moet worden in het register van verwerkingsactiviteiten, met verwijzing naar de maatregelen die worden voorzien in het algemeen protocol;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40;
Gelet op het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8;
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het principe van de mandatering aan OVSG voor de ondertekening van algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens tussen instanties
Gelet op het schrijven van 26 september 2016 aan Quadrant BVBA, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, betreffende aanvraag tot opmaak proces-verbaal van opmeting in functie van een eventuele toekomstige verkoop der gebouwen/terreinen gekend ten kadaster: Zaventem – 1e Afdeling – Sectie D, nummer 339S6;
Gelet op het “voorlopig plan” van opmeting van 23 december 2016 van de totaliteit der kadastrale percelen 1 D 339A6 en 1 D 339S6, opgemaakt door Quadrant BVBA, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 28 oktober 2019, punt CBS/2019/3009, betreffende verkoop School Hoek (o.a. opmaak schattingsverslag);
Gelet op de brief van 15 juni 2020 van Quadrant BVBA, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, met bijhorend proces-verbaal van meting op datum van 25 februari 2020, waarbij de gemeente verzocht wordt om het proces-verbaal van meting te willen ondertekenen waarna het kan geregistreerd worden;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 19 oktober 2020, punt CBS/2020/2595, houdende gunstig advies om het voorgelegd proces-verbaal van meting, reeds ondertekend door de aanpalende eigenaar, ter goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad;
Overwegende dat de gemeente eigenaar is van het perceel gelegen Desmedtstraat 52, gekend ten kadaster: Zaventem – 1e Afdeling – Sectie D, nummer 339S6;
Overwegende dat er bij de opmeting van het gemeenteperceel door de landmeter-expert werd vastgesteld dat de grens met het aanpalende perceel, gekend ten kadaster: Zaventem – 1e Afdeling – Sectie D, nummer 218G, eigendom van de heer Sterckx Pierre, wonende Diegemstraat 50, niet duidelijk vast te stellen was op het terrein;
Overwegende dat er, vooraleer er een defintief proces-verbaal van opmeting van het hele terrein kan opgesteld worden, de exacte ligging van de perceelsgrens tussen beide percelen dient vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van het artikel 646 van het Burgerlijk Wetboek;
Overwegende dat het proces-verbaal van meting/afpaling een technisch-juridische handeling betreft, die tegenstrijdig moet worden opgemaakt en door alle partijen (betrokken eigenaars en landmeter-expert) moet ondertekend worden;
Overwegend dat deze grensbepaling als een daad van beschikking en/of dading kan worden beschouwd, waarbij de goedkeuring behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Overwegende het gunstig advies van de gemeentelijke landmeter en de gemeentelijke dienst Omgeving;
Overwegende het dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad van november 2020;
Gelet op artikel 646 van het Burgerlijk Wetboek;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het schrijven van 23 februari 2017 van ELK ZIJN HUIS cvba, Lindeboomstraat 116 te 3080 Tervuren, betreffende de renovatie van de sociale woonwijk te Sint-Stevens-Woluwe (Acacialaan, Waaienberg, Berreveldlaan);
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 maart 2017, houdende kennisname van het schrijven van 23 februari 2017 van ELK ZIJN HUIS cvba;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 10 april 2017, betreffende standpuntinname inzake de principiële verwerving en de daaropvolgende verkoop aan een bijzondere doelgroep;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 oktober 2017 betreffende de verwerving van percelen in de Acaciawijk, in eigendom van ELK ZIJN HUIS cvba;
Gelet op het schrijven van 15 mei 2019 van ELK ZIJN HUIS cvba, betreffende mededeling dat de Raad van Bestuur van Elk Zijn Huis in zitting van 20 februari 2019 beslist heeft om het pand, Waaienberg 70, met inbegrip van de tuin (= afzonderlijk kadastraal perceel, exclusief het wegje dat toegang verleent aan de garageboxen van Elk Zijn Huis), kadastraal gekend Zaventem 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie C, nummers 137M9 en 137B11 (deel), aan te bieden voor een totaal bedrag van 200.000,00 euro;
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de Raad van Bestuur van ELK ZIJN HUIS cvba in zitting van 16 oktober 2019 waarbij eveneens een groot deel van het achterliggende kadastraal perceel (huidige tuin + wegje) aan de gemeente Zaventem wordt aangeboden zonder verhoging van het verkoopbedrag, mits de gemeente op haar kosten instaat voor het opsplitsen van dat perceel waarbij het wegje dat toegang geeft tot de garageboxen eigendom blijft van de verkoper;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 23 december 2019, punt CBS/2019/3058, houdende standpuntinname verwerving leegstaande woning (eigendom van ELK ZIJN HUIS cvba);
Gelet het besluit van de Gemeenteraad van 17 februari 2020, punt GR/2020/019, betreffende principebelsuit verwerving leegstaande woning Waaienberg 70 te Sint-Stevens-Woluwe, eigendom van ELK ZIJN HUIS cvba;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door landmeter Guy Michiels, Dirk Boutslaan 6/0101 te 3000 Leuven in opdracht van de verkoper, Elk Zijn Huis cvba, op datum van 16 januari 2019 waarbij de venale waarde (vrije verkoopwaarde) van Waaienberg 70 wordt geraamd op 225.000,00 euro;
Gelet op het voorlopig metingsplan “voorstel verdeling”, opgemaakt door studieburo Quadrant uit Kortenberg, op datum van 30 april 2020, waarbij het aan de gemeente aangeboden perceel “Deel 1” aangeduid in gele kleur, een oppervlakte bekomt van +/- 3a 45ca na verdeling;. Het “Deel 2” met een oppervlakte van +/- 40ca blijft eigendom van Elk Zijn Huis cvba;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem met tussenkomst van de geassocieerde notarissen Jadoul, Kestelyn & Genicot uit Tervuren namens de verkoper;
Overwegende de verdeling van het achterliggende perceel, waarbij het wegje dat toegang geeft tot de garageboxen eigendom blijft van de verkoper, ELK ZIJN HUIS cvba;
Overwegende het gunstig advies van het College van Burgemeester en Schepenen om deze woning, samen met de twee reeds eerder verworven woningen in de Acaciawijk (Berreveldlaan 35 en 40 – akte verleden op 16 september 2019), daarna te verkopen aan een bijzondere doelgroep;
Overwegende dat deze bijzondere doelgroep door de Raad nog dient afgebakend middels een gemeentelijk toewijzings-/verkoopsreglement;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het gebouw, evenals het achterliggend perceel, vrij van huur is;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het gemeenteëigendom, terreinen en gebouwen, gelegen Desmedtstraat 52/56, gekend ten kadaster Zaventem, 1 ste Afdeling, Sectie D, nummers 339 A6 en 339 S6, waarvan de gebouwen, na de realisatie van de nieuwe School Hoek op de Diegemstraat/Desmedstraat, sedert augustus 2020 leeg staan;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 28 oktober 2019, punt CBS/2019/3009, houdende verkoop School Hoek;
Overwegende dat er voor de hoger vermelde terreinen en gebouwen nog geen nieuwe bestemming werd bepaald en/of vastgelegd;
Overwegende het bindend sociaal objectief, zoals vastgelegd in het grond- en pandendecreet van 27 maart 2009;
Overwegende dat het bindend sociaal objectief voor de gemeente 218 wooneenheden bedraagt, tegen 2025;
Overwegende dat de gemeente het beoogde bindend sociaal objectief niet zal behalen binnen de gestelde termijn;
Overwegende dat de gemeente momenteel op een netto toename van het bindend sociaal objectief zit van 95 wooneenheden, inclusief SVK woningen en inclusief het nog niet opgeleverde Vlabinvest project in de Kleinenbergstraat;
Overwegende dat er momenteel 430, unieke, kandidaat huurders staan op de wachtlijsten (cijfers jaarverslag 2019). Dit betreft enkel de kandidaten, die woonachtig zijn in Zaventem. Het aantal kandidaten is immers groter;
Overwegende dat er geen andere projecten gepland zijn op grondgebied Zaventem, buiten het project Namenstraat – Wauteletstraat;
Overwegende dat er in functie van het project renovatie acaciawijk, 11 woningen verkocht zullen worden, waardoor het sociaal woonaanbod zal dalen;
Overwegende dat het geheel is opgenomen in de meerjarenbegroting;
Overwegende de besprekingen op het Lokaal Woonoverleg Zaventem, houdende gunstig advies om het volledige gemeenteëigendom oude “School Hoek”, inclusief de woning Desmedstraat 56, te verkopen aan ELK ZIJN HUIS cvba, indien zij het aanbod aanvaardt, waardoor aan de hiervoor vermelde consideransen kan voldaan worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Decreet betreffende het grond en pandenbeleid van 27 maart 2009, waarbij de gemeente een minimaal aantal sociale woningen dient te realiseren tegen 2025;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 15 juni 2015 betreffende principe verwerving resterende private percelen “Moorselveld” (eerste fase) en strategie ontwikkeling gemeentelijke verkaveling voor het gebied Vossemlaan/Moorselveld te Sterrebeek;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, de KERKFABRIEK SINT-MARTINUS ZAVENTEM, met zetel in 1930 Zaventem, Kerkplein 16, van 15 oktober 2020, met betrekking tot de verkoop van vier percelen “bouwland”, gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie D, nummers 18, 19, 20 en 21 tegen de prijs van 145 euro/m², namelijk 243.600,00 euro voor het perceel 18, 379.900,00 euro voor het perceel 19, 113.100,00 euro voor het perceel 20 en 569.850,00 euro voor het perceel 21, hetzij 1.306.450,00 euro voor de totaliteit;
Overwegende dat de gemeente Zaventem reeds eigenaar is van een aantal percelen in het (voormalig) woonuitbreidingsgebied Moorselveld/Vossemlaan;
Overwegende het strategisch belang om in het projectgebied Vossemlaan delen van het voormalig woonuitbreidingsgebied Moorselveld in handen te nemen opdat een ontwikkeling mee gestuurd kan worden;
Overwegende dat de door de eigenaar opgesomde specifieke verkoopsvoorwaarden aanvaardbaar zijn;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de aanvraag tot gedeeltelijke wijziging/verbreding van Buurtweg nummer 37, gelegen in het verlengde van de Kerkhoflaan te Zaventem, ingediend door de gemeente Zaventem, samen met de aanvraag omgevingsvergunning (ref. AOP202000247) voor de aanleg van een fietsweg Kerkhoflaan;
Gelet op het ontwerp-rooilijnplan en -grondinnemingsplan, het schattingsverslag grondinnemingen, het uittreksel uit het gewestplan, het uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen, het uittreksel uit het kadaster en de fotoreportage;
Gelet op het ontwerp-rooilijnplan en -grondinnemingsplan (na verbreding Buurtweg nr. 37), opgemaakt op datum van 27 oktober 2020 door landmeter-expert Ing. Alain Bulen, tewerkgesteld bij SWECO, vestiging Kortrijk, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk-Marke;
Gelet op het schattingsverslag grondinnemingen, gevoegd bij de aanvraag, opgemaakt op verzoek van de gemeente Zaventem door de landmeter-expert, tewerkgesteld bij Quadrant bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Overwegende dat de gevraagde verbreding met een meerbreedte van ongeveer 3.70m over een totale lengte langsheen de bestaande Kerkhofmuur van het Kerkhof Zaventem noodzakelijk is voor de realisatie van de fietsweg Kerkhoflaan;
Overwegende dat door de gevraagde verbreding van de Buurtweg nr. 37 er een betere ruimtelijke inrichting van de openbare weg zal mogelijk zijn;
Overwegende dat de buurtweg door deze gedeeltelijke verbreding niet onderbroken wordt waardoor er bijgevolg geen enkel nadelig effect ontstaat op de verbindingsmogelijkheden via het gemeentelijk wegennetwerk;
Overwegende dat de voorgestelde verbreding niet strijdig is met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Op voordracht van het College.
Het decreet betreffende de gemeentewegen;
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 decreet lokaal bestuur;
De gemeente Zaventem maakt sinds 2020 deel uit van het intergemeentelijk woonproject 'Wonen in het hart van Midden-Brabant’, wiens werking een geïntegreerd woonbeleid omvat in de gemeenten Kortenberg en Zaventem. IGS 'Wonen in het hart van Midden-Brabant' geniet subsidies voor het lokaal woonbeleid van Wonen-Vlaanderen en Provincie Vlaams-Brabant. De restfinanciering gebeurt door de deel nemende gemeenten.
Het gemeentelijk actieprogramma met bijhorende inventaris van onbebouwde bebouwbare percelen in handen van Vlaamse besturen werd besproken tijdens het lokaal woonoverleg van 25 juni 2020. In het actieprogramma, wordt nagegaan of er geschikte gronden voor sociale woningbouw zijn in eigendom van publieke en semi-publieke rechtspersonen, in casu de gemeente Zaventem, het OCMW en de kerkfabrieken.
Zaventem heeft een objectief te behalen van 218 sociale woningen tussen 2007 en 2025. Met het actieprogramma wordt nagegaan op welke publieke en semipublieke percelen sociale woningbouw mogelijk zou zijn.
Artikel 4.1.7 van het Grond- en Pandenbeleid stelt dat elke gemeente voor haar grondgebied bij elke algehele herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen de gezamenlijke oppervlakte van de onbebouwde bouwgronden en kavels in handen van Vlaamse besturen en Vlaamse semipublieke rechtspersonen dient te berekenen, waarop een sociaal woonaanbod kan worden verwezenlijkt. De gemeenteraad dient hiervoor een actieprogramma vast te stellen. Door de opmaak van een gemeentelijk actieprogramma krijgt de gemeente zicht op het aantal en de oppervlakte van de gronden die in eigendom zijn van Vlaamse besturen en van Vlaamse semipublieke rechtspersonen. Vervolgens wordt met de besturen, die eigenaar zijn van geschikte percelen voor bebouwing, besproken om de beschikbaarheid voor sociale woningbouw na te gaan.
- Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid en latere wijzigingen;
- Besluit Vlaamse Regering 27 september 2007: subsidiëring projecten ter ondersteuning lokaal woonbeleid, waarmee de Vlaamse Regering gemeenten wil aanzetten werk te maken van een volwaardig woonbeleid, bij voorkeur via intergemeentelijke samenwerking;
- Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen: in het bijzonder art.40,41,56 en 57;
- Ministerieel Besluit 12 december 2019: subsidiëring intergemeentelijke projecten ter ondersteuning lokaal woonbeleid;
De gemeenteraad keurt het Gemeentelijk Actieprogramma met bijhorende inventaris van onbebouwde percelen in handen van Vlaamse besturen en semipublieke rechtspersonen principieel goed.
De Vlaamse Regering heeft beslist om 30 miljoen euro ter beschikking te stellen van de lokale besturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) voor armoedebestrijding.
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 3 augustus 2020 om kennis te nemen van de Vlaamse subsidies ihkv armoedebestrijding ten gevolge Covid19;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 17 augustus 2020 om een steunverlening toe te kennen aan leerlingen secundair onderwijs wonend in Zaventem onder voorwaarde dat ze cliënt zijn bij het OCMW van Zaventem;
Gelet op de opmerking van de commissie sociale zaken van 15 september 2020 waarbij de moeilijke situatie van studenten hoger onderwijs en cliënt van het OCMW van Zaventem nav Covid19 wordt onderstreept;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 9 november 2020 op het reglement 'Onderwijstoelage Covid19 voor Zaventemse gezinnen met kinderen in het secundair en hoger onderwijs' goed te keuren;
Na contact met het OCMW van Zaventem werd een schatting van het aantal toelagen opgemaakt. Het zu gaan over max. 100 toelagen voor het schooljaar 2020-21.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2015 houdende goedkeuring van het toelagereglement voor Zaventemse basisscholen voor acties in het kader van kinderarmoedebestrijding ;
Gelet op de SES-indicatoren voor het schooljaar 2019-2020 voor het Zaventemse basis- en secundair onderwijs;
Gelet op de beslissing van de Vlaamse Overheid van 19 juni 2020 om subsidies toe te kennen aan lokale besturen voor het nemen van dringende maatregelen met betrekking armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 3 augustus 2020 om de gemeentelijke subsidie ihkv kinderarmoedebestrijding’ aan te passen en een toelage toe te kennen aan het secundair onderwijs;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van om akkoord te gaan met de wijziging van het reglement;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 9 november 2020 om artikel 10 van het reglement aan te passen.
De Vlaamse Regering heeft beslist om 30 miljoen euro ter beschikking te stellen van de lokale besturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) voor armoedebestrijding.
De eerste 15 miljoen euro wordt als algemene financiering toegekend en is bedoeld om de uitdagingen op het vlak van lokale armoedebestrijding als gevolg van de Covid19-pandemie aan te gaan.
De overige 15 miljoen euro is bedoeld voor een consumptiebudget voor kwetsbare huishoudens. Lokale besturen zullen hun deel van dit budget kunnen aanvragen om lokale voucherbonnen voor kwetsbare gezinnen te financieren.
Voor Zaventem betekent dit concreet een éénmalige subsidiëring van:
€61281,32 te besteden aan consumptiebonnen/vouchers,… en
€58055,99 breder te besteden aan armoedebestrijding ten gevolge van Covid19
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 3 augustus 2020 om een aantal initiatieven te nemen om ihkv de subsidies armoedebestrijding waaronder
- het toekennen van consumptiebonnen,
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 28 september 2020 om
- het bestaand systeem van consumptiebonnen uit te breiden ihkv armoedebestrijding ten gevolge Covid 19. De individuele cheques worden toegekend inwoners van Zaventem die een leefloon ontvangen, een verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit genieten of een subsidie Covid 19 ontvingen ihkv het Groeipakket. Naar schatting gaat het hier om ongeveer 3000 personen
Gelet op het voorbeeld tot reglement aangereikt door de Vlaamse administratie;
Gelet de beslissing van het schepencollege van 9 november 2020 om het reglement 'Toekenning van consumptiebonnen Covid 19 voor Zaventemse kwetsbare gezinnen' goed te keuren.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 juni 2018, houdende : “Politiezone Zaventem – Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring vertrouwelijke verslag beoordelingscommissie BAFO’s en gunning aannemer THV Willemen-Franki|Org-Arch &Teco/Politie Zaventem (Sweco Belgium NV)” en het aangetekend schrijven d.d. 06 juli 2018 – Ref. OW/MVD/2018.176 aan Combinatie THV Willemen – Franki & TV Org – Arch & Teco/Politie Zaventem, houdende : kennisgeving sluiting
- Aanbestedingsbedrag netto |
12.481.283,93 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 08 juli 2019, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nrs. 1,2 en 3 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA)” en het aangetekend schrijven d.d. 16 juli 2019 – Ref. OW/PV/2019.99 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nrs. 1,2 en 3.
- Wijzigingen 1, 2 en 3 netto |
54.233,35 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 november 2020, houdende :”Politiezone Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging aan de opdracht BW04 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA)”
- Wijziging 4 netto : |
279.974,56 euro |
Overwegende dat het totaalbedrag van de tot op heden voorgelegde wijzigingen aan de opdracht kan vastgesteld worden op :
- wijziging aan de opdracht nr. 1 : college 08.07.2019 |
18.715,60 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 2 : college 08.07.2019 |
26.496,00 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 3 : college 08.07.2019 |
9.021,75 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 4 : college 04.11.2020 |
279.974,56 euro |
|
________________ |
netto |
334.207,91 euro |
BTW 21% |
70.183,66 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
404.391,57 euro |
Overwegende dat volgens de berekening van Belfius Bank NV de kostprijs van het project op dit ogenblik kan geraamd worden :
- Toewijzingsbedrag |
12.481.283,93 euro |
- wijziging van de opdracht nr. 1 : |
18.715,60 euro |
- wijziging van de opdracht nr. 2 : |
26.496,00 euro |
- wijziging van de opdracht nr. 3 : |
9.021,75 euro |
- wijziging van de opdracht nr. 4 : |
279.974,56 euro |
|
_________________ |
|
12.815.491,84 euro |
B.T.W. 21% |
2.691.253,29 euro |
|
__________________ |
Totaal : |
15.506.745,13 euro |
Overwegende dat het totaal financieringsbedrag (incl. nog te verwachten verrekeningen, erelonen, prijsherzieningen en onvoorziene kosten, projectbeheer en kosten alternatieve financiering, varia en BTW) door Belfius Bank op 14.10.2020 geraamd wordt op 14.184.001,72 euro excl. BTW of 17.162.642,08 euro incl. BTW.
Overwegende dat de meeruitgave (wijzigingen aan de opdracht nrs. 1, 2, 3 en 4) tbv 334.207,91 euro netto of 404.391,57 euro incl. BTW ter goedkeuring dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 29bis en artikel 30;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikel 117, artikel 119, artikel 123, artikel 133 en artikel 133bis;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5, § 3;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid art. 38/1 “ Aanvullende werken, leveringen of diensten”.
De gemeenteraad keurt goed:
Zaventem - Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht
Goedkeuring bevel aan de opdracht nrs. 1, 2, 3 en 4.
Goedkeuring meeruitgave.
Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag.
Voorliggende wijziging van het belastingreglement voor afval omvat alle wijzigingen die zich opdringen omwille van nieuwe tarieven op het recyclagepark, de invoering van P+MD vanaf 1 april 2021, de online verkoop van gft stickers, tariefverlaging voor groot restafval, tariefverlaging voor containers voor papier en glas en introductie van verschillende Interza-producten in dit reglement.
De tariefwijzigingen enten zich op de principes vastgelegd in het door de gemeenteraad goedgekeurde beleidsplan van Interza. Goede sorteerders moeten worden beloond. Hoe meer afval iemand aanbrengt, hoe groter de responsabilisering in de kosten hiervoor.
Tarieven recyclagepark: de tarieven op basis van de al dan niet gebruikte laadruimte van een voertuig waren soms tegenintuïtief en creëerden misverstanden. Voor het plaatsen van weegbruggen zijn de parken van Interza te klein. Daarom wordt ervoor geopteerd om te gaan werken op basis van volume van het afval.
Vanaf 1 april 2021 zijn alle plastic verpakkingen toegestaan in de blauwe PMD-zak. PMD wordt dan uitgebreid naar P+MD. De ervaring elders is dat de hoeveelheid afval hierdoor zal verminderen met 15 %. Wie goed sorteert, zal de afvalkosten voor restafval dus zien dalen met 15 %.
Het overblijvend restafval zal door het verdwijnen van de lichte en volumineuze verpakkingen compacter worden. Eenzelfde gewicht aan afval zal minder volume innemen. Om de arbeidsbelasting van de afvalophalers onder controle te houden, zal de restafvalzak verkleind worden. Het gemiddelde gewicht van de afvalzak en de kostprijs voor ophaling en verwerking blijven dezelfde. Om die reden wordt ook het tarief gehandhaafd.
De kleinere afvalzakken worden ingevoerd op hetzelfde ogenblik als de verbrede inzameling van PMD. De bestaande zakken blijven geldig tot september 2021 en kunnen daarna desgevallend ingeruild worden.
Gezien de prijswijziging voor de restafvalzakken worden ook de tarieven voor de ondergrondse inzameling van restafval aangepast. Gezien de gemiddelde lagere vullingsgraad dringt een tariefstijging voor 1100 liter container zich niet op (tarief blijft de kosten dekken).
Het schepencollege vroeg aan interza nog bijkomende verduidelijking met betrekking tot het al dan niet gratis aanleveren van groenafval op het recyclagepark en de indeling in 6 laadcategorieën.
De Interza-Directeur bezorgde volgende verduidelijking:
"Volumebepaling
Het huidige systeem op basis van de grootte van het voertuig leidde vaak tot frustraties. Een grote bestelwagen met weinig afval diende heel veel te betalen, terwijl er weinig afval in zat. Ook de OVAM ondersteunt/subsidieert geen parken die dergelijke systemen hanteren.
Daarom de overgang naar een systeem dat zo dicht mogelijk aanzit tegen de werkelijke hoeveelheid/kost.
Gezien de beperkte oppervlakte in Zaventem en de hele hoge bezoekerscijfers is een systeem met weegbruggen absoluut uitgesloten.
Een tarifering op basis van volumes is dan de tweede beste keuze, die overigens op heel wat plaatsen reeds goed werkt.
0,25 m³ stemt overeen met de koffer van een kleine wagen, 0,5 m³ met die van grotere wagens, monovolumes, …
Voor 1 m³ moet de achterbank al worden weggenomen, etc. (zie ook foto’s op de ontwerpkalender).
Interza zal communiceren op basis van foto’s van veel voorkomende voertuigen, aan de inkom van het park komen ook referentievolumes.
In geval van twijfel kan er nog worden nagemeten, maar de ervaring elders leert dat dit heel weinig nodig is.
Gratis of niet
Momenteel geldt de regel dat kleine hoeveelheden gratis zijn, voor grotere hoeveelheden moet je betalen.
Deze regel leidt ertoe dat een kleine, hardnekkige categorie klanten een eindeloos aantal keren komt met kleine hoeveelheden en zo voor de aanbreng van grote hoeveelheden nooit moet betalen.
Een steekproef heeft ons geleerd dat deze categorie van klanten 2 % van het aantal klanten uitmaakt, maar goed is voor 25 % van het aantal bezoeken en voor 40 % van de kosten. Het betreft vaak afval van klussers en afval van buiten de gemeente (in Kortenberg is groenafval betalend van de eerste kilo !).
Eerder dus dan vrijstelling van kosten (en belastinggeld) te gunnen deels aan een groep die hier duidelijk misbruik van maakt, willen het kostenloos bezoek gelijk verdelen onder alle inwoners. Door te gaan werken met registratie via de eID kaart, wordt dat mogelijk.
Ieder gezin krijgt een tegoed van 25 euro aan recycleerbaar afval, dat is 2,5 kubieke meter, goed voor tien bezoeken met de gewone wagen.
In mijn eigen tuin van tien are heb ik nooit dergelijke hoeveelheden bereikt.
Daarnaast blijven zoals vandaag heel wat afvalsoorten gratis (papier, glas, vlak glas, verfpotten, frituur, KGA, kringloop, textiel, folies, kurk, metaal, elektrische apparaten, blauwe zakken, …), met onbeperkt aantal bezoeken.
De gemiddelde inwoner van Zaventem komt per jaar ongeveer 1.2 keren op het recyclagepark. Diezelfde gemiddelde inwoner betaalt 5 euro aan bijdragen, veroorzaakt tien euro aan afvalkosten.
Interza voorziet geen stijging van de inkomsten, wel een herverdeling. Wie nu twee keer per jaar met een aanhangwagen van 2 meter komt, moet vandaag betalen (groot voertuig). In 2021 zal deze inwoner mee kunnen genieten van de vrijstelling en minder/niet betalen.
De categorie van zeer frequente bezoekers met kleinere hoeveelheden (tot 6 keren per week, precorona, een jaar lang) zal hiervoor na opsouperen van zijn tegoed de werkelijke kost aangerekend krijgen.
Gelet op de Grondwet, artikel 170, §4;
Gelet op artikelen 40 § 3, 41, 56, 286 §1, 287, 288 en 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het materialendecreet van 23 december 2011, artikel 10;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012, hoofdstuk 5, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16/12/2019, houdende ‘Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen-aanslagjaren 2020-2025’;
Gelet op het beleidsplan van Interza;
Gelet op het principe “de vervuiler betaalt”;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
De gemeenteraad keurt de contantbelasting op de inzameling , het hergebruik, de recyclage,de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen-aanslagjaren 2021-2025 goed vanaf 01/01/2021.
In het kader van de vijfde mobiliteitscyclus van 2020 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 20 november 2020;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2020 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vijfde mobiliteitscyclus van 2020:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “directeur wijk en onderzoek”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van commissaris van politie “algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Drie betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “team APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal Informatiepunt - Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “teamcoördinator sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Veertien betrekkingen van inspecteur van politie “interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “monitor geweldsbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “team verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de vierde mobiliteitscyclus 2020 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de vijfde cyclus 2020 tegen uiterlijk 20 november 2020 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de vijfde cyclus 2020 (04/12/2020) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de vijfde mobiliteitscyclus 2020;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek ‘Raamovereenkomst voor het inrichten van kantoorruimte en het leveren van kantoormeubilair’ (zie RVB Farys 28.09.2017) met de ondernemer SEDUS STOLL BVBA, Ninovesteenweg 198, Clintonpark, Keppekouter te 9320 Erembodegem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop kantoormeubilair voor nieuw politiekantoor - instap in raamcontract van Creat” wordt geraamd op € 371.900,82 excl. btw of € 449.999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan SEDUS STOLL BVBA, KBO nr. 429635962, Ninovesteenweg 198, Clintonpark, Keppekouter te 9320 Erembodegem tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 9 november 2021, punt 28093, houdende : “Aankoop kantoormeubilair voor nieuw politiekantoor - instap in raamcontract van Creat. Goedkeuring gunning”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De voorzitter sluit de zitting op 23/11/2020 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter