De voorzitter opent de zitting op 20/03/2023 om 21:00.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 27 februari 2023.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 27 februari 2023 worden goedgekeurd.
Door een wijziging in het Decreet Lokaal Bestuur zijn de lokale besturen verplicht om een deontologische commissie op te richten.
Er wordt een deontologische commissie opgericht binnen de gemeenteraad maar ook binnen de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Deze commissie moet erop toezien dat de lokale politieke mandaten op een verantwoorde en integere manier ingevuld worden en deontologisch uitgeoefend worden.
Tevens houdt de deontologische commissie toezicht op de naleving van de deontologische code voor mandatarissen.
De bepalingen inzake de oprichting van een deontologische commissie moeten opgenomen worden in de deontologische code voor mandatarissen van zowel de gemeenteraad als van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
In beide deontologische codes moeten volgende bepalingen met betrekking tot een deontologische commissie opgenomen:
Om het inpassen van hogervermelde bepalingen overzichtelijk te houden, is het beter om de huidige deontologische code, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 28 januari 2019 ingetrokken worden en zal een nieuwe versie voorgelegd worden ter goedkeuring.
In deze nieuwe versie zal er niets gewijzigd worden aan de huidige bepalingen maar worden enkel de regels inzake de installatie van een deontologische commissie opgenomen.
De artikels 52 en volgende behandelen de oprichting van een deontologische commissie.
Het stappenplan voor de oprichting van de deontologische commissie wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
art.39 Decreet Lokaal Bestuur
Er wordt een aanpassing van het organogram en de personeelsformatie van gemeente en OCMW ter bespreking voorgelegd aan de gemeenteraad en raad met oog op:
1. Reorganisatie en samenvoeging afdelingen welzijn en personeel
2. Actualisering van functienamen en in lijn brengen van functienamen, aantallen en hiërarchische lijnen
3. Voorstel tot enkele noodzakelijke wijzigingen in functie
Overwegende dat het vast bureau en het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2023 reeds principiële goedkeuring gaven op deze wijzigingen van het organogram;
Overwegende dat dit organogram ook reeds besproken werd op het syndicaal overleg van 30 januari 2023;
Gelet op het gegeven dat de raad en gemeenteraad de wijziging in personeelsformatie en organogram dienen goed te keuren alvorens deze doorgevoerd kunnen worden;
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat er enkele wijzigingen voorgesteld worden van de rechtspositieregeling ten opzichte van de vorige rechtspositieregeling, die in een afzonderlijk document worden opgenomen en slaan op:
- de aanwervingsprocedure van een kabinetsmedewerker
- de berekeningswijze van ecocheques
- exactere omschrijving van de dienstvrijstelling voor de jaarmarkt
Overwegende dat deze reeds principiële goedkeuring verkregen op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 19 september 2022;
Overwegende dat deze ook werden voorgelegd aan de vakorganisaties op 15 december 2022;
Overwegende dat ook de raad en gemeenteraad zich nog akkoord dienen te verklaren met deze wijzigingen alvorens deze aanpassingen doorgevoerd kunnen worden;
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de salarisschalen voor de decretale graden zijn opgenomen in de lokale rechtspositieregeling;
Overwegende dat de salarischalen voor de decretale graden nog werden ingevoerd naar aanleiding van een klasseverhoging, en op deze manier zijn opgenomen in de lokale rechtspositieregeling;
Gelet op het feit dat het inwonersaantal van de gemeente Zaventem meer dan 35.001 bedraagt;
Overwegende dat de grenzen van de salarisschalen voor de decretale graden worden bepaald in functie van het inwonersaantal (tussen 35.001 en 50.000 inwoners);
Overwegende dat deze grenzen opgenomen zijn in het Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007, maar ingevolge het Decreet Lokaal Bestuur (inkanteling OCMW in de gemeente) met 30% dienen verhoogd te worden;
Overwegende dat de grenzen er dus uitzien als volgt:
- algemeen directeur: min. 50.765,61 euro - max. 74.797,00 euro;
- financieel directeur: min. 47.822,66 euro - max. 70.460,95 euro;
Overwegende dat de salarisschalen gespreid wordt over een periode van 15 jaar en bovenstaande bedragen aan 100% (index 138,01);
Overwegende dat de salarisschalen op een later tijdstip zullen overlegd worden met de vakbonden;
Gelet op de artikelen 122 en 124 van het Rechtspositieregelingsbesluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007;
Gelet op artikel 588 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 25 april 2022 waarbij de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel werd vastgesteld;
De voorzitter sluit de zitting op 20/03/2023 om 21:15.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter