De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 20:52.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 31 maart 2025.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 31 maart 2025 worden goedgekeurd.
Via schrijven van Woontrots BV d.d. 28 maart 2025 ontvangt het OCMW de uitnodiging tot het bijwonen van de algemene vergadering van de aandeelhouders op woensdag 21 mei 2025 om 20 uur op de zetel van de maatschappij, Lindeboomstraat 116 te 3080 Tervuren met volgende agenda:
Via schrijven van Woontrots BV d.d. 28 november 2024 wordt het OCMW verzocht om voor de nieuwe legislatuur over te gaan tot het aanstellen van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen + kandidaat bestuurders voor de Raad van Bestuur. Voor het OCMW is er 1 bestuurslid voorzien. Daarnaast is het zo dat vanuit Wonen in Vlaanderen wordt meegegeven dat de kandidaat-bestuurders aan een aantal eisen moeten voldoen. Niet elke bestuurder heeft noodzakelijk alle onderstaande kennis en competenties, maar ze horen wel aanwezig te zijn in de raad van bestuur. 1. Kennis van de sociale huisvestingssector Een grondige kennis van de sociale huisvesting is essentieel. Bestuurders moeten een goed inzicht hebben in de rol en verantwoordelijkheden van de woonmaatschappij binnen het bredere kader van de sociale woningmarkt en de maatschappelijke doelen die zij moet nastreven. Dit omvat kennis van: • De wet- en regelgeving over sociale huisvesting. • Beleidskaders zoals de relevante Vlaamse decreten en andere reglementering. • De specifieke uitdagingen en vraagstukken binnen de sociale woningmarkt, zoals woningnood, betaalbaarheid en duurzaamheid. 2. Financieel management en risicobeheer Er moeten bestuurders zijn die beschikken over een gedegen financieel inzicht om ervoor te zorgen dat de woonmaatschappij financieel gezond blijft en haar doelstellingen kan realiseren. Deze competenties omvatten: • Financiële analyse en controle: Inzicht in financiële rapportages, begrotingen, jaarrekeningen en investeringsplannen. • Risicobeheer: De vaardigheid om risico’s te identificeren en te beheersen, zoals financiële risico's, projectrisico's en marktrisico's. • Langetermijnvisie: Het vermogen om investeringen en financiële beslissingen te nemen die bijdragen aan de duurzaamheid en continuïteit van de woonmaatschappij op de lange termijn. 3. Governance en toezicht Er moeten bestuurders zijn die beschikken over een goed begrip van corporate governance, waarbij zij het evenwicht moeten bewaren tussen de rollen van toezicht en beleid. Competenties op dit gebied zijn: • Goed bestuur: Inzicht in de principes van corporate governance, zoals transparantie, integriteit en verantwoording. • Toezichtfunctie: Het vermogen om onafhankelijk toezicht te houden op de directie en het managementteam, en ervoor te zorgen dat de woonmaatschappij de wet naleeft en haar maatschappelijke taak vervult. • Ethisch handelen: Kennis en toepassing van integriteitsbeleid en ethische richtlijnen binnen de organisatie. 4. Strategisch denken en visieontwikkeling Een belangrijke competentie voor bestuurders is het vermogen om strategisch te denken en een langetermijnvisie voor de woonmaatschappij te ontwikkelen. Dit omvat: • Visie en richting: Bestuurders moeten in staat zijn om de maatschappelijke missie van de woonmaatschappij te vertalen naar concrete doelstellingen en strategische plannen. • Innovatie en aanpassing: Het vermogen om in te spelen op veranderingen in de sociale woningmarkt, zoals technologische innovaties, veranderende regelgeving of nieuwe maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie. 5. Juridische kennis en compliance Er moeten bestuurders zijn, die vertrouwd zijn met de juridische kaders waarbinnen de woonmaatschappij opereert. Dit omvat: • Kennis van relevante wetgeving: Begrip van de nationale en Europese regelgeving op het gebied van sociale huisvesting, huurrecht, bouwregelgeving en milieuwetgeving. • Compliance: Vaardigheid om ervoor te zorgen dat de woonmaatschappij voldoet aan alle wettelijke verplichtingen, en in staat zijn om eventuele juridische risico’s te herkennen en te beheersen. 6. Communicatie- en samenwerkingsvaardigheden Er moeten bestuurders zijn die over sterke communicatie- en samenwerkings-vaardigheden beschikken, zowel intern als extern. Dit betekent: • Leiderschap en teamwerk: Het vermogen om binnen de raad van bestuur als een team te opereren en gezamenlijk besluiten te nemen. • Communicatie met stakeholders: De vaardigheid om effectief te communiceren met verschillende belanghebbenden, zoals huurders, gemeentes, toezichthouders en andere maatschappelijke organisaties. • Conflictbeheersing: Het vermogen om conflicten binnen de organisatie of met externe partijen te herkennen en op een constructieve manier op te lossen. 7. Maatschappelijke betrokkenheid en empathie Woonmaatschappijen hebben een sterke maatschappelijke taak, vooral in het bieden van betaalbare huisvesting aan kwetsbare groepen. Bestuurders moeten daarom beschikken over: • Empathie en maatschappelijke betrokkenheid: Het vermogen om de belangen en behoeften van huurders en andere belanghebbenden centraal te stellen bij het nemen van beslissingen. • Maatschappelijke verantwoordelijkheid: Inzicht in de sociale en economische impact van de woonmaatschappij op de samenleving en het vermogen om daar verantwoordelijk mee om te gaan. 8. Kennis van duurzaamheid en innovatie Met de toenemende aandacht voor duurzaamheid en de energietransitie moeten bestuurders ook kennis hebben van duurzame ontwikkelingen binnen de bouw en vastgoedsector. Dit omvat: • Duurzaamheid: Inzicht in energiebesparing, duurzame bouwmaterialen en CO2- reductie, en hoe deze kunnen worden geïntegreerd in het beleid van de woonmaatschappij. • Innovatie: Kennis van nieuwe technologieën en innovaties binnen de sociale woningbouwsector, zoals slimme woningen en digitalisering van diensten. 9. Besluitvaardigheid en verantwoordelijkheidsgevoel Bestuurders moeten in staat zijn om heldere, goed doordachte beslissingen te nemen en daarvoor de verantwoordelijkheid te dragen. Dit houdt in: • Oordeelsvermogen: Het vermogen om informatie snel te analyseren, alternatieven te overwegen en beslissingen te nemen die in het belang van de woonmaatschappij en haar huurders zijn. • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid: Het besef dat bestuurders persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor mismanagement, en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor hun beslissingen. 10. Onafhankelijkheid en objectiviteit Bestuurders moeten in staat zijn om onafhankelijk te opereren en objectieve beslissingen te nemen zonder beïnvloed te worden door persoonlijke of externe belangen. Dit vereist: • Onafhankelijk denken: Bestuurders moeten in staat zijn om een onafhankelijke mening te vormen, los van persoonlijke belangen of externe druk. • Integriteit: Het vermogen om ethisch en integer te handelen, waarbij bestuurders zich altijd laten leiden door het algemeen belang van de woonmaatschappij en haar huurders. Conclusie: De raad van bestuur van een woonmaatschappij moet gezamenlijk beschikken over een brede verzameling van competenties, variërend van financiële en juridische kennis tot strategisch denken en maatschappelijke betrokkenheid. Deze combinatie van vaardigheden stelt hen in staat om effectief toezicht te houden, de lange termijnvisie van de organisatie te waarborgen en de maatschappelijke taak van de woonmaatschappij op een verantwoorde manier uit te voeren. Het waarborgen van een diverse raad met verschillende expertises helpt om de complexe uitdagingen van de sociale huisvestingsector aan te pakken en duurzame, toekomstgerichte beslissingen te nemen. Gezien de algemene vergadering exclusief bevoegd is voor de benoeming van bestuurders, wordt aangenomen dat de algemene vergadering een reëel en effectief keuzerecht moet krijgen. Daarom verzoeken wij u voor elk mandaat minstens 2 kandidaat-bestuurders voor te stellen. Omwille van het decretaal voorgeschreven genderevenwicht dienen de bestuurders van verschillend geslacht te zijn.
De raad neemt kennis van de aanstelling van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en 2 kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur in de gemeenteraad van heden.
|
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de algemene vergadering van de aandeelhouders van Woontrots BV d.d. 21 mei 2025 goed en neemt kennis van de gemeenteraadsbeslissing van heden tot aanstelling van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering aan + 2 kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur.
De gemeente Zaventem heeft reeds een samenwerking met het Energiehuis van 3Wplus Energie voor energieconsultaties (energieloket). De Energiesnoeiers van 3Wplus Energie zijn in Zaventem echter nog niet actief, die taak werd volbracht door maatwerkbedrijf Mivavil. Mivavil heeft de samenwerking op 31 maart 2025 stopgezet en zal nog tot 28 april energiescans uitvoeren voor Zaventem.
De Energiesnoeiers voeren diensten uit gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare doelgroepen. De overeenkomst met de Energiesnoeiers van 3Wplus Energie kadert binnen:
• De actieverplichting van de DNB ter stimulering van het rationeel energiegebruik door uitvoering van huishoudelijke energiescans zoals beschreven in het Energiebesluit artikel 6.4.1/8. (gewijzigd ten gevolge van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2017 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de energiescans).
• De minimale vereisten van het VEA voor het uitvoeren van de energiescans en de begeleidingstrajecten, zoals beschreven in het Besluit van het VEA van 13 januari 2014.
• De actieverplichting van de DNB ter stimulering van het rationeel energiegebruik door uitvoering van sociale dakisolatieprojecten in woningen of wooneenheden die gehuurd worden door de categorieën van prioritaire doelgroepen, zoals beschreven in het Energiebesluit artikel 6.4.1/9.
• De erkenning van de projectpartner als sociale werkplaats als Energiesnoeiersbedrijf voor de uitvoering van volgende energiesnoeiersopdrachten:
o huishoudelijke energiescans voorzien door de DNB en de Vlaamse overheid
o eenvoudige isolatiewerken van daken en zoldervloeren
Deze overeenkomst vervangt voorgaande of lopende overeenkomsten tussen het lokaal bestuur en de projectpartner omtrent de uitvoering van huishoudelijke energiescans. Met deze overeenkomst wordt gestreefd naar:
• Een kwalitatieve uitvoering van de huishoudelijke energiescans en aanverwante diensten gericht op het realiseren van energiebesparing bij kwetsbare doelgroepen;
• Het maken van afspraken om de kwetsbare doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken, met het oog op een structurele verlaging van hun energiefactuur.
Argumentatie
De Energiesnoeiers van 3Wplus Energie richten zich vooral op de kwetsbare doelgroepen. Ze werken nauw samen met het OCMW en het gemeentebestuur.
• Sociale meerwaarde inwoners:
o gratis energiescan voor meest kwetsbare doelgroep (personen met budgetmeter, beschermde afnemers, personen in schuldbemiddeling,...)
o energie helpen besparen o contacteren verhuurder: huur- en isolatiepremie, begeleiding renovatiewerken, energielening en premies aanvragen,...
• Verhoogde betrokkenheid lokaal bestuur:
o onderling overleg
o gebruik informatie gescande woningen voor beleid rationeel energiegebruik
• Het Energiebesluit artikel 6.4.1/8 artikel 6.4.1/9 (gewijzigd ten gevolge van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2017 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de energiescans)
• Het Besluit van het VEA van 13 januari 2014
Geen (wordt betaald door Vlaamse overheid).
Mevrouw Lieve MAES (N-VA):
Waarom moeten wij hier 2 keer over stemmen?
De voorzittter:
Omdat het nu over de raad gaat.
Mevrouw Lieve MAES (N-VA):
Kan dit niet in 1 keer gestemd worden?
De voorzitter:
Neen dit zijn twee verschillende entiteiten.
De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.
Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.
Door gebruik te maken van dit raamcontract is het gemeentebestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Omdat we zelf geen gunningsprocedure moeten voeren besparen we tijd en geld. De gemeente Kampenhout beschikt over een grotere technisch expertise voor het voeren van dergelijke gunningsprocedure.
De schaalgrootte van de gemeente Kampenhout laat toe om gunstiger voorwaarden te bekomen dan mogelijk is op niveau van het bestuur.
De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek. Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1°, a;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, in het bijzonder de artikels 29/1;
De gemotiveerde gunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van Kampenhout van 6 maart 2023;
De nodige kredieten zijn voorzien binnen het budget. Deze toetreding houdt geen verplichting tot afname in; prestaties zullen enkel worden afgenomen op basis van concrete behoeften en binnen de grenzen van de beschikbare kredieten.
Gezien het huidige contract met Konica Minolta afloopt in juni 2026 en we tot op heden tevreden zijn over zowel de werking van de toestellen als de service bij herstellingen, wensen we opnieuw gebruik te maken van het bestaande raamcontract.
Dit raamcontract loopt tot eind oktober 2025, wat ons toelaat om nog tijdig een nieuwe bestelling te plaatsen. De levering en installatie van de nieuwe toestellen kunnen dan probleemloos ingepland worden in juni 2026.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) sloot op basis van het bestek met nummer VITO-MFP-2021, met als opdrachtnemer Konica Minolta n.v., gevestigd te Excelsiorlaan 10, 1930 Zaventem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Huur met inbegrip van een all-in onderhoudscontract van kopieertoestellen met beheersysteem 2026 – 2031 voor de gemeente Zaventem, AGB en OCMW” wordt geraamd (huur van de toestellen + gemaakte afdrukken) op € 371.190,00 incl. BTW;
Overwegende dat VITO voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Konica Minolta n.v., KBO nr. 0863.205.176, gevestigd te Excelsiorlaan 10, 1930 Zaventem, tegen het nagerekende offertebedrag van € 371.190,00 incl. BTW
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in op ARK 61413000 van het MJP 2026 - 2031 en dit onder diverse entiteiten (Gemeente, AGB, OCMW);
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Gewoon groenonderhoud grasperken, groenstroken, wandelpaden, fietsverbindingen e.a - in Groot Zaventem 2025 tot en met 2028” een bestek met nr. CAD/2025/001/groen/1776 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Perceel 1 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Wijk Havidal + Mariadal + Park Stockmansmolen), raming: € 83.350,00 excl. btw of € 100.853,50 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Park Zeenstraat + Park Derscheidlaan + 's Gravenveld/Taymansstraat ), raming: € 31.560,00 excl. btw of € 38.187,60 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Sterrebeekstraat + Tramlaan ), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Sterrebeekstraat + Tramlaan ), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Sterrebeekstraat + Tramlaan ), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Sterrebeekstraat + Tramlaan ), raming: € 28.600,00 excl. btw of € 34.606,00 incl. 21% btw;
* Perceel 4 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Omgeving Kerk SSW/park Lieckendaal + Korenveld/Haverveld + School SSW + Eversestraat), raming: € 32.175,00 excl. btw of € 38.931,75 incl. 21% btw;
* Perceel 5 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Hazenlaan/Spreeuwenlaan + Wijk Fazantenlaan/Patrijzenlaan + Olmenstraat), raming: € 33.300,00 excl. btw of € 40.293,00 incl. 21% btw;
* Perceel 6 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Carpoolparking Nossegem + Boereboomlaan/Kersenberg), raming: € 9.070,00 excl. btw of € 10.974,70 incl. 21% btw;
* Perceel 7 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Hippodroomlaan/Perkstraat/Steenput + Du Roy de Blicqylaan + Jagerstraat ), raming: € 28.845,00 excl. btw of € 34.902,45 incl. 21% btw;
* Perceel 8 (OCMW) , raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Perceel 8 (OCMW) ), raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Perceel 8 (OCMW) ), raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Perceel 8 (OCMW) ), raming: € 26.700,00 excl. btw of € 32.307,00 incl. 21% btw;
* Perceel 9 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Rode Cité + Omgeving klein kerkje + Vilvoordelaan), raming: € 26.435,00 excl. btw of € 31.986,35 incl. 21% btw;
* Perceel 10 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 15.072,00 excl. btw of € 18.237,12 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 15.072,00 excl. btw of € 18.237,12 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 15.072,00 excl. btw of € 18.237,12 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Ikaros + Bremberg fietspad + Pootstraat + Parking Kortestraat), raming: € 15.072,00 excl. btw of € 18.237,12 incl. 21% btw;
* Perceel 11 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Watertorenlaan + Alex Feldheimstraat + Doggeweg/Lindenstraat + Quitmannplein), raming: € 18.810,00 excl. btw of € 22.760,10 incl. 21% btw;
* Perceel 12 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Acht Bunderstraat + Maalderij en parking), raming: € 8.740,00 excl. btw of € 10.575,40 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.370.628,00 excl. btw of € 1.658.459,88 incl. 21% btw;
Overwegende dat percelen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Zaventem de procedure zal voeren en in naam van OCMW Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode MJP003766/AC000399 van de exploitatie en in het budget van de volgende jaren en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Mevrouw Lieve MAES (N-VA):
Opvolgvraag - al nieuws over de netwerkproblemen in WZC.
Schepen Hilde VAN CRAENENBROECK:
We zijn er effectief mee bezig. We dachten alles zelf te doen omwille van de prijs, maar dit zal uitbesteed worden.
De heer Tom DE VITS (N-VA):
Een vraag namens de fractie en namens leden van BCSD (de heren Johan Keyaerts en Niel Vandervelde):
Zijn in het begin van deze legislatuur en willen weten waar ze aan toe zijn. Zij wensen inzicht te krijgen op de goede werking van OCMW en de verwerking van de dossiers (300 à 400 per maand). In december werd de vraag gesteld in welke grootorde het aantal dossiers dit gaat en hoeveel middelen. Ondertussen nog geen antwoord. We zijn een half jaar verder en de informatie is nog steeds niet gegeven. Kan deze informatie bezorgd worden? Er wordt massa's geld uit gegeven aan OCMW, hier zijn zeker mensen die het nodig hebben. Maar we willen een beeld hebben over wat er uitgegeven wordt.
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
Die vraag is effectief gesteld geweest, we gaan op het gepast moment deze cijfers doorgeven en werd ook gemeld aan BCSD. De info komt er stapsgewijs aan.
De heer Tom DE VITS (N-VA):
Het verschil tussen basiscijfers over hoeveel het gaat en de cijfers en verdere stappen naar Agentschap Binnenlands Bestuur of Gouverneur en de kwestie van fatsoen en transparantie.
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
De algemene info werd gegeven en stapsgewijs wordt de info doorgegeven.
De heer Patrick DELAUNOY (Stop Beton):
De regering De Wever heeft beslist om de werkloosheidsuitkering te beperken tot 2 jaar en nadien ten laste van OCMW. Werd dit opgenomen in MJP?
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
We gaan deze informatie nog bezorgen. Vanuit de federale overheid zou er hulp toegekend worden en zal er een webinar gegeven worden. De info wordt dan doorgegeven.
De heer Patrick DELAUNOY (Stop Beton):
Zal dit dan een nul kost zijn voor Zaventem?
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
Wellicht niet maar afwachten op webinar.
De heer Patrick DELAUNOY (Stop Beton):
Dit zal zwaar zijn voor het gemeentelijk personeel en er komen meer aanvragen binnen.
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
Hiervan zijn we ons bewust.
De heer Patrick DELAUNOY (Stop Beton):
Kan er een inschatting gemaakt worden van aantal aanvragers nadat ze geen recht op werkloosheidsuitkeringen zullen hebben.
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
Deze info kan ik momenteel niet meegeven, we zijn dit zelf nog aan het bevragen en moet gevolgd worden. Info hierover volgt later.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 21:10.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter