De voorzitter opent de zitting op 01/03/2021 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 25 januari 2021.
Het punt wordt afgevoerd van de agenda en verdaagd naar de volgende zitting d.d. 29 maart 2021.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die VITO (Vlaamse instellingen voor technologisch onderzoek) sloot op basis van het bestek met nummer VITO-MFP-2021 met de ondernemer Konica Minolta n.v., Excelsiorlaan 10 te 1930 Zaventem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Huur met inbegrip van een all-in onderhoudscontract van kopieertoestellen met beheersysteem 2021 - 2025 voor de gemeente Zaventem, AGB, OCMW, politie (instap in raamcontract van VITO)” wordt geraamd op € 250.260,00 excl. btw of € 302.814,60 incl. 21% btw;
Overwegende dat VITO (Vlaamse instellingen voor technologisch onderzoek) voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Konica Minolta n.v., KBO nr. 863205176, Excelsiorlaan 10 te 1930 Zaventem tegen het nagerekende offertebedrag van € 250.260,00 excl. btw of € 302.814,60 incl. 21% btw;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Huur met inbegrip van een all-in onderhoudscontract van kopieertoestellen met beheersysteem 2021 - 2026 voor de gemeente Zaventem, AGB, OCMW, politie (instap in raamcontract van VITO) - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, 41 en 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten (B.S. 21.06.2013);
Gelet op de Wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten (B.S. 14 juli 2016) hierna ook Wet Overheidsopdrachten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken (B.S. 14 februari 2013), hierna ook KB Uitvoering.;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing klassieke sectoren (B.S. 09 mei 2017) hierna ook KB plaatsing klassieke sectoren;
Gelet op de wijziging van het decreet intergemeentelijke samenwerking (DIS) zoals goedgekeurd door het Vlaams Parlement op datum van 27 april 2016;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland Intercommunale IgSv zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad, waaruit blijkt dat in hoofde van de deelnemers aan Haviland Intercommunale IgSv voldaan is aan boven vermelde jurisprudentiële voorwaarden om aan deze laatste overheidsopdrachten te gunnen zonder toepassing van de overheidsopdrachtenregelgeving;
Overwegende dat uit deze statuten in de eerste plaats blijkt dat de deelnemers aan Haviland Intercommunale IgSv toezicht uitoefenen zoals op hun eigen diensten;
Overwegende dat overeenkomstig de statuten Haviland Intercommunale IgSv immers tot doel heeft het leveren van diensten van algemeen belang aan haar deelnemers, ten aanzien van dewelke zij een ondersteunende functie heeft in hun uitvoerende taken evenals een bevorderende functie van de onderlinge samenwerking en ontwikkeling;
Overwegende dat overeenkomstig de statuten, voorts, enkel openbare besturen en geen private entiteiten kunnen toetreden als aandeelhouder van Haviland Intercommunale IgSv;
Overwegende dat overeenkomstig de statuten, nog, de territoriale werking en het aandeelhouderschap van Haviland Intercommunale IgSv beperkt is tot de openbare besturen van het arrondissement Halle-Vilvoorde;
Overwegende dat overeenkomstig de statuten, tenslotte, de raad van bestuur van Haviland Intercommunale IgSv rechtstreeks wordt samengesteld uit bestuurders die allen democratisch verkozen zijn in de aandeelhouders van Haviland Intercommunale IgSv;
Overwegende dat hieruit volgt dat de deelnemers aan Haviland Intercommunale IgSv gezamenlijk een doorslaggevende invloed kunnen uitoefenen op haar strategische doelstellingen en de belangrijke beslissingen;
Overwegende dat uit het voorgaande immers blijkt dat het doel en de werking van Haviland Intercommunale IgSv er op gericht is om enkel werkzaamheden te verrichten voor haar aandeelhouders;
Overwegende het feit dat Haviland reeds sinds 1 juni 2019 een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten met gemeente Zaventem en eenmaal werd verlengd tot 31/12/2020;
Overwegende dat het wenselijk is deze opdracht te verlengen voor GAS 4 ( stilstaan en parkeren );
HAVILAND zal middels één van haar sanctionerende ambtenaren instaan voor de opvolging en sanctionering van:
De inbreuken op stilstaan en parkeren zoals omschreven in artikel 3 van de Wet van 24 juni 2013 (B.S. 01 juli 2013) betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS 4), gewijzigd door de Wet houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken van 21 december 2013 (B.S. 31 december 2013) en het Koninklijk Besluit van 09 maart 2014 betreffende het stilstaan en parkeren en overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen (B.S. 20 juni 2013);
De verdere afspraken en taken van de sanctionerend ambtenaar worden vastgelegd in de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst;
Met de intercommunale Haviland wordt een in-house opdracht afgesloten voor aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 4, voor de behandeling van de inbreuken op stilstaan en parkeren zoals omschreven in artikel 3 van de Wet van 24 juni 2013 (B.S. 01 juli 2013) betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS 4), gewijzigd door de Wet houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken van 21 december 2013 (B.S. 31 december 2013) en het Koninklijk Besluit van 09 maart 2014 betreffende het stilstaan en parkeren en overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen (B.S. 20 juni 2013)
Op 24 november 2020 sloten de Vlaamse regering, de vakbonden en de werkgeversfederaties in de publieke en private socialprofitsectoren een voorakkoord over een opwaardering van een aantal sectoren waaronder de zorgvoorzieningen. Dit moeten leiden tot een betere verloning, meer mensen op de werkvloer en meer werkbaar werk. De Vlaamse regering maakt hiervoor vanaf januari 2021 elk jaar 577 miljoen euro vrij: 412 miljoen euro voor koopkracht en 165 miljoen euro voor kwaliteit. Het voorakkoord biedt perspectief voor een blijvende opwaardering van maar liefst 180.000 mensen, waarvan 40.000 in de publieke sector.
In uitvoering van dit voorakkoord sloten de sociale partners en de Vlaamse regering op 22 december 2020 een VIA6-akkoord met koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector af. Hierover werd op 23 december 2020 onderhandeld in het comité C1 voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, onderafdeling Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap.
Een van de maatregelen in het akkoord is de verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020. Omwille van de corona-crisis wensen de sociale partners op zeer korte termijn een financiële waardering te geven aan het personeel in de VIA-zorgsectoren.
De verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020 wordt toegekend aan het personeel tewerkgesteld in de sectoren die onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord van 22 december 2020 ressorteren, maar met uitzondering van het personeel van de socio-culturele sector (vrijetijdsdiensten, jeugddiensten, sportdiensten…). Kortom, de verhoging van de eindejaarstoelage voor het zorgpersoneel geldt voor al het personeel dat in de DMFA-aangifte een VIA-deelcode heeft toegewezen gekregen, met uitzondering van de deelcodes 102 (dienstencheques) en 500-512 (socio-culturele sector). Opgelet: code 509 moet toch meegenomen worden als deze personen van de lokale diensteconomie tewerkgesteld zijn in één van de VIA sectoren.
Concreet gaat het binnen de gemeente Zaventem over personeelsleden van volgende diensten: kinderdagverblijf Jannemieke
Concreet wordt het variabel bedrag van de eindejaarstoelage van 2020 verhoogd met 1,1%. Voor het personeel in de ouderenzorg dat momenteel een lagere eindejaarstoelage (attractiviteitspremie) ontvangt, wordt het vast bedrag van de eindejaarstoelage van 2020 bovendien verhoogd zodat het vast bedrag 1.288,43 euro bedraagt.
De verhogingen mogen in het totaal nooit leiden tot een eindejaarstoelage die hoger is dan een twaalfde van het jaarsalaris.
Overwegende dat de Gemeenteraad bevoegd is om de rechten en plichten van het personeel vast te stellen en dus beslist over de verhoging van de eindejaarstoelage;
Overwegende dat er moet niet meer onderhandeld worden met de vakbonden over de verhoging van de eindejaarstoelage aangezien de de onderhandelingen al hebben plaatsgevonden op het niveau van het Comité C1 op 23 december 2020;
Overwegende dat het bestuur heeft hier dus geen lokale beleidsruimte heeft;
Gelet op de brief van minister Somers van 23 december 2020 aan alle lokale besturen om dit VIA6-akkoord van 22 december 2020 over koopkrachtmaatregelen publieke sector bekend te maken;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikelen 40 en 41;
Gelet op het VIA6-voorakkoord van 24 november 2020;
Gelet op het VIA6-akkoord met koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector dat de sociale partners en de Vlaamse regering op 22 december 2020 bereikt hebben, en waarover onderhandeld werd in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 23 december 2020;
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van Minister Somers d.d. 23 december 2020 en beslist om de éénmalige verhoging van de eindejaarstoelage voor het jaar 2020 voor de personeelsleden van de kribbe goed te keuren.
De jaarlijkse toelage aan de Cultuurraad bedraagt € 9173 en kan aangewend worden voor de werkingskosten van 2021 en wordt goedgekeurd door de Gemeenteraad.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 2009 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid behoudt om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming hoger dan 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 42 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op artikel 2, 2de van de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen van 1.239 € tot 24.789 €;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op de cultuurpactwetgeving van 16 juli 1973 en het cultuurdecreet van 28 januari 1974;
Gelet op de aanvraag van de cultuurraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2021 voor hun werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toelage aan de cultuurraad Zaventem € 9.173,00 bedraagt;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel 2021/64920301/VrijeT/0740/99;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen financiële tegemoetkoming aan de cultuurraad Zaventem toe te kennen voor 2021.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op het uittreksel uit de notulen van het Vast Bureau van 9 september 2019 van het OCMW Tervuren waarbij zij principieel akkoord gaan met een onderhandse verkoop van het perceel Woluweveld in Zaventem, gekend ten kadaster 5de Afdeling, Sectie B, nummer 54 tegen de prijs van 4,00 euro per m² of omgerekend 30.040,00 euro volgens de kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 maart 2020, punt CBS/2020/636, houdende gunstig advies tot principiële verwerving van het kadastraal perceel Zaventem, 5de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 54;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 30 maart 2020, punt GR/2020/046, betreffende principebesluit verwerving perceel “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (kadastraal perceel nummer 5 B 54), eigendom OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN TERVUREN (ID2019/0069);
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 11 maart 2020 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 54;
Gelet op het voorlopig voorontwerp “erosiebestrijding knelpunt Dorsershof – Ontwerp 1 grondplan” (versie wijziging 26-01-2021), opgemaakt door de Provincie Vlaams-Brabant, dienst Waterlopen;
Gelet op het voorlopig Grondverwervingsplan “Erosiebestrijding knelpunt Dorsershof”, opgemaakt door de dienst Waterlopen van de Provincie Vlaams-Brabant op datum van 26-01-2021;
Gelet op de ontwerptekst “belofte van pachtbeëindiging in der minne en voor openbaar nut - In het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen”, opgemaakt door de erosiecoördinator van de Provincie Vlaams-Brabant (Dienst Waterlopen);
Gelet op de ontwerptekst “overeenkomst voor kosteloos gebruik - in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen”, opgemaakt door de erosiecoördinator van de Provincie Vlaams-Brabant (Dienst Waterlopen);
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 7510 m² volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om de aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, verpacht is aan de heer Edward Ceuppens, Van Ingelomstraat 6 te 1930 Zaventem;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat voor dit project, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie wordt aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Overwegende dat er in de belofte van pachtbeëindiging wordt verwezen naar “een recht van gratis gebruik” dat zal worden afgesloten voor de oppervlakte van het project “Erosiepoel Dorsershof” nadat de grond verworven is door de gemeente. Het restant van het verworven perceel dat niet dienstig is voor het erosie-project zal onverminderd verpacht blijven aan de oorspronkelijke pachter/houder van het huurrecht;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
De Raad beslist, ten behoeve van het erosieproject knelpunt "Dorsershof", over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland, gelegen hoek Tiendeschuurveld/Ter Wilgen, ter plaatse genaamd “Woluweveld” en gekadastreerd Zaventem 5de afdeling Sint-Stevens-Woluwe, sectie B, nummer 54, met een oppervlakte van 75a 10ca volgens kadastrale legger en momenteel nog in eigendom van het OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN TERVUREN.
Gelet op de aanvraag tot gedeeltelijke opheffing rooilijn (K.B. 24 november 1959) én de gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 20, gelegen in het woongebied “Moorselveld” (volgens het gewestelijk RUP VSGB) te Sterrebeek, ingediend door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202, samen met de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2020157842 (ref. gem. NVK/2020/00009) voor een verkaveling van 29 loten voor eengezinswoningen, een lot voor een hoogspanningscabine en de hierbij horende wegenis en openbaar domein;
Gelet op het wijzigingsplan – rooilijnplan, de motivatienota, het uittreksel uit het gewestplan, het uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen, het uittreksel uit het kadaster en de fotoreportage;
Gelet op het wijzigingsplan/ontwerp-rooilijnplan “Gedeeltelijke verlegging voetweg nr. 20 – Gedeeltelijke opheffing rooilijn K.B. 24-11-1959 – rooilijnplan (deel) voetweg nr. 20” (plan nr. 1), opgemaakt op datum van 13 november 2020 door landmeter-expert Ing. Benny Theyssens, tewerkgesteld bij Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020, punt GR/2020/278, houdende: “STERREBEEK – Moorselveld (Vossemlaan) – gedeeltelijke opheffing rooilijn (K.B. 24 november 1959) en gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 20 – voorlopige goedkeuring – (NVK/2020/00009) – (BW2020/0005)”;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek de commodo et incommodo van 29 januari 2021;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 januari 2021, punt CBS/2021/340, houdende: “STERREBEEK - Moorselveld (Vossemlaan) – besluit betreffende gedeeltelijke opheffing rooilijn (K.B. 24 november 1959) en gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 20 - SLUITING OPENBAAR ONDERZOEK (BW2020/0005)”:
Overwegende dat er één bezwaar werd ingediend tijdens het openbaar onderzoek dat gehouden werd van 21 december 2020 tot en met 19 januari 2021;
Overwegende het ingediende bezwaarschrift, omvattende het volgende bezwaar:
1) Verzoek om een nieuwe termijn van openbaar onderzoek open te stellen aangezien het betrokken schrijven van de gemeente pas op 24 december 2020 in ontvangst werd genomen en het openbaar onderzoek liep, althans volgens het schrijven, tot en met 1 januari 2021;
Overwegende dat het ingediende bezwaar (bezwaarschrift in bijlage bij dit besluit) in de volgende considerans als volgt kan worden weerlegd:
Overwegende dat uit het proces-verbaal van onderzoek blijkt dat het openbaar onderzoek gehouden werd van 21 december 2020 tot en met 19 januari 2021. De kennisgeving van dit openbaar onderzoek is tijdig gebeurd, evenwel betrof het een materiële fout in die ene uitnodiging (vermelding van een foutieve datum), dewelke de betrokken partij makkelijk kon doorzien gelet op de juiste aanplakkingen, de juiste publiekelijke vermeldingen en publicaties overeenkomstig de bepalingen van het wegendecreet. Er kan dan ook worden geargumenteerd dat haar recht op verdediging van de betrokken partij niet werd geschaad. Dit wordt eveneens aangetoond doordat de betrokken partij effectief tijdig bezwaar inzake de formaliteiten van het openbaar onderzoek heeft ingediend. Vanaf de ontvangst van het gemeentelijk schrijven hadden zij nog steeds voldoende tijd om een bezwaarschrift ten gronde op te maken.
Overwegende dat er geen advies van de deputatie en het departement werd ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en er bijgevolg aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan;
Overwegende dat de bij koninklijk besluit van 24 november 1959 goedgekeurde rooilijn voor het gebied “Moorselveld” grotendeels niet meer kan gerealiseerd worden wegens enerzijds de aanwezige bebouwing ter hoogte van de aansluiting met de Moorselsteenweg en anderzijds aangezien zij niet meer in overeenstemming is met de Structuurschets en de hiermee gepaard gaande geplande realisatie van het woningbouwproject;
Overwegende dat er een woningbouwproject wordt gerealiseerd waardoor eveneens de huidige ligging van de voetweg nr. 20 gedeeltelijk dient te worden gewijzigd;
Overwegende dat de gevraagde wijziging/verplaatsing van de voetweg nr. 20 voor het gedeelte gelegen op de kadastrale percelen Zaventem, 4de Afdeling (Sterrebeek), Sectie D, nummers 18, 19 en 28D, met dezelfde wegbreedte en beperkte verlegging van de wegzate, noodzakelijk is voor de realisatie van het woningbouwproject;
Overwegende dat de voetweg door deze gedeeltelijke verlegging niet onderbroken wordt waardoor er bijgevolg geen enkel nadelig effect ontstaat op de verbindingsmogelijkheden via het gemeentelijk trage-wegennetwerk;
Overwegende dat door de gevraagde gedeelde opheffing van de bij koninklijk besluit goedgekeurde, maar tot op heden nog niet gerealiseerde, rooilijn binnen het projectgebied Moorselveld er een betere ruimtelijke inrichting van de nieuwe openbare wegen zal mogelijk zijn;
Overwegende dat de voorgestelde wijzigingen niet strijdig zijn met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Op voordracht van het College.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
De Raad gaat akkoord met de voorgestelde gedeeltelijke opheffing rooilijn (K.B. 24 november 1959) én de gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 20, gelegen in het woongebied “Moorselveld” (volgens het gewestelijk RUP VSGB) te Sterrebeek en stelt het voorliggend wijzigingsplan/ontwerp-rooilijnplan “Gedeeltelijke verlegging voetweg nr. 20 – Gedeeltelijke opheffing rooilijn K.B. 24-11-1959 – rooilijnplan (deel) voetweg nr. 20”, definitief vast.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2020018395 van 6 juli 2020 – Ref. AOP/2020/00053 – afgegeven aan Urbion BVBA, Brand Whitlocklaan 54 te 1200 Brussel, voor de percelen de Roy de Blicquylaan ZN, gelegen te Zaventem 4de Afdeling, sectie E nummers 183A, 183B en 80T, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een strook grond van 8 m² ten gunste van het openbaar domein, zoals aangeduid op het gewijzigde inplantingsplan op datum van 24/04/2020, aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het Proces-verbaal van opmeting van landmeter Tom Pollet, werkend in dienst van ingenieursbureau Asset te Gent, van 8 mei 2020, waarop de over te dragen grondstrook staat aangeduid als het lot 2, deel van het kadastraal perceel Zaventem 4de Afdeling, sectie E nummer 183 A deel met een oppervlakte volgens meting van 8 m² (8 vierkante meter), in te lijven in de openbare weg;
Gelet op de e-mailberichten van 13 en 20 januari 2021 van Notariskantoor Jan Van Hemeldonck, notaris met standplaats te Olen, betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand die dient te gebeuren voor het grondstrookje in de du Roy de Blicquylaan ZN in Sterrebeek, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Jan Van Hemeldonck, notaris met standplaats te Olen;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning de plaatselijke verbreding door grondafstand inhoudt van de aanliggende en reeds overgedragen openbare wegenis, ter ontsluiting van de achterkant van het gebouw;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 8 m² (8 vierkante meter), gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Over te gaan tot de verwezenlijking van gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2020018395 van 6 juli 2020 – Ref. AOP/2020/00053 – afgegeven aan Urbion BVBA, Brand Whitlocklaan 54 te 1200 Brussel, voor de percelen de Roy de Blicquylaan ZN, gelegen te Zaventem 4de Afdeling, sectie E nummers 183A, 183B en 80T, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een strook grond van 8 m² ten gunste van het openbaar domein, zoals aangeduid als "lot 2" op het Proces-verbaal van opmeting van landmeter Tom Pollet van 8 mei 2020, aan de gemeente, gratis en kosteloos, en deze grondstrook in te lijven bij het openbaar domein van de gemeente.
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, de consoorten Degraeve – Vankeerberghen, van 2 juni 2020, voor het kadastraal perceel nummer 1 A 240 Z2 tegen de prijs van 32.370,00 euro, hetzij 15,00 euro per m² volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/027, van 13 januari 2020, houdende voorbespreking aankoop perceel in het kader van de visie-ontwikkeling recreatiedomein Quinkenstraat;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 21 september 2020, punt GR/2020/176, betreffende principebesluit verwerving perceel “bouwland” in het kader van de visie-ontwikkeling recreatiedomein Quinkenstraat (kadastraal perceel nr. 1 A 240 Z2), eigendom consoorten Degraeve – Vankeerberghen;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 12 januari 2021 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 1 ste Afdeling, sectie A, nummer 240 Z2;
Gelet op het voorlopig metingsplan van 9 februari 2021, opgemaakt door studieburo Quadrant uit Kortenberg, waarbij het aan de gemeente aangeboden perceel aangeduid in gele kleur, een oppervlakte bekomt van +/- 21a 58ca;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 21a 58ca volgens kadastrale legger;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende de eigendomsstructuur van de gemeente Zaventem binnen het recreatiedomein Quinkenstraat;
Overwegende dat het gebied recent werd omgezet naar recreatiegebied;
Overwegende dat de gemeente een visie wenst te ontwikkelen voor het volledige recreatiegebied en het derhalve wenselijk is om het volledige gebied in eigendom te bezitten;
Overwegende dat het bijgevolg wenselijk is om het enige nog private perceel gelegen binnen dit gebied dat momenteel aangeboden wordt, gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling, Sectie A, nummer 240 Z2, onderhands te verwerven;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de verdeelde eigenaars, verpacht is;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Er wordt defintief beslist om het onroerend goed, een perceel “bouwland”, gelegen Quinkenstraat (“Hodeleveld”), gekadastreerd Zaventem 1 ste afdeling, sectie A, nummer 240 Z2, onderhands aan te kopen voor de prijs van 32.370,00 EUR volgens kadastrale oppervlakte.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2019103903 van 12 november 2019 – Ref. NVK/2019/00003 – afgegeven aan de heer Hugo Jan Taelemans, Liebrechtlaan 60 bus 10 te 1090 Jette, voor het perceel Molenstraat 131-133, gelegen te Zaventem 4de Afdeling Sterrebeek, sectie A nummer 16 L 10, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een perceel grond, Lot 3 (oppervlakte = +/- 43ca) van het verkavelingsplan, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het Proces-verbaal van opmeting van landmeter ing. Hugo Taelemans van 9 november 2020, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als het lot 3, deel van het kadastraal perceel Zaventem 4de Afdeling Sterrebeek, sectie A nummer 16 L 10 deel met een oppervlakte volgens meting van 43ca (drieënveertig centiare), overeenkomstig de goedgekeurde rooilijn bij K.B. van 17 september 1936, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het Attest verkoopbaarheid (art. 4.2.16. §2 VCRO), afgeleverd op 23 november 2020;
Gelet op het e-mailbericht van 11 januari 2021 van de geassocieerde notarissen NOTALEX B.V., betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand die dient te gebeuren in de Molenstraat 131-133 in Sterrebeek, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen NOTALEX B.V., geassocieerde notarissen met zetel te Elsene, Kroonlaan 145F;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning het afstaan van een perceel grond, Lot 3 (oppervlakte = 43ca) van het verkavelingsplan inhoudt van de Molenstraat, overeenkomstig de bij koninklijk besluit goedgekeurde rooilijn van de Molenstraat van 17 september 1936;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 43ca (drieënveertig centiare), binnen de rooilijnen, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Over te gaan tot de verwezenlijking van gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2019103903 van 12 november 2019 – Ref. NVK/2019/00003, voor het perceel Molenstraat 131-133, gelegen te Zaventem 4de Afdeling Sterrebeek, sectie A nummer 16 L 10, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een perceel grond, Lot 3 van het verkavelingsplan, aan de gemeente, met een oppervlakte volgens meting van 43ca (drieënveertig centiare), overeenkomstig de goedgekeurde rooilijn bij K.B. van 17 september 1936, gratis en kosteloos, en deze grondstrook in te lijven bij het openbaar domein van de gemeente.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2016 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Sterrebeek - Heraanleg du Roy de Blicquylaan " aan D+A Consult, KBO nr. 418913997, Meiboom 26 te 1500 Halle;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 29 februari 2016, houdende : “Sterrebeek – Sterea – Heraanleg du Roy de Blicquylaan – Aanstellen van een veiligheidscoördinator – Goedkeuring gunning aan BVBA Bavex (3P ID : 905)” en het aangetekend schrijven d.d. 21 maart 2016 aan BVBA Bavex, houdende : kennisgeving sluiting;
Gelet op de overeenkomst tussen de gemeente Zaventem en Tensor Capital Management BV (TCM) waarbij overeengekomen wordt dat 50% van de kosten vallen ten laste van de verkavelaar/projectontwikkelaar (zie art. 3 en art. 8), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2016;
Overwegende dat een technisch dossier – Ref bestek 223001, werd opgesteld door de ontwerper D+A Consult, Meiboom 26 te 1500 Halle, omvattende :
- bestek
- raming
- samenvattende meetstaat
- uitvoeringsplannen
- veiligheids- en gezondheidsplan
- technisch verslag grondverzet en conformverklaring
- sloopopvolgingsplan
- grondonderzoeken
- omgevingsvergunning
- archeologienota
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door de ontwerper - D + A Consult geraamd wordt op :
|
Aandeel TCM/Urbion |
Aandeel TMVW/Farys |
Aandeel Gemeente |
Totaal |
- leveringen |
754.806,55 € |
457.773,74 € |
340.199,88 € |
1.552.780,17 € |
- BTW 21% |
158.509,38 € |
|
71.441,97 € |
229.951,35 € |
|
_____________ |
_____________ |
____________ |
_____________ |
Totaal |
913.315,93 € |
457.773,74 € |
411.641,85 € |
1.782.731,52 € |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van deze werken kan geraamd worden op :
ten laste van de gemeente :
- leveringen en werken |
|
340.199,88 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : |
|
17.009,99 euro |
|
|
______________ |
|
|
357.209,87 euro |
- erelonen : - ontwerper : ± 4,01% - veiligheidscoördinatie : 0,7% |
14.324,12 euro 2.500,47 euro |
|
|
_____________ |
|
|
|
16.824,59 euro |
|
|
____________ |
|
|
374.034,46 euro |
- BTW 21% |
|
78.547,24 euro |
|
|
______________ |
Totaal |
|
452.581,70 euro |
Afgerond tlv de gemeente |
|
455.000,00 euro |
Ten laste van Farys / TMVW:
- leveringen en werken - afkoppelingen
|
|
414.606,74 euro 43.167,00 euro _____________ 457.773,74 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
|
22.888,69 euro |
|
|
______________ |
|
|
480.662,43 euro |
- erelonen : - ontwerper : ± 4,01% - veiligheidscoördinatie : 0,7% |
19.274,56 euro 3.364,64 euro |
|
|
_____________ |
|
|
|
22.639,20 euro |
|
|
____________ |
Totaal |
|
503.301,63 euro |
Afgerond tlv TMVW/Farys |
|
505.000,00 euro |
Ten laste van TCM / Urbion:
- leveringen en werken |
|
754.806,55 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
|
37.740,33 euro |
|
|
______________ |
|
|
792.546,88 euro |
- erelonen : - ontwerper : ± 4,01% - veiligheidscoördinatie : 0,7% |
31.781,13 euro 5.547,83 euro |
|
|
_____________ |
|
|
|
37.328,96 euro |
|
|
____________ |
|
|
829.875,84 euro |
- BTW 21% |
|
174.273,93 euro |
|
|
______________ |
Totaal |
|
1.004.149,77 euro |
Afgerond tlv TCM/Urbion |
|
1.005.000,00 euro |
Samenvatting raming kostprijs weg- en rioleringswerken :
|
Netto |
Incl. kosten |
Ten laste van TCM/Urbion |
754.806,55 euro |
1.005.000,00 euro |
Ten laste van de gemeente |
340.199,88 euro |
455.000,00 euro |
Ten laste van Farys/TMVW |
457.773,74 euro |
505.000,00 euro |
|
______________ |
______________ |
Totaal : |
1.552.780,17 euro |
1.965.000,00 euro |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - OD de procedure zal voeren en in naam van TMVW-Farys en TCM/Urbion bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. , houdende : “Sterrebeek – Heraanleg du Roy de Blicquylaan – Fase 2 (tussen Michielsbaan en grens Wezembeek-Oppem) – Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (D+A Consult) (3P ID : 1492)”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De Gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze goed m.b.t. de heraanleg van de du Roy de Blicquylaan - Fase 2 tussen de Michielsbaan en de grens met Wezembeek-Oppem te Sterrebeek.
Om de impact van de coronacrisis op de werking van de Zaventemse verenigingen mee op te vangen, zal elke erkende Zaventemse vereniging, die jaarlijks een werkingssubsidie krijgt van de gemeente, een bijkomende coronatoelage van 10% krijgen voor 2021 (CBS 17/8 en 24/8, GR 21/9/2020).
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Overwegende dat de toelage aan de sociale verenigingen berust op de volgende objectieve gronden : de betrokken verenigingen betekenen een meerwaarde voor het plaatselijk verenigingsleven;
Overwegende dat de verdeling van deze toelagen gebeurt volgens het overzicht hieronder;
Gelet op feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001398 budgetartikel 64900000/0959 en onder MJP001393 budgetartikel 64900000/0949 en onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en onder MJP001411 budgetartikel 64900000/0909 van het
budget 2021;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk zijn van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan :
- De bonden voor gepensioneerden :
OKRA Zaventem, OKRA Sterrebeek, OKRA Nossegem, OKRA Sint-Stevens-Woluwe, VIEF Zaventem
- Gezinsbond :
Zaventem en Sint-Stevens-Woluwe
- Zieken - en gehandicaptenzorg :
Samana Zaventem, Samana Sterrebeek, Samana Sint-Stevens-Woluwe, Vereniging bezigheidstherapie gehandicapten Zaventem
- Gezins- en vrouwenbewegingen :
FEMMA Zaventem, FEMMA Sterrebeek, KWB Sterrebeek, KVLV Nossegem, Vlaamse Liberale vrouwen Zaventem
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van de nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Amab Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2021 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toekenning van de toelage berust op volgende objectieve gronden :
Amab Zaventem is opgericht om werk te verschaffen aan mensen die op de gewone arbeidsmarkt niet of nauwelijks terecht kunnen. De gemeente wenst financieel bij te dragen in de werking van projecten die betrekking hebben op de huisvesting of tewerkstelling van mindervaliden. De tussenkomst bedraagt 0,5 € per inwoner.
Rekening houdend met het officiële bevolkingscijfer op 01 januari van het jaar voordien;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 001395 budgetartikel 64900000/0911 van het budget 2021;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan AMAB Zaventem.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Ons Tehuis Brabant omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2021 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toekenning van de toelage berust op volgende objectieve gronden : Ons Tehuis Brabant vzw is een vereniging die instaat voor de woonvoorziening en dagbesteding van volwassen personen met een mentale handicap. De gemeente wenst financieel bij te dragen in de werking van projecten die betrekking hebben op de huisvesting of tewerkstelling van mindervaliden. De tussenkomst bedraagt 0,5 € per inwoner.
Rekening houdend met het officiële bevolkingscijfer van 01 januari van het jaar voordien;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001395 budgetartikel 64900000/0911 van het budget 2021;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan Ons Tehuis Brabant.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen ;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de collegebeslissing van 01 december 2014 houdende de toekenning van 1.300 € (mits aan volgende voorwaarden voldaan is:
Aard : werkingskosten van de kinderoppasdienst
Omvang: € 1.300/jaar
Aanwendingsvoorwaarden: vrij te beslissen binnen de grenzen van de kredieten van het goedgekeurd budget 2021.
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001393 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2021.
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de lokale afdeling van de Gezinsbond voor de organisatie van een kinderoppasdienst.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Plan International omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2021 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de gemeente kinderen uit ontwikkelingslanden financieel wenst te ondersteunen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 1991 waarbij beslist werd 10 kinderen financieel te adopteren bij Foster Parents Plan België, nu Plan International;
Overwegende dat de toelage aan Plan International € 3.000 bedraagt;
Overwegende dat deze toelage niet nominatief op een begrotingspost voorkomt;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 001393 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2021;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstige advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan Plan International.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Kind & Gezin omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst en dat de gemeente niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat de nagestreefde doelstellingen van Kind & Gezin afdeling Zaventem een gemeentelijke toelage rechtvaardigen;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 in het budget 2021;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de lokale afdeling van Kind en Gezin voor aankoop Sinterklaasgeschenken.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn ;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de sociale raad omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun administratie en werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat de toelage aan de sociale raad 8.181 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : ondersteuning werking van de sociale raad.
Gelet dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 001391 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2021;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen toelage aan de Sociale Raad Zaventem toe te kennen voor 2021.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de vzw Zhorg omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2021 voor de werkingskosten van de centrale wachtdienst, het beheer van een centrale website van de huisartsenkring en het beroep doen op een gespecialiseerd call-centrum Nemo (tevens een tussenkomst voor de prestaties van de opgeroepen artsen bij de organisatie door de politiezone van Wodca-acties)
Overwegende dat deze toelage niet valt onder de toepassing van een reglement en evenmin nominatief op een begrotingspost voorkomt of op een aparte bij het budget gevoegde lijst werd opgenomen;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel 64900000/0980 van het budget 2021;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage toe te kennen aan de vzw ZHORG.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet dat kanker vanaf 2010 één dan wel de grootste doodsoorzaak betreft en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die meewerken aan de strijd tegen kanker gerechtvaardigd is;
Gelet dat honger en armoede wereldwijd wordt beschouwd als een zeer groot onrecht en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die de strijd aanbinden tegen armoede en honger in de wereld is gerechtvaardigd;
Gelet dat een financiële toelage gerechtvaardigd is aan verenigingen/ organisaties die de sociale en preventieve geneeskunde een hart onder de riem steken;
Gelet dat daarnaast de gemeente tal van algemeen behartigenswaardige doelen/projecten wenst te ondersteunen;
Gelet dat de gemeente in het bijzonder verenigingen met een lokale werking financieel wenst te ondersteunen;
Gelet op het feit dat de toelagen aan de bedoelde verenigingen zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en MJP001392 budgetartikel 64900000/0911 en onder MJP001410 budgetartikel 64900000/0909 in het budget van 2021;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan :
- Verenigingen die de strijd aanbinden tegen kanker :
Kom Op tegen Kanker en Stichting tegen Kanker
- Verenigingen die wereldwijd de strijd aanbinden tegen armoede en honger :
11.11.11., Unicef, Artsen Zonder Grenzen, Kid for Uganda
- Verenigingen die sociale en preventieve geneeskunde aanbieden :
Rode Kruis
- Verenigingen met algemeen behartigenswaardige doelen :
Brailleliga, ALS-liga, MS-liga, Child Focus, Damiaan Actie
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de hieronder vermelde instellingen omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor de opvang van personen met een handicap;
Overwegende dat de toelage aan opvangcentra (tehuis/home/internaat) voor Zaventemse inwoners met een handicap € 125 per persoon bedraagt;
Gelet op de aanvraag van vzw Raster en het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Sterrebeek omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het begeleiden van Zaventemse inwoners met een psychische stoornis;
Overwegende dat de toelage voor thuis –of ambulante begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een psychische stoornis 125 € per persoon , met een maximale toelage van 620 € bedraagt;
Gelet op de aanvraag van Blindenzorg Licht en Liefde vzw omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het begeleiden van Zaventemse inwoners met een visuele handicap;
Overwegende dat er een forfaitaire toelage is voorzien van € 5 per begeleidingsdossier voor thuis-of ambulante begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een visuele handicap;
Overwegende dat deze toelagen niet vallen onder de toepassing van een reglement en nominatief op een begrotingspost voorkomen;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven in het budget 2021;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan opvang- en begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een handicap/psychische stoornis :
vzw Klim, Home Veldemans, Wij Blij, Casa Magnolia, Centrum Ganspoel, vzw Levenslust, BuBaO en BuSO Ter Bank, Woudlucht, BuSO St. Janshof, vzw Raster, Centrum Geestelijke Gezondheidszorg, Blindenzorg Licht en Liefde.
Gelet op de aanvraag van de dorpsraden omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit ;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de dorpsraden € 12 390 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Organiseren van evenementen voor het brede publiek ;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen subsidie aan de dorpsraden toe te kennen voor 2021.
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Feestcomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan het gemeentelijk Feestcomité € 19 832 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Organiseren van evenementen voor het brede publiek ;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen subsidie aan het gemeentelijk Feestcomité toe te kennen voor 2021.
Gelet op de aanvraag van het Jumelage comité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan het Jumelage comité € 3000 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Organiseren van evenementen voor het brede publiek ;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen subsidie aan Jumelage comité toe te kennen voor 2021.
Gelet op de aanvraag van het Patriottisch comité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan het Patriottisch comité € 4548 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Organiseren van evenementen voor het brede publiek;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen subsidie aan het Patriottisch comité toe te kennen voor 2021.
De wijzigingen werden in geel gemarkeerd in het ontwerpreglement (zie bijlage).
Gelet op het collegebesluit van 15. 02. 2021 inzake kennisname en goedkeuring huishoudelijk reglement van het gemeentelijk kinderdagverblijf Jannemieke.
GR/2021/054 - huishoudelijk reglement van het gemeentelijk kinderdagverblijf Jannemieke
Er wordt in het vigerende reglement een retributie ten belope van 3,50 euro per maand per kind vastgesteld als administratie - en facturatievergoeding. Vanuit sociaal oogpunt stelt het college van burgemeester en schepenen in zijn besluit van 1.3.2021 voor dit te schappen.
Gelet op het nieuwe "Decreet Kinderopvang van Baby's en Peuters" d.d. 20 april 2012, in werking getreden met ingang van 1 april 2014; Gelet dat het "systeem inkomenstarief', zijnde de berekening van de opvangprijs per dag per kind, wettelijk werd vastgesteld bij Ministerieel Besluit van 23 april 2014 tot uitvoering van het Subsidiebesluit van 22 november 2013. Gelet dat Kind en Gezin de opvangvoorzieningen de mogelijkheid biedt om administratie-, facturatie- en sanctionerende vergoedingen aan de ouders aan te rekenen. Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2014; Gelet op het collegebesluit van 1 maart 2021. |
GR/2021/059 - Retributiereglement ter invordering van niet-fiscale ontvangsten van het gemeentelijk kinderdagverblijf
Minister Demir heeft in december 2020 beslist om de producentenverantwoordelijkheid voor afval van oude matrassen in te voeren met ingang van 1 januari 2021 (onderafdeling 3.4.8. van Vlarema).
Dit impliceert dat inwoners zelf niet langer moeten instaan voor de vergoeding van de kosten voor de verwerking en recyclage van oude matrassen. Voortaan draagt de sector deze kost, weliswaar op basis van extra kosten aangerekend bij de aankoop van matrassen.
Interza heeft inmiddels met Valumat een overeenkomst getekend zodat de vergoeding voor de kosten van oude matrassen verzekerd is. Sinds 1 januari 2021 worden voor matrassen op het recyclagepark geen kosten meer aangerekend. Door ook de tarieven voor matrassen in het belastingreglement te schrappen, wordt het reglement aangepast aan deze nieuwe situatie.
Het afval afkomstig van matrassen wordt geschat op ca. 0,5 kg per inwoner en per jaar.
De sector wordt vanaf 2021 verantwoordelijk voor het dragen van de kosten voor verwerking. De bedoeling is dat in de loop van 2021 matrassen zo veel als mogelijk uit groot restafval worden gehaald en in een eigen apart recyclagecircuit terecht kunnen. Hiervoor is Interza evenwel afhankelijk van de ontwikkeling van voldoende verwerkingscapaciteit.
Samen met de wijziging voor matrassen, wordt er beslist om de uitgebreide pmd vanaf april 2021 op te halen in zakken van 75 liter in plaats van 60 liter. Recente ervaringen bij de intercommunale Ivago in Gent tonen aan dat dit logistiek efficiënter is. Door de sterk gestegen hoeveelheid plastics, hebben inwoners nood aan grotere zakken om dit in te verzamelen.
De prijs voor de grotere zakken blijft identiek aan de huidige prijs.
Daarnaast worden ook enkele typo’s in het reglement verbeterd, onder andere in de tabel met tarieven op het recyclagepark. Het tarief per volume-eenheid dient steeds hetzelfde te zijn.
Aan de hand van de eerste ervaringen wordt ook de regeling voor de recyclagepark badge als alternatief voor de elektronische identiteitskaart verfijnd. Deze kaart wordt gratis voor erkende verenigingen. Voor KMO’s wordt een eenmalige bijdrage van 20 euro gevraagd, evenals voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie (tweede verblijvers, verbouwing voor domiciliewijziging, eigendom na sterfgeval, expats, …).
De aanleiding en context over de tariefwijzigingen vanaf 1/1/2021 werden opgenomen in de gemeenteraadsbeslissing "Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen - aanslagjaren 2021-2025" gestemd in de gemeenteraad van 23/11/2020.
Het principe dat "de vervuiler betaalt" moet gelden. Goede sorteerders moeten worden beloond. Hoe meer afval iemand aanbrengt, hoe groter de responsabilisering in de kosten hiervoor.
Gelet op de Grondwet, artikel 170, §4;
Gelet op artikelen 40 § 3, 41, 56, 286 §1, 287, 288 en 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het materialendecreet van 23 december 2011, artikel 10;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012, hoofdstuk 5, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23/11/2020, houdende ‘Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen-aanslagjaren 2021-2025’;
Gelet op de beslissing van minister Demir in december 2020 om de producentenverantwoordelijkheid voor afval van oude matrassen in te voeren met ingang van 1 januari 2021 (onderafdeling 3.4.8. van Vlarema);
Gelet op het beleidsplan van Interza;
Gelet op het principe “de vervuiler betaalt”;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de inzameling , het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen -aanslagjaren 2021-2025 (aanpassing) goed.
Gelet op de aanvraag van Jeugdraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun werkingskosten in 2021 en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Jeugdraad Zaventem 4000€ bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
GR 23 09 2019 Beleidskader voor inspraak en participatie in het gemeentelijk beleid (artikel 5 Opsomming van de sectorraden en artikel 6B Financiële ondersteuning);
Tussenkomst in werkingskosten Jeugdraad;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen toelage aan de Jeugdraad Zaventem toe te kennen voor 2021.
Gelet op de aanvraag van de sportraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2021 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de sportraad € 6.900 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten + opleidingskosten sportclubs
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om voorlopig geen toelage aan de Sportraad Zaventem toe te kennen voor 2021.
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 25/07/2019 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Aankoop van ICT Infrastructuur”.
Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om ICT-infrastructuur in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
(…)
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als opdrachtencentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze
raamovereenkomst) :
het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelend toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 25/7/2019 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Centralpoint België nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
Overwegende hetgeen volgt:
Gelet op de vertrouwelijkheidsovereenkomst C-Smart, gevoegd in bijlage;
Gelet op artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur (of artikel 56, §3 of § 4 GD);
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De gemeenteraad gaat akkoord dat de politiezone Zaventem/gemeente/ het OCMW een beroep doet op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT Infrastructuur”.
Gelet dat de huidige mobiele radio’s van de politiezone meer dan 10 jaar oud zijn met als gevolg dat de toenmalige specificaties niet meer aan het huidige gevraagde kan voldoen;
Gelet op onderstaande motivering, dient een investering in nieuwe radiotoestellen zich op:
- meer en meer toestellen blijken door de ouderdom kleinere en soms grote mankementen te vertonen, waardoor er meer herstellingen dienen uitgevoerd te worden;
- Batterijen zijn hun capaciteit aan het verliezen, waardoor een volledige shift werken niet meer kan gegarandeerd worden:
- De politiezone is aan het uitbreiden waardoor er soms niet genoeg meer radio’s voorhanden zijn tijdens grotere acties of interventies;
- Ontvangst kan niet altijd gegarandeerd worden zelfs in onze politiezone;
Gelet dat de toestellen aan volgende specificaties dienen te voldoen;
- Gebruiksgemak voor de eindgebruiker.
- Kwalitatief zenden en ontvangen van gesprekken, hoog volume.
- Kwalitatief toebehoren.
- Onderling verwisselbaar toebehoren.
- Comptabiliteit opvolgingssysteem binnen onze lockers (docking).
- Kwalitatieve batterijen, met meer dan 12 uur capaciteit.
- Overal bereikbaar zelfs in zones met heel weinig bereik.
- Meerder draagopties.
- Waterdichtheid / Stofdichtheid / Schokbestendigheid.
- Compact / gewicht.
- Groot en duidelijk kleurenscherm.
- Noodknop.
- GPS
- BT
- Sneltoetsen (programmeerbaar volgens de noden van de PZ Zaventem)
- Zwart kleur
- Stealth mode.
- Mute.
- Handschoen vriendelijk toetsenbord en PTT knop
Gelet dat er zes toestellen werden getest en deze van Sepura SC21 er als beste toestel uitkomt;
Airbus
- TH9 (Heavy duty radio)
- TH1n (Pocket radio)
- Tactilon Dabat (Tetra/Smartphone)
Motorola
- MTP6650 (Heavy duty radio)
Test Sepura
- SC20 (Heavy duty radio)
- SC21 (Pocket radio)
Gelet op de testresultaten opgenomen in het verslag dd. 09/02/2021 van HINP Woussen Wim, gevoegd in bijlage;
Gelet dat er voor deze aankoop beroep kan gedaan worden op een raamovereenkomst met ABIOM afgesloten (bestek nr. CD-MP-OO-60);
Gelet dat de A.S.T.R.I.D. NV heeft ten behoeve van de gebruikers van het ASTRID netwerk een raamovereenkomst met ABIOM afgesloten (bestek nr. CD-MP-OO-60), waarin afspraken zijn gemaakt voor het leveren van Randapparatuur, accessoires en toebehoren als ook voor het leveren van onderhoudsdiensten.
Gelet op de service overeenkomst “onderhoud Sepura randapparatuur”, gevoegd in bijlage;
Radio’s:
59stuks Pocket Radio,type Sepura SC2120 (Perceel 2)
5 stuks Heavy Duty Radio, type Sepura SC2020 (Perceel 3)
Batterijladers: 64 stuks STP/SC2X-Series 1+1 Charger (perceel 2 en 3);
Goedkeuring wordt verleend aan de aankoop van 60 TETRA-radio’s waarvan 59 draagbare stuks en 1 stuk type Sepura SC2020 IP68 GPS en aan de jaarlijks wederkerende kost van het onderhoudscontract SLA Gold.
De voorzitter sluit de zitting op 01/03/2021 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter