De voorzitter opent de zitting op 21/10/2024 om 20:39.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 30 september 2024.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 30 september 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden, punt GR/2024/160, waarbij de heer Dirk Philips aangesteld werd als effectief vertegenwoordiger, voor de algemene vergadering van Cipal dv op donderdag 07 november 2024 om 16 uur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De raad bekrachtigt de gemeenteraadsbeslissing van heden, punt GR/2024/160, waarbij de heer Dirk Philips aangesteld werd om de raad te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Cipal dv op donderdag 07 november 2024.
Gelet op het feit dat het OCMW aangesloten is bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 26 november 2024 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 25 oktober 2021 voor de verdere duur van deze legislatuur, waarbij de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 24 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten en de bevestiging van de mandaten.
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “ Interieurbeplanting (kantoorplanten) 2024 - 4/2028 OCMW Zaventem - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid” nog niet kan worden geraamd aangezien er nog geen offerte werd opgevraagd. Momenteel wordt enkel de instap goedgekeurd. Een eventuele bestelling zal pas gebeuren nadat er beslist is welke planten er geplaatst zullen worden en nadat er budget hiervoor is voorzien;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Aquarella nv, KBO nr. 0424013922, Haenhoutstraat 147 te 9070 Destelbergen;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf de procedure zal voeren en in naam van de Gemeente Zaventem, Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem, Politiezone Zaventem en OCMW Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau d.d. 7 oktober 2014, punt 50220, houdende : “ Interieurbeplanting (kantoorplanten) 2024 - 4/2028 Gemeente Zaventem, OCMW Politie & AGB - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid. Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
De raad keurt de toetreding tot het raamcontract dat de Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek ‘Aankoop, huur, huurkoop en onderhoud van kantoorplanten en toebehoren goed.
Dit met nummer 2023/HFB/OP/110400 met de ondernemer Aquarella nv De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming is nog niet gekend.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamovereenkomst - aanstellen van een EDTC - wettelijke en technische keuringen voor de gemeente, AGB, OCMW (2025-2028) ref 1739” een bestek met nr. CAD/2024/817/1739/TD werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Basisopdracht (Veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB Zaventem en het OCMW), raming: € 60.182,28 excl. btw of € 72.820,56 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB Zaventem en het OCMW), raming: € 60.182,28 excl. btw of € 72.820,56 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB Zaventem en het OCMW), raming: € 60.182,28 excl. btw of € 72.820,56 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Veiligheidscontroles voor Gemeente, AGB Zaventem en het OCMW), raming: € 60.182,28 excl. btw of € 72.820,56 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 240.729,12 excl. btw of € 291.282,24 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat Gemeente Zaventem optreedt als aankoopcentrale voor Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem en OCMW Zaventem bij de gunning en de uitvoering van de opdracht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent haar goedkeuring aan het bestek en de raming van de opdracht “Raamovereenkomst - aanstellen van een EDTC - wettelijke en technische keuringen voor de gemeente, AGB, OCMW (2025-2028).
Gelet op artikelen 302 en 303 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 1 maart 2016 waarbij het klachtenreglement werd goedgekeurd;
Gelet op de hierbij gevoegde nota met overzicht van de klachten gedurende het jaar 2023;
Kennisname van het klachtenoverzicht met betrekking tot het jaar 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 21/10/2024 om 20:41.
Namens De Raad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter