De voorzitter opent de zitting op 17/02/2020 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 27 januari 2020.
Voor het voeren van een degelijk beleid zijn de nodige doelstellingen(beleidsdoelstellingen-actieplannen en acties) geformuleerd.
De uitvoering van deze actieplannen en activiteiten/acties zal gepaard gaan met de nodige uitgaven en ontvangsten.
De stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de acties (prioritaire) worden door de diensten ingevoerd via BBC Beleid en Budgettering van het boekhoudpakket.
De rapportage van de stand van zaken van de doelstellingen/acties gebeurt door de dienst Beleid en Organisatie.
Volgens art. 171 §1 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
Definitie organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op GR van 24/06/2019 werd het kader voor organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd;
Naar art. 171 §4 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
Daar de algemene rapportering over de organisatiebeheersing jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar dient te gebeuren, wordt de stand van zaken van de doelstellingen/acties semestrieel gerapporteerd aan de gemeenteraad en raad van OCMW; In bijlage het voortgangsrapport van de acties van de gemeente Zaventem voor 1ste semester ;
Gelet op de toetreding van de gemeente Zaventem tot IGS Noordrand beslist door de gemeenteraad op 29/4/2019.
Gelet op de toen afgesproken aanduiding van de afgevaardigden voor de Raad van Bestuur:
- stemgerechtigd lid: Ingrid Holemans
- plaatsvervangend lid: Dirk Philips
- lid met raadgevende stem: Amy Gille
- plaatsvervangend lid met raadgevende stem: Erik Rennen
Gelet op het ontslag van Amy Gille als gemeenteraadslid dient er een nieuw lid met raadgevende stem gekozen te worden.
Gelet op de vraag van het stemgerechtigd lid Ingrid Holemans dat het plaatsvervangend lid Dirk Philips haar steeds dient te vervangen, kan deze afvaardiging best gewijzigd worden.
Gelet op de aanstelling als stemgerechtigd lid de heer Dirk Philips wordt aangeduid, zal mevrouw Martine Robberechts aangeduid worden als plaatsvervangend stemgerechtigd lid.
Gelet op de ingediende kandidaturen van volgende raadsleden:
Lieve MAES
Alexandra ROSSINI
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van de voornoemde kandidaten vermeld zijn;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 31 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de waarnemend algemeen directeur, als volgt :
stemgerechtigd lid :
Dirk PHILIPS bekomt 25 stemmen
Onthouding 5 stemmen
Neen 1 stem
plaatsvervangend stemgerechtigd lid :
Martine ROBBERECHTS bekomt 19 stemmen
Onthouding 8 stemmen
Neen 4 stemmen
lid met raadgevende stem :
Lieve MAES bekomt 7 stemmen
Alexandra ROSSINI 24 stemmen
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41, 56, 388, 389 en artikelen 401 tot en met 412 m.b.t. het oprichten van een projectvereniging.
Gelet op de nieuwe Vlarem-wetgeving die organisatoren van evenementen verbiedt om vanaf 1/1/2020 nog drank aan te bieden in bekers voor éénmalig gebruik. Deze verplichting is zonder uitzondering geldig voor lokale besturen. Andere organisatoren mogen mist een garantie van 90% gescheiden inzameling toch nog wegwerpmateriaal gebruiken. Aangezien deze garantie bijna niet haalbaar is, voorziet dit lokaal evenementenreglement in een verplichting voor elke organisator.
Interza heeft samen met AMAB een digitaal platform voorzien waarop organisatoren de noodzakelijke herbruikbare bekers kunnen uitlenen.
De brandweerzone is bezig met de ontwikkeling van een zonaal evenementenreglement. Dit zal pas tegen de zomer aan de gemeenteraden ter goedkeuring worden voorgelegd. Enkele elementen zijn echter al duidelijk en nemen we nu al op in deze aangepaste versie van het evenementenreglement.
Ondertussen is door Vlaamse wetgeving het afschieten van vuurwerk verboden.
Er worden ook enkele extra maatregelen opgenomen om schade aan het gehoor door het geluidsvolume op fuiven en optredens te vermijden.
Tot slot worden er nog enkele verduidelijkingen opgenomen rond het om het omgaan met afval op evenementen.
De aanpassingen werden besproken op de ambtelijke werkgroep van 30/1/2020 met hierin de vrijetijdsdiensten en de veiligheidsdiensten.
Gelet op de bestaande wetgeving met betrekking tot drugs en alcohol, geluidsnormen en brandveiligheid.
Gelet op wijziging in de Vlarem-wetgeving van 17 juni 2019 over het gebruik van verpakkingen voor éénmalig gebruik: https://www.ovam.be/vlarema-wijziging-7
Overwegende de noodzakelijke vervanging van afgeschreven verlichtingspalen;
Overwegende de besparing op financieel vlak, door het verduurzamen van de straatverlichting;
Overwegende de besparing op energievlak;
Overwegende het burgemeestersconvenant en de noodzakelijke besparing op vlak van CO²;
Overwegende de toepasselijke raamcontracten van Fluvius inzake het vervangen van straatverlichting;
Overwegende dat verlichtingspalen een gemiddelde levensduur hebben van 30 jaar;
Overwegende dat de aankoop juridisch door Fluvius uitgevoerd kan worden zonder bijkomende marktbevraging cfr. de regeling voor het in house aankopen bij intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, daar Fluvius conform de wet op overheidsopdrachten werkt, alsook werken uitgevoerd in het kader van openbaar nut;
Overwegende dat Fluvius beheerder is van het gemeentelijk patrimonium inzake verlichting;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 juni 2019, houdende : “Gemeentelijke “verledding” van de openbare verlichting in het kader van de verduurzaming” en de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 juni 2019, houdende : “Gemeentelijke “verledding” van de openbare verlichting in het kader van de verduurzaming” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 09 september 2019, houdende : “Gemeentelijke “verledding” van de openbare verlichting in diverse straten, in het kader van de verduurzaming. * Goedkeuring keuze straten voor vervanging openbare verlichting door ledverlichting. * Goedkeuring offertes Fluvius” en de gemeenteraadsbeslissing d.d. 23 september 2019, houdende : “Gemeentelijke “verledding” van de openbare verlichting in diverse straten, in het kader van de verduurzaming. * Goedkeuring keuze straten voor vervanging openbare verlichting door ledverlichting. * Goedkeuring offertes Fluvius” ;
Overwegende dat aangewezen is om in volgende straten de bestaande openbare verlichting te vervangen door ledverlichting :
ZAVENTEM : |
|
* |
Chrysantenlaan |
* |
De Sellierstraat |
* |
Desmedtstraat |
* |
Fazantenlaan |
* |
Groenveld |
* |
Heidestraat – eveneens paalvervanging – aparte offerte |
* |
Hoogstraat |
* |
Imbroekstraat |
* |
Kloosterstraat |
* |
Konijnenstraat |
* |
Kouterweg |
* |
Lambroekstraat |
* |
Landbouwstraat |
* |
Olmenstraat |
* |
Rode Kruislaan |
* |
Steenokkerzeelstraat |
* |
Ter Merenlaan |
* |
Veldeke |
* |
Watertorenlaan |
|
|
SINT-STEVENS-WOLUWE : |
|
* |
Konrad Adenauerwijk |
* |
Leuvensesteenweg (parking sporthal) |
|
|
STERREBEEK : |
|
* |
Bosdellestraat |
* |
Dewandelaertstraat – eveneens paalvervanging – aparte offerte |
* |
Fokkersdreef |
* |
Moorselsteenweg |
* |
Oude Keulseweg |
* |
Oudergemselaan – eveneens paalvervanging – aparte offerte |
* |
Reigerlaan |
* |
Voskapelstraat – aparte offerte |
* |
Waalsestraat |
* |
Zeenstraat |
|
|
NOSSEGEM : |
|
* |
Zeven Tommen |
* |
Namenstraat |
* |
Pachthofstraat |
* |
Rode Beukendreef |
Overwegende dat door Farys, per deelgemeente, één offerte opgemaakt werd met bijgevoegde documenten :
- berekening besparing
- lichtstudie per straat
- overzicht van lichtpunten per straat
Overwegende dat voor onderstaande drie straten één aparte offerte opgemaakt werd door Fluvius aangezien in deze straten, naast de armaturen, eveneens de verlichtingspalen dienen vervangen te worden :
* Heidestraat
* Dewandelaertstraat
* Oudergemselaan
Gelet op onderstaande offertes, opgemaakt door Fluvius :
Omschrijving |
Bedragen incl. BTW |
|
ZAVENTEM |
|
|
* |
Offerte nr. HNW333714 d.d. 24 januari 2020 |
130.528,80 euro |
|
|
|
SINT-STEVENS-WOLUWE |
|
|
* |
Offerte nr. HNW333718 d.d. 27 januari 2020 |
22.828,69 euro |
|
|
|
STERREBEEK |
|
|
* |
Offerte nr. HNW333717 d.d. 27 januari 2020 |
34.742,39 euro |
|
|
|
NOSSEGEM |
||
* |
Offerte nr. HNW338718 d.d. 27 januari 2020 |
3.082,18 euro |
|
|
|
APARTE OFFERTE IVM PAALVERVANGING + ARMATUREN : * Heidestraat - Zaventem * Oudergemselaan – Sterrebeek * Dewandelaerstraat - Sterrebeek |
|
|
* |
Offerte nr. HNW338719 |
27.972,95 euro |
|
|
|
VOSKAPELSTRAAT – STERREBEEK : |
- |
|
* |
Offerte nr. HNW333713 d.d. 29 november 2019 |
8.780,12 euro |
|
|
|
|
TOTAAL |
227.935,13 euro |
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 03 februari 2020, houdende : Gemeentelijke “verledding” van de openbare verlichting in diverse straten, in het kader van de verduurzaming. * Goedkeuring straten voor vervanging openbare verlichting door ledverlichting. * Goedkeuring offertes Fluvius.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de aankoop juridisch door Fluvius uitgevoerd kan worden zonder bijkomende marktbevraging cfr. de regeling voor het in house aankopen bij intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, daar Fluvius conform de wet op overheidsopdrachten werkt, alsook werken uitgevoerd in het kader van openbaar nut;
Overwegende dat Fluvius beheerder is van het gemeentelijk patrimonium inzake verlichting.
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw DIERCKX Hilde van 20 december 2019, voor het kadastraal perceel nummer 5B 252F tegen de prijs van 5,00 euro per m² (oppervlakte nog te bepalen aan de hand van een splitsingsplan);
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 3 februari 2020, punt CBS/2020/137, houdende gunstig advies tot principiële verwerving van een nog nader te bepalen deel van het hoger vermeld kadastraal perceel;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het volledige perceel een kadastrale oppervlakte bezit van 1ha 33a 46ca;
Overwegende de wenselijkheid om een deel van het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen;
Overwegende dat de Provincie Vlaams-Brabant, dienst Waterlopen, zal instaan voor de opmaak van een splitsingsplan op basis van het voorlopig voorontwerp “erosiebestrijding knelpunt Jean Monnetwijk” (versie 07-06-2019), waardoor de gemeente niet de volledige oppervlakte van het aangeboden kadastrale perceel dient te verwerven;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat voor dit project, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie wordt aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op het schrijven van 23 februari 2017 van ELK ZIJN HUIS cvba, Lindeboomstraat 116 te 3080 Tervuren, betreffende de renovatie van de sociale woonwijk te Sint-Stevens-Woluwe (Acacialaan, Waaienberg, Berreveldlaan);
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 maart 2017, houdende kennisname van het schrijven van 23 februari 2017 van ELK ZIJN HUIS cvba;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 10 april 2017, betreffende standpuntinname inzake de principiële verwerving en de daaropvolgende verkoop aan een bijzondere doelgroep;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 oktober 2017 betreffende de verwerving van percelen in de Acaciawijk, in eigendom van ELK ZIJN HUIS cvba;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door landmeter Guy Michiels, Dirk Boutslaan 6/0101 te 3000 Leuven in opdracht van de verkoper, Elk Zijn Huis cvba, op datum van 16 januari 2019 waarbij de venale waarde (vrije verkoopwaarde) van Waaienberg 70 wordt geraamd op 225.000,00 euro;
Gelet op het schrijven van 15 mei 2019 van ELK ZIJN HUIS cvba, betreffende mededeling dat de Raad van Bestuur van Elk zijn Huis in zitting van 20 februari 2019 beslist heeft om het pand, Waaienberg 70, aan te bieden voor een totaal bedrag van 200.000,00 euro;
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de Raad van Bestuur van ELK ZIJN HUIS cvba in zitting van 16 oktober 2019 waarbij eveneens een groot deel van het achterliggende kadastraal perceel (huidige tuin + wegje) aan de gemeente Zaventem wordt aangeboden zonder verhoging van het verkoopbedrag, mits de gemeente op haar kosten instaat voor het opsplitsen van dat perceel waarbij het wegje dat toegang geeft tot de garageboxen eigendom blijft van de verkoper;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 23 december 2019, punt CBS/2019/3058, houdende standpuntinname verwerving leegstaande woning (eigendom van ELK ZIJN HUIS cvba);
Overwegende het gunstig advies van de dienst Omgeving/Grondbeleid om, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad van deze verwerving, op kosten gemeente een verdeling van het achterliggende perceel uit te voeren waarbij het wegje dat toegang geeft tot de garageboxen eigendom blijft van de verkoper, ELK ZIJN HUIS cvba;
Overwegende het gunstig advies van het College van Burgemeester en Schepenen om deze woning, samen met de twee reeds eerder verworven woningen in de Acaciawijk (Berreveldlaan 35 en 40 – akte verleden op 16 september 2019), daarna te verkopen aan een bijzondere doelgroep;
Overwegende dat deze bijzondere doelgroep door de Raad nog dient afgebakend middels een gemeentelijk toewijzings-/verkoopsreglement;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw Wierinck Irène van 30 november 2019, voor een deel van het kadastraal perceel nummer 4A 67K tegen de prijs van 5,00 euro per m² of omgerekend 17.390,00 euro volgens oppervlakte ontwerp-verdelingsplan;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 27 januari 2020, punt GR/2019/409, betreffende principebesluit verwerving deel van een ingesloten perceel “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (kadastraal perceel nr. 4A 67K deel), eigendom Wierinck Irène;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 9 december 2019 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie A, nummer 67K deel;
Gelet op het proces-verbaal van meting, opgemaakt door studieburo Quadrant uit Kortenberg, op datum van 28 januari 2020, waarbij het aan de gemeente aangeboden perceel aangeduid in gele kleur, een oppervlakte bekomt van 35a 35ca;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan, waarbij het volledige perceel een oppervlakte bezit van 4.100 m² volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om de aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, kosteloos bewerkt wordt zonder pachtovereenkomst door de heer Rudy Claessens, Oude Baan 13, 1933 Sterrebeek;
Overwegende dat het bijgevolg wenselijk is om, na verwerving door de gemeente, een pachtovereenkomst op te stellen met deze landbouwer;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat de verdeling nog dient geofficialiseerd te worden via de notaris, waarna een Proces-Verbaal van meting kan opgemaakt worden, inclusief de prekadastratie;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat voor dit project, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie wordt aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw De Kleermaeker Josée van 9 december 2019, voor het kadastraal perceel nummer 1 A 226 B tegen de prijs van 5,00 euro per m² of omgerekend 3.645,00 euro volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwerving F3 Route in Nossegem, in het bijzonder het deel dat aansluit op de bestaande wegenis in de Kerkhoflaan (fase 1);
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 7a 29ca volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, de heer Vanderhulst Emmanuel van 22 januari 2020, voor het kadastraal perceel nummer 1 A 230 G tegen de prijs van 4,25 euro per m² of omgerekend 6.957,25 euro volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwerving F3 Route in Nossegem, in het bijzonder het deel dat aansluit op de bestaande wegenis in de Kerkhoflaan (fase 1);
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 16a 37ca volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw Decraen Simonne, van 24 januari 2020, voor het kadastraal perceel nummer 3 A 108 tegen de prijs van 40.000,00 euro, hetzij 4,48 euro per m² volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwervingen F3 Route in Nossegem;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 89a 28ca volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Jumelagecomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2020 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 3 000 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Feestcomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2020 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 19 832 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Patriottisch comité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2020 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 4 548 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de gemeentelijke dorpsraden omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2020 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 12 390 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van
toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
In de meeste belastingreglementen gestemd in gemeenteraad van 28/5/2019 en 25/11/2019 werd art. 11 Decreet 30 mei 2008 geciteerd : "Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1 , 3 , 4 , 6 tot en met 9 bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat Wetboek van toepassing, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen".
Overwegende dat op 1/1/2020 de wet van 13 april 2019 tot invoering van het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen ( het zgn. nieuwe "wetboek invordering") in werking trad;
Het nieuwe Wetboek Invordering van 13 april 2019 is vanaf 1 januari 2020 van toepassing voor invorderingen die toevertrouwd zijn aan de FOD Financiën.
Het nieuwe wetboek heft een aantal bepalingen uit het WIB op , waaronder bepalingen waarnaar wordt verwezen in artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Vóór aanslagjaar 2020 bepaalde het invorderingsdecreet (Art. 11 van het decreet 30 mei 2008) het volgende : "Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot en met 9 bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat Wetboek van toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen".
Het invorderingsdecreet werd intussen gewijzigd door het programmadecreet van 20/12/2019 bij de begroting 2020 en trad in werking op 1 januari 2020.
Artikel 11 van het Invorderingsdecreet luidt thans als volgt:
“Zonder afbreuk te doen aan het huidige decreet, zijn van overeenkomstige toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen:
1° de bepalingen van titel VII, hoofdstuk 1, 3, 4, 6, 7 en 8, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, voor zover deze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen;
2° het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet- fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.”
Gelet op de aanpassing van artikel 11 van het Invorderingsdecreet en het feit dat bepaalde belastingreglementen het 'oude' invorderingsdecreet citeren, komt de inhoud niet overeen met het huidige artikel 11 van het Invorderingsdecreet. Aangezien dit verwarring kan scheppen voor belastingplichtigen, is een aanpassing van deze reglementen aangewezen.
Belastingreglementen, gestemd in de gemeenteraad van 16 december 2019 dienen niet aangepast te worden aangezien volgende clausule werd opgenomen : "De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen."
Volgende belastingreglementen citeren het "oude" invorderingsdecreet :
- Art. 7 van de gemeenteraadsbeslissing van 28/5/2019 (GR/2019/123) Belastingreglement op de afgifte van een horecavergunning (aanslagjaren 2019-2025)
- Art. 16 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/320) Contante belasting op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein en op onrechtmatig geplaatste terrassen en antennes (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 11 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/327) Belasting op de omgevingsvergunning (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 7 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/304) Belasting op de afgifte van stedenbouwkundige informatie (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 11 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/314) Contante belasting op aanplakkingen door de gemeente verricht op de openbare aanplakplaatsen (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 9 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/321) Contante belasting op openbare markten (aanslagjaren 2019-2025)
- Art. 8 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/338) Contante belasting op de kermis- en andere openbare vermakelijkheidsinrichtingen (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 10 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/317) Belastingverordening op de afgifte van administratieve stukken (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 7 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/319) Contante belasting op ambulante activiteiten (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 6 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/337) Contante belasting op het weghalen en bewaren van gevonden goederen en voertuigen, die het verkeer hinderen (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 10 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/299) Belasting op de opslagplaatsen voor schroot en op de autowrakken (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 10 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/313) Belasting op het ontbreken van parkeerplaatsen (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 13 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/301) Belasting op vaste en mobiele reclameconstructies (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 11 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/324) Belasting op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 9 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/302) Belasting op de valse alarmoproepen (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 10 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/328) Verordening 'Heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen-gemeente Zaventem' (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 9 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/330) Verordening 'Heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen en gebouwen-gemeente Zaventem' (aanslagjaren 2020-2025)
- Art. 9 van de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 (GR/2019/333) Reglement op de inventarisatie van leegstaande woningen en/of gebouwen en indicaties ter bepaling van leegstand in de gemeente Zaventem en de heffing op leegstaande woningen en gebouwen (aanslagjaren 2020-2025)
De tekst van bovenstaande artikels dient aldus vervangen te worden door de tekst van het huidig Invorderingsdecreet :
Artikel 11 van het Invorderingsdecreet luidt thans als volgt:
“Zonder afbreuk te doen aan het huidige decreet, zijn van overeenkomstige toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen:
1° de bepalingen van titel VII, hoofdstuk 1, 3, 4, 6, 7 en 8, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, voor zover deze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen;
2° het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet- fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.”
Aanleiding en context
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2014 houdende “verordening van belasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente – aanslagjaren 2015-2019” liep ten einde op 31/12/2019. Bijgevolg moest dit reglement o.a. omwille van de financiële toestand van de gemeente worden vernieuwd voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
In de gemeenteraad van 16/12/2019 werd het belastingreglement 'Gemeentebelasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente-aanslagjaren 2020-2025' gestemd.
Thans wordt het belastingreglement bijgesteld om het zo correct mogelijk te kunnen toepassen.
Het is immers aangewezen om het belastbaar feit en de doelgroep van belastingplichtigen duidelijker te definiëren en af te bakenen in overeenstemming met het doel van de belasting om het detectieproces door de gemeentelijke financiële dienst te vereenvoudigen.
Bijgevolg worden de artikelen 1 en 2 van het belastingreglement van 16 december 2019 op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente voor de aanslagjaren 2020-2025 gewijzigd.
Juridische overwegingen
Gelet op artikel 170, 4 van de grondwet;
Gelet op artikelen 40 § 3, 41, 14°, 56, § 3, 7°, 286 § 1, 287, 288 en 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op de Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 december 2014, houdende “verordening van belasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente-aanslagjaren 2015-2019” voor een termijn eindigend op 31 december 2019 en het gemeenteraadsbesluit dd. 16 december 2019, houdende "Gemeentebelasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente-aanslagjaren 2020-2025;
Financiële informatie
Er wordt een belasting geheven op bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
Beleidsinformatie
De inkomsten van deze belasting zullen worden voorzien in de meerjarenplanning op artikel '73611000/Alg Fin/0020 - Belasting op parkeren/Fiscale aangelegenheden'
Motivering
Gezien de gemeente door de financiële toestand genoodzaakt is om belastingen te heffen;
Gezien op het grondgebied van de gemeente een aantal bewaarplaatsen voor motorvoertuigen wordt uitgebaat;
Gezien het noodzakelijk is om het belastingreglement bij te stellen om het zo correct mogelijk te kunnen toepassen;
Gezien het aangewezen is om het belastbaar feit en de doelgroep van belastingplichtigen duidelijk te definiëren en af te bakenen in overeenstemming met het doel van de belasting om het detectieproces door de gemeentelijke financiële dienst te vereenvoudigen;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om de belastingtarieven voor de aanslagjaren 2020-2025 te verhogen met € 12,00 per jaar / per parkeerplaats (waarbij wij verwijzen naar het belastingreglement van 16 december 2019);
Overwegende dat de bedragen redelijk zijn en, gelet op de financiële behoeften van de gemeente, verantwoord zijn;
Gezien door een tariefvermindering voor de parkeerplaatsen bestemd voor personeel van een andere instantie dan de belastingplichtige het optimaal gebruik van de parkeerplaatsen door de exploitanten in het kader van het mobiliteits- en parkeerbeleid van de gemeente wordt aangemoedigd; Gezien aldus solidariteit tussen de exploitanten van parkeerplaatsen en andere bedrijven wordt gecreëerd;
Gezien een vrijstelling van de belasting voor de parkeerplaatsen die voorbehouden zijn aan het eigen personeel van de belastingplichtige verantwoord is gezien deze parkeerplaatsen doorgaans gratis ter beschikking worden gesteld;
Gelet op de collegebeslissing van d.d. 27 01 2020 ‘Ontwerp uitbatingsovereenkomst Scoutslokaal Imbroek’;
Voor de uitbating van het nieuwe Scoutslokaal Imbroek waarvan Scouts Zaventem de hoofdgebruiker zal zijn wenst de gemeente Zaventem gelet op het unieke karakter van dit gebouw een samenwerking aan te gaan met vzw SLIM (Scoutslokaal Imbroek). In deze vzw zitten leiding, oud-leiding, ouders van leden van Scouts Zaventem;
De vzw SLIM zal dus instaan voor de verhuur van dit gebouw volgens de uitbatingsovereenkomst die in deze beslissing zal goedgekeurd worden;
Gelet op de aanvraag van Jeugdraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun werkingskosten in 2020 en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Jeugdraad Zaventem 4000€ bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
GR 23 09 2019 Beleidskader voor inspraak en participatie in het gemeentelijk beleid (artikel 5 Opsomming van de sectorraden en artikel 6B Financiële ondersteuning);
Tussenkomst in werkingskosten Jeugdraad;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de sportraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2020 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de sportraad € 6.900 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten + opleidingskosten sportclubs
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de gemeente bij schrijven van Regionaal Landschap Brabantse Kouter (RLBK) vzw de dato 13 januari 2020 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op dinsdag 18 februari 2020 om 20u00 in de raadzaal van het gemeentehuis van Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer Steven VAN TORRE en de heer Wim DRIESEN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Philip MATTHYS en mevrouw Sarah MORTIER, werden aangesteld;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de nieuwe VLAREM 7 wetgeving omtrent herbruikbare bekers op evenementen, zet
Interza/Incovo i.s.m. maatwerkbedrijf AMAB een dienstverlening op poten:
- Interza/Incovo koopt 20 000 herbruikbare bekers aan
- Via een online platform zullen evenementorganisatoren herbruikbare bekers kunnen reserveren voor
hun evenement
- Het gebruik van de bekers is voor de verenigingen gratis, maar de kostprijs voor de reiniging van de
bekers (door maatwerkbedrijf AMAB) wordt wel aangerekend aan €0,06/beker + administratieve kost
van €25 per reservatie (excl. btw). Deze prijzen werden voorgesteld met inachtname van de
overdracht van de vaatwasser van de gemeente Zaventem.
- De leveringskost voor de bekers is gratis voor afstanden kleiner dan 5km (heen & terug). Vanaf
meer dan 5km (heen & teurg) wordt er €52,5/uur aangerekend. Verenigingen kunnen de bekers ook
zelf kosteloos ophalen bij AMAB.
- Indien AMAB de vaatwasser van de gemeente Zaventem kan overnemen, zal de centrale stockage
van de door Interza aangekochte bekers op de AMAB-site in de Sterrebeekstraat worden
ondergebracht. Er wordt bovendien ook een reinigingsservice voor herbruikbare bekers uitgebouwd op
de site in Zaventem. Indien de vaatwasser niet wordt overgedragen, zal de centrale stockage en de
reiniging worden georganiseerd op de AMAB-site in Asse en zullen de transportkosten voor de
Zaventemse verenigingen hoger oplopen.
Het College van Burgemeester en Schepenen stelde AMAB voor om de transportkosten voor de
levering van herbruikbare bekers in heel Zaventem te laten vallen, in ruil voor de overdracht van de
gemeentelijke vaatwasser (CBS 27-1-2020). Hieronder de feedback van AMAB:
"AMAB heeft haar prijzen voor reiniging aan €0,06/beker (excl. btw) reeds zeer scherp gezet. Het is
onder die voorwaarden economisch onhaalbaar (inzet bestelwagen, brandstofverbruik en werkuren)
om de service van gratis transport in heel Zaventem aan te bieden."
Ter vergelijking: na prijsvraag blijkt dat Festicup een leveringsprijs van €80/opdracht aanrekent,
eveneens de kosteloze overdracht van de vaatwasser in acht genomen. De andere aangeschreven
bedrijven waren niet geïnteresseerd in de overname van de vaatwasser.
Samenvattend, hieronder de voordelen van de overdracht van de vaatwasser aan AMAB:
AMAB bouwt een dienstverlening rond reiniging en stockage van herbruikbare bekers uit op
haar site op de Sterrebeekstraat in Zaventem. De verenigingen kunnen de bekers er steeds
zelf kosteloos komen afhalen (specifiek voordeel voor de verenigingen in onze gemeente).
Kostprijs voor de reiniging van de bekers bedraagt €0,06/beker (excl. btw) + €25 vaste kost,
dankzij de overdracht van de vaatwasser.
Door de overdracht van de vaatwasser bieden we de verenigingen onrechtstreeks een mooie
korting aan op de reinigingsprijs van de bekers. Het niet overdragen van de vaatwasser zorgt
m.a.w. voor hogere kosten voor de verenigingen.
De gemeentelijke vaatwasser (intussen 3 jaar in dienst) krijgt een nieuwe functie met
maatschappelijke meerwaarde. In de huidige Interza-formule zou de vaatwasser nl. toch
overbodig worden (win-win).
AMAB vzw verbindt zich ertoe om in communicatie over de dienstverlening rond herbruikbare
bekers i.s.m. afvalintercommunale Interza/Incovo, steeds te vermelden dat het project mede
dankzij de steun van de gemeente Zaventem mogelijk gemaakt werd.
Gelet op het principebesluit van 12 november 2019 inzake de nieuwe regeling inzake uitleen en
reiniging gemeentelijke herbruikbare bekers;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot wijziging van het besluit van
de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake
milieuhygiëne, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI
van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, het besluit van
de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het
duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en het besluit van de Vlaamse Regering van
21 juni 2013 betreffende dierlijke bijproducten en afgeleide producten:
Voorwaarden voor het gebruik van cateringmateriaal (wijzigingen in VLAREMA van kracht sinds 17 juni
2019):
Art. 5.3.12.1
Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen
verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de
eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
Vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen
verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de
eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
Art. 5.3.12.2
Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door
hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik.
Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide
voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik.
Art. 5.3.12.3
De minister kan uitzonderingen voorzien op artikel 5.3.12.1 en 5.3.12.2 als het verbod in kwestie voor
bepaalde types cateringmateriaal in bepaalde toepassingen niet zal leiden tot milieuwinst.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 24 april 2018 punt 95 houdende de aankoop van vier mobiele camera’s en één verplaatsbare paal bij de firma en één verplaatsbare paal bij de firma The Safe Group, Corda Campus 7, Kempische Steenweg 293/18 te 3500 Hasselt;
Gelet dat de politiezone momenteel uitgerust is met vier overlastcamera’s die mobiel ingezet kunnen worden op verschillende plaatsen binnen het grondgebied van de politiezone Zaventem met als doel om overlast te bestrijden en toezicht te houden op evenementen;
Gelet dat de camera’s vooral ingezet worden volgens prioriteit van het opgemerkte fenomeen (bv. sluikstort). Hierdoor kunnen niet alle fenomeenplaatsen bewaakt worden met cameratoezicht;
Gelet dat de zone wenst over te gaan tot de aankoop van twee overlastcamera’s die via een raamcontract aangekocht kunnen worden Ref.: 2016-verplaatsbare bewakingscamera- PZ Pajottenland);
Overwegende dat dit raamcontract een looptijd heeft van 27/03/2017 tot 26/03/2020 (3 jaar);
Gelet op de Verordening (EU) nr. 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), Pb.L. 119 van 4 mei 2016;
Gelet op de Wet van 06/01/2003 betreffende de bijzondere opsporingsmethoden en enige andere onderzoeksdaden;
Gelet op de Wet van 21/06/2007 “camerawetgeving”
Gelet op de omzendbrief betreffende de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, zoals gewijzigd door de wet van 12 november 2009;
Zoals vermeld in de vorige gemeenteraad zijn er ondertussen een paar artikels verschenen in de pers over de ontwikkeling van een nieuwe sportclub te Sterrebeek :
In het kort, gaat het dus niet over een gedeelte van het hotel maar wel over een andere gebouw, gelegen naast club house.
Ik bevestig dus dat de UF fractie enkele vragen wil stellen over dit project onder andere vergelijking van :
De voorzitter sluit de zitting op 17/02/2020 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Freddy Bernaerts
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter