De voorzitter opent de zitting op 29/04/2024 om 19:48.
Via een schrijven, dd. 03 april 2024, heeft mevr. Josiane Blanche laten weten dat zij uit de UF-fractie stapt omwille van persoonlijke redenen.
Zij meldt dat zij vanaf heden als onafhankelijk raadslid zal zetelen in de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat mevr. Blanche voortaan als onafhankelijke zal zetelen.
De gemeenteraad ontvangt via mail d.d. 22 maart 2024 een presentatie over de infovergadering van Zefier.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van presentatie van de infovergadering van Zefier d.d. 21 maart 2024.
De gemeenteraad ontvangt via mail d.d. 10 april 2024 het verslag & presentatie algemene vergadering & netwerkmoment op 20 maart 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag en presentatie algemene vergadering en netwerkmoment van RLBK vzw d.d. 20 maart 2024.
De gemeenteraad ontvangt via mail d.d. 04 april 2024 de uitnodiging voor de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw op vrijdag 26 april 2024 om 12 uur in Herne. Vergadering kon niet eerder op de gemeenteraad geplaatst worden wegens laattijdig overmaken van de uitnodiging.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging van de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw d.d. 26 april 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 25 maart 2024.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2024 worden goedgekeurd.
Mevr. Blanche liet op 03 april 2024 weten dat zij ontslag nam uit de UF-fractie en dat zij voortaan als onafhankelijke zal zetelen in de gemeenteraad.
Onafhankelijke leden kunnen niet meer als lid zetelen in de raadscommissies. Dat kan niet meer als vertegenwoordiger van de fractie (waartoe het raadslid niet meer behoort), maar dat kan ook niet namens een andere fractie. Een onafhankelijk raadslid kan ook geen lid zijn met raadgevende stem. Het betreffende lid mag wel de commissievergaderingen nog bijwonen en heeft er ook spreekrecht. Maar een onafhankelijke heeft geen recht op presentiegeld voor het bijwonen van de commissievergaderingen.
Ten gevolge hiervan zal de samenstelling van de gemeenteraadscommissie waarin mevr. Blanche zetelde als vertegenwoordiger van de UF-fractie aangepast moeten worden.
In volgende commissies dient mevr. Blanche vervangen te worden door een ander lid van de UF-fractie:
Art. 37 Decreet Lokaal Bestuur
Organisatiebeheersing houdt in dat het lokaal bestuur weet welke richting ze uit wil gaan en welke doelstellingen ze wenst te realiseren maar anderzijds ook oog heeft voor de mogelijke risico's tijdens de realisatie van deze doelstellingen.
Organisatiebeheersing betekent dan ook dat een lokaal bestuur de nodige beheersmaatregelen zal moeten formuleren om de mogelijke risico's af te dekken en zoveel mogelijk te beperken.
Om op een degelijke manier aan organisatiebeheersing te doen is het nodig dat er op een regelmatige basis bekeken wordt wat er goed is in de organisatie en waar er verbeteringen nodig zijn met de bedoeling om te groeien als organisatie.
Het voeren van een zelfevaluatie houdt in dat de sterktes en zwaktes binnen het lokaal bestuur bepaald worden. Binnen het huidig kader van organisatiebeheersing is bepaald dat er driejaarlijks een zelfevaluatie wordt uitgevoerd.
In samenwerking met onze partner Probis werd er voor onze organisatie gekozen om alle medewerkers te bevragen via een vragenlijst. De vragenlijst kon zowel digitaal als op papier ingevuld worden.
De resultaten van deze bevraging vormen de basis voor het opmaken van een risico-inschatting en het bepalen van de beheersmaatregelen om de risico's zoveel mogelijk te beperken.
De beheersmaatregelen worden geconcretiseerd in verbeteracties die opgenomen worden in een implementatieplan. Voor elke verbeteractie werd een projectverantwoordelijke, een prioriteit en uitvoeringstermijn bepaald.
Een overzicht van de verbeteracties en het implementatieplan worden uitvoerig toegelicht in de powerpointpresentatie die als bijlage bij dit punt wordt toegevoegd.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde resultaten, risicoanalyse en implementatieplan met verbeteracties en keurt het plan met verbeteracties goed.
De Algemeen Directeur is verplicht om jaarlijks een rapport voor te leggen aan het College en de Gemeenteraad inzake de acties in het kader van de organisatiebeheersing.
Het rapport moet jaarlijks vóór 30 juni voorgelegd worden.
In dit jaarrapport wordt een overzicht gegeven van alle resultaten, lopende projecten en toekomstige acties (doelstellingen) inzake organisatiebeheersing.
Het doel van organisatiebeheersing is tweeledig :
Art. 219 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2023.
In het kader van organisatiebeheersing dient jaarlijks een rapport over de klachtenbehandeling voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Dit rapport over de klachten van het afgelopen jaar 2023 heeft het bestuur de kans om haar eigen werking te evalueren en waar nodig bij te sturen.
De klachten worden bijgehouden in een apart register.
De klachtencoördinator ontvangt en behandelt de klachten en maakt hiervan een overzicht
Het voorleggen van dit rapport aan de gemeenteraad is verplicht op grond van art. 302 en 303 DLB.
Het overzicht is opgesteld conform de regels van de privacy.
De klachtencoördinator heeft het overzicht van de ontvangen en behandelde klachten ter kennisgeving voorgelegd aan het college.
In zitting van 15 april 2024 heeft het college kennis genomen van het overzicht en beslist om dit overzicht te rapporteren aan de gemeenteraad.
art. 302-303 Decreet Lokaal Bestuur
art.9 klachtenreglement (GR dd 02/03/2015)
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van de ontvangen en behandelde klachten van 2023.
De gemeenteraad, vergadering in openbare zitting, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem vennoot is van de cv Zefier.
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de algemene vergadering van de cv Zefier op 13 juni 2024 die zal plaatsvinden in AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten.
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Voor de verdere duur van deze legislatuur werden bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 maart 2019, de heer Sven VANEYCKEN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer F. DAHDOUH-GUEBAS, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangesteld.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41.
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
Gelet op de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27.
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van cv Zefier d.d. 13 juni 2024 goed en de bevestiging van de mandaten.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2024 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende en opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag van de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het ook te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen uitschakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 januari 2019 waarbij de heer Thomas Scheerlinck, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Piet Ockerman, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, voor de verdere duur van deze legislatuur, werden aangeduid.
Gelet op het ontslag van gemeenteraadslid de heer Thomas Scheerlinck in de gemeenteraad d.d. 29 januari 2024 dient hij vervangen te worden door een nieuw aangesteld effectief vertegenwoordiger.
Gelet op de voor het mandaat effectief vertegenwoordiger, vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakt stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming, waaraan 30 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
als effectief vertegenwoordiger
Gelet op artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26 juni 2024.
Eveneens hecht de gemeenteraad zijn goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek.
Tevens bevestigt de gemeenteraad de mandaten van de vertegenwoordigers.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering via mail d.d. 08 april 2024 van Poolstok cv op vrijdag 31 mei 2024 om 10 uur in zaal Auditorium in Lamot Mechelen (Van Beethovenstraat 8, 2800 Mechelen).
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente overgemaakt werd.
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Poolstok vc die zal gehouden worden op 31 mei 2024.
Overeenkomstig artikel 30 van de gecoördineerde statuten mag elke aandeelhouder zich laten vertegenwoordigen door een gevolmachtigde. Elke volmachtdrager mag meerdere aandeelhouders vertegenwoordigen. De volmachtgevers moeten minsten 3 dagen voor de algemene vergadering een ondertekende volmacht neerleggen op de zetel van de vennootschap.
Er dient een aanstelling van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger plaats te vinden.
Gelet op de voor het mandaat effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Poolstok cv op vrijdag 31 mei 2024 en stelt een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan.
Gemeentelijk reglement van Zaventem betreffende de voorwaarden voor het ontvangen van een machtiging voor individueel bezoldigd personenvervoer en het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg op het grondgebied van de gemeente Zaventem.
Situering en toepassingsgebied : In aanvulling op de Vlaamse taxiregelgeving stelt dit reglement specifieke gemeentelijk voorschriften vast voor de machtigingen voor standplaatstaxi’s op het grondgebied van de gemeente Zaventem. Dit reglement herhaalt niet alle bepalingen van de genoemde Vlaamse regelgeving. Dit gemeentelijk reglement verwijst naar voorschriften uit de verkeerswetgeving, technische normen, het Taxidecreet, enzovoort. Het gemeentelijke reglement moet dus steeds samen gelezen worden, en in acht genomen worden met de vigerende wetgeving, het zgn. 'Taxidecreet' en de Besluiten van de Vlaamse Regering die van toepassing zijn in deze materie.
De exploitatie van de taxidiensten wordt geregeld overeenkomstig de voorwaarden en de voorschriften, bepaald door :
Gelet op het feit dat dit reglement van toepassing is op het grondgebied van de gemeente Zaventem geldt er bijzondere aandacht voor :
Artikel 21, §1, 1° en 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties stelt dat vaststellers in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties aan volgende voorwaarden moeten voldoen:
Nils Meert en Sandra Verheugen volgden de opleiding zoals opgenomen in artikel 2, §1 en §3 Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Nils Meert en Sandra Verheugen slaagden voor voormelde opleiding(en) en voldoen eveneens aan de andere voorwaarden.
Volgens art. 6, §3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties kan de sanctionerende ambtenaar niet tegelijkertijd de persoon zijn die, met toepassing van de artikelen 20 en 21, de inbreuken vaststelt. Daarom kan Nils Meert niet langer optreden als sanctionerend ambtenaar, zoals voorzien in gemeenteraadsbesluit van 2006.
Gelet op het verslag van de preventieadviseur van 18 maart 2024;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “ Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028” een bestek met nr. CAD/2023/786/TD/1705 werd opgesteld door Gemeente Zaventem;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 1 ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 2 ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 3 ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 156.385,04 excl. btw of € 189.225,88 incl. 21% btw;
Overwegende dat de basisopdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 15 april 2024, punt 45897, houdende : “ Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gelet op het verslag van de preventieadviseur van 18 maart 2024;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “ Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028” een bestek met nr. CAD/2023/786/TD/1705 werd opgesteld door Gemeente Zaventem;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 1 ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 2 ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 3 ( Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028), raming: € 39.096,26 excl. btw of € 47.306,47 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw bedraagt;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 156.385,04 excl. btw of € 189.225,88 incl. 21% btw;
Overwegende dat de basisopdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Raamovereenkomst voor onderhoud, herstelling, jaarlijks nazicht en levering van blusmiddelen voor Gemeente, OCMW, AGB - 09/2024 tot 08/2028 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Er werd een voorstel tot Car Policy uitgewerkt.
Dit is een overeenkomst te tekenen door medewerkers die op heden een bedrijfswagen gebruiken, alsook collega's die in de toekomst een wagen ter beschikking gesteld zullen krijgen.
Deze overeenkomst is voornamelijk belangrijk om afspraken vast te leggen met de huidige houders van bedrijfswagens.
In overeenstemming met het arbeidsreglement wordt het ter beschikking stellen van wagens aan nieuwe personeelsleden niet meer gedaan.
Op dit moment wordt de uitzondering aan de gemeenteraad gevraagd om aan leidinggevenden - maximaal C4-C5 - die wachtdienst uitoefenen met specifieke voorwaarden - zoals terug te vinden in de bijlage - wel een bedrijfsvoertuig toe te kennen.
Hiervoor wordt een aanpassing aan het arbeidsreglement opgemaakt die, in samenwerking met de Car Policy in bijlage, van kracht is.
Het voorstel van de Car Policy is toegevoegd als bijlage.
De gemeenteraad gaat akkoord met de Car Policy.
1) De aanpassing in functie van de Car Policy en wie binnen het lokaal bestuur over een dienstwagen kan beschikken dient te worden opgenomen in het arbeidsreglement (principieel goedgekeurd bij beslissing van het college van 12 februari 2024).
Hiervoor dient bijlage 12 (van het arbeidsreglement van gemeente- en OCMW categorie 1 en 2 personeel alsook het arbeidsreglement van OCMW categorie 3 personeel) in zijn geheel te worden bijgewerkt. Het voorstel hiervoor zit in de bijlagen.
Tevens worden volgende aanpassingen aan de uurroosters voorgesteld:
2) Grondgebiedzaken en omgeving:
De directeur grondgebiedzaken en omgeving, de heer Bruno Depondt, wil meer flexibiliteit bekomen voor de arbeiders en tegelijkertijd de efficiëntie verhogen vermits de werkmannen door deze uurroosters 4 dagen per week een uur langer ter plaatse zouden zijn.
Hij stelt voor om de in het arbeidsreglement opgenomen basisuurroosters voor arbeiders (van 8u tot 16u) uit te breiden met enkele opties die flexibiliteit toelaten om op ofwel woensdagnamiddag ofwel vrijdagnamiddag vrij te hebben door op de andere dagen enkele uren extra te presteren.
Deze opties zouden per vaste ploeg te kiezen zijn op permanente basis – deze keuze is bv. niet per week wisselbaar
Hiervoor dient aan Bijlage 2 (van het arbeidsreglement van gemeente- en OCMW categorie 1 en 2 personeel) twee uurroosters – rooster 4 en 5 – worden toegevoegd zoals zichtbaar in de bijlagen.
3) Cultuurcentrum De Factorij:
Op dit moment werken afdelingshoofd, programmatoren, coördinator theatertechnieken en de theatertechnici in een 6 dagen op 7 dagen systeem met glijtijd tussen 9.00 uur en 22.00 uur.
Het afdelingshoofd van cultuurcentrum De Factorij, mevrouw Lies Coppens, stelt voor de administratief medewerkers, de coördinator onthaal en de logistiek medewerkers opnieuw in te schakelen in een 6-dagen uurrooster in plaats van het huidige 5-dagen uurrooster.
Deze medewerkers zaten vroeger al in dit systeem van zes dagen maar dit werd ongedaan gemaakt omdat de onthaalmedewerkers Factorij en bibliotheek als één geheel werden beschouwd. Mevrouw Coppens geeft aan dat dit niet zo is vermits ze een ander takenpakket hebben en die medewerkers momenteel ook 6 dagen werken maar door het vijfdagenstelsel nu steeds overuren ontvangen die ze dan de dagen erna dienen te recupereren. Dit geeft bijkomende problemen met de regeling wat betreft aanwezigheden van personeel.
Hiervoor dient Bijlage 1 – artikel 17 (van het arbeidsreglement van gemeente- en OCMW categorie 1 en 2 personeel alsook het arbeidsreglement van OCMW categorie 3 personeel) te worden gewijzigd zoals zichtbaar in de bijlagen.
4) Burgerzaken: De in het arbeidsreglement opgenomen stamtijd op donderdagavond blijkt niet overeen te komen met de realiteit dus moet worden aangepast:
Stamtijd dienst Burgerzaken met avondopening op donderdag: 17u – 18u30 (i.p.v. 19u30, glijtijd vanaf 18u30)
Hiervoor dient Bijlage 1 – artikel 17 (van het arbeidsreglement van gemeente- en OCMW categorie 1 en 2 personeel alsook het arbeidsreglement van OCMW categorie 3 personeel) te worden gewijzigd zoals zichtbaar in de bijlagen.
Na principiële goedkeuring door het CBS/VB werden de voorgestelde wijzigingen aan het arbeidsreglement voorgelegd aan de vakorganisaties die akkoord zijn met de aanpassingen.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering RPR van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel zoals laatst vastgesteld in zitting van de gemeenteraad d.d. 28 juni 2021;
Gelet op het besluit Rechtspositieregeling van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende minimale voorwaarden waaraan de rechtspositieregeling moet voldoen;
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het organogram zoals laatst goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen en opname van de wijzigingen in de bijlagen bij het arbeidsreglement.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop 2 elektrische wagens voor technische dienst - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid” een bestek van het Agentschap Facilitair Bedrijf met nr. 2019/HFB/OP/62017 werd opgesteld door Agentschap Facilitair Bedrijf;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 69.834,70 excl. btw of € 84.500,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt door de Centrale Aankoopdienst om in te stappen in dit raamcontract van het Agentschap Facilitair Bedrijf;
Overwegende dat het raamcontract van het Agentschap Facilitair Bedrijf op eindvervaldag komt op 13/05/2024 en er voordien nog een bestelling dient te gebeuren.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 15 april 2024, punt 46.252, houdende : “Aankoop 2 elektrische wagens voor technische dienst - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de instap in het raamcontract van de Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf en het bestek met nr. 2019/HFB/OP/62017 en de raming voor de opdracht “Aankoop 2 elektrische wagens voor technische dienst - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid”.
Gelet op de bij koninklijk besluit goedgekeurde rooilijn van o.a. de “Laan III” van 12 september 1935;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2017 betreffende principebesluit verwerving perceel grond in toekomstige wegenis, gelegen du Roy de Blicquylaan, perceel E 64 L, eigendom cons. de Marchant et d’Ansembourg – de Jonghe d’Ardoye;
Gelet op het PV van opmeting, opgemaakt door Landmeter Dieter Van den Saffele (LAN 161676), werkend in dienst van ASSET nv, Wiedauwkaai 51 te 9000 Gent van 28 mei 2018;
Gelet op het schattingsverslag van 12 juli 2018, opgemaakt door de bvba Studie- en Landmeetburo Quadrant, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 20 november 2023, punt CBS/2023/2811 houdende Sterrebeek – Heraanleg du Roy de Blicquylaan – verwerving perceel grond in nieuwe wegenis (E 64 L) – Kennisname advies raadsman gemeente en standpunt inname ten aanzien van raadsman mede-eigenaars;
Gelet op de éénzijdige verkoopbeloften van de verdeelde eigenaars, Baron de Radzitzky d’Ostrowick, Graaf/Gravin de Marchant et d’Ansembourg, Graaf/Gravin d’Yve de Bavay van 28 februari 2024, waarbij zij allen bereid zijn tot verkoop van het volledige kadastraal perceel, 4de Afdeling Sterrebeek, Sectie E, nummer 64 L voor de totaliteit van hun eigendomsaandelen, gelegen du Roy de Blicquylaan, voor de prijs van 3.353,33 euro voor de totaliteit van hun eigendomsaandelen, hetzij 2/3 van de totaliteit van 5030,00 euro voor de volledige kadastrale oppervlakte van 13a 29ca;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Overwegende dat het perceel, gekend ten kadaster 4de Afdeling, sectie E, nummer 64L, volledig is gelegen binnen de bij koninklijk besluit goedgekeurde rooilijn van de “Laan III” van 12 september 1935;
Overwegende de conclusie van onze raadsman in deze aangelegenheid, waarbij hij stelt dat het niet onredelijk lijkt om over te gaan tot aankoop van 2/3 van de eigendom van perceel 64 L;
Overwegende dat er met 2/3 de van de verdeelde eigenaars, zoals hierboven vermeld, reeds een onderhands akkoord, via ondertekende eenzijdige verkoopbelofte, kan bekomen worden;
Overwegende de geschatte waarde van het grondperceeltje, nl. 5.030,00 euro;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat 2/3 de van de verdeelde eigenaars, zoals hierboven vermeld, notaris Jean Vincke van het notariskantoor ACTALYS, Waterloolaan 16 te 1000 Brussel, verkiezen als hun gemandateerde notaris;
Overwegende dat de ontwerp-akte op basis van de éénzijdige verkoopbeloften en wat hieronder definitief zal worden beslist nog dient te worden opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
De Raad besluit over te gaan tot de definitieve aankoop van 2/3 van de eigendomsaandelen van het onroerend goed, een perceel grond in nieuwe wegenis, gelegen du Roy de Blicquylaan, perceel E 64 L, met een kadastrale oppervlakte van 13a 29ca en momenteel nog in eigendom van de verdeelde eigenaars, voor de totale prijs van 3.353,33 euro.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2023/0144, van 23 januari 2023, houdende onderzoek eventuele verwerving Imbroekstraat 31 te Zaventem;
Gelet op het e-mailbericht van één der mede-eigenaars (cons. Smout) van 25 januari 2023 inzake de onderhandelingen rond verwerving van het leegstaand pand, gelegen Imbroekstraat 31, en gekend ten kadaster, 2 de Afdeling Zaventem, Sectie B nummer 6 C met een oppervlakte volgens kadaster van 110 m², waarbij de verdeelde eigenaars principieel akkoord zouden kunnen gaan met een verkoop aan de gemeente Zaventem en de schatting dienaangaande inwachten met het oog op het vaststellen van de verkoopprijs;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 27 februari 2023, punt GR/2023/023, betreffende principebesluit verwerving ingesloten perceel “Huis” (kadastraal perceel nr. 2 B 6C) – (ID2023/0001);
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 5 juni 2023 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 2 de Afdeling Zaventem, Sectie B, nummer 6 C;
Gelet op het voorlopig metingsplan, opgemaakt door Studie- en landmeetburo QUADRANT bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 15 juni 2023;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, de consoorten Smout, van 15 maart 2024, voor het kadastrale perceel “huis”, nummer 2 B 6 C, tegen de totale verkoopprijs van 60.000,00 euro;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal perceelplan;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem met tussenkomst van notaris Mostaert, notaris met standplaats te Leuven gemandateerd namens de verkopers;
Overwegende de wenselijkheid om dit ingesloten pand dat reeds lange tijd leeg staat, zich in zeer slechte staat bevindt en bovendien onderhevig is aan de leegstandsheffing, te verwerven door de gemeente Zaventem, gezien de bereidheid tot verkoop door de mede-eigenaars, de consoorten Smout;
Overwegende dat de gemeente Zaventem reeds in het bezit is van alle aanpalende gronden rondom het leegstand pand Imbroekstraat 31;
Overwegende de intentie van het College van Burgemeester en Schepenen om na verwerving, het volledige perceel, inclusief de omliggende gemeenteëigendommen te bestemmen als zone voor openbaar nut;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende de verklaring van de verkopers dat het aangeboden onroerend goed vrij is van huur en gebruik;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
De Raad beslist over te gaan tot definitieve verwerving van het onroerend goed, een ingesloten perceel “Huis” (leegstaand pand), gelegen Imbroekstraat 31, gekadastreerd 2 de Afdeling Zaventem, Sectie B nummer 6 C met een oppervlakte van 110 m² volgens de kadastrale legger en momenteel nog in eigendom van de verdeelde eigenaars, voor de prijs van 60.000,00 EUR.
Gelet op de ondersteuning door Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Vlaamse Rand Ben Weyts van 5 projecten voor het aankopen en inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel;
Gelet op het door de gemeente Zaventem ingediende project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” dat onlangs werd goedgekeurd;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaars, de consoorten Desmedt-Logghe, van 12 januari 2024, voor de drie kadastrale percelen nummers 5 A 125, 5 A 127 K en 5 A 134 G tegen de totale prijs van 400.000,00 euro volgens kadastrale oppervlakte voor het geheel;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 26 februari 2024, punt GR/2024/006, betreffende principebesluit verwerving twee percelen “bouwland” en één perceel “tuin” in het kader van de aanleg van het project toegankelijk groen “Troostbosje” (kadastrale perceelnummers 5 A 125, 5 A 127 K en 5 A 134 G) – (ID/2020/0027);
Gelet op het schattingsverslag van Beëdigd Landmeter – Expert Vastgoed, Roland VP ERKENS (LAN040809), Gemeenteplein 22 te 3040 Huldenberg van 29 augustus 2023 betreffende de drie kadastrale percelen nummers 5 A 125, 5 A 127 K en 5 A 134 G;
Gelet op het voorlopig metingsplan Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem met tussenkomst van Notaris Bruno Mariens, notaris met standplaats te Kortenberg namens de verkopers;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan, waarbij de drie percelen samen een kadastrale oppervlakte bezitten van 91a 80ca;
Overwegende de wenselijkheid om de drie aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” ten behoeve van het inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel;
Overwegende dat de vraagprijs ongeveer 14,3% hoger ligt dan de geschatte waarde van de onroerende goederen, doch dat in geval van een omslachtige en langdurige onteigeningsprocedure de wederbeleggingsvergoeding alsook de kosten voor een onteigeningsprocedure kunnen oplopen tot (meer dan) de vraagprijs; waardoor deze laatste in dit specifieke geval van een snellere onderhandse aankoop als aanvaardbaar kan/mag worden beschouwd, temeer daar de nodige subsidies voor het project “Troostbos” reeds toegekend zijn door de Vlaamse overheid;
Overwegende dat de door de verdeelde eigenaars opgesomde specifieke verkoopsvoorwaarden aanvaardbaar zijn;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat de beide percelen, 5 A 125 en 5 A 127 K, op basis van de informatie bekomen van de eigenaars, verpacht zijn aan pachter Huys Maurice, Kortenbergsesteenweg 74 te 1820 Steenokkerzeel;
Overwegende dat het perceel, 5 A 134 G, op basis van de informatie bekomen van de eigenaars, niet verhuurd/verpacht is;
Overwegende dat voor de verdere uitwerking en realisatie van het gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje”, gezien de recente goedkeuring van dit project door de hogere overheid, de gemeente Zaventem kan beschikken over de nodige subsidies;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
De Raad beslist, in het kader van de uitvoering en realisatie van het door de hogere overheid goedgekeurde gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” ten behoeve van het inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel, over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed, twee percelen bouwland en één perceel tuin, gelegen Tiendeschuurveld/Sint-Stefaansstraat ter hoogte van de begraafplaats, gekadastreerd Zaventem 5 de afdeling Sint-Stevens-Woluwe, sectie A, nummers 125, 127 K en 134 G, met een totale oppervlakte van 91a 80ca volgens kadaster, voor de prijs van 400.000,00 euro.
Gelet op de stedenbouwkundige vergunning B.8890 - Reg. Z/27/249/15 van 15 februari 2016, voor het bouwen van een multifunctioneel project bestaande uit een handelsfunctie en 22 gemengde wooneenheden te Zaventem, Woluwestraat voor het perceel Woluwestraat, gelegen te Zaventem 1 ste Afdeling, sectie D, nummer 161X, inzonderheid de voorwaarde om een deel van het kadastraal perceel 161X (lot D) gratis aan de gemeente af te staan;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het “Proces-verbaal van meting" van 20 februari 2018, opgemaakt door de landmeter, ing. Benny Theyssens (LAN040269) namens studieburo Quadrant, Dorpsstraat 202, 3078 Kortenberg (Meerbeek), waarop de over te dragen grond staat aangeduid als het lot D, Zaventem 1 ste Afdeling, sectie D, nummer 161D2 met een oppervlakte volgens meting van 5a 27ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het verzoek van de geassocieerde notarissen Luyten & Spruyt, notaris met standplaats te Mechelen om de ontwerp-akte gratis grondafstand (Lot D) die dient te gebeuren in de Woluwestraat te Zaventem, ingevolge de afgeleverde stedenbouwkundige vergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Luyten & Spruyt, notaris met standplaats te Mechelen;
Overwegende dat deze stedenbouwkundige vergunning de grondafstand inhoudt ter realisatie van de rooilijn, gelegen langsheen de Woluwestraat/Hoogstraat;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 5a 27ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de stedenbouwkundige vergunning B.8890 - Reg. Z/27/249/15 van 15 februari 2016 voor het bouwen van een multifunctioneel project bestaande uit een handelsfunctie en 22 gemengde wooneenheden te Zaventem, Woluwestraat, voor het perceel gelegen te Zaventem 1 ste Afdeling, sectie D, nummer 161X, inzonderheid de voorwaarde om een deel van het kadastraal perceel 161X (lot D), gratis en kosteloos, aan de gemeente af te staan met een oppervlakte volgens meting van 5a 27ca via notariële akte.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2019021368 (NVK/2019/00001) van 8 juli 2019, afgegeven aan landmeter-expert Patrick Peeters met als contactadres Hondenbergstraat 30 te 1800 Vilvoorde, voor het perceel Kleine Daalstraat 78, gelegen te Zaventem 2de Afdeling, sectie C, nummers 291P2 en 291T2, inzonderheid de voorwaarde tot het afdragen van een perceel grond cfr. verkavelingsontwerp lot 3 aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het “Proces-verbaal van Opmeting" van 11 oktober 2019, opgemaakt door de beëdigde landmeter-expert onroerende goederen Patrick Peeters, LAN 040081, Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als het lot 3, Zaventem 2de Afdeling, sectie C, nummer 291 T2 (deel) met een oppervlakte volgens meting van 76 ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het verzoek van de geassocieerde notarissen Leonard & Van Bellinghen, notaris met standplaats te Wemmel om de ontwerp-akte gratis grondafstand (Lot 3) die dient te gebeuren in de Kleine Daalstraat 78 te Zaventem, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Leonard & Van Bellinghen, notaris met standplaats te Wemmel;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning de grondafstand inhoudt ter realisatie van de verbinding tussen de gemeenteweg Kleine Daalstraat en het gemeentelijk park, gelegen langsheen de Hector Henneaulaan;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 76ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot de verwezenlijking van een grondstrook ter verbinding van de gemeenteweg Kleine Daalstraat met het gemeentelijk park H. Henneaulaan door gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2019021368 (NVK/2019/00001) van 8 juli 2019, voor het perceel Kleine Daalstraat 78, gelegen te Zaventem 2de Afdeling, sectie C, nummer 291T2 (deel), aan de hand van gratis grondafstand (lot 3) via notariële akte met een oppervlakte volgens meting van 76ca conform het opmetingsplan.
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Feestcomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 19 832,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Gelet op de collegebeslissing van 25 maart 2024;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist om een nominatieve subsidie van 19 832,00 euro toe te kennen aan het gemeentelijk Feestcomité voor het jaar 2024.
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 25 januari 2024 met betrekking tot de definitieve vaststelling van de rekening 2022 van de politiezone met één enkele opmerking. Deze opmerking is van boekhoudtechnische aard.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de politiezone Zaventem van 18 december 2023 houdende vaststelling van de jaarrekening voor het dienstjaar 2022 van de politiezone Zaventem;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, voornamelijk de artikelen 34, 77 tot 80;
Gelet op het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, voornamelijk de artikelen 66 tot 72;
Gelet op de jaarrekening 2022, inzonderheid op de begrotingsrekening, de balans en de resultatenrekening en op de overige bijlagen;
In zitting van 15 april 2024 heeft het college van Burgemeester en Schepenen kennis genomen van het eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 25 januari 2024 houdende de definitieve goedkeuring van de begroting 2024 van de politiezone Zaventem.
Als opmerking werd gegeven dat bij de eerstvolgende begrotingswijziging de bedragen van de federale dotaties en toelagen in overeenstemming moeten gebracht worden met de ministeriële omzendbrief PLP63 dd. 09 november 2023.
In deze zitting heeft het college besloten om dit afschrift ter kennis te brengen aan de gemeenteraad van april 2024.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de politiezone Zaventem van 18 december 2023 houdende vaststelling van de begroting voor het dienstjaar 2024 van de politiezone Zaventem;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, voornamelijk de artikelen 71 tot 75;
Gelet op het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie (ARPC);
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 63 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2024 ten behoeve van de politiezones, waarbij de bedragen van de federale toelagen 2024 bekendgemaakt worden;
Gelet op de aanvraag van de sportraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de sportraad € 6.900 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten + opleidingskosten sportclubs
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist een financiële tegemoetkoming van € 6.900,00 aan de sportraad Zaventem toe te kennen voor 2024.
Gelet op de ondertekening van het burgemeesterconvenant,
Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 1.0
Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 2.0
Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 2.1
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van betreffende de agendering en rapportering aan de gemeenteraad van Zaventem
Overwegende het interne lokaal energie en klimaatpact
Overwegende de doelstellingen van de gemeente;
Overwegende de gestabiliseerde, doch gestegen energieprijzen
Overwegende het meerjarenprogramma en de gestelde projecten;
Overwegende ambitie van de diensten om bij te dragen aan het klimaat
Overwegende de impact van de energie op de budgetten
Overwegende de jaarlijkse rapportering aan Vlaanderen en de gemeenteraad
Overwegende dat het lokaal energie en klimaatpact loopt tot 2030, over de huidige legislatuur heen
Overwegende dat de bespreking op de gemeenteraad uiterlijk dient te gebeuren in mei 2024;
Overwegende dat er nog geen voorgangsrapportage bestaat voor het lokaal energie – en klimaatpact 2.1;
Overwegende dat niet alle cijfers gecapteerd worden in het rapport vanuit Vlaanderen, maar wel toegelicht worden tijdens de commissie;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop van 3 elektrische voertuigen type combi voor de politiezone Zaventem ” een bestek met nr. CAD/2024/809/Pol/1730 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 201.771,90 excl. btw of € 244.144,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 15 april 2024, punt 45948, houdende : “Aankoop van 3 elektrische voertuigen type combi voor de politiezone Zaventem . Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Aankoop van 3 elektrische voertuigen type combi voor de politiezone Zaventem
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2024 om 20:55.
Namens Gemeenteraad,
Karen De Maere
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter