De voorzitter opent de zitting op 25/09/2023 om 19:35.
De gemeenteraad neemt kennis :
- van de mail van Zefier cvba d.d. 09 juni 2023.
- van de mail van Farys d.d. 16 juni 2023.
- van de mail van Creat/TMVS d.d. 21 juni 2023.
- van het schrijven van Vereniging voor Openbaar Groen vzw d.d. 06 juli 2023.
- van de mail van 3W plus d.d. 26 juni 2023.
- van de mail van Haviland Intercommunale IgSv d.d. 27 juni 2023.
- van de mail van ERSV vzw in vereffening d.d. 30 juni 2023.
- van de mail van Haviland Intercommunale IgSv d.d. 03 juli 2023.
- van de mail van Iverlek d.d. 10 juli 2023.
- van de mail van Iverlek d.d. 7 september 2023
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de :
- algemene vergadering van Zefier cvba d.d. 08 juni 2023 en de aanwezigheidslijst.
- jaarlijkse algemene vergadering van Vereniging voor Openbaar Groen vzw d.d. 23 juni 2023.
- algemene vergadering en presentatie van 3W plus d.d. 23 juni 2023.
- algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv d.d. 21 juni 2023.
- bijzondere algemene vergadering van ERSV vzw in vereffening d.d. 30 mei 2023.
- algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek d.d. 23 juni 2023.
- algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek d.d. 28 augustus 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2022 :
- Farys
- Creat/TMVS
- Haviland
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 26 juni 2023.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 om 14 uur met volgende agenda :
1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
2. Kennisname van de volgende verslagen:
i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
7. Volmacht voor de formaliteiten;
Gelet op de ter beschikking gestelde stukken;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad/gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Voor de verdere duur van deze legislatuur werden bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 maart 2019, de heer Sven VANEYCKEN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer F. DAHDOUH-GUEBAS, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangesteld;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van cvba Zefier op dinsdag 19 december 2023 om 14 uur, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten en eveneens bevestiging van de vertegenwoordigers.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal");
Gelet op de huidige statuten van Cipal;
Gelet op het raadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij de heer T. SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal;
Gelet op het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
Overwegende dat de statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging ook het voorstel omvat om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging tevens het voorstel omvat om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;
Gelet op artikel 427 van het DLB;
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;
Overwegende dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
De gemeenteraad keurt de agenda en wijzigingen statuten goed en bevestigt het mandaat van de vertegenwoordigers.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 13 december 2023 om 18 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik, en onder meer volgend agendapunt omvat:
Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 februari 2019 en 25 april 2022 waarbij de heer P. OCKERMAN, als effectief vertegenwoordiger en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Haviland werden aangeduid;
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023 wordt goedgekeurd, eveneens de bevestiging van de mandaten.
Vóór het einde van het derde kwartaal moet een over het eerste semester van het boekjaar (ter kennisgeving) voorgelegd worden aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tot datum van 30/06/2023 (art. 263 DLB).
De rapportering heeft betrekking op zowel de gemeente als het OCMW, en wordt als één geïntegreerde opvolgingsrapportering voorgelegd aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt.
Er zijn geen specifieke vormvereisten opgelegd voor deze rapportering. De opvolgingsrapportering moet wel minstens onderstaande bevatten (art. 29 BVR 30/03/2018):
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (overzicht volgens schema’s J1 en T2)
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
De juridische grond van deze verplichting is terug te vinden in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Zoals de memorie van toelichting bij het DLB bepaalt, is de opvolgingsrapportering niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. Dat betekent dat het niet de bedoeling is om op een detaillistische manier de stand van de kredieten te rapporteren. Anderzijds kan de opvolgingsrapportering een nuttige aanzet zijn voor de evaluatie van de projecten en voor de verschuiving en bijstelling van de kredieten in de aanloop naar de aanpassing van het meerjarenplan.
Volgens art. 171 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
§1
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
§4
Naar art. 171 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport voor het eerste semester 2023.
Het nationaal crisiscentrum beschikt over een Contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren.
Hiervoor werd voor de periode 2023-2027 een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.
Bij een noodsituatie hebben de overheden enerzijds een informatieverplichting aan hun bevolking (opdrachten discipline 5) en zijn ze anderzijds verantwoordelijk voor de informatie aan de slachtoffers, hun familie en hun naasten (opdracht discipline 2).
Elke gemeente, geconfronteerd met een noodsituatie, kan gebruik maken van het Contact center en het infonummer op elk moment activeren.
Er is een permanente stand-by (24/7) waardoor het mogelijk is dit nummer binnen het uur te openen.
Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden, deze worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.
Om gebruik te kunnen maken van het Contact center, dient het lokaal bestuur een overeenkomst af te sluiten.
Die overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.
De ondertekening van de overeenkomst heeft geen directe financiële weerslag aangezien de stand-by 24/7 van het Contact center door het NCCN wordt gefinancierd.
Enkel het effectief gebruik van het Contact center valt ten laste van de gemeente.
Gezien de gemeente niet beschikt over opgeleid personeel om in een crisissituatie (7/7 – 24u/24u) telefoons van slachtoffers of gedupeerden te beantwoorden en niet beschikt over de nodige faciliteiten (telefooncentrale/gratis nummer/…) /infrastructuur om een contactcenter te organiseren is het wenselijk om gebruik te maken van Contact center van het nationaal crisiscentrum.
De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst om bij ernstige noodsituaties gebruik te maken van het Contact center van het nationaal crisiscentrum.
Elke gemeente dient te beschikken over een algemeen nood- en interventieplan (ANIP).
Een onderdeel van het ANIP, namelijk het psycho-sociaal interventieplan (PSIP), activeert en coördineert de psychosociale acties bij noodsituaties zowel in de acute fase als in de nazorg voor alle getroffenen.
De structuur van het PSIP binnen de gemeentelijke noodplanning dient gerealiseerd te worden door de oprichting van een netwerk zijnde de psychosociale hulpverlening (PSH).
De PSH heeft als doelstelling tussen te komen in die situaties waar de bestaande psychosociale diensten geen of onvoldoende hulp kunnen bieden omwille van het dringende, massale en/of onverwachte karakter van de situatie.
Via het PSH kunnen een groot aantal gemeentelijke medewerkers, onder een bepaalde structuur, worden opgeroepen om op korte tijd in te staan voor de basisopvang van de getroffenen.
De gemeente dient met het PSH in te staan voor deze basisopvang.
De taken in deze basisopvang zijn:
Voor het uitvoeren van deze basistaken zijn heel wat medewerkers nodig. Er zal een oproep gelanceerd worden onder de gemeentelijke en OCMW medewerkers om zich vrijwillig te engageren voor dit netwerk.
De geselecteerde medewerkers krijgen een opleiding over de werking en taakuitvoering van PSH in november 2023.
De prestaties van het personeel, verricht binnen de PSH-werking, worden beschouwd als gewone prestaties of extra prestaties in het kader van de werking van de eigen dienst zoals beschreven in de rechtspositieregeling.
Alle medewerkers van het PSH-netwerk dienen een engagementsverklaring (zie bijlage) te ondertekenen.
De engagementsverklaring werd door de dienst integrale veiligheid afgetoetst en besproken met de afdelingshoofden in het directieteam.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 8
OCMW-decreet van 19 december 2008
Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties
Omzendbrief DGH/2017/D2/Psychosociaal interventieplan van 25 juli 2017
De gemeenteraad neemt kennis van de oprichting van een netwerk voor psychosociale hulpverlening (PSH) in het kader van de gemeentelijke nood- en interventieplanning.
In uitvoering van het koninklijk besluit betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties van 22 mei 2019 en de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid werd, het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) grondig geactualiseerd.
Elke lokale overheid in België is verplicht een ANIP, dat het multidisciplinair optreden regelt en de algemene richtlijnen en de nodige informatie bevat om het beheer van een noodsituatie te verzekeren, op te maken en actueel te houden.
Onder noodsituatie verstaat men elke gebeurtenis die schadelijke gevolgen voor het maatschappelijk leven veroorzaakt of kan veroorzaken, zoals een ernstige verstoring van de openbare veiligheid, een ernstige bedreiging ten opzichte van het leven of de gezondheid van personen en/of ten opzichte van belangrijke materiële belangen, en waarbij een multidisciplinaire coördinatie van de bevoegde actoren is vereist om de dreiging weg te nemen of om de nefaste gevolgen van de gebeurtenis te beperken.
Het ANIP vermeldt een duidelijke omschrijving van de wetgeving, de risico’s, afspraken tussen de verschillende actoren (disciplines), wie de verantwoordelijken zijn voor de verschillende disciplines en de organisaties hiervan, wijze van informatiedeling aan de bevolking en kanalen, organisatie van het coördinatiecomité van de burgemeester, ondersteuning en informatiebronnen.
De redactie van het ANIP Zaventem ligt in handen van de noodplanningscoördinator.
Op 28/11/2022 ontving de provinciale dienst noodplanning de geactualiseerde versie van het ANIP Zaventem.
De provinciale dienst noodplanning heeft in het voorjaar 2023 feedback gegeven, de nodige aanpassingen zijn uitgevoerd en de provinciegouverneur heeft op 27/6/2023 het ANIP Zaventem goedgekeurd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meer bepaald artikel 40 en 41;
De wet van 15 mei 2007, betreffende de civiele veiligheid, meer bepaald artikel 9 die bepaald dat de gemeenteraad bevoegd is op gemeentelijk niveau;
Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties.
De gemeenteraad keurt het geactualiseerde ANIP Zaventem goed.
De gemeenteraad keurt de delegatie aan het college goed om convenanten met uitbaters wedkantoren en kansspelinrichtingen op het grondgebied Zaventem af te sluiten.
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 16 december 1985, punt 9/8, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke basisschool, Oprichten van schoolgebouwen. Princiepsbeslissing” ;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 19 september 1994, punt 23, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke basisschool – oprichten van schoolgebouwen. Goedkeuring ontwerpovereenkomst, af te sluiten met een door het College van Burgemeester en Schepenen aan te duiden ontwerper” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 17 oktober 1994, punt E/34, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke Basisschool – Oprichten schoolgebouwen. Aanduiding ontwerper (Architect J. Arfeuille)” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 31 januari 1995, punt F/1 , houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke Basisschool – Oprichten van schoolgebouwen. Aanduiding ontwerper / Gedeeltelijke herziening collegebeslissing d.d. 17 oktober 1994 punt E/34 (Artikel één)” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 26 februari 2007, punt D.I/8, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe - Gemeentelijke basisschool - Leuvensesteenweg. * Renovatie bestaande gebouwen / oud gemeentehuis. * Nieuwbouw. * Omgevingswerken / aanleggen speelplaats. Ontwerper : - arch.J. Arfeuille: afzien van opdracht. Aanduiding arch. T. Caluwaerts. Goedkeuring overnamecontract” en het aangetekend schrijven aan arch. T. Caluwaerts -BVBA EBTCA d.d. 30 maart 2007 - Ref. OW/PV/2007.223, houdende : aanduiding als ontwerper / overnamecontract ;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 05 maart 2007, punt 11, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke basisschool – Leuvensesteenweg – * Renovatie bestaande schoolgebouwen - * Sloping oud gemeentehuis * Oprichten nieuwbouw * Aanleggen speelplaats / omgevingswerken. Beslissing tot het opnemen van een uitvoeringskrediet in de Buitengewone Begroting 2007. Goedkeuring overnamecontract” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 30 augustus 2010, punt D.I/5, houdende : “*Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke basisschool – Renovatie bestaande schoolgebouwen /of nieuwbouw * Zaventem – Gemeenteschool Hoek – Uitbreidings- en aanpassingswerken / nieuwbouw –Stabiliteit – Aanduiding ingenieur (ingenieursbureau Bertram BVBA)” en het aangetekend schrijven aan Bertram d.d. 13 september 2010 – Ref. OW/GH/10.211, houdende : aanduiding ingenieur stabiliteit (ingenieursbureau Bertram BVBA) ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 30 augustus 2010, punt D I/6, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Gemeentelijke basisschool – Renovatie bestaande / Sloping oud gemeentehuis / Nieuwbouw – Zaventem – School Hoek – Uitbreidings-en aanpassingswerken / Nieuwbouw – Bijzondere technieken : aanduiding ingenieur (Micconsult BVBA)” en het aangetekend schrijven aan Micconsult BVBA d.d. 13 september 2010 – Ref. OW/PV/2010.199, houdende : aanduiding ingenieur biezondere technieken ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 27 april 2020, punt 2020/1046, houdende : “Financiering met projectregie school Woluwe” ;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 22 juni 2020, punt 2020/139, houdende : definitieve vaststelling RUP “wijziging BPA nr. 6bis” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 06 juli 2020, punt 2020/1647, houdende : “Financiering met projectbegeleiding voor bouw school Woluwe. Gunning Belfius” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 25 januari 2021, punt 2021/174, houdende : “School Sint-Stevens-Woluwe : nieuwbouw via prefinancieringsprocedure – dossier O.21483 Agion” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 03 mei 2021, punt 2021/1048, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Nieuwbouw school via prefinancieringsprocedure. Aanpassing dossier ingevolge goedgekeurd RUP – wijziging BPA 6bis *Afbraak zaal Snuifmolen * bouwen van 2 klaslokalen met extra sanitair en zorgklas op site Snuifmolen met verlenging speelplaats * Extra mogelijkheid tot vergroten van de polyvalente ruimte” en het schrijven aan EBTCA d.d. 20 mei 2021 – Ref. OW/GH/21.43, houdende : beslissing college inzake voorgestelde aanpassingen ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 22 november 2021, punt 2021/2672, houdende : “Toelichting ontwerp bouw school Sint-Stevens-Woluwe” ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 06 december 2021, punt 2021/3265, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe - Leuvensesteenweg. Nieuwbouw gemeentelijke basisschool (oranje school)
Ter kennisgeving :
* Verslag ontwerpvergadering d.d. 27.10.2021
* Streefplanning
opgemaakt door Johan Beernaert – Belfius ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 07 maart 2022, punt 2022/712, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Leuvensesteenweg. Nieuwbouw gemeentelijke basisschool (oranje school). Ter kennisgeving : - ontwerpplannen, raming, opgemaakt door EBTCA – raming totale bouwkosten van het project door Belfius”
Raming :
- netto : 4.351.001,00 €
- totale bouwkost : 6.541.337,92 € ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 02 mei 2022, punt 2022/1230, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Nieuwbouw gemeentelijke basisschool (oranje school) – Leuvensesteenweg. Ter goedkeuring : - aangepaste raming totale bouwkosten dd. 14 april 2022 – aangepaste ontwerpplannen d.d. 22 april 2022,
Raming :
- netto : 4.171.00100 €
- totale bouwkost : 6.109.976,50 € ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 14 juli 2022, punt 2022/2049, houdende ; “Sint-Stevens-Woluwe – Nieuwbouw gemeentelijke basisschool (oranje school) - Leuvensesteenweg. Goedkeuring mandaat aanstelling Johan Beernaert – Belfius Bank NV als leidend ambtenaar ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 20 februari 2023, punt 2023/459, houdende : “Sint-Stevens-Woluwe – Nieuwbouw Gemeenteschool (Oranje). Uitbreiding opdracht van Micconsult studie bijzondere technieken met EPB-verslaggeving en veiligheidscoördinatie. Goedkeuring addendum aan de studieovereenkomst d.d. 03 september 2010” ;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht bestekken werden opgesteld door de ontwerper, Micconsult BVBA, Dikkelindestraat 10 te 9420 Erpe-Mere, Tom Caluwaerts van EBTC bvba, Vijverstraat 6 te 1930 Zaventem, Bertram Ingenieursbureau, Grote Baan 276/1 te 9250 Waasmunster;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 20 maart 2023, punt 2023/053, betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht;
Gelet op de aankondigingen van de opdracht op 20 april 2023 gepubliceerd op nationaal niveau, waarvan kennis werd genomen door het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 02 mei 2023, punt 2023/1106;
Overwegende dat de offertes het bestuur ten laatste op 12 juni 2023 dienden te bereiken;
Overwegende dat de verbintenistermijn van 180 kalenderdagen eindigt op 9 december 2023;
Gelet op de processen-verbaal van opening d.d. 12 juni 2023
Gelet dat het rekenkundig nazicht van het gedeelte stabiliteit nog ontbreekt;
Gelet de hoge inflatie, is de volledige kostprijs voor de bouw van een nieuwe school te Sint-Stevens-Woluwe, met meer dan 10 % overschreden;
Overwegende dat dhr. Johan Beernaert van Belfius Bank NV, aan de hand van de ontvangen offertes een nieuwe raming heeft opgemaakt d.d. 18 augustus 2023;
Bouwkost netto : |
6.317.526,84 € |
Bouwkost incl. onvoorziene kosten, prijsherzieningen, erelonen, projectbeheer, btw : |
8.503.638,12 € |
Voor deze werken kunnen subsidies vanwege Agion verkregen worden voor een geraamd bedrag van +/- 4.128.733,62;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 september 2023, houdende : "Sint-Stevens-Woluwe - Bouw van een school met polyvalente zaal - Leuvensesteenweg 194-196. Goedkeuring aangepaste raming d.d. 18 augustus 2023, na aanbesteding, opgemaakt door dhr. Johan Beernaert van Belfius Bank NV"
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste raming en keurt deze goed.
Deze informatiebrochures bevatten de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie met betrekking tot pesten, zorg en huiswerkbeleid, enzovoort. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Zaventem.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassing van de informatiebrochures en keurt deze goed.
Deze informatiebrochures bevatten de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie met betrekking tot pesten, zorg en huiswerkbeleid, enzovoort. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Sterrebeek.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassingen van de informatiebrochure en keurt deze goed.
In een nota,dd. 11 augustus 2023, worden verschillende protocollen inzake de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel in toepassing van de wet van 19/12/1974 voorgesteld.
Deze protocollen behandelen onderstaande regelingen die genomen worden voor de personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs van de gemeente Zaventem.
Volgende regelingen worden in een protocol geformuleerd:
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende protocollen en gaat akkoord met de voorgestelde protocollen, convenanten en huishoudelijke reglementen.
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 28 juni 2021 aan actualisatie toe is;
Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Van de aanpassingen van het schoolreglement werd in zitting van 11 september 2023 reeds kennis genomen door het college.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 30, 42 en 43;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs ;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
De bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassingen aan het schoolreglement en keurt deze goed.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op het Landinrichtingsproject Plateau van Moorsel – Openruimte netwerk Woluwebekken – Kleine Maelbeek en Vuilbeek;
Gelet op de éénzijdige verkoopbeloften van de verdeelde eigenaars, de consoorten Vanbegin van 5 december 2022 én de consoorten Polspoel van 8 december 2022, waarbij zij allen bereid zijn tot verkoop van het volledige kadastraal perceel, 5de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 40, gelegen “Woluweveld”, voor de prijs van 3,00 euro per vierkante meter, hetzij 19.380,00 euro voor een kadastrale oppervlakte van 64a 60ca;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 23 januari 2023, punt GR/2022/275, betreffende principebesluit verwerving van een perceel “bouwland” (kadastraal perceel nr. 5 B 40) – (ID2022/0012);
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 15 maart 2023 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 40;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het volledige kadastrale perceel een oppervlakte bezit van 64a 60ca volgens kadastrale legger;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende de eerdere verwerving, via notariële akte, van de aanpalende kadastrale percelen nrs. 5 B1, 5 B5, 5 B6, 5 B7 en 5 B10/A, ter realisatie van het Insektenpark, goedgekeurd door het besluit van de gemeenteraad in zitting van 29 september 2021, punt GR/2021/198;
Overwegende de mogelijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, wordt geëxploiteerd door Sabgro Potatoes, met zetel te 1730 Asse-Mollem, Zone 5 Mollem 319, maar dat het echter geen pachtovereenkomst betreft aangezien de partijen verklaren dat er nooit een vergoeding betaald werd;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
De Raad beslist over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland gelegen “Woluweveld”, gekadastreerd Zaventem 5 de afdeling (Sint-Stevens-Woluwe), sectie B, nummer 40, met een kadastrale oppervlakte van 64a 60ca en momenteel nog in eigendom van de verdeelde eigenaars, mogelijks voor de uitvoering en realisatie van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen in overleg met de Provinciale erosiecoördinator, overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem.
Gelet op het voorlopig verdelingsplan, opgemaakt door Studie- en landmeetburo QUADRANT bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 22 februari 2023 waarbij het afgesplitste deel, “deel “1 genaamd op verdelingsplan, een oppervlakte bekomt van +/- 9a 99ca;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 22 februari 2023 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 3 de Afdeling Nossegem, Sectie A, deel van nummer 114, waarbij dit afgesplitste onroerend goed (“deel 1” genaamd op voorlopig verdelingsplan) een schattingswaarde bekomt van 7.500,00 euro;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het volledige kadastrale perceel een oppervlakte bezit van 60a 40ca volgens kadastrale legger;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 20 maart 2023, punt GR/2023/034, betreffende definitief besluit verwerving deel van een perceel “bouwland” in het kader van onderzoek “Tracé F3 route” (deel kadastraal perceel nr. 3 A 114) – (ID2021/0025);
Gelet op het besluit van de Raad voor maatschappelijk welzijn van Brussel van 24 mei 2023, houdende wijziging verkoopprijs voor de afstand ter waarde van 8.402,09 euro voor een oppervlakte van 9a 99ca en het aanduiden van de notaris;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 19 juni 2023, punt CBS/2023/1532, houdende kennisname gewijzigde verkoopprijs en voorbereiding dossier aanvullende gemeenteraadsbeslissing;
Overwegende dat na opmeting en intekening van een splitsingsplan de gewenste oppervlakte van het deel dat dient verworven te worden 9a 99ca bedraagt in tegenstelling tot het eerdere princiepsakkoord voor een oppervlakte van 9a 13,5ca;
Overwegende dat, rekening houdende met de beide schattingsverslagen en de marktconforme prijs van 6,75 euro per m², dit resulteert in een aangepaste verkoopprijs van 8.402,09 euro, wederbeleggingsvergoeding inbegrepen;
Overwegende dat er bij definitieve beslissing van de gemeenteraad in zitting van 20 maart 2023 reeds een akkoord was over de initiële verkoopprijs, weliswaar voor een beperktere oppervlakte;
Overwegende dat het ontwerp-splitsingsplan, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Zaventem en de Raad van het OCMW Brussel, verder kan gefinaliseerd worden aan de hand van de benodigde notariële formaliteiten en prekadastratie;
Overwegende dat het OCMW Brussel Meester Julien Vandenbulcke, notaris met standplaats te Brussel (Laken), heeft aangesteld namens de verkopende partij;
Overwegende dat de Raad, op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen, zich nog dient uit te spreken over de gewijzigde voorwaarden (verkoopprijs in functie van de afgesplitste oppervlakte), ter aanvulling van de verkoopvoorwaarden bij het eerder getroffen definitief besluit van 20 maart 2023;
Overwegende dat de aankoop van percelen op dit F3 tracé nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de meerjarenplanning gemeente 2020-2025, de volgende actie voorzien is met volgnummer MJP000417 - IP-AC000336 - HST fase 2: doortocht Nossegem - Code ARK: 2240007;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur.
De Raad gaat akkoord met de gewijzigde verkoopprijs van 8.402,09 euro, wederbeleggingsvergoeding inbegrepen, ten aanzien van de eerder getroffen definitieve beslissing van de Gemeenteraad van 20 maart 2023, punt GR/2023/034, voor de verwerving van een oppervlakte van 9a 99ca door de gemeente Zaventem van een deel van het kadastraal perceel nr. 3 A 114 “bouwland” in het kader van de aanleg “Tracé F3 route”.
Overwegende dat het CKB vóór 1 mei alle rekeningen van de kerkfabrieken die onder zijn werking ressorteren bij de gemeente moet indienen;
Overwegende dat het CKB op 28 april 2023 de rekeningen indiende;
Overwegende dat de gemeenteraad advies moet uitbrengen over de rekeningen binnen de termijn van 50 dagen die ingaat de dag na het inkomen van de rekeningen bij het gemeentebestuur;
Overwegende dat dit advies dient te worden overgemaakt aan de provinciegouverneur;
Overwegende dat bij ontstentenis van het versturen van dit advies binnen deze termijn de gemeenteraad wordt geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht;
Overwegende dat deze jaarrekeningen werden nagezien zowel inhoudelijk als vormelijk;
Overwegende dat de provinciegouverneur de bevoegdheid heeft om ambtshalve wijzigingen door te voeren en zich uit te spreken over de goedkeuring van de rekeningen van de erediensten;
Overwegende dat de rekening werd opgemaakt in de voorgeschreven vorm;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 54 en 55;
Gelet op het gezamenlijk indienen door het CKB van de jaarrekeningen volgens art. 55 van het decreet op datum van 09/06/2019;
Gelet op het reglement op de boekhouding bepaalt in artikel 22 uitdrukkelijk de minimale voorwaarden waarin een budgetwijziging noodzakelijk is. In de investeringen vergt elke wijziging van de kredieten een budgetwijziging. Veranderingen aanbrengen aan de investeringskredieten via een interne kredietaanpassing is dus uitgesloten. Voor de kredieten van de exploitatie is een budgetwijziging vereist zodra de aanpassing leidt tot één van de volgende situaties:
•het totaal van de ontvangsten of uitgaven van een hoofdfunctie wijzigt;
•men bevindt zich in de aanvullende beperkende voorwaarden die het gemeentebestuur heeft opgelegd voor het doorvoeren van interne kredietaanpassingen
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabrieken Zaventem.
Verwijzend naar het Collegebesluit met ref. 2022/115 en het Gemeenteraadsbesluit met ref. 2022/024 vraagt OVAM om bijkomende aanstelling van volgende nieuwe gewestelijke handhavers:
Affrane Soumia
Verheyen Marie-Jeanne
Wuyts Katrien
De gemeenteraad stelt 3 bijkomende nieuwe gewestelijke handhavers aan.
De gemeenteraad ontvangt mail van de Provinciegouverneur d.d. 21 juni 2023 betreffende de goedkeuring van de personeelsformatie van de politiezone Zaventem.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de personeelsformatie van de politiezone Zaventem door de Provinciegouverneur d.d. 20 juni 2023 houdende de gemeenteraadsbeslissing d.d. 30 mei 2023, punt GR/2023/114 en GR/2023/115.
In het kader van de vierde mobiliteitscyclus van 2023 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 8 september 2023;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2023 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de waarnemend korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vierde mobiliteitscyclus van 2023:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht en kwaliteitszorg”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vijf betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche ICT-specialisatie”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Lokaal Informatie Kruispunt”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het administratief- en logistiek kader
Eén betrekking van CALOG niveau C “assistent lokale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau C “Welzijn en burenbemiddeling”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau C “Onthaalmedewerker”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau B “Consulent Intelligence”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de derde mobiliteitscyclus 2023 afgerond is, en de behoeftebepaling voor de vierde cyclus 2023 tegen uiterlijk 8 september 2023 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de vierde cyclus 2023 (29/09/2023) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de vierde mobiliteitscyclus 2023;
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Voor de politiezone Zaventem worden verschillende betrekkingen bij mobiliteit (vierde cyclus 2023) vacant verklaard.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie volgende statutaire betrekkingen in het administratief- en logistiek kader voorzien zijn:
Overwegende dat deze statutaire functies momenteel worden ingevuld door contractuele personeelsleden;
Gelet dat contractuele personeelsleden niet via de gewone mobiliteit statutair kunnen worden. Zij kunnen enkel statutair worden door deel te nemen aan de procedure externe statutaire werving.
Gelet dat de volgende statutaire betrekkingen tegelijkertijd vacant verklaard werden via mobiliteit 2023/04 (datum publicatie 29/09/2023):
Het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings-en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
Gelet op de nieuwe wervingsprocedure voor het administratief en logistiek kader (artikelen IV.37 tot IV.39 en artikel IV.I.60 RPPOL/ST6) die bepaalt dat CALOG-betrekkingen die in de personeelsformatie voorzien zijn in een eerste stap de behoefte aan personeel moet worden uitgedrukt in het kader van een mobiliteitscyclus en in een tweede stap de externe statutaire rekrutering na een vruchteloze mobiliteit;
Binnen de politiezone worden 2 functies voor Calogmedewerkers vacant verklaard via de procedure externe statutaire werving.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel
kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 25 april 2022 punt 119 houdende het nieuw selectieconcept: toelichting en publicatie externe vacatures voor de laureaten in de wervingsreserve;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 26 juni 2023 punt 153 houdende de behoeftenbepaling en vacantverklaring derde mobiliteitscyclus van 2023 waarin volgende functies in het basiskader vacant verklaard werden;
- Vijf betrekkingen van Inspecteur team “Interventie & Toezicht”
Eén betrekking van Inspecteur team “Verkeer”
Vier betrekkingen van Inspecteur team “Wijkwerking”
Eén betrekking van Inspecteur team “Lokale Recherche – ICT”
Eén betrekking van Inspecteur team “Sociale Recherche”
Eén betrekking van Inspecteur “Functioneel Beheer”
Drie betrekkingen van Inspecteur “Lokaal InformatieKruispunt”
Gelet dat de politiezone tegelijkertijd de vacante functies in de gewone mobiliteit als in de laureatenprocedure vacant mag verklaren voor zover men het maximum aantal van de openstaande vacatures niet overschrijdt;
Gelet dat de politiezone eveneens tweedelijnsfuncties (zoals INP sociale recherche, INP wijkwerking) via de laureatenprocedure (kandidaten dienen nog aan de basisopleiding te beginnen) mag openstellen op voorwaarde dat ze eerst via mobiliteit werden opengesteld;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op de GPI 20 houdende de selectie laureaten door de benoemingsoverheid;
De gemeenteraad besluit om verschillende betrekkingen eveneens te publiceren op Jobpol voor de laureaten in de wervingsreserve
De voorzitter sluit de zitting op 25/09/2023 om 21:09.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter