De voorzitter opent de zitting op 28/11/2022 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 24 oktober 2022.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 oktober 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de gemeente via schrijven d.d. 27 oktober 2022 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van Interza cvba die op woensdag 14 december 2022 om 19u00 in zaal de Maalderij, Walenhof 17 te 1933 Sterrebeek (en dus niet zoals gebruikelijk in Nossegem) zal plaatsvinden;
Gelet op de agenda van de jaarvergadering van Interza cvba die gehouden wordt op 14 december 2022 en volgende agendapunten omvat :
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente overgemaakt werd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 en 30 mei 2022 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur mevrouw I. HOLEMANS, en de heren D. PHILIPS, H. AKAYCHOUH, R. DE MOL, P. ROSEL en E. LAUWERYS, als afgevaardigden werden aangeduid;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan agendapunten van de jaarvergadering van Interza cvba op woensdag 14 december 2022 en bevestigt de mandaten.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal");
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 18 februari 2019 werden de heer T. SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangesteld tot het einde van deze legislatuur;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal op donderdag 15 december 2022 om 16 uur op een digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communciatiemiddel met volgende agendapunten :
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat er geen reden voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv goed en bevestigt eveneens de mandaten.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het decreet;
Gelet op artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die fysiek zal gehouden worden op woensdag 21 december 2022 om 18.30u op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Cargovil (Eppegem) en volgende agendapunten omvat:
1. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 15.06.2022
2. Kort overzicht werking in 2022
3. Goedkeuring van het budget en actienota 2023
4. Varia
Gelet op het voorstel van budget en actienota 2023, vastgesteld door de Raad van Bestuur van Havicrem van 8 november 2022;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werd aangeduid;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Havicrem op woensdag 15 juni 2022 om 18u45 :
De lokale politie heeft vastgesteld dat het oud gemeentehuis (verbonden met de gemeentelijke basisschool) Leuvensesteenweg 194-196 in St.-Stevens-Woluwe bezet werden door "krakers".
Uit de politieverslagen is gebleken dat er 28 personen aanwezig waren in hogervermelde gemeentelijke gebouwen. In casu ging het om personen/gezinnen uit Oekraïne en Moldavië. Bovendien heeft de politie vastgesteld dat er ook verschillende minderjarigen aanwezig waren.
Deze gemeentelijke gebouwen zullen in het voorjaar van 2023 afgebroken worden in het kader van een nieuwbouwproject.
Deze panden staat reeds jaren leeg en zijn niet meer in orde met wettelijke keuringen inzake gas, elektriciteit en brandblusinstallaties.
Aangezien het gebouwencomplex als voormalig gemeentehuis en voormalige basisschool werd gebruikt, zijn deze panden geenszins geschikt voor bewoning en beantwoorden deze absoluut niet aan de vereiste woonkwaliteitsnormen.
De technische dienst heeft samen met de politie een plaatsbezoek gebracht op maandag 07 november 2022 en heeft vastgesteld dat de krakers gebruik maken van de elektriciteits- en gasvoorzieningen. Dit gebruik is niet verantwoord aangezien er mogelijke risico's op gaslekken en kortsluiting kunnen ontstaan.
Bovendien is de stabiliteit van pand aangetast omwille van het feit dat het gebouwencomplex bouwvallig is door mogelijke lekken in het dak.
In het kader van de openbare veiligheid en openbare gezondheid maar vooral in het kader van de veiligheid van de bezetters heeft de Burgemeester 3 besluiten genomen :
Art. 135 §2, 1° en 5° Nieuwe Gemeentewet
De gemeenteraad neemt kennis van de Burgemeesterbesluiten d.d. 09 en 16 november 2022 genomen in het kader van de openbare veiligheid en gezondheid betreffende het gebouwencomplex Leuvensesteenweg 194-196 te 1932 Sint-Stevens-Woluwe.
Overwegende dat Haviland Intercommunale igsv optreedt als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6°a en 7°a en artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft ten aanzien van haar vennoten.
Overwegende dat Haviland Intercommunale igsv op 13 september 2022 de uitnodiging tot indiening van offerte verzondt voor de opdracht ‘Leveren van chemische smeltmiddelen voor de gladheidsbestrijding in de winterperiode 2022_2023’. Er werd op 26 september 2022 1 offerte ingediend. De raad van Bestuur heeft op 10 oktober 2022 de opdracht gegund aan de firma met de enige offerte, namelijk K+S Benelux nv uit Diegem.
Overwegende dat de bestrijdingsmiddelen door de vennoten kunnen worden aangekocht via Haviland Intercommunale igsv pro rata hun behoeften en volgens de eenheidsprijzen opgenomen in de overzichtstabel “Strooizouten winterperiode 2022-2023. Het beheer en de administratiekosten voor de diensten die Haviland Intercommunale igsv aan zijn vennoten aanbiedt bedraagt 2 euro/ton.
De opdracht begint op 2 november 2022 en wordt afgesloten voor een periode van 6 maanden. Het strooizout zal bij de leverancier ter beschikking blijven van 2 november 2022 tot uiterlijk 30 april 2023.
Overwegende dat de leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Haviland Intercommunale igsv sloot op basis van het bestek ‘leveren van CHEMISCHE SMELTMIDDELEN voor de GLADHEIDSBESTRIJDING in de WINTERPERIODE 2022-2023 voor de vennoten van Haviland’ met de ondernemer K+S Benelux, Culliganlaan 2G, Box 1, Park Lane te 1831 Diegem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht Aankoop strooizout via open overeenkomst met Haviland Intercommunale winter 2022-2023” wordt geraamd op € 12.396,69 excl. btw of € 14.999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan K+S Benelux, KBO nr. 475014839, Culliganlaan 2G, Box 1, Park Lane te 1831 Diegem tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 7 november 2022, punt 38275, houdende : “Aankoop strooizout via open overeenkomst met Haviland Intercommunale winter 2022-2023. Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
AANKOOP STROOIZOUT VIA OPEN OVEREENKOMST MET HAVILAND INTERCOMMUNALE WINTER 2022-2023
Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (3p ID/1630).
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen de dato 10 oktober 2022, waarbij het college van Burgemeester en Schepenen kennis neemt van het beleidsplan september 2022 - juni 2025 van de Kunstacademie Zaventem;
Mevrouw Saskia Van keer is tijdelijk aangesteld in het ambt van directeur in afwachting van haar vaste benoeming. Het college van Burgemeester en Schepenen heeft op 11 juni 2019 beslist dat er een proefperiode werd voorzien van 18 maanden alvorens over te gaan tot een vaste benoeming. Hierbij heeft ze de opdracht gekregen om een beleidsplan te schrijven. Dit beleidsplan werd op 8/6/2020 ter kennis gegeven aan het college en nadien overgemaakt aan de externe evaluator Daniel Plancke van OVSG;
Op 18/11/2020 vond er een tussentijds evaluatiegesprek plaats over de realisatie van het reeds gedeeltelijk gerealiseerde beleidsplan. Hierop waren de externe evaluator Daniel Plancke, de algemeen directeur Wim Debruyn, de directeur van de kunstacademie Saskia Van Keer en het afdelingshoofd vrije tijd en onderwijs Freek Rombouts aanwezig.
Op basis van dit gesprek werd door de externe evaluator Daniel Plancke een tussentijdse verslag opgemaakt met als tussentijdse beoordeling 'gunstig'. De verdere planning is dat Sakia Van Keer verder werkt aan de realisatie van haar beleidsplan en vóór 15/4/2021 een eindrapport opmaak;
Op 25 mei 2021 werd er een eindevaluatie met eindrapport opgemaakt door de externe evaluator (zie bijlagen);
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van het schrijven, de dato 30 september 2022, van Saskia Van Keer waarin zij het vervolg van haar beleidsplan september 2022 - juni 2025 voorstelt (zie bijlagen);
Het beleidsplan september 2022 - juni 2025 van de Kunstacademie wordt goedgekeurd.
Gelet op de aanvraag van het 11.11.11 comité van Sterrebeek om tijdens hun actieweekend van 13/11/2022 gratis gebruik te kunnen maken van de Maalderij (zie bijlage);
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan 185 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Erkende Zaventemse Noord-Zuid organisaties kunnen voor activiteiten waarvan de opbrengst integraal gaat naar ontwikkelingssamenwerking de culturele infrastructuur van het AGB gratis gebruiken door als gemeente een toelage te geven ter compensatie van de huur.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het lokaal decreet houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad beslist een nominatieve subsidie aan 1.11.11 Comité Sterrebeek te betalen als huur tussenkomst voor het jaarlijks actieweekend.
Gelet op de beslissing van het CBS van 28/2/2022 waarbij het schepencollege zich akkoord stelde om deel te nemen aan de projectoproep vanuit Vlaanderen over de uitbouw van een digibank.
Het project Digibank omvat 3 doelstellingen:
1. Gelijke toegang tot IT materiaal;
2. Verhogen van de digitale vaardigheden en kennis adhv coaching en opleiding;
3. Verhogen van de digitale toegang tot e-dienstverlening adhv begeleiding.
Zie volledige tekst in bijlage
In de implementatiefase van 01/01/2023 tot 31/12/2024 is een maximale subsidiëring van €500.000 mogelijk. Na afloop van de implementatiefase is een duurzame verder zetting van het project vereist.
Gelet op het voortraject begeleidt door de Welzijnskoepel van februari tem augustus 2022, waarvoor een subsidie van €15.000 bekomen werd, in samenwerking met 4 gemeenten: Kraainem, Kortenberg, Zaventem en Wezembeek-Oppen.
Tijdens dit voortraject werden de krijtlijnen van de implementatiefase uitgetekend:
- de opstart van een digibank voor de verschillende deelnemende gemeenten;
- de samenwerking met externe organisaties voor het luik opleiding, ondersteuning en begeleiding van kwetsbare doelgroepen.
De Welzijnskoepel stelde zich op 30/08/2022 niet langer kandidaat om de aanvraag tot subsidies in te dienen.
Gelet op de beslissing van het CBS van 19/09/2022 om geen kandidaat penhouder voor het project te zijn.
Op de laatste vergadering olv de Welzijnskoepel waren enkel de gemeente Kortenberg en Zaventem aanwezig. Kraainem en Wezembeek-Oppem waren niet verontschuldigd (geen contact). Op de vergadering werd vastgesteld dat geen van de twee aanwezige gemeenten penhouder wenste te zijn. Onder deze omstandigheden dreigde het werk van de voorbije maanden in de prullenmand te belanden, wat bijzonder spijtig zou geweest zijn.
In overleg met schepenen Hilde Van Craenenbroeck en Bart Dewandeleer en de gemeente Kortenberg werd besloten om een subsidiedossier in te dienen (uiterlijk 27/10.22 12:00u) op basis van de bestaande voorbereiding.
Verschillende partners, waarbij we een goede samenwerking hebben en die door Vlaanderen als deskundig worden erkend, hebben zich zeer snel bij dit project aangesloten nl. Ligo Halle-Vilvoorde, CVO Crescendo, Saamo Vlaams-Brabant en Repair & Share.
In bijlage vindt u de samenwerkingsovereenkomst voor dit project.
Kostprijs van het project voor de gemeente Zaventem,indien de subsidies toegekend worden : €10.000/jaar (2023 en 24) te voorzien door het OCMW.
Indien de subsidies niet toegekend worden zal dit project niet doorgaan.
Opmerking : Omdat tijdens de corona de integratiedienst ism Saamo Vlaams-Brabant sterk ingezet heeft op de digitalisering van kwetsbare ouders en kinderen ihvk onderwijs, lag het thema digitalisering bij ons.
De gemeenteraad neemt kennis van het ingediend dossier voor subsidies voor de opstart van een digibank ism de gemeente Kortenberg, Ligo Halle-Vilvoorde, CVO Crescendo, Saamo Vlaams-Brabant en Repair & Share.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst in bijlage ihkv het project Digibank goed.
Het project Digibank zal enkel plaatsvinden indien de subsidies toegekend worden.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten (IOED’s) voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging ‘Brabantse Kouters Oost’ als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen ‘Brabantse Kouters Oost’ (gemeenten Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en ‘Brabantse Kouters West’ (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten.
- Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen ‘Brabantse Kouters West’ en ‘Brabantse Kouters Oost’ (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen). De intergemeentelijke samenwerking is immers ook gebaseerd op gelijkaardige statuten (op naam en werkingsgebied na) en een gedeeld personeelskader.
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst va RLBK op 24/05/2021.
Deze agendering en voorstel voor beslissing van de gemeenteraad omvat (1) de juridisch-organisatorische aspecten verbonden aan de nieuwe erkenningsaanvraag als Intergemeentelijke onroerend Erfgoeddienst (IOED) en (2) de inhoudelijke en financiële hoofdlijnen van de intergemeentelijke samenwerking in de projectvereniging voor de periode 2024-2026.
(1) Op basis van de argumentatie van de minister bevoegd voor Erfgoed Matthias Diependaele i.k.v. de eerste erkenningsaanvraag in 2020, maakt een nieuwe erkenningsaanvraag maar kans indien één globaal aanvraagdossier ingediend kan worden voor alle gemeenten van de projectverenigingen ‘Brabantse Kouters West’ (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem, Wemmel) en ‘Brabantse Kouters Oost’ (Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst). Hij verwijst hierbij naar een voldoende schaalgrootte en een homogeen erfgoedpakket als vereisten. Conform het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen twee projectverenigingen niet zomaar samengevoegd worden. Daarom ligt het voorstel voor om de projectvereniging ‘Brabantse Kouters West’ (5 gemeenten) te ontbinden als intergemeentelijke samenwerking en deze gemeenten te laten aansluiten bij de projectvereniging ‘Brabantse Kouters Oost’. Om de lading te dekken van het uitgebreide werkingsgebied wordt tevens voorgesteld om gelijktijdig de naam van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters Oost’ te wijzigen naar ‘Erfgoed Brabantse Kouters’. Gezien de 12 betrokken gemeenten o.b.v. dezelfde verdeelsleutel financieel bijgedragen hebben tot de resp. projectverenigingen en zich al geëngageerd hebben om dit voor de rest van de beleidsperiode te doen, wordt ook voorgesteld om de tegoeden van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters West’ na ontbinden van de projectvereniging in te brengen bij de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’.
(2) Om verder inhoudelijk uitvoering te geven aan de bovenvermelde taak ‘opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED’ werd een ontwerp opgemaakt voor een beleidsplan voor de periode 2024-2026. Dit gebeurde o.b.v. de voorgaande erkenningsaanvraag en input vanuit het werkveld via drie zgn. Erfgoedcafé’s rond bouwkunde, archeologie en landschap in 2022. Het ontwerp beleidsplan werd ook voorgelegd en goedgekeurd op een gezamenlijke vergadering van de raden van bestuur van de projectverenigingen ‘Brabantse Kouters Oost’ en ‘Brabantse Kouters West’ van 14/09/2022. Ook de begroting voor de periode 2024-2026 is hierin opgenomen waarbij naast de gemeentelijke bijdragen ook Vlaamse subsidies voorzien zijn voor een personeelskader met een expertise op het vlak van bouwkundig erfgoed, archeologie en landschappelijk erfgoed.
Gelet op de collegebeslissing van 17 oktober 2022;
Overwegende het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, °4 en artikel 401-412;
Overwegende het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, in het bijzonder Hoofdstuk 3 Instanties en actoren van het onroerend erfgoedbeleid, afd. 3 Erkenning als intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst;
Overwegende de statuten van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25/11/2019;
Overwegende het de statuten van de projectvereniging Brabantse Kouters West;
De Gemeenteraad gaat akkoord met de naamswijziging van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters Oost’ naar ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ en neemt dit aldus op in de statuten.
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetreding van de gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel tot deze projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ indien zij dit vragen en aldus in de statuten van de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ het werkingsgebied uit te breiden tot het grondgebied van 12 gemeenten (Asse, Grimbergen, Kraainem, Machelen, Meise, Merchtem, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst).
De Gemeenteraad gaat akkoord met de inbreng van de activa van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters West’ bij deze van de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’.
De Gemeenteraad keurt het ontwerp beleidsplan 2024-2026 goed en gaat akkoord met de erkenningsaanvraag voor een ‘Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) zoals die ten laatste op 15/01/2023 vanuit de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ zal worden ingediend bij de Vlaamse Overheid.
Overwegende dat een Brownfield het volgende beoogt: het geheel van verwaarloosde of onderbenutte gronden die zodanig zijn aangetast, zij kennelijk slechts gebruikt of opnieuw kunnen worden gebruikt door middel van structurele maatregelen (art. 2 van het Brownfielddecreet van 30 maart 2007);
Overwegende dat een Brownfieldconvenant erin bestaat om de krijtlijnen van het Brownfieldproject vast te leggen alsmede de algemene verbintenissen van alle partijen die ertoe moeten leiden dat het Brownfieldproject onder de meest optimale omstandigheden en met respect voor eenieders bevoegdheid kan worden gerealiseerd;
Overwegende dat het gebouw gelegen is binnen het GRUP VSGB, waarbij de voorschriften van het RUP dermate beperkend zijn, dat een reconversie van het gebouw niet mogelijk is;
Overwegende het leegstaande gebouw, gedurende meer dan 15 jaar;
Overwegende dat het gebouw ook opgenomen is binnen het register van leegstaande gebouwen;
Overwegende het project gelegen is ter hoogte van de Julien Trekkerstraat 1, Leuvensesteenweg 290/294 en Leuvensesteenweg 302;
Overwegende de open oproep van de Vlaamse Regering van 30 maart 2021 tot indiening van Brownfieldprojecten;
Overwegende de beslissing van de Vlaamse Regering van 20 juli 2021 op aangeven van de Brownfieldcel, betreffende de ontvankelijkheid en gegrondheid van het aangevraagde project;
Overwegende dat de herontwikkeling in het kader van de Brownfieldconvenant kadert binnen de principes van het beleidsplan Ruimte, waaronder het ruimtelijke rendement van de bestaande bebouwde ruimte;
Overwegende dat Woluwedal BV zich ertoe verbindt om de volgende voorwaarden na te streven:
- Een gratis grondafstand ten behoeve van de openbare weg langsheen de Leuvensesteenweg,
- Het inrichten van een bedrijfsbos dat wordt opengesteld aan de bewoners/inwoners en bedrijven tijdens de dag, tussen zonsopgang en zonsondergang,
- Het voldoen aan de toegankelijkheidsnormen,
- De ontsluiting van het bedrijfsgeheel dient zich te enten op de Leuvensesteenweg,
- Te voldoen aan en waterbufferingseis van 600m³ per aangesloten hectare verharde oppervlakte;
Overwegende dat vervolgstappen na goedkeuring door de gemeenteraad als volgt zijn (in grote lijnen):
- Beslissing door de Vlaamse Regering,
- Publieke consultatie en het organiseren van een informatie- en inspraakavond door Vlaio,
- Definitieve Brownfieldconvenant,
- Definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering;
Gelet op het collegebesluit van 7 november 2022;
Gelet op het Decreet van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten en het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 december 2016 tot vaststelling van de minimale onderhandelingsvoorwaarden, de minimale totstandkomings- en opvolgingsprocedure van een Brownfieldconvenant;
Overwegende dat ingevolge artikel 14 van dit Brownfielddecreet handelingen, die zich situeren binnen de contouren en kaderen binnen de tenuitvoerlegging van een Brownfieldconvenant, kunnen worden beschouwd als handelingen van algemeen belang, zoals gedefinieerd in art 4.1.1.,5° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: dat voor handelingen van algemeen belang de afwijkingsbepaling, zoals voorzien in art. 4.4.7 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, kan worden overwogen middels een projectvergadering en dat deze projectvergadering werd georganiseerd door de gemeente Zaventem als vergunningverlenende overheid en deze doorging op 26 oktober 2022, onder voorbehoud van het bekomen van een Brownfieldconvenant;
Decreet van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten;
Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel en aansluitende openruimtegebieden van 16 december 2009;
De gemeenteraad stemt in met het voorstel van Brownfieldconvenant. Daarbij verzoekt de gemeenteraad de benodigde documenten te bezorgen aan de Vlaamse Regering en overheid.
Gelet op het defintief goedgekeurde rooilijnplan en -grondinnemingsplan (na verbreding voormalige Buurtweg nr. 37), opgemaakt op datum van 27 oktober 2020 door landmeter-expert Ing. Alain Bulen, tewerkgesteld bij SWECO, vestiging Kortrijk, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk-Marke;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 25 oktober 2021, punt GR/2021/0015, houdende principiële beslissing dading met pachter Cardoen L.V. – diverse gemeenteëigendommen pachtverbreking en ruiling gronden;
Gelet op de diverse tussentijdse onderhandelingen met pachter Cardoen L.V. evenals met de grondeigenaars, de heer en mevrouw Cardoen Etienne-Spruytmans Theresia, Van Ingelgomstraat 9 te 1930 Zaventem;
Gelet op het akkoord, per e-mailbericht van 3 november 2022, van pachter Cardoen L.V. met het hierna vermeld voorstel van dading:
A) De dading handelt over de volgende zes locaties, inclusief onderwerp dading en gedetailleerde kostprijsberekening:
1) Kadastraal perceel 1 A 249 B (29a 66ca): Pachtverbreking “voetbal/varkensruggen” = 2966m² x 93 cent = 2758,38 euro
2) Kadastraal perceel 1 A 231 C (deel van 79a 83ca): Verkoop en pachtverbreking, gedefinieerd als volgt:
57m² x 93 cent = 53,01 euro (pachtverbreking)
57m² x 5 euro = 285 euro (verkoop)
3) Kadastraal perceel 1 A 221 B (deel van 27a 87ca): Pachtverbreking = 412m² x 93 cent = 383,16 euro
4) Kadastraal perceel 2 B 66 K (deel van 2ha 9a 32ca - eigendom Brussels Airport Company): Pachtverbreking = 160m² x 93 cent = 148,8 euro
5) Kadastrale percelen 2 B 64 K (deel van 43a 35ca) en 3 B 26 N (deel van 8a 99ca): Pachtwaarde “Noskoem wegske” = 160m² x 93 cent = 148,8 euro
6) Openbaar domein “pijpenkop” Zavelstraat: Pachtwaarde = 600m² x 93 cent = 558 euro
B) Concreet te betalen door de gemeente Zaventem aan pachter Cardoen L.V.:
Dit gedeelte heeft enkel betrekking op de pachtverbreking, waarbij voor het verbreken van de pacht, een nieuwe pacht wordt gegeven op 2 andere delen.
De feitelijke waarde bedraagt:
1) Te verbreken pacht: 53,01 euro + 383,16 + 148,8 = 584,97 euro
2) Te verkrijgen, nieuwe, pacht: 148,8 euro + 558 euro = 706,8 euro
Conclusie: aangezien er meer pacht gegeven wordt dan er verbroken wordt, bijgevolg 0 euro
m.n. Pachtverbreking (los van perceel “voetbal/varkensruggen”) = 629m² in ruil voor 760m².
C) Concreet te betalen door de gemeente Zaventem aan de heer en mevrouw Cardoen Etienne-Spruytmans Theresia:
2758,38 euro (pachtverbreking perceel “voetbal/varkensruggen”) + 285 euro (verwerving deel perceel 231C, m.n. 57m² volgens inname rooilijn- en onteigeningsplan Kerkhoflaan) = 3043,38 euro
Gelet op de uittreksels uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Gelet op de desbetreffende eigendomstitels en de lopende pachtovereenkomsten/huurovereenkomsten;
Gelet op het raamcontract met de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant;
Gelet op de onderhandse ontwerp-overeenkomst dading, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant te Kraainem;
Gelet op de nakende uitvoeringen op het terrein met betrekking tot de verdere realisatie van de F3 route (deeltraject Zaventem-Nossegem);
Overwegende dat de heer Dennis Cardoen namens Cardoen LV, zittende pachter is van een aantal goederen heden toebehorend aan de gemeente Zaventem en dat de gemeente wenst om deze goederen al dan niet deels vrij te maken van de pachtovereenkomst, zodat zij eerstdaags werken kan uitvoeren in het kader van de aanleg van de F3 fietsroute Kerkhoflaan;
Overwegende de lopende onderhandelingen tussen de heer Dennis Cardoen en de gemeente Zaventem waarbij beide partijen principieel akkoord gaan om, na wederzijdse toegevingen, te komen tot een regeling inzake de hierboven vermelde twistpunten (cfr. voorstel van dading);
Overwegende het voorliggend principieel voorstel inzake grondruil en vaststellen waarde pachtverbrekingsvergoedingen;
Overwegende dat er op zeer korte termijn een overeenkomst dading en in latere fase een ontwerp-akte dading dient opgemaakt te worden door het notariskantoor Vanhalewyn & Flamant te Kraainem, dewelke ter definitieve goedkeuring dient voorgelegd te worden aan een volgende zitting van de gemeenteraad;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 2044 t.e.m. 2058;
Gelet op de Pachtwet, artikel 14;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
De Raad gaat principieel akkoord met het afsluiten van een dading met de zittende pachter en de grondeigenaar(s) van een aantal aanpalende grondpercelen langsheen het traject F3 route (Zaventem-Nossegem) ter realisatie van de fietssnelweg op die locatie. De notaris wordt verzocht in overleg met de gemeente, de pachter en de grondeigenaar(s) om spoedig een overeenkomst dading op te stellen en ter ondertekening voor te leggen aan de betrokken partijen en in een latere fase een ontwerp-akte "dading" op te maken, dewelke eveneens ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de Raad.
Gelet op de vigerende rooilijnen van Hippodroomlaan, Sleutelbloemlaan, Dallaan en Perkstraat;
Gelet op de historische situatie waarbij een aantal private percelen van de consoorten Lemaire al jaren deel uitmaken van de openbare weg/openbaar domein, maar heden nog steeds een privatief kadastraal perceelnummer dragen;
Gelet op de kadastrale percelen, allen in het bezit van de consoorten Lemaire dewelke zij gratis wensen over te dragen aan de gemeente Zaventem, in het bijzonder de onroerende goederen gelegen te Sterrebeek, 4 de Afdeling, sectie A (nummers 109 E en 111 F); Sectie B (nummers 251 A, 259 P en 259 S); Sectie D (nummers 338 D en 364 A5);
Gelet op de kadastrale bescheiden en de notariële opzoekingen;
Gelet op de processen-verbaal van meting, opgemaakt door het studiebureau Quadrant, Dorpsstraat 202 ten 3078 Kortenberg, waarop de hierboven vermelde percelen grond, over te dragen aan de gemeente Zaventem, staan aangeduid om te worden ingelijfd in het openbaar domein van de gemeente Zaventem;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende dat het aangewezen is om al deze privatieve percelen, dewelke de facto al tot het openbaar domein behoren en als dusdanig ingericht zijn, definitief over te nemen;
Overwegend dat al deze opgesomde grondafstanden, gratis worden afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist om over te gaan tot de verwezenlijking van de rooilijnen van Hippodroomlaan, Sleutelbloemlaan, Dallaan en Perkstraat door gratis grondverwerving aan de gemeente, gratis en kosteloos, van de onroerende goederen gelegen te Sterrebeek, 4 de Afdeling, sectie A (nummers 109 E en 111 F); Sectie B (nummers 251 A, 259 P en 259 S); Sectie D (nummers 338 D en 264 A5).
Gelet op de ligging der gemeentewegen Nossegemstraat en Marktstraat, voormalige buurtwegen uit de Atlas der Buurtwegen van Zaventem;
Gelet op het rooilijnplan van de Nossegemstraat, voetweg nr. 40, goedgekeurd bij K.B. van 11 september 1908;
Gelet op het rooilijnplan van de Marktstraat, voetweg nr. 8, goedgekeurd door de deputatie van 7 februari 1900, gewijzigd bij K.B. van 27 juni 1932;
Gelet op de aanvraag omgevingsproject ingediend op 11 augustus 2022 door de gemeente Zaventem, Diegemstraat 37 te 1930 Zaventem, voor het verbouwen en wijzigen van de infrastructuur in de Nossegemstraat en Marktstraat te Zaventem, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen/technisch dossier" dient te nemen – dossier: (OMV_2022095485 - 2022222);
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 11 augustus 2022 door de gemeente Zaventem, Diegemstraat 37 te 1930 Zaventem. Het wegenisproject omvat het heraanleggen van de Nossegemstraat-Marktstraat met een rijweg in beton/kassei, parkeerstroken in kassei, voetpaden in betonstraatstenen, attentiepunten in kassei/mozaiëk en streekeigen groen. Naast een de aanleg van een gescheiden riolering zullen er ook aanpassingen gebeuren aan de nutsleidingen (verplaatsing waterleiding, nieuwe openbare verlichting, ondergronds brengen van leidingen, in overleg met Fluvius infrastructuur voor laadpalen voorzien).
Gelet op het ontwerp tot heraanleg van de Nossegemstraat/Marktstraat, overeenkomstig de zaak der wegen en de bijlagen gevoegd bij de aanvraag OMV_2022095485 - 2022222, opgemaakt d.d. juli/augustus 2022 door studiebureau Quadrant bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, en bestaande, in het bijzonder, uit:
- 4964-ontwerp-bestek-2022.07.07 – bijzonder bestek
- BA_NossegemstraatMarktstraat_PRD_8 t/m PRD_22 - dwarsprofielen
- BA_NossegemstraatMarktstraat_PRT_23 t/m PRT_27 – type-dwarsprofielen
- marktstraat-nossegemstraat – technisch rapport grond- en grondwateronderzoek
- Motivatienota Nossegemstraat Marktstraat - motivatienota
- raming nossegemstraat marktstraat - raming
- Rioleringsnota Marktstraat Nossegemstraat - rioleringsnota
- BA_NossegemstraatMarktstraat_D_28 t/m D_54 – diverse detailplannen
- BA_NossegemstraatMarktstraat_I_B_1 – inplantingsplan bestaande toestand
- BA_NossegemstraatMarktstraat_I_N_3 – inplantingsplan nieuwe toestand
- BA_NossegemstraatMarktstraat_L_B_55/ L_N_54 – Legende bestaande/nieuwe toestand
- BA_NossegemstraatMarktstraat_P_B_2 – plan bestaande toestand nutsleidingen
- BA_NossegemstraatMarktstraat_P_N_4 – ontwerpplan nieuwe toestand
- BA_NossegemstraatMarktstraat_PB_N_5 – ontwerpplan brandweer
- BA_NossegemstraatMarktstraat_PRL_N_6 t/m PRL_N_7 - lengteprofielen
Gelet op het verslag van de Gemeentelijk omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 8 november 2022 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over het technisch dossier en de zaak der wegen, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 14 september 2022 tot en met 13 oktober 2022;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen vijf bezwaarschriften werden ingediend omvattende 4 bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Er zullen meer auto's, voetgangers en fietsers doorgang hebben.
Beoordeling: Het gebruik van de wegen zal vlotter en veiliger verlopen. Het tracé van de weg wordt echter niet gewijzigd, waarbij er ook niet verwacht wordt dat er meer gebruikers zullen zijn. De heraanleg van de rijbaan houdt uiteraard rekening met de verkeersveiligheid van zwakke weggebruikers die deze baan mogelijks als een veilige, gebruiksvriendelijke verbindingsweg gebruiken, hetgeen een positief effect is voor de buurt.
Bezwaar 2: Een tweerichtingsstraat zou de bereikbaarheid van de straat verhogen. Éénrichtingsverkeer maakt de straat niet beter voor de bewoners.
Beoordeling: De breedte van de rijweg laat geen tweerichtingsverkeer toe. Bovendien is het inrichten van een straat als éénrichtingsstraat een doeltreffende maatregel om sluipverkeer te verhinderen. De inrichting van de straat houdt hierbij rekening met de bewoners.
Bezwaar 3: De locaties van zitbanken is hier niet op zijn plaats. De ruimte is beperkt. Zitbanken zal overlast met zich meebrengen. Zitbanken worden beter voorzien op plaatsen op rustige plekken langs wandelwegen.
Beoordeling: De zitbanken worden voorzien voor de omwonenden en passanten, waarbij de publieke ruimte tevens als verblijfsruimte kan worden gebruikt. Gelet op de sociale controle is het voorzien van zitbanken geen reden om overlast te verwachten. Het inrichten van de publieke ruimte heeft positieve effecten op de leefbaarheid van de buurt. Er zijn uiteraard nog veel kansen op andere locaties ook rustplekken te voorzien.
Bezwaar 4: De nieuwe parkeerstroken zijn voorzien langsheen de private opritten van de woningen (20 tem 32) langsheen de Marktstraat. De private opritten zijn bijgevolg onbruikbaar. Er zal een vermindering zijn van het aantal parkeerplaatsen in zijn totaliteit.
Beoordeling: Uit de bijgevoegde bewijsstukken blijkt niet dat er een private oprit aanwezig is. Ter hoogte van een vergunde inrit kan er geen parkeerplaats worden ingericht. Hier werd rekening gehouden binnen het ontwerp. Er werd voor de verharde zones voor enkele woningen niet aangetoond dat deze zones als parkeerplaats bruikbaar zijn en bovendien vergund zijn.
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, afgeleverd op 11 oktober 2022 is ongunstig.
- Het advies van Creat, afgeleverd op 20 oktober 2022 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Fluvius System Operator, afgeleverd op 19 september 2022 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van TELENET, afgeleverd op 13 september 2022 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van PROXIMUS, afgeleverd op 13 september 2022 is geen bezwaar.
- Het advies van HULPVERLENINGSZONE WEST (VLAAMS-BRABANT), afgeleverd op 23 september 2022 is voorwaardelijk gunstig.
Overwegende dat het tracé van de nieuwe aan te leggen wegenisinfrastructuur in functie van voorliggend project volledig gelegen is, en aldus reeds ingelijfd is, in het openbaar domein;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over het technisch dossier voor de aanleg van het openbaar domein in de Nossegemstraat/Marktstraat;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31;
De Raad beslist aangaande de aangevraagde omgevingsvergunning met ref. OMV_2022095485, omvattende het verbouwen en wijzigen van de infrastructuur in de Nossegemstraat en Marktstraat te Zaventem, om de zaak der wegen voorwaardelijk goed te keuren, in het bijzonder het technisch dossier der straat- en rioleringswerken.
Gelet op de goede samenwerking met Groep Intro vzw, en de aanstelling van Ine Van Cauter als 0,5 VTE taalcoach jeugd en vrije tijd, via Groep Intro vzw, van 1/9/ tot 31/8/2022 met subsidies vanuit het departement onderwijs;
Gelet op de beslissing van het CBS van 20/06/2022 om de samenwerking met Groep Intro vzw, voor de tewerkstelling van Ine Van Cauter, te verlengen van 1/9/2022 tem 31/12/2022 voor een kostprijs van €26.000 met middelen uit de BOA subsidiëring;
Gelet op de beslissing van het CBS van 20/06/2022 om de samenwerking met Groep Intro vzw en Ine Van Cauter als taalcoach verder te zetten indien de subsidies voor het Plan Samenleven worden toegekend;
Gelet op de toekenning van de subsidies voor het Plan Samenleven van 15/10/2022 tem 15/10/2025;
Gelet op het bestaande takenpakket van Ine Van Cauter mn:
Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zaventem en Groep Intro vzw mbt 0,5 VTE taalcoach Jeugd Zaventem van 01/09/2022 tem 31/12/2024
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 juni 2018, houdende : “Politiezone Zaventem – Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring vertrouwelijke verslag beoordelingscommissie BAFO’s en gunning aannemer THV Willemen-Franki|Org-Arch &Teco/Politie Zaventem (Sweco Belgium NV)” en het aangetekend schrijven d.d. 06 juli 2018 – Ref. OW/MVD/2018.176 aan Combinatie THV Willemen – Franki & TV Org – Arch & Teco/Politie Zaventem, houdende : kennisgeving sluiting
Aanbestedingsbedrag : netto : 12.481.283,93 euro
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 08 juli 2019, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nrs. 1,2 en 3 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het aangetekend schrijven d.d. 16 juli 2019 – Ref. OW/PV/2019.99 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nrs. 1,2 en 3 ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 november 2020, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 4. (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het aangetekend schrijven d.d. 16 november 2020 – Ref. OW/PV/2020.134 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 4 ;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 23 november 2020, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nrs. 1, 2, 3 en 4 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het aangetekend schrijven d.d. 03 december 2020 – Ref. OW/GH/2020.144 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 4 door de gemeenteraad, evenals nrs. 1, 2 en 3 ;
- wijziging aan de opdracht nr. 1 : college 08.07.2019 |
18.715,60 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 2 : college 08.07.2019 |
26.496,00 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 3 : college 08.07.2019 |
9.021,75 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 4 : college 04.11.2020 |
279.974,56 euro |
|
________________ |
Netto : |
334.207,91 euro |
BTW 21% |
70.183,66 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
404.391,57 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 14 december 2020, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nrs. 5 en 6 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 21 december 2020 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nrs. 5 en 6;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 25 januari 2021, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nrs. 5 en 6 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 29 januari 2021 – ref. OW/GH/21.08 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 5 en 6 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 5 : college 14.12.2020 |
413.536,82 euro |
- wijziging aan de opdracht nr. 6 : college 14.12.2020 |
158.668,44 euro |
|
________________ |
Netto : |
572.205,26 euro |
BTW 21% |
120.163,10 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
692.368,36 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 01 maart 2021, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 7 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 09 maart 2021 – Ref. OW/GH/21.16 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 7;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 29 maart 2021, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nr. 7 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 08 april 2021 aan Belfius Bank NV,
houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 7 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 7 : college 01.03.2021 |
138.610,77 euro |
BTW 21 % : |
29.108,26 euro |
|
________________ |
Totaal : |
167.719,03 euro |
|
|
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 19 juli 2021, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 8 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 28 juli 2021 – Ref. OW/MVD/2021.094 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 8;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 27 september 2021, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nr. 8 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 04 oktober 2021 aan Belfius Bank NV,
houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 8 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 8 : college 19 juli 2021 |
210.326,92 euro |
BTW 21 % : |
44.168,65 euro |
|
________________ |
Totaal : |
254.495,57 euro |
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 07 maart 2022, houdende : “Politiezone Zaventem : Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Bevel tot wijziging van opdracht nr. 9 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 17 maart 2022 – Ref. OW/MVD/2022.045 aan Belfius Bank NV, houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 9 ;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad d.d. 28 maart 2022, houdende : “Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor d.m.v. DBM-opdracht – Goedkeuring bevel aan de opdracht nr. 9 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag (Belfius Bank NV / DBM Politie Zaventem BVBA) en het mailbericht d.d. 04 april 2022 aan Belfius Bank NV,
houdende : goedkeuring bevel tot wijziging van de opdracht nr. 9 door de gemeenteraad;
- wijziging aan de opdracht nr. 9 : college 07 maart 2022 |
36.850,64 euro |
BTW 21 % : |
7.738,64 euro |
|
________________ |
Totaal : |
44.589,28 euro |
Gelet op het mailbericht d.d. 29 juni 2022 van Belfius Bank NV, houdende : verzoek om akkoord i.v.m. bevel tot wijziging van de opdracht nr. 10 :
VV36 |
Minprijs sprinklervoorzieningen |
-5.140,31 euro |
VV92 |
Minprijs verminderd vermogen zonnecollector |
-5.930,59 euro |
VV93 |
Extra werken gevraagd door politie na voorlopige oplevering : |
27.631,07 euro |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
_____________ |
|
Totaal : |
16.560,17 euro |
|
BTW 21% |
3.477,64 euro |
|
|
_____________ |
|
TOTAAL : |
20.037,81 euro |
Overwegende dat het totaalbedrag van de tot op heden voorgelegde wijzigingen aan de opdracht kan vastgesteld worden op :
wijziging aan de opdracht nr. 1 : college 08.07.2019 |
18 715,60 € |
wijziging aan de opdracht nr. 2 : college 08.07.2019 |
26 496,00 € |
wijziging aan de opdracht nr. 3 : college 08.07.2019 |
9 021,75 € |
wijziging aan de opdracht nr. 4 : college 04.11.2020 |
279 974,56 € |
wijziging aan de opdracht nr. 5 : college 14.12.2020 |
413 536,82 € |
wijziging aan de opdracht nr. 6 : college 14.12.2020 |
158 668,44 € |
wijziging aan de opdracht nr. 7 : college 01.03.2021 |
138 610,77 € |
wijziging aan de opdracht nr. 8 : college 19.07.2021 |
210 326,92 € |
Wijziging aan de opdracht nr. 9 : college 07.03.2022 |
36 850,64 € |
Wijziging aan de opdracht nr. 10 : college 07.11.2022 |
16.560,17 € |
|
_____________ |
Netto |
1 308.761,67 € |
BTW 21% |
274.839,95 € |
|
______________ |
Totaal : |
1 583.601,62 € |
Overwegende dat volgens de berekening van Belfius Bank NV de kostprijs van het project op dit ogenblik kan geraamd worden :
Toewijzingsbedrag : |
12 481 283,93 € |
wijziging van de opdracht nr. 1 : |
18 715,60 € |
wijziging van de opdracht nr. 2 : |
26 496,00 € |
wijziging van de opdracht nr. 3 : |
9 021,75 € |
wijziging van de opdracht nr. 4 : |
279 974,56 € |
wijziging aan de opdracht nr. 5 |
413 536,82 € |
wijziging aan de opdracht nr. 6 : |
158 668,44 € |
wijziging aan de opdracht nr. 7 : |
138 610,77 € |
wijziging aan de opdracht nr. 8 : |
210 326,92 € |
Wijziging aan de opdracht nr. 9 : |
36 850,64 € |
Wijziging aan de opdracht nr. 10 : |
16.560,17 |
|
_______________ |
Totaal : |
13 790.045,60 € |
B.T.W. 21% |
2 895.909,58 € |
|
_______________ |
Totaal incl. btw : |
16 685 955.18 € |
Overwegende dat het totaal financieringsbedrag (incl. nog te verwachten verrekeningen, erelonen, prijsherzieningen en onvoorziene kosten, projectbeheer en kosten alternatieve financiering, varia en BTW) door Belfius Bank op 28 oktober 2022 geraamd wordt op 14.411.142,03 euro excl. BTW of 17.437.481,86 euro incl. BTW.
Overwegende dat de meeruitgave (wijzigingen aan de opdracht nr. 10) ten bedrage van 16.560,17 euro netto of 20.037,81 euro incl. BTW ter goedkeuring dient voorgelegd te worden aan de eerstvolgende gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 07 november 2022, houdende : “Politiezone Zaventem – Zaventem – Bouw en onderhoud nieuw politiekantoor dmv DBM-opdracht – Goedkeuring bevel tot wijziging aan de opdracht nr. 10 – Goedkeuring meeruitgave – Goedkeuring aangepaste raming totaal financieringsbedrag d.d. 28 oktober 2022 (Belfius Bank NV/DBM Politie Zaventem BVBA)”.
Gelet op de wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 29bis en artikel 30;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikel 117, artikel 119, artikel 123, artikel 133 en artikel 133bis;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5, § 3;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid art. 38/1 “ Aanvullende werken, leveringen of diensten”.
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek van de heer Guy Willox om ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van VIEF Zaventem (voorheen Liberale Bond van Gepensioneerden), een éénmalige tussenkomst.
De gemeenteraad besluit om ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van VIEF Zaventem een éénmalige tussenkomst te verlenen.
Overwegende dat deze diensten kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die de Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek “Aankoop, huur en onderhoud van kantoorplanten” met nummer 2021/HFB/OP/82195 met de ondernemer Aquarella nv, Haenhoutstraat 147 te 9070 Destelbergen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Interieurbeplanting (kantoorplanten) 2023 - 2025 Gemeente Zaventem & AGB - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid” wordt geraamd op € 27.124,30 excl. btw of € 32.820,41 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Aquarella nv, KBO nr. 424013922, Haenhoutstraat 147 te 9070 Destelbergen tegen de voorwaarden van de raamovereenkomst die de Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek ‘Aankoop, huur en onderhoud van kantoorplanten’ met nummer 2021/HFB/OP/82195 met de ondernemer Aquarella nv, Haenhoutstraat 147 te 9070 Destelbergen;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Interieurbeplanting (kantoorplanten) 2023 - 2025 Gemeente Zaventem & AGB - instap in raamcontract van Vlaamse Overheid - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden
Overwegende dat een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale door gebruik te maken van een door de aankoopcentrale gesloten raamovereenkomst overeenkomstig artikel 47, §2, eerste lid van de wet vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Overwegende dat IGEMO een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” heeft gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen - GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden.
Overwegende dat IGEMO optreedt voor diverse lokale besturen als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Overwegende dat op 28 januari 2022 de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund heeft aan diverse partijen in functie van de percelen. Het volledige gunningsverslag is ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info.
Overwegende dat de opdracht werd gesloten op 19 april 2022.
Overwegende dat de gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
Overwegende dat de Vlaamse Streekintercommunales, gestuurd door IGEMO optreedt als aankoopcentrale voor de aankoop van 100 % elektrische wagens, gegund aan:
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamakkoord van de Vlaamse Streekintercommunales, gestuurd door IGEMO, op basis van het bestek met nummer GUBES2100005 met de ondernemer GARAGE VANDENDRIESCH, Mechelse Steenweg 52 te 1970 Wezembeek-Oppem;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan GARAGE VANDENDRIESCH, KBO nr. 543502678, Mechelse Steenweg 52 te 1970 Wezembeek-Oppemtegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 14 november 2022, punt CBS/2022/3141, houdende : “Instap in het Raamakkoord 'aankoopcentrale duurzame voertuigen' voor de aankoop van 4 wagens 100% elektrisch voor onze Technische Dienst' van Vlaamse Streekintercommunales, gestuurd door IGEMO - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden;
Instap in het Raamakkoord 'aankoopcentrale duurzame voertuigen' voor de aankoop van 4 wagens 100% elektrisch voor onze Technische Dienst' van Vlaamse Streekintercommunales, gestuurd door IGEMO - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden - CAD/2022/723/MAG/1631
Gelet op het feit dat de stad/gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de goedkeuring door de stad/gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat in deze budgetwijziging hoofdzakelijk de verwerking van het boni van de rekening 2021 verwerkt wordt;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het KB van 5/9/01 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie inzonderheid titel II "de begroting" - hoofdstuk III "de begrotingswijzigingen"; Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 61 van 8/12/2021 houdende de onderrichtingen met betrekking tot het opstellen van de politiebegroting en begrotingswijzigingen in 2022;
Verwijzend naar Collegebesluit met ref. 2022/115 en het Gemeenteraadsbesluit met ref. 2022/024 vraagt OVAM om bijkomende aanstelling van volgende nieuwe gewestelijke handhavers
Gert Holderbeke
Selene Bens
Wim Cox
Frederick Junior Walumona
Yolande Hauwaert
Christian Dokens
Christophe Roberti
Nemo Brailly
Dideke Devos
David Jordens
Peeters Robie
Gheldof Emmanuel
Dirks Carmen
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 26/10/2022 met betrekking tot de definitieve vaststelling van de rekening 2021 van de politiezone met 1 enkele opmerking;
Gelet op de rekening 2021 van de politiezone, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26/09/2022 en ingediend bij de toezichthoudende overheid op 18/10/2022;
Gelet op de wet van 7/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus (WGP), voornamelijk artikel 34 en de artikelen 77 tot 80;
Gelet op het KB van 5/9/2001 houdende het ARPC, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72;
In het kader van de vijfde mobiliteitscyclus van 2022 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 18 november 2022;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2022 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vijfde mobiliteitscyclus van 2022:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Twee betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Teamcoördinator Sociale Recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Een betrekkingen van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het administratief- en logistiek kader:
Eén betrekking van CALOG niveau C “onthaalmedewerker”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de vierde mobiliteitscyclus 2022 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de vijfde cyclus 2022 tegen uiterlijk 18 november 2022 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de vijfde cyclus 2022 (09/12/2022) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de vijfde mobiliteitscyclus 2022;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Verschillende betrekkingen worden bij mobiliteit (vijfde cyclus 2022) vacant verklaard in de politiezone Zaventem.
Gelet dat de oorlog in Oekraïne een grote stroom oorlogsvluchtelingen veroorzaakt in Europa; gelet dat de vluchtelingen in België het bijzonder statuut "Tijdelijk Ontheemden" krijgen;
Gelet dat de voormalige pastoriewoning gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Kleine Kerkstraat 15 thans leeg staat en tijdelijk ter beschikking kan worden gesteld aan tijdelijk ontheemden uit Oekraïne;
Gelet op het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de verschillende besluiten hieromtrent van de Vlaamse Regering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022 waarbij een kader werd afgesproken omtrent de maandelijkse huurprijs die kan aangerekend worden aan Oekraïense ontheemden van zodra zij een inkomen (equivalent leefloon of arbeidsinkomen) verwerven (tevens van toepassing op mogelijk ter beschikking gestelde kamers in erkende woonzorgvoorzieningen):
* als er wordt geopteerd om te werken inclusief huurlasten: dan zal de maandelijkse huurprijs voor een zelfstandige woning, inclusief huurlasten, 40% van het inkomen bedragen; voor een kamer worden de bedragen gehalveerd;
* als er wordt geopteerd om te werken exclusief huurlasten: dan zal de maandelijkse huurprijs voor een zelfstandige woning, exclusief huurlasten, 30% van het inkomen bedragen; voor een kamer worden de bedragen gehalveerd;
Gelet dat deze huurprijsregulering geldig voor de SHM's, SVK's of woonmaatschappijen tevens richtinggevend is voor de lokale besturen en anderen; dat dit in de bijlage in concreto wordt uitgewerkt; dat hiermee een redelijke huurprijs wordt beoogd;
Gelet dat voor de voormalige pastoriewoning geen EPC beschikbaar is zodat voor een verblijf in de pastoriewoning geen modelhuurovereenkomst kan worden uitgewerkt doch wel voorgesteld wordt een modelverblijfsovereenkomst te hanteren, zoals toegepast wordt bij een noodwoning;
Gelet dat voor een verblijf in de voormalige pastoriewoning een verblijfsbijdrage per dag zal worden betaald inclusief kosten en lasten, hetzij het verbruik van water, elektriciteit en gas; dat de pastoriewoning maximum 12 personen, hetzij 6 personen op de gelijkvloers en 6 personen (d.w.z. specifiek een gezin met 6 personen) op de eerste verdieping kan huisvesten;
Gelet dat de voorgestelde tarieven hetzij voor een persoon met gezinslast € 9,87 per dag per kamer met een maximumbedrag van € 19,70 per dag bedragen; voor een samenwonende € 4,87 per dag per kamer en voor een alleenstaande € 7,30 per dag per kamer;
Gelet dat aan vluchtelingen die een kamer in de pastorie zullen delen, per persoon € 4,87 per dag zal worden aangerekend en bijgevolg als samenwonende zullen worden beschouwd; dit tarief zal ook worden toegepast indien een vluchteling de pastoriewoning alleen zal betrekken vermits de andere slaapplekken ook daarna kunnen worden ingevuld;
Gelet dat een waarborg gelijk aan 3 maanden gebruikersvergoeding zal worden gevraagd gezien er meubels door de gemeente zijn voorzien en er herstellingen door gemeente dienen te worden gedaan; dat deze waarborg kan worden gesteld via het OCMW door middel van een bankwaarborg;
Gelet dat deze waarborg in schijven kan worden terugbetaald aan het OCMW; dat het bedrag van deze schijven afhankelijk is van de financiële situatie van de cliënt; dat de vluchteling op het einde van de gebruikersovereenkomst dan over een bedrag zal beschikken dat zinvol is om een huurwaarborg / meubels of een eerste maand huur te betalen voor de nieuwe woonst;
Gelet dat de verantwoordelijke van de afdeling gebouwen bevestigt dat de pastoriewoning gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Kleine Kerkstraat 15, thans in orde is qua brandbeveiliging en uitrusting en voldoet aan de afwijkende minimale woningkwaliteitsnormen specifiek voor het huisvesten van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, zodat deze woning tijdelijk kan in gebruik worden genomen door vluchtelingen uit Oekraïne middels verblijfsovereenkomsten;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 26 september 2022 waarbij werd akkoord gegaan met de tijdelijke ter beschikking stelling van de voormalige pastoriewoning gelegen Sint-Stevens-Woluwe, Kleine Kerkstraat 15, aan tijdelijk ontheemden uit Oekraïne en met de in bijlage opgegeven modelverblijfsovereenkomst tussen de gemeente Zaventem en tijdelijk ontheemde uit Oekraïne, gebruiker, met het oog op tijdelijke huisvesting van maximum 12 personen, hetzij 6 personen op de gelijkvloers en 6 personen op de eerste verdieping;
Gelet op diezelfde beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 26 september 2022 waarbij werd ingestemd dat de betreffende verblijfsovereenkomsten worden gesloten volgens de richtlijnen opgenomen in het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022 waarbij een kader werd afgesproken omtrent de maandelijkse huurprijs die kan aangerekend worden aan Oekraïense ontheemden van zodra zij een inkomen (equivalent leefloon of arbeidsinkomen) verwerven, tevens van toepassing op mogelijk ter beschikking gestelde kamers in erkende woonzorgvoorzieningen; dat deze huurprijzen richtinggevend zijn voor de aanrekening van de maandelijkse verblijfsbijdrage in de verblijfsovereenkomsten met de vluchtelingen uit Oekraïne en zullen worden toegepast met bovenvermelde gemaakte overwegingen;
Gelet op de machtiging gegeven door zelfde College van Burgemeester en Schepenen aan de coördinator specifiek aangesteld voor de problematiek inzake Oekraïne, hetzij Lana Mus, om de verblijfsovereenkomsten in concreto uit te werken (identiteit gebruiker / termijn / concrete verblijfsbijdrage volgens bovengenoemde regelgeving en overwegingen) en aan de Burgemeester en Algemeen Directeur om de verblijfsovereenkomsten namens de gemeente te ondertekenen;
Gelet op het visum van de financieel directeur met nummer 2022 0389;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de tijdelijke ter beschikking stelling van de voormalige pastoriewoning gelegen te 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Kleine Kerkstraat 15, aan tijdelijk ontheemden uit Oekraïne en met de in bijlage opgegeven modelverblijfsovereenkomst tussen de gemeente Zaventem en tijdelijk ontheemde uit Oekraïne, gebruiker, met het oog op tijdelijke huisvesting van maximum 12 personen, hetzij 6 personen op de gelijkvloers en 6 personen (d.w.z. specifiek een gezin met 6 personen) op de eerste verdieping. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stemt tevens in dat de betreffende verblijfsovereenkomsten worden gesloten volgens de richtlijnen opgenomen in het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt tevens de gegeven machtiging door het College van Burgemeester en Schepenen en geeft bijgevolg aan de coördinator specifiek aangesteld voor de problematiek inzake Oekraïne, de machtiging om de verblijfsovereenkomsten in concreto uit te werken (identiteit gebruiker / termijn / concrete verblijfsbijdrage volgens bovengenoemde regelgeving en overwegingen) en aan de Burgemeester en Algemeen Directeur om de verblijfsovereenkomsten namens de gemeente te ondertekenen.
Het sectoraal akkoord dat federaal minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden op 28 januari 2022 sloot met de politievakbonden is het eerste sectoraal akkoord sinds de politiehervorming. Na 20 jaar stilstand hebben de minister en de premier vooruitgang weten te boeken. Het gaat om de eerste lineaire loonsverhoging sinds de politiehervorming. In die zin kan gesproken worden van een historisch akkoord.
De taken van de politie zijn de afgelopen 20 jaar complexer geworden. Een structurele loonsverhoging is dan ook zeer gerechtvaardigd.
In de gemeente Zaventem investeert het bestuur volop in haar politiezone en dit zowel op vlak van infrastructuur als personeel. Het nieuwe politiecommissariaat is ‘state of the art’ op het vlak van bouwtechnieken en uitrusting. Ook voor het rollend materieel wordt ingezet op moderne voertuigen, die maximaal emissieloos zijn. Met betrekking tot het personeel werd een uitgebreid personeelsplan goedgekeurd en worden jaarlijks de nodige budgetten ingeschreven.
Overwegende
12 maatregelen kwalitatief luik sectoraal akkoord GPI
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2022 om 22:50.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter