De voorzitter opent de zitting op 30/03/2020 om 19:30.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 17 februari 2020.
De huidige aanpassing van de personeelsformatie van de gemeente en het OCMW betreft in hoofdzaak een in overeenstemming brengen met de huidige bezetting en realiteit ten gevolge van een aantal wijzigingen die zich sinds het tijdstip van de goedkeuring van de vorige personeelsformatie (Raad 6 december 2016) hebben voorgedaan:
Daarenboven werden de ondersteunende diensten (financiële dienst, personeelsdienst, technische dienst) van beide rechtspersonen sedert 1 januari 2020 geïntegreerd. Ook deze wijziging werd uitgetekend in het nieuwe organogram.
Tenslotte werd, in het kader van het meerjarenplan/budgetbespreking, eind 2019 door verschillende diensten de vraag gesteld naar extra personeel. Het College van Burgemeester en Schepenen en Vast Bureau hebben zich hier toen over uitgesproken. Bijgevolg diende de personeelsformatie aangepast te worden voor die diensten waar het akkoord werd bekomen om inderdaad extra personeel aan te werven.
Tijdens de zitting van het College van Burgemeester en Schepenen en Vast Bureau van 10 februari 2019 werden nog volgende aanpassingen doorgevoerd, dewelke werden aangepast in het organogram alvorens voor te leggen aan de syndicale organisaties:
- bijkomende aanwerving van een administratief medewerker (C1-C3) voor het WZC Trappeniers met een contract van bepaalde duur voor 1 jaar (niet gebudgetteerd)
- aanpassing van de halftijdse contractuele functie van animator (C1-C3) naar een deeltijdse (26,6/38) animator op hoger niveau (B1-B3), dit om te voldoen aan de wettelijke erkennings- en financieringsnormen (niet gebudgetteerd)
Op 26 februari 2019 vond een vergadering plaats met de syndicale organisaties, cfr positief advies in bijlage.
De geïntegreerde personeelsformatie is aldus een zo correct mogelijke weergave van de huidige personeelsbezetting. Dit document zal dienen als basis om verder te werken aan onze interne organisatie (globaal en op afdelings-dienstniveau). In het najaar zou dit dan moeten uitmonden in een vernieuwd organogram, in functie van de verdere integratie van gemeente en OCMW en professionalisering van de organisatie.
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 december2016 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van het OCMW Zaventem;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 november 2019 houdende de goedkeuring van de aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW personeel;
Overwegende de negatieve interesten die momenteel door onze banken worden toegepast voor zowel debet- als credit-saldo's op onze zichtrekeningen.
Overwegende dat er omwille van de cashpool geen middelen worden overgedragen die op kasbasis niet nodig zijn.
De voorzitter sluit de zitting op 30/03/2020 om 21:00.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter