Terug
Gepubliceerd op 27/04/2021

Notulen  De Raad

ma 29/03/2021 - 20:30 Polyvalente zaal CC De Factorij
Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
Ingrid Holemans, Burgemeester
Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
Wim Debruyn, Algemeen Directeur

De voorzitter opent de zitting op 29/03/2021 om 21:30.

  • Openbaar

    • -01- Algemeen beleid en coördinatie administratie Gemeente en OCMW

      • Besluit

        • Opening vergadering.

        • Goedkeuring notulen en audioverslag van de vergadering d.d. 01 maart 2021.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 01 maart 2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        • Toetreding OCMW Zaventem tot aankoopcentrale TMVS Creat (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services) - uitbreiding (voor OCMW) dossier 1459 waarbij de Gemeente Zaventem reeds is toegetreden op 22/06/2020

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          • Overwegende het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
          • Overwegende het feit dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;
          • Overwegende het aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
          • Overwegende het feit dat de dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;
          • Overwegende dat uit voornoemd dossier voldoende blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;
          • Overwegende de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
          • Overwegende het toetredingsdossier in bijlage;
          • Overwegende dat de deelname als TMVS-deelnemer zich concretiseert middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan en waar het aantal aandelen dat aangekocht moet worden, gebaseerd is op het aantal inwoners. het daarbij nodig om 1 A-aandeel per volledig 5000 inwoners aan te kopen. De nominale waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ te worden volstort. Dit is een eenmalige kost, geen jaarlijks terugkerende kost.
          • Overwegende het feit dat TMVS onderhevig is aan het decreet Lokaal Bestuur. Dat decreet schrijft voor dat enkel aan deelnemers mag worden gefactureerd. Dit houdt in dat indien het OCMW en/of het AGB,  via de gemeente/stad gebruik wil maken van het CREAT service centrum de facturen (eventueel per kostenplaats) zullen gestuurd worden naar de gemeente/stad.
          • Overwegende het feit dat het OCMW Zaventem toch rechtstreeks wenst te worden gefactureerd, daarom dienen ze apart toe te treden tot TMVS. Het aantal aandelen dat een OCMW dient aan te kopen om deelnemer te worden ligt vast op 5 (ook voor 1/4de te volstorten). Dit aantal aandelen geldt voor alle “klanten zonder inwoners” die wensen toe te treden tot TMVS.

           

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;

           Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

           Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 84, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;

          Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28/05/2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;

          Gelet op de beslissing van het Vast Bureau van 8 februari 2021 “Goedkeuring toetreding tot aankoopcentrale TMVS Creat”.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Toetreding OCMW Zaventem tot aankoopcentrale TMVS Creat (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services) - uitbreiding (voor OCMW) dossier 1459 waarbij de Gemeente Zaventem reeds is toegetreden op 22/06/2020

        • Aanmaak en leveren elektronische ecocheques voor gemeente- en OCMW personeel voor de periode van 01/03/2021 tot en met 31/03/2024 - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden - CAD/2020/612/PERS/CAD/1486

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          Overwegende dat deze diensten kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek met nummer 2019/HFB/OP/59092 met de ondernemer Edenred Belgium NV, Herrmann-Debrouxlaan 54 te 1160 Oudergem;

           

          Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aanmaak en leveren elektronische ecocheques voor gemeente- en OCMW personeel voor de periode van 01/01/2021 tot en met 30/06/2024” wordt geraamd op

          1)      Dienstverlening (prestatievergoeding) (€ 0.50 % op de waarde van de ecocheque) verschuldigd voor het aanmaken, verdelen, bheren van de elektronische ecocheque. Raming €1936.00 incl 21 % btw (2.000 ecocheques of 500/jaar * € 160/ cheque *0.5 % = € 1.600 excl. btw of €1.936 incl. btw voor 4 jaar of  € 484 incl. btw /jaar)

          2)      Waarde echocheques 2.000 voor 4 jaar (of 500/jaar) x € 160 per cheque incl. btw (0 % btw). Effectieve waarde van de maaltijdcheques over 4 jaar = € 320.000 of € 80.000/jaar.

           

          Overwegende dat de ontwerper voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Edenred Belgium NV, KBO nr. 407034269, Herrmann-Debrouxlaan 54 te 1160 Oudergem tegen de voorwaarden van de raamovereenkomst die Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek met nummer 2019/HFB/OP/59092 met de ondernemer Edenred Belgium NV, Herrmann-Debrouxlaan 54 te 1160 Oudergem

           

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden; 

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Aanmaak en leveren elektronische ecocheques voor gemeente- en OCMW personeel voor de periode van 01/03/2021 tot en met 31/03/2024 - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarde.

    • -04- Algemene leiding administratieve personeelsaangelegenheden

      • Besluit

        • Toekenning vaccinatieverlof

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          Gelet op de COVID-19-pandemie;

           

          Gelet op de huidige maatregelen van de (federale) overheid om de pandemie onder controle te krijgen;

           

          Overwegende dat de ministerraad van 12.02.2021 op voorstel van minister van Werk Pierre-Yves Dermagne een voorontwerp van wet heeft goedgekeurd over de toekenning van een recht op klein verlet voor werknemers met het oog op het toegediend krijgen van een vaccin ter bescherming tegen het coronavirus;

           

          Overwegende dat deze wet niet van toepassing zal zijn op het statutair personeel;

           

          Overwegende dat voorgesteld wordt om al het personeel vaccinatieverlof toe te kennen onder de vorm van dienstvrijstelling overeenkomstig dezelfde modaliteiten zoals voorzien in de toekomstige wet over de toekenning van een recht op klein verlet voor werknemers met het oog op het toegediend krijgen van een vaccin ter bescherming tegen het coronavirus;

           

          Overwegende dat het bestuur evenwel op basis van bovenvermeld artikel BVR RPR beslist of dienstvrijstelling wordt toegekend;

           

          Gelet op de onderhandelingen die ter zake gevoerd werden in het Bijzonder Onderhandelingscomité van 17 maart 2021;

           

          Gelet op de beslissing van het Vast Bureau van 15 maart 2021 houdende het principieel akkoord tot toekennen van vaccinatieverlof aan personeelsleden van het OCMW;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel en houdende minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, meer bepaald artikel 218, tweede lid, BVR RPR dat in de mogelijkheid voorziet om via de raad bijkomende dienstvrijstellingen te regelen;

           

          Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Akkoord toekenning vaccinatieverlof OCMW-personeel onder de vorm van dienstvrijstelling overeenkomstig dezelfde modaliteiten zoals voorzien in de toekomstige wet over de toekenning van een recht op klein verlet voor werknemers met het oog op het toegediend krijgen van een vaccin ter bescherming tegen het coronavirus

    • -06- Rechtsgedingen - Verzekeringen

      • Besluit

        • Kaderovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering - aansluiten voorstel GSD

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          De Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst biedt de provinciale en plaatselijke besturen een raamovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21, 5' van de wet van 18 maart 2016.

          De huidige overeenkomst met AG INSURANCE, afgesloten voor 4 jaar, loopt af op 31.12.2021.

          Bijgevolg schrijft de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst een nieuwe overheidsopdracht uit in de loop van het 1e semester van 2021.

          Overeenkomstig de reglementering dient de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst in het bestek de besturen vermelden die zullen aansluiten bij de volgende raamovereenkomst van 2022 tot en met 2025.

          De overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen. De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2022 en aflopen op 31 december 2025, dus voor een duur van 4 jaar.

          Als lokaal bestuur kan de gemeente Zaventem gebruik maken van de mogelijkheid om in te tekenen in de raamovereenkomst van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst, waardoor zij is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

          Het behoort in casu tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om te beslissen om beroep te doen op de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst voor afname van de raamovereenkomst inzake een collectieve hospitalisatieverzekering.

          Het is wenselijk dat de gemeente zou aansluiten bij de door de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst aangeboden raamovereenkomst inzake een collectieve hospitalisatieverzekering om volgende redenen:

          • de gemeente moet zelf geen gunningsprocedure voeren om te voldoen aan de verplichtingen inzake de wetgeving overheidsopdrachten wat niet alleen een besparing aan tijd en geld betekent maar ook zorgt voor een juridisch correcte werkwijze
          • de in deze raamovereenkomst voorziene diensten voldoen aan de behoefte van de gemeente
          • de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst beschikt over de nodige know-how of technische expertise inzake een collectieve hospitalisatieverzekering
          • de prijzen zijn door de schaalgrootte van de raamovereenkomst zeer interessant.

          In het bestek van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst dienen de besturen te worden vermeld die zullen aansluiten bij voormelde raamovereenkomst.
          Gezien de uitgaven betreffende een collectieve hospitalisatieverzekering behoren tot het exploitatiebudget is het de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om zich principieel akkoord te verklaren met de aansluiting bij voormelde raamovereenkomst.

          Na sluiting van voormelde overheidsopdracht betreffende de raamovereenkomst zal het college van burgemeester en schepenen gevraagd worden de verbintenis met de opdrachthouder te bekrachtigen.

          • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56, §3
          •  
            • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
            • Wet van 17 juni 2016 overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
            • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
            • Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
            • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen
            • Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen
          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad verklaart zich akkoord om aan te sluiten bij de door de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst aangeboden raamovereenkomst inzake een collectieve hospitalisatieverzekering.

    • -O02- OCMW Bestuur en algemeen beleid

      • Besluit

        • Artikel 17 en 18 van het huishoudelijk reglement van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - aanpassing en toevoeging met betrekking tot vergoedingen.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          Gelet op het huishoudelijk reglement van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst goedgekeurd door het Bijzonder Comité op datum van 12 maart 2019;

          Gelet op de vraag van een comitélid de dato 29 januari 2021 naar mogelijke toekenning van een onkostenvergoeding ten bedrage van 250 € zoals van toepassing bij de gemeente/ocmw-raadsleden, vraag die mondeling op het Bijzonder Comité Sociale Dienst de dato 9 februari 2021 werd medegedeeld;

          Gelet dat immers in artikel 18 van het huishoudelijk reglement van het Bijzonder Comité Sociale Dienst enkel bepaald is dat "specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van lid van het BCSD of voorzitter van het BCSD, worden terugbetaald. Het betreft deelname aan infosessies, vorming, aankoop documentatie. De kosten, vermeld in dit artikel, worden verantwoord met bewijsstukken en prijsvergelijking. Het bestuur betaalt verplaatsingskosten (naar vormingen, infosessies) alleen terug als een onkostenstaat wordt voorgelegd; de Algemeen Directeur beoordeelt of de kosten voldoen aan de voorwaarden vermeld in dit artikel."

          Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld bij besluit van de Raad de dato 28 januari 2019 in het bijzonder artikel 38, §2, §3 en §5 inzake terugbetaling van onkosten van studiedagen of vormingscursussen tot een jaarlijks bedrag van 250,00 €, terugbetaling van bijkomende kosten veroorzaakt door een specifieke gezinssituatie en inzake een éénmalige tussenkomst van 250,00 € voor de aanschaf van tablet of hybride (tablet-laptop) toestel o.m. aan te wenden voor de consultatie van e-notulen tijdens de vergaderingen, som aan te wenden op het jaarlijks bedrag van 250,00 € voorzien voor studiedagen/vormingscursussen gespreid over 2 jaar;

          Gelet op het huishoudelijk reglement van de ocmw-raad vastgesteld bij besluit van de OCMW-Raad de dato 28 januari 2019 in het bijzonder artikel artikel 38, §2 en §3 inzake terugbetaling van onkosten van studiedagen of vormingscursussen en terugbetaling van bijkomende kosten veroorzaakt door een specifieke gezinssituatie;

          Gelet dat de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst ingevolge corona-crisis ook vanop afstand de vergaderingen via laptop/tablet volgen en niet meer op de zetel van het OCMW te Zaventem, Hector Henneaulaan 1 en bijgevolg genoodzaakt zijn gebruik te maken van een laptop/tablet;

          Gelet dat het bijgevolg opportuun is om artikel 18 van het huishoudelijk reglement van het Bijzonder Comité Sociale Dienst te vervangen door de bewoordingen van artikel 38, §2, §3 en §5 van het reglement van de gemeenteraad en dit toegepast op de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, zoals in bijlage uitgewerkt;

          Gelet dat de bijlagen die op het artikel 38, §2, §3 en §5 betrekking hebben en die voor de raadsleden van toepassing zijn, hetzij de gebruiksovereenkomst tablets raadsleden en de aanvraag tot (gedeeltelijke) terugbetaling tablet, ultrabook of hybride met aanvaarding van de gebruiksovereenkomst, eveneens dienen te worden aangepast naar het gebruik door de comitéleden voor de Sociale Dienst;

          Gelet dat van huidige gelegenheid tevens kan worden gebruik gemaakt om de bewoordingen van artikel 17 van het huishoudelijk reglement van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, meer bepaald inzake het presentiegeld BCSD, te veralgemenen door af te stemmen op de bewoordingen van artikel 37, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;

          Gelet dat in artikel 17 van het huishoudelijk reglement van het BCSD het volgende is vermeld: "De leden van het BCSD ontvangen ten laste van het OCMW een presentiegeld voor de aanwezigheid op de vergadering. Dit presentiegeld bedraagt 106,66 € per vergadering. De uitbetaling van de presentiegelden gebeurt per semester";

          Gelet dat dit bedrag van 106,66 € correspondeert met het bedrag vastgelegd voor gemeenteraadscommissies hetzij 62,49 € (x de coëfficiënt 107,20 destijds geldig in 2019); dat dit bedrag thans aan huidige coëfficiënt (1,7410 sedert 1/04/2020) gerekend bijgevolg 108,79 € bedraagt;

          Overwegende dat het bijgevolg gepaster is om artikel 17 om te zetten naar de algemene bewoordingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, waarin wordt bepaald dat het presentiegeld voor gemeenteraadscommissies 62,49 € bedraagt en dat dit bedrag gekoppeld wordt aan de spilindex 138,01;

          Overwegende dat wordt voorgesteld artikel 17 te formuleren als volgt: "Het presentiegeld voor de aanwezigheid op de vergaderingen van het BCSD bedraagt 62,49 € sedert 1 januari 2019. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de spilindex 138,01. De uitbetaling van de presentiegelden gebeurt per semester";

          Gelet op de goedkeuring van het Vast Bureau van 8 maart 2021 met de voorgestelde aanpassingen en toevoegingen aan artikel 17 en 18 van het huishoudelijk reglement Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst;

          Gelet op het gunstig visum van de financieel directeur met volgnummer 2021 0103;

           

          Gelet op artikel 111 van het Decreet Lokaal Bestuur krachtens dewelke het bijzonder comité voor de sociale dienst een huishoudelijk reglement aanneemt bij de aanvang van de zittingsperiode en krachtens dewelke het bijzonder comité voor de sociale dienst op elk moment dit reglement kan wijzigen;

          Gelet op artikel 107 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur waarbij de Vlaamse Regering de grenzen bepaalt waarbinnen de Raad voor Maatschappelijk Welzijn kan bepalen welke specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat kunnen worden terugbetaald;

          Gelet op artikel 35 §1, §2 en §3 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris die de soorten kostenvergoedingen, modaliteiten en toekenningsvoorwaarden vastlegt (afdeling 1);

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Goedkeuring door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van de voorgestelde aanpassingen aan artikel 17 en 18 van het huishoudelijk reglement van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, conform de bewoordingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: meer bepaald artikel 37,§2 (overname van de algemene bewoordingen inzake het presentiegeld voor het BCSD in plaats van een concreet bedrag) en artikel 38, §2, §3 en §5 (overname terugbetaling van onkosten studiedagen of vormingscursussen (§2) aangepast en concreet beperkt tot 250,00 € per jaar / terugbetaling van bijkomende kosten veroorzaakt door een specifieke gezinssituatie (§3) / en een éénmalige tussenkomst van 250,00 € voor de huidige legislatuur voor de aanschaf van tablet of hybride toestel, aan te rekenen op het bedrag vastgelegd in §2 gespreid over 2 jaar (§5)), zoals vastgelegd bij beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019. De leden van het BCSD volgen immers ingevolge corona-crisis ook vanop afstand de vergaderingen van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en dit via eigen laptop/tablet.

          De gebruiksovereenkomst en de aanvraag tot terugbetaling waarnaar thans wordt verwezen in het aangepaste artikel 18 van het huishoudelijk reglement BCSD, zullen worden uitgebreid naar de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

          De bij deze door de Raad goedgekeurde aanpassingen en toevoegingen kunnen vervolgens door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst in haar huishoudelijk reglement worden opgenomen.

        • Aanpassing gebruiksreglement tablets voor raadsleden en leden van het bijzonder comité voor sociale dienst.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          Bij beslissing van de gemeenteraad in zitting 28 januari 2019 werd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd alsook de gebruiksovereenkomst voor tablets als bijlage.

          Door de raad voor maatschappelijk welzijn van heden wordt het huishoudelijk reglement voor het bijzonder comité sociale dienst uitgebreid met de mogelijkheid dat de leden van het BCSD, die geen gemeenteraadslid, ook hun onkosten mogen indienen voor een bedrag tot €250 per jaar, waaronder ook de terugbetaling voor de aanschaf van een  tablet of hybride (tablet-laptop) toestel.

          Bijgevolg dient het bestaande gebruiksreglement aangepast voor de leden van het BCSD

           

           

           

           
          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De raad keurt de aanpassing gebruiksreglement tablets voor raadsleden en leden van het bijzonder comité voor sociale dienst goed.

    • -O04- OCMW Sociale dienst

      • Besluit

        • Mindermobielenvervoer voor het vaccinatiecentrum.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 1 september 2020 inzake de goedkeuring van de omschakeling van het mindermobielenvervoer (MMV) naar mindermobielencentrale (MMC), tevens gebruik makend van de mogelijkheden van Dienst Aangepast Vervoer (DAV), welke nog verder dient te worden uitgewerkt en voorgelegd;

          Gelet dat iedere burger van de gemeente Zaventem dient te worden geholpen teneinde te kunnen ingaan op zijn/haar uitnodiging voor de Covid-vaccinatie, zal de dienst mindermobielenvervoer tijdelijk terug worden opgestart en ingezet worden voor vervoer van en naar het vaccinatiecentrum;

          Gelet dat de thuisdienst wil helpen om de mindermobiele inwoners van Zaventem, die geen mogelijkheid hebben om op zelfstandige basis naar het vaccinatiecentrum te gaan (niet in staat zijn om het openbaar vervoer te nemen of zich niet met een eigen wagen kunnen verplaatsen), te begeleiden zodat de vaccinaties aan huis beperkt kunnen worden tot enkel uitzonderlijke situaties;

          Gelet dat de doelgroep bestaat uit mindermobiele inwoners van de gemeente Zaventem die geen mantelzorgers / sociaal netwerk hebben of hierop geen beroep kunnen doen  voor het vervoer naar het vaccinatiecentrum en bovendien hun beperking in mobiliteit (door ouderdom, ziekte, handicap) kunnen aantonen met een geneeskundig atttest;

          Gelet dat hiervoor een standaarddocument werd uitgewerkt dat werd gecommuniceerd aan de huisartsen van Zaventem en gepubliceerd op de website van de gemeente Zaventem;

          Gelet dat voor de heen- en terugrit samen een vaste kostprijs van 6,00 € zal worden aangerekend;

          Gelet dat het vervoer zal worden uitgevoerd met de wagens van het OCMW die reeds gebruikt werden voor het mindermobielenvervoer voorheen, zijnde een Ford Transit die  uitgerust is met een lift en kan dienen als rolstoelvervoer en een Ford Tourneo Connect met een ruime koffer en lage instap; iedere wagen zal voorzien zijn van een rolstoel zodat de mindermobiele inwoner indien nodig in de rolstoel naar het vaccinatiecentrum kan gebracht worden door de begeleider;

          Gelet dat er door de gezegde wagens kan geparkeerd worden op de CD plaats (P25) voorzien aan (en vlakbij) het vaccinatiecentrum,  waardoor er geen bijkomend parkeerticket dient te worden betaald;

          Gelet dat de betreffende wagens bij voorkeur dienen voorzien te zijn van een scherm tussen bestuurders- en passagiersruimte; de wagens worden na elk gebruik tevens ontsmet; zowel de bestuurder, als de begeleider, als de mindermobiele inwoner dienen een chirurgisch mondmasker te dragen;

          Gelet dat voor iedere wagen beroep zal worden gedaan op een chauffeur en een begeleider die de mindermobiele zal begeleiden gedurende het ganse traject;

          Gelet dat hiervoor een oproep werd gedaan naar vrijwilligers; dat de technische dienst van de gemeente en ocmw tevens liet weten een aantal personeelsleden hiervoor te kunnen inschakelen;

          Gelet dat de chauffeurs over een rijgeschiktheidsattest dienen te beschikken (vooraleer ze van start kunnen gaan) eventueel nog bij de arbeidsgeneesheer Idewe in orde te brengen;

          Gelet dat zowel de personeelsleden van de technische dienst als de vrijwilligers een document (opgesteld door de DPO) dienen te ondertekenen in kader van de bescherming op de persoonsgegevens van de mindermobiele klanten;

          Gelet dat de vrijwilligers dienen te worden doorgegeven aan de verzekering en een vrijwilligerscontract dienen te ondertekenen; dat de medewerkers van de gemeente en de vrijwilligers voorafgaandelijk zullen worden gevaccineerd, inzoverre zij dit zelf ook wensen;

          Gelet dat van het mindermobielenvervoer enkel zal kunnen gebruik gemaakt worden als de vaccinatie-afspraak van de klant ten vroegste om 9u en ten laatste om 15u doorgaat vermits de medewerkers van de thuisdienst die dit gaan coördineren, aanwezig zijn van 8u tot 16u (diit wil zeggen dat de administratie van de thuisdienst telkens pas de sleutel van de wagen en eventuele briefing kunnen geven aan de chauffeur om 8u, waarna de chauffeur kan vertrekken naar het thuisadres van de mindermobiele klant; de chauffeur dient bij voorkeur om 16uur de sleutel van de wagen terug in te leveren. Indien tijdens het vervoer iets misloopt is het belangrijk dat de chauffeur de thuisdienst kan bereiken);

          Gelet dat de vrijwiiligers zullen worden vergoed overeenkomstig het principe van de vastgelegde vrijwilligersvergoeding van 35,41 € /dag (d.w.z. per gepresteerde shift van minstens 4 uur ontvangt de vrijwilliger een vergoeding van 20 € met een maximum van 35,41 € per dag) - overeenkomstig de regeling van toepassing voor het vaccinatiecentrum; nadere uitwerking nodig door de personeelsdienst voor de specifieke regeling;

          Gelet dat de vrijwilligers pas vergoed worden na het presteren van 40uur, dit komt overeen met 10x een shift van 4uur, zoals vrijwilligers vaccinatiecentrum;

          Gelet op de goedkeuring van het Vast Bureau op 15 maart 2021 van de bovenstaande regeling;

          Gelet op het gunstig advies van de Financieel Directeur onder volgnummer 2021 234;

           

           

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord dat het Mindermobielenvervoer, in afwachting van de opstart van de Mindermobielencentrale, tijdelijk terug wordt opgestart met het oog op het organiseren van het vervoer naar en van het vaccinatiecentrum. De doelgroep van het "Mindermobielenvervoer voor het vaccinatiecentrum" bestaat uit mindermobiele inwoners van de gemeente Zaventem die geen mantelzorgers / sociaal netwerk hebben of hierop geen beroep kunnen doen voor het vervoer naar het vaccinatiecentrum en bovendien hun beperking in mobiliteit (door ouderdom, ziekte, handicap) kunnen aantonen met een geneeskundig attest (modelformulier op website van de gemeente Zaventem). Voor de heen- en terugrit samen zal een vaste kostprijs van 6,00 € worden aangerekend. Medewerkers van de technische dienst alsook vrijwilligers zullen als chauffeur of begeleider worden ingeschakeld. De vrijwillige chauffeur en begeleider zullen een vrijwilligersvergoeding van 35,41 € / dag ontvangen d.w.z. per gepresteerde shift van minstens 4u ontvangt de vrijwilliger een vergoeding van 20,00 € met een maximum van 35,41 € / dag.

    • -O09- OCMW Mededelingen en vragen

      • Besluit

        • Varia.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur

De voorzitter sluit de zitting op 29/03/2021 om 21:45.

Namens De Raad,

Wim Debruyn
Algemeen Directeur

Natalie Miseur
Voorzitter