De voorzitter opent de zitting op 24/10/2022 om 20:45.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 26 september 2022.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 26 september 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv:
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022 om 14:30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 oktober 2021 waarbij de heer D. PHILIPS, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
en bevestiging van de mandaten.
Gelet op het huishoudelijk reglement gemeenteraad, goedgekeurd in de Raad van 28 januari 2019.
Overwegende dat de bepalingen omtrent de "wijze van stemmen" bijgewerkt moeten worden met een mogelijkheid om een stemming per fractie te houden.
In art. 28 zal een derde paragraaf toegevoegd worden met volgende vermelding :
§3 Als mondelingen stemming wordt eveneens beschouwd :
- de algemene goedkeuring nadat de voorzitter uitdrukkelijk gevraagd heeft of een unaniem akkoord kan genotuleerd worden.
- de mededeling door de fractievoorzitter van de stemkeuze vanwege zijn/haar volledige fractie (ja / neen of onthouding)
Enig artikel :
De raad keurt de aanpassing van het huishoudelijk reglement inzake de wijze van stemmen goed.
Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2019 inzake lokaal sociaal beleid;
Gelet dat dit besluit verdere invulling geeft aan de functies en werkingsprincipes van het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO);
Gelet dat lokale besturen in dit kader de opdracht hebben een maximale toegang tot de grondrechten te verzekeren zodat mensen een menswaardig bestaan kunnen leiden;
Gelet dat het decreet kaders, standaarden en randvoorwaarden creëert die de lokale besturen kunnen helpen om de doelstellingen van het lokaal sociaal beleid te verwezenlijken en dat de doelstellingen worden geformuleerd op 3 niveaus hetzij op strategisch, op tactisch en op operationeel niveau;
Gelet dat het lokaal bestuur verantwoordelijk is voor de realisatie van het Sociaal Huis als herkenbaar lokaal aanspreekpunt; vanuit het Sociaal Huis dient het lokaal bestuur een samenwerkingsverband GBO uit te bouwen dat prioritair gericht is op het verhogen van de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de lokale sociale hulp- en dienstverlening en de aanpak van onderbescherming;
Gelet dat GBO een samenwerkingsverband is tussen minimaal het OCMW, het centrum voor algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten voor maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW); dat niet wordt gestreefd naar een nieuwe aparte entiteit maar naar een geïntegreerde aanpak op vlak van het onthaal van cliënten; door het delen van expertise en het inbedden van een blijvende verbinding tussen de 3 actoren wensen we mensen zonder omwegen bij de juiste hulp te krijgen in het welzijnslandschap; GBO-actoren vervullen tevens een signaalfunctie ten aanzien van achterliggende organisaties en overheid;
Gelet dat de partners van het samenwerkingsverband GBO Eerstelijnszone Druivenstreek zijnde het CAW Halle-Vilvoorde, Dienst Maatschappelijk Werk van de ziekenfondsen actief op het grondgebied, vertegenwoordigd door het intermutualistisch samenwerkingsverband van de DMW's, OCMW Overijse,
OCMW Hoeilaart, OCMW Tervuren, OCMW Wezembeek-Oppem, Gemeente en OCMW Kraainem en OCMW Zaventem kiezen om gezamenlijk te werken rond de doelgroep alleenstaande ouders in het werkingsgebied van de ELZ Druivenstreek; dat meerdere knelpunten worden opgemerkt die de sociale grondrechten van alleenstaande ouders in het gedrang brengen;
Gelet dat het doel van het samenwerkingsverband GBO ELZ Druivenstreek is om meer mensen op ons grondgebied toegekend te krijgen door de doorstroom beter op elkaar af te stemmen, ook op zoek te gaan naar mensen die we niet bereiken alsook aanklampend te werken met de zorgmijders;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 20 december 2021 waarbij akkoord werd gegaan met de uitrol van het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Eerstelijnszone Druivenstreek zijnde het CAW Halle-Vilvoorde, Dienst Maatschappelijk Werk van de ziekenfondsen actief op het grondgebied, vertegenwoordigd door het intermutualistisch samenwerkingsverband van de DMW's, OCMW Overijse, OCMW Hoeilaart, OCMW Tervuren, OCMW Wezembeek-Oppem, Gemeente en OCMW Kraainem en OCMW Zaventem; in dit samenwerkingsverband wordt er gekozen om gezamenlijk te werken rond de doelgroep alleenstaande ouders in het werkingsgebied van de ELZ Druivenstreek; tevens werd er akkoord verleend met het indienen van het samenwerkingsverband waarin de visie, doelstelling en kader-ontwikkeling werden geformuleerd als subsidiedossier;
Gelet tevens op het akkoord van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn met de engagementsverklaring alsook met de koppeling van de deelrapportagecode WVG200/2 in de BBC aan de actie 000059 "Het faciliteren van de ontwikkeling van een Geïntegreerd Breed Onthaal voor de realisatie van een toegankelijk Sociale hulp- en dienstverlening en bescherming bij de bevolking" onder het actieplan "Vorm geven aan het Lokaal Sociaal Beleid als regisseur van het lokale welzijnsbeleid".
Gelet dat het GBO ELZ Druivenstreek na goedkeuring van het ingediende dossier een subsidie ontvangen heeft van € 50.000 via de penhouder van het GBO ELZ, hetzij het OCMW Overijse;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 10 oktober 2022 waarbij kennis werd genomen van en tevens goedkeuring werd gegeven aan het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Halle-Vilvoorde vzw en het OCMW Overijse in functie van het Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Druivenstreek;
Kennisname van de samenwerkingsovereenkomst tussen het CAW Halle-Vilvoorde vzw en het OCMW Overijse (penhouder) in functie van het Samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) in de Eerstelijnszone Druivenstreek, op basis van de engagementsverklaring tussen CAW Halle-Vilvoorde, Dienst Maatschappelijk Werk van de Ziekenfondsen actief op het grondgebied, vertegenwoordigd door het intermutualistisch samenwerkingsverband van de DMW's, OCMW Overijse, OCMW Hoeilaart, OCMW Tervuren, OCMW Wezembeek-Oppem, Gemeente en OCMW Kraainem en het OCMW Zaventem.
Gelet op het Besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap Zorg en Gezondheid de dato 5 oktober 2019 houdende de erkenning voor onbepaalde duur van de
capaciteitsuitbreiding met 31 woongelegenheden (heringebruikname sedert 2 juli 2018 van tijdelijk afgebouwde woongelegenheden ingevolge renovatiewerken in blok B) van het woonzorgcentrum Isidoor Trappeniers te 1930 Zaventem, Hector Henneaulaan 1 en uitgebaat door het OCMW Zaventem en dit met ingang van 2 juli 2019 onder het nummer CE 953 waardoor de totale huisvestingscapaciteit op 97 woongelegenheden WZC werd gebracht (naast de 2 woongelegenheden kort verblijf);
Gelet op het Besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap Zorg en Gezondheid de dato 1 juni 2012 houdende de erkenning voor onbepaalde duur van 2 woongelegenheden bestemd voor het centrum voor kort verblijf met ingang van 1 januari 2012 onder het nummer KCE 953;
Gelet dat woonzorgcentra en centra voor kortverblijf sedert enige tijd worden geconfronteerd met ernstige personele noden door enerzijds de krapte op de arbeidsmarkt inzake zorgpersoneel en door anderzijds de zware impact van de Covid-19-crisis; mede door concurrentie met de ziekenhuissector en een vertraagde uitstroom uit de opleidingen geraakt het personeelskader niet ingevuld;
Gelet dat het bijgevolg ook in het WZC Isidoor Trappeniers moeilijk is om het volledig vereist aantal verpleegkundigen en/of zorgkundigen aan te werven gelet op de totale huisvestingscapaciteit van 97 woongelegenheden WZC en 2 woongelegenheden kort verblijf;
Gelet dat het tekort aan personeel op zijn beurt leidt tot een nog groter personeelstekort;
Gelet dat het WZC Trappeniers, zoals veel voorzieningen, te maken heeft met personeelsuitval en uitstroom ingevolge de te hoge werkdruk en werklast;
Overwegende de hierbij gevoegde nota van Veerle Warreyn van de firma Probis met overzicht van de actuele personeelsbezetting in de zorg alsook met de verwachtingen naar 2024 toe inzake de voorziene pensioneringen van (hoofd)verpleegkundigen en zorgkundigen in 2023 en 2024;
Gelet op de gevolgen van de personeelsbezetting met betrekking tot de blijvende nood aan inzet van interimkrachten waardoor er geen continuïteit in de dienstverlening zal kunnen worden gegarandeerd en dit een hoge belasting geeft aan het vast personeelsbestand; gelet tevens op de kostprijs van de interimtewerkstelling;
Gelet op de gevolgen van de personeelsbezetting voor de financiering; dat de inzet van verpleegkundigen of zorgkundigen bovendien via projectsourcing of projectstaffing expliciet wordt uitgesloten van de basisfinanciering vermits het Agentschap deze vorm van tewerkstelling via een extern bureau niet wenst aan te moedigen maar voorstander is van stabiele multidisciplinaire zorgteams (voor de projectstaffing van zorgkundigen geldt deze uitsluiting normaal gezien met ingang vanaf 1 juli 2021 / voor de projectverpleegkundigen zal de financiering normaal gezien uitgesloten worden vanaf 1 januari 2023 ingevolge bijstelling retroactieve ingang);
Gelet op de nood aan kwaliteitsvolle zorg voor de bewoner;
Gelet op het welbevinden van de medewerkers in de zorg;
Overwegende de voorstellen in de nota van Probis geformuleerd met hun financiële impact;
Gelet op de besluiten van het Vast Bureau van 16 augustus en 3 oktober 2022 waarbij werd geopteerd voor een tijdelijke capaciteitsvermindering met 17 woongelegenheden WZC hetzij de afbouw van de woongelegenheden WZC gelegen op de eerste verdieping van blok B (gaat om woongelegenheden WZC - niet om woongelegenheden kortverblijf die zich immers in blok A bevinden);
Gelet dat in gezegde periode van verminderde capaciteit, tevens de noodzakelijke dakwerken aan blok B zullen opgenomen worden;
Gelet op het visum van de Financieel Directeur van 3 oktober 2022 onder ADV 2022/809;
Gelet op het bijgevoegd formulier van het Agentschap Zorg & Gezondheid voor aanvraag van een voorafgaande vergunning voor een woonzorgcentrum, een centrum voor kortverblijf type 1, een centrum voor dagverzorging, een centrum voor dagopvang als bijkomende erkenning van een dienst voor gezinszorg of een centrum voor herstelverblijf;
Gelet op het bijgevoegd formulier van het Agentschap Zorg & Gezondheid voor aanvraag van de erkenning als woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf type 1, centrum voor dagverzorging of centrum voor herstelverblijf;
Gelet dat voor een tijdelijke capaciteitsvermindering deze voorafgaande vergunning en afbouw van de erkenning aan het Agentschap Zorg & Gezondheid dienen te worden aangevraagd; dat wordt voorgesteld om de voorafgaande vergunning onmiddellijk aan te vragen en de aanvraag voor de afbouw van de erkenning met 17 woongelegenheden van zodra alle 17 woongelegenheden vrij komen te staan;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2020 tot vastlegging van de procedure voor het verlenen van voorafgaande vergunningen en planningsvergunningen voor lokale dienstencentra, centra voor dagopvang van een dienst voor gezinszorg, centra voor dagverzorging, centra voor kortverblijf, entra voor herstelverblijf of woonzorgcentra, en tot bepaling van de elementen van de globale zorgstrategische visie voor deze voorafgaande vergunningen;
Gelet op de Toelichtingsbrief van het Agentschap over het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2020;
Gelet op het ministerieel besluit van 3 november 2011 houdende de precisering voor de ouderenvoorzieningen van de regels met betrekking tot de ontvankelijkheid van een aanvraag voor een voorafgaande vergunning en voor een aanpassing ervan;
Gelet op het ministerieel besluit van 9 december 2009 houdende de vastlegging voor de ouderenvoorzieningen en de centra voor herstelverblijf van de evaluatiecriteria voor de programmatie vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 betreffende de procedures voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;
De Raad neemt kennis van de nota van de firma Probis en gaat akkoord met de voorgestelde tijdelijke capaciteitsvermindering met 17 woongelegenheden WZC, hetzij een tijdelijke afbouw van de woongelegenheden gelegen op de eerste verdieping van blok B in het WZC Isidoor Trappeniers.
De Raad gaat akkoord dat voor deze tijdelijke capaciteitsvermindering de specifieke formulieren voor aanvraag van een voorafgaande vergunning en afbouw erkenning aan het Agentschap Zorg & Gezondheid zullen worden overgemaakt, hetzij de aanvraag voorafgaande vergunning onmiddellijk en de aanvraag voor afbouw van de erkenning met 17 woongelegenheden van zodra die 17 woongelegenheden allen samen vrij komen te staan.
De voorzitter sluit de zitting op 24/10/2022 om 20:55.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter