De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 19:41.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvangen mail voor de uitnodiging van It-punt voor het beheerscomité & stuurgroep d.d. 01 december 2023.
Gelet op de collegebeslissing d.d. 11 maart 2019, punt CBS/2019/735, waarbij mevrouw Hilde Van Craenenbroeck als afgevaardigde werd aangeduid.
Kennisname van de deelname aan het beheerscomité & stuurgroep van It-punt op vrijdag 01 december 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 27 november 2023.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 november 2023 worden goedgekeurd.
De voorzitter deelt mee dat de heer David VAN ERMEN via mail d.d. 28 november 2023 zijn ontslag als gemeenteraadslid indiende, de heer David VAN ERMEN werd verkozen als gemeenteraadslid voor de lijst nr. 6 Open VLD bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;
Uit het proces-verbaal van deze gemeenteraadsverkiezingen blijkt dat als opvolgers voor lijst nr. 6 Open VLD verkozen werden verklaard in de hierna vermelde volgorde :
De heer Willy MOORTGAT komt aldus in aanmerking voor het opengevallen mandaat van gemeenteraadslid;
Onderzoek van de geloofsbrieven
Overeenkomstig artikel 2 van het decreet lokaal bestuur wordt nagegaan of de verkozene opvolger voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en wordt nagekeken of de verkozene opvolger zich al dan niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals opgesomd in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur;
Het onderzoek gebeurt op basis van de door de kandidaat gemeenteraadslid voorgelegde documenten :
De heer Willy MOORTGAT werd als 7e opvolger gekozen op de lijst nr. 6 Open VLD bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;
Uit de voorgelegde stukken blijkt dat de heer Willy MOORTGAT voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat hij zich bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid opgesomd in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer David Van Ermen als raadslid en de aanstelling van de heer Willy Moortgat als nieuw raadslid met ingang van 18 december 2023.
Gelet op het ontslag van gemeenteraadslid de heer David VAN ERMEN en de vervanging als gemeenteraadslid van de heer Willy MOORTGAT, 7de opvolger voor de lijst Open VLD tot einde van deze legislatuur. |
De rangorde wordt aangepast wegens ontslag van een gemeenteraadslid en aanstelling van een nieuw raadslid.
Ingevolge de wijzigingen in samenstelling van de gemeenteraad dient ook de samenstelling van gemeenteraadscommissies aangepast;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur;
Goedkeuring aanpassing van de samenstelling van de gemeenteraadscommissies per 18 december 2023. |
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat Aankoopcentrale Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek met de ondernemer SELECTA Belgium nv, Industrieweg 10 A te 2850 Bornem;
Overwegende dat maximaal gebruik kan worden gemaakt van het uitgebreide aanbod 'fair-trade' koffie, meerbepaald zullen de verschillende soorten worden geprobeerd;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Koffie (huur toestellen en levering) via raamovereenkomst Creat (60 maanden)” wordt geraamd op € 39.962,25 excl. btw of € 48.354,32 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan SELECTA Belgium nv, KBO nr. 0459399027, Industrieweg 10 A te 2850 Bornem tegen het nagerekende offertebedrag van € 35.800,00 excl. btw of € 43.318,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat door de huidige instap in deze raamovereenkomst de verschillende diensten hierop beroep kunnen doen volgens hun noden en budgetten.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 december 2023, punt 43610, houdende : “Koffie (huur toestellen en levering) via raamovereenkomst Creat (60 maanden). Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Koffie (huur toestellen en levering) via raamovereenkomst Creat (60 maanden) - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden
Gelet op het schrijven van Iverlek van 14/11/2023 houdende de volstorting van het aandeel Ak;
Overwegende dat de Buitengewone Algemene vergadering eind 2022 de nodige beslissingen genomen heeft voor de beoogde realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen door Wyre, de zelfstandige dochteronderneming van Fluvius en Telenet;
Overwegende dat deze kapitaalverhoging bedoeld is ter vrijwaring van de rechten van de gemeente Zaventem binnen Wyre;
Overwegende dat de mededingingsprocedure een gunstige afloop heeft gekend en dat Wyre sinds juli operationeel is;
Overwegende dat de gemeente Zaventem verzocht wordt om dit ene aandeel ter waarde van 25 euro namens te onderschrijven en dit overeenkomstig artikel nummer 8 van de statuten van Iverlek;
Overwegende dat Zaventem kan intekenen op een bedrag van 25,00 euro;
In 2002 startte de provincie Vlaams-Brabant met het project burenbemiddeling.
Burenbemiddeling focust zich op het herstel van de communicatie tussen buren om van daaruit verder te zoeken naar een oplossing die voor beiden aanvaardbaar is. Burenbemiddeling vermijdt dat conflicten escaleren, of de politie of vrederechter moeten tussenkomen.
Burenbemiddeling treedt dus niet in de plaats van de politie of het gerecht en komt ook niet tussen wanneer de feiten strafrechtelijk zijn en al behandeld worden door een rechtbank.
Burenbemiddeling wil juist voorkomen dat burenconflicten escaleren en zo bij politie of gerecht terechtkomen.
De bemiddeling houdt in dat er een luisterend oor en onafhankelijke gespreksleiding voor de betreffende buren is.
De bedoeling is dat de ruziënde partijen zelf samen hun conflict oplossen.
Dit alles gebeurt in de regel onder leiding van twee vrijwillige bemiddelaars uit de gemeente, die daarvoor een speciale training hebben gehad.
Deze vorm van bemiddeling focust zich op problemen zoals:
Burenbemiddeling is steeds gratis voor de inwoners van de gemeente die hier een beroep op willen doen.
De provincie Vlaams-Brabant besloot echter om vanaf 2022 niet meer rechtstreeks burenbemiddeling aan te bieden aan burgers van gemeenten waar het lokaal bestuur zelf geen dienstverlening rond burenbemiddeling had opgestart.
De gemeente Zaventem en de lokale politie maakte tot 2022 dus gebruik van deze provinciale dienstverlening, die de vrijwillige bemiddelaars in Zaventem aanstuurde.
Aantal bemiddelingsdossiers:
2020: 24
2021: 23
2022: 14
Sinds 2023 is er geen aanbod inzake burenbemiddeling meer voor de inwoners van Zaventem.
Circa 40 gemeenten in Vlaams-Brabant bieden nu zelf vanuit het lokaal bestuur burenbemiddeling aan.
Gelet op het belang van burenbemiddeling en de toenemende vraag vanuit burgers en de lokale politie is het opportuun om het aanbod van burenbemiddeling opnieuw te voorzien.
De dienst integrale veiligheid en de lokale politie Zaventem wensen samen dit aanbod te realiseren vanaf januari 2024.
Mevr. Jamai Leila (maatschappelijk assistent), tewerkgesteld bij de lokale politie Zaventem, zal de algemene coördinatie en de aansturing van lokale vrijwillige bemiddelaars op zich nemen.
De lokale vrijwillige bemiddelaars dienen het lokaal regelement en de vooropgestelde deontologische code te respecteren (zie bijlagen).
De lokale vrijwillige bemiddelaars krijgen vanuit het bestuur een forfaitaire vergoeding van €15 per gesprek met een maximale vergoeding van €45 euro per dossier (zie bijlage).
Verloop bemiddelingsprocedure:
Intakegesprek buur 1: €15
Intakegesprek buur2: €15
Bemiddelingsgesprek tussen buren: €15
Dit wil in praktijk zeggen dat wanneer buur 2 niet akkoord gaat met een bemiddeling, of buur 2 niet reageert of niet te bereiken is, en er bijgevolg geen bemiddelingsgesprek plaatsvindt, de bemiddelaar een vergoeding ontvangt van €15 voor de gehele inzet.
De gemeente stelde in het verleden gratis een lokaal ter beschikking voor de vrijwillige bemiddelaars voor het afrondend bemiddelingsgesprek te voeren.
De provincie Vlaams-Brabant blijft in de toekomst instaan voor de gratis opleiding van de vrijwillige bemiddelaars en de coördinator.
Op langere termijn zal de burenbemiddeling niet alleen een oplossing helpen vinden voor het bestaande probleem vandaag. Eens het contact met de buur hersteld is, kunnen spanningen of problemen in de toekomst gemakkelijker vermeden worden, want de dagdagelijkse problemen worden opnieuw bespreekbaar.
Op 30/06/2023 vergaderde de stuurgroep van de vaccinatiecentra van de ELZ Druivenstreek voor de verdeling van de resterende budgetten.
Het te verdelen bedrag onder de gemeenten Zaventem, Overijse, Tervuren, Hoeilaart, Kraainem en Wezembeek-Oppem bedraagt 826.262,96 euro.
Er werden 2 mogelijke scenario’s voorgesteld voor de verdeling van dit bedrag (zie bijlage).
De stuurgroep besliste om het batig saldo te verdelen op basis van het aantal gepresteerde uren door de medewerkers van de lokale besturen en niet op basis van het aantal inwoners.
Zaventem was penhoudende gemeente voor het vaccinatiecentrum van de gemeenten: Zaventem, Kraainem en Wezembeek-Oppem.
Dit impliceert dat Zaventem 257.777,86 € krijgt, Kraainem 108.833,16€ en Wezembeek-Oppem 38.456,53 €.
De gemeenteraad keurt de verdeling van de resterende budgetten goed en gaat akkoord met de uitbetaling aan gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem
Het betreft volgende items:
Het bestendigen van eerder goedgekeurde functie Adviseur (A1a-A3a) bij dienst Integrale Veiligheid.
De inkanteling van afdeling Personeel naar dienst personeel binnen afdeling Interne Zaken & Secretariaat, die ook reeds was goedgekeurd.
- Dit heeft als gevolg dat de functie Afdelingshoofd (A4a -A4b) bij Personeel geschrapt wordt en de rol van leidinggevende van de dienst wordt toegevoegd aan het takenpakket van Afdelingshoofd bij Interne Zaken & Secretariaat. Dit is met akkoord van het huidig afdelingshoofd interne zaken, Karen De Maere.
- Dit heeft als tweede gevolg dat de budgetten vrijgekomen van deze schrapping, worden ingezet als Adviseur (A1a-A3a) bij dienst Personeel. Deze zal de expertisetaken opnemen die oorspronkelijk eveneens binnen het takenpakket van het afdelingshoofd Personeel vielen.
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel;
Gelet op de bepalingen van de Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel zoals laatst vastgesteld in zitting van de gemeenteraad d.d. 20 maart 2023;
Gelet op de beslissingen van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 oktober 2023 betreffende de aanpassing van de personeelsformatie van de gemeente en OCMW;
Gelet op de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool met ingang van 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de IGS’en bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar.
Normaal startte de nieuwe beleidsperiode op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027.
IGS Cultuur Noordrand heeft, zoals de meerderheid van de IGS’en bovenlokale cultuur, de vorm van een projectvereniging (PV). Die heeft een looptijd van max 6 jaar.
De PV IGS Cultuur Noordrand loopt af op 31/12/2025. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode voor bovenlokale cultuur moet de looptijd van de PV ook worden verlengd. Zo is het IGS juridisch in orde. Dit is noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder;
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018;
Het voorontwerp van statuten van de projectvereniging Noordrand;
Het voorontwerp van huishoudelijk reglement van de projectvereniging Noordrand;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen 1 april 2019 betreffende de toetreding tot de projectvereniging Noordrand.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 april 2019 betreffende de toetreding tot de projectvereniging Noordrand.
De gemeenteraad gaat akkoord met een verlening van de projectvereniging IGS Cultuurregio Noordrand voor 1 jaar tot en met 31/12/2026.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2023 betreffende de gunningsleidraad nieuw zwembad en sportcomplex Zaventem;
Overwegende de besparingsvoorstellen van de kandidaat inschrijvers;
Overwegende de huidige gunningsleidraad;
Overwegende dat de huidige gunningsleidraad moet worden aangepast, minimaal op basis van de investeringskost;
Overwegende dat beide kandidaten aanpassingen moeten doen om binnen de huidige gunningsleidraad te passen;
Overwegende dat de aanpassingen nodig zijn voor de BAFO fase;
Overwegende dat de 2 kandidaten hebben ingediend;
Overwegende dat de aanpassingen opnieuw moeten worden geagendeerd op de gemeenteraad;
Overwegende dat bepaalde besparingen ook doorwerking kunnen kennen binnen de bijdrage die de clubs dienen te betalen;
Overwegende dat de parking door de gemeente kan worden geëxploiteerd, aangezien de voetbal en tennis eveneens gebruik maken van deze parking. Hierdoor is een gemeentelijke aanpak een logischere keuze;
De gemeenteraad keurt het BAFO-bestek goed, in het bijzonder werden de volgende aanpassingen gedaan:
- De maximale investeringswaarde op te trekken met 10%, hetzij 35,2 miljoen euro;
- De sporthal mag worden verlaagd naar 7 meter vrije binnen hoogte;
- De DOJO wordt aangepast: er moeten 3 oefentatami's kunnen worden geplaatst;
- Het aantal individuele kleedkamers mag worden verlaagd naar 40, waarbij het aantal lockers wordt verlaagd naar 150 stuks;
- De parking moet niet worden aangelegd binnen de pps, maar zal door de gemeente in eigen beheer worden uitgewerkt alsook geëxploiteerd;
- De sportvloer wordt aangepast aan een mixed-elastische vloer Klasse 1;
- Het aantal zitplaatsen per unit in de sporthal dient gemiddeld 75 plaatsen te bedragen, in totaal 225 zitplaatsen;
- Een instructiebad van minimaal 2,4 meter diepte;
- 5% onvoorziene kosten wordt geschrapt (gezien de stagnerende materiaalprijzen in de markt);
- De voorziene inkomsten komende van de sportclubs worden verlaagd naar 50.000 euro.
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op de nodige stappen ter ondernemen om het BAFO bestek, en zijn bijlagen, te publiceren en de uitvoering ervan te bewerkstelligen.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2023070505 (ref. gemeente: 2023/5) van 28 augustus 2023 afgegeven aan mevrouw Marie-Louise Van Craenenbroeck, Tervuursesteenweg 145 te 3078 Kortenberg, voor het terrein gelegen Voskapellelaan 30, 32 en 32A, gekend ten kadaster Zaventem 3de Afdeling, sectie C, nummer 164H3, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een strook grond, gelegen Voskapellelaan 30 (m.n. inneming Lot 6 met een oppervlakte van 46ca volgens Plan van afpaling) aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het Plan van afpaling – Lot 6 van landmeter-expert Joran Van Baelen (LAN 201844), werkzaam bij Landmeetkantoor Topomeasure, gevestigd Leuvensesteenweg 281 te 1910 Kampenhout van 4 september 2023, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als het lot 6, deel van het kadastraal perceel Zaventem 3de Afdeling (Nossegem), sectie C nummer 164H3 met een oppervlakte volgens meting van 46ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het e-mailbericht van 19 september 2023 van de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant, betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand die dient te gebeuren in de Voskapellelaan 30 te Zaventem, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Gelet op de foto’s, genomen van de uitvoering aanleg zone lot 6 op het terrein aan de hand van de richtlijnen van de Technische Dienst, op datum van 16 november 2023;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning de verbreding door grondafstand inhoudt van de Voskapellelaan;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 46ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Overwegende dat, overeenkomstig de opgelegde voorwaarden van de omgevingsvergunning, het hiervoor vermelde lot 6 werd aangelegd en volledig gerealiseerd werd volgens de richtlijnen van de Technische Dienst (zone tussen het bestaande verhard gedeelte en de nieuw te realiseren perceelsgrens);
Overwegende het e-mailbericht van het Diensthoofd Openbaar Domein Wegenis van 16 november 2023, waarbij na nazicht ter plaatse is gebleken dat de werken volledig zijn uitgevoerd en aldus kunnen aanvaard worden;
Overwegende dat de Raad verzocht wordt haar goedkeuring te verlenen aan deze gratis grondafstand via notariële akte;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2023070505 (ref. gemeente: 2023/5) van 28 augustus 2023 voor het terrein gelegen Voskapellelaan 30, 32 en 32A, gekend ten kadaster Zaventem 3de Afdeling, sectie C, nummer 164H3 (deel), inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een strook grond (Lot 6), gelegen langsheen de wegenis Voskapellelaan 30 aan de gemeente, gratis en kosteloos, met een oppervlakte volgens meting van 46ca via notariële akte.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden)” een bestek met nr. CAD/2023/779/TD/1696 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Basisopdracht (Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden)), raming: € 374.720,50 excl. btw of € 453.411,81 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden)), raming: € 374.720,50 excl. btw of € 453.411,81 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden)), raming: € 374.720,50 excl. btw of € 453.411,81 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden)), raming: € 374.720,50 excl. btw of € 453.411,81 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.498.882,00 excl. btw of € 1.813.647.,22incl. 21% btw met een maximaal bestelbedrag gelijk aan € 2.000.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden met 3 stilzwijgende verlengingen;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 4 december 2023, punt 43589, houdende : “Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden). Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Raamovereenkomst voor buitengewoon onderhoud wegen en infrastructuur (KWS-verhardingen en bijhorigheden)
Gelet op het besluit van de deputatie van 14 december 2017 inzake de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst (RMT-RP-PRJ-2018003) tussen de Provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Zaventem m.b.t. de publieke samenwerking voor de opmaak van een studie "stedenbouwkundig onderzoek betreffende Zaventem-Zuid";
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 januari 2018, punt 2018/021, betreffende de goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Stedenbouwkundig onderzoek bedrijventerrein Zaventem-Zuid";
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2018, punt 2018/001, betreffende de goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Stedenbouwkundig onderzoek bedrijventerrein Zaventem-Zuid";
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 april 2018, punt 2018/993, betreffende de gunning aan Creosum BVBA voor de opdracht "Stedenbouwkundig onderzoek bedrijventerrein Zaventem-Zuid" en het aangetekend schrijven d.d. 24 april 2018 - Ref. CAD/cgh/2018-20181687 aan Creosum bvba, houdende : mededeling sluiting, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 155.190,00 € excl. btw of 187.779,90 € incl. btw;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 oktober 2019, punt 2019/2988, betreffende "Project heraanleg Zaventem-Zuid. Fase 1 : deelgebied tussen Leuvensesteenweg en Weiveldlaan (Mercuriusstraat, Hoge Wei, Brixtonlaan, Weihoek, Hermeslaan). Goedkeuring toewijzing coördinatie van het project aan Farys;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02 december 2019, punt 2019/3373, betreffende "Nossegem - Industriegebied Zaventem-zuid. Fase 1 : deelgebied tussen Leuvensesteenweg en Weiveldlaan (Mercuriusstraat, Hoge Wei, Brixtonlaan, Weihoek, Hermeslaan) op het grondgebied van de gemeente Zaventem (Nossegem). Uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken. Kennisname ontwerpbestek m.b.t. aanduiding ontwerper, opgemaakt door Farys (leidend ambtenaar voor dit project)";
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019, punt 2019/392, betreffende "Nossegem - Industriegebied Zaventem-zuid. Fase 1 : deelgebied tussen Leuvensesteenweg en Weiveldlaan (Mercuriusstraat, Hoge Wei, Brixtonlaan, Weihoek, Hermeslaan) op het grondgebied van de gemeente Zaventem (Nossegem). Uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken. Kennisname ontwerpbestek m.b.t. aanduiding ontwerper, opgemaakt door Farys";
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2020, punt 2020/3266, betreffende "Nossegem - Industriegebied Zaventem-Zuid. Fase 1 : deelgebied tussen Leuvensesteenweg en Weiveldlaan (Mercuriusstraat, Hoge Wei, Brixtonlaan, Weihoek, Hermeslaan) op het grondgebied van de gemeente Zaventem (Nossegem). Uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken. Akkoord met aanduiding van Sweco als ontwerper" en het aangetekend schrijven van Farys d.d. 01 oktober 2020 - Ref. 730366 aan Sweco waarbij wordt meegedeeld dat hun offerte werd goedgekeurd voor een bedrag van 178.881,25 €, excl. btw;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2021, punt 2021/2693 betreffende de goedkeuring van het voorontwerp RUP Bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022, 2022/196, betreffende de voorlopige vaststelling ontwerp RUP bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2022, punt 2022/016, betreffende de voorlopige vaststelling van het ontwerp gemeentelijk RUP bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 juni 2022, punt 2022/1713, definitieve vaststelling ontwerp gemeentelijk RUP Bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022, punt 2022/155, betreffende de definitieve vaststelling ontwerp gemeentelijk RUP bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 oktober 2022, punt 2022/2775, betreffende "Nossegem - Bedrijventerrein "Zaventem-Zuid" - fase I (tussen Weiveldlaan en Leuvensesteenweg o.a. Mercuriusstraat, Brixtonlaan, Hoge Wei, Weihoek en Hermesstraat). Goedkeuring overzichtsplan en memo (beschrijving per straat) van het concept bovenbouw (Sweco Belgium / Farys /Creosum);
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 mei 2023, punt 2023/1303, betreffende "Nossegem - Bedrijventerrein "Zaventem-Zuid" - fase I (tussen Weiveldlaan en Leuvensesteenweg o.a. Mercuriusstraat, Brixtonlaan, Hoge Wei, Weihoek en Hermesstraat). Goedkeuring voorontwerp en raming ;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023, punt 2023/1378, betreffende "Nossegem - Bedrijventerrein "Zaventem-Zuid" - fase I (tussen Weiveldlaan en Leuvensesteenweg o.a. Mercuriusstraat, Brixtonlaan, Hoge Wei, Weihoek en Hermesstraat). CBS/2023/1303 d.d. 22 mei 2023 vervalt. Goedkeuring aangepaste raming (verdeelsleutel Farys / Gemeente) en voorontwerp;
Raming:
Netto |
Btw |
Totaal |
|
Tlv Gemeente: |
1.914.827,61 € |
402.113,80 € |
2.316.941,41 € |
Tlv Farys: |
8.177.288,39 € |
8.177.288,39 € |
|
_________________ |
______________ |
_________________ |
|
Totaal: |
10.092.116,00 € |
402.113,80 € |
10.494.229,80 € |
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. DOM-260-19-005-ZO werd opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel, omvattende:
- bijzonder bestek met bijlagen;
- samenvattende meetstaat;
- kostenraming;
- uitvoeringsplannen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door de ontwerper wordt geraamd op:
Netto |
Btw |
Totaal |
|
Tlv Gemeente: |
2.308.128,46 € |
484.706,98 € |
2.792.835,44 € |
Tlv Farys: |
10.336.388,65 € |
10.336.388,65 € |
|
________________ |
_____________ |
________________ |
|
Totaal: |
12.644.517,11 € |
484.706,98 € |
13.129.224,09 € |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van de ontwerper voorlopig kan vastgesteld worden op:
Werken ten laste van de gemeente: |
||
* |
leveringen en werken: |
2.308.128,46 € |
* |
herziening/alg/onvoorziene kosten: ± 5 % |
115.406,42 € |
_______________ |
||
Totaal: |
2.423.534,88 € |
|
* |
ereloon ontwerper: +/- 3,08 % |
74.644,87 € |
* |
ereloon veiligheidscoördinator: |
|
- ontwerp: 0,01 % |
242,35 € |
|
- verwezenlijking: 0,06 % |
1.454,12 € |
|
_________________ |
||
Totaal ereloon: |
76.341,35 € |
|
2.499.876,23 € |
||
* |
BTW 21 % |
524.974,01 € |
__________________ |
||
Totaal ten laste van de gemeente: |
3.024.850,24 € |
|
AFGEROND: |
3.025.000,00 € |
|
Werken ten laste van Farys: |
||
* |
leveringen en werken |
10.336.388,65 € |
* |
herziening/alg/onvoorziene kosten: ± 5 % |
516.819,43 € |
___________________ |
||
Totaal: |
10.853.208,08 € |
|
* |
ereloon ontwerper : +/- 3,08 % |
334.278,81 € |
* |
ereloon veiligheidscoördinator: |
|
- ontwerp: 0,01% |
1.085,32 € |
|
- verwezenlijking: 0,06 % |
6.511,92 € |
|
__________________ |
||
Totaal ereloon: |
341.876,05 € |
|
Totaal ten laste van Farys: |
11.195.084,14 € |
|
AFGEROND: |
11.195.500,00 € |
|
TOTAAL TLV VAN DE GEMEENTE EN FARYS: |
||
Netto: |
12.644.517,11 € |
|
Inclusief kosten afgerond |
14.220.500,00 € |
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op 10.336.388,65 € netto – incl. kosten, afgerond: 11.195.500,00 €;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij Farys als piloot van het project de procedure zal voeren en in naam van de gemeente Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 04 december 2023, punt 2023/2935, betreffende "Nossegem - Bedrijventerrein "Zaventem-Zuid" - fase I (tussen Weiveldlaan en Leuvensesteenweg o.a. Mercuriusstraat, Brixtonlaan, Hoge Wei, Weihoek en Hermesstraat). Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Goedkeuring verschuiving budget;
Overwegende dat de ontwerper Sweco per mail op 06 december 2023 een volledig aanbestedingsdossier bezorgde, waaruit bleek dat de raming aangepast werd;
Overwegende dat op de commissie d.d. 12 december 2023, punt OdMiDu/2023/005, het technisch dossier met de aangepaste raming werd besproken en deze raming als volgt werd gewijzigd:
Netto |
Afgerond (incl.kosten) |
|
Tlv Gemeente: |
2.309.161,21 € |
3.026.500,00 € |
Tlv Farys: |
10.280.771,40 € |
11.135.000,00 € |
________________ |
_____________ |
|
Totaal: |
12.589.932,61 € |
14.161.500,00 € |
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat de prijssubsidie van de gemeente Zaventem aan het AGB Zaventem de mogelijkheid biedt om positief operationeel resultaat te boeken en zich zodoende conformeert aan de recente beslissingen van de BTW-administratie;
Overwegende dat voor de sport-, culturele en bibliotheekinfrastructuur geëxploiteerd door het AGB Zaventem een gemiddelde inkomsten en uitgaven berekend worden;
Overwegende dat de gemeente prijssubsidie verleent aan het AGB Zaventem voor de toegang tot de sport-, cultuur- en bibliotheekinfrastructuur en zo het verschil tussen de prijs die de eindgebruiker betaalt en de kostprijs van de toegang bijpast;
Overwegende dat de gemeente erkent dat op basis van de herevaluatie van de gesubsidieerde toegangsgelden, de voorziene toegangsprijzen (excl. BTW) voor recht op toegang tot sportinfrastructuur (zwembad en sporthallen), het cultuurcentrum” De Factorij” en de bibliotheek de prijsfactor dient gewijzigd te worden.
Overwegende dat het aandeel in de kostprijs voor de bovengrondse en ondergrondse sanering wordt doorgerekend aan de klant;
Overwegende dat de gemeente bevoegd is het tarief per m3 voor de ondergrondse sanering (= WAB) te bepalen;
Overwegende dat de WAB enkel kan aangewend worden voor investeringen in of onderhoud van rioleringen;
Gelet op het schrijven van Farys van 4 oktober 2023 houdende het intercommunaal voorstel om de decretaal maximale verbruikstarieven toe te passen; dit is het bovengemeentelijk tarief vermenigvuldigd met een decretaal bepaalde maximale factor (op dit ogenblik 1,4);
Gelet op het voorstel van Farys om opnieuw naar analogie met voorgaande jaren een specifiek drinkwatertarief, gekoppeld aan het basistarief drinkwater van de Watergroep, toe te passen.
Gelet op de kaderrichtlijn water 2000/60/EG aan de lidstaten houdende verplichting programma's uit te werken die tot doel hebben om de oppervlakte- en ondergrondse waters in goede staat te hebben;
Gelet op het Vlaams Decreet van 18/06/2003 houdende het integraal waterbeleid;
Gelet op het Programmadecreet van 31/12/2004 waardoor de drinkwatermaatschappijen decretaal belast worden met de sanering van het water;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP);
Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARCP);
Gelet op de ministeriële omzendbrieven PLP 33,38 en 38bis betreffende het afsluiten van de jaarrekeningen van de politiezones;
Op voorstel van het college;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP);
Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARCP);
Gelet op de ministeriële omzendbrieven PLP 33,38 en 38bis betreffende het afsluiten van de jaarrekeningen van de politiezones;
Op voorstel van het college;
Overwegende dat in de budgetwijziging een verkeerd boni van de rekening 2022 verwerkt werd;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het KB van 5/9/01 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie inzonderheid titel II "de begroting" - hoofdstuk III "de begrotingswijzigingen"; Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 62 van 24/11/2022 houdende de onderrichtingen met betrekking tot de opmaak van de begroting en begrotingswijzigingen in 2023;
Overwegende dat in deze budgetwijziging hoofdzakelijk de verwerking van het boni van de rekening 2022 verwerkt wordt;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het KB van 5/9/01 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie inzonderheid titel II "de begroting" - hoofdstuk III "de begrotingswijzigingen"; Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 62 van 24/11/2022 houdende de onderrichtingen met betrekking tot de opmaak van de begroting en begrotingswijzigingen in 2023;
Voor de politiezone stijgt de werkingstoelage in 2024 t.o.v. 2023 met afgerond 360.000 euro.
We schrijven slechts 50% loonkost in voor de vacante functies en verwerken een geraamd boni exploitatie (2023) van 1.800.000 euro .
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid titel II de “de begroting” – hoofdstuk III “de begrotingswijzigingen”;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst (WGP) gestructureerd op twee niveaus; voornamelijk de artikelen 71 tot 75;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 63 van betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2024 ten behoeve van de politiezones;
De gemeenteraad keurt de begroting 2021 van de Politiezone Zaventem goed.
In zitting van 26 juni 2023 werd de jaarrekening 2022 goedgekeurd door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2022 werd bekendgemaakt op de website van lokaal bestuur Zaventem op 27 juni 2023.
De toezichthoudende overheid werd in kennis gesteld van deze publicatie op de website.
De digitale rapportering aan de toezichthoudende overheid gebeurde eveneens op 27 juni 2023.
Via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur werd gemeld dat de jaarrekening 2022 werd goedgekeurd door de Gouverneur.
Het goedkeuringsbesluit,dd. 20 november 2023, werd eveneens via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur overgemaakt.
Beide documenten worden als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 332, §1, derde lid.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de Gouverneur.
Gelet op artikels 235 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid tot de opmaak van een meerjarenplan door de raad van bestuur;
Gelet op artikel 242 van het decreet lokaal bestuur houdende de verplichting van het AGB om het meerjarenplan vast te stellen en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad;
Gelet op de hernieuwde beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het AGB Zaventem in vergadering van 23 september 2019;
Gelet op artikel 37 van de gewijzigde statuten van het AGB Zaventem van 23 september 2019; Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat de financiële nota verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd en dat de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische opties worden weergegeven;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Gelet op Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 betreffende aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Het budget van 2024 van kerkfabriek Sint-Pancratius past op vlak van gemeentelijke toelage binnen het MJP 2020-2025: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage. We ontvingen nog geen advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) m.b.t. het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Pancratius. Kerkfabriek Sint-Pancratius diende geen aangepast meerjarenplan in.
Het budget van 2024 van kerkfabriek Sint-Stefaan past op vlak van gemeentelijke toelage binnen het MJP 2020-2025: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage (was €16 730 = -€16730) . We ontvingen nog geen advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) m.b.t. het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Stefaan. Kerkfabriek Sint-Stefaan diende geen aangepast meerjarenplan in.
Het budget van 2024 van kerkfabriek Sint-Lambertus past op vlak van gemeentelijke toelage binnen het MJP 2020-2025: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage. We ontvingen nog geen advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) m.b.t. het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Lambertus. Kerkfabriek Sint-Lambertus diende geen aangepast meerjarenplan in.
Het budget van 2024 van kerkfabriek Sint-Jozef past op vlak van gemeentelijke toelage niet binnen het MJP 2020-2025: €1 184,70 exploitatietoelage (was €31 705,99 = -€-30 521,29) en €35 000,00 investeringstoelage (was €0 = +€35 000,00). We ontvingen nog geen advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) m.b.t. het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Jozef. Kerkfabriek Sint-Jozef diende geen aangepast meerjarenplan in.
Het budget van 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus past op vlak van gemeentelijke toelage niet binnen het MJP 2020-2025: €0 exploitatietoelage en €20 000,00 investeringstoelage (was €0 = +€20 000,00). We ontvingen nog geen advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) m.b.t. het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus. Kerkfabriek Sint-Martinus diende geen aangepast meerjarenplan in.
De budgetwijziging van 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus past op vlak van gemeentelijke toelage binnen het MJP 2020-2025: €0 exploitatietoelage en €50 963,99 investeringstoelage (was €0 = +€50 963,99). Het betreft hier echter geen verhoging maar de overdracht van het saldo van de investeringstoelage 2022. We ontvingen nog geen advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) m.b.t. de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid artikel 43;
Gelet op het bijgaand overzicht van de gevraagde gemeentelijke toelage door de kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd indienen door het CKB van de budgetten 2024 op 02/08;
Gelet op het gecoördineerd indienen door het CKB van de budgetwijzigingen 2023 op 27/07;
Overwegende dat de toelage aan de vzw Natuurpunt 250 EURO bedraagt per dienstjaar en berust op de volgende objectieve gronden : de plaatselijke kern van deze vzw zorgt voor het natuurbeheer van enkel gemeentelijke groengebieden
Gelet op de collegebeslissing d.d. 04 december 2023, punt CBS/2023/2938 waarbij het schepencollege akkoord gaat om een toelage van 250 EURO aan Natuurpunt toe te kennen;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder artikel 2023/64920301/grond/0349 van het budget 2023;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het College delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 EURO te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het College de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43, -1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en O.C.M.W’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op de cultuurpactwetgeving van 16 juli 1973 en het cultuurdecreet van 28 januari 1974;
De gemeenteraad besluit om de jaarlijkse toelage van 250,00 EURO aan VZW Natuurpunt uit te betalen.
Gelet op het aanbod van de federale politie aan de politiezones en burgemeesters dd. 06/10/2023 om deel te nemen aan een nieuwe veiligheidsmonitor 2024 - de grootschalige enquête omtrent veiligheid, slachtofferschap en politiewerking, die waardevolle indicatoren levert voor de uitwerking van het veiligheidsbeleid. Wat er leeft bij de bevolking is namelijk een onmisbaar onderdeel om onderbouwde beleidsplannen te kunnen uitwerken, evalueren en bijsturen.
Gelet dat aan elke politiezone/gemeente de kans geboden wordt om deel te nemen aan deze nieuwe editie van de Veiligheidsmonitor. Zo kan er mits een minimale kost en zonder werklast, aangesloten worden bij een mooi, gestandaardiseerd en wetenschappelijk verantwoord instrument dat veiligheidsinformatie levert rechtstreeks van de burgers, en dit op maat van uw eigen zone/gemeente(n).
Net als in 2021 voorziet de Federale Politie in de ondersteuning via de levering van: de papieren vragenlijst voor verzending, een voorgeprogrammeerde online-vragenlijst met gegevensopslag op een gemeenschappelijke server, de representatieve steekproef van de bevolking en de statistische verwerking van de resultaten tot een afgewerkt tabellenrapport.
Voor elke deelnemende entiteit (zone/gemeente) zijn ten minste 350 geldige enquêtes nodig om een correcte statistische uitspraak te kunnen doen. Indien gewenst, kan, mits verhoging van de kostprijs, het aantal enquêtes verhoogd worden zodat er meer resultaten bekomen worden
Gelet dat de inschrijving tot deelname vóór 31 oktober 2023 bij de dienst DRI van de federale politie diende te gebeuren;
Gelet dat de verzending van de vragenlijsten gepland is in de eerste helft van 2024, de resultaten worden begin 2025 verwacht.
Gelet op de grootschaligheid en de centralisatie van het drukwerk en de verzending, worden de kosten evenwel gedrukt. Naast de beperking in kostprijs is een ander voordeel dat er in se geen werklast is voor de zone/gemeente. Alles wordt centraal georganiseerd en uitgevoerd, tot en met een afgewerkt tabellenrapport.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid het artikel 36;
Tegenwoordig hebben ICT en digitalisering een onmisbare rol binnen de politie en de samenleving in het algemeen.
Zo vallen binnen de PZ Zaventem o.a. volgende taken/domeinen onder het ICT-beheer : beheer van servers, netwerken, printers, computers, mobiele toestellen, camera’s, toegangscontrole, e-mail, gebouwbeheersystemen, gebruikers, software…
Bijkomend zijn ICT-/cybersecurity, data protection en GDPR-regelgeving steeds belangrijker en/of wettelijk verplicht heden ten dage.
Het is bijgevolg belangrijk om hiervoor over gekwalificeerd personeel te beschikken.
Het is niet altijd gemakkelijk om dit personeel in vast dienstverband te kunnen aan te trekken en te kunnen houden. De ‘war for talent’ geldt hier nog meer dan voor andere jobs.
Binnen de PZ Zaventem is er al jaren een goede samenwerking met VERA. De gemeente Zaventem maakt ook reeds gebruik van de diensten van VERA.
VERA beschikt over een grote pool van geschoolde/gekwalificeerde medewerkers wat positief is inzake de continuïteit van dienstverlening.
Uit de gesprekken en de offerte die VERA ons heeft overgemaakt blijkt dat ze een zeer breed dienstaanbod hebben dat normaal gezien voldoet aan de noden van de politiewerking.
Via de raamovereenkomst van VERA bieden zij o.a. een helpdeskfunctie, ICT-ondersteuning en ICT-beheer aan. Bijkomend bieden ze eveneens diensten zoals cybersecurity en DPO (Data Protection Officer) aan.
Belangrijkste wijzigingen in de VERA ICT-dienstverlening voor 2024:
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “ICT ondersteuning/-beheer binnen raamcontract VERA” wordt geraamd op € 54.545,45 excl. btw of € 66.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan IT-PUNT interlokale vereniging, Vaartdijk 3 bus 1 te 3018 Wijgmaal tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA) met toepassing van artikel 114, 5° tot en met 114, 12° van de provinciewet en artikel 1, 12° van het koninklijk besluit van 9 maart 1999 tot bepaling van de activiteiten van industriële of commerciële aard waarvoor de provincieraad een autonoom provinciebedrijf met rechtspersoonlijkheid kan oprichten;
Gelet op Art. 3 en 4 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 24 november 2005, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen;
Gelet op de aankondiging van VERA in het lastenboek van volgende beschrijving: VERA neemt de rol op zich van opdrachtencentrale (zie http://www.bestuurszaken.be/fed-regelgeving : artikel 2,4° en artikel 15 van de Wet van 15 juni 2006 voor info over het concept) voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant die toegetreden zijn tot een door VERA opgericht samenwerkingsverband, hierna verder genaamd virtuele centrumstad. Dit geldt zowel voor de bestaande virtuele centrumsteden (Noord, SOCiAL, STAD, Hageland, Luchthaven, Groene Rand en Brabantse Kouters) als voor de nog op te richten virtuele centrumsteden. Inschrijvers moeten er rekening mee houden dat de totale omvang van de leveringen of diensten kan stijgen in de ondergenoemde twee gevallen:
Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. U kan deze besturen opvragen op de webpagina http://www.vera.be/Samenwerkingsverbanden.
Mogelijke deelnemende instanties
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 4 december 2023, punt CBS/2023/2960, houdende : “ICT dienstverlening voor Politie Zaventem via VERA IT-Punt (2024). Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
ICT-Dienstverlening 2024 aan PZ (Politiezone Zaventem): “ ICT Ondersteuning/-beheer binnen raamcontract VERA” - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 30 mei 2023 inhoudende "voorstel tot het aanbieden van de verplichte gemeenschapsdienst voor langdurige werklozen in Zaventem" en verzoek aan het College van Burgemeester en Schepenen om de uitvoering van de beslissing te verzekeren;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 12 juni 2023;
Gelet op het financieel advies van de financieel directeur met nummer 2023/471;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad de dato 26 juni 2023 waarbij goedkeuring werd gegeven om minimum de medium lump sum (hetzij 6 leerwerkplekken en 2 mentoren) en maximum de large lump sum (hetzij 18 leerwerkplekken en 6 mentoren) te genereren; tevens werd machtiging gegeven aan het College van Burgemeester en Schepenen om de uiteindelijke beslissing hierover te nemen;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen de dato 3 juli 2023 inhoudende het akkoord met de indiening van het subsidiedossier "Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma omvattende een engagement op de acties vermeld in de oproepfiche / de naleving van de projectovereenkomst ESF en de registratie van het lokaal bestuur, de indiening van het dossier uiterlijk 15/7/2023 en de rapportering van de output uiterlijk 31/12/2023; er werd door het College een definitieve keuze gemaakt om de medium output, hetzij 6 leerwerkplekken en 2 op te leiden mentoren te genereren;
Gelet op de bijgevoegde nota van de sectorverantwoordelijke sociale dienstverlening en zorg;
Gelet op het syndicaal overleg de dato 4 december 2023 waarin het item gemeenschapsdienst met de syndicale vakorganisaties werd opgenomen;
Context
Met REACT EU-middelen worden de lokale besturen ondersteund in het opzetten van leer-werkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
Er wordt een opstartfinanciering voorzien om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. Hiermee wordt gestimuleerd om leer-werkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is.
De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. De nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid. Deze doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.
Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringsstage minimum 32u per maand; maximum 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.
Overeenkomst
Er werd een projectovereenkomst (13079) opgesteld die aan het Lokaal Bestuur Zaventem inmiddels ter ondertekening werd doorgestuurd; in deze overeenkomst werd gekozen voor een Medium Lump Sum met 6 leerwerkplekken en 2 op te leiden mentoren.
Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk. Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.
De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend. Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot integraal teruggevorderd.
Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.
Conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.
Brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken van 27 oktober 2022.
Artikel 56 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenschapsdienst is een nieuwe Vlaamse activerende maatregel voor werkzoekenden met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt die het opbouwen van een arbeidsritme mogelijk maakt en helpt om binding te houden met de arbeidsmarkt. De doelstelling van het uitgeschreven project is om de lokale besturen te ondersteunen bij het ter beschikking stellen van leerwerkplekken (gemeenschapsdienst). De subsidie is bedoeld als een opstartfinanciering voor lokale besturen om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. Voor het lokaal bestuur Zaventem is dit Groep Intro.
De Gemeenteraad neemt kennis van het door het Lokaal Bestuur Zaventem ingediende subsidiedossier "Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma waarbij werd gekozen om de medium output (hetzij 6 leerwerkplekken en 2 op te leiden mentoren) te genereren en keurt dit goed. De Gemeenteraad neemt tevens kennis van de projectovereenkomst met projectnummer 13079 opgesteld tussen het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement WSE, afdeling ESF en Duurzaam Ondernemen en de promotor, hetzij de gemeente Zaventem en keurt deze overeenkomst goed.
Gelet dat de oorlog in Oekraïne een grote stroom oorlogsvluchtelingen veroorzaakt in Europa;
Gelet dat op Europees niveau de tijdelijke bescherming voor de Oekraïense vluchtelingen wordt verlengd tot en met 4 maart 2025;
Gelet dat de vluchtelingen in België het bijzonder statuut “tijdelijke bescherming” krijgen;
Gelet dat zij dus geen verzoek voor internationale bescherming moeten indienen zodat er snel een oplossing nodig is voor tijdelijke huisvesting;
Gelet dat de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) nauw betrokken werd bij de initiatieven voor de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne;
Gelet dat de sociale huisvestingsmaatschappij Woontrots (Elk Zijn Huis destijds), cvba met sociaal oogmerk, met maatschappelijke zetel te 3080 Tervuren, Lindeboomstraat 116, aan de Gemeente Zaventem sinds 1 juni 2022, 4 woonhuizen als opvangplaatsen voor ontheemden uit Oekraïne ter beschikking stelt, hetzij de woningen gelegen te 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 7 / 12 / 27 en Berreveldlaan 27;
Gelet op de beslissing hieromtrent van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 juni 2022 en van de Gemeenteraad van 27 juni 2022 waarbij oorspronkelijk akkoord werd gegaan met de ondertekening van de hoofdhuurovereenkomst tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis en de Gemeente Zaventem, startend op 1 juni 2022 om te eindigen op 31 mei 2023;
Gelet vervolgens op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 mei 2023 en van de Gemeenteraad van 30 mei 2023 waarbij nadien akkoord werd gegaan met de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst (voor de 4 woonhuizen) tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis en de Gemeente Zaventem, hetzij van 1 juni 2023 om te eindigen op 31 december 2023;
Gelet dat de Sociale Huisvestingsmaatschappij Woontrots (opvolger van Elk Zijn Huis) thans opnieuw met een verlenging van de hoofdhuurovereenkomst toestemt;
Gelet dat de coördinator Oekraïne echter voorstelt om slechts voor 2 woningen de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst te vragen in plaats van 4, hetzij enkel voor de woningen gelegen Acacialaan 12 (max. 6 personen) en Berreveldlaan 27 (max. 3 personen) gezien de overgang op 30 juni 2024 anders veel te groot zal zijn teneinde alle huurders te kunnen toeleiden naar de privé-huurmarkt gelet op de krapte op de woninghuurmarkt;
Gelet dat de sociale huisvestingsmaatschappij Woontrots bijgevolg akkoord gaat met de terbeschikkingstelling van deze 2 woningen en dit tot en met 30 juni 2024;
Gelet dat het lokaal bestuur Zaventem als intermediaire instelling deze woonhuizen onderverhuurt aan Oekraïense vluchtelingen met het statuut "tijdelijke bescherming" conform de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 augustus 2022 en van de Gemeenteraad van 26 september 2022 waarbij een modelonderhuurovereenkomst voor de opvang van tijdelijke ontheemden uit Oekraïne onder andere werd goedgekeurd op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022 waarbij een kader werd afgesproken omtrent de maandelijkse huurprijs die kan worden aangerekend aan Oekraïense ontheemden van zodra zij een inkomen (equivalent leefloon of arbeidsinkomen) verwerven;
Gelet op het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de verschillende besluiten hieromtrent van de Vlaamse Regering;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2023 tot wijziging en verlenging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2022, tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne - thans geldend tot 31 maart 2025;
Gelet dat het lokaal bestuur in aanmerking komt voor een forfaitaire subsidie van 65 euro per maand per publieke slaapplek, conform artikel 4/1 van het genoemde gecoördineerd Besluit van de Vlaamse Regering;
Gelet dat het lokaal bestuur eveneens in aanmerking komt voor een subsidie voor de begeleiding van tijdelijk ontheemden op basis van het aantal tijdelijk ontheemden geregistreerd in het rijksregister eind februari, juni, september en december 2023 en maart 2024 * 400 * 0.30, conform artikel 1/1 van het genoemde gecoördineerd Besluit van de Vlaamse Regering;
Gelet dat de totale huurprijs voor deze twee vermelde woningen € 929 per maand bedraagt (hetzij € 507,50 voor Acacialaan 12 en € 421,50 voor Berreveldlaan 27), exclusief kosten en lasten;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen de dato 3 december 2023 waarbij het College akkoord ging met de bijgevoegde huurovereenkomst tussen de nieuwe woonmaatschappij Woontrots, verhuurder, en de Gemeente Zaventem, hoofdhuurder, inhoudende verlenging van de huur van de woningen gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 12 en Berreveldlaan 27 tegen de maandelijkse totale basishuurprijs van € 929, met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne hetzij Acacialaan 12 tot maximum 6 personen en de overige woning gelegen Berreveldlaan 27 tot maximum 3 personen, voor een termijn die begint op 1 januari 2024 om te eindigen op 30 juni 2024;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2023-0441;
De Gemeenteraad gaat akkoord met de bijgevoegde huurovereenkomst tussen de woonmaatschappij Woontrots, verhuurder, en de Gemeente Zaventem, hoofdhuurder, betreffende de woningen gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 12 en Berreveldlaan 27 tegen de maandelijkse totale basishuurprijs van 929 euro, met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne hetzij Acacialaan 12 tot maximum 6 personen en de overige woning gelegen Berreveldlaan 27 tot maximum 3 personen.
De Gemeenteraad stemt tevens in dat de betreffende hoofdhuurovereenkomst wordt gesloten voor een termijn die begint op 1 januari 2024 om te eindigen op 30 juni 2024. Deze huurovereenkomst is een verlenging van de destijds afgesloten hoofdhuurovereenkomst en dit voor een nieuwe termijn van 6 maanden doch betreft enkel de woningen Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 12 en Berreveldlaan 27.
De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 21:14.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter