De voorzitter opent de zitting op 18/02/2019 om 19:30.
De Raad neemt kennis van de notulen van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 04 december 2018 en 28 januari 2019.
Gelet op artikel 179, 180 en 181 van het decreet lokaal bestuur waarbij bepaald wordt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gemeenschappelijk managementteam dienen aan te stellen;
Dit managementteam dient minimaal te bestaan uit de algemeen directeur, de financieel directeur en kan verder uitgebreid worden met alle andere personeelsleden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het managementteam nuttig geacht wordt;
De burgemeester of de door haar aangewezen schepen maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam;
Het managementteam ondersteunt de coördinatie van gemeente -en ocmwdiensten bij de beleidsvoorbereiding, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie, bewaakt de eenheid in werking, de kwaliteit van de organisatie en de werking van de diensten van de gemeente en het ocmw alsook de interne communicatie;
De voorontwerpen van organogram, personeelsformatie, rechtspositieregeling, strategische nota van het meerjarenplan en het jaarlijks budget worden opgesteld in overleg met het managementteam;
De algemeen directeur sluit namens het managementteam overeenkomstig art. 171 decreet lokaal bestuur een afsprakennota af met het college en vast bureau met het oog op de realisatie van de beleidsdoelstellingen en de omgangsvormen tussen bestuur en administratie.
Artikel 179 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de verplichte oprichting van een gemeenschappelijk managementteam (MAT) voor gemeente en OCMW;
De samenstelling van het MAT werd vastgesteld bij huidige beslissing van de raad
De verplichte taken voor het MAT komen aan bod in de artikelen 172, 176, 180, 181 & 219;
Op basis hiervan stelde het MAT haar huishoudelijk reglement op.
Gelet op artikel 171 § 1 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur namens het managementteam een afsprakennota met het college van burgemeester en schepenen, met het vast bureau, met de burgemeester, met de voorzitter van het vast bureau, met het bijzonder comité voor de sociale dienst en met de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst afsluit over de wijze waarop de algemeen directeur en de overige leden van het managementteam met de politieke geledingen samenwerken om de beleidsdoelstellingen te realiseren en over de omgangsvormen tussen bestuur en administratie.
Gelet op de statuten van de CVBA "Elk Zijn Huis", Gewestelijke Maatschappij voor de Huisvesting;
Gelet op het schrijven van Elk Zijn Huis op datum van 16 oktober 2018 waarbij werd medegedeeld dat het nieuwe bestuur vanaf 2019 zal bestaan uit 12 bestuurders, waarvan 7 mandaten worden toegewezen aan de participerende gemeenten, dus één mandaat per participerende gemeente;
Overwegende dat bijgevolg gemeente en OCMW Zaventem gezamenlijk één bestuurder dienen af te vaardigen voor de nieuw samen te stellen Raad van Bestuur;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden, voorafgaandelijk dezer, waarbij de effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en bestuurder van de gemeente en het OCMW Zaventem in de CVBA Elk Zijn Huis werd verkozen;
Gelet op het samenwerkingsvoorstel aangevraagd destijds door de cvba Elk Zijn Huis in het kader van de huisvestingsproblematiek, met name het voorkomen van uithuiszetting uit een sociale woning op het grondgebied van Zaventem;
Gelet op de beslissing van de ocmw-raad van 1 juli 2014 waarbij men akkoord is gegaan met de oprichting en de organisatie van een Lokale Adviescommissie (LAC) - met betrekking tot sociale huisvesting, op basis van de vraag van Elk Zijn Huis om tot de oprichting en organisatie van een Lokale Adviescommissie met betrekking tot sociale huisvesting over te gaan teneinde op een preventieve wijze dreigende uithuiszettingen op het grondgebied Zaventem aan te pakken;
Gelet dat de LAC - sociale huisvesting samengesteld is uit een LAC-Voorzitter, een vertegenwoordiger van Elk Zijn Huis, een administratief medewerker van het OCMW en een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst zoals goedgekeurd door de beslissing van de OCMW-raad van 1 juli 2014;
Overwegende dat bijgevolg de OCMW-Raad bevoegd is in gezegde materie en bijgevolg een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst dient aan te duiden teneinde zitting te hebben in gemelde Adviescommissie;
Gelet op de artikelen 33, 34, 35 en 74 van het Decreet Lokaal Bestuur (inzake de regeling van stemming / verkiezing in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn) en de regeling opgenomen in het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet dat bijgevolg een geheime en afzonderlijke stemming dient te worden georganiseerd voor de aanwijzing van een vertegenwoordiger van het OCMW in de Lokale Adviescommissie met betrekking tot sociale huisvesting (Elk Zijn Huis);
Overwegende dat volgende kandidaturen werden ingediend:
Gelet op de uitslag van de geheime stemming;
Er zijn 29 stemgerechtigden die ieder één stembrief ontvangen hebben. In de stembus werden 29 stembiljetten gevonden;
De stemopneming geeft volgende uitslag:
Gelet op de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 3 januari 2017 inhoudende de criteria voor toewijzing van een assistentiewoning / serviceflat wat de lokale binding met de gemeente Zaventem betreft;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau de dato 4 februari 2019 waarbij de beslissing van het Comité voor het WZC de dato 20 maart 2018 werd bevestigd in de zin dat geoordeeld werd een bijkomende categorie 4 toe te voegen aan de voorrangsregeling, hetzij "de niet-inwoners van de gemeente Zaventem die enige binding met Zaventem hebben (vroeger naar school gegaan, vrienden die er wonen enz.)";
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die het Zorgbedrijf Antwerpen sloot op basis van het bestek met nummer 2018/044/RDT met de ondernemer Essity Belgium Nv, Rue de la Papeterie 2 te 4801 Stembert voor de percelen 1 t/m 3 zijnde 1) incontinentiemateriaal en materiaal ter voorkoming van lekkages, 2) Verzorgende producten incontinentie, 3)materiaal voor verzorgend wassen en met de ondernemer Entusia, Charlottapad 20 te 2350 Vosselaar voor perceel 4 zijnde licht incontinentiemateriaal: ondergoed.
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop materialen ter ondersteuning van het continentiebeleid via raamcontract met Zorgbedrijf Antwerpen” wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Essity Belgium nv voor de percelen 1 t/m 3, KBO nr. 0405 681 516; en aan Entusia bvba, KBO nr. 0656 499 958 voor perceel 4 tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijvers;
Overwegende dat het Vast Bureau van 4 februari 2019 voorstelt om goedkeuring te geven aan de opdracht “Aankoop materialen ter ondersteuning van het continentiebeleid via raamcontract met Zorgbedrijf Antwerpen”;
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met nummer 2018/044/RDT;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Begin 2017 werd in België de European Disability Card ontwikkeld en ingevoerd, dankzij een samenwerking tussen de 5 Belgische instellingen, die belast zijn met het integratiebeleid voor personen met een handicap. De kaart werd ontwikkeld op vraag van personen met een handicap en verenigingen die hen vertegenwoordigen, en ligt geheel in lijn met het initiatief van de Europese Commissie die de lancering van de kaart mee financierde. Met deze kaart is er eindelijk een duidelijk, uniform en afdwingbaar ‘bewijs van handicap’. Zeker voor bepaalde groepen met een moeilijk visueel waarneembare beperking is deze kaart een meer dan welgekomen hulp. Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden, doven of personen met autisme.
Het is een Europees initiatief, waardoor dezelfde kaart ook geldig is in 7 andere Europese landen (Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Roemenië en Slovenië).
Het doel van deze European Disability Card is een kaart creëren die aantoont dat iemand een beperking heeft, en zo in de eerste plaats de toegankelijkheid tot cultuur, sport en vrijetijdsbesteding voor personen met een handicap bevordert en vereenvoudigt. De kaart is een stimulans voor organisaties en ondernemingen om, waar nodig, voordelen toe te kennen aan personen met een beperking.
Gezien het feit dat de Gemeente Zaventem diensten verleent op het vlak van Cultuur, sport en vrijetijdsbesteding, en de integratie van personen met een handicap ook voor onze gemeente van belang is, vraagt N-VA fractie aan het gemeentebestuur om in het verlengde hiervan, vandaag mee in te stappen in dit project om op die manier personen met een beperking de hand te reiken en de toegankelijkheid tot de Zaventemse sport-, cultuur- en vrijetijdsbesteding zo te bevorderen. Zaventem laten aansluiten bij het initiatief van de European Disability Card, draagt bij aan een inclusiever beleid.
De voorzitter sluit de zitting op 18/02/2019 om 21:00.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter