Terug
Gepubliceerd op 22/04/2021

Notulen  De Raad

ma 27/04/2020 - 19:30 O.C.M.W.
Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
Ingrid Holemans, Burgemeester
Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
Wim Debruyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 27/04/2020 om 19:30.

  • Openbaar

    • -01- Algemeen beleid en coördinatie administratie Gemeente en OCMW

      • Besluit

        • Opening vergadering.

        • Goedkeuring notulen van de vergadering d.d. 30 maart 2020.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          De Raad neemt kennis van de notulen van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 30 maart 2020.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • -39- Financien en begroting gemeente en OCMW

      • Besluit

        • Vaststelling van de voorwaarden waaronder sommige personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dag-ontvangsten: aanpassing

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          Context en situering:

           

          Overeenkomstig artikel 218 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het organisatiebeheersingssysteem op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd.

          Uit de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur blijkt dat het de bedoeling van de wetgever was om aandacht te besteden aan het kader voor het financieel management en de financiële rapportering, in het bijzonder wie verantwoordelijk is voor de kasverrichtingen en onder welke voorwaarden die gebeuren.

          Overeenkomstig de geest van het decreet is het bepalen van de voorwaarden waaronder sommige personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dag-ontvangsten noodzakelijk voor de goede werking van de gemeente;

          Daar de algemeen directeur de eindverantwoordelijkheid draagt van het organisatiebeheersingssysteem waarin de nadere regels omtrent het kasbeheer worden vastgelegd, wordt bij beslissingsbevoegdheid van de algemeen directeur ingeval van tekort, diefstal of verlies, voorbij gegaan aan het principe van functiescheiding.

          Bijgevolg is het aangewezen om ingeval van tekort, diefstal of verlies, het college van burgemeester en schepenen te laten beslissen over de aansprakelijkheid en te vereffenen tekort en om een beroepsprocedure te voorzien bij de gemeenteraad die dan de definitieve beslissing neemt.

          • Artikel 217-220 van het decreet lokaal bestuur en latere wijzigingen
          • beslissing raad van 06.11.2018 houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder personeelsleden van het OCMW kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten overeenkomstig artikel 164 van het OCMW-decreet.
          • beslissing raad van 06.11.2018 houdende vaststelling van de procedure bij kastekort.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Onthouders: Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Met 25 stemmen voor, 5 onthoudingen
        • Retributiereglement Administriekosten voor de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          Context en situering: 

           In zitting van de gemeenteraad van 27 april 2020 wordt het reglement tot vaststelling van de facturatie- en betalingsvoorwaarden van niet-fiscale en fiscale ontvangsten goedgekeurd; 

          In voormelde beslissing wordt een eenvormige invorderingsprocedure vastgelegd voor: 

          • Alle niet-fiscale ontvangsten die voortvloeien uit door de gemeenteraad vastgestelde retributie- en tariefreglementen; 

          • Alle fiscale vorderingen die voortvloeien uit door de gemeenteraad goedgekeurde belastingreglementen 

          • Alle GAS-boetes die opgelegd zijn door de gemeentelijk sanctionerend ambtenaar; 

          Overeenkomstig bovenvermeld reglement tot vaststelling van de facturatie- betalingsvoorwaarden van niet-fiscale en fiscale ontvangsten en GAS-boetes, wordt bij niet-betaling binnen de betaaltermijn na de 1ste betalingsherinnering een 2de keer herinnerd; Deze 2de herinnering wordt per aangetekende zending verstuurd; 

          Vaak gaat het om facturen met heel kleine bedragen en de facturatie- en betalingsopvolging veroorzaakt personeelskosten en administratieve kosten; 

          Het bestuur stelt echter vast dat er een toenemend aantal gevallen van betalingsachterstand zijn, zowel bij niet-fiscale als bij fiscale vorderingen, waardoor de kosten voor de betalingsopvolging verhoudingsgewijs sterk toenemen;  

          Het is bijgevolg aangewezen om bij het aanmanen van de betalingsachterstand ook administratiekosten aan te rekenen; 

          Sinds 1 mei 2017 is de bepaling over het aanrekenen van kosten van de aangetekende zending geschrapt uit het WIB 1992 en dienen de administratiekosten in een retributiereglement te worden vastgelegd. 

          Het is echter zinvol om de kosten in het kader van de invorderingsprocedure voor fiscale vorderingen af te stemmen op de retributies voor niet-fiscale vorderingen; 

          Een reglement maakt een eenvormige aanrekening van kosten mogelijk; Deze eenvormigheid is ook duidelijker voor de burger die belastingen dient te betalen; 

          Dit zijn in hoofdzaak bijkomende kosten waarvoor het aangewezen is om deze te verhalen op de debiteuren die ze veroorzaken; 

          Deze invorderingskosten staan echter op geen enkele wijze in relatie tot de bedragen van de in te vorderen facturen; Deze invorderingskosten zijn immers identiek voor facturen met kleine en grote bedragen; Bijgevolg dient geen onderscheid gemaakt te worden tussen de in te vorderen facturen bij het verhalen van deze kosten; 

          Het doel daarvan is te zorgen voor een doeltreffend afschrikkingseffect ten opzichte van wanbetalers teneinde het aantal gevallen van betalingsachterstand te verminderen

          • Decreet lokaal bestuur, artikel 177 en 218  en latere wijzigingen;
          • Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen (invorderingswetboek) van 13 april 2019
          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        • Vaststellen facturatie- en betalingsvoorwaarden van niet-fiscale en fiscale ontvangsten

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          Context en situering: 

          Overeenkomstig artikel 218 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het organisatiebeheersingssysteem op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd.  

          Uit de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur blijkt dat het de bedoeling van de wetgever was om aandacht te besteden aan het kader voor het financieel management en de financiële rapportering, in het bijzonder, wie verantwoordelijk is voor de facturatie van de te ontvangen bedragen en onder welke voorwaarden dat gebeurt. 

          Artikel 177 vermeldt dat “De financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor 2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting”. 

          Niet-fiscale vorderingen ontstaan uit een gemeentelijke dienstverlening of levering op verzoek van een derde die weet dat daarvoor een retributie verschuldigd is; Diensten of leveringen worden verstrekt hetzij tegen contante betaling, hetzij mits nazending van een factuur; 

          Uitgaande facturatie is enkel mogelijk op basis van door de gemeenteraad vastgestelde retributiereglementen; De factuurvoorwaarden zijn echter in diverse retributiereglementen  opgenomen en kunnen bijgevolg onderling verschillen; Ingeval van afwijking in specifieke retributiereglementen, primeert bijgevoegd reglement. 

          De uitgaande facturatie en betalingsopvolging gebeurt via specifieke software waarvoor eenvormigheid noodzakelijk is, zowel op het vlak van de facturatievoorwaarden als van de invorderingsmodaliteiten; 

          Een eenvormige procedure biedt immers meer houvast aan de diensten van het bestuur; Deze eenvormigheid is ook duidelijker voor de burger die de facturen dient te betalen; 

          Een reglement dat de facturatie en betalingsvoorwaarden vastlegt is echter gemakkelijk vertaalbaar naar de software; Op die manier wordt de facturatie en betalingsopvolging eenvoudiger; 

          Een gemeentebelasting is een verplichte bijdrage aan de algemene uitgaven van de gemeente, opgelegd door de gemeenteraad. Bijgevolg is er geen individueel aanwijsbare tegenprestatie van de overheid. 

          Belastingen worden geheven hetzij op basis van een belastingkohier, hetzij contant geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs; 

          De aanrekening van belastingen is enkel mogelijk op basis van door de gemeenteraad vastgestelde belastingreglementen; De heffingsvoorwaarden zijn echter in diverse belastingreglementen opgenomen en kunnen bijgevolg onderling verschillen; Ingeval van afwijking in specifieke belastingreglementen, primeert bijgevoegd reglement. 

          Het is zinvol om de invorderingsprocedure voor fiscale vorderingen af te stemmen op de procedure voor niet-fiscale vorderingen;  

          Een reglement maakt een eenvormige procedure mogelijk. Deze eenvormigheid is ook duidelijker voor de burger die belastingen dient te betalen; 

          Ten slotte is het zinvol om een invorderingsprocedure te bepalen bij niet-betaling van een GAS-boete, opgelegd door de provinciaal sanctionerend ambtenaar; 

          Aan het opleggen van een GAS-boete gaat een procedure met mogelijkheden tot verweer vooraf; Bijgevolg is het hanteren van een korte betaaltermijn en een invorderingsprocedure met één herinnering verdedigbaar. 

          Een reglement maakt een eenvormige procedure mogelijk;

          • Decreet lokaal bestuur, artikel 177 en 218 en latere wijzigingen;
          • Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen (invorderingswetboek) van 13 april 2019
          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        • Interne controlemaatregel : kredietverschuivingen en aanpassing van het meerjarenplan

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          In het kader van integratie van gemeente en OCMW heeft het decreet lokaal bestuur de bevoegdheden van de gemeente-en OCMW-raad respectievelijk het college van burgemeester en schepenen en vast bureau op elkaar afgestemd.

           

          Met het oog op duidelijkheid en een efficiënte werking is het noodzakelijk de voorwaarden voor kredietverschuiving mutatis mutandis toe te passen op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, m.a.w. met veranderingen die nodig zijn voor de bevoegde beleidsorganen.

          • Decreet lokaal bestuur, artikel 217-220
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC)
          • De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen
          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Tegenstanders: Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Met 25 stemmen voor, 5 stemmen tegen
    • -O05- OCMW Zorg

      • Besluit

        • Vaststelling opnamebeleid in het WZC Trappeniers na evaluatie van de tijdelijke versoepeling van de voorwaarden.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 6 september 2016 waarbij de zorggraad en de voorrangsregels bij een mogelijke opname in het WZC Trappeniers werden vastgelegd;

          Gelet dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 29 april 2019 akkoord was om over te gaan tot een tijdelijke versoepeling van de voorwaarden en bijgevolg ook kandidaat-bewoners die woonachtig zijn buiten de gemeente Zaventem tijdelijk op te nemen met bij voorkeur hoge zorgprofielen teneinde een percentage te blijven nastreven van hoge zorgafhankelijke bewoners tussen de 70% en 80% van het totaal aantal bewoners met het oog op een optimale ouderenzorgfinanciering;

          Gelet dat momenteel alle 99 woongelegenheden (97 erkende woongelegenheden WZC en 2 erkende woongelegenheden in kort verblijf) zijn opgevuld;

          Overwegende dat een herevaluatie van de situatie diende te gebeuren nadat alle 99 woongelegenheden in het WZC Trappeniers volledig ingevuld waren;

          Overwegende dat de zorggraad in het WZC 63% bedroeg op datum van 22 januari 2020;

          Overwegende dat er nog amper een wachtlijst bestaat voor opname in het WZC Trappeniers zodat elke vraag tot inschrijving op zeer korte termijn kan worden beantwoord;

          Overwegende dat er een overaanbod is aan kamers WZC in de gemeente Zaventem meer bepaald 326 bedden exclusief de woongelegenheden van het WZC Trappeniers;

          Gelet op het groot verloop door overlijdens en door overaanbod aan kamers in de gemeente en in de regio, waardoor het aangewezen is om het versoepelde opnamebeleid verder toe te passen;

          Gelet dat het aangewezen is om de versoepeling van de voorwaarden niet meer te beperken in de tijd met het oog op het scheppen van een duidelijk kader naar kandidaat-bewoner, familie en sociale diensten;

          Dat derhalve in het besluit van het Vast Bureau van 17 februari 2020 de tijdelijke volgorde van voorrangsregels voorgesteld wordt te bestendigen, zoals in het besluit van de OCMW-Raad van 29 april 2019 werd overeengekomen met in het bijzonder volgende toevoegingen aan de voorwaarden van opname :

          • in art. 1 : de zorgnood primeert op de leeftijd (mits inachtname van de wettelijke bepalingen, dat maximaal 10% van de bewoners jonger dan 65 jaar mag zijn) ;
          • in art. 4: toevoeging van categorie 1: de zorgnood heeft voorrang op de woonplaats, teneinde een voldoende hoge zorggraad te bekomen ;
          • in art. 4: bij categorie 5 (voorheen 4) : niet enkel het wonen van (schoon)kinderen is een reden om iemand tot categorie 5 te rekenen, maar ook iemand met een bijzondere band met de gemeente, bv. een partner die in de gemeente woont,  het volledige sociale netwerk van de aanvrager bevindt zich in de gemeente, ...

          Gelet op het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming;

          Gelet op het Ministerieel Besluit betreffende de uitvoering van de Vlaamse sociale bescherming, wat betreft de tegemoetkoming voor zorg in een woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf en dagverzorgingscentrum;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 tot financiering van sommige sociale akkoorden in bepaalde gezondheidsinrichtingen en -diensten;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 tot financiering van sommige sociale akkoorden in bepaalde gezondheidsinrichtingen en -diensten;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Evangelos Spanoudis, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Jean-Michel Hubert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2020 om 21:00.

Namens De Raad,

Wim Debruyn
Algemeen Directeur

Natalie Miseur
Voorzitter