De voorzitter opent de zitting op 25/11/2024 om 19:31.
Via mail ontvangt de gemeente van Iverlek het halfjaarlijks verslag van het eerste semester van 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks verslag eerste semester 2024 van Iverlek.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 21 oktober 2024.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 21 oktober 2024 worden goedgekeurd.
Overwegende dat deze diensten kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek ‘herbruikbaar cateringmateriaal huren of aankopen, al dan niet in combinatie met een afwasservice’ met de ondernemer Let's repeat, Wijnbergstraat 172 bus A te 8560 Wevelgem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “huren van herbruikbaar cateringmateriaal via raamovereenkomst Creat (60 maanden)” wordt geraamd op € 21.626,25 incl. btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Let's repeat, KBO nr. BE 0787963959, Wijnbergstraat 172 bus A te 8560 Wevelgem;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Onze aanvraag voor de bouw van een nieuwe academie is samen met 27 andere projecten geselecteerd in het eerste perceel van het programma van Scholen van Vlaanderen.
De globale timing ziet er als volgt uit:
De gemeenteraad verleent haar akkoord aan de verderzetting van het nieuwbouwproject voor de kunstacademie in het kader van Scholen van Vlaanderen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 2 DLB dat bepaalt dat de gemeenten overeenkomstig artikel 41 van de grondwet bevoegd zijn voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek);
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, zoals gewijzigd;
Gelet op de Europese kaderrichtlijn Water;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
Gelet op het Burgemeestersconvenant tot verhogen van energie-efficiëntie en meer in te zetten op hernieuwbare energiebronnen (mitigatie) en de negatieve gevolgen van de klimaatverandering op te vangen (adaptatie);
Gelet op het interne klimaat- en actieplan van de gemeente Zaventem;
Gelet op het de gemeenteraadsbesluiten inzake toetreding en ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0., 2.0 en 2.1;
Gelet op de samenwerking met Farys ter realisatie van het hemelwater- en droogteplan;
Gelet op het erosieplan van de gemeente Zaventem;
Gelet op de collegebeslissing inzake de goedkeuring van het hemelwater en droogteplan van 14 oktober 2024;
Overwegende dat het hemelwater- en droogteplan een vereiste is voor het verkrijgen van subsidies voor de (her)aanleg van rioleringsprojecten op grondgebied Zaventem;
Feitelijke context
De klimaatverandering stelt Vlaamse steden en gemeenten voor nieuwe uitdagingen. Dat hemelwater altijd en in de juiste hoeveelheden beschikbaar is, is niet meer vanzelfsprekend. Dit hebben de afgelopen droge zomers en de extreem natte zomers reeds laten zien. Wat we vandaag beschouwen als extreem, zal in de toekomst normaliteit worden. Steden en gemeenten in heel Vlaanderen maken zich klaar voor deze nieuwe uitdagingen.
In het kader van de opmaak van een hemelwater- en droogteplan (HWDP) wil de gemeente Zaventem een ambitieuze en toekomstgerichte gebiedsdekkende visie uitwerken waarbij expliciet gestreefd wordt om het risico op wateroverlast en droogte te verminderen. De focus ligt hier telkens op het hemelwater zo veel mogelijk ter plaatse te houden en te hergebruiken. Enkel als dit niet mogelijk is, mag het water worden vertraagd afgevoerd.
De hemelwaterproblematiek in de gemeente wordt voornamelijk veroorzaakt door wateroverlast vanuit afstromend water alsook de waterlopen in de centra die zijn ingebuisd. De uitdagingen zijn gesitueerd in de hoge verhardingsgraad, hoge erosiegevoeligheid, verdrogende bodems met lagere waterreserves tot gevolg alsook de mondiale klimaatverandering.
Met behulp van een actorenmatrix worden de actoren ingedeeld in verschillende participatieschillen, afhankelijk van hun betrokkenheid in de opmaak van het HWDP.
De adviezen van de verschillende actoren werden verwerkt in het HWDP.
Procedurele vormvereisten
Het hemelwater- en droogteplan werd opgemaakt volgens de blauwdruk van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) en bestaat, naast deze niet-technische samenvatting, ambitieniveau, een omgevingsanalyse, een actieplan, verschillend bijlagen, een samenvatting van de juridische en beleidsmatige context en de gebiedsdekkende visie plus uitwerking van een visie voor één detailgebied. Hierbij worden concrete maatregelen uitgewerkt en een actieplan opgesteld.
Het HWDP is een levend document. De ruimtelijke invulling van het grondgebied van de gemeente verandert continu. Het HWDP zal dus moeten worden herzien. Volgens de bepalingen van de blauwdruk hemelwater- en droogteplannen, dient het goedgekeurd HWDP minstens om de 6 jaar te worden geactualiseerd zodat het plan is afgestemd op nieuwe en bijkomende ruimtelijke en watergerelateerde informatie.
Argumentatie
Dit HWDP geeft de gemeente een geschikt tool om verder te werken aan een duurzaam waterbeheer. De gemeente Zaventem wil de voorgestelde maatregelen omzetten of, waar nodig, verder (laten) onderzoeken. Naast vele koppelkansen met andere gemeentelijke plannen (zoals bijv. klimaatadaptatieplan), zijn er laagdrempelige quick win-maatregelen te vinden met welke de gemeente aan de slag kan gaan (bv. inzetten op ontharding en een optimaal grachtenbeheer).
Financiële aspecten
Tegen eind 2024 moet een lokaal bestuur in functie van het behoud van watergerelateerde subsidies beschikken over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan. Het begrip 'watergerelateerde subsidies' moet ruim worden opgevat. Het kan zowel gaan om subsidies voor initiatieven naar waterkwaliteit als naar waterkwantiteit, om structurele subsidies als om ad hoc oproepen. De nodige doorvertalingen in de regelgeving zullen hiervoor gebeuren.
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed
Gelet op de Atlas der Buurtwegen van (“Groot”)Zaventem (1841, incl. de latere wijzigingen en omvattende de Atlassen der Buurtwegen van de huidige deelgemeenten), Buurtweg nr 8 (Kouterveldstraat), Voetweg nr 46 (Excelsiorlaan-Maalbeekweg), Buurtweg nr 13 (Hector Henneaulaan), Buurtweg nr 7 (tussen en ter hoogte van afrittencomplex Zaventem – Henneaulaan – Nijveldstraat), Voetweg nr 42 (Kleine Daalstraat – Grote Kloosterstraat), Buurtweg nr 5 en nur 16 (knooppunt Sint-Stevens-Woluwe), buurtweg nr 8 (knooppunt Sint-Stevens-Woluwe - Steenweg op Zaventem), Buurtweg nr 1 (knooppunt Sint-Stevens-Woluwe - verlengde Oude Keulseweg), Buurtweg nr 7 (ten zuiden van knooppunt Sint-Stevens-Woluwe, langs de Molenstraat parallel met gemeentegrens), Buurtweg nr 15 (E40 – tussen Molenstraat en Oude Baan), Buurtweg nr 20 (E40 – Kleine Bergstraat, Bevrijdingslaan), Voetweg 38 (tussen Kleinenbergstraat en Woluwedal – vervolg voetweg nr 22 uit Kraainem), Voetweg nr 36 (Bareelstraat, Bevrijdingslaan – vervolg voetweg nr 21 uit Kraainem), Buurtweg nr 21 (Bareelstraat) ;
Gelet op de ligging der gewestwegen te Zaventem;
Gelet op de ligging der gemeentewegen, Wezembeekstraat, Hector Henneaulaan, Excelsiorlaan, Hoogstraat, Belgicastraat, Imperiastraat, Jozef Van Damstraat, Veeboslaan, Julien Trekkerstraat, Molenstraat, Kleinenbergstraat, Bareelstraat te Zaventem;
Gelet op de vigerende en goedgekeurde bestaande rooilijnplannen van de gemeentewegen, welke in voorgaande considerans werden opgelijst;
Gelet op de ligging der feitelijke rooilijnen voor die gevallen en (deel) locaties waar geen goedgekeurde rooilijnplannen werden voor teruggevonden in de diverse (gemeente-)archieven;
Gelet op de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2024026169 (ref. gem. 2024202), ingediend door De Werkvennootschap NV te Brussel, en op datum van 24 april 2024 ontvangen bij de gemeente Zaventem voor de herinrichting van de ring R0-noord – Projectzone Zaventem, kadastraal gekend: sectie A nrs. 15Z5, 15D6, 19A2, 33L, 40L, 56F2, 58B, 60S, 60P, 60N, 62S, 62T, 64R, 124G, 127Z2, 127P2, 127S, 127G2, 127T2, 133C, 133G, 152V, 154D, 202A, 203A, 204/2 A, 205/2 A, 212V, 217B, 219B, 220V, 221Y3, 221R2, 222X, 222Z, 222E2, 222Y, 223C3, 224L2, 224X2, 224S2, 224Z4, 224C3, 224K2, 224Y2, 224R2, 224P2, 224W4, 224X4, 224N2, 224Z2, 224E5, 224B5, 224T2, 224W2, 224C5, 224B3, 224A5, 224R4, 224A3, 224V2, 224Y3, 224M2, 224P4, 224S4, 224D3, 226D, 227H, 227G, 228C, 229E, 229G, 229K, 229H, 234E, 234D, 237/2 B, 239H, 240M, 241C, 243/2 E, 243A, 245/2 K, 246P4, 246N4, 247G2, 250B, 251M, 251W, 253S, 254L, 256N, 257T, 259A, 260T2, 260W2, 274F2, 274E2, 274C2, 274A2, 274D2, 274Z, 281_, 282E, 282D, 282/2 B, 282/2 A, 283B, 297E, 298F, 298E, 302L, 302M, 302N, 303G, 303/2 A, 303H, 303K, 305C, 307P, 307T, 307W, 307V, 308G, 308_, 308E, 308F, 309_, 310B, 310F, 310A, 310G, 310E, 459X6, 461R2, 461X2, 461V2, 516Z, 529H, sectie B nrs. 21B, 23B, 24A, 25_, 26B, 26A, 27D, sectie C nrs. 32H, 34/9 _, 34E4, 34K4, 34L4, 34H4, 34G4, 34F4, 34H3, 34/2 _, 34M4, 37S2, 37W2, 39A, 42C, 44F3, 44E3, 44D3, 45K3, 45D5, 45L5, 47/2 _, 47F, 48H5, 48Y5, 48V7, 48K5, 48V5, 48B8, 48H6, 48B6, 48G8, 48W7, 48D8, 48T7, 48C4, 48F8, 48C6, 48C8, 61E, 70M, 70L, 71S2, 71N2, 71M2, 71P2, 79F, 79B, 79E, 79D, 99R, 99P, 101X, 102P2, 102M2, 102P2, 102R2, 103H2, 104G3, 104X3, 104T4, 279E2, 314C, afdeling 1 sectie D nrs. 10F, 17G, 17C, 29V, 29T, 29D, 34D, 39/2 B, 39C, 45E2, 45C4, 45N2, 113S, 113T, 113V, 114K, 126A4, 126Y3, 128D2, 131S2, 142S, 144H, 154M, 154L, 154P, afdeling 2 sectie C nrs. 294X3, 300K, 300L, 302L, 304D, 305B, 306D, 307A, 308_, 312F, 312D, 313A, 314A, 326R3, 328B, 329/2 _, 329C, 330E, 332R, 342C2, 342D2, 342L2, 379V, 379F, 393C, 420C, 420B, 421D, 424A, 425M, 425L, 426A, 430D, 430C, 433H, 438A, 439F, 453M, 454G, 454E, 455E, 455F, 462C, 463B, 468C, 468B, afdeling 4 sectie A nrs. 1B, 3B, 4B, 8F, 9/2 _, 12C, 14B, 15B, 16W2, 16F5, 16R7, 16G9, 16K9, 16M9, 16D10, 16N11, 16P11, 16E6, 16/2 _, 16C9, 16S10, 16F6, 16A8, 16P8, afdeling 534G, 35P, 35/2 D, 237C, 243H, 304A, 309D, 309E, 315A, 368A, 369A, 370/2 D, 375N, 375L, 375R, 375S, 375K, 376A, 377A, 378M, 378P, 378K, 392D2, 393H, 402H, 404T, 439T, 449D, sectie C nrs. 71D, 77F, 106E, 121G2, 121F2, 148/2 A, 148K3, 148C3 en 217A;
Gelet op het ingediende project van de aanvraag waarvoor deels nieuwe rooilijnplannen met wijzigingen (van gemeentewegen) vereist zijn, inclusief afschaffingen;
Gelet op de bijgevoegde nota “Rapport – Herinrichting R0-Noord – Projectfase – Zone Zaventem”, opgemaakt door THV MoVeR0 op datum van 22-04-2024, omvattende voor de gemeente Zaventem de volgende specifieke aanvragen waarover de Raad zich in het bijzonder dient uit te spreken:
1) Afschaffing historische buurt- en voetwegen wegens dertig jaar niet-gebruik door het publiek;
2) Afschaffing gemeentelijke rooilijnen wegens ligging in openbaar (gewest)domein;
3) Wijziging van bestaande gemeentelijke rooilijnen;
4) Vaststelling van nieuwe gemeentelijke rooilijnen.
waarbij voor elke aanvraag een overzicht wordt gegeven van de betrokken (historische) gemeentewegen, de wijzigingen die worden voorgesteld en een omstandige motivering ter rechtvaardiging van deze wijzigingen;
Gelet op de bundel plannen gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, met betrekking tot de afschaffing van historische buurt- en voetwegen & bestaande gemeentelijke rooilijnen wegens onbruikbaarheid door het ontwerp, waarbij de volgende plannen in het bijzonder betrekking hebben op het grondgebied Zaventem:
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_Overzichtskaart;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_B_1;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_B_2;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_B_3;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_B_4;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_B_5;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_N_1;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_N_2;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_N_3;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_N_4;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_afschaffen rooilijnen_N_5;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024026169 (ref. gem. 2024202), waarvoor een beslissing van de gemeenteraad vereist is;
Gelet op de bundel plannen gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, met betrekking tot de wijziging en vaststelling van gemeentelijke rooilijnen, waarbij de volgende rooilijnplannen in het bijzonder betrekking hebben op het grondgebied Zaventem:
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Hector Henneaulaan-Belgicastraat;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Hector Henneaulaan;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Jozef Van Damstraat-Belgicastraat-Pass. Imperiastraat_PIV5;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Bareelstraat;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Kleinenbergstraat;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Denayerstraat;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Statieplaats-Julien Trekkerstraat-Molenstraat;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Veeboslaan;
- BW_R0-ZAV-Zaventem_Wezembeekstraat;
Gelet op het ontwerp tot de werken aan de Ring, meer bepaald de herinrichting van de R0-Noord met inbegrip van de verkeerswisselaars R0xE19 en R0xE40 waarbij er werkzaamheden voorzien zijn op het grondgebied van Kraainem, Machelen, en Zaventem. De vergunningsaanvraag omvat ook de herinrichting van een deel van de E40 tussen de verkeerswisselaar Sint-Stevens-Woluwe en de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met inbegrip van een nieuw aansluitingscomplex ‘Kraainem’ op dit deel van de E40.Het project voorziet de herinrichting van zowel de R0 als de aansluitingen op het onderliggend wegennet in deze zone, alsook een aantal wegen op het onderliggend wegennet, fietsinfrastructuur langs de R0 (zoals bv. een fietssnelweg) en wandelpaden, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024026169 (ref. gem. 2024202), en bestaande in het bijzonder, uit 11 deelplannen, waarvan deelplannen 4 tot en met deelplan 9 betrekking hebben op het grondgebied van de gemeente Zaventem en welke samengevat als volgt kunnen worden toegelicht:
Deelplan 1: Knoop E19 (Machelen)
Deelplan 2: Diegem (Machelen)
Deelplan 3: Knoop A201 (Machelen)
Consortium SPI.R0, een samenwerking tussen Jan De Nul en Be.Sharppp zal het verkeerscomplex Zaventem (knoop R0-A201) heraanleggen. Voorliggende aanvraag zal aansluiten op het vernieuwde knooppunt. De doorgaande R0 zal worden heraangelegd en de door SPI.R0 aangelegde op- en afritten zullen worden aangepast om aan te sluiten op de heraangelegde Ring. Hiervoor zijn reliëfwijzigingen noodzakelijk.
De DRW wordt heraangelegd en behoudt zijn capaciteit met drie rijstroken in beide richtingen. Er worden langs weerskanten SRW aangelegd met twee rijstroken. Tussen deze SRW en de vernieuwde brug van de A201 over de R0 worden nieuwe op- en afritten voorzien.
In deze zone worden gedurende de werken ook enkele tijdelijke zaken voorzien, zoals een tijdelijke wegenis en een werkzone.
Deelplan 4: Spoorlijn 36
stedelijke ringweg (verder: SRW) en doorgaande ringweg (verder: DRW)
Ter hoogte van deze zone bevindt zich de overgang tussen het grondgebied van Machelen en Zaventem, waarbij de RO langsheen bedrijvenzone Keiberg gaat alsook de gemengde bedrijvenzone ter hoogte van de Maalbeekweg.
De doorgaande ringweg wordt heraangelegd, maar blijft de huidige capaciteit behouden met drie rijstroken in beide rijrichtingen. Aan weerszijden wordt de stedelijke ringweg voorzien, die bestaat uit vier rijstroken aan elke kant. In de aanloop naar aansluitingscomplex 3 Zaventem-Henneaulaan doen de twee rechtse rijstroken van de binnenring van de stedelijke ringweg dienst als voorsorteerstroken waarna ze zich afscheiden en de afrit vormen naar de Hector Henneaulaan. Ook op de buitenring van de stedelijke ringweg fungeren de twee meest rechtse rijstroken als voorsorteerstroken in aanloop naar het aansluitingscomplex A201. Deze breiden zich verder uit naar vier rijstroken en splitsen zich af van de buitenring van de stedelijke ringweg.
De Fietsring wordt hier ten oosten van de R0 aangelegd en ligt verhoogd ten opzichte van de snelweg. Er wordt een verbinding gerealiseerd tussen de Fietsring en de Maalbeekweg, alsook wordt een aansluiting voorzien op fietssnelweg F3, die parallel aan spoorlijn 36 loopt en de R0 kruist door middel van een brug.
Ter hoogte van de Maalbeekweg wordt op de Ontlastingsbeek een nieuw lozingspunt gecreëerd. Ter hoogte van de uitstroomconstructie en waar de taluds steiler zijn dan 6/4, wordt zowel de bodem als de oever van de waterloop aan de overzijde van de constructie voorzien van schanskorven.
Deelplan 5: Hector Henneaulaan
Het volledige aansluitingscomplex wordt heraangelegd. Hierbij komen heel wat reliëfwijzigingen kijken. De R0 wordt verbreed met de aanleg van een stedelijke ringweg aan weerszijden, waardoor de bestaande snelwegtaluds deels afgegraven en geherprofileerd dienen te worden. Er worden nieuwe op- en afritten voorzien tussen de stedelijke ringweg en de Hector Henneaulaan, inclusief bijhorende ophogingen en taluds. Hiertoe worden de oude op- en afritten opgebroken en afgegraven.
Zowel te midden van het aansluitingscomplex als errond worden verschillende buffer- en infiltratiebekkens en - grachten voorzien. Waterloop de Woluwe wordt op meerdere plaatsen in open bedding gebracht. Ook het tracé van de waterloop wordt hier en daar gewijzigd, waarvoor reliëfwijzigingen zullen gebeuren.
De binnen- en buitenring van de doorgaande ringweg blijven te midden van aansluitingscomplex 3 Zaventem-Henneaulaan hun bestaande capaciteit van drie rijstroken behouden. Ten zuiden van het complex, ter hoogte van de opengelegde Woluwe, breidt de binnenring van de doorgaande ringweg uit naar vier rijstroken, waarvan twee rijstroken dienstdoen als voorsorteerstroken richting de E40/A3. De capaciteit van de buitenring van de doorgaande ringweg neemt af van vier naar drie rijstroken. De binnen- en buitenring van de doorgaande ringweg kruisen waterloop de Woluwe en een fietsverbinding door middel van bruggen (respectievelijk KW025 en KW026). KW025 en KW026 zijn nagespannen plaatbruggen, zijn 36,20 m lang en bestaan uit één overspanning.
Voorbij de afrit richting de Hector Henneaulaan bestaat de binnenring van de stedelijke ringweg uit drie rijstroken, waarvan er één zich afsplitst ter hoogte van de brug van de Hector Henneaulaan en verder richting het zuidwesten loopt als de R22 Woluwedal. Deze verbindingsweg binnenring stedelijke ringweg > R22 kruist de oprit Hector Henneaulaan > binnenring stedelijke ringweg door middel van een onderdoorgang (KW021). Onderdoorgang KW021 is 65,50 m lang, waarvan 43 m onder gesloten dak. De wanden worden afgewerkt in uitgewassen beton. De oprit voegt zich net voorbij de onderdoorgang bij de binnenring van de stedelijke ringweg. Net ten zuiden van de Hector Henneaulaan wordt onder de oprit een ecotunnel (KE026) voorzien.
Ook de buitenring van de stedelijke ringweg bestaat uit drie rijstroken, waarvan er één zich afsplitst richting de Hector Henneaulaan en twee parallel blijven lopen aan de buitenring van de doorgaande ringweg. De oprit komende vanaf de Hector Henneaulaan maakt een Ubocht en voegt zich, samen met de R22 richting noord, bij de buitenring van de stedelijke ringweg, die ten noorden van het aansluitingscomplex vier rijstroken telt. Onder de op- en afrit van en naar de buitenring van de stedelijke ringweg wordt een ecopassage voorzien (KE029). De binnen- en buitenring van de stedelijke ringweg kruisen waterloop de Woluwe en een fietsverbinding door middel van bruggen KW024 en KW027. KW025 en KW026 zijn parallel gelegen aan KW025 en KW026 en zijn eveneens nagespannen plaatbruggen van 36,20 m lang bestaande uit één overspanning.
Ten westen van het vernieuwde aansluitingscomplex wordt tussen de afrit en de Fietsring een geluidsberm voorzien. Deze berm sluit aan op een nieuw geluidsscherm tussen de R0 en de Fietsring dat doorloopt tot aan de N2 Leuvensesteenweg.
De R22 richting zuid splitst zich net voorbij de Hector Henneaulaan af van de binnenring van de stedelijke ringweg en loopt vervolgens richting het zuidwesten. De R22 richting noord komt vanuit het zuidwesten en kruist de R0 doorgaande en stedelijke ringweg door middel van. een 104,50 m lange onderdoorgang (KW023) waarna de R22 richting noord zich bij de buitenring stedelijke ringweg voegt. Ter hoogte van het kruispunt met de Grote Kloosterstraat wordt aangesloten op de bestaande situatie.
De Hector Henneaulaan en de brug over de R0 werden recent reeds heraangelegd. Om de nieuwe op- en afritten aan te sluiten, zijn aanpassingen nodig aan de vernieuwde gemeenteweg. De op- en afritten tussen de buitenring van de stedelijke ringweg en de Hector Henneaulaan worden verplaatst naar het kruispunt met de Hoogstraat. Er wordt nieuwe belijning aangebracht op het kruispunt en de middenbermen worden aangepast aan de gewijzigde verkeerssituatie.
Op de brug over de R0 heeft de Hector Henneaulaan vier rijstroken richting Brussel en 3 richting Zaventem. In beide rijrichtingen wordt de meest rechtse rijstrook ingericht als busbaan. De oprit richting de binnenring van de stedelijke ringweg bevindt zich niet langer aan de noordzijde van de Hector Henneaulaan, maar aan de zuidzijde. Op de brug doet de meest linkse rijstrook richting Brussel dienst als opstelstrook richting deze oprit. Net ten westen van de oprit wordt onder de Hector Henneaulaan een ecotunnel (KE024) voorzien. De Hector Henneaulaan richting Zaventem bestaat voorbij de brug uit vier rijstroken, waarvan de rechtse opstelstrook voor de oprit richting de binnenring van de stedelijke ringweg. De tweede rijstrook is een aparte busbaan. Verder richting het westen wordt het kruispunt met de Belgicastraat en de Excelsiorlaan heraangelegd. In beide rijrichtingen worden naast twee rijstroken voor rechtdoorgaand verkeer aparte opstelstroken voorzien voor het verkeer richting de Belgicastraat en richting de Excelsiorlaan. Een kleine 200 m ten westen van het kruispunt wordt aangesloten op de bestaande situatie.
Ten zuidwesten van het aansluitingscomplex wordt de Belgicastraat heraangelegd, tussen de Imperiastraat en de Zaventemsebaan. Dit gaat over een private wegenis die gekend is als sluiproute. De rotondes ter hoogte van de Zaventemsebaan en de passage imperiastraat verdwijnen en er worden fiets- en voetpaden aangelegd aan weerszijden. Voorbij de kruising met de Zaventemsebaan wordt een ecopassage voorzien (KE025) onder de Belgicastraat. Ten zuiden van de ecopassage wordt aan de oostzijde van de Belgicastraat en de Jozef Van Damstraat een dubbelrichtingsfietspad voorzien richting het kruispunt van de R22 Woluwedal met de Grote Kloosterstraat.
De Fietsring loopt aan de oostzijde van de R0 en het aansluitingscomplex en kruist waterloop de Woluwe en fietssnelweg F202 parallel aan de buitenring van de stedelijke ringweg door middel van brug KW027. De fietssnelweg loopt diagonaal onder het kruispunt van de Hector Henneaulaan met de Hoogstraat door door middel van fietsonderdoorgang KF004. Net voor de onderdoorgang wordt een aftakking voorzien zodat fietsers de Hector Henneaulaan kunnen bereiken. Ten noorden van de Hector Henneaulaan blijft de Fietsring parallel aan de R0 lopen. Er wordt een verbinding gerealiseerd met de Hoogstraat. Ten zuiden van het aansluitingscomplex wordt een verbinding voorzien met de Bosrankstraat.
Fietssnelweg F202, die aan de zuidoostzijde van de R22 loopt, wordt heraangelegd. Deze loopt samen met de Woluwe en de R22 richting noord onder de bruggen van de R0 door, kruist de Woluwe d.m.v. fietsbrug KF005 en sluit hier voorbij aan op de Fietsring. Fietsbrug KF005 is 18 m lang en bestaat uit één overspanning. Langs de F202 wordt eveneens een voetpad aangelegd, dat wordt doorgetrokken tot aan de Hector Henneaulaan. Onder fietssnelweg F202 worden verschillende kleine ecokokers voorzien (KE047, KE048 en KE049). Over de R22 Woluwedal wordt een voetgangersbrug (KF013) geconstrueerd die het voetpad parallel aan de R22 verbindt met de Belgicastraat. Parallel aan de voetgangersbrug wordt onder de R22 Woluwedal een ecopassage voorzien (KE008).
Bij de heraanleg van de R22 wordt de locatie van de R22 Woluwedal gewisseld met die van de huidige Woluwe. De waterloop wordt over een lengte van 580 m opengelegd en opgewaardeerd, met een hermeandering en bijkomend winterbed, om zo meer ruimte voor water te creëren. Tevens wordt de bestaande onderdoorgang onder de R0 verwijderd en wordt onder snelwegbruggen KW024, KW025, KW026 en KW027 ruimte voorzien voor de waterloop om in open profiel onder de R0 te stromen. Er worden op de Woluwe twee lozingspunten voorzien met uitstroomconstructie: één aan de R22 Woluwedal en één ter hoogte van het park van Zaventem. Ter hoogte van de uitstroomconstructies en waar de taluds steiler zijn dan 6/4, wordt zowel de bodem als de oever van de Woluwe aan de overzijde van de constructies voorzien van schanskorven.
Deelplan 6: E40
Deze wegenis bevindt zich binnen de deelgemeente Sint-Stevens-Woluwe en bevindt zich in de nabijheid van woningen (Countrylaan, Tennislaan, Hockeylaan, Waaienberg) en een kmo-zone tussen de Bevrijdingslaan en de Leuvensesteenweg.
Langs de E40/A3 zal aan weerszijden een langsgracht aangelegd worden. I.k.v. de heraanleg van het aansluitingscomplex Kraainem dienen de bestaande snelwegtaluds geherprofileerd te worden.
De E40/A3 heeft hier de categorisering regionale weg. Ten opzichte van de autosnelweg worden de rijstroken versmald van 3,50 m tot 2,90 m breed. De snelheidslimiet wordt verlaagd van 120 km/u naar 70 km/u. T.h.v. de Countrylaan wordt aangesloten op de bestaande situatie.
Op de E40/A3 Brussel – Leuven blijven de drie doorgaande rijstroken + afrit richting R22 Woluwedal behouden. Voorbij de Bareelstraat wordt het aantal rijstroken gereduceerd naar twee. De E40/A3 Brussel – Leuven telt drie rijstroken. Voorbij de Bareelstraat voegt de oprit vanop de R22 Woluwedal in op de E40/A3. DE E40/A3 bestaat verder uit vier rijstroken, opgedeeld in 2 + 2 met het oog op het voorsorteren richting het centrum van Brussel. Aan de noordzijde blijft de bestaande geluidsmuur behouden.
De Bareelstraat wordt heraangelegd t.h.v. de E40/A3 inclusief de realisatie van een nieuwe brug over de snelweg (KW039). De brug is van het type plaatbrug met verticale kolommen, is 37,95 m lang en bestaat uit één overspanning. Op de brug wordt eveneens ruimte voorzien voor een ecoverbinding.
Deelplan 7: Sint-Stevens-Woluwe
Deze zone sluit aan bij het grondgebied van Kraainem. Het volledige aansluitingscomplex Kraainem wordt heraangelegd. Om de vernieuwde E40/A3 en de op- en afritten tussen de snelweg en de R22 Woluwedal te kunnen voorzien, zijn reliëfwijzigingen noodzakelijk. Door het verplaatsen en concentreren van de op- en afritten komt op verschillende plaatsen ruimte vrij voor bufferbekkens en -grachten. Waterlopen de Woluwe en Kleine Maelbeek krijgen opnieuw een open bedding.
De vernieuwde E40/A3 Brussel – Leuven telt twee rijstroken en kruist de afrit E40/A3 Leuven – Brussel > R22 Woluwedal en de oprit R22 Woluwedal > E40/A3 Leuven - Brussel d.m.v. een nieuwe te realiseren brug KW041. KW041 is een plaatbrug met verticale kolommen, is 39 m lang en bestaat uit één overspanning. De bestaande kokerbrug over de Kleinenbergstraat blijft behouden. Voorbij de Kleinenbergstraat voegt de oprit vanop de R22 Woluwedal zich bij de E40/A3, waarna de E40/A3 drie rijstroken telt. Het bestaande viaduct van Kraainem blijft behouden. Voorbij het viaduct wijzigt de categorisering van de E40/A3 van regionale weg naar hoofdweg. Dit gaat gepaard met een verbreding van de rijstroken en een verhoging van de maximumsnelheid.
Ook de E40/A3 Leuven – Brussel telt twee rijstroken. Net voor het viaduct van Kraainem voegen verbindingswegen R0bi SRW > E40/A3 Leuven – Brussel en R0bu > E40/A3 Leuven – Brussel zich bij de E40/A3, waarna de autosnelweg drie rijstroken telt. De categorisering van de E40/A3 wijzigt hier van hoofdweg naar regionale weg. Dit gaat gepaard met een versmalling van de rijstroken en een verlaging van de maximumsnelheid. Voorbij het viaduct over de R22 kruist de E40/A3 Leuven – Brussel de Kleinenbergstraat d.m.v. de bestaande kokerbrug. Voorbij de brug bevindt zich de afrit richting de R22 Woluwedal. De E40/A3 kruist deze afrit en de oprit R22 Woluwedal > E40/A3 Leuven – Brussel d.m.v. een nieuwe te realiseren brug KW040. KW040 is parallel gelegen en identiek aan brug KW041.
Waar voordien de verkeersuitwisseling tussen de E40/A3 en de lokale wegenis gebeurde zowel van en naar de Bevrijdingslaan, Oudstrijderslaan en R22 Woluwedal, worden de op- en afritten nu geconcentreerd op één kruispunt op de R22. Op die manier komt op verschillende locaties ruimte vrij voor groen en water.
De Kleinenbergstraat wordt heraangelegd tussen de Bevrijdingslaan en Wannenveld met inbegrip van de brug over de op- en afritten (KW044). Nieuw te realiseren brug KW044 is een nagespannen plaatbrug, is 60 m lang en bestaat uit twee overspanningen (30-30 m). Onder het snelwegviaduct worden de Statieplaats en de Oudstrijderslaan heraangelegd, inclusief de fietspaden. T.h.v. het kruispunt met de Jef Thumasstraat wordt de Oudstrijderslaan teruggebracht naar één rijstrook. De aansluiting van de Molenstraat op de Oudstrijderslaan wordt omgelegd naar het kruispunt met de Jef Thumasstraat, gebruik makend van de vrijgekomen ruimte door het verdwijnen van de oprit richting E40/A3 Brussel – Leuven. Er wordt een ecopassage voorzien onder de gemeenteweg (KE038). Onder de Statieplaats wordt eveneens een ecoverbinding gerealiseerd (KE031), alsook onder de Julien Trekkerstraat (KE022). De bestaande keerlus voor openbaar vervoer onder het viaduct wordt heraangelegd en de Julien Trekkerstraat wordt hierop aangesloten. Hierdoor komt ruimte vrij voor de opengelegde Woluwe en Kleine Maelbeek en de samenvloeiing van beide waterlopen.
Langs de opengelegde, meanderende Woluwe wordt een wandelpad aangelegd, dat aansluit op de Statieplaats. Vanop dit kruispunt en vanuit de Jozef Van Hovestraat is er toegang tot een ponton over de plaatselijk verbrede Woluwe. Richting de Statieplaats is een 10 m lange voetbrug (KF016) voorzien over de waterloop.
Bestaande fietssnelweg FR0, die parallel aan de R22 Woluwedal loopt, wordt aangepast aan het gewijzigd aansluitingscomplex. Tussen de FR0 en de Denayerstraat wordt een fietsverbinding gerealiseerd die d.m.v. 13,50 m lange fietsbrug KF017 de opengelegde Woluwe kruist.
Over een lengte van 360 m wordt de Woluwe opnieuw aangelegd met een open, meer meanderend profiel. De bodembreedte bedraagt minstens 3 m, en de waterloop wordt aangelegd met taluds van minstens 6/4. Er zal een vergroting optreden van de natte doorstroomsectie, en door het voorzien van een winterbed zal er tevens meer bergingscapaciteit in de waterloop worden verwezenlijkt.
Er wordt op de Woluwe in deze zone één lozingspunt voor hemelwater voorzien met uitstroomconstructie, net opwaarts van het viaduct van Kraainem. Ter hoogte van de uitstroomconstructie en waar de taluds steiler zijn dan 6/4, wordt zowel de bodem als de oever van de Woluwe aan de overzijde van de constructie voorzien van schanskorven.
De Kleine Maelbeek wordt over een lengte van 210 m opnieuw aangelegd met een open, meer meanderend profiel met een minimale bodembreedte van 1 m en asymmetrische taluds, waarvan één minimum 6/4. Ter hoogte van het viaduct wordt het andere talud aangelegd aan 90° om in de smalle doorgang toch een open beekprofiel te realiseren
Deelplan 8: Knoop E40
Het bestaande turbineknooppunt van Sint-Stevens-Woluwe wordt omgevormd naar een sterknooppunt. Alle bestaande verbindingswegen tussen de E40/A3 en de R0 worden afgebroken en er worden nieuwe verbindingswegen aangelegd. Hiervoor zijn reliëfwijzigingen noodzakelijk. Door de herinrichting van het knooppunt komt ruimte vrij voor groen. Er worden verschillende bufferbekkens en -grachten en ophogingen voorzien binnen en rondom het knooppunt. Daarenboven wordt de Kleine Maelbeek ook opnieuw in open bedding aangelegd t.h.v. de Molenstraat. De Wezembeekstraat wordt t.h.v. de kruising met de E40/A3 heraangelegd en rechtgetrokken, waarvoor het bestaande talud deels afgegraven zal worden.
Het volledige knooppunt van Sint-Stevens-Woluwe wordt afgebroken en opnieuw aangelegd. De capaciteit van de DRW wordt teruggebracht tot twee rijstroken in elke rijrichting. Om de verkeersuitwisseling tussen de DRW, SRW en E40/A3 mogelijk te maken, worden verschillende kunstwerken gerealiseerd.
Ten zuiden van het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe worden aan weerszijden van de R0 nieuwe geluidsschermen voorzien, die doorlopen tot aan de Arthur Dezangrélaan. De bestaande schermen worden verwijderd.
De bestaande brug van de N2 Leuvensesteenweg over de R0 wordt afgebroken en er wordt een nieuwe, bredere brug geconstrueerd, met het oog op de toekomstige heraanleg van de N2 Leuvensesteenweg. De brug bestaat uit twee afzonderlijke delen: KW020 met ruimte voor toekomstige wegenis en KF012 met ruimte voor toekomstige trage verbindingen en een ecopassage. KW020 is 116,50 m lang en bestaat uit twee overspanningen (57-59,50 m). KF012 is 140 m lang en bestaat eveneens uit twee overspanningen (70-70 m). Het zijn beiden stalen plaatbruggen met betonnen druklaag.
Binnen deze vergunningsaanvraag blijft de huidige configuratie op de brug behouden, met één rijstrook richting Brussel en twee rijstroken richting Leuven. Aan de noordzijde wordt het bestaande enkelrichtingsfietspad heraangelegd en verbreed. Aan de zuidzijde blijft het gemengd verkeer behouden. Ten westen van de R0 wordt een ecotunnel (KE020) voorzien onder de Leuvensesteenweg door.
Ten zuiden van het verkeerscomplex wordt de Molenstraat heraangelegd als fietsstraat. Er wordt een groene overrijdbare middenberm voorzien tussen beide rijrichtingen. De Molenstraat loopt tezamen met de Kleine Maelbeek onder de nieuwe bruggen van de R0 door. Parallel aan de R0 zijn aan de oost- en westzijde van deze bruggen ecoverbindingen voorzien onder de Molenstraat (KE021 & KE019). De Veeboslaan wordt eveneens licht aangepast om de aansluiting met de Fietsring mogelijk te maken.
Ten oosten van het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe wordt de Wezembeekstraat heraangelegd. T.h.v. de kruising met de E40/A3 wordt de gemeenteweg, alsook het verhoogde, aanliggende dubbelrichtingsfietspad, rechtgetrokken en verbreed.
De Fietsring loopt aan de oostzijde van de R0, verhoogd t.o.v. de snelweg in het bestaande talud. Er wordt een aansluiting voorzien op Bloemenveld en op de N2 Leuvensesteenweg, waarna de Fietsring de gewestweg kruist d.m.v. fietsonderdoorgang KF006. Onder de aantakking op de N2 wordt een ecotunnel voorzien (KE041). Parallel aan de nieuwe brug van de Leuvensesteenweg wordt een tweede brug geconstrueerd (KF012) over de R0 die op lange termijn ruimte biedt voor een vrijliggend fietspad en een ecologische verbinding. KF012 is een stalen plaatbrug met betonnen druklaag, is 140 m lang en bestaat uit twee overspanningen (70-70 m).
Verder richting het zuiden kruist de Fietsring het verkeerscomplex Sint-Stevens-Woluwe d.m.v. twee onderdoorgangen:
KF007: Fietsonderdoorgang Fietsring onder verbindingswegen E40/A3 Leuven - Brussel > R0bi SRW en E40/A3 Leuven - Brussel > R0bu SRW;
KF008: Fietsonderdoorgang Fietsring onder E40/A3 en verbindingswegen E40/A3 Leuven - Brussel > R0bu DRW en R0bi DRW > E40/A3 Brussel – Leuven.
De Fietsring blijft hier aan de oostzijde van de R0 lopen en maakt gebruik van de vrijgekomen ruimte door de herinrichting van het knooppunt. Er wordt een aansluiting gerealiseerd vanuit de Dennenlaan, waar eveneens een ecoverbinding (KE032) voorzien wordt onder de Fietsring. De Fietsring sluit aan op de Veeboslaan en gaat verder als fietsstraat richting de Molenstraat.
De Kleine Maelbeek wordt ter hoogte van de Molenstraat over 115 m opnieuw opengelegd en beperkt verlegd naar het noorden. Het open profiel kent een bodembreedte van minimum 3,3 m en taluds van 6/4 die een oeverversteviging krijgen in schanskorven. Hiervoor wordt bijkomende ruimte voorzien onder de nieuwe bruggen van de R0 over de Molenstraat.
Er worden op de Kleine Maelbeek ter hoogte van de Molenstraat drie lozingspunten voorzien met uitstroomconstructie. Ter hoogte van de uitstroomconstructies en waar de taluds steiler zijn dan 6/4, wordt zowel de bodem als de oever van de Kleine Maelbeek aan de overzijde van de constructies voorzien van schanskorven.
In de Molenstraat worden de woningen met huisnummers 175 en 177 gesloopt. Deze maken deel uit van een geheel waartoe ook de woning met huisnummer 173 behoort. Deze woning blijft behouden. De zijgevel die hierdoor ontstaat, wordt wind- en waterdicht afgewerkt.
Deelplan 9: Sterrebeek
Door de heraanleg van het verkeerscomplex Sint-Stevens-Woluwe wordt het gabarit van de E40/A3 sterk verbreed. Hiertoe zullen de bestaande snelwegtaluds gewijzigd worden. Aan de zuidzijde van de autosnelweg worden drie buffergrachten voorzien.
Aansluitend op de bestaande toestand bestaat de vernieuwde E40/A3 Leuven – Brussel uit vier rijstroken, die net voor de Wezembeekstraat worden opgesplitst in twee doorgaande rijstroken en twee voorsorteerstroken richting R0bi SRW, R0bu SRW en R0bu DRW. In de richting van Leuven sluit verbindingsweg R0bi DRW > E40/A3 Brussel – Leuven voorbij de Wezembeekstraat aan op de E40/A3, waarna de autosnelweg ook richting Leuven vier rijstroken telt en wordt aangesloten op de bestaand toestand.
Deelplan 10: Arthur Dezangrélaan (Kraainem)
De R0bi en R0bu kruisen de Arthur Dezangrélaan d.m.v. twee bruggen, respectievelijk KW033 en KW034. Beide bruggen zijn nagespannen plaatbruggen, zijn 30,60 m lang en bestaan uit één overspanning. Over de gemeenteweg wordt eveneens een ecopassage voorzien (KE023). Net voorbij de Arthur Dezangrélaan voegen de verbindingsbogen vanaf E40/A3 in op de R0 DRW. Ten noorden van de Arthur Dezangrélaan start de uitvoeger naar de E40/A3 richting Leuven en Brussel. Ten zuiden van het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe worden aan weerszijden van de R0 nieuwe geluidsschermen voorzien, die doorlopen tot aan de Arthur Dezangrélaan. De bestaande schermen worden verwijderd.
Deelplan 11: Wezembeek (Kraainem)
Deze zone bevindt zich niet op het grondgebied van Zaventem. Er wordt een werkzone voorzien.
De aanvraag bestaat uit verschillende stedenbouwkundige handelingen gaande van het slopen van gebouwen, reliëfwijzigingen, aanleggen van verhardingen, werken aan de waterloop, ontbossen, … De totaliteit van het project omvat ook diverse niet-vergunningsplichtige werken en handelingen. In de aanvraag worden deze werken ook meegenomen ter verduidelijking.
een doorlopend parallelsysteem met een stedelijke en een doorgaande ringweg. Dit parallelsysteem situeert zich tussen de verkeerswisselaars R0xE19 en R0xE40. Bovendien is het viaduct van Vilvoorde, ten westen van de verkeerswisselaar R0xE19, een logische projectgrens. Dit viaduct blijft behouden waardoor beide segmenten van de Ring aan weerszijden van de Ring als aparte fases kunnen uitgevoerd worden
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplannen (wijzigingen en afschaffingen)/voormalige buurtwegen – heden gemeentewegen (wijzigingen en afschaffingen), in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 31 augustus 2024 t.e.m. 29 september 2024;
Gelet op het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 8 oktober 2024, tevens omvattende de diverse bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen;
Overwegende dat binnen het projectgebied een heel aantal historische buurt- en voetwegen het tracé van de R0 en E40 kruisen. Deze autosnelwegen werden in gebruik genomen begin jaren ’70 waardoor verschillende buurt- en voetwegen sindsdien in onbruik zijn geraakt voor het publiek. Deze historische wegen werden echter niet afgeschaft bij de aanleg van de R0 en de E40 daar het beleid omtrent buurtwegen dit op dat moment nog niet vereiste. De eerder genoemde buurt- en voetwegen zijn bijgevolg al meer dan 30 jaar in onbruik daar zij geen verbindende of ontsluitende functie meer hebben. Deze functie werd immers door andere wegen in de omgeving overgenomen. Gelet op de aanwezigheid van omvangrijke lijninfrastructuren in de omgeving zijn de meeste van deze buurtwegen bovendien ook niet langer zichtbaar in het landschap;
Overwegende dat in het kader van het programma “Werken aan de Ring”, zal worden voorzien in het wijzigen van een aantal wegen van het onderliggend wegennet. Op verschillende plaatsen loopt het onderliggend wegennet over of onder de R0/E40 waardoor bestaande gemeentelijke rooilijnen binnen het openbaar gewestdomein kunnen komen te liggen. In de gemeente Zaventem komt het voorgaande voor ter hoogte van waar de R0 de Wezembeekstraat kruist. Om overlap tussen rooilijnen en het daar bijhorende beheer te voorkomen wordt voorgesteld om de bestaande gemeentelijke rooilijnen af te schaffen daar zij binnen het openbaar gewestdomein liggen. De voorgestelde afschaffingen zijn bijgevolg louter juridisch van aard en veranderen verder niets aan de bestaande situatie:
- Af te schaffen tracé: Deel van Wezembeekstraat dat onder de E40 loopt (voorgestelde afschaffing strek A-B over ong. 72m) en binnen het openbaar gewestdomein valt;
Overwegende de keuze voor de geïntegreerde procedure inzake de goedkeuring en/of wijzigingen/afschaffingen van gemeentelijke rooilijnplannen (deels)/voormalige buurtwegen – heden gemeentewegen, overeenkomstig de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat in het kader van het programma “Werken aan de Ring”, zal worden voorzien in in enkele wijzigingen aan het onderliggend wegennet. Deze aanpassingen hebben voornamelijk tot doel om groene en veiligere wegen over de R0 mogelijk te maken, het trage wegennetwerk naast de R0 uit te breiden en de algemene veiligheid voor trage weggebruikers te verhogen. Doordat het onderliggend (lokaal) wegennetwerk doorgaans grenst aan verschillende private eigendommen, is de gebeurlijke wijziging of verplaatsing van gemeentelijke rooilijnplannen in sommige gevallen noodzakelijk om de bovenstaande doelstellingen te bewerkstelligen. Op het grondgebied van de gemeente Zaventem dient dit op 9 verschillende plaatsen te gebeuren. De voorgestelde wijzigingen situeren zich voornamelijk ter hoogte van de Hector Henneaulaan, de knoop E40 en Sint-Stevens-Woluwe. Algemeen genomen heeft het wijzigen van deze gemeentelijke rooilijnen enerzijds tot doel om veiligere viets- en voetpaden te creëren en anderzijds om het onderliggen wegennet aan te sluiten op de vernieuwde zate van de R0. Concreet gaat het over volgende locaties:
- Hector Henneaulaan & aansluiting Excelsiorlaan en Hoogstraat – R22/E40, tussen Grote Daalstraat en Belgicastraat;
- Belgicastraat & Pass. Imperiastraat & Jozef Van Damstraat – Ten oosten van de R0, tussen de Excelsiorlaan en Jozef Van Damstraat;
- Wezembeekstraat – Oude Keulseweg, E40/A3, J.B. Devlemincklaan;
- Veeboslaan – Dennenlaan, R0, gemeentegrens Kraainem, Molenstraat;
- Julien Trekkerstraat & Statieplaats – E40/A3, Statieplaats, Oudstrijderslaan, gemeentegrens Kraainem;
- Molenstraat – E40/A3, Oudstrijderslaan, Jef Thumasstraat, gemeentegrens Kraainem;
- Denayerstraat – R22, Woluwepad, Woluwedal, gemeentegrens Kraainem;
- Kleinenbergstraat – Bevrijdingslaan, E40, gemeentegrens Kraainem, Kleinenbergstraat;
- Bareelstraat – E40/A3, Bevrijdingslaan, Berreveldlaan, Waaienberg;
Overwegende dat de gemeentegrenzen van Zaventem en Kraainem elkaar kruisen binnen het projectgebied, dienen enkele van de voorgestelde rooilijnwijzigingen vanuit een grensoverschrijdend perspectief te worden beoordeeld. Er is dan ook sprake van een grensoverschrijdend aspect ter hoogte van volgende locaties:
- Julien Trekkerstraat & Statieplaats – het rechttrekken van de Julien Trekkerstraat zal gepaard gaan met de gedeelde afschaffing van de huidige rooilijn van de weg. Deze afschaffing dient ook door de gemeente Kraainem te worden goedgekeurd.
- Molenstraat – het omleggen van de aansluiting van de Molenstraat op de Oudstrijderslaan naar het kruispunt met de Jef Thumasstraat gaat gepaard met de afschaffing van de bestaande aansluiting en de vaststelling van nieuwe rooilijnen ter hoogte van het kruispunt. Zowel de afschaffing als het vaststellen van een deel van de nieuwe rooilijnen zal door de gemeente Kraainem moeten worden goedgekeurd.
- Denayerstraat – het heraanleggen en wijzigen van de Denayerstraat zal ook een rooilijnwijziging vergen op het grondgebied van Kraainem. Goedkeuring van zowel Zaventem als Kraainem zal bijgevolg nodig zijn om de realisatie van de “vernieuwde” Denayerstraat te kunnen effectueren.
Overwegende dat in het kader van het programma “Werken aan de Ring”, naast het louter wijzigen van gemeentewegen ook de creatie is voorzien van enkele nieuwe gemeentewegen op grondgebied Zaventem. Deze nieuwe wegen worden voornamelijk voorzien in het kader van de verdere uitbreiding, en het verbeteren van, het trage en lokale wegennetwerk naast de R0. Zo wordt in Zaventem naast de Belgicastraat en Jozef Van Damstraat een nieuw afgescheiden fietspad aangelegd, dat parallel aan het Woluwedal R22 zal lopen, vanaf het rondpunt van de Zaventemsebaan tot aan het kruispunt van de Grote Kloosterstraat met het Woluwedal. Hierdoor zullen fietsers niet langer over de rijbaan van beide straten moeten rijden en kunnen zij op een veiligere manier zich langs de R22 verplaatsen. Aangezien een nieuwe gemeenteweg wordt aangelegd, buiten de bestaande bedding van de Belgicastraat en Jozef Van Damstraat, dienen nieuwe gemeentelijke rooilijnen te worden vastgesteld voor dit fietspad. Concreet betreft het volgende locatie:
- Fietspad Belgicastraat & Jozef Van Damstraat – R22 Woluwedal, Belgicastraat, Zaventemsebaan, Jozef Van Damstraat – Het nieuwe fietspad zal naast de Belgicastraat en Jozef Van Damstraat van noord naar zuid lopen vanaf het rondpunt van de Zaventemsebaan tot aan het kruispunt van de Grote Kloosterstraat met de R22 Woluwedal. Op dit kruispunt kunnen fietsers oversteken om de fietssnelweg aan de overkant te bereiken. Het beheer van het nieuwe fietspad zal na de vaststelling van de rooilijnen in principe door de gemeente Zaventem worden gedragen, tenzij anders zal worden beslist in onderhavig besluit;
Overwegende dat het beheer van de gewijzigde gemeentewegen ongewijzigd blijft ingevolge de in vorige consideransen voorgestelde rooilijnwijzigingen;
Overwegende dat de voorliggende ontwerp-rooilijnen, zoals vermeld in vorige consideransen van dit Raadbesluit, verder geen aanleiding geven tot opmerkingen;
Overwegend dat de inrichting van het (toekomstig) gemeentelijk openbaar domein Zaventem, zoals hierbij voorgelegd wordt op de ingediende plannen, bestekken en toelichtingsnota’s, eveneens ter advies zal behandeld worden door de gemeenteraad in zitting van heden;
Overwegende dat de nieuwe rooilijnplannen de nieuwe wegzate bepalen én als dusdanig het gebied afbakenen waarvoor de gemeente het onderhoud in principe op zich zal nemen, tenzij anders zal worden beslist in onderhavig besluit;
Overwegende dat de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag tal van afschaffingen van (historische) buurtwegen op het grondgebied van Zaventem omvatten; deze voormalige buurtwegen binnen het projectgebied werden tot op heden nog niet eerder afgeschaft of verplaatst;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek 5 bezwaarschriften werden ingediend bij de gemeente Zaventem omvattende 8 bezwaren, waarbij deze allen werden onderzocht, toegelicht en beoordeeld in het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar Zaventem. Tijdens het openbaar onderzoek kunnen er ook bezwaarschriften zijn ingediend bij de desbetreffende buurgemeenten binnen het projectgebied én het departement Omgeving, gezien de grensoverschrijdende aanvraag;
Overwegende dat de volgende bezwaren, ingediend bij de gemeente Zaventem, kunnen gerelateerd worden aan de zaak der wegen, de rooilijnplannen, de voormalige buurtwegen en/of het technisch dossier:
Bezwaar 1: Ter hoogte van de Hoogstraat en de Maalweekweg zullen bomen worden gekapt en zal er een nieuw fietspad worden voorzien. Dit zal een negatieve invloed op lawaai, luchtvervuiling, wind, wateroverlast, verstoring van de biodiversiteit en veiligheid.
Beoordeling: De werken zullen op korte termijn inderdaad een impact hebben op de omgeving en de bestaande groenzones. Er worden echter voldoende milderende maatregelen getroffen om de aanwezige schade aan de biodiversiteit te beperken. Uiteraard is de heraanplant van alle zones vereist zodat de natuurwaardes zo snel mogelijk hersteld kunnen worden en de effecten op lange termijn beperkt kunnen blijven. De beplantingen aan te leggen ten laatste in het eerste jaar volgend op het beëindigen van de bouwwerken binnen elke deelzone of fase van de werkzaamheden. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 2: Fietsnelwegen vragen veel budget voor de aanleg en het onderhoud. Fietstraten zijn even goed en fietssnelwegen zijn overbodig.
Beoordeling: Fietssnelwegen zijn gericht op een bovenlokaal niveau waarbij deze eerder gebruikt worden voor woon-werkverkeer alsook voor langere afstanden. Fietsstraten zijn vooral gericht op korte afstanden en een veiligere woonomgeving. Gezien de voordelen die fietssnelwegen hebben om de modal split te realiseren alsook veilige routes te organiseren, gescheiden van het autoverkeer zijn deze investeringen zeker zinvol. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 3: Het advies van perspective.brussels is voorwaardelijk gunstig en verwijst naar het advies van het Brussels Hoofstedelijk Gewest van 29/06/2023.
Beoordeling: Gezien er inhoudelijk geen bezwaren werden opgenomen is er geen verdere beoordeling mogelijk. Het betreft een advies, geen bezwaar.
Bezwaar 4: De op vandaag bestaande rotonde ter hoogte van de site van cliënte zal verdwijnen en de Pass. Imperiastraat zal doorgetrokken worden met aan beide kanten van de straat fietspaden en voetpaden. Exact ter hoogte van alwaar op de site van cliënte zich een parking en aldus eveneens ook toegangsweg bevindt, zal een dwarsende verbinding over/onder de aantakkende structuren worden gerealiseerd. Op diezelfde locatie zou ook een oversteek voor zwakke weggebruikers opgericht worden. In- en uitrijdend verkeer afkomstig van en/of gaande naar de site van cliënte zal steeds fietspaden en voetpaden moeten kruisen (het gaat hierbij om zowel gewone fietsers, doch ook om gebruikers van speed pedelecs en voetgangers). Fietsers zullen met andere woorden (al dan niet aan hoge snelheden) als het ware uitkomen/samenkomen vlak ter hoogte van de site van cliënte, aan de parking; Gelet op voorgaande – en aangezien de voorschriften duidelijk aangeven dat de locaties indicatief zijn – dient deze gewenste infrastructuur in totaliteit minstens verschoven te worden, gelet op de reeds bestaande ligging van parking en toegangsweg op/naar van de site van cliënte. In ieder geval zal dergelijke verplaatsing de verkeersveiligheid ten goede komen, alwaar deze met de huidige voorziene inplantingslocatie onmogelijk zal kunnen worden gegarandeerd (zelfs niet middels treffen van enkele mitigerende maatregelen (zoals bijvoorbeeld verkeersborden, verkeerslichten, edm.)).
Beoordeling: Er dient nagegaan te worden of er mogelijkheid is om de oversteekplaats te verschuiven waarbij er een logische aansluiting bij de fiets- en voetpaden kan aangehouden worden, waarbij het conflict met de parking behouden kan blijven. Er is echter wel geen sprake van een vergunde parking, conform de laatste vergunning. In die zin moet er rekening gehouden worden met de vergunde toestand van de in- en uitritten waarbij de aanpassingen van de voortuinstrook alsnog dient uitgevoerd te worden. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond. Er wordt tegemoet gekomen aan dit bezwaar waarbij het dubbelrichtingsfietspad tussen de Belgicastraat en de R22 wat aangepast wordt; dit heeft tot gevolg dat ook het initiële rooilijnplan moet aangepast worden. Het aangepaste rooilijnplan met de toevoeging "PIV5" werd opgeladen in het omgevingsloket en vervangt vanaf die datum het vorige. De Raad zal dit nieuw opgeladen rooilijnplan in onderhavig besluit dan ook verder beoordelen en beslissen.
Bezwaar 5: Zoals te zien op de onderstaande afbeeldingen kan er zich conform het GRUP onmiddellijk naast de parking en toegangsweg van/tot de site van Aston Martin hoofdzakelijk natuurgebied bevinden. Dat gebied is conform artikel 4 (4.1 en verder) van de stedenbouwkundige voorschriften van het GRUP bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu en bos. Recreatief medegebruik is een ondergeschikte functie. Ingevolge aanzienlijke reliëfwijziging de toonzaal van cliënte volledig uit het zicht worden geplaatst. Het spreekt voor zich dat ingevolge de realisatie van voorliggende aanvraag dergelijk enorm talud onvermijdelijk zal zorgen voor het wegnemen van het zicht vanop de straten/(gewest)wegen van het pand van cliënte. Dit betekent ontegensprekelijk een zeer nefaste invloed op de activiteiten van cliënte (minder zichtbaarheid betekent minder reclame/markering) alsook een waardevermindering van het onroerend goed.
Beoordeling: De werkzaamheden hebben geen invloed op de bereikbaarheid van het pand. De zichtbaarheid ten opzichte van de Jozef Van Damstraat, de aangrenzende straat, blijft behouden. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 6: Specifiek met betrekking tot het Terrein van RETAIL ESTATES, blijkt uit de plannen van het aanvraagdossier dat in buffering in de vorm van groenstroken wordt voorzien die dwars door de thans aanwezige bebouwing (in casu een winkelpand en parkeervoorzieningen) zal lopen. Dit gebouw en deze verhardingen zullen volgens deze plannen moeten gesloopt worden om deze groenzone te voorzien. De inname van het Terrein van RETAIL ESTATES met het bijhorende slopen van de aanwezige bebouwing, wordt niet concreet betrokken in de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening en/of de integratie van de geplande werken in de omgeving. De groenstrook zal er immers toe leiden dat het gebouw ook dient gesloopt te worden binnen het bestemmingsgebied ‘specifiek regionaal bedrijventerrein voor kantoren’ van het GRUP VSGB.
Dit is kennelijk onredelijk. De mogelijkheid van een kleinere groenstrook die niet raakt aan de bebouwing van het Terrein diende onderzocht te worden, hetgeen niet is gebeurd. De beoordeling in het Project-MER dat “na afloop van de werken weer bedrijvigheid [kan] ingeplant worden op het (verkleind) perceel”20 geeft geen blijk van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling. Het slopen van een bestaand bedrijfsgebouw in perfecte staat om dit nadien herop te bouwen past niet binnen het beginsel van een goede ruimtelijke ordening.
Het project ter hoogte van het Terrein van RETAIL ESTATES geeft dan ook onvoldoende blijk van functionele inpasbaarheid. Het ruimtegebruik en de hinderaspecten op het Terrein zijn onaanvaardbaar. Er kan perfect in een groenstrook voorzien worden die het Terrein en bebouwing van RETAIL ESTATES onverlet laat.
Beoordeling: De gevraagde groenbuffer is niet overdreven, waarbij de gevraagde inname te verantwoorden is. Ter hoogte van dit knooppunt is het aannemelijk dat er meer ruimte noodzakelijk is voor hoogteverschillen te overbruggen alsook voldoende ruimte om de weginfrastructuur op een leesbare en veilige manier in te richten. Binnen deze vergunningsaanvraag blijft de huidige configuratie op de brug van de Leuvensesteenweg behouden, met één rijstrook richting Brussel en twee rijstroken richting Leuven. Aan de noordzijde wordt het bestaande enkelrichtingsfietspad
heraangelegd en verbreed. Aan de zuidzijde blijft het gemengd verkeer behouden. Ten westen van de R0 wordt een ecotunnel (KE020) voorzien onder de Leuvensesteenweg door. De gevolgen ten aanzien van het bedrijfsgebouw zijn aanzienlijk, hetgeen ook niet anders wordt beweerd. Alternatieven werden in de huidige vergunningsaanvraag niet opgenomen, aangezien dit voorstel de voorkeur heeft voor de realisatie van de weginfrastructuur. Het verkleinen van de groenbuffer zal weinig voordelen bieden voor een de bestaande, te behouden alsook voor de nieuw te bouwen bedrijfsgebouwen. Er kan bijgevolg ook niet vanuit een zuinig ruimtegebruik worden geoordeeld dat het verkleinen van de bufferstrook te verantwoorden is. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 7: Het GRUP Ring Noord is kennelijk onwettig, zodat het niet de rechtens vereiste wettelijke grondslag kan vormen om een vergunning resp. rooilijnplan op een regelmatige wijze goed te keuren. n de eerste plaats is het bestreden GRUP Ring Noord kennelijk onredelijk en manifest onzorgvuldig doordat het Terrein van RETAIL ESTATES en de daarop bestaande bebouwing onderworpen wordt aan twee nieuwe en bijkomende bestemmingszones en -regimes, met als gevolg dat énkel al het bestaande gebouw aan drie verschillende bestemmingsvoorschriften wordt onderworpen, zonder dat de plannende overheid deze gevolgen concreet voor dit Terrein in overweging genomen heeft.
In de tweede plaats worden de schending van het rechtszekerheidsbeginsel, de materiële motivering, alsook van de plicht die rust op de plannende overheid om de bezwaren aan een zorgvuldig onderzoek te onderwerpen en de gepaste conclusies daaraan te verbinden in het kader van de besluitvorming, aangevoerd.
Zoals gesteld, wordt het RUP betwist op grond van een door RETAIL ESTATES bij de Raad van State ingediend verzoekschrift tot nietigverklaring van 19 juli 2024 (zie bijlage 1).
Dit dossier is bij de Raad van State gekend onder G/A 242.523 / X – 18773.
Dit betekent dat de rechtsgrond om de vergunningaanvraag te beoordelen, wordt betwist en bij vernietiging meteen ook de regelmatigheid van de vergunningsbeslissing aantast.
Beoordeling: De lopende beroepsprocedure inzake het RUP heeft geen schorsende invloed op het geheel. Het is bijgevolg geen onderdeel van de huidige vergunningsprocedure. Er wordt uitgegaan van een definitief goedgekeurd RUP waarbij de beoordeling van huidige aanvraag hieraan wordt gekoppeld. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Bezwaar 8: MER-plicht: de milieueffecten zijn onvoldoende onderzocht. Specifiek met betrekking tot het Terrein van RETAIL ESTATES, is er een inrichtingsalternatief mogelijk waarin voorzien wordt in een minder brede groenstrook. Men kan perfect voorzien in een volwaardige buffering zonder dat men raakt aan de bebouwing op het Terrein. RETAIL ESTATES begrijpt niet waarom dit alternatief niet onderzocht is geweest. Uit het voorgaande blijkt dat volstrekt onvoldoende rekening is gehouden met de eigendomsrechten en de bedrijfsvoering van RETAIL ESTATES (en trouwens ook deze van haar huurders, en dus ook wat betreft de privaatrechtelijke verplichtingen die RETAIL ESTATES ten aanzien van haar huurders heeft) op het Terrein. De mogelijke inname van haar private eigendom is op geen enkele wijze betrokken bij de afweging van de mogelijke alternatieven.
Er mocht dan ook worden verwacht dat verder onderzocht werd of er alternatieven of varianten denkbaar waren waarbij het Terrein van RETAIL ESTATES ontzien werd. Zelfs binnen het uiteindelijk gekozen alternatief met bijkomende parallelbanen is zulks kennelijk denkbaar, nu op andere plekken in de nabijheid van het Terrein in een minder brede groenstrook wordt voorzien.
Beoordeling: Bij het ontwerp van voorliggende infrastructuur werden er in het verleden alternatieven onderzocht. De MER kadert in het huidige voorstel waarbij de ruimt inname ter hoogte van dit terrein werd bepaald binnen op basis van verschillende factoren. De gevraagde afstand ten opzichte van de Ring is hierbij vereist waarbij er geen alternatieven aangewezen. In die zin is de MER voldoende beschreven.
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van watertoets@vmm.be, afgeleverd op 2 september 2024 is geen advies.
- Het advies van wateradvies@vlaamsbrabant.be, afgeleverd op 16 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van advies.departement@mow.vlaanderen.be, afgeleverd op 30 september 2024 is geen bezwaar.
- Het advies van Adviezen en Vergunningen Vlaams-Brabant en Limburg; Limburg, afgeleverd op 30 september 2024 is gunstig.
- Het advies van adviezen.oe@vlaanderen.be, afgeleverd op 30 september 2024 is gunstig.
- Het advies van Dept. Landbouw en Visserij, buitendienst Vlaams-Brabant, afgeleverd op 27 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van indoor.astrid@ibz.fgov.be, afgeleverd op 3 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant, afgeleverd op 10 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Dienst MER, afgeleverd op 11 september 2024 is geen advies.
- Het advies van wateradvies@vlaamsbrabant.be, afgeleverd op 16 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Elia Contact Center Noord, afgeleverd op 16 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de zaak der wegen/rooilijnplannen/voormalige buurwegen-heden gemeentewegen/technisch dossier;
Overwegende dat de voorgestelde rooilijnwijzigingen, rooilijnafschaffingen en nieuwe rooilijnen niet strijdig zijn met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende de vaststelling en realisatie van de gewestelijke rooilijnen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder de geïntegreerde procedure;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
De Raad beslist aangaande de omgevingsvergunningsaanvraag met ref. OMV_2024026169 (ref. gem. 2024202), ingediend door De Werkvennootschap NV te Brussel, en op datum van 24 april 2024 ontvangen bij de gemeente Zaventem voor de herinrichting van de Ring R0-noord – Projectzone Zaventem, om de zaak der wegen (inclusief het technisch dossier) voorwaardelijk goed te keuren. Deze aanvraag omvat tevens de afschaffing van tal van voormalige (historische)buurtwegen, de afschaffing/wijziging van diverse gemeentelijke rooilijnplannen en de vaststelling van nieuwe gemeentelijke rooilijnplannen binnen het volledige projectgebied op het grondgebied van de gemeente Zaventem.
Gelet op het e-mailbericht van IMMO LYNN, Immobiliënkantoor te Kampenhout, van 6 december 2023, waarbij zij de gemeente laten weten dat ze twee percelen grond verkopen in de bufferzone tussen de luchthaven en de woonzone ter hoogte van de Heidestraat/Borreveldlaan en waarover zij bijkomende informatie wensen;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 5 februari 2024, punt CBS/2024/303, houdende grondaankoop Zaventem Heidestraat;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, de consoorten Puttemans, van 17 april 2024 waarbij zij akkoord gaan om de twee kadastrale percelen nummers 1 A 81V en 1 A 89G3 te verkopen aan de gemeente Zaventem tegen de totale prijs van 13.000,00 euro volgens kadastrale oppervlakte voor het geheel;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij de twee percelen samen een oppervlakte bezitten van 14a 74ca volgens kadastrale legger (m.n. 12a 22ca voor perceelnummer 1 A 81V en 2a 52ca voor perceelnummer 1 A 89G3);
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 27 mei 2024, punt GR/2024/051, betreffende principebesluit verwerving twee percelen “park” (kadastrale percelen nummers 1 A 89G3 en 1 A 81V), (ID2024/0004);
Gelet op het schattingsverslag van de bvba Studie- en Landmeetburo QUADRANT, gevestigd te 3078 Kortenberg, Dorpsstraat 202, van 23 oktober 2024 betreffende de twee percelen gekend ten kadaster Zaventem, 1 ste Afdeling, Sectie A, nummers 81V en 89G3;
Gelet op het voorlopig metingsplan, opgemaakt door Studie- en Landmeetburo Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem, met tussenkomst van Notaris Katrien Devijver, notaris met standplaats te Kampenhout, namens de verkopers;
Overwegende de bestemming als bufferzone met geluidswerende gebouwen;
Overwegende het lokaal energie- en klimaatpact;
Overwegende het burgemeestersconvenant;
Overwegende de sterk verstedelijkte omgeving van de Witte Cité en de noodzaak naar publiek groen;
Overwegende de wenselijkheid om de twee aangeboden percelen bijgevolg onderhands te verwerven;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat de percelen, op basis van de informatie bekomen van de verdeelde eigenaars, vrij zijn van huur en gebruik;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist om het onroerend goed, twee percelen “park”, gelegen Heidestraat/Borreveldlaan, meer bepaald gelegen in de bufferzone tussen de luchthaven en de woonzone, gekadastreerd Zaventem 1 ste Afdeling, sectie A, nummers 89 G 3 en 81 V, met een totale oppervlakte van 14a 74ca volgens kadaster en momenteel nog in eigendom van verdeelde eigenaars, onderhands aan te kopen voor de totale prijs van 13.000,00 euro.
Gelet op het aanbod van de verdeelde eigenaars, de consoorten Vangrunderbeek, meegedeeld per e-mailbericht van 22 maart 2024, betreffende eventuele onderhandse verkoop van twee percelen bouwland gelegen Kievitlaan – “Armendael”, 4 de Afdeling Zaventem (Sterrebeek), Sectie A, nummers 142 A en 145 A;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij de beide percelen samen een oppervlakte bezitten van 7040 m² volgens kadastrale legger;
Gelet op de éénzijdige verkoopbeloften van de verdeelde eigenaars van 30 april 2024, waarbij zij akkoord gaan om hoger vermelde kadastrale percelen te verkopen aan de gemeente Zaventem tegen de totale prijs van 6 euro per vierkante meter, hetzij 42.240,00 euro voor de totale kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 4 juni 2024, punt GR/2024/100, betreffende principebesluit verwerving twee percelen “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (kadastrale percelen nummers 4 A 142A en 4 A 145A), (ID2024/0014);
Gelet op het schattingsverslag van Landmeetkantoor Frank Rimanque BV (RPLAN200056), gevestigd Nerm 103 te 3320 Hoegaarden van 16 juli 2024 in opdracht van de gemeente Wezembeek-Oppem betreffende de twee percelen gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie A, nummers 142A en 145A;
Gelet op het voorlopig metingsplan, opgemaakt door Studie- en Landmeetburo Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 4 juni2024;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem, met tussenkomst van Notaris Bruno Mariens, notaris met standplaats te Kortenberg, namens de verkopers;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen ter hoogte van de gemeentegrens Zaventem/Wezembeek-Oppem;
Overwegende dat de grondplannen erosiebestrijding van dit knelpunt nog verder in gezamenlijk overleg met de beide gemeenten dienen opgemaakt te worden door de Provincie Vlaams-Brabant, dienst Waterlopen;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat de percelen, op basis van de informatie bekomen van de verdeelde eigenaars, in gebruik is, hetzij verpacht is aan de heer Rudi Claessens, Oude Baan 13 te 1933 Zaventem (Sterrebeek);
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat voor dit project, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie kan worden aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
De Raad beslist definitief om, in het kader van de realisatie van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen, het onroerend goed, twee percelen bouwland, gelegen Kievitlaan – “Armendael” en gekadastreerd Zaventem 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie A, nummers 142 A en 145 A, met een respectievelijke oppervlakte van 43a 40ca en 27a 00ca volgens kadastrale legger en momenteel nog in eigendom van de verdeelde eigenaars, onderhands aan te kopen voor de totale prijs van 42.240,00 euro.
Gelet op het aangetekend schrijven van Hermans Gerrit, Kruisstraat 21 te 3061 Leefdaal van 18 februari 2024, houdende mededeling dat zijn moeder, Raes Octavia, tevens pachter van vier gemeentelijke kadastrale percelen, overleden is op 3 februari 2024 en dat hij in toepassing van artikel 49 van het Vlaams Pachtdecreet van 13 oktober 2023 haar vier lopende pachten verder zal overnemen en dit ter kennis brengt van de grondeigenaar, de gemeente Zaventem;
Gelet op de gemeentelijke private eigendommen, dewelke allen verpacht waren aan mevr. Raes Octavia, gekend ten kadaster:
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 2 september 2024, punt CBS/2024/2198, houdende ZAVENTEM – bevoorrechte pachtoverdracht van Raes Octavia ten voordele van haar zoon Hermans Gerrit voor vier gemeentelijke percelen: kennisname en voorbereiding dossier gemeenteraad (ID2024/0018);
Overwegende dat de gemeente Zaventem private grondeigenaar is van de in vorige consideransen betrokken vier percelen landbouwgrond, allen gekadastreerd Zaventem 1 ste Afdeling en gelegen langsheen Quinkenstraat en/of (verlengde)Kerkhoflaan;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 49 van het Vlaams Pachtdecreet, bij het overlijden van de pachter, de pacht doorloopt ten voordele van zijn erfgenamen of rechtverkrijgenden, tenzij de verpachter, of de erfgenamen of rechtverkrijgenden van de pachter opzegging hebben gedaan overeenkomstig de bepalingen van het desbetreffende hoofdstuk in het Vlaams Pachtdecreet;
Overwegende dat overeenkomstig de bepalingen van artikel 54 van het Vlaams Pachtdecreet, de persoon die de exploitatie voortzet bevoorrechte familieleden zijn van de overleden pachter, dat dit van rechtswege pachtvernieuwing met zich meebrengt, die begint op de dag van het overlijden van de vorige pachter;
Overwegende dat in voorliggend geval van rechtswege de pachtvernieuwing voor deze vier gemeentelijke private percelen ingaat op datum van 3 februari 2024;
Overwegende dat een dergelijke pachtoverdracht de continuïteit van het goed beheer van de gemeentelijke eigendommen verzekert en in het algemeen geen nadelige gevolgen heeft voor de gemeente;
Overwegende dat de heer Hermans Gerrit landbouwer in hoofdberoep is (landbouwnummer: 022.058.019-25) waardoor de continuïteit van de lopende pachten verzekerd blijft;
Overwegende dat de dienst Financiën/Boekhouding hiervan eveneens in kennis werd gesteld met het oog op de jaarlijkse inning der pachtgelden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Vlaams Pachtdecreet van 13 oktober 2023, inzonderheid artikelen 49 en 54;
Overwegende dat Aquafin conform het investeringsprogramma 2022 en conform het technisch plan dienen werken uit te voeren;
Overwegende dat er afkoppelingswerken (gescheiden rioleringsstelsel regenwater/riolering) dienen te gebeuren in de Vossemlaan tussen Moorselsteenweg en Dagwandstraat, Achtbunderstraat tussen huisnummer 72 tot het kruispunt Dagwandstraat;
Overwegende dat er verfraaiingswerken (groenaanleg, heraanleg voetpaden, parkeerstroken) langsheen het traject dienen te gebeuren op het grondgebied van de gemeente Zaventem;
Gelet op de besprekingsverslagen d.d. 04 september 2024 en 10 september 2024, opgemaakt door Studiebureau Jonckheere m.b.t. Aquafin m.b.t. afkoppeling Moorsel;
Gelet op voorgelegde planning d.d. 14 oktober 2024, opgemaakt door het Studiebureau Jonckheere BV
Gelet op het project 22.149 van Aquafin m.b.t. de afkoppeling Moorsel:
Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is om de volgende werken in het algemeen belang samen te voegen :
- Aquafin : Projectnummer 22.149 : afkoppeling Moorsel
- gemeente Zaventem : prioritaire werken : wegverfraaiing langsheen het tracé
- Farys : niet-prioritaire werken : aanleg gescheiden stelsel in de Vossemlaan tussen de Moorselsteenweg en Dagwandstraat – Achtbunderstraat tussen huisnummer 72 tot kruispunt Dagwandstraat;
en Aquafin overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in gezamenlijke naam aan te duiden als “opdrachtgevend bestuur” bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht;
Gelet op de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst (project 22.149) tussen de gemeente Zaventem, Farys en Aquafin;
Overwegende dat deze samenwerkingsovereenkomst door de gemeenteraad dient goedgekeurd te worden;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 november 2024, punt CBS/2024/2849, houdende: “Sterrebeek: Afkoppeling Moorsel - Verfraaiing langsheen tracé - Aanleg gescheiden stelsel in Vossemlaan tussen Moorselsteenweg en Dagwandstraat – Achtbunderstraat tussen huisnummer 72 tot kruispunt Dagwandstraat. Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst Gemeente Zaventem / Aquafin NV / Farys – projectnr. 22.149”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “ Onderhoud paden en graven van alle kerkhoven gemeente Zaventem 2025 - 2029” een bestek met nr. CAD/2024/834/OD/GRO/1754 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Basisopdracht ( Onderhoud paden en graven van alle kerkhoven gemeente Zaventem 2025 - 2029), raming: € 49.000,00 excl. btw of € 59.290,00 incl. 21% btw;* Verlenging 1 ( Onderhoud paden en graven van alle kerkhoven gemeente Zaventem 2025 - 2029), raming: € 49.000,00 excl. btw of € 59.290,00 incl. 21% btw;* Verlenging 2 ( Onderhoud paden en graven van alle kerkhoven gemeente Zaventem 2025 - 2029), raming: € 49.000,00 excl. btw of € 59.290,00 incl. 21% btw;* Verlenging 3 ( Onderhoud paden en graven van alle kerkhoven gemeente Zaventem 2025 - 2029), raming: € 49.000,00 excl. btw of € 59.290,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 196.000,00 excl. btw of € 237.160,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden, 3 x verlengbaar;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Onderhoud paden en graven van alle kerkhoven gemeente Zaventem 2025 - 2029 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid artikel 43;
Gelet op het bijgaand overzicht van de gevraagde gemeentelijke toelage door de kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd indienen door het CKB van de budgetwijzigingen 2024 op 03/10;
Gelet op het gunstig advies van het reprenstatief orgaan met betrekking tot de budgetwijzigingen 2024.
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 750 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode januari 2024 - juni 2024 (zie facturen in bijlage).
De gemeente ondersteunt privé-initiatieven zonder winstoogmerk dat als doel heeft een alternatieve muziekopleiding aan te bieden aan de burger. De gemeente faciliteert dit door een huurtoelage te betalen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad keurt de toelage aan het JeugdMuziekAtelier Sterrebeek voor periode januari - juli 2024 goed.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP);
Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARCP);
Gelet op de ministeriële omzendbrieven PLP 33,38 en 38bis betreffende het afsluiten van de jaarrekeningen van de politiezones;
Op voorstel van het college;
Overwegende dat in deze budgetwijziging hoofdzakelijk de verwerking van het boni van de rekening 2023 verwerkt wordt;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het KB van 5/9/01 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie inzonderheid titel II "de begroting" - hoofdstuk III "de begrotingswijzigingen"; Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 63 houdende de onderrichtingen met betrekking tot de opmaak van de begroting en begrotingswijzigingen in 2024;
De West-Europese egel is een soort die zowel in rurale als verstedelijkte gebieden terug te vinden is. De dichtheid in verstedelijkt gebied is veel hoger dan in ruraal gebied, vermoedelijk door aanwezigheid van antropogeen voedsel en bescherming tegen extreme klimaatomstandigheden tijdens de winter (Hubert et al., 2011). Uit studies blijkt dat de zogeheten home range van jonge egels varieert van enkele hectares tot 15 ha. Voor volwassen mannetjes loopt dit op tot 30 ha. De egel is een insectivoor zoogdier (in de praktijk eerder omnivoor) dat vooral nachtactief is en kenmerkend een winterslaap houdt.
Maar de egelpopulatie staat er slecht voor. Op de biodiversiteitstop in het Colombiaanse Cali (2024) heeft de natuurbeschermingsorganisatie IUCN de egel als "bijna bedreigd" geclassificeerd. Egels hebben in Vlaanderen een standaard-bescherming, onder de Vlaamse soortenwetgeving. Op de Vlaamse Rode Lijst van zoogdieren hebben ze de status ‘momenteel niet in gevaar’, maar deze status is gebaseerd op cijfers die intussen al meer dan 10 jaar oud zijn (Maes et al., 2014).
Uit wetenschappelijk onderzoek (Rasmussen et al., 2023) en studies van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO, 2024) blijkt dat de egelpopulatie in meerdere West-Europese landen achteruit gaat, of dat er op zijn minst een vermoeden van is. Evenzo in Vlaanderen: tussen 2008 en 2017 was er een afname van 40%.
De achteruitgang is te wijten aan (een combinatie van) verschillende mogelijke oorzaken:
Natuurpunt Studie, het INBO en de UGent berekenden dat de egelpopulatie in Vlaanderen op 10 jaar tijd (2008 - 2017) sterk achteruitging in vergelijking met de populatie van een referentiesoort (de vos, die als stabiel beschouwd werd voor diezelfde periode). De inschatting werd gemaakt op basis van de gegevens van de databank ‘waarnemingen.be’ waarbij gecorrigeerd werd voor de waarnemingsinspanning (Van der Veken et al., 2019).
Figuur 1: Aantal egels tussen 2008 en 2017 op basis van de gegevens van de databank ‘waarnemingen.be’ (Van der Veken et al., 2019)
De laatste jaren worden daarnaast steeds vaker gevallen van ernstig gewonde egels geregistreerd. Het probleem situeert zich mogelijk bij robotmaaiers die vaak ook ’s nachts maaien. Uit een recente Duitse studie blijkt dat ongeveer 50% van de egels dergelijke verwondingen niet overleeft (Berger, 2024).
De voorzitter sluit de zitting op 25/11/2024 om 20:39.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter