De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 19:30.
Via mail d.d. 10 juni 202 van Zefier ontvangt de gemeenteraad de notulen van de algemene vergadering van 09 juni 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van de notulen van de gewone algemene vergadering van 09 juni 2022 van Zefier cvba.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 30 mei 2022.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het schrijven van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening de dato 13 mei 2022;
Gelet op de oproeping voor de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening die zal doorgaan in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel, met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 juni 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer B. DEWANDELEER, als effectief vertegenwoordiger, werd aangeduid;
Gelet op het decreet lokaal beleid;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening de dato 29 juni 2022 met volgende agendapunten :
De Algemeen Directeur is verplicht om jaarlijks een rapport voor te leggen aan het College en de Gemeenteraad inzake de acties in het kader van de organisatiebeheersing.
Het rapport moet uiterlijk op 30 juni voorgelegd worden.
In dit jaarrapport wordt een overzicht gegeven van alle resultaten, lopende projecten en toekomstige acties (doelstellingen) inzake organisatiebeheersing.
Het doel van organisatiebeheersing is tweeledig :
Het jaarrapport is tweeledig :
Art. 219 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van het bijgevoegde jaarrapport organisatiebeheersing en het overzicht betreffende de stand van zaken van alle acties/projecten voor het jaar 2021-2022.
Het opmaken van een jaarlijks rapport waarin een overzicht wordt gegeven van het aantal klachten, de behandeling ervan en de mogelijke oplossing, kadert in het organisatiebeheersingssysteem.
Overwegende het feit dat klachten de aanleiding voor het bestuur zijn om haar werking te evalueren en zo nodig bij te sturen.
De klachten / meldingen worden bijgehouden in een apart register.
De klachtencoördinator ontvangt en behandelt de klachten en maakt hiervan een overzicht
Het voorleggen van dit rapport aan de gemeenteraad is verplicht op grond van art. 302 en 303 DLB.
Het overzicht is opgesteld conform de regels van de privacy.
art. 302-303 DLB
art.9 klachtenreglement (GR dd 02/03/2015)
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport 2021 inzake klachtenbehandeling
De Algemeen Directeur, Wim Debruyn, heeft de intentie om zijn pensioen aan te vragen met ingang van 01/05/2023.
Het is aangewezen om te starten met de aanwervingsprocedure rekening houdend met de bijzondere regelgeving die ter zake dient gevolgd te worden.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2018 houdende kennisname aanstelling Algemeen Directeur en de eedaflegging door huidig titularis, Wim Debruyn, en vaststelling van een werfreserve waarin de niet tot Algemeen Directeur aangestelde titularis (secretaris van het OCMW) werd opgenomen met een geldigheidsduur tot 31/12/2023.
Overwegende dat de aldus in werfreserve geplaatste voormalige ocmw secretaris voorafgaand aan de hierna volgende procedure dient aan te geven of zij wenst aanspraak te maken op de vakant verklaarde functie .
Overwegende dat het aangewezen is om de organisatie van de selectieprocedure toe te wijzen aan Poolstok, welke voor de uitvoering van de selectieprocedure beroep doet op selectiekantoor CC Select.
Overwegende dat de algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voor de functie van algemeen directeur de volgende zijn:
- Belg zijn;
- Een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie, aan te tonen aan de hand van een uittreksel van het strafregister dat niet ouder is dan 3 maanden ;
- De burgerlijke en politieke rechten genieten;
- Medisch geschikt zijn voor de uit te oefenen functie, in overeenstemming met de wetgeving betreffende het welzijn van het personeelslid bij de uitvoering van hun werk. De medische geschiktheid van de kandidaat moet vaststaan op het ogenblik bepaald in de wetgeving betreffende het welzijn van de werknemers op het werk;
- In het bezit zijn van een ofwel een masterdiploma, ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli die gelijkgesteld werd met universitair onderwijs;
- 4 jaar relevante beroepservaring in een leidinggevende functie op managementniveau;
- Slagen voor de selectieprocedure.
Overwegende dat de aanwervingsvoorwaarden voor kandidaten die voormalige titularis zijn van het ambt van secretaris de volgende zijn:
- De voormalige titularissen van het ambt van secretaris bij de stad of het OCMW die in hun bestuur niet zijn aangesteld als algemeen directeur, worden tot en met 31 december 2023 geacht te voldoen aan de aanwervingsvoorwaarden die door de gemeenteraad worden vastgesteld voor de functie van algemeen directeur (artikel 589 § 3 Decreet Lokaal bestuur).
Overwegende dat de selectieprocedure bestaat uit de onderdelen zoals vastgelegd in het samenwerkingsvoorstel.
Overwegende dat wanneer er zich één of meerdere kandidaten hebben aangemeld die vrijgesteld zijn van het doorlopen van de selectieprocedure met toepassing van artikel 589 van het DLB, de gemeenteraad de algemeen directeur aanstelt op basis van een systematische vergelijking van titels en verdiensten van de eerste gerangschikte kandidaat in de selectieprocedure, enerzijds, en de vrijgestelde kandidaten, anderzijds, in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten;
Overwegende dat in dat geval de gemeenteraad een bijkomende proef, zoals vastgelegd in het samenwerkingsvoorstel, organiseert om de titels en verdiensten van de geschikte kandidaten beter te kunnen peilen en de systematische vergelijking van titels en verdiensten te ondersteunen;
Overwegende dat indien de titels en verdiensten van de eerste gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure het best beoordeeld worden doch deze kandidaat de functie van algemeen directeur niet wenst op te nemen, de titels en verdiensten van de tweede gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure worden vergeleken met de titels en verdiensten van de vrijgestelde kandidaten enz.;
Overwegende dat de selectiecommissie bestaat uit uitsluitend deskundigen (onder deskundig wordt verstaan dat de leden van de selectiecommissie over de specifieke deskundigheden moeten beschikken om de kandidaten te beoordelen op de voor de functie vastgestelde selectiecriteria), de selectiecommissie bestaat uit ten minste drie leden en ten minste een derde van de leden zijn deskundigen die extern zijn aan het eigen bestuur.
De gemeenteraad besluit om de voltijdse statutaire functie van Algemeen Directeur vacant te verklaren en de aangepaste functieomschrijving goed te keuren.
De procedure ter aanstelling van een nieuwe algemeen directeur is juridisch en procedureel bijzonder complex. Gezien de complexiteit wordt , ingeval de in de nog geldige werfreserve opgenomen kandidaat afziet van de functie ,de volledige selectieprocedure uitbesteed aan een externe selectiebureau. Als partner doen we hiervoor beroep op Poolstok. Poolstok stelde CC Select voor, met wie we reeds eerder samenwerkten. Als bijlage vinden jullie het samenwerkingsvoorstel. Aangezien de gemeenteraad de aanstellende overheid is van de nieuwe algemeen directeur behoort het tot haar bevoegdheid dit samenwerkingsvoorstel goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978
Het besluit van de gemeenteraad van 23 april 2018 houdende Aanstelling Algemeen Directeur , in het bijzonder artikel 3 waarbij bepaald werd dat de niet tot algemeen directeur aangestelde titularis wordt opgenomen in een wervingsreserve overeenkomstig artikel 589 § 3 2°lid DLB en de geldigheidsduur van deze werfreserve wordt vastgesteld tot 31.12.2023
Het besluit van de gemeenteraad van heden houdende vacant verklaring van de functie van algemeen directeur waarbij tevens de functiebeschrijving van de algemeen directeur werd goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW personeel.
De samenwerkingsovereenkomst voor de selectie van algemeen directeur met Poolstok/CC Select, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op art.42 van het gemeentedecreet houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad, inzonderheid §3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;
De gemeenteraad keurt de aanpassingen in het uitleenreglement "gemeentelijk feestmateriaal" goed.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2022 betreffende de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk RUP bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Overwegende de goedgekeurde doorlopen MER-procedure met ontheffingsbesluit plan mer-plicht van 18 januari 2022;
Artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 stelt dat alle uitvoeringsplannen onderworpen moeten worden aan een watertoets: het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en er zijn geen aanzienlijke negatieve effecten op de waterhuishouding van het gebied te verwachten;
Overwegende de kennisneming van de startnota en procesnota, de organisatie van het participatiemoment -waarop geen opmerkingen zijn gegeven- en de raadpleging van beide documenten gedurende 60 dagen;
Overwegende de optimalisatiestudie van het bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Overwegende het subsidietraject bij Vlaio betreffende het bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Overwegende dat de bestemmingen van het bedrijventerrein worden geregeld middels het gewestplan, het gewestelijk RUP Weiveld Noord-Oost, het gewestelijk RUP Vlaams Strategisch gebied rond Brussel en aansluitende open ruimte gebieden, het gewestelijk RUP Vlaams Strategisch gebied rond Brussel Cluster Zaventem;
Overwegende dat het RUP een verfijning betreft van de mogelijke bestemmingen en bebouwingsmogelijkheden;
Overwegende de instemming en delegatiebevoegdheid van de Vlaamse Regering dd. 11 februari 2022;
Overwegende het openbaar onderzoek na de voorlopige vaststelling, lopende van 1 maart tot 1 mei 2022;
Overwegende de bekendmakingen van het openbaar onderzoek en de informatievergadering;
Overwegende het verslag van de GECORO en zijn adviezen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 juni betreffende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP bedrijventerrein Zaventem-Zuid;
Overwegende dat de verkavelingen binnen industriegebied opgeheven worden in functie van de goede ruimtelijke ordening;
Overwegende dat het voorschrift kleinschalige bebouwing voorziet in een maximale bouwhoogte en de vermelding dat er geen hinderlijke activiteiten mogen voorkomen. Deze kunnen vanuit de VLAREM wetgeving dan ook verder worden afgebakend, zodat de woonzones grenzend aan het bedrijventerrein maximaal worden beschermd;
Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de inhoud en procedure vastleggen voor de opmaak van een RUP;
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse Regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen;
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;
De Gemeenteraad stelt het ontwerp gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan "Bedrijventerrein Zaventem-Zuid" definitief vast, daarbij worden de noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van het openbaar onderzoek en de adviezen. Eveneens worden de huidige woonverkavelingen opgeheven binnen de contouren van het gemeentelijk RUP.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwervingen F3 Route in Nossegem;
Gelet op de schriftelijke akkoorden van de verdeelde eigenaars, de consoorten Corbeel, bezorgd via e-mails van 21 juni 2020, 2 juli 2020 en 10 juli 2020, waarbij zij bereid zijn om het volledige kadastraal perceel nummer 3 A 9 A, afhankelijk van de geboden aankoopprijs, volgens kadastrale oppervlakte aan de gemeente te verkopen;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 29 november 2021, punt GR/2021/229, betreffende principebesluit verwerving perceel “bouwland” in het kader van onderzoek “Tracé F3 route” (kadastraal perceel nr. 3 A 9 A) – ID2020/0017;
Gelet op het schattingsverslag van Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 21 januari 2022 betreffende de venale waarde van 5,00 euro per m² of 16.480, euro voor de volledige kadastrale oppervlakte van 32a 96 ca voor het perceel gelegen Zeven Tommen, gekadastreerd Zaventem 3 de afdeling (Nossegem), sectie A, nummer 9 A;
Gelet op het voorlopig metingsplan, opgemaakt door het Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 8 maart 2022;
Gelet op het schrijven van mevrouw Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, van 16 mei 2022 betreffende haar instemming aangaande het voorgelegde tracé van de F3 Brussel-Leuven te Nossegem;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat verkocht wordt overeenkomstig de geschatte waarde van de onroerende goederen;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het volledige perceel, op basis van de informatie bekomen van de notaris, verpacht is aan Cardoen LV, met zetel te/wonende te 1933 Zaventem, Van Ingelgomstraat 9;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat voor dit project, overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement, een subsidie kan worden aangevraagd voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
De Raad beslist, in het kader van de aanleg en realisatie van de HST Fietsroute (= fietssnelwegen), over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland, gelegen langsheen Zeven Tommen, gekadastreerd Zaventem 3 de afdeling (Nossegem), sectie A, nummer 9 A, met een oppervlakte van 32a 96ca volgens de kadastrale legger.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwervingen F3 Route in Nossegem;
Gelet op de schriftelijke akkoorden, brieven en/of e-mails, van 16 van de 18 verdeelde eigenaars, de consoorten Corbeel – De Vleeschouwer, waarbij zij bereid zijn om het volledige kadastraal perceel nummer 3 A 7 A, afhankelijk van de geboden aankoopprijs, volgens kadastrale oppervlakte aan de gemeente te verkopen;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 29 november 2021, punt GR/2021/227, betreffende principebesluit verwerving perceel “bouwland” in het kader van onderzoek “Tracé F3 route” (kadastraal perceel nr. 3 A 7 A), eigendom verdeelde eigenaars consoorten Corbeel – De Vleeschouwer;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 21 januari 2022 betreffende de venale waarde van 5,00 euro per m² of 14.575,00 euro voor de volledige kadastrale oppervlakte van 29a 15ca voor het perceel gelegen Zeven Tommen, gekadastreerd Zaventem 3 de afdeling (Nossegem), sectie A, nummer 9 A;
Gelet op het voorlopig metingsplan, opgemaakt door Studie- en landmeetburo QUADRANT bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 8 maart 2021;
Gelet op het schrijven van mevrouw Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, van 16 mei 2022 betreffende haar instemming aangaande het voorgelegde tracé van de F3 Brussel-Leuven te Nossegem;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat verkocht wordt overeenkomstig de geschatte waarde van de onroerende goederen;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat het volledige perceel, op basis van de informatie bekomen van de notaris, verpacht is aan Cardoen LV, met zetel te/wonende te 1933 Zaventem, Van Ingelgomstraat 9;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat voor dit project, overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement, een subsidie kan worden aangevraagd voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
De Raad beslist, in het kader van de aanleg en realisatie van de HST Fietsroute (= fietssnelwegen), over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed, een perceel bouwland, gelegen langsheen Zeven Tommen, gekadastreerd Zaventem 3 de afdeling (Nossegem), sectie A, nummer 7 A, met een oppervlakte van 29a 15ca volgens de kadastrale legger.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 1999, punt 27/19, houdende principebeslissing uitvoeren van wegvernieuwingswerken in de wijk “Rode Cité”;
Gelet op de lopende pacht volgens eigendomstitel (akte “ruil” verleden op 16 september 2019), toegekend aan de BVBA SABGRO POTATOES ingevolge een pachtoverdracht van 30 maart 2018 voor het gemeentelijk perceel bouwland, gelegen “Bayveld”/Leerlooierijstraat, gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling (Zaventem), sectie D, nummer 278 B met een oppervlakte volgens meting en kadaster van 9a 76ca, waarbij dit goed verpacht is voor een bedrag ten belope van tweeënveertig euro éénenzeventig cent (42,71 €) per jaar;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen van 28 februari 2022, punt CBS/2022/567, houdende voorbereiding gemeenteraadsbeslissing opzeggen van pachtovereenkomst voor het gemeentelijk perceel bouwland “Bayveld”/Leerlooierijstraat, kadastraal perceel 1 D 278 B;
Gelet op de door de pachter ondertekende overeenkomst pachtverbreking op datum van 31 mei 2022;
Overwegende de aanvraag omgevingsvergunning dewelke eerstdaags zal worden ingediend voor het project riolerings- en wegenwerken in de Rode Cité te Zaventem;
Overwegende de nakende uitvoering en realisatie van de riolerings- en wegenwerken Rode Cité op het terrein in de loop van het jaar 2022;
Overwegende dat een pachtverbreking omwille van openbaar nut wenselijk is;
Op voordracht van het College van burgemeester en schepenen.
Gelet op de wet van 4 november 1969 tot wijziging van de pachtwetgeving en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
De Raad beslist omwille van openbaar nut (cfr. aanleg van een bufferbekken) om de pachtovereenkomst met de BVBA SABGRO POTATOES in gemeen overleg op te zeggen voor wat betreft het volledige gemeentelijk perceel bouwland, gelegen “Bayveld”/Leerlooierijstraat, gekend ten kadaster Zaventem 1 ste Afdeling (Zaventem), sectie D, nummer 278 B met een oppervlakte volgens meting en kadaster van 9a 76ca. Hiertoe wordt een overeenkomst pachtverbreking goedgekeurd, inclusief vaststelling van de pachtverbrekingsvergoeding.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 13 juni 2000, punt F/9D, houdende :”Zaventem – Wijk “Rode Cité” (Wilgenstraat – Platanenstraat – Populierenstraat – Toekomststraat en/of andere) – Uitvoeren van wegvernieuwingswerken – Aanduiding ontweroer (studiebureau D. Heyvaert)” en het aangetekend schrijven d.d. 29 juni 2000 aan studiebureau D. heyvaert, houdende : betekening aanduiding ontwerper;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 19 november 2013, punt D.I/2, houdende : “Zaventem – Leerlooierijstraat (deel Rode Cité van huisnr. 32 t/m 67), Seringendreef, Vrijheidsdreef, Invalidenlaan, Toekomststraat, Tuinwijkstraat (Rode Cité van huisnr. 65 t/m 113), Populierenstraat, Platanenstraat, Wilgenstraat en binnengebied (garageboxen van Elk Zijn Huis) van de Olmenstraat, Weldadigheidsstraat en de Tuinwijkstraat – Goedkeuring addendum aan de studieovereenkomst met studiebureau mesO (vroegere studiebureau D. Heyvaert)” en het addendum d.d. 19 november 2013 tussen de gemeente Zaventem en studiebureau mesO;
Gelet op de beslissing van het College van Burgmeester en Schepenen d.d. 05 maart 2018, houdende :”Zaventem – Wijk Rode Cité – Uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken – Aanstellen van een veiligheidscoördinator – Goedkeuring gunning AIB-Vinçotte”;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch dossier werd opgesteld door de ontwerper, MESO Studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 201 te 1853 Grimbergen, omvattende :
- bijzonder bestek en samenvattende meetstaat
- offerteformulier
- kostenraming
- uitvoeringsplannen
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door de ontwerper wordt geraamd op :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- leveringen en werken : |
954.329,55 euro |
- BTW 21% : |
200.409,21 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
1.154.738,76 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- rioleringswerken |
1.608.962,49 euro |
- afkoppelingen |
81.893,00 euro |
|
_____________ |
Ten laste van Farys/TMVW |
1.690.855,49 euro |
|
|
TOTAAL 1 + 2 : |
2.845.594,25 euro |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van MESO, voorlopig kan vastgesteld worden op :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- leveringen en werken : |
954.329,55 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
47.716,48 euro |
|
_______________ |
|
1.002.046,03 euro |
- ereloon ontwerper : Meso : ± 6% |
60.122,76 euro |
- ereloon veiligheidscoördinatie : AIB-Vinçotte : 0,62% |
6.212,69 euro |
|
________________ |
|
1.068.381,48 euro |
- BTW 21% |
224.360,11 euro |
|
______________ |
Totaal |
1.292.741,59 euro |
Afgerond : |
1.300.000,00 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- leveringen en werken : |
1.690.855,49 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
84.542,78 euro |
|
_____________ |
|
1.775.398,27 euro |
- ereloon ontwerper : Meso : ± 4,5% |
79.892,92 euro |
- ereloon veiligheidscoördinatie : AIB-Vinçotte : 0,62% |
11.007,47 euro |
|
______________ |
Totaal : |
1.866.298,66 euro |
Afgerond |
1.870.000,00 euro |
|
|
Totaal 1 + 2 |
3.170.000,00 euro |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op € 1.690.855,49 netto – incl. kosten : 1.870.000,00 euro;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - OD de procedure zal voeren en in naam van TMVW-Farys bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. houdende : “Zaventem - Riool- en wegvernieuwingswerken in de Rode Cité.. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (Studiebureau mesO) (3P ID : 1605)”
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Goedkeuring van technisch dossier, opgemaakt door Studiebureau mesO mbt het uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken in de Rode Cité.
Raming kostprijs :
- tlv de gemeente : netto : 954.329,55 euro - incl. kosten : 1.300.000 euro
- tlv Farys/TMVW : netto : 1.690.855,49 - incl. kosten : 1.870.000 euro
Voor deze werken kunnen subsidies verkregen worden (voorlopig geraamd op 53%) van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.
De werken zullen gegund worden bij wijze van openbare procedure.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 20 april 1998, punt F/10.4, houdende : “Zaventem – Nossegemstraat – Riool- en wegvernieuwingswerken – Aanduiding ontwerper (BVBA A. Wauters)” en het aangetekend schrijven d.d. 04 mei 1998 aan BVBA A. Wauters, houdende : betekening aanduiding ontwerper;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 25 juli 2011, punt D.I/1, houdende : “Zaventem – Nossegemstraat – Marktstraat – Riool- en wegvernieuwingswerken – uitbreiding opdracht studie ontwerper – Goedkeuring addendum aan de studieovereenkomst d.d. 04 mei 1998”, het addendum d.d. 25 juli 2011 tussen de gemeente en BVBA A. Wauters en het schrijven d.d. 28 juli 2011 aan BVBA A. Wauters, houdende : betekening addendum;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 17 januari 2022, houdende : “Zaventem – Heraanleg Nossegemstraat – Marktstraat – Aanpassing berekening ereloon – Goedkeuring addendum nr. 2 aan de studieovereenkomst d.d. 04 mei 1998 (goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 20 april 1998) en het addendum d.d. 25 juli 2011 (uitbreiding opdracht met Marktstraat) (BVBA A. Wauters)”, het addendum nr. 2 d.d. 17 januari 2022 en het schrijven d.d. 27 januari 2022 aan BVBA A. Wauters, houdende : betekening addendum nr.2;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 april 2022, houdende : “Zaventem – Riool- en wegvernieuwingswerken Nossegemstraat/Marktstraat – Akkoord aanstellen veiligheidscoördinator met raamcontract tussen Farys en Struktuur;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch dossier werd opgesteld door de ontwerper, WAUTERS ALAIN BVBA i.s.m. Quadrant, omvattende :
- bijzonder bestek nr. 4964 en samenvattende opmetingsstaat
- offerteformulier
- kostenraming
- uitvoeringsplannen;
Overwegende dat deze opdracht bestaat uit volgende gedeelten:
* Vast gedeelte :
- deelopdracht 1 : Parklaan tot ZAVO-basisschool, werken op openbaar domein +
afkoppelingen
* Voorwaardelijk gedeelte :
- deelopdracht 2 : aansluiting deelopdracht 1 aan bestaande toestand
- deelopdracht 3 : van Zavo basisschool tot Imbroekstraat, werken op openbaar domein
+ afkoppelingen
Deelopdracht 1 zal steeds worden toegekend en uitgevoerd.
In functie van het al dan niet realiseren van de grondverwervingen zal ofwel deelopdracht 2, ofwel deelopdracht 3 uitgevoerd worden.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door de ontwerper wordt geraamd op :
Bij niet realiseren grondverwerving : deelopdracht 1 + 2 :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- Deelopdracht 1 : Parklaan tot Zavo basissschool - werken op openbaar domein - afkoppelingswerken op privé : |
326.761,53 euro 23.785,52 euro |
- Deelopdracht 2 : aansluiting deelopdracht 1 aan |
7.226,00 euro |
|
________________ |
|
357.773,05 euro |
- BTW 21% : |
75.132,34 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
432.905,39 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- Deelopdracht 1 : Parklaan tot Zavo basisschool - rioleringswerken op openbaar domein |
823.483,76 euro |
- Deelopdracht 2 : aansluiting deelopdracht 1 aan |
6.113,27 euro |
|
_____________ |
Ten laste van Farys/TMVW |
829.597,03 euro |
|
|
TOTAAL DEELOPDRACHT 1 + 2 |
1.262.502,42 euro |
Bij realisatie grondverwerving : deelopdracht 1 + 3:
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- Deelopdracht 1 : Parklaan tot Zavo basissschool - werken op openbaar domein - afkoppelingswerken op privé : |
326.761,53 euro 23.785,52 euro |
- Deelopdracht 3 : Zavo basisschool tot Imbroekstraat - werken op openbaar domein - afkoppelingswerken op privé |
127.887,09 euro 11.929,54 euro |
|
________________ |
|
490.363,68 euro |
- BTW 21% : |
102.976,37 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
593.340,05 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- Deelopdracht 1 : Parklaan tot Zavo basisschool - rioleringswerken op openbaar domein |
823.483,76 euro |
- Deelopdracht 3 : Zavo basisschool tot Imbroekstraat |
182.810,23 euro |
|
_____________ |
Ten laste van Farys/TMVW |
1.006.293,99 euro |
|
|
TOTAAL DEELOPDRACHT 1 + 3 |
1.599.634,04 euro |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van de ontwerper voorlopig kan vastgesteld worden op :
Bij niet realiseren grondverwerving : deelopdracht 1 + 2 :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- Deelopdracht 1 + Deelopdracht 2 : |
357.773,05 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
17.888,65 euro |
|
________________ |
|
375.661,70 euro |
- ereloon ontwerper : ± 5,65% |
21.224,89 euro |
- ereloon veiligheidscoördinator : ± 0,11% |
413,23 euro |
|
______________ |
|
397.299,82 euro |
- BTW 21% : |
83.432,96 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
480.732,78 euro |
AFGEROND : |
481.000,00 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- Deelopdracht 1 + deelopdracht 2 : |
829.597,03 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
41.479,85 euro |
|
_____________ |
|
871.076,88 euro |
- ereloon ontwerper : ± 5,65% |
49.215,84 euro |
- ereloon veiligheidscoördinator : ± 0,11% |
958,19 euro |
|
_______________ |
Ten laste van Farys/TMVW |
921.250,91 euro |
AFGEROND : |
930.000,00 euro |
|
|
TOTAAL AFGEROND DEELOPDRACHT 1 + 2 |
1.411.000,00 euro |
Bij realisatie grondverwerving : deelopdracht 1 + 3:
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- Deelopdracht 1 + Deelopdracht 3 : |
490.363,68 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
24.518,18 euro |
|
________________ |
|
514.881,86 euro |
- ereloon ontwerper : ± 5,65% |
29.090,83 euro |
- ereloon veiligheidscoördinator : ± 0,11% |
566,37 euro |
|
______________ |
|
544.539,06 euro |
- BTW 21% : |
114.353,20 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
658.892,26 euro |
AFGEROND : |
660.000,00 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- Deelopdracht 1 + deelopdracht 3 : |
1.006.293,99 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
50.314,70 euro |
|
_____________ |
|
1.056.608,69 euro |
- ereloon ontwerper : ± 5,65% |
59.698,39 euro |
- ereloon veiligheidscoördinator : ± 0,11% |
1.162,27 euro |
|
_______________ |
Ten laste van Farys/TMVW |
1.117.469,35 euro |
AFGEROND : |
1.120.000,00 euro |
|
|
TOTAAL AFGEROND DEELOPDRACHT 1 + 3 |
1.780.000,00 euro |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op :
- deelopdracht 1 + 2 : netto : 829.597,03 euro – incl. kosten : 930.000,00 euro
- deelopdracht 1 + 3 : netto : 1.006.293,99 euro – incl. kosten : 1.120.000,00 euro
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - OD de procedure zal voeren en in naam van TMVW-Farys bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. houdende : “Zaventem - Riool- en wegvernieuwingswerken Nossegemstraat - Marktstraat. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (BVBA A. Wauters) (3P ID : 1602)”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Goedkeuring technisch dossier, opgemaakt door BVBA A. Wauters i.s.m. BVBA Quadrant.
Deze opdracht bestaat uit volgende gedeelten:
* Vast gedeelte : - deelopdracht 1 : Parklaan tot ZAVO-basisschool, werken op openbaar domein + afkoppelingen
* Voorwaardelijk gedeelte :
- deelopdracht 2 : aansluiting deelopdracht 1 aan bestaande toestand
- deelopdracht 3 : van Zavo basisschool tot Imbroekstraat, werken op openbaar domein + afkoppelingen
Deelopdracht 1 zal steeds worden toegekend en uitgevoerd.
In functie van het al dan niet realiseren van de grondverwervingen zal ofwel deelopdracht 2, ofwel deelopdracht 3 uitgevoerd worden.
Kostprijs :
Bij niet realiseren grondverwerving : deelopdracht 1 + 2 :
- tlv de gemeente : 432.905,39 euro (incl. BTW) - incl. kosten : 481.000,00 euro
- tlv Farys/TMVW : 829.597,03 euro - incl. kosten : 930.000,00 euro
Bij realisatie grondverwerving : deelopdracht 1 + 3:
- tlv de gemeente : 593.340,05 euro (incl. BTW) - incl. kosten : 660.000,00 euro
- tlv Farys/TMVW : 1.006.293,99 euro - incl. kosten : 1.120.000,00 euro
De opdracht zal gegund worden via openbare procedure.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 25 mei 2021, houdende :”Aanstellen van studiebureau voor aanleg van vlonderpaden en wandelpaden “Nat Noskoem – Goedkeuring gunning – CAD/2021/621/RO/1496” en het aangetekend schrijven d.d. 26 mei 2021 – Ref. CAD/zhst/2021-1496 aan Antea Belgium NV, houdende : mededeling sluiting;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst d.d. 20 mei 2021 tussen de Provincie Vlaams-Brabant, de gemeente Zaventem en TMVW m.b.t. de gezamenlijke uitvoering van werken aan de kleine beek in het kader van het project Nat Noskoem;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch dossier werd opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium NV, omvattende :
- bijzonder bestek en samenvattende opmetingsstaat
- offerteformulier
- kostenraming
- uitvoeringsplannen
- veiligheids- en gezondheidsplan
- archeologienota
- verslag grondonderzoek
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door de ontwerper geraamd wordt op :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- leveringen en werken : |
483.287,36 euro |
- BTW 21% : |
101.490,35 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
584.777,71 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- leveringen en werken |
144.014,97 euro |
3. Werken ten laste van de Provincie Vlaams-Brabant |
|
- leveringen en werken |
26.432,81 euro |
|
|
TOTAAL 1 + 2 + 3 |
755.225,49 euro |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van het project, berekend op basis van de raming van de ontwerper – Antea Belgium, voorlopig kan geraamd worden op :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- leveringen en werken : |
483.287,36 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : ± 5% |
24.164,37 euro |
|
______________ |
|
507.451,73 euro |
- ereloon ontwerper : 25% van 40.452,38 euro |
10.113,10 euro |
|
______________ |
|
517.564,83 euro |
- BTW 21% |
108.688,62 euro |
|
______________ |
Totaal |
626.253,45 euro |
AFGEROND TLV GEMEENTE |
630.000,00 euro |
|
|
2. Werken ten laste van TMVW : |
|
- leveringen en werken : |
144.014,97 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : ± 5% |
7.200,75 euro |
|
______________ |
|
151.215,72 euro |
- ereloon ontwerper : 25% van 40.452,38 euro |
10.113,10 euro |
|
_______________ |
Totaal : |
161.328,82 euro |
AFGEROND TLV TMVW |
162.000,00 euro |
3. Werken ten laste van de Provincie Vlaams-Brabant |
|
- leveringen en werken : |
26.432,81 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : ± 5% |
1.321,64 euro |
|
______________ |
|
27.754,45 euro |
- ereloon ontwerper : 25% van 40.452,38 euro |
20.226,19 euro |
|
_______________ |
Totaal : |
47.980,64 euro |
AFGEROND TLV de Provincie Vlaams-Brabant |
48.000,00 euro |
|
|
TOTAAL 1 + 2 + 3 AFGEROND |
840.000,00 euro |
Overwegende dat voor dit project subsidie kan verkregen worden van de Vlaamse Regering - Departement Omgeving in het kader van het hefboomproject “Natte Natuur”;
Gelet op het Ministerieel Besluit d.d. 21.12.2020, houdende toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van de gebiedsontwikkeling “Nat Nossegem – Kleine Beek in Zaventem;
Overwegende dat deze projectsubsidie maximaal 191.242,94 euro excl. BTW bedraagt en als volgt verdeeld wordt :
- Gemeente Zaventem |
144.738,88 euro |
- TMVW |
nihil |
- Provincie Vlaams-Brabant |
45.484,15 euro |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op € 144.014,97 netto – incl. kosten :162.000 euro;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Provincie Vlaams-Brabant - Waterlopen, Provincieplein 1 te 3010 Leuven, en dat dit deel wordt geraamd op € 26.432,81 netto – incl. kosten : 48.000,00 euro ;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - OD de procedure zal voeren en in naam van TMVW-Farys en Provincie Vlaams-Brabant - Waterlopen bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d.
houdende : “Nossegem - Herinrichting bufferbekken "Nat Noskoem". Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (Antea Belgium NV ) (3P ID : 1599)”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Goedkeuring technisch dossier, opgemaakt door Antea Belgium NV
De kostprijs wordt geraamd op :
- tlv de gemeente : 483.287,36 euro netto - 630.000 euro incl. kosten
- tlv TMVW : 144.014,97 euro - 162.000 euro incl. kosten
- tlv de Provincie : 26.432,81 euro - 48.000 euro incl. kosten.
Voor deze werken kunnen subsidies verkregen worden voor maximaal 191.242,94 euro.
De werken zullen gegund worden via openbare procedure.
De diensten en leveringen zijn bestemd voor het Provinciebestuur Vlaams-Brabant (hoofdbestuur en instellingen) en gerelateerde entiteiten zoals provinciale vzw’s, provinciale scholen en autonome provinciebedrijven binnen Vlaams-Brabant.
Andere overheden kunnen volgens het principe van een “opdrachtencentrale” eveneens gebruik maken van het raamcontract, namelijk:
- gemeentebesturen, OCMW’s en alle andere overheidsinstellingen binnen Vlaams-Brabant;
- de 4 andere Vlaamse Provinciebesturen (West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen & Limburg)
Al deze overheden kunnen de aangeboden diensten en producten aan dezelfde raamcontract voorwaarden krijgen als het Provinciebestuur Vlaams-Brabant. In dat geval worden de contracten rechtstreeks tussen de dienstverlener en de desbetreffende overheid afgesloten.
Naar gelang de noodzaak kan tussen meerdere percelen worden gekozen. Perceel 1, geconsolideerde server en storage infrastructuur en perceel 2, klassieke server en storage infrastructuur.
De deputatie van Vlaams-Brabant keurde het bestek goed voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server-, en storage infrastructuur. Op 08 november 2016 keurde de provincieraad het bestek goed.
Nadien volgde een onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking op Europees niveau en werd de opdracht gegund voor een periode van 4 jaar.
Wij kunnen als gemeente gebruik maken van dit raamcontract, waardoor wij onder andere:
- gebruik kunnen maken van de expertise;
- zelf geen procedure moeten voeren, wat een besparing aan tijd en geld oplevert;
- de prijzen door de schaalgrootte van de aanbestedingen gunstiger zijn;
vrijblijvend kunnen deelnemen, aangezien de contracten geen exclusiviteit inhouden.
De gemeenteraad gaat akkoord met het intekenen in de raamovereenkomsten, afgesloten door de provincie Vlaams-Brabant, voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server-, en storage infrastructuur.
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring van de beleidsrapporten door de gemeenteraad;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 261 van het DLB betreffende de definities van de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening (ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's)
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
Voor de verrichtingen 2021 wordt een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen;
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 goed.
Artikel 235 §4 van het DLB wat bepaalt dat de gemeenteraad jaarlijks beslist over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen;
Artikel 243 §1 van het decreet lokaal bestuur (DLB) waarbij de raad van bestuur de rekening vaststelt voor 30 juni van het jaar dat volgt op de rekening;
Artikel 243 §3 van het DLB wat bepaalt dat de toezichthoudende overheid 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 §1 van het DLB over de rapporteringsverplichting
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
De gemeenteraadsbeslissing dd. 24.09.2018 houdende de benoeming van commissaris, met de bedrijfsrevisor Erik Thuysbaert (Vandelanotte bedrijfsrevisoren);
Artikel 38 van de statuten houdende het vaststellen van de jaarrekening en het ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad;
Voor de verrichtingen 2021 wordt een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen ;
Gelet op het bijgaand jaarverslag over het werkingsjaar 2021 van het AGB Zaventem;
De jaarrekening 2021 van het autonoom gemeentebedrijf Zaventem, vastgesteld door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Zaventem, wordt goedgekeurd.
Het College heeft een principiële goedkeuring gegeven voor de locatie van het toekomstige betonnen skatepark in Zaventem;
Het voorstel is om op de parking achter de sporthal aan de Quinkenstraat te Zaventem de achterste spie te gebruiken, in bijlage een aanduiding plannetje hiervan;
Deze spie heeft een oppervlakte van 1000m², hier zouden we dan het skatepark bouwen dat een effectieve betonnen oppervlakte zal hebben van ongeveer een 600m²,
De diensten geven aan dat de compensatie van de verloren parking los van dit dossier zal behandeld worden. Op langere termijn zal er een nabijgelegen stuk landbouwgrond aangekocht worden door de gemeente om de verloren parking te compenseren. Op korte termijn is er in de buurt ook een tweede parking (de oude bezoekersparking van de voetbal) die aangewend kan worden;
De diensten stellen voor om met de Centrale Aankoopdienst een build en design gunningsdossier op te starten om dit project te realiseren;
Er is via Vlaanderen ook een subsidieaanvraag ingediend, september 2022 kennen we het resultaat hiervan, wij verwachten om tegen de zomer 2023 het nieuwe skatepark te openen;
De gemeenteraad neemt kennis van de toekomstige locatie van het skatepark Zaventem en keurt dit principieel goed.
Gelet dat de oorlog in Oekraïne een grote stroom oorlogsvluchtelingen veroorzaakt in Europa; gelet dat de vluchtelingen in België het bijzonder statuut “Tijdelijk Ontheemden” krijgen;
Gelet dat zij dus geen verzoek voor internationale bescherming meer moeten indienen zodat er snel een oplossing nodig is voor tijdelijke huisvesting;
Gelet dat de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) nauw betrokken werd bij de initiatieven voor de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne;
Gelet dat de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis, cvba met sociaal oogmerk, met maatschappelijke zetel te 3080 Tervuren, Lindeboomstraat 116, bereid is om 4 woonhuizen als opvangplaatsen voor Oekraïners ter beschikking te stellen hetzij de woningen gelegen te 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 7 / 12 / 27 en Berreveldlaan 27;
Gelet dat Elk Zijn Huis de subsidie zal aanvragen voor “het opknappen van de leegstaande sociale huurwoningen” en de woningen zal verhuren buiten het sociale huurstelsel aan vluchtelingen uit Oekraïne doch niet rechtstreeks maar via een intermediaire instelling (hetzij het lokaal bestuur);
Gelet op het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de verschillende besluiten hieromtrent van de Vlaamse Regering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne;
Gelet dat het lokaal bestuur een éénmalige forfaitaire subsidie van 2.000 euro kan aanvragen per 5 private slaapplekken indien Elk Zijn Huis de opknappremie aanvraagt, conform artikel 2 van het genoemde Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2022;
Gelet op de hoofdhuurovereenkomst tussen de Sociale Huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis en de gemeente Zaventem, in bijlage, opgesteld volgens de regelgeving van de Vlaamse Overheid (Agentschap Wonen Vlaanderen) en de specifieke modelhuurovereenkomst met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne;
Gelet dat de totale huurprijs voor de vier vermelde woningen 1.641,50 € in totaal bedraagt, exclusief kosten en lasten;
Gelet dat de betreffende hoofdhuurovereenkomst wordt gesloten voor een termijn ingegaan op 1 juni 2022 om te eindigen op 31 mei 2023, op voorwaarde dat minstens 2 maanden voor de vervaldag een opzegging is betekend door één van de partijen met een aangetekende brief;
Gelet tevens op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022 waarbij een kader werd afgesproken omtrent de maandelijkse huurprijs die kan aangerekend worden aan Oekraïense ontheemden van zodra zij een inkomen (equivalent leefloon of arbeidsinkomen) verwerven, tevens van toepassing op mogelijk ter beschikking gestelde kamers in erkende woonzorgvoorzieningen;
* als er wordt geopteerd om te werken inclusief huurlasten: dan zal de maandelijkse huurprijs voor een zelfstandige woning, inclusief huurlasten, 40% van het inkomen bedragen; voor een kamer worden de bedragen gehalveerd;
* als er wordt geopteerd om te werken exclusief huurlasten: dan zal de maandelijkse huurprijs voor een zelfstandige woning, exclusief huurlasten, 30% van het inkomen bedragen; voor een kamer worden de bedragen gehalveerd;
Gelet dat deze huurprijsregulering geldig voor de SHM's, SVK's of woonmaatschappijen tevens richtinggevend is voor de lokale besturen en anderen;
Gelet op het akkoord van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 juni 2022 teneinde de overeenkomst ter goedkeuring aan de Gemeenteraad voor te leggen;
Gelet op het gunstig advies met nummer ADV/2022/549 van de financieel directeur;
De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van huurovereenkomst tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis, verhuurder, en de Gemeente Zaventem, hoofdhuurder, betreffende de woningen gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 7, 12 en 27 en Berreveldlaan 27 tegen de maandelijkse totale huurprijs van 1.641,50 euro, met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne hetzij Acacialaan 12 tot maximum 6 personen en de 3 overige woningen elk tot maximum 3 personen. De overeenkomst zal gesloten worden voor een termijn ingegaan op 1 juni 2022 om te eindigen op 31 mei 2023
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 21:35.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter