De voorzitter opent de zitting op 28/11/2022 om 21:50.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 24 oktober 2022.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 24 oktober 2022 worden goedgekeurd.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanstelling algemeen directeur van de gemeente en het OCMW Zaventem;
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 november 2022, punt GR/2022/244, waarbij mevrouw Veronique JANSSENS wordt aangesteld als algemeen directeur van de gemeente en het OCMW Zaventem.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat OCMW Zaventem deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal");
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het raadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij de heer T. SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer R. DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid om het OCMW te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal op donderdag 15 december 2022 om 16 uur via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel, met volgende agendapunten :
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
De raad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv op donderdag 15 december 2022 goed en eveneens de bevestiging van de mandaten.
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 3 november 2015 waarbij goedkeuring werd verleend aan de voorgelegde overeenkomst door Eandis inzake het gebruik van oplaadterminals voor budgetmeters, met als ingangsdatum destijds 1 januari 2016;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 14 juli 2022 waarbij werd kennis genomen van het aangetekend schrijven van Fluvius de dato 16 juni 2022 waarbij opzeg werd betekend van gezegde overeenkomst de dato 30 november 2015 (ingegaan op 1 januari 2016) voor het gebruik en vergoeding van oplaadterminals voor budgetmeters tussen Fluvius (Iverlek destijds) en het OCMW Zaventem om te eindigen op 31 december 2022;
Gelet dat bij zelfde besluit tevens werd kennis genomen dat een nieuw contractvoorstel aan het Vast Bureau zou worden voorgelegd dat mogelijks zou kunnen ingaan vanaf 1 januari 2023;
Gelet dat thans door Fluvius op 6 oktober 2022 een voorstel van nieuwe overeenkomst werd doorgestuurd dat ondersteund wordt door de VVSG; dat deze als bijlage wordt toegevoegd;
Gelet dat de grondslagen voor de betaling van de vergoeding de volgende zijn, enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad/betaalterminaal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW's aan de netbeheerders op diverse aspecten;
Gelet dat voor de werkingsjaren 2023 en 2024 het OCMW een vergoeding zal ontvangen identiek hetzelfde bedrag dat werd toegekend met betrekking tot het werkingsjaar 2021;
Gelet dat tevens een simulatie voor de vergoeding vanaf werkingsjaar 2025 werd doorgestuurd, hier in bijlage;
Gelet dat per OCMW en per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding werd voorzien ten belope van € 2.000 alsook een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar;
Gelet dat deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt berekend als volgt: de totale (geïndexeerde) vergoeding wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW's en vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW's volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW Zaventem / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW's;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 14 november 2022 waarbij werd kennisgenomen van het schrijven van Fluvius van 6 oktober 2022 inhoudende de nieuwe overeenkomst die wordt voorgelegd inzake de vergoeding aan het OCMW Zaventem voor het beheer van de oplaad/betaalterminal met betrekking tot de budgetmeter en voor de ondersteuning van de OCMW's aan de netbeheerders op diverse aspecten alsook van de vergoedingen voorzien voor de werkingsjaren 2023 en 2024 en de simulatie van de vergoeding vanaf werkingsjaar 2025;
Gelet op het gunstig visum van de financieel directeur met nummer 2022/0437;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het aangetekend schrijven van Fluvius de dato 16 juni 2022 waarbij opzeg werd betekend van de overeenkomst de dato 30 november 2015 voor het gebruik en vergoeding van oplaadterminals voor budgetmeters tussen Fluvius (Iverlek destijds) en het OCMW Zaventem om te eindigen op 31 december 2022; neemt tevens kennis van het schrijven vanwege Fluvius inhoudende de nieuwe overeenkomst die wordt voorgelegd inzake de vergoeding aan het OCMW Zaventem voor het beheer van de oplaad/betaalterminal met betrekking tot de budgetmeter en voor de ondersteuning van de OCMW's aan de netbeheerders op diverse aspecten alsook van de vergoedingen voorzien voor de werkingsjaren 2023 en 2024 en de simulatie van de vergoeding vanaf werkingsjaar 2025.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de voorgelegde nieuwe overeenkomst met Fluvius goed en gaat akkoord om deze overeenkomst te laten ingaan op 1 januari 2023.
Gelet op de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 27 april 2020 waarbij de zorggraad en de voorrangsregels bij een mogelijke opname in het WZC Trappeniers werden vastgelegd;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau van 3 oktober 2022 waarbij werd geopteerd voor een tijdelijke capaciteitsvermindering met 17 woongelegenheden WZC hetzij de afbouw van de woongelegenheden WZC gelegen op de eerste verdieping van blok B gelet op krapte op de arbeidsmarkt met betrekking tot het zorgpersoneel, de kostprijs van de interimtewerkstelling, de nakende pensioneringen in 2023 en 2024 en de financieringsregeling;
Gelet op de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 24 oktober 2022 waarbij kennis werd genomen van de nota van de firma Probis en akkoord werd gegaan met de voorgestelde tijdelijke capaciteitsvermindering met 17 woongelegenheden WZC hetzij een tijdelijke afbouw van de woongelegenheden gelegen op de eerste verdieping van blok B in het WZC Trappeniers;
Gelet dat in het licht van deze wijzigende omstandigheid, het opnamebeleid dient te worden aangepast;
Gelet dat bij opname voortaan steeds voorrang dient te worden gegeven aan de inwoners van de Gemeente Zaventem;
Gelet dat er daarna gestreefd dient te worden naar een percentage aan zwaar zorgbehoevende bewoners (Katzschalen B, C, CD en D) dat tussen de 70% en 80% zou moeten liggen;
Gelet dat volgens de wettelijke bepalingen maximaal 10% van de bewoners jonger dan 65 jaar mag zijn met tevens een verslag van de maatschappelijk werker dat er in de woonomgeving van de gebruiker geen andere voorzieningen beschikbaar zijn die de zorgvraag gepast kunnen beantwoorden;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 24 oktober 2022 waarbij een aangepast opnamebeleid werd goedgekeurd en akkoord werd gegaan om dit opnamebeleid voor te leggen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het gunstig visum van de Financieel Directeur met nummer 2022/0421;
Gelet op het woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
Gelet op het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse Sociale Bescherming;
Gelet op het Ministerieel Besluit betreffende de uitvoering van de Vlaamse Sociale Bescherming, wat betreft de tegemoetkoming voor zorg in een woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf en dagverzorgingscentrum;
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met volgend aangepast opnamebeleid:
De hierna volgende categorieën worden vastgelegd, waarbij de woonplaats Zaventem de bepalende factor is van voorrang:
categorie 1 heeft voorrang op alle andere categorieën; categorie 2 heeft voorrang op categorie 3, 4 en 5; categorie 3 heeft voorrang op categorie 4 en 5; categorie 4 heeft voorrang op categorie 5, hetzij
Categorie 1: de aanvrager woont in een assistentiewoning, serviceflat of bejaardenwoning van het OCMW van de gemeente Zaventem.
Categorie 2: de aanvrager is bij inschrijving op de wachtlijst minstens 3 jaar ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Zaventem, met voorrang aan de inwoner die het langst gedomicilieerd is.
Categorie 3: de aanvrager is bij de inschrijving op de wachtlijst niet minstens 3 jaar ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Zaventem, maar was in de laatste 20 jaar minstens 3 jaar ingeschreven in het bevolkingsregister, met voorrang aan de inwoner die het langst gedomicilieerd was.
Categorie 4: de inwoner van buiten de gemeente Zaventem maar met een bijzondere band met de Gemeente Zaventem, zoals bijvoorbeeld door de inschrijving van de (schoon)kinderen of partner in de bevolkingsregisters (waarbij ook hier de langste inschrijving voorrang heeft), door een partner die in de gemeente Zaventem woont, door het volledige sociale netwerk van de aanvrager die zich in de gemeente Zaventem bevindt.
Categorie 5: de inwoner van buiten de gemeente Zaventem zonder een bijzondere band.
*Binnen de opgegeven categorie is op zijn beurt het zorgprofiel doorslaggevend: een zwaar zorgbehoevende bejaarde heeft binnen de categorie dus steeds voorrang (rekening houdend wel dat maximaal 10% van de bewoners jonger dan 65 jaar mag zijn);
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2022 om 22:15.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter