De voorzitter opent de zitting op 24/11/2025 om 19:36.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de vergadering van 20 oktober 2025.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 20 oktober 2025 worden goedgekeurd.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die CREAT sloot op basis van het bestek ‘Politiekledij – oktober 2025’ met de ondernemer
- VAN UFFELEN BVBA, Basseliersstraat 57 te 2100 Deurne;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop politiekledij 2025 - 2028 - instap in raamovereenkomst van Creat” wordt geraamd op € 68.181,81 excl. btw of € 82.500 incl. 21% btw voor een periode van 3 jaar of € 22.727,27 excl. btw of € 27.500 incl. 21% btw / jaar;
Overwegende dat de ontwerper voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, de opdracht “Aankoop politiekledij 2025 - 2028 - instap in raamovereenkomst van Creat” te gunnen aan VAN UFFELEN BVBA tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode 2025/61303200/PZ/0400 (actie/raming AC000013/MJP000079) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren;
De raming bedraagt € 68.181 excl. btw of € 82.500,00 incl. 21% btw voor een periode van 3 jaar of € 22.727,27 excl. btw of € 27.500 incl. 21% btw.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 3 november 2025, punt 59740, houdende : “Aankoop politiekledij 2025 - 2028 - instap in raamovereenkomst van Creat. Goedkeuring gunning”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Art. 1 : Goedkeuring wordt verleend aan het bestek ‘Politiekledij – oktober 2025’ en de raming voor de opdracht “Aankoop politiekledij 2025 - 2028 - instap in raamovereenkomst van Creat”, opgesteld door de ontwerper, CREAT CV, Stropstraat 1 te 9000 Gent. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. . De raming bedraagt € 68.181 excl. btw of € 82.500,00 incl. 21% btw voor een periode van 3 jaar of € 22.727,27 excl. btw of € 27.500 incl. 21% btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht werd gegund bij wijze van openbare procedure.
Art. 3 : - De opdracht “Aankoop politiekledij 2025 - 2028 - instap in raamovereenkomst van Creat” wordt gegund aan VAN UFFELEN BVBA ,tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver, via de raamovereenkomst die Politiezone Zaventem sloot op basis van het bestek met nummer CAD/2024/845/Pol/1765.
Art. 4 : De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek ‘Politiekledij – oktober 2025’.
Art. 5: - De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het budget van 2025, op budgetcode 2025/61303200/PZ/0400 (actie/raming AC000013/MJP000079) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren.
Gelet op het feit dat gemeente Zaventem aangesloten is bij Farys ov ;
Gelet op de statuten van Farys ov ;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op 19 december 2025, waarin de agenda werd meegedeeld ;
In zitting van 24 februari werd dhr. Alihsan Özkan aangesteld als effectief vertegenwoordiger en werd in zitting van 31 maart 2025 mevr. Sara Kurt aangesteld als zijn plaatsvervanger.
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur ;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de BAV Farys ov van 19 december 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
De gemeente draagt de aangeduide vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de BAV Farys ov vastgesteld op 19 december 2025, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt m.b.t. de agendapunten van voormelde BAV.
Gelet op het feit dat gemeente Zaventem aangesloten is bij Creat Services dv ;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 16 december 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
In zitting van 24 februari werden dhr. Yannick Poot aangesteld als effectief vertegenwoordiger en dhr. Lukas Schillebeeckx aangeduid als zijn plaatsvervanger.
In dezelfde zitting van mevr. Natalie Druine aangeduid als kandidaat-bestuurder.
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de BAV Creat Services dv van 16 december 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de BAV Creat Services dv vastgesteld op 16 december 2025, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt m.b.t. de agendapunten van voormelde BAV.
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 16 juni 2025 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 8 juli 2025 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de oproepingsbrief van 14 oktober 2025 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 met volgende agendapunten:
(een exemplaar van deze notulen werd op 24 juni 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Haviland werd aangeduid namelijk dhr. Piet Ockerman en mevr. Natalie Miseur.
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
In zitting van 24 februari 2025 werden dhr. Piet Ockerman als effectief vertegenwoordiger en mevr. Natalie Miseur als zijn plaatsvervanger aangesteld om gedurende de legislatuur de gemeente te vertegenwoordigen.
Artikel 1
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale
dd.10 december 2025 worden goedgekeurd;
Artikel 2
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 16 juni 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten en de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van C-smart betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van C-smart;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
In zitting van 24 februari 2025 werden mevr. Jona Op de Beeck als effectief vertegenwoordiger en dhr. Yannick Poot als haar plaatsvervanger aangeduid.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging C-smart (hierna kortweg “C-smart”);
Gelet op de statuten van C-smart;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 24 februari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van C-smart;
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan C-smart adhv inschrijvingsformulier op website vóór 11 december.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (IGS Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het decreet;
Gelet op de artikels 31 tot 33 van de gecoördineerde statuten van IGS Havicrem;
Gelet op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGS Havicrem die plaatsvindt op woensdag 17 december 2025 om 18:30 uur op de maatschappelijke zetel van de intergemeentelijke vereniging (crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te 1804 Zemst)
en volgende punten omvat:
Gelet op het ondernemingsplan 2026-2031 en de jaaractienota en begroting 2026, beide vastgesteld door de raad van bestuur van Havicrem van 4 november 2025;
In zitting van 24 februari 2025 werden dhr. Wim Driesen als effectief vertegenwoordiger en dhr. Dirk Philips als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangesteld.
In dezelfde zitting werden voor de Raad van Bestuur mevr. Hilde Van Craenenbroeck als stemgerechtigd lid en dhr. Tom De Vits als lid met raadgevende stem verkozen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering Havicrem van 17 december 2025 goed en bevestiging van de mandaten.
De gemeente ontvangt een schrijven van Interza cvba waarbij er wordt opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van Interza cvba die op woensdag 17 december 2025 om 20 uur op de hoofdzetel van Interza, Hoogstraat 185 te 1930 Zaventem, zal plaatsvinden.
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 16 december 2024 werden mevrouw Natalie MISEUR, mevrouw Jona OP DE BEECK, mevrouw Stefanie DE MOL, en de heren Tony OKMEN, Lukas SCHILLEBEECKX en Yannick POOT, aangeduid als vertegenwoordigers.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de jaarvergadering van Interza cvba op woensdag 17 december 2025 en bevestigt de mandaten.
Tijdens de gemeenteraad van 31 maart 2025 werd een eerste aanpassing van de algemene politieverordening doorgevoerd.
Hierbij werden enkele kleine inhoudelijke aanpassingen juridische correcties doorgevoerd.
Bij deze tweede aanpassing worden onder andere nieuwe artikels ingevoerd die afgestemd zijn op de huidige veiligheids- en overlastfenomenen.
De gemeente moet, ten behoeve van de inwoners, waken over de openbare rust, de openbare veiligheid en de openbare gezondheid.
Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen.
De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid sneller te reageren op problemen van lokale aard.
Tijdens de commissie werden een aantal voorstellen tot wijziging gedaan. Deze voorstellen zijn opgenomen in de bijlage.
Voorwerp concessie en oproep : Voorliggende oproep en concessietoewijzingsleidraad heeft als voorwerp de uitbating van een frituur, op het openbaar domein, gelegen te 1930 Zaventem, op het Kerkplein aanliggend aan de N262 op kruispunt met de Hoogstraat. Perceelnummer- Kadastraal gekend 2de afdeling sectie C 157/02A , heden gelegen en gekend als ‘Kerkplein 20+’ . Het terrein dat in concessie, tegen voorwaarden, wordt aangeboden heeft een oppervlakte van 40m². Op dit perceel staat sinds een frituurcontainer sinds 1996. Vanuit het principe van het behoorlijk bestuur, meer bepaald het zorgvuldigheids- en het zuinigheidsbeginsel, alsmede vanuit een behoorlijk beheer van het gemeentelijk patrimonium, waarmee het lokaal bestuur is belast en de nood aan een optimale dienstverlening, past het dat in ieder geval door de kandidaten wordt nagedacht over een duurzame, marktconforme, efficiënte, ruimtelijk aanvaardbare en commercieel haalbare concessie.
Termijn : De domeinconcessie wordt verleend voor 6 jaar; het terrein wordt beschikbaar gesteld vanaf 01/01/2026. Het college van Burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om een verlenging van de concessie aan de concessiehouder voor een periode van 3 jaar toe te staan. Deze eventuele verlenging wordt door de concessiehouder aangevraagd 1 jaar voor de einddatum van het verlopen van de concessie van de periode van 6 jaar. De verlening wordt jaarlijks aangevraagd en bevestigd of gemotiveerd geweigerd door het college. Zo niet stopt de concessie zoals initieel voorzien na 6 jaar. De concessionaris dient de toepasselijke reglementeringen en wetgeving te volgen.
De beschreven procedure heeft betrekking op het verlenen van een domeinconcessie en wordt toegewezen door de organisatie van een specifieke procedure om elke kandidaat op gelijke wijze te behandelen en gelijke kansen te bieden. Hierbij gelden de richtlijnen uit de ‘Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten’.
Het uitbatingsrecht of de concessie valt evenwel zelf niet onder de toepassing van de Belgische reglementering inzake overheidsopdrachten noch onder de Richtlijn 2014/23/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten (gezien de drempel van 5,186 miljoen euro niet wordt bereikt), doch wordt met respect voor de gelijke mededinging en het beginsel van behoorlijk bestuur aan een transparante marktbevraging onderworpen. Deze concessie kan niet gekwalificeerd worden als een “overheidsopdracht” en valt niet onder de handelshuurwetgeving.
Er wordt een oproep en toewijzingsleidraad aan de gemeenteraad voorgelegd met een PUBLIEKE MARKTBEVRAGINGSPROCEDURE MET ALS VOORWERP : “DOMEINCONCESSIE VOOR HET PLAATSEN EN UITBATEN VAN EEN FRITUURCONTAINER op het Kerkplein in centrum Zaventem”. Binnen deze opdracht wordt gewerkt met een oproep voor een concessie op openbaar domein onder voorwaarden. De wettelijke procedure voorziet na publicatie een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking via gemeentelijke communicatiekanalen. De concessievoorstellen moeten uiterlijk op 20 december 2025 aan het gemeentebestuur bezorgd worden.
Volgens het advies van de dienst Omgevingen, de schatting van de expert en de deskundige van Dienst economie heeft het gemeentebestuur de jaarlijkse concessievergoeding vastgesteld op € 7.500 per jaar.
Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de geldende berekeningswijze die in de concessieovereenkomst wordt vastgelegd. De concessievergoeding wordt per concessie jaarlijks geïndexeerd op basis van de index der consumptieprijzen met als formule : het basisbedrag vermenigvuldigd met de nieuwe index en gedeeld door de aanvangsindex.
Voorwerp
Deze concessie wordt uitgeschreven door het lokaal bestuur Zaventem en omvat de toewijzingsprocedure van de concessie van het uitbatingsrecht van een frituur op de hoek van de Heidestraat en de Vilvoordelaan. Als volgt genotuleerd bij het kadaster : De “feitelijke inplanting van de oppervlakte “KIOSK” voor frituur, met een benaderende oppervlakte van 49m² (op basis van CAD/GIS data), opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Zaventem en palend aan het kadastraal perceel “schoolgebouw” gekend ten kadaster 1 ste Afdeling Zaventem, Sectie A, nummer 85R”, in eigendom van verdeelde eigenaars w.o. het Zaventems Vrij Onderwijs . De concessie zal worden toegewezen volgens een specifieke procedure zoals beschreven in de toewijzingsleidraad die door gemeenteraads wordt goedgekeurd, waarbij het gemeentebestuur voor de beste uitbating kiest vanuit het oogpunt van algemeen belang.
TERMIJN
De domeinconcessie wordt verleend voor 9 jaar. Het terrein wordt beschikbaar gesteld vanaf 01/01/2026. Het college van Burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om éénmalig een verlenging van de concessie aan de concessiehouder voor een periode van 3 jaar toe te staan. Deze eventuele verlenging wordt door de concessiehouder aangevraagd 1 jaar voor de einddatum van het verlopen van de concessie van de periode van 9 jaar. Zo niet stopt de concessie zoals initieel voorzien na 9 jaar. Een verlening wordt jaarlijks aangevraagd door concessiehouder en bevestigd of gemotiveerd geweigerd door het college. De concessionaris dient de toepasselijke reglementeringen en wetgeving te volgen.
De beschreven procedure heeft betrekking op het verlenen van een domeinconcessie en wordt toegewezen door de organisatie van een specifieke procedure om elke kandidaat op gelijke wijze te behandelen en gelijke kansen te bieden. Hierbij gelden de richtlijnen uit de ‘Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten’.
Het uitbatingsrecht of de concessie valt evenwel zelf niet onder de toepassing van de Belgische reglementering inzake overheidsopdrachten noch onder de Richtlijn 2014/23/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten (gezien de drempel van 5,186 miljoen euro niet wordt bereikt), doch wordt met respect voor de gelijke mededinging en het beginsel van behoorlijk bestuur aan een transparante marktbevraging onderworpen. Deze concessie kan niet gekwalificeerd worden als een “overheidsopdracht” en valt niet onder de handelshuurwetgeving.
Er wordt een oproep en toewijzingsleidraad aan de gemeenteraad voorgelegd met een PUBLIEKE MARKTBEVRAGINGSPROCEDURE MET ALS VOORWERP : “DOMEINCONCESSIE VOOR HET PLAATSEN EN UITBATEN VAN EEN FRITUURCONTAINER op de hoek van de Heidestraat met Vilvoordelaan in centrum Zaventem”. Binnen deze opdracht wordt gewerkt met een oproep voor een concessie op openbaar domein onder voorwaarden. De wettelijke procedure voorziet na publicatie een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking via gemeentelijke communicatiekanalen. De concessievoorstellen moeten uiterlijk op 20 december 2025 aan het gemeentebestuur bezorgd worden.
Volgens het advies van de dienst Omgevingen, de schatting van de expert en de deskundige van Dienst economie heeft het gemeentebestuur de jaarlijkse concessievergoeding vastgesteld op € 7.500 per jaar.
Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de geldende berekeningswijze die in de concessieovereenkomst wordt vastgelegd. De concessievergoeding wordt per concessie jaarlijks geïndexeerd op basis van de index der consumptieprijzen met als formule : het basisbedrag vermenigvuldigd met de nieuwe index en gedeeld door de aanvangsindex.
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 29/03/2021, waarbij de capaciteit werd vastgesteld voor de gemeentelijke basisschool te Sint-Stevens-Woluwe op 48 leerlingen per leeftijdsgroep (24 leerlingen per klasgroep);
Gelet op de vaststelling dat de school sinds meerdere schooljaren geconfronteerd wordt met gelijkaardige problematieken als GBS Zaventem, waaronder:
Gelet op het verzoek om de capaciteit te verlagen naar 23 leerlingen per klasgroep, teneinde kwaliteitsvol onderwijs en zorg op maat te kunnen blijven garanderen;
Gelet op de inschatting dat de capaciteitsverlaging voor GBS Sint-Stevens-Woluwe geen capaciteitsprobleem veroorzaakt, noch een impact heeft op het bestaande lerarenteam van GBS Sint-Stevens-Woluwe.
Gelet op het precedent van de Gemeentelijke Basisschool nr. 1 te Zaventem, waar de capaciteit reeds werd verlaagd naar 23 leerlingen per klasgroep vanaf het schooljaar 2019–2020 (referentie GR/2019/064);
Gelet op de structuur van GBS Sterrebeek, waar 1 klasgroep wordt aangeboden van 25 leerlingen per geboortejaar/klasgroep en waar de SES-indicaties en onderwijsproblematieken lager liggen dan in GBS Sint-Stevens-Woluwe en GBS Zaventem.
In zitting van 12 november heeft het College van Burgemeester en Schepenen de capaciteitsbepaling goedgekeurd en beslist om die aan de Gemeenteraad voor te leggen in zijn eerstvolgende zitting.
Gelet op het feit dat de stad/gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de goedkeuring door de stad/gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2022081995 - Reg. 2022/197 van 14 november 2022, voor het bouwen van een meergezinswoning te 1930 Zaventem, Brugstraat 44, 46, Desmedtstraat 23, Diegemstraat 65, voor het perceel gelegen te Zaventem 1 ste Afdeling, sectie D, nummer 223T6, inzonderheid de voorwaarde om gratis grondafstand te doen van een strook grond gelegen voor de rooilijn van de voorliggende straat, Brugstraat, volledig op kosten van de afstanddoener, van een stuk grond van ong. 65,45m²;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het “Proces-verbaal van opmeting en splitsing" van 12 oktober 2023, opgemaakt door de landmeter-expert in onroerende goederen, dhr. André CULUS (LAN040983), Kastanjedreef 16 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als een grondstrook gelegen, Zaventem 1 ste Afdeling, sectie D, nummer 223T6/deel met een oppervlakte volgens meting van 63ca 40dma, in te lijven in de openbare weg (Referentienummer afbakeningsplannen: 23094/10259);
Gelet op het verzoek van de geassocieerde notarissen Lens & Abbeloos, notarissen met standplaats te Vilvoorde om de ontwerp-akte gratis grondafstand (= grondstrook van 63ca 40dma) die dient te gebeuren in de Brugstraat te Zaventem, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2022081995 - Reg. 2022/197, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Lens & Abbeloos, notarissen met standplaats te Vilvoorde;
Overwegende dat deze Omgevingsvergunning de grondafstand inhoudt ter realisatie van de rooilijn, gelegen langsheen de Brugstraat;
Overwegende dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 63ca 40dma, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2022081995 - Reg. 2022/197 van 14 november 2022 voor het bouwen van een meergezinswoning te 1930 Zaventem, Brugstraat 44, 46, Desmedtstraat 23, Diegemstraat 65, voor het kadastraal perceel gelegen te Zaventem 1 ste Afdeling, sectie D, nummer 223T6, inzonderheid de voorwaarde om gratis grondafstand te doen van een stuk grond van 63ca 40dma zoals weergegeven op het “Proces-verbaal van opmeting en splitsing" van 12 oktober 2023, en dit via notariële akte.
Gelet op de Omgevingsvergunning OMV_2022139494 – Reg. Gem. 2022/72, afgegeven aan Durabrik NV, tot het verkavelen van een terrein in 11 loten gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Kleinenbergstraat, kadastraal bekend Zaventem, 5 de Afdeling, sectie C, nummers 158H2, 158K2, 165D, 166L, in het bijzonder de verkavelingsvoorwaarden;
Gelet op het PV van opmeting “Afbakeningsplan”, opgemaakt door landmeters-experten INTOP – AXIOS, Terlindenstraat 44 te 1740 Ternat, op datum van 11 februari 2025;
Gelet op het proces-verbaal van voorlopige oplevering Fase I (infrastructuuraanleg uitgezonderd voetpadvernieuwing) van 10 juni 2025;
Gelet op het verzoek per e-mail van 22 september 2025 van notariskantoor Benédicte Boes & Steven Praet, geassocieerde notarissen met standplaats te Grimbergen, om het ontwerp van akte vestiging erfdienstbaarheid, voorzien naar aanleiding van de verkaveling 2022/72, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van Zaventem;
Gelet op de ontwerp-akte vestiging erfdienstbaarheid, opgemaakt door notaris Steven Praet, geassocieerde notaris met standplaats te Grimbergen;
Overwegende dat ten einde de riolering en waterafvoer te verzekeren in hoger vermelde verkaveling, er een kosteloze en eeuwigdurende erfdienstbaarheid dient gevestigd te worden ten voordele van de gemeente Zaventem. Het betreft een erfdienstbaarheid om de aanwezige afvoerleiding met bijhorende uitrusting, die gelegen is tussen loten 3 en 4 van de verkaveling, met afwatering richting Woluwedal in stand te houden evenals een erfdienstbaarheid van toegang en doorgang over deze strook van 10m breedte zoals voorzien op het opmetingsplan van INTOP AXIOS landmeter-experten;
Overwegende dat de voorliggende ontwerp-akte vestiging erfdienstbaarheid ten voordele van de gemeente Zaventem geen aanleiding geeft tot opmerkingen en bijgevolg kan aanvaard worden;
Op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het burgerlijk wetboek;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Ten einde de riolering en waterafvoer te verzekeren in de verkaveling OMV_2022139494 (Reg. Gem. 2022/72), afgegeven aan de verkavelaar tot het verkavelen van een terrein in 11 loten gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Kleinenbergstraat, kadastraal bekend Zaventem, 5 de Afdeling, sectie C, nummers 158H2, 158K2, 165D, 166L, beslist de Raad tot het vestigen van een kosteloze en eeuwigdurende erfdienstbaarheid ten voordele van de gemeente Zaventem via notariële akte als volgt:
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2024064291 - Reg. 2024/4 van 16 september 2024, voor het verkavelen van een terrein in 1 lot te 1930 Zaventem, Steenokkerzeelstraat 29, voor het perceel gelegen te Zaventem 1 ste Afdeling, sectie A, nummers 268V en 269L2, inzonderheid de voorwaarde om gratis grondafstand te doen van een strook grond gelegen voor de rooilijn van de voorliggende straat Steenokkerzeelstraat, zijnde lot 3 met een oppervlakte van 57ca, waarbij alle kosten, rechten en erelonen gepaard gaande met deze grondafstand volledig ten laste vallen van de afstanddoeners;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het “Proces-verbaal van opmeting" van 25 november 2024, opgemaakt door Landmeter-Expert van Onroerende Goederen, dhr. Patrick PEETERS (LAN040081), Hondenbergstraat 30 te 1800 Vilvoorde, waarop het over te dragen perceeltje grond staat aangeduid als Lot 3, gelegen Zaventem 1 ste Afdeling, sectie A, nummer 268V deel met een oppervlakte volgens meting van 57ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het verzoek van notaris David PARDON, notaris met standplaats te Haacht (Wespelaar), om de ontwerp-akte met betrekking tot de gratis grondafstand van het Lot 3 (= grondstrook van 57ca) die dient te gebeuren in de Steenokkerzeelstraat te Zaventem, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2024064291 - Reg. 2024/4, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door notaris David PARDON, notaris met standplaats te Haacht (Wespelaar);
Gelet op de specifiek opgenomen voorwaarde onder punt 8 van de ontwerpakte, nl: “De verkavelaar verbindt er zich toe om de voorwaarden opgenomen in de hiervoor vermelde vergunning, meer bepaald deze omtrent de aanpassingen aan het openbaar domein uit te voeren op haar kosten, uiterlijk voor het verlijden van de verkoopakte van de bouwgrond (lot 1 uit de verkaveling). Op heden is het niet opportuun om dit te doen, (oa afbraak bestaande poort) met het oog op betreding van het perceel door onbevoegden en het risico op sluikstorten en andere navenante risico’s.”;
Overwegende dat deze Omgevingsvergunning de grondafstand inhoudt ter realisatie van de rooilijn, gelegen langsheen de Steenokkerzeelstraat;
Overwegende dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 57ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2024064291 - Reg. 2024/4 van 16 september 2024, voor het verkavelen van een terrein in 1 lot te 1930 Zaventem, Steenokkerzeelstraat 29, voor het perceel gelegen te Zaventem 1 ste Afdeling, sectie A, nummers 268V en 269L2, inzonderheid de voorwaarde om gratis grondafstand te doen van een stuk grond van 57ca, zoals weergegeven als “Lot 3” op het “Proces-verbaal van opmeting" van 25 november 2024, en dit via notariële akte.
Gelet op de overeenkomst tussen de gemeente Zaventem en de verkavelaars van 11 februari 2002 aangaande de verkavelingsaanvraag (Reg. 616/00) waarbij de verkavelaars zich ertoe verbinden de verbreding van de Hippodroomlaan uit te voeren zoals voorzien in het verkavelingsplan en waarvan het stratentraceé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 januari 2002;
Gelet op artikel II.15 van hoger vernoemde overeenkomst waarbij de verkavelaars zich ertoe verbinden onder meer volgende voorwaarde na te leven: Kosteloos aan de gemeente Zaventem af te staan vrij en onbelast van welkdanige lasten ook de bedding van de straat, de voetpaden en groene zones, evenals de gronden voorbehouden voor de oprichting van elektrische transformatieposten samen met de daarbijhorende infrastructuur. Deze afstand zal moeten geschieden na de definitieve aanvaarding van alle werken en uitrustingen;
Gelet op de verklaring van grondafstand, ingesloten in het dossier van hoger vernoemde verkavelingsaanvraag, van de verkavelaars/afstanddoeners, onder meer mevrouw G. Laeremans van 15 maart 2001;
Gelet op de afgeleverde verkavelingsvergunning hoek Pluvierlaan/Hippodroomlaan – verkaveling “G. Laeremans/J. Van Den Eynde-Reyntjens/G. Verhaeghe-De Waele” (Reg. 616/00), verkaveling met wegenis- en rioleringswerken, destijds gekend ten kadaster, Sterrebeek, 4e Afdeling, Sectie A, nummers 109L, 110C en 111D;
Gelet op het Proces-verbaal van definitieve oplevering van 28 januari 2008, kennisgenomen door het College van burgemeester en schepenen in zitting van 11 februari 2008;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het Proces-verbaal van meting van 20 februari 2001, opgemaakt door Landmeter-expert Raymond Verhelst met kantoor gevestigd te 1200 Brussel, Terkamerenstraat 2, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als een grondstrook gelegen, Zaventem 4de Afdeling (Sterrebeek), Sectie A, nummer 110 B (deel) met een oppervlakte volgens meting van 3a 74ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het verzoek van de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant b.v., notarissen met standplaats te Kraainem van 11 juni 2025 om, in opdracht van hun cliënt/afstanddoener mevrouw G. Laeremans, de bijgevoegde ontwerp-akte gratis grondafstand die dient te gebeuren in de Hippodroomlaan ingevolge de afgeleverde verkavelingsvergunning Reg. 616/00, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant b.v., notarissen met standplaats te Kraainem;
Overwegende dat deze verkavelingsvergunning de grondafstand inhoudt ter realisatie van de rooilijn, gelegen langsheen de Hippodroomlaan;
Overwegende dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 3a 74ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de afgeleverde verkavelingsvergunning hoek Pluvierlaan/Hippodroomlaan (Reg. 616/00), verkaveling met wegenis- en rioleringswerken, inzonderheid de voorwaarde om gratis grondafstand te doen van een stuk grond van 3a 74ca (palend aan de Hippodroomlaan) zoals weergegeven op het Proces-verbaal van meting, en dit via notariële akte.
Gelet op:
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze
raamovereenkomst) :
Overwegende hetgeen volgt:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar
Gelet op de beslissing van de Vlaamse regering in april 2025 om extra te investeren in de kinderopvang en hierbij 4500 extra kinderopvangplaatsen van baby's en peuters te voorzien;
Gelet op de verdeling van deze middelen die aan de gemeente Zaventem 21 plaatsen toekennen;
Gelet op de bestaande procedure die de rol van de lokale besturen bij de toekenning van de plaatsen vastlegt;
Het lokaal bestuur dient over elke aanvraag in zijn gemeente een positief of negatief advies uit te brengen. Dit advies is vaak mee bepalend in wie de subsidies toegekend krijgt maar is niet bindend;
Het Agentschap Opgroeien houdt rekening met kwaliteitsvolle adviezen als:
Gelet op de goedkeuring van de voorgestelde criteria door de leden van het lokaal overleg platform in april 2025;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 mei 2025 waarin de aangepaste beoordelingscriteria en procedure ter kennisname werden voorgelegd.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een samenaankoop waarbij HAVILAND optreedt als aankoopcentrale. Haviland Intercommunale igsv sloot op basis van het bestek ‘leveren van chemische smeltmiddelen voor de gladheidbestrijding in de winterperiode 2025-2026’ een overeenkomst met de ondernemer
- BOUWMATERIALEN DELGOUFFE BVBA, Lindenpark 8 te 1730 Asse;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop strooizout via samenaankoop van Haviland Intercommunale winter 2025 _ 2026” wordt geraamd op € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de chemische smeltmiddelen voor de gladheidsbestrijding kunnen aangekocht worden via Haviland pro rata onze behoeften en volgens de eenheidsprijzen opgenomen in de overzichtstabel “Strooizouten en pekel winterperiode 2025-2026”;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan BOUWMATERIALEN DELGOUFFE BVBA tegen de eenheidsprijzen vermeld in de overzichtstabel “Strooizouten en pekel winterperiode 2025-2026”;
Overwegende dat de besturen die beroep wensen te doen op het raamcontract chemische smeltmiddelen aan Haviland een jaarlijkse kost verschuldigd is van € 250 excl. BTW ter dekking van de uren voor het opstellen tot gunning van het bestek en de opvolging van de bestellingen. Deze instapkost vervangt de € 2,00 per ton die tot vorig jaar als administratieve kost werd aangerekend. De facturatie van het strooizout / pekel gebeurt rechtstreeks tussen de zoutleverancier en de besturen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode 61035130/Int Za/0119/04 (actie/raming AC000399/MJP001501) van de gewone dienst;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 3 november 2025, punt 59.484, houdende : “Aankoop strooizout via samenaankoop met Haviland Intercommunale winter 2025 _ 2026. Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Overwegende dat in deze budgetwijziging hoofdzakelijk de verwerking van het boni van de rekening 2024 verwerkt wordt;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het KB van 5/9/01 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie inzonderheid titel II "de begroting" - hoofdstuk III "de begrotingswijzigingen";
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 65 houdende de onderrichtingen met betrekking tot de opmaak van de begroting en begrotingswijzigingen in 2025;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid artikel 43;
Gelet op het bijgaand overzicht van de gevraagde gemeentelijke toelage door de kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd indienen door het CKB van de budgetwijzigingen 2025 op 13/10;
Gelet op het gunstig advies van het representatief orgaan met betrekking tot de budgetwijzigingen 2025.
| Volgens BW 2025 |
Budget 2025 |
BW 2024 |
verschil 2024 |
|
| Sint-Lambertus |
Exploitatie |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
Investeringen |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
| Sint-Martinus |
Exploitatie |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
Investeringen |
0,00 |
20 000,00 |
20 000,00 |
| TOTAAL |
Exploitatie |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
Investeringen |
0,00 |
20 000,00 |
20.000,00 |
Samengevat vraagt :
Regelgeving
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid artikel 43;
Gelet op het bijgaand overzicht van de gevraagde gemeentelijke toelage inclusief de strategische nota’s van de kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd indienen door het CKB van de budgetten 2026 en de meerjarenplannen 2026_2031 op 06/10/2025;
Gelet op het gunstig advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) over de meerjarenplannen van alle kerkfabrieken van Zaventem;
Exploitatietoelage : €183 549,29 voor de periode 2026-2031.
Investeringstoelage : €2 134 000,00 voor de periode 2026-2031.
Totale toelage voor periode 2026-2031: €2 317 549,29.
Het budget van 2026 van kerkfabriek Sint-Jozef past op vlak van gemeentelijke toelage
binnen het MJP 2026-2031: €4 184,76 exploitatietoelage en €334 000,00 investeringstoelage.
Het budget van 2026 van kerkfabriek Sint-Lambertus past op vlak van gemeentelijke toelage
binnen het MJP 2026-2031: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage.
Het budget van 2026 van kerkfabriek Sint-Martinus past op vlak van gemeentelijke toelage
binnen het MJP 2026-2031: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage.
Het budget van 2026 van kerkfabriek Sint-Pancratius past op vlak van gemeentelijke toelage
binnen het MJP 2026-2031: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage.
Het budget van 2026 van kerkfabriek Sint-Stefaan past op vlak van gemeentelijke toelage
binnen het MJP 2026-2031: €0 exploitatietoelage en €0 investeringstoelage.
Regelgeving
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de
erediensten, inzonderheid artikel 43;
Gelet op het bijgaand overzicht van de gevraagde gemeentelijke toelage door de kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd indienen door het CKB van de budgetten 2026 op 06/10;
Gelet op het gunstig advies van het reprenstatief orgaan met betrekking tot de budgetten 2026.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Exploitatietoelage : €4 184,76
Investeringstoelage : €334 000,00
Totale toelage voor periode 2026-2031: €338 184,76
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 27/10/2025 met betrekking tot de definitieve vaststelling van de rekening 2024 van de politiezone met 1 enkele opmerking;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de politiezone Zaventem van 29 september 2025 houdende vaststelling van de jaarrekening voor het dienstjaar 2024 van de politiezone Zaventem;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, voornamelijk de artikelen 34, 77 tot 80;
Gelet op het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, voornamelijk de artikelen 66 tot 72;
Gelet op de jaarrekening 2024, inzonderheid op de begrotingsrekening, de balans en de resultatenrekening en op de overige bijlagen;
Overwegende dat de controle van de jaarrekening 2024 van de politiezone Zaventem aanleiding geeft tot 1 opmerking,
In het kader van de vierde mobiliteitscyclus van 2025 wordt door de Federale Politie, Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 14 november 2025;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2025 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vijfde mobiliteitscyclus van 2025:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen Toezicht en Kwaliteitszorg”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van commissaris van politie “Operaties”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en Toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Hondengeleiding K9”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Zeven betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wijkwerking - Bedrijveninspecteur”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche ICT-specialisatie”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wapenadministratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel Beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokaal Informatie Kruispunt”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Enkele openbare plaatsen in de gemeente worden met de regelmaat van de klok geviseerd door vandalen. De vandalen bekladden de muren van openbare gebouwen met graffiti, met hoge kosten voor de gemeente om alles te herstellen als gevolg.
Bovendien draagt het vandalisme bij tot een onveiligheidsgevoel en heeft het een negatieve uitstraling op de buurt.
Daarnaast zijn er ook heel wat elementen, zoals elektriciteitskasten, die niet bijdragen aan een kwaliteitsvol straatbeeld.
N-VA Zaventem stelt voor om dit probleem op een duurzame manier aan te pakken en waar mogelijk graffiti- en schilderkunst aan te brengen, om zo het vandalisme te weren en zo het straatbeeld te verbeteren.
In verschillende Vlaamse gemeenten, zoals buurgemeenten Kortenberg en Steenokkerzeel, heeft men dit recept dit succesvol toegepast en slaagt men er in om het vandalisme op een duurzame manier terug te dringen.
Dit kan in samenwerking met de scholen, de (jeugd)verenigingen, de kunstacademie, de jeugdhuizen, en omwonenden gebeuren. Op die manier geven we, conform het principe van de participatieve democratie, onze inwoners én onze jeugd meer inspraak in de gemeente en brengen we een alternatieve en toegankelijke vorm van kunst dichter bij de mensen.
De gemeenteraad keurt het voorstel goed en zal actief werk maken van het inzetten van graffiti- en schilderkunst in functie van bestrijding en voorkomen van vandalisme én om het Zaventems straatbeeld te verbeteren.
Hierbij wordt actief en participatief samengewerkt met bijvoorbeeld de scholen, de (jeugd)verenigingen, de kunstacademie, de jeugdhuizen en omwonenden.
De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2025 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter