De voorzitter opent de zitting op 22/06/2020 om 19:30.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 18 mei 2020.
Voor het voeren van een degelijk beleid zijn de nodige doelstellingen(beleidsdoelstellingen-actieplannen en acties) geformuleerd.
De uitvoering van deze actieplannen en activiteiten/acties zal gepaard gaan met de nodige uitgaven en ontvangsten.
De stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de acties (prioritaire) worden door de diensten ingevoerd via BBC Beleid en Budgettering van het boekhoudpakket.
De rapportage van de stand van zaken van de doelstellingen/acties gebeurt door de dienst Beleid en Organisatie.
Volgens art. 171 §1 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
Definitie organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op GR van 24/06/2019 werd het kader voor organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd;
Naar art. 171 §4 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
Daar de algemene rapportering over de organisatiebeheersing jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar dient te gebeuren, wordt de stand van zaken van de doelstellingen/acties semestrieel gerapporteerd aan de gemeenteraad en raad van OCMW; In bijlage het voortgangsrapport van de acties van de gemeente Zaventem voor 1ste semester ;
Conform artikel 219 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau, directiecomité en raad van bestuur van het AGB over de organisatiebeheersing van het lokaal bestuur. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het jaarrapport organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur Zaventem schetst de resultaten, lopende projecten en toekomstige doelstellingen van het bestuur. Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren en anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
Organisatiebeheersing betreft het geheel van afspraken, maatregelen, procedures, die er – met redelijke zekerheid – voor moeten zorgen dat de opdrachten van het lokaal bestuur Zaventem worden vervuld op een voorspelbare manier, waarbij de mogelijke risico’s zoveel mogelijk onder controle worden gebracht (beheersen) en verbeteringen cyclisch worden geïmplementeerd.
In dit jaarrapport schetsen we kort de methodiek die lokaal bestuur Zaventem hanteert op vlak van organisatiebeheersing. Nadien krijgt u een overzicht van de projecten die het lokaal bestuur heeft opgestart en uitgevoerd in 2019 en het voorjaar van 2020 tot en met het rapporteringsmoment van uiterlijk 30 juni 2020.
Daarnaast wordt er vooruit gekeken naar de prioritaire projecten op vlak van organisatiebeheersing voor de komende periode.
artikel 219 van het decreet lokaal bestuur.
Dit verslag kadert binnen de wettelijke opdracht van de veiligheidsconsulent / Functionaris voor de Gegevensbescherming en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid
Informatiebeveiliging is niet alleen van belang om te voldoen aan de eisen van de geldende wetgeving, maar bovendien is het een belangrijke randvoorwaarde voor het functioneren van lokale overheden. Het kunnen beschikken over juiste en actuele informatie is een belangrijke voorwaarde voor de goede uitvoering van doelstellingen en taken.
Het veiligheidsbeleid en het veiligheidsplan werden door het College van Burgemeester en Schepenen goedgekeurd op 18 mei 2016.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat voor de verrichtingen 2019 een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen wordt;
Gelet op de statuten van de CVBA met sociaal oogmerk "Elk Zijn Huis", Gewestelijke Maatschappij voor de Huisvesting;
Gelet op het schrijven van de CVBA "Elk Zijn Huis" de dato 30 april 2020 met uitnodiging tot de Algemene Vergadering vastgelegd op woensdag 24 juni 2020 om 20u op de zetel van de maatschappij, Lindeboomstraat 116 te Tervuren;
Gelet op de beslissing van de OCMW-Raad van 18 februari 2019 waarbij kennis werd genomen van de gemeenteraadsbeslissing van zelfde datum waarbij Schepen Hamid AKAYCHOUH werd verkozen als effectief vertegenwoordiger en Bart VAN HYFTE als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente en het OCMW Zaventem in de CVBA Elk Zijn Huis;
Gelet dat vanuit Elk Zijn Huis gevraagd wordt om een mandataris aan te duiden om zowel de aandelen van het OCMW als deze van de gemeente te vertegenwoordigen in de Algemene Vergadering of volmacht te verlenen aan de gemeente Tervuren vertegenwoordigd door de heer Mark Van Roy, voorzitter van de Raad van Bestuur;
Gelet dat overeenkomstig de gezegde beslissing van 18 februari 2019 wordt voorgesteld om Schepen Hamid AKAYCHOUH af te vaardigen voor de Algemene Vergadering van 24 juni 2020;
De voorzitter sluit de zitting op 22/06/2020 om 21:00.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter