De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 om 19:33.
Via mail d.d. 19 februari 2024 ontvangt de gemeente de goedkeuring van de statutenwijziging.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedgekeurde statuten van Iverlek.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 26 februari 2024.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 26 februari 2024 worden goedgekeurd.
Het jaarverslag van de gemeenschapswachten geeft een gedetailleerd overzicht van de werking van de gemeenschapswachten in het werkjaar 2023.
Meer bepaald geeft het verslag een inkijk op de activiteiten en prestaties van de gemeenschapswachten zoals uitgevoerde patrouilles, gemaakte meldingen, samenwerkingen met interne en externe partners, ondersteunen van scholen, handhaving, enz…
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Concessie voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van nieuwe, refurbished en gesubsidieerde schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte” een bestek met nr. CAD/2024/793/Econ./1712 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de investeringskost voor de concessiehouder voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.722.000,00 incl. btw;
Overwegende dat alle kosten voor het plaatsen, vernieuwen of refurbishen en het totale onderhoud van de schuilhuizen ten laste zijn van de concessiehouder. Anderzijds zijn ook alle inkomsten uit de publiciteit volledig ten gunste van de concessiehouder.
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 maart 2024, punt 45352, houdende : “Concessie voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van nieuwe, refurbished en gesubsidieerde schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Concessie voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van nieuwe, refurbished en gesubsidieerde schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte
De Gemeenteraad neemt kennis van het schrijven, de dato 9 februari 2024, van Kelly Jacobs (coördinator scholengemeenschap) waarin zij de Scholengemeenschap Instelling overeenkomst op 1 september 2024 voorstelt. Dit is een overeenkomst waarin de ondertekenende partijen zich verbinden tot de oprichting van een scholengemeenschap instelling. Deze nota kan nooit indruisen tegen de wetgeving en de regelgeving en kan er bijgevolg nooit hiërarchisch boven staan. Er kan niet eenzijdig van worden afgeweken. Gebaseerd op de ministeriële omzendbrief NO/2021/04 “Scholengemeenschapsinstelling”;
Gelet op de nota van Kelly Jacobs (coördinator scholengemeenschap):
Inhoud Convenant:
Het decreet van 9 juli 2021 over het onderwijs XXXI maakt het mogelijk dat schoolbesturen een scholengemeenschapsinstelling (SGI) oprichten voor hun scholengemeenschap. De SGI is een instelling die geen school (basisonderwijs)/onderwijsinstelling (secundair onderwijs) is en die uitsluitend opgericht kan worden binnen één scholengemeenschap om personeelsleden, die werken ter ondersteuning van de scholen van de scholengemeenschap, aan te stellen, te affecteren en vast te benoemen indien ze daarvoor in aanmerking komen.
Deze SGI kan tijdens elke lopende zesjaarlijkse periode van de scholengemeenschap worden opgericht.
Als de scholen van de scholengemeenschap tot hetzelfde schoolbestuur behoren, dan is het schoolbestuur verantwoordelijk voor de SGI.
Deze SGI kan niet worden opgeheven, tenzij de samenstelling van de scholengemeenschap wijzigt.
De huidige scholengemeenschap Noord-ring loopt voor de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2026.
De scholen van de scholengemeenschap behoren tot hetzelfde schoolbestuur. Bijgevolg is het schoolbestuur verantwoordelijk voor de scholengemeenschapsinstelling.
Het schoolbestuur wenst de personeelsleden, die werken ter ondersteuning van de scholen van de scholengemeenschap, aan te stellen, te affecteren en vast te benoemen indien ze daarvoor in aanmerking komen en dit op het niveau van de scholengemeenschap.
Momenteel werkt/ volgend(e) personeelslid/ ter ondersteuning van de scholengemeenschap:
Basisonderwijs
- directeur coördinatie-scholengemeenschap (directeur coördinatie-SG)
- stafmedewerker-scholengemeenschap (stafmedewerker-SG)
Procedurele vormvereisten
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 2, §1 van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Op 08/01/2024 hebben de onderhandelingen in het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC) plaatsgevonden en deze hebben op 08/01/2024 geleid tot een protocol met (het protocol is opgenomen als bijlage):
1° het eenparig akkoord van al de afvaardigingen;
2° het akkoord tussen de afvaardiging van de overheid en de afvaardiging van een of meer vakorganisaties alsook het standpunt van de delegatie van een of meer vakorganisaties;
3° het respectieve standpunt van elke afvaardiging.
Het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Verantwoording
Het schoolbestuur wenst een scholengemeenschapsinstelling op te richten om de personeelsleden, die werken ter ondersteuning van de scholen van de scholengemeenschap, aan te stellen, te affecteren en vast te benoemen indien ze daarvoor in aanmerking komen en dit op het niveau van de scholengemeenschap.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor oprichting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 3, 52°bis/0, 125duodecies2, 125quinquies decies, 125vicies septies;
Aanvullende info is terug te vinden in de volgende omzendbrieven:
Gelet op de aanvraag van de Cultuurraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Cultuurraad € 9173 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de cultuurraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor hun werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toelage aan de cultuurraad Zaventem € 9.173,00 bedraagt;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 846 van het budget van 2024.
Artikel 1: De Gemeenteraad beslist een financiële tegemoetkoming van € 9.173,00 aan de cultuurraad Zaventem toe te kennen voor 2024.
Aard : werkingskosten
Omvang : € 9.173
Aanwendingsvoorwaarden : vrij te beslissen binnen de grenzen van de kredieten van het ingediende budget 2024
Verantwoordingsstukken : jaarrekening 2023 & begroting 2024 (zie bijlage)
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de culturele verenigingen Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 ;
Overwegende dat deze toelage niet valt onder de toepassing van een reglement maar wel als aparte nominatieve lijst bij het budget werd opgenomen;
Overwegende dat de toelage aan de culturele verenigingen Zaventem gebeurt volgens het overzicht hieronder;
Overwegende dat dit overzicht werd voorgelegd aan de cultuurraad en deze akkoord ging met onderstaande verdeling;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven (MJP 846) van het budget 2024;
De Gemeenteraad gaat akkoord een financiële tegemoetkoming toe te kennen aan de culturele verenigingen Zaventem, die volgens onderstaand overzicht wordt verdeeld.
Davidsfonds Zaventem-(750),
Davidsfonds Sterrebeek-(400),
Davidsfonds SSW-(400),
Davidsfonds Nossegem-(400),
St Martinus zangkoor Zaventem-(400),
St Ceciliakoor Sterrebeek-(400),
Zingt Jubilate SSW-(400),
Omnia Cantica Zaventem-(500),
Klik Klak Zaventem-(400),
Van Dijckkring Zaventem-(400),
De Kille Meutel-(400)
Postzegelkring Zaventem-(400),
Postzegelkring Nossegem-(400),
Sterrebeek 2000 Sterrebeek-(270),
Curieus Zaventem-(400),
Rollewagen Sterrebeek-(510),
De Schalmei Zaventem-(130),
Harmonie Woluwe SSW-(650),
De Eendracht Nossegem-(650),
New Music Band Zaventem-(650),
VBSO Zaventem-(650),
Big Band Nothengem Nossegem-(400),
Intermezzo Nossegem-(450),
De Sterre Sterrebeek-(450),
Plankenkoorts Zaventem-(450),
Bridgeclub 2000 Sterrebeek-(100),
De Wijngilde Zaventem-(130),
Vinoscum-(130),
Scoutsvrienden van het Bier-(130), (nieuwe vereniging die al jaar in wachttijd was)
Jeugdmuziekatelier-(5460)
verenigingen die ondertussen gestopt zijn en geen toelage meer ontvangen: De Dorpspoëten, Broedermin, De Distelvink, De Nachtuiltjes en Wobridge
Gelet op de aanvraag van het Erfgoedcomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Het Erfgoedcomité krijgt een jaarlijkse werkingstoelage van € 2.000.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2022078574 (ref. gem. 2022/69) van 10 oktober 2022, afgegeven aan Landmeetkantoor Topomeasure BV met als contactadres Leuvensesteenweg 281 te 1910 Kampenhout, voor het perceel Melsbroekstraat 11, gelegen te Zaventem 3de Afdeling, sectie A, nummer 78 M, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een strook grond, gelegen vóór de rooilijn Melsbroekstraat volgens verkavelingsplan, voormalige Buurtweg nr.24, heden gemeenteweg, aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het “Plan van afpaling – LOT 3" van 14 oktober 2022, opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Joran Van Baelen, LAN 201844, werkzaam bij Landmeetkantoor Topomeasure, Leuvensesteenweg 281, 1910 Kampenhout, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als het lot 3, Zaventem 3de Afdeling, sectie A, nummer 78 M (deel) met een oppervlakte volgens meting van 59 ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het e-mailbericht van 25 januari 2024 van notariskantoor Bruno Mariens, BV, Notaris te Kortenberg, betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand (Lot 3) die dient te gebeuren in de Melsbroekstraat 11 te Nossegem, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Bruno Mariens BV, Notaris met standplaats te Kortenberg;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning de verbreding door grondafstand inhoudt van de Melsbroekstraat, voormalige Buurtweg nr.24, heden gemeenteweg;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 59ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot de verwezenlijking van de rooilijn door gratis grondafstand, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2022078574 (ref. gem. 2022/69) van 10 oktober 2022, deel van het kadastraal perceel Zaventem 3de Afdeling, sectie A, nummer 78 M, gelegen aan de Melsbroekstraat 11 te Zaventem (Nossegem), aan de hand van gratis grondafstand (lot 3) via notariële akte met een oppervlakte volgens meting van 59 ca conform het opmetingsplan.
Gelet op de ligging der gemeenteweg Imbroekstraat;
Gelet op het rooilijnplan van de Imbroekstraat, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 27 februari 1935;
Gelet op de gedeeltelijke verlegging voetweg nr. 40 en de gedeeltelijke afschaffing voetweg nr. 56 te Zaventem, goedgekeurd door de deputatie Vlaams-Brabant op 5 augustus 1999 bij besluit met ref. VGO/92.817/ATLAS m.b.t. het projectgebied van de verkaveling;
Gelet op het rooilijnplan van Witloofhof, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2008;
Gelet op de, intussen vervallen verklaarde, verkavelingsvergunning 344/V/291 voor het verkavelen van de gronden in 28 bouwkavels met wegenaanleg, afgeleverd bij Ministerieel Besluit door Vlaams Minister van Ruimtelijke Ordening op 4 april 2007;
Gelet op de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023109920 (ref. gem. 2023/8), ontvangen op datum van 5 september 2023 bij de gemeente Zaventem voor het verkavelen van een terrein in 24 loten;
Gelet op het ingediende project van de aanvraag waarvoor deels een nieuw rooilijnplan met wijzigingen vereist is;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023109920 (ref. gem. 2023/8), waarvoor een beslissing van de gemeenteraad vereist is;
Gelet op de Overeenkomst betreffende de verkaveling Imbroekstraat te 1930 Zaventem en de verkavelingsvergunning afgeleverd bij Ministerieel Besluit door Vlaams Minister van Ruimtelijke Ordening op 4 april 2007, destijds afgesloten tussen de Gemeente Zaventem, Infrabel en de toenmalige verkavelaar dhr. Penninckx Denis en mevr. Penninckx Yvonne;
Gelet op het gewijzigde Rooilijnplan – Plan Grondafstand “VA_Rooilijnplan-grondafstand”, gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, opgemaakt door Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg (Meerbeek), in opdracht van Minerva Projects bv, Ikaroslaan 1 te 1930 Zaventem, met de weergave van de ligging der nieuwe rooilijnen én de noodzakelijke kosteloze grondafstanden nog allen af te staan aan het openbaar domein, zijnde:
Gelet op de verbintenis gratis grondafstand voor openbaar nut en inlijving bij het openbaar domein van de grondeigenaar, Minerva Projects BV te Zaventem, van 30 augustus 2023;
Gelet op het ontwerp tot aanpassing van de reeds eerder aangelegde riolerings- en wegenisinfrastructuur van Witloofhof teneinde te voldoen aan de hedendaagse normen en wettelijke bepalingen terzake, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023109920 (ref. gem. 2023/8) en bestaande in het bijzonder, uit:
- BA_parking_D_N_9_Detailtekening
- BA_parking_I_N_1_Inplantingsplan
- BA_parking_L_B_4_LegendeBT
- BA_parking_L_N_2_LegendeNT
- BA_parking_P_B_3_GrondplanBT
- BA_parking_P_N_5_GrondplanNT-Rioleringsplan
- BA_parking_PRD_N_7_Typedwarsprofiel1
- BA_parking_PRD_N_8_Typedwarsprofiel2
- BA_parking_PRL_N_6_Lengteprofiel
- BA_raming
- VA_L_B_Witloofhof
- VA_L_N_Witloofhof
- VA_motivatienota
- VA_Rioleringsnota
- VA_T_B_Witloofhof
- VA_T_N_Witloofhof
- VA_VP_B_Witloofhof
- VA_VP_N_Witloofhof
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/gewijzigd rooilijnplan, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 24 november 2023 t.e.m. 23 december 2023;
Gelet op het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 16 februari 2023;
Gelet op de ontwerp-overeenkomst tussen de gemeente Zaventem en de projectontwikkelaar/verkavelaar waarbij de projectontwikkelaar/verkavelaar er zich o.a. toe verbindt om op zijn kosten de volledige wegenis, riolering en nutsvoorzieningen aan te leggen en deze tevens met haar zaten gratis af te staan aan de gemeente;
Overwegende dat de wegenis reeds volledig werd aangelegd in uitvoering van de destijds opgelegde voorwaarden van de eerste verkavelingsvergunning (344/V/291), waarbij de reeds aangelegde wegenis definitief werd opgeleverd op 11 april 2014, maar waarbij tot op heden de gronden van de wegzate inbegrepen de aangelegde riolering en infrastructuur nog niet gratis werden overgedragen aan de gemeente Zaventem om te worden opgenomen in het openbaar domein;
Overwegende dat aangezien de eerste verkavelingsvergunning vervallen was verklaard, de wegenis en de Zaak der Wegen/rooilijnplan opnieuw dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad, waarbij de huidige aanvraag voorziet in enkele bijkomende detail-aanpassingen aan de zaak der wegen, meer bepaald aanpassingen van de riolering, de toevoeging van een vereist aantal publieke parkeerplaatsen, ...;
Overwegende dat de kosten (i.c. meerwaarde) m.b.t. het dossier “gedeeltelijke verlegging voetweg nr. 40 en de gedeeltelijke afschaffing voetweg nr. 56 te Zaventem”, goedgekeurd door de deputatie Vlaams-Brabant op 5 augustus 1999 bij besluit met ref. VGO/92.817/ATLAS m.b.t. het projectgebied van de verkaveling, ten bedrage van 22.307,08 EUR tot heden nog steeds niet werden betaald aan de gemeente Zaventem;
Overwegende dat het project bijkomend voorziet in 12 parkeerplaatsen, toegankelijk vanaf de reeds aangelegde wegenis, dewelke na aanleg zullen worden opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Zaventem;
Overwegende dat het bestaande RWA-systeem zal worden uitgebreid door middel van infiltratieputten zodoende het systeem voldoet aan de gevraagde buffereis van 600 m³/ha;
Overwegende dat Witloofhof een doodlopende straat betreft en bijgevolg uitsluitend bestemd is voor lokaal verkeer;
Overwegende de erfdienstbaarheid van openbaar nut ondergrondse inneming (collector regenwater), dewelke doorgang voorziet vanaf het spoorwegdomein Brussel-Leuven over het privatieve Lot nr. 22 tot de reeds aangelegde wegenis Witloofhof;
Overwegende de keuze voor de geïntegreerde procedure inzake de goedkeuring van een rooilijnplan, overeenkomstig de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat de voorliggende ontwerp-rooilijnen, zoals vermeld in het gewijzigde Rooilijnplan – Plan Grondafstand “VA_Rooilijnplan-grondafstand”, gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, opgemaakt door Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg (Meerbeek), in opdracht van Minerva Projects bv, Ikaroslaan 1 te 1930 Zaventem, met de weergave van de ligging der nieuwe rooilijnen én de noodzakelijke kosteloze grondafstanden nog allen af te staan aan het openbaar domein, zijnde:
verder geen aanleiding geeft tot opmerkingen;
Overwegend dat de inrichting van het (toekomstig) openbaar domein eveneens ter advies zal behandeld worden door de gemeenteraad in zitting van heden;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek GEEN bezwaarschriften werden ingediend;
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van Toegankelijk Vlaanderen (Inter), afgeleverd op 29 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Omgevingsloket Wyre, afgeleverd op 11 december 2023 is gunstig.
- Het advies van Fluvius, afgeleverd op 28 november 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van vergunningen@farys.be, afgeleverd op 4 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant, afgeleverd op 4 december 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Proximus, afgeleverd op 14 december 2023 is gunstig.
- Het advies van Toegankelijk Vlaanderen (Inter), afgeleverd op 13 december 2023 is ongunstig.
- Het advies van technische.preventie@zvbw.be, afgeleverd op 21 november 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van wateradvies@vlaamsbrabant.be, afgeleverd op 4 januari 2024 is geen bezwaar.
- Het advies van watertoets@vmm.be, afgeleverd op 18 december 2023 is gunstig.
- Het advies van Interza, afgeleverd op 23 november 2023 is voorwaardelijk gunstig.
Overwegende dat de bestaande openbare verlichting dient te worden aangepast en vernieuwd ten koste van de verkavelaar; De studie en ontwerp werd opgesteld door Fluvius in Project 6000026537.
Overwegend dat het noodzakelijk is een overeenkomst met de verkavelaar af te sluiten voor de inrichting van het (toekomstig) openbaar domein;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de zaak der wegen/rooilijnplan/technisch dossier;
Overwegende dat de voorgestelde nieuwe rooilijnen, niet strijdig zijn met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder de geïntegreerde procedure;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
De Raad beslist aangaande de aangevraagde omgevingsvergunning met ref. OMV_2023109920 (ref. gem. 2023/8), voor het verkavelen van een terrein in 24 loten en de aanleg van bijkomende infrastructuur (ter aanvulling van de reeds aangelegde maar nog niet overgedragen wegenis “Witloofhof” te Zaventem), om de zaak der wegen voorwaardelijk goed te keuren. Tevens worden ook de aanvullende rooilijnen definitief goedgekeurd en vastgesteld samen met het technisch dossier en de ontwerp-overeenkomst (af te sluiten met de verkavelaar/projectontwikkelaar).
Toekenning jaarlijkse subsidie aan maatwerkbedrijf Amab Zaventem.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van de nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Amab Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toekenning van de toelage berust op volgende objectieve gronden :
Amab Zaventem is opgericht om werk te verschaffen aan mensen die op de gewone arbeidsmarkt niet of nauwelijks terecht kunnen. De gemeente wenst financieel bij te dragen in de werking van projecten die betrekking hebben op de huisvesting of tewerkstelling van mindervaliden. De tussenkomst bedraagt 0,5 € per inwoner.
Rekening houdend met het officiële bevolkingscijfer op 01 januari van het jaar voordien;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 001395 budgetartikel 64900000/0911 van het budget 2024;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan AMAB Zaventem.
Jaarlijkse subsidie aan Ons Thuis Brabant.
Gelet op het Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Ons Tehuis Brabant omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toekenning van de toelage berust op volgende objectieve gronden : Ons Tehuis Brabant vzw is een vereniging die instaat voor de woonvoorziening en dagbesteding van volwassen personen met een mentale handicap. De gemeente wenst financieel bij te dragen in de werking van projecten die betrekking hebben op de huisvesting of tewerkstelling van mindervaliden. De tussenkomst bedraagt 0,5 € per inwoner.
Rekening houdend met het officiële bevolkingscijfer van 01 januari van het jaar voordien;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001395 budgetartikel 64900000/0911 van het budget 2024;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan Ons Tehuis Brabant.
Jaarlijkse toelage voor de organisatie van een kinderoppasdienst door de gezinsbond.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen ;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de collegebeslissing van 01 december 2014 houdende de toekenning van 1.300 € (mits aan volgende voorwaarden voldaan is:
Aard : werkingskosten van de kinderoppasdienst
Omvang: € 1.300/jaar
Aanwendingsvoorwaarden: vrij te beslissen binnen de grenzen van de kredieten van het goedgekeurd budget 2024.
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001393 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2024.
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de Gezinsbond voor de organisatie van een kinderoppasdienst.
Jaarlijkse toelage aan Plan International voor 10 adoptiekinderen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Plan International omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de gemeente kinderen uit ontwikkelingslanden financieel wenst te ondersteunen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 1991 waarbij beslist werd 10 kinderen financieel te adopteren bij Foster Parents Plan België, nu Plan International;
Overwegende dat de toelage aan Plan International € 360 per kind bedraagt;
Overwegende dat deze toelage niet nominatief op een begrotingspost voorkomt;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 001393 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2024;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstige advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan Plan International.
Jaarlijkse toelage aan Kind en Gezin voor de aankoop van Sinterklaasgeschenken.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van Kind & Gezin omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst en dat de gemeente niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat de nagestreefde doelstellingen van Kind & Gezin afdeling Zaventem een gemeentelijke toelage rechtvaardigen;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 in het budget 2024;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan Kind en Gezin voor de aankoop van Sinterklaasgeschenken.
Jaarlijkse subsidie aan de Sociale Raad.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn ;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de sociale raad omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun administratie en werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat de toelage aan de sociale raad 8.181 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : ondersteuning werking van de sociale raad.
Gelet dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 001391 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2024;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de Sociale Raad.
Jaarlijkse subsidie aan humanitaire verenigingen.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet dat kanker vanaf 2010 één dan wel de grootste doodsoorzaak betreft en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die meewerken aan de strijd tegen kanker gerechtvaardigd is;
Gelet dat honger en armoede wereldwijd wordt beschouwd als een zeer groot onrecht en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die de strijd aanbinden tegen armoede en honger in de wereld is gerechtvaardigd;
Gelet dat een financiële toelage gerechtvaardigd is aan verenigingen/ organisaties die de sociale en preventieve geneeskunde een hart onder de riem steken;
Gelet dat daarnaast de gemeente tal van algemeen behartigenswaardige doelen/projecten wenst te ondersteunen;
Gelet dat de gemeente in het bijzonder verenigingen met een lokale werking financieel wenst te ondersteunen;
Gelet op het feit dat de toelagen aan de bedoelde verenigingen zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en MJP001392 budgetartikel 64900000/0911 en onder MJP001410 budgetartikel 64900000/0909 in het budget van 2024;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan humanitaire verenigingen.
Jaarlijkse toelage aan opvang-en begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de hieronder vermelde instellingen omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor de opvang van personen met een handicap;
Overwegende dat de toelage aan opvangcentra (tehuis/home/internaat) voor Zaventemse inwoners met een handicap € 125 per persoon bedraagt;
Gelet op de aanvraag van vzw Raster en het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Sterrebeek omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het begeleiden van Zaventemse inwoners met een psychische stoornis;
Overwegende dat de toelage voor thuis –of ambulante begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een psychische stoornis 125 € per persoon , met een maximale toelage van 620 € bedraagt;
Gelet op de aanvraag van Blindenzorg Licht en Liefde vzw omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het begeleiden van Zaventemse inwoners met een visuele handicap;
Overwegende dat er een forfaitaire toelage is voorzien van € 5 per begeleidingsdossier voor thuis-of ambulante begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een visuele handicap;
Overwegende dat deze toelagen niet vallen onder de toepassing van een reglement en nominatief op een begrotingspost voorkomen;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven in het budget 2024;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan opvang- en begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een beperking.
Jaarlijkse subsidie aan sociale verenigingen.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Overwegende dat de toelage aan de sociale verenigingen berust op de volgende objectieve gronden : de betrokken verenigingen betekenen een meerwaarde voor het plaatselijk verenigingsleven;
Overwegende dat de verdeling van deze toelagen gebeurt volgens het overzicht hieronder;
Gelet op feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001398 budgetartikel 64900000/0959 en onder MJP001393 budgetartikel 64900000/0949 en onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en onder MJP001411 budgetartikel 64900000/0909 van het
budget 2024;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk zijn van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het gunstig advies van de financieel beheerder;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan sociale verenigingen.
Jaarlijkse subsidie aan de vzw Zhorg Zaventem.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de vzw Zhorg omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2024 voor de werkingskosten van de centrale wachtdienst, het beheer van een centrale website van de huisartsenkring en het beroep doen op een gespecialiseerd call-centrum Nemo (tevens een tussenkomst voor de prestaties van de opgeroepen artsen bij de organisatie door de politiezone van Wodca-acties) en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de verschillende activiteiten van deze raad;
Overwegende dat deze toelage niet valt onder de toepassing van een reglement en evenmin nominatief op een begrotingspost voorkomt of op een aparte bij het budget gevoegde lijst werd opgenomen;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel 64900000/0980 van het budget 2024;
De Gemeenteraad is akkoord om een toelage te verlenen aan de vzw Zhorg .
Huishoudelijk Reglement Babytheek Zaventem
1. Organisatie
De Babytheek Zaventem is een project van het Huis van het Kind Zaventem.
2. Toegankelijkheid
De Babytheek Zaventem is toegankelijk voor alle inwoners van Zaventem, Sterrebeek, Nossegem en Sint-Stevens-Woluwe.
3. Lidmaatschap
3.1. Inschrijving
Leden van de Babytheek Zaventem moeten meerderjarig zijn (18j of ouder). Om materialen te ontlenen, moet men als lid ingeschreven zijn en het huishoudelijk reglement goedgekeurd hebben. De identiteitsgegevens (naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres) die bij de inschrijving meegedeeld worden en geverifieerd worden d.m.v. identiteitskaart, komen in een lenersbestand terecht dat door het Huis van het Kind Zaventem wordt bijgehouden en enkel voor de Babytheek wordt gebruikt.
De Babytheek Zaventem mag leden weigeren.
3.2. Waarborg
De leden betalen geen lidgeld maar wel een waarborg bij het ontlenen van materiaal.
Het bedrag van de waarborg wordt bepaald afhankelijk van de prijs, ouderdom en staat van het item. De waarborg bedraagt min. €10 en een max. van €50.
Sociale tarieven kunnen toegepast worden voor personen die genieten van een leefloon (20% van de totale waarborg), een verhoogde tegemoetkoming bij de mutualiteit (35% van de totale waarborg) of een sociaal tarief Groeipakket (50% van de totale weerborg) mits voorlegging van bewijs.
Indien de voorwerpen in goede staat terug gebracht worden, krijgt de ontlener zijn/haar waarborg terug.
4. Materiaal
U kan de catalogus raadplegen op huisvanhetkindzaventem.be of zaventem.be. Opgelet! Er is GEEN showroom.
De leden gebruiken het materiaal als een goede huisvader.
De medewerkers van de Babytheek Zaventem kunnen uitleg geven over het materiaal. Van zodra het materiaal uitgeleend wordt, verklaart het lid dat hij in staat is om het materiaal op een juiste en veilige manier kan gebruiken.
Het lid verklaart ook dat alle mogelijke schade, inclusief lichamelijke letsels, berokkend door het voorwerp, niet kan verhaald worden op de gemeente Zaventem en volledig ten laste van het lid valt.
Elk voorwerp, inclusief alle toebehoren, zal voor en na elke ontlening gezamenlijk nagekeken worden door de ontlener en een medewerker van het Huis van het Kind Zaventem. Alle voorwerpen moeten in dezelfde staat terug gebracht worden als waarin ze werden uitgeleend, op normale slijtage en onopzettelijke kleine schade na. De ontlener staat in voor eventueel verlies, diefstal of schade door nalatigheid van het materiaal. De ontlener dient het voorwerp zorgvuldig schoon te maken voor het terug gebracht wordt. Is dit niet het geval, kan de waarborg niet terugbetaald worden.
De Babytheek Zaventem is niet verantwoordelijk voor productie-, materiaal-, of kwaliteitsdefecten van het materiaal.
De Babytheek Zaventem is nooit verantwoordelijk voor schade of lichamelijke verwondingen veroorzaakt door het materiaal.
Bij elk teken van onveiligheid of breuk van het uitgeleende materiaal, stopt het lid onmiddellijk het materiaal te gebruiken. Het lid meldt dit aan de Babytheek Zaventem en brengt het materiaal zo spoedig mogelijk terug.
De Babytheek Zaventem behoudt zich het recht voor om uitleningen van voorwerpen te weigeren voor grondige redenen. Uitgeleende items mogen enkel gebruikt worden voor persoonlijk gebruik en niet voor handelspraktijken, verhuur, commerciële en professionele activiteiten uitgezonderd erkende kinderopvanginitiatieven in Zaventem.
5. Ontlenen en termijn
Elk lid kan maximaal 4 stuks tegelijkertijd ontlenen.
Uitlenen gebeurt altijd via vooraf reservatie van de voorwerpen en na afspraak bij Huis van het Kind Zaventem om de goederen te komen halen – Quinkenstraat z/n, 1930 Zaventem. U kan een afspraak maken op huisvanhetkind@zaventem.be of 0492 184082. Medewerkers van de Babytheek Zaventem kunnen te allen tijde vragen aan de ontleners om zich te identificeren.
De reservatie vervalt indien het materiaal niet opgehaald wordt binnen de 14 dagen volgend op de startdatum van de reservatie.
Voorwerpen kunnen tot max. 6 maanden uitgeleend worden.
De voorwerpen moeten teruggebracht worden voor de einddatum van de ontlening na afspraak op het Huis van het Kind Zaventem – Quinkenstraat z/n, 1930 Zaventem. U kan ook een afspraak maken op huisvanhetkind@zaventem.be of 0492 184082.
Tien dagen op voorhand wordt een herinneringsmail gestuurd met de terug te brengen stukken. Na een uitleenperiode van max. 6 maanden kunnen items gratis verlengd worden per maand met een max. van 1 tot 6 maand, op voorwaarde dat het item NIET gereserveerd werd door andere leden. De Babytheek Zaventem behoudt het recht om hernieuwingen van ontleningen te weigeren en zal dit doen op basis van de vraag.
Indien een voorwerp te laat terug gebracht wordt, zal een boete opgelegd worden van 1€/dag/item. Het gemeentebestuur behoudt het recht om boetes kwijt te schelden of aan te passen in geval van speciale omstandigheden. Slechts na het betalen van de boete, kan het lid opnieuw materiaal ontlenen.
De gemeente Zaventem behoudt het recht de nodige stappen te ondernemen om niet terug gebrachte items of niet betaalde boetes op te eisen, en de kosten hiervan te verhalen op het betreffende lid.
De Babytheek Zaventem behoudt zich ten allen tijde het recht voor om elke uitlening van babymateriaal te weigeren omwille van grondige redenen.
5. Huishoudelijk reglement
De Babytheek Zaventem kan het huishoudelijk reglement te allen tijde wijzigen. Leden worden van wijzigingen via mail op de hoogte gebracht.
Gelet op de aanvraag van de gemeentelijke dorpsraden omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 12 390,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Het College zal het voorstel tot het toekennen van een nominatieve subsidie voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Jumelagecomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 3 000,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Het College zal een voorstel tot het toekennen van een nominatieve subsidie voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van het Patriottisch comité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2024 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 4 548,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor aanleg, verbeteren, vernieuwen en buitengewoon onderhoud van voet- en fietspaden” een bestek met nr. CAD/2023/780/OW/TD/1698 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Raamovereenkomst voor aanleg, verbeteren, vernieuwen en buitengewoon onderhoud van voet- en fietspaden), raming: € 577.105,15 excl. btw of € 698.297,23 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 694.214,87 excl. btw of € 839.999,99 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 1 (Raamovereenkomst voor aanleg, verbeteren, vernieuwen en buitengewoon onderhoud van voet- en fietspaden), raming: € 577.105,15 excl. btw of € 698.297,23 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 694.214,87 excl. btw of € 839.999,99 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 2 (Raamovereenkomst voor aanleg, verbeteren, vernieuwen en buitengewoon onderhoud van voet- en fietspaden), raming: € 577.105,15 excl. btw of € 698.297,23 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 694.214,87 excl. btw of € 839.999,99 incl. 21% btw bedraagt;
* Verlenging 3 (Raamovereenkomst voor aanleg, verbeteren, vernieuwen en buitengewoon onderhoud van voet- en fietspaden), raming: € 577.105,15 excl. btw of € 698.297,23 incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag € 694.214,87 excl. btw of € 839.999,99 incl. 21% btw bedraagt;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.308.420,60 excl. btw of € 2.793.188,92 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden en 3 x kan verlengd worden met telkens 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de aanvraag van Jeugdraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun werkingskosten in 2024 en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Jeugdraad Zaventem 4000€ bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
GR 23 09 2019 Beleidskader voor inspraak en participatie in het gemeentelijk beleid (artikel 5 Opsomming van de sectorraden en artikel 6B Financiële ondersteuning);
Tussenkomst in werkingskosten Jeugdraad;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;[A1]
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (referentie GR/2019/114) tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;[A2]
Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
[A1]Verwijzing naar algemene bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 40 decreet over het lokaal bestuur mag, maar hoeft niet aangezien de gemeenteraad uit het artikel 21 §1, 2° van de GAS-wet de bevoegdheid tot aanstelling krijgt toegewezen.
[A2]Eventueel ook verwijzing naar het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het GAS-reglement
In het kader van de tweede mobiliteitscyclus van 2024 wordt door de Federale Politie, Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 15 maart 2024;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2024 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de waarnemend korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de tweede mobiliteitscyclus van 2024:
In het operationeel kader :
Eén betrekking van commissaris van politie “Operationele Steun”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen Toezicht en Kwaliteitszorg”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie “ICT”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche ICT-specialisatie”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokaal InformatieKruispunt”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel Beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wapenadministratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het administratief- en logistiek kader :
Eén betrekking van CALOG niveau C “Onthaalmedewerker”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau B “maatschappelijk assistent”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau A klasse 3 “Directeur Personeel en Middelen”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de eerste mobiliteitscyclus 2024 nog niet afgerond is en de behoeftebepaling voor de tweede cyclus 2024 tegen uiterlijk 15 maart 2024 aan DRP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de tweede cyclus 2024 (05/04/2024) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de tweede mobiliteitscyclus 2024;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Verschillende betrekkingen worden bij mobiliteit (eerste cyclus 2024) vacant verklaard in de politiezone Zaventem.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 12 februari 2024 punt 356 houdende de toekenning van een voltijdse loopbaanonderbreking in het gewone stelsel aan een assistent die contractueel tewerkgesteld is in het CaLog kader, 44-90003-67;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem werd uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel
kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie drie fulltime equivalenten voor het niveau C voorzien zijn in het team administratie;
Overwegende dat de heer Jorden Gorlias, contractueel CALOG-personeelslid niveau C sedert 01 maart 2024 het stelsel gewone loopbaanonderbreking geniet voor de periode van 01 maart 2024 tot en met 28 februari 2025, nadien eventueel verlengbaar voor een periode van één jaar;
Overwegende dat het aangewezen is om de persoon te vervangen gezien er binnen één jaar tijd een tweede administratief medewerker binnen hetzelfde team omwille van vervroegd pensioen het team gaat verlaten en de continuïteit van de dienst verzekerd dient te blijven;
Wat deze bijzondere procedures betreft, is DGS/DSP niet bevoegd voor de entiteiten van de lokale politie. Elke lokaal politiekorps is bevoegd voor zijn eigen aanwervingen op grond van een vervangingscontract.
De in RPPol voorziene rekruterings-, selectie en aanwervingsprocedure is niet toepasbaar op dit soort betrekkingen (vervangingen). Er is dan ook geen mobiliteit vereist voorafgaand aan de aanwerving en geen verplichte selectieproef bij DGS/DSR. Elke politiekorps kan voor deze betrekkingen dus op autonome wijze tot aanwervingen overgaan.
Desalniettemin, krachtens het concurrentieprincipe dat primeert wat betreft de toegang tot een betrekking in het openbaar ambt, DGS/DSP/C-2011/22746 INTERN 23/74 PERMANENTE NOTA is het aangewezen een plaatsaanbieding voor dit soort betrekking te publiceren aan de hand van elk door het politiekorps nuttig geacht middel. De publicatie op de site www.jobpol.be is mogelijk voor dit type betrekking, zelfs al is het niet verplicht hiervan gebruik te maken.
Het geselecteerde personeelslid wordt aangeworven op grond van een vervangingscontract voor de duur van de afwezigheid van de titularis van de betrekking of op grond van een specifiek contract “buiten kader”. In geval van een vervanging, en wanneer de titularis van de betrekking zijn functie binnen zijn entiteit weer opneemt of wanneer hij ontslag neemt, wordt het contract automatisch beëindigd.
Gelet op de permanente nota dd. 09/06/2011 inzake “Mobiliteit en aanwerving van het personeel van de geïntegreerde politie – Procedures en statutaire gevolgen” met kenmerk DGS/DSP/C-2011/22746, meer bepaald blz 22 m.b.t. de vervangingscontracten;
Gelet op de Ministeriële omzendbrief GPI 15, punt 2.2.3;
Overwegende dat het om een CALOG-betrekking gaat die in de personeelsformatie voorzien is en ingevuld dient te worden ter vervanging van een contractueel personeelslid in gewone loopbaanonderbreking, zal de werving gebeuren via de procedure externe contractuele werving;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 18 oktober 2024 punt 2475 houdende de toekenning van een verlof voor stage of proefperiode aan een assistent die tewerkgesteld is in het CaLog kader, 44-85327-47;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem werd uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel
kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie vijf fulltime equivalenten voor het niveau C voorzien zijn in het team onthaal;
Overwegende dat mevrouw Yana Vanherck, statutair CALOG-personeelslid niveau C sedert 01 maart 2024 het stelsel van verlof voor stage geniet voor de periode van 01 november 2023 tot en met 31 oktober 2024, nadien eventueel verlengbaar voor een periode van één jaar;
Wat deze bijzondere procedures betreft, is DGS/DSP niet bevoegd voor de entiteiten van de lokale politie. Elke lokaal politiekorps is bevoegd voor zijn eigen aanwervingen op grond van een vervangingscontract.
De in RPPol voorziene rekruterings-, selectie en aanwervingsprocedure is niet toepasbaar op dit soort betrekkingen (vervangingen). Er is dan ook geen mobiliteit vereist voorafgaand aan de aanwerving en geen verplichte selectieproef bij DGS/DSR. Elke politiekorps kan voor deze betrekkingen dus op autonome wijze tot aanwervingen overgaan.
Desalniettemin, krachtens het concurrentieprincipe dat primeert wat betreft de toegang tot een betrekking in het openbaar ambt, DGS/DSP/C-2011/22746 INTERN 23/74 PERMANENTE NOTA is het aangewezen een plaatsaanbieding voor dit soort betrekking te publiceren aan de hand van elk door het politiekorps nuttig geacht middel. De publicatie op de site www.jobpol.be is mogelijk voor dit type betrekking, zelfs al is het niet verplicht hiervan gebruik te maken.
Het geselecteerde personeelslid wordt aangeworven op grond van een vervangingscontract voor de duur van de afwezigheid van de titularis van de betrekking of op grond van een specifiek contract “buiten kader”. In geval van een vervanging, en wanneer de titularis van de betrekking zijn functie binnen zijn entiteit weer opneemt of wanneer hij ontslag neemt, wordt het contract automatisch beëindigd.
Gelet op de permanente nota dd. 09/06/2011 inzake “Mobiliteit en aanwerving van het personeel van de geïntegreerde politie – Procedures en statutaire gevolgen” met kenmerk DGS/DSP/C-2011/22746, meer bepaald blz 22 m.b.t. de vervangingscontracten;
Gelet op de Ministeriële omzendbrief GPI 15, punt 2.2.3;
Overwegende dat het om een CALOG-betrekking gaat die in de personeelsformatie voorzien is en ingevuld dient te worden ter vervanging van een contractueel personeelslid in gewone loopbaanonderbreking, zal de werving gebeuren via de procedure externe contractuele werving;
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2024 om 20:18.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter