De voorzitter opent de zitting op 28/06/2021 om 19:30.
Mededeling :
- notulen algemene vergadering Zefier d.d. 10 juni 2021.
- het jaarverslag 2020 en verslag van de raad van bestuur en commissaris 2020 van TMVS dv.
- het jaarverslag 2020 van TMVW.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 31 mei 2021.
De gemeenteraad keurt de notulen en het audioverslag (https://zaventem.notubiz.be) van de vergadering de dato 31 mei 2021 zonder opmerkingen goed.
Voor het voeren van een degelijk beleid zijn de nodige doelstellingen(beleidsdoelstellingen-actieplannen en acties) geformuleerd.
De uitvoering van deze actieplannen en activiteiten/acties zal gepaard gaan met de nodige uitgaven en ontvangsten.
De stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de acties (prioritaire) worden door de diensten ingevoerd via BBC Beleid en Budgettering van het boekhoudpakket.
De rapportage van de stand van zaken van de doelstellingen/acties gebeurt door de dienst Beleid en Organisatie.
Volgens art. 171 §1 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
Definitie organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op GR van 24/06/2019 werd het kader voor organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd;
Naar art. 171 §4 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
Daar de algemene rapportering over de organisatiebeheersing jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar dient te gebeuren, wordt de stand van zaken van de doelstellingen/acties semestriëel gerapporteerd aan de gemeenteraad en raad van OCMW;
Conform artikel 219 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau, directiecomité en raad van bestuur van het AGB over de organisatiebeheersing van het lokaal bestuur. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het jaarrapport organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur Zaventem schetst de resultaten, lopende projecten en toekomstige doelstellingen van het bestuur. Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren en anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
Organisatiebeheersing betreft het geheel van afspraken, maatregelen, procedures, die er – met redelijke zekerheid – voor moeten zorgen dat de opdrachten van het lokaal bestuur Zaventem worden vervuld op een voorspelbare manier, waarbij de mogelijke risico’s zoveel mogelijk onder controle worden gebracht (beheersen) en verbeteringen cyclisch worden geïmplementeerd.
In dit jaarrapport worden de projecten besproken die het lokaal bestuur Zaventem in 2020 - voorjaar 2021 heeft opgezet om de interne werking verder te optimaliseren.
Daarnaast wordt er vooruit gekeken naar de prioritaire projecten op vlak van organisatiebeheersing voor de komende periode.
artikel 219 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport interne controle.
part verslag
Klachten moeten voor het bestuur immers de aanleiding zijn om haar werking te evalueren en zo nodig bij te sturen.
De klachten / meldingen worden bijgehouden in een apart register.
De ombudsdienst geeft een overzicht van het aantal klachten en de behandeling ervan voorgelegd aan het College in zitting van 14 juni 2021.
Het voorleggen van dit rapport aan de gemeenteraad is verplicht op grond van art. 302 en 303 DLB.
In zitting van 14 juni heeft het college van burgemeester en schepenen beslist dat het rapport inzake klachtenbehandeling voorgelegd wordt aan de eerstvolgende gemeenteraad dd 28 juni as.
Het overzicht is opgesteld conform de regels van de privacy.
art. 302-303 DLB
art.9 klachtenreglement (GR dd 02/03/2015)
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport 2020 inzake klachtenbehandeling
Eind 2017 liep het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017 van de gemeente Zaventem af.
In het KB van 25/12/2017 en het MB van 27/12/2017 werd besloten om de lopende contracten van 2017 te verlengen voor de periode 2018-2019.
Het KB van 3 juli 2019 voorziet nu opnieuw in een verlenging van de lopende contracten.
De strategisch veiligheids- en preventieplannen 2018-2019 worden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 1 jaar verlengd.
De gemeente Zaventem krijgt tot eind 2020 een subsidie van €92.225,39 toegekend die identiek is aan de jaarlijkse subsidie in de periode 2018-2019.
In uitvoering van de beslissing van de Ministerraad van 18 december 2020 en op basis van het strategisch veiligheids- en preventieplan en rekening houdend met de bepalingen in het Koninklijk Besluit en onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, wordt een jaarlijks bedrag van €92.225,39 toegekend aan de gemeente Zaventem. Het contract treedt in werking op 01 januari 2020 en eindigt op 31 december 2021. De lokale overheden verbinden er zich toe de subsidies van de Federale Staat zo doeltreffend en efficiënt mogelijk te besteden, conform de voorschriften van het besluit van 04 januari 2021 en op verzoek alle mogelijke uitleg over de aanwending van de subsidies te verstrekken en aanvaarden iedere controle en zullen hun medewerking verlenen.
Na overleg met de lokale politie Zaventem werd besloten om de huidige fenomenen (inbraak in woningen, diefstal van en in auto's, fietsdiefstal, intrafamiliaal geweld, verkeersveiligheid, administratief sanctioneerbare overlast) te behouden voor de periode 2020 daar deze fenomenen eveneens zijn opgenomen in het nieuwe zonaal veiligheidsplan 2020-2025.
Ministerieel besluit tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019 (27/12/2017).
Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019 (03/07/2019)
De gemeenteraad neemt kennis van de verlenging van het strategisch veiligheids- en preventieplan tot eind 2021.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring om de huidige fenomenen in het strategisch veiligheids- en preventieplan te behouden tot eind 2021.
Gelet op de beslissing van de Raad van 30 maart 2020 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van gemeente en OCMW;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 30 maart 2020 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van gemeente en OCMW;
Gelet op de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 7 juni 2021 houdende de aanpassing organogram en personeelsformatie gemeente en OCMW Zaventem;
Gelet op het resultaat van de besprekingen met de vakbonden op 17 juni 2021;
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de Raad van 30 maart 2020 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van gemeente en OCMW;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 30 maart 2020 houdende de aanpassing van de personeelsformatie van gemeente en OCMW;
Gelet op de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 houdende het voorstel tot reorganisatie van de afdelingen grondgebiedzaken en omgeving;
Gelet op het feit dat in het nieuwe organogram een directiefunctie met de graad A5a-A5b wordt voorzien en dat deze graad nog niet voorzien is in de RPR van gemeente en OCWM Zaventem;
Gelet op het resultaat van de besprekingen met de vakbonden op 17 juni 2021;
Gelet op de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 26 april 2021 houdende de aanpassingen aan de arbeidsreglementen van gemeente en OCMW Zaventem:
Overwegende dat het voor een vlotte lezing aangewezen is deze goedgekeurde aanpassingen te verwerken in het bestaande arbeidsreglement om alzo over een actueel gecoördineerd arbeidsreglement te kunnen beschikken;
Overwegende dat de aanpassingen o.a. de werktijdregeling betreffen alsook het telewerkreglement;
Overwegende dat we momenteel nog in een uitzonderlijke Corona-tijden zitten waarbij het thuiswerken nog steeds de regel is;
Overwegende dat het bijgevolg opportuun lijkt de wijzigingen te laten ingaan in meer normale werktijden en bijgevolg 1 september 2021 een meer geschikte ingangsdatum is;
Gelet op de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente- en provinciepersoneel;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel en houdende minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de bepalingen van de Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel zoals laatst vastgesteld in zitting van de gemeenteraad d.d. 25 november 2019;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 25 november 2019 houdende de laatste aanpassing van het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel;
Gelet op de beslissing van de Raad van 17 februari 2020 houdende de laatste aanpassing van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel;
Overwegende dat in het kader van de opdracht ““Raamovereenkomst met één opdrachtnemer per perceel voor verzekeringen en aanverwante diensten voor gemeente Zaventem optredend als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten, in eigen naam en voor het AGB, OCMW, en de Politiezone Zaventem” ” een bestek met nr. CAD/2021/647/Intza/1527 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel I: Materiële schade, aansprakelijkheid, mobiliteit, raming: € 420.000,00 incl. btw (0% btw);
* Perceel II: Arbeidsongevallen en lichamelijke ongevallen gemeen recht, raming: € 90.000,00 incl. btw (0% btw);
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 510.000,00 incl. btw (0% btw);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;
De wijze van gunning van deze opdracht is de mededingingsprocedure met onderhandelen conform art.38 van de Wet van 17 juin 2016 voor de opdrachten waarbij aan de behoefte van de aanbesteder niet kan voldaan worden zonder aanpassingen van de onmiddellijk beschikbare oplossingen.
De keuze voor de mededingingsprocedure met onderhandeling is gebaseerd op het ontbreken van een onmiddellijke uniforme beschikbaarheid van de aanverwante diensten op de markt. (Art.38 §1 1° a) en c) in die zin dat de verzekeraars een hele reeks gegevens nodig hebben om hun polissen op maat uit te werken en de premies te berekenen. Deze gegevens hebben met name betrekking op de inventaris van te verzekeren goederen en personen, hun nieuwwaarde of de hoogte van de dekking bij incidenten, de schadestatistiek per perceel, enz.
Overwegende dat de raamovereenkomst zal worden uitgevoerd ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de deelnemers, in toepassing van artikel 43, § 5, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Overwegende dat beide percelen worden gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers en dat alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 21 juni 2021, punt 2021/1616, houdende : ““Raamovereenkomst met één opdrachtnemer per perceel voor verzekeringen en aanverwante diensten voor gemeente Zaventem optredend als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten, in eigen naam en voor het AGB, OCMW, en de Politiezone Zaventem” . Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° f) (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet) en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
“Raamovereenkomst met één opdrachtnemer per perceel voor verzekeringen en aanverwante diensten voor gemeente Zaventem optredend als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten,in eigen naam, voor het AGB, OCMW, en de Politiezone Zaventem” - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 26 oktober 2020 aan actualisatie toe is;
Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 30, 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Gelet op het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs ;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De Coronacrisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering op 2/6/2020 om aan elke gemeente middelen toe te kennen om het lokale verenigingsleven te ondersteunen. Voor Zaventem gaat dit over 389.589 euro.
Na de eerste indienronde in november 2020 is er 100.360 euro verdeeld (zie overzicht in bijlage waarin per rubriek kan gezien worden hoeveel ondersteuning werd toegekend). Er is dus nog 289.000 euro beschikbaar.
In maart 2021 werden de verenigingen opnieuw bevraagd over het huidige reglement en over de aanpassingen die eventueel nodig zijn. Er hebben 42 verenigingen deze vragenlijst ingevuld. De resultaten zijn te bekijken via het document in bijlage.
De voorstellen tot aanpassingen zijn besproken door het college op 19/4/2021 en verwerkt in de het onderstaand reglement. In de tekst hieronder wordt de tekst doorstreept die wegvalt en wordt in het geel de nieuwe tekst toegevoegd.
Over het algemeen verhogen we de tussen komst voor de meeste rubrieken een beetje en voegen we enkele nieuwe maatregelen toe. We behouden een financiële reserve van 92.000 euro voor nog een derde indienronde.
Dit voorstel van reglement werd voor advies voorgelegd aan de sport-, jeugd-, en cultuurraad. Hun adviezen zitten in bijlage.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op het toewijzing reglement van de gemeente van 2006;
Gelet op het addendum op het toewijzing reglement van de gemeente van 2018;
Gelet op het collegebesluit van 26 april 2021, betreffende de gemeentelijke verkavelingen;
Gelet op de lopende beroepsprocedures met betrekking tot de gemeentelijke verkaveling Moorselveld,
Overwegende dat er geen gemiddelde bouwgrondprijzen meer worden gepubliceerd door Statbel;
Overwegende dat de gemiddelde kosten voor een nieuw aan te leggen verkaveling, inclusief wegenisaanleg, 400 euro per m² te verkopen bouwgrond bedraagt;
Overwegende onvoorziene kosten die nog niet begroot zijn voor fase 1 en 2, voor de verkaveling Moorselveld;
Overwegende dat er geen administratieve kosten zijn begroot voor het project Moorselveld;
Overwegende het sociale karakter van de verkaveling en aldus de verkoopprijzen;
Overwegende een marktbevraging inzake de verkoopsprijzen;
Overwegende de verkavelingsprojecten Moorselveld, met 29 loten, te Sterrebeek;
Overwegende de vrije bouwgrond, gelegen Konrad Adenauerwijk;
Overwegende de verkavelingsaanvraag met 1 lot, gelegen Eversestraat;
Overwegende de verkavelingsaanvraag met 2 loten, gelegen Wijngaardstraat;
Overwegende de 3 huizen, gekocht van Elk Zijn Huis, gelegen Acaciawijk;
Overwegende de meerjarenbegroting MJP00609;
Overwegende dat een correctie van de te verkopen bouwgrond noodzakelijk is bij loten, groter dan 450m²;
Overwegende dat een correctie van 20% op de goedkoopste marktbevraging voor de loten groter dan 450m² voor dit type gronden te verantwoorden is;
Overwegende 46 kandidatuurstellingen voor de gemeentelijke verkopen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de stedenbouwkundige vergunning B.7940 van 22 januari 2007 – Reg. Z/14/152/06 (Zaventem – Nossegem) afgegeven aan N.V. VERAC, Vilvoordelaan 170 te 1930 Zaventem, voor de grond gelegen te Nossegem, Mercuriusstraat, Zaventem 3 de Afdeling, Sectie C, nummers 4D deel en 4C deel;
Gelet op de beslissingen van de gemeenteraad van 27 november 2006, punten 17 en 18, houdende goedkeuring rooilijnplan, ontwerpovereenkomst én goedkeuring technische dossier voor de aanleg van de nieuwe straat uitmondend op de Mercuriusstraat ter ontsluiting van het project “Mercurius”, zijnde 50 woongelegenheden met kinderdagverblijf;
Gelet op de huidige eigenaar van het privatief perceel “bouwgrond” in deze stedenbouwkundige vergunning, heden gekadastreerd Zaventem, 3 de Afdeling, Nossegem, Sectie C, nummer 4 S, m.n. N.V. VERAC, met zetel Vilvoordelaan 170 te 1930 Zaventem;
Gelet op het Proces-verbaal van meting omvattende de zone kosteloze grondafstand ontsluitingsweg (lot 1 + lot 3) én de zone kosteloze grondafstand rooilijn Mercuriusstraat (lot 2), opgesteld door landmeter-expert Philippe Beckwee, optredend namens Beckwee Philippe B.V.B.A. gevestigd Blakmeers 38 te 1790 Affligem, op datum van 8 december 2006, waarbij de totale grondafstand werd vastgesteld op 12a 13ca (lot 1 + lot 3) en 22ca (lot 2) binnen de rooilijnen;
Gelet op het kadastraal plan;
Gelet op het verzoek van notaris Jean-Luc Peêrs, notaris met standplaats te Vilvoorde, optredend ten verzoeke van de grondeigenaar, de NV VERAC met zetel Vilvoordelaan 170 te 1930 Zaventem, betreffende het verlijden van de akte van grondafstand in uitvoering van de voorwaarden opgelegd in de stedenbouwkundige vergunning B.7940 van 22 januari 2007 – Reg. Z/14/152/06 (Zaventem – Nossegem) afgegeven aan N.V. VERAC, Vilvoordelaan 170 te 1930 Zaventem;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Jean-Luc Peêrs, notaris met standplaats te Vilvoorde;
Gelet op het Proces-verbaal van definitieve oplevering der werken van 26 mei 2021, waarbij geen opmerkingen werden geformuleerd;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 31 mei 2021, punt CBS/2021/1384, houdende goedkeuring Proces-verbaal van definitieve oplevering;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 14 juni 2021, houdende kennisname/principiële goedkeuring van het dossier (inclusief ontwerp-akte) en voorbereiding dossier voor de gemeenteraad;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens opmeting van 12a 13ca (lot 1 + lot 3) en 22ca (lot 2) binnen de rooilijnen, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 326 tot en met 334 van het Decreet over het lokaal bestuur houdende algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Vlaams bestuursdecreet betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
De Raad beslist over te gaan tot de verwezenlijking van de rooilijn door gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de stedenbouwkundige vergunning B.7940 van 22 januari 2007 – Reg. Z/14/152/06 (Zaventem – Nossegem), voor de gronden gelegen te Nossegem, Mercuriusstraat, Zaventem 3 de Afdeling, Sectie C, nummers 4D deel en 4C, omvattende de zone kosteloze grondafstand ontsluitingsweg (lot 1 + lot 3) én de zone kosteloze grondafstand rooilijn Mercuriusstraat (lot 2), waarbij de totale grondafstand werd vastgesteld op 12a 13ca (lot 1 + lot 3) en 22ca (lot 2) binnen de rooilijnen, en deze in te lijven bij het openbaar domein van de gemeente.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2021/1075, van 10 mei 2021 betreffende Groenprojecten Keyenberg en Zavelstraat/Oude Keulseweg;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2021/1274, van 17 mei 2021 betreffende Groenprojecten Keyenberg en Zavelstraat/Oude Keulseweg -subsidieaanvraag;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, de naamloze vennootschap BPI REAL ESTATE BELGIUM van 24 mei 2021, voor 10 percelen “bouwland”, gelegen te Zaventem (Sterrebeek), tussen de Zavelstraat en de Oude Keulseweg, met een totale oppervlakte volgens titel van ongeveer 8ha 49a 82ca, kadastraal gekend als Zaventem, 4de afdeling, sectie B, numfmers 20D, 21A, 22, 23B, 59, 60, 61F, 61G, 61H en 63C, tegen de prijs van 8,25 euro per m² of omgerekend 701.101,50 euro voor de totaliteit;
Gelet op het schattingsverslag van Guibert de Crombrugghe & Partners n.v., Triomflaan 172 te 1160 Brussel van 23 april 2021 betreffende de marktwaarde van de 10 aangeboden percelen, kadastraal gekend als Zaventem, 4de afdeling, sectie B, nummmers 20D, 21A, 22, 23B, 59, 60, 61F, 61G, 61H en 63C;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad in zitting van 31 mei 2021, punt GR/2021/129, houdende: “Groenproject Zavelstraat – principiële goedkeuring”;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Overwegende de wenselijkheid om deze tien aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van de realisatie van het groenproject “Zavelbos”, een door de gemeente Zaventem ingediend subsidie-project in de Vlaamse rand rond Brussel die nieuw toegankelijk groen en groene verbindingen mogelijk maken;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat deze tien percelen, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, niet verhuurd/verpacht zijn;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat voor de realisatie van dit groenproject, overeenkomstig de vigerende bepalingen, een projectsubsidie wordt aangevraagd bij de Vlaamse overheid, Agentschap Natuur & Bos;
Overwegende dat de aankoop grond, evenals de realisatie van het project nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de meerjarenplanning gemeente 2020-2025, de volgende acties voorzien zijn met volgnummer MJP003529 – Inrichting voor het groenproject Zavelstraat en MJP003528 – Aankoop grond - Zavelstraat;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de projectsubsidies die de Vlaamse overheid voorziet voor projecten in de Vlaamse rand rond Brussel die nieuw toegankelijk groen en groene verbindingen mogelijk maken ter realisatie van 1 miljoen extra bomen in de provincie Vlaams-Brabant;
De Raad beslist, in het kader van de realisatie van het groenproject “Zavelbos” (een door de gemeente Zaventem ingediend subsidie-project in de Vlaamse Rand rond Brussel die nieuw toegankelijk groen en groene verbindingen mogelijk maken), over te gaan tot de definitieve aankoop van volgende onroerende goederen: tien percelen bouwland, gelegen tussen de Zavelstraat en de Oude Keulseweg, gekadastreerd Zaventem 4 de afdeling (Sterrebeek), sectie B, nummers 20D, 21A, 22; 23B, 59, 60, 61F, 61G, 61H en 63C, met een totale oppervlakte van 8ha 49a 82ca volgens titel/kadastrale legger voor de totale prijs van 701.101,50 euro.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2021/1075, van 10 mei 2021 betreffende Groenprojecten Keyenberg en Zavelstraat/Oude Keulseweg;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2021/1274, van 17 mei 2021 betreffende Groenprojecten Keyenberg en Zavelstraat/Oude Keulseweg -subsidieaanvraag;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, de heer Pijcke Philippe, Losweg 11 te 3090 Overijse, mevrouw Decraen Pascale, Kwerpsebaan 198 te 3071 Erps-Kwerps, mevrouw Terwecoren Hilda, Ter Merenlaan 45 te 1930 Zaventem van 26 mei 2021, voor het kadastraal perceel Zaventem, 5 de Afdeling (Sint-Stevens-Woluwe), Sectie A, nummer 26 tegen de prijs van 5,00 euro per m² of omgerekend 158.185,00 euro met een oppervlakte van 3ha 16a 37ca volgens kadastrale legger;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de realisatie van het groenproject “Keyenberg - Zavelput”, een door de gemeente Zaventem ingediend subsidie-project in de Vlaamse rand rond Brussel die nieuw toegankelijk groen en groene verbindingen mogelijk maken;
Overwegende dat voor de realisatie van dit groenproject, overeenkomstig de vigerende bepalingen, een projectsubsidie kan worden aangevraagd bij de Vlaamse overheid, Agentschap Natuur & Bos;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op de projectsubsidies die de Vlaamse overheid voorziet voor projecten in de Vlaamse rand rond Brussel die nieuw toegankelijk groen en groene verbindingen mogelijk maken ter realisatie van 1 miljoen extra bomen in de provincie Vlaams-Brabant;
De Raad beslist principieel om het onroerend goed, een perceel bouwland, gelegen langsheen de Nijveldstraat, gekadastreerd Zaventem 5 de afdeling, sectie A, nummer 26, met een oppervlakte van 3ha 16a 37ca volgens kadastrale legger, en momenteel nog in eigendom van verdeelde eigenaars, onderhands aan te kopen voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn en dit in het kader van de realisatie van het groenproject “Keyenberg - Zavelput”, een door de gemeente Zaventem ingediend subsidie-project in de Vlaamse rand rond Brussel die nieuw toegankelijk groen en groene verbindingen mogelijk maken.
Gelet op de ligging der gemeenteweg “zijtak Leuvensesteenweg” (buurtweg nr. 25), zoals opgenomen in de Atlas der Buurtwegen van Zaventem;
Gelet op het onteigeningsplan met gedeeltelijke wijziging van de bestaande rooilijn van de Sterrebeekstraat-Imbroekstraat, goedgekeurd bij M.B. van 11 januari 1994;
Gelet op het rooilijn- en onteigeningsplan van de Schevestraat, goedgekeurd door de gemeenteraad van Zaventem in zitting van 31 maart 2003;
Gelet op de akte “vestiging erfdienstbaarheid” van 20 juni 2005 afgesloten met Athlon Car Lease Belgium NV ten voordele van de gemeente Zaventem;
Gelet op de verklaring van afstand van grond door de Immobilière Weideveld, vertegenwoordigd door de heer Damien Vanden Dael, Algemeen Bestuurder, Elisabetlaan 30 te 1970 Wezembeek-Oppem, van 5 maart 2021 volgens plan BA_INFRA_P_N_4_FACQ;
Gelet op de aanvraag omgevingsproject ingediend op 29 maart 2021 door de heer Damien Van Dael, Roodebeeksteenweg 521 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe voor heraanleggen van de omliggende infrastructuur, gelegen Leuvensesteenweg 561/Sterrebeekstraat 153-155 te 1930 Zaventem, percelen kadastraal bekend Zaventem, 2 de Afdeling 23772, sectie B, nummers 130 A2, 130 Y, 132 E2 en 138 E, omvattende het verleggen en omvormen van de gemeenteweg Schevestraat tot een voetweg die naast de nieuwe privatieve toegangsweg komt te liggen, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen” dient te nemen;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 29 maart 2021 door de heer Damien Van Dael, Roodebeeksteenweg 521 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe;
Gelet op het ontwerp tot wijziging gemeenteweg – buurtweg nr. 34 (plan nr. 27-BA_INFRA_P_N_4_FACQ), opgemaakt door studiebureau HOSBUR BVBA, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel-Zichem, op datum van 22 april 2021, omvattende: topografische kaart, gewestplan, kadastraal uittreksel, uittreksel atlas der buurtwegen, opmetingsplan en rooilijnplan;
Gelet op het ontwerp tot aanleg van de nieuwe openbare voetweg, dewelke voorzien wordt naast de nieuwe private toegangsweg, overeenkomstig de zaak der wegen (OMV_2021041719 - AOP/2021/00064), opgemaakt door studiebureau HOSBUR BVBA, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel-Zichem, op datum van 5 maart 2021, en bestaande, in het bijzonder, uit:
- BA_INFRA_Ti_olivier – titelblad;
- BA_INFRA_I_B-FACQ – inplantingsplan bestaande toestand;
- BA_INFRA_L_B_1_FACQ – legende bestaande toestand;
- BA_INFRA_L_N_1_FACQ – legende ontworpen toestand;
- BA_INFRA_P_B_1_FACQ – grondplan bestaande toestand;
- BA_INFRA_P_N_1_FACQ – grondplan infrastructuur;
- BA_INFRA_P_N_2_FACQ – grondplan riolering;
- BA_INFRA_P_N_3_FACQ – grondplan draaicirkels;
- BA_INFRA_P_N_4_FACQ – grondplan wijziging gemeenteweg – rooilijnplan;
- BA_INFRA_PR_N_1_LENGTEPROFIELEN_FACQ – lengteprofielen;
- BA_INFRA_PRD_N_1_DWARSPROFIELEN – dwarsprofielen;
- BA_INFRA_PRL_N_1_LENGTEPROFIELEN_FACQ – lengteprofielen riolering;
- BA_INFRA_F_1 t/m BA_INFRA_F_7 – foto’s bestaande toestand;
- Bijlage B41_Grondafstand – verklaring van afstand van grond;
- HYDRAULISCHE NOTA site Facq Zaventem – hydraulische verantwoording.
Gelet op het schattingsverslag van de Schevestraat, van 26 april 2021, opgemaakt door de bvba Studie- en Landmeetburo Quadrant, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 1 juni 2021 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 1 mei 2021 tot en met 30 mei 2021;
Overwegende de keuze voor de geïntegreerde procedure inzake de verlegging en omvorming van de gemeenteweg Schevestraat, overeenkomstig de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende de oppervlakte van de af te schaffen bedding, nl. 11a 23ca;
Overwegende de oppervlakte van de nieuwe bedding, nl. 5a 22ca;
Overwegende de oppervlakte van de af te schaffen huidige erfdienstbaarheid, nl. 1a 88ca;dat
Overwegende de verplaatsing van een gemeenteweg op het onroerend goed van dezelfde eigenaar;
Overwegende dat de oppervlakte van de nieuwe ligging binnen toekomstig openbaar domein kleiner is dan het af te schaffen gedeelte, wat gedesaffecteerd en verkocht zal worden aan de grondeigenaar/aangelande;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen twee bezwaarschriften werden ingediend omvattende twee bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1) De persoonlijke veiligheid dat in het gedrang komt door het verplaatsen van de voetweg.
De voetweg komt naast een loods met woning. De bewoners vrezen voor hun veiligheid aangezien een buurtweg een openbare weg is.
Het bezwaar bevat niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Bezwaar 2) Comfort en veiligheid dat in gedrang zou komen door het bufferbekken.
Het plaatsen van een bufferbekken kadert in binnen de verplichtingen die voortvloeien uit de hemelwaterverordening. Verder bevat het bezwaar niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van fluvius system operator - fluvius werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van creat - vergunningen@farys.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van telenet - omgevingsloket telenet werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van proximus - proximus afgeleverd op 17/05/2021 is geen_bezwaar
- Het advies van hulpverleningszone west (vlaams-brabant) - technische.preventie@zvbw.be afgeleverd op 27/05/2021 is volledig gunstig
- Het advies van departement mobiliteit en openbare werken - advies.departement@mow.vlaanderen.be werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
- Het advies van provincie vlaams-brabant - advies buurt-en-voetwegen vlaams-brabant werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Overwegende dat de bestaande riolering onder de huidige ligging van de gemeenteweg Schevestraat blijft behouden, doch enkel nog privatief zal gebruikt worden door de private eigenaar/Facq;
Overwegende dat in het gedeelte van de Leuvensesteenweg ten oosten van de site, de bestaande riolering wordt omgeleid naar het nieuwe tracé van de voetweg met behoud van de diameters en minimum helling;
Overwegende dat de bestaande wegenis “Schevestraat” privatief wordt en bijgevolg dient te worden overgekocht van de gemeente Zaventem, overeenkomstig de bepalingen van het schattingsverslag;
Overwegende dat de kosten voor de aanleg van de riolering, het opbreken en heraanleggen van de openbare weg en het plaatsen van de openbare verlichting ten laste zullen worden gelegd van de verkrijger van de omgevingsvergunning;
Overwegende dat het nieuwe tracé van de voetweg “Schevestraat” in functie van voorliggend project zal worden ingelijfd in het openbaar domein;
Overwegende dat alle kosten voor de grondoverdracht(en) en de kosten mbt de opmaak en het verlijden van de notariële akten, na uitvoering en definitieve oplevering, ten laste vallen van de overdragers/eigenaars;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de aanleg, de verkeersafwikkeling, het onderhoud en/of herstelling van het (nieuwe) openbaar domein;
Overwegende dat de voorgestelde verplaatsing én versmalling van de nieuwe rooilijn niet strijdig is met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder de geïntegreerde procedure;
De Raad beslist aangaande de aangevraagde omgevingsvergunning met ref. OMV_2021041719 - AOP/2021/00064, omvattende de heraanleg van de infrastructuur op de site Facq (gelegen op hoek van de Leuvensesteenweg/Sterrebeekstraat), om de zaak der wegen voorwaardelijk goed te keuren, in het bijzonder het afschaffen van de gemeenteweg Shevestraat en de verplaatsing ervan als een nieuw aangelegde voetweg. Tevens wordt ook het rooilijnplan van de verplaatste voetweg "Schevestraat" definitief vastgesteld samen de inrichting van de infrastructuur van de nieuwe verplaatste voetweg, de grondwaarde van het af te schaffen straat deel Schevestraat (incl. desaffectatie), alsmede de opname binnen het openbaar domein van de nieuwe voetwegbedding.
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 18 mei 2020, houdende : Zaventem – Aanleggen van fietspad Weiveldlaan, aansluiting op bestaande fietspad ter hoogte ven Ikea enerzijds en bestaande fietspad ter hoogte van de Oude Baan, anderzijds – Aanstellen ontwerper – Goedkeuring gunning aan mesO. (3P ID : 1450)” en het aangetekend schrijven d.d. 28 mei 2020 aan MESO, houdende : mededeling sluiting;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 november 2020, houdende : “Zaventem – Weiveldlaan – Aanleggen van een fietspad – Principiële goedkeuring voorontwerp (Studiebureau mesO)”
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch dossier werd opgesteld door de ontwerper, MESO Studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen, omvattende :
- bijzonder bestek en samenvattende meetstaat
- offerteformulier
- kostenraming
- uitvoeringsplannen (6)
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- leveringen en werken : |
303.440,45 euro |
- BTW 21% : |
63.722,49 euro |
|
______________ |
Ten laste van de gemeente : |
367.162,94 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- leveringen en werken : |
126.251,63 euro |
|
|
Totaal 1 + 2 : |
493.414,57 euro |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van MESO, voorlopig kan vastgesteld worden op :
1. Werken ten laste van de gemeente Zaventem : |
|
- leveringen en werken : |
303.440,45 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
15.167,20 euro |
|
_______________ |
|
318.511,25 euro |
- Ereloon MESO tlv de gemeente (offerte MESO : |
|
85,62% van 22.065,68 euro |
18.892,64 euro |
|
________________ |
|
337.403,89 euro |
- BTW 21% |
70.854,82 euro |
|
______________ |
Totaal |
408.258,71 euro |
Afgerond : |
410.000,00 euro |
2. Werken ten laste van Farys/TMVW |
|
- leveringen en werken : |
126.251,63 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
6.312,58 euro |
|
_____________ |
|
132.564,21 euro |
- Ereloon MESO tlv Farys (offerte MESO : 22.065,68 euro) |
|
14,38% van 22.065,68 euro |
3.173,05 euro |
|
______________ |
Totaal : |
135.737,26 euro |
Afgerond |
136.000,00 euro |
|
|
Totaal 1 + 2 |
546.000,00 euro |
Overwegende dat voor deze werken nog een veiligheidscoördinator dient aangesteld te worden, evenals een labo voor het opmaken van het “Technisch Verslag Milieuhygiënisch grondonderzoek en de Conformverklaring ervan”;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op € 126.251,63 netto – incl. kosten : 136.000,00 euro;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen , houdende : “Zaventem - Weiveldlaan - Aanleggen van een fietspad. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (3P ID : 1521)”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Goedkeuring technisch dossier, opgemaakt door de ontwerper.
Raming kostprijs :
- tlv de gemeente :
- netto : 303.440,45 euro
- incl. kosten : 410.000,00 euro
- tlv de Farys/TMVS :
- netto : 126.251,63 euro
- incl. kosten : 136.000,00 euro
Voorstel procedure gunning : openbare procedure.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 "contante belasting op de kermis- en andere openbare vermakelijkheidsinrichtingen - aanslagjaren 2020-2025;
Naar aanleiding van de coronacrisis en het langdurig niet kunnen plaatsvinden van kermissen, wenst het gemeentebestuur geen standgeld te innen voor kermis-standhouders in juni 2021.
Gelet op de collegebeslissing CBS/2021/1360 van 31 mei 2021 "Eenmalige tijdelijke vrijstelling van kermisbelasting omwille van Corona met verwaarloosbare financiële impact voor de gemeente";
Het College had in zitting van 3 mei 2021 beslist de centrumkermis voor 2021 ( 5,6 en 7 juni 2021) te annuleren en niet te verplaatsen naar een later tijdstip.
Kermissen zijn verboden tot 9 juni 2021. Eind mei 2021 kwam de vraag om de kermis te verplaatsen naar 12 en 13 juni (één weekend later). In Zaventem dient men rekening te houden met de aan de gang zijnde werken (omgeving kerk).
In het weekend van 12 en 13 juni is het traditioneel Sterrebeek kermis (vastgestelde datum) met andere kermiskramen.
Het College is akkoord om onder voorbehoud van strengere Federale of Vlaamse coronamaatregelen Centrum kermis op het Kerkplein te laten doorgaan van 12 - 15 juni 2021. Tevens kan de kermis Sterrebeek (Kerkdries - Derscheidlaan) op dezelfde data georganiseerd worden.
Voor Zaventem zal de maandagmarkt op 14 juni 2021 gehouden worden op het Veldeke.
Kermis en markt dienen overeenkomstig de coronamaatregelen georganiseerd te worden : mondmaskers verplicht voor bezoekers en uitbaters, social distancing dient gerespecteerd, toegangscontrole dient georganiseerd en looplijnen dienen aangeduid te worden.
Er zal geen standgeld voor de kermis - standhouders aangerekend worden.
In de periode na 12 maart 2020 werden er strikte maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad. Deze hadden een aanzienlijke impact op onze maatschappij en economie. Meerdere ondernemers werden verplicht om hun activiteiten stop te zetten of zagen in deze tijd hun inkomsten sterk teruglopen.
De Vlaamse Regering roept lokale besturen op om erover te waken dat de belastingplichtigen op hun grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten waarop ze door de crisis financieel al zwaar inleveren. Om de belastingdruk te reduceren kunnen de vrijstellingen aangepast worden of kan er een tariefvermindering toegekend worden voor bepaalde belastingreglementen en voor een beperkte duur. Enkel het reglement vermeldt in dit besluit komt in aanmerking.
Feiten, context en argumentatie :
-Heel wat foorkramers kampen door de quarantainemaatregelen van 2020-2021 met zware omzetverliezen.
-Met dit voorstel komt de gemeente tegemoet aan de oproep van de Vlaamse Regering om de lokale belastingreglementen te herzien opdat de belastingplichtigen op het grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten waarop ze door de crisis financieel al zwaar inleveren.
-De financiën van de gemeente kunnen de tijdelijke minderontvangsten opvangen.
-decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
-decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
-besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
-artikel 1 van het ministerieel besluit van 18 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken (quarantainemaatregelen, dit MB werd opgeheven door het MB van 23 maart 2020 maar kan eventueel behouden blijven als de gemeenteraad vrijstellingen en belastingverminderingen wil differentiëren)
-art. 4 §1, eerste lid, 1° van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid (afbakening periode van civiele noodsituatie)
-ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken (opheffing MB van 18 maart 2020, uitbreiding quarantainemaatregelen) en latere wijzigingen
-gemeenteraadsbesluit van 25/11/2019 "contante belasting op de kermis- en andere openbare vermakelijkheidsinrichtingen - aanslagjaren 2020-2025"
-dit aanvullend besluit wordt bekendgemaakt op de website van de gemeente overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
-de gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring van de beleidsrapporten door de gemeenteraad;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
Voor de verrichtingen 2020 wordt een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen;
Artikel 243 §1 van het decreet lokaal bestuur (DLB) waarbij de raad van bestuur de rekening vaststelt voor 30 juni van het jaar dat volgt op de rekening;
Artikel 243 §3 van het DLB wat bepaalt dat de toezichthoudende overheid 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 §1 van het DLB over de rapporteringsverplichting
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
De gemeenteraadsbeslissing dd. 24.09.2018 houdende de benoeming van commissaris, met de bedrijfsrevisor Erik Thuysbaert (BDO);
Artikel 38 van de statuten houdende het vaststellen van de jaarrekening en het ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad;
Voor de verrichtingen 2020 wordt een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen ;
Gelet op het bijgaand jaarverslag over het werkingsjaar 2020 van het AGB Zaventem;
Gelet op het nieuwe aanwervingsconcept voor wat het basiskader van de politiediensten betreft en dat vijf verschillende aanwervingscategorieën inhoudt;
Gelet op categorie A betreffende de “klassieke mobiliteit” is en blijft deze de basis. Aldus dienen de politiediensten die een beroep wensen te doen op de andere aanwervingscategorieën aan te tonen dat de vacante betrekking niet via de klassieke mobiliteit kon worden ingevuld;
Gelet op categorie B betreffende de “onmiddellijke werving” dat inhoudt dat de kandidaten-inspecteur zich reeds vóór de start van de basisopleiding verbinden aan een welbepaalde politiedienst. In deze categorie vindt er geen selectie op niveau van de betrokken politiedienst plaats. Categorie B biedt als grootste voordeel dat de betrekkingen die aldus zijn begeven ook effectief worden ingevuld;
Gelet op categorie C betreffende de “aanwijzing van de aspiranten-inspecteur in het begin van de basisopleiding via een aan hen voorbehouden mobiliteitscyclus, en in voorkomend geval, via een ambtshalve aanwijzing. In het begin van de basisopleiding wordt dan een mobiliteitscyclus georganiseerd die enkel de niet-ingevulde betrekkingen uit de categorie B en de betrekkingen uit categorie C bevat. Deze specifieke mobiliteitscyclus is specifiek voorbehouden aan de aspiranten-inspecteur;
Gelet op categorie D betreffende enkel de aspiranten-inspecteur die nog geen betrekking hebben verkregen ingevolge de wervingen in het raam van de categorieën B, C of E. De aspiranten-inspecteur kunnen zich vanaf de vierde maand vóór het einde van de opleiding deelnemen aan de klassieke mobiliteit;
Gelet op categorie E betreffende de reeds bestaande “bijkomende aanwerving.” Dit houdt in dat de kandidaten-inspecteur zich reeds vóór de start van de basisopleiding verbinden aan een welbepaalde politiezone. In tegenstelling tot categorie B neemt hier de politiezone de volledige opleidingskost van de betrokken aspiranten-inspecteur op zich en geldt er een langere aanwezigheidstermijn;
Overwegende dat dit nieuwe aanwervingsconcept van toepassing zal zijn op de aspiranten-inspecteur die deelnemen aan een basisopleiding die begint op of na 1 september 2014;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat de PZ Zaventem in de klassieke mobiliteit de volgende betrekkingen reeds vacant verklaard heeft overeenkomstig de regeling inzake de mobiliteit bedoeld in deel VI, titel II, hoofdstuk II, RPPol:
- Inspecteur van politie interventie en toezicht: mobiliteitscyclus 2021/02 - reeksnummer: 8530 (13 betrekkingen);
Overwegende dat de betrekking(en) ingevolge die vacantverklaring(en) niet kon(den) worden ingevuld;
Overwegende dat het grote voordeel van een categorie B “ onmiddellijke werving” is dat als er een kandidaat is die specifiek interesse heeft voor de politiezone Zaventem, deze aan het begin van de opleiding reeds kan voortekenen voor de politiezone Zaventem en de zone zeker is aan de zone en dat er voor de betrekkingen waarvoor in het raam van Cat. geen kandidaten gevonden worden, automatisch worden overgeheveld naar categorie C “aspirantenmobiliteit”;
Overwegende dat het grote voordeel van een categorie C “aspirantenmobiliteit” is dat vacante betrekkingen ook effectief gaan ingevuld worden: ofwel op basis van de keuze van de aspirant, ofwel op basis van ambtshalve aanwijzing;
Overwegende dat het college de raad voorstelt onmiddellijk beroep te doen op categorie C en 10 van de niet-ingevulde betrekkingen via de eerstvolgende aspirantenmobiliteit vacant te verklaren;
Gelet op de artikelen IV.I.3, tweede lid, IV.I.33, § 1, eerste en tweede lid, V.II.3, VI.II.4bis, VI.II.4ter, en VI.II.4quater, van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtpositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 april 2013 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten aangaande de eerste aanwijzing van de personeelsleden van het operationeel kader en het ministerieel uitvoeringsbesluit van 16 april 2013;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving , de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
De gemeenteraad besluit om beroep te doen op de eerstvolgende aspirantenmobiliteit 2021-A2 Cat. C voor en dit ten belope van 10 betrekkingen inspecteur interventie en toezicht.
In het kader van de derde mobiliteitscyclus van 2021 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 25 juni 2021;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2021 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de derde mobiliteitscyclus van 2021:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Directeur wijk en onderzoek”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Drie betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt - Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal informatiepunt Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Specialist geweldbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Verkeer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokaal informatiekruispunt Infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Motorrijder”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het administratief- en logistiek kader:
Eén betrekking niveau B “Consulent HRM”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de tweede mobiliteitscyclus 2021 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de derde cyclus 2021 tegen uiterlijk 25 juni 2021 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de derde cyclus 2021 (16/07/2021) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de derde mobiliteitscyclus 2021;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
De voorzitter sluit de zitting op 28/06/2021 om 21:42.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Ingrid Holemans
Burgemeester