Terug
Gepubliceerd op 03/02/2022

Notulen  De Raad

ma 20/12/2021 - 20:30 Polyvalente Zaal CC De Factorij
Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
Ingrid Holemans, Burgemeester
Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
Wim Debruyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 20/12/2021 om 21:45.

  • Openbaar

    • -01- Algemeen beleid en coördinatie administratie Gemeente en OCMW

      • Besluit

        • Opening vergadering.

        • Goedkeuring notulen en audioverslag van de vergadering d.d. 29 november 2021.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 29 november 2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad keurt de notulen en het audioverslag (https://zaventem.notubiz.be) van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 29 november 2021 zonder opmerkingen goed.

        • Kennisname besluit van de gemeenteraad van heden betreffende de aanduiding van een vervanger voor de Algemeen Directeur bij diens afwezigheid of verhindering

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          Gelet op artikel 166 van het decreet lokaal bestuur waarbij de gemeenteraad bevoegd gesteld wordt te voorzien in de vervanging van de Algemeen Directeur bij afwezigheid of verhindering;

           

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 april 2018 waarbij de heer Freddy BERNAERTS, afdelingshoofd interne zaken, werd aangeduid als vervanger van de Algemeen Directeur;

           

          Gelet op de pensionering van de heer Freddy BERNAERTS per 31 december 2021;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        • Audit Vlaanderen : Rapport : Opvolging aanbevelingen door gemeente- en OCMW administratie : kennisname .

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          In de periode eind 2017 - 2018 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in de gemeente, AGB Zaventem en het OCMW.

          Tevens heeft er een forensische audit bij het OCMW plaats gevonden.

          Op 02 mei en 09 mei 2018 ontvingen respectievelijk het OCMW en de gemeente/AGB Zaventem het auditrapport waarbij voor beide instanties 4 aanbevelingen voor de organisatie-audit werden geformuleerd.

          Op 06 juni 2018 heeft Audit Vlaanderen een rapport over de forensische audit aan het OCMW bezorgd. Ook hier werden 4 aanbevelingen geformuleerd.

          Gelet op de beslissing van de Raad dd. 04/09/2018 houdende bespreking resultaten forensische audit.

          Op basis van de aanbevelingen werd een vervolgtraject ikv interne controle en organisatiebeheersing opgesteld.

          In samenwerking met externe consultant CC Consult werd in juni 2019 het algemeen kader organisatiebeheersing opgesteld en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad.

          Gelet op de beslissingen van de gemeenteraad, dd. 24/06/2019 houdende rapportering in het kader van de interne controle en de organisatiebeheersing.

          In samenwerking met de consultant heeft de cel beleid en organisatie een organisatiehandboek en inventaris opgesteld. Hierin zijn de verschillende aanbevelingen van Audit Vlaanderen verwoord alsook de nodige verbeteracties en de vooropgestelde timing voor realisatie van de verbeteracties.

          In de loop van 2020 heeft Audit Vlaanderen gepeild hoe de gemeente/ AGB Zaventem en het OCMW de interne controle en het organisatiebeheersingssysteem verder opvolgen. Er werd vooral gekeken naar de realisatiegraad van de verschillende aanbevelingen.

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd 14/12/2020 houdende kennisname van het auditrapport (dd. 27/11/2020) en de geformuleerde eindconclusie.

          In augustus 2021 heeft de gemeente een schrijven ontvangen van Audit Vlaanderen waarin zij peilden naar de stand van zaken van het opvolgen van de aanbevelingen en meer in het bijzonder over :

          • laatste versie van het organisatiehandboek
          • het vervolgtraject inzake monitoring- en rapporteringsysteem
          • de opvolging van contracten, werking en procedure centrale aankoopdienst en de garanties voor de correcte toepassing van de wet op de overheidsopdrachten.

          Via mail dd. 23 september 2021 heeft de cel beleid & organisatie, in opdracht van de Algemeen Directeur, alle antwoorden en de nodige stavingsstukken overgemaakt aan Audit Vlaanderen.

          Aansluitend hierop heeft Audit Vlaanderen nog 2 gesprekken (via Teams) gehouden met enerzijds de verantwoordelijke van de centrale aankoopdienst en anderzijds de Algemeen Directeur.

          Op 05 november 2021 ontvangt de Algemeen Directeur een voorstel van ontwerprapport van Audit Vlaanderen met de vraag om hierop een managementreactie te formuleren.

          De managementreactie werd op 12 november overgemaakt aan Audit Vlaanderen.

          Via mail dd. 17 november 2021 werd het Rapport "Opvolging aanbevelingen Audit Vlaanderen" overgemaakt aan de Burgemeester, de voorzitter van de gemeente- en OCMW-raad en de Algemeen Directeur overgemaakt.

          Audit Vlaanderen concludeert het volgende :

          • Het lokaal bestuur Zaventem een gestructureerde aanzet heeft om aan haar organisatiebeheersing te werken. Een verdere uitwerking van het aspect ‘rapportering’ (bv. tijdstip) in het goedgekeurde kader, zou het risico van ongewenste jaarlijkse afwijkingen op dit vlak (bv. soms in januari, soms in juni) verder kunnen beperken.Audit Vlaanderen kent de maturiteitsinschatting ‘gestructureerde aanzet’ toe aan de aanpak van organisatiebeheersing.
          • De organisatie formuleerde een projectplan met het oog op de ontwikkeling van een aanpak om de interne werking en externe weerkerende dienstverlening op te volgen. Er zal een vragenlijst overgemaakt worden die zal resulteren in een informatiematrix. Deze
            matrix zal de basis vormen voor een monitoringsysteem. Na validatie door het management, zal dit systeem gecommuniceerd worden aan het politieke niveau en de diensthoofden. De nieuwe streefdatum daarvoor is 30 juni 2022.
          • De organisatie richtte binnen de financiële dienst een centrale aankoopdienst (CAD) op voor zowel de gemeente als het OCMW. Het aankoopproces, met inbegrip van de rollen en verantwoordelijkheden, werd uitgeschreven in een procedure.
            Het lokaal bestuur volgt haar contracten op via een overzicht in een softwarepakket.
            De in de procedure afgesproken controles gebeuren ook niet steeds en/of dekken bepaalde risico’s nog niet af . In afwezigheid hiervan is de correcte toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten nog niet gegarandeerd. De nieuwe streefdatum om deze controles in de praktijk
            te brengen is 31 maart 2022

          De algemene conclusie van Audit Vlaanderen luidt als volgt :

          Lokaal bestuur Zaventem realiseerde één van de twee opgevolgde aanbevelingen. Het bestuur formuleerde een nieuwe streefdatum en acties om de nog niet gerealiseerde aanbeveling te realiseren.

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • -39- Financien en begroting gemeente en OCMW

      • Besluit

        • Aanpassing meerjarenplan gemeente en OCMW 2020-2025.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden
          Afwezig: Josianne Blanche, Gemeenteraadslid

          Overwegende dat de OCMW-raad haar deel dat voorkomt in de geïntegreerde bijlagen moet goedkeuren

          Gelet op het decreet lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)

          Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;

          Overwegende dat de OCMW-raad haar deel dat voorkomt in de geïntegreerde bijlagen moet goedkeuren;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Lukas Schillebeeckx, Alexandra Rossini
          Tegenstanders: Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Jean-Marc Mativa
          Onthouders: Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Etienne Vanhamme
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 8 onthoudingen
    • -O04- OCMW Sociale dienst

      • Besluit

        • Kennisname van het jaarverslag en de zelfevaluatie van 2020 en de kwaliteitsplanning 2021 - dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg (DGAT).

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur de dato 22 december 2017, artikels 77 en 78;

          Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers;

          Gelet op het voorgelegde jaarverslag 2020 met inbegrip van de zelfevaluatie 2020, evenals de kwaliteitsplanning 2021, opgemaakt door de verantwoordelijken van de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg (DGAT);

          Gelet dat de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg normaal jaarlijks vanaf 15 april een jaarverslag alsook een zelfevaluatie en een kwaliteitsplanning ter beschikking dient te houden van het Agentschap Zorg en Gezondheid; dat het Agentschap Zorg en Gezondheid liet weten dat omwille van de Covid-19-pandemie er wordt afgeweken van de regelgeving wat betreft het jaarverslag en de kwaliteitsplanning in de zin dat de voorziening in de loop van 2021 het jaarverslag 2020 en de kwaliteitsplanning 2021 in de voorziening ter beschikking dient te houden van het Agentschap Zorg en Gezondheid (de normale datum van 15 april wordt dus omwille van de covid-19-pandemie niet gevolgd);

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 6 december 2021 waarbij kennis werd genomen van het jaarverslag met zelfevaluatie 2020 en kwaliteitsplanning 2021;

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad neemt kennis van het jaarverslag en de zelfevaluatie van het jaar 2020 evenals de kwaliteitsplanning van het jaar 2021 vanwege de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg van het OCMW Zaventem. De documenten zullen ter beschikking worden gehouden op de administratie ten behoeve van het Agentschap Zorg en Gezondheid.

        • Kennisname van het subsidiabel urencontingent gezinszorg voor het jaar 2021 - Ministerieel Besluit van 18 november 2021 tot vaststelling van de urencontingenten gezinszorg van de erkende diensten voor gezinszorg voor het jaar 2021.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          Gelet op de Ministeriële Besluiten van 4 februari 2021 die de criteria vastleggen voor de erkenning van nieuwe diensten voor gezinszorg en de verdeling van de subsidiabele uren gezinszorg over de erkende diensten voor gezinszorg, in het bijzonder het Ministerieel Besluit tot vastlegging voor de diensten voor gezinszorg van de voorwaarden voor de toekenning van een subsidiabel urencontingent gezinszorg, vermeld in artikel 49, en van de ontvankelijkheidscriteria voor de aanvraag van extra uren gezinszorg, vermeld in artikel 50 van bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 juli 2021 waarbij het totaal aantal subsidiabele uren gezinszorg voor 2021 principieel werd goedgekeurd;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 waarbij aangepaste criteria voor de erkenning van nieuwe initiatieven gezinszorg en de verdeling van de uren gezinszorg over de erkende diensten voor gezinszorg principieel werden goedgekeurd; dat onder voorbehoud van de definitieve goedkeuring van dit Besluit door de Vlaamse Regering de extra uren in kader van flexibiliteit VIA6 verhoudingsgewijs verdeeld worden over de erkende diensten op basis van hun gesubsidieerde onregelmatige prestaties in 2018, 2019 en 2020, zoals berekend in Vesta;

          Gelet op de communicatie die door het Agentschap Zorg en Gezondheid, afdeling thuiszorg, op datum van 19 juli 2021 in dit verband werd doorgestuurd;

          Overwegende dat aan de dienst gezinszorg van het OCMW Zaventem (erkenningsnummer 203) voor het werkjaar 2021 een subsidiabel urencontingent gezinszorg van 19.080 uren werd toegekend (gelijk aan het subsidiabel urencontingent van 2020), zoals blijkt uit bijlage 1 aan de communicatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid;

          Gelet dat ingevolge het VIA6-akkoord er nog middelen beschikbaar zijn om extra personeel aan te werven om de werkdruk bij bestaande gebruikers te verminderen in het kader van flexibelere gezinszorg; dat er recurrent 100.586 extra uren aan de erkende diensten voor gezinszorg worden toegekend waarvan 82.218 uren aan de private diensten en 17.368 uren aan de openbare diensten; dat in 2021 deze maatregel nog niet volledig wordt uitgevoerd zodat voor dit jaar 90.338 uren verdeeld werden waarvan 74.740 uren aan de private sector en 15.598 uren aan de openbare sector;

          Gelet op de bijlage 4 die werd toegevoegd aan de communicatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid waarbij de extra uren flexibiliteit VIA6 over de erkende diensten voor gezinszorg werden verdeeld voor de jaren 2021 en 2022; dat aan het OCMW Zaventem voor het jaar 2021 automatisch een totaal van 23 extra uren wordt toegekend en voor het jaar 2022 een totaal van nog eens bijkomend 3 extra uren; dat hiervoor geen extra werkkrachten in dienst zullen worden genomen gelet dat het aantal extra uren hiervoor te laag is;

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 9 augustus 2021 tot kennisname van het subsidiabel urencontingent gezinszorg dat aan het OCMW Zaventem voor het werkjaar 2021 in totaal zou worden toegewezen; dat er gezien de gemiddelde realisatiegraad van het urencontingent gezinszorg hetzij 95,52% in 2020, er geen bijkomende extra uren voor de gezinszorg vanuit het OCMW werden aangevraagd; noch de omzetting werd gevraagd van VTE logistiek personeel naar gezinszorg;

          Gelet tenslotte op het Ministerieel Besluit van 18 november 2021 waarin voor 2021 een subsidiabel urencontingent gezinszorg aan de erkende diensten voor gezinszorg wordt toegewezen;

          Overwegende dat aan de dienst gezinszorg van het OCMW Zaventem (erkenningsnummer 203) voor het werkjaar 2021 een subsidiabel urencontingent gezinszorg van 19.103 uren werd toegekend (19.080 u + 23 u= 19.103 u), zoals blijkt uit artikel 2 van het Ministerieel Besluit van 18 november 2021 in bijlage aan de communicatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid de dato 19 november 2021;

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 6 december 2021 waarbij werd kennis genomen van genoemd Ministerieel Besluit van 18 november 2021 en het toegekende subsidiabel urencontingent gezinszorg voor 2021;

           

           

           

           

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad neemt kennis van het Ministerieel Besluit van 18 november 2021 tot vaststelling van de urencontingenten gezinszorg van de erkende diensten voor gezinszorg voor het jaar 2021; aan de dienst gezinszorg van het OCMW Zaventem (erkenningsnummer 203) wordt voor het werkjaar 2021 een subsidiabel urencontingent gezinszorg voor een totaal van 19.103 uren toegekend (dit is 23 extra uren bovenop het toegekende subsidiabel urencontingent van 2020).

        • Samenwerking met BudgetInZicht Halle-Vilvoorde: goedkeuring samenwerkingsovereenkomst BudgetInZicht Halle-Vilvoorde.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          Gelet dat BudgetInZicht een samenwerkingsverband is dat werd opgericht in 2011 waarbij 11 regionale samenwerkingsverbanden van OCMW's, OCMW-verenigingen en verenigingen waar armen het woord nemen, onder het budgethouderschap van de CAW's, samenwerken;

          Gelet op het regionaal samenwerkingsverband BudgetInZicht (BIZ) Halle-Vilvoorde waarvan het OCMW Zaventem samen met alle andere OCMW's van de regio Halle-Vilvoorde, het CAW Halle-Vilvoorde en de erkende verenigingen waar armen het woord nemen (Open Armen vzw), lid zijn;

          Gelet dat er in het verleden actief werd ingezet op preventie van schuldoverlast en kwaliteitsverhoging van de budget- en schuldhulpverlening, zijnde de kernopdrachten van elk van de 11 erkende BIZ-samenwerkingsverbanden in Vlaanderen en Brussel;

          Gelet dat naast een educatief aanbod vanuit BIZ Halle-Vilvoorde (budgetspelen naar kinderen en jongeren, groepswerking rond budgetteren voor financieel kwetsbare cliënten, infomomenten zowel naar cliënteel als hulpverleners ...) BIZ ook blijft investeren in innovatie om de vinger aan de pols te houden rond nieuwe tendensen, thema's en doelgroepen met betrekking tot schuldpreventie (reeks educatieve video's rond budgetteren en investering in een interactieve budgetbeurs en bijhorende budgetapp WAKOSTA?! ...);

          Gelet dat BIZ Halle-Vilvoorde twee hoofdopdrachten heeft namelijk: 1. preventie-initiatieven en nazorg om (het hervallen in) schuldenlast te voorkomen en 2. nemen van initiatieven ter ondersteuning van toegankelijke cliëntgerichte en integrale budgethulpverlening;

          Gelet dat vanuit het regionaal samenwerkingsverband BIZ Halle-Vilvoorde de vraag werd gesteld om de samenwerking verder te zetten en de inhoudelijke en financiële rol van BIZ te formaliseren in een samenwerkingsovereenkomst waarin de doelstellingen, werkwijze en algemeen aanbod van BIZ Halle-Vilvoorde zijn opgenomen;

          Gelet op het voorgelegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst BudgetInZicht (BIZ) Halle-Vilvoorde, dat in werking zal treden op 1 januari 2022 voor de duur van 4 jaar, en in bijlage werd opgenomen; indien de bevoegde minister de BIZ-samenwerkingsverbanden na 2025 onder dezelfde voorwaarden continueert, wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd tot het einde van de looptijd van het BIZ-samenwerkingsverband;

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 6 december 2021 waarbij voorgesteld werd akkoord te gaan met het voorgelegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst BudgetInZicht (BIZ) Halle-Vilvoorde;

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering van 31 januari 2014 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling en tot subsidiëring van een Vlaams Centrum Schuldenlast;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad gaat akkoord met de verdere samenwerking met het regionaal samenwerkingsverband BudgetInZicht Halle-Vilvoorde en keurt het voorgelegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst "BudgetInZicht Halle-Vilvoorde" goed.

          De Samenwerkingsovereenkomst "BudgetInZicht Halle-Vilvoorde" treedt in werking op 1 januari 2022 voor de duur van 4 jaar.  Als de bevoegde minister de BIZ-samenwerkingsverbanden na 2025 onder dezelfde voorwaarden continueert, wordt deze overeenkomst stilzwijgend verlengd tot het einde van de looptijd van het BIZ-samenwerkingsverband.

        • Goedkeuring van de uitbouw en organisatie van een samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) binnen de ELZ Druivenstreek.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid;

          Gelet op het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2019 inzake lokaal sociaal beleid;

          Gelet dat dit besluit verdere invulling geeft aan de functies en werkingsprincipes van het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO);

          Gelet dat lokale besturen in dit kader de opdracht hebben een maximale toegang tot de grondrechten te verzekeren zodat mensen een menswaardig bestaan kunnen leiden;

          Gelet dat het decreet kaders, standaarden en randvoorwaarden creëert die de lokale besturen kunnen helpen om de doelstellingen van het lokaal sociaal beleid te verwezenlijken en dat de doelstellingen worden geformuleerd op 3 niveaus hetzij op strategisch, op tactisch en op operationeel niveau;

          Gelet dat het lokaal bestuur verantwoordelijk is voor de realisatie van het Sociaal Huis als herkenbaar lokaal aanspreekpunt; vanuit het Sociaal Huis dient het lokaal bestuur een samenwerkingsverband GBO uit te bouwen dat prioritair gericht is op het verhogen van de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de lokale sociale hulp- en dienstverlening en de aanpak van onderbescherming;

          Gelet dat GBO een samenwerkingsverband is tussen minimaal het OCMW, het centrum voor algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten voor maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW); dat niet wordt gestreefd naar een nieuwe aparte entiteit maar naar een geïntegreerde aanpak op vlak van het onthaal van cliënten; door het delen van expertise en het inbedden van een blijvende verbinding tussen de 3 actoren wensen we mensen zonder omwegen bij de juiste hulp te krijgen in het welzijnslandschap; GBO-actoren vervullen tevens een signaalfunctie ten aanzien van achterliggende organisaties en overheid;

          Gelet dat de partners van het samenwerkingsverband GBO Eerstelijnszone Druivenstreek zijnde het CAW Halle-Vilvoorde, Dienst Maatschappelijk Werk van de ziekenfondsen actief op het grondgebied, vertegenwoordigd door het intermutualistisch samenwerkingsverband van de DMW's, OCMW Overijse, OCMW Hoeilaart, OCMW Tervuren, OCMW Wezembeek-Oppem, Gemeente en OCMW Kraainem en OCMW Zaventem kiezen om gezamenlijk te werken rond de doelgroep alleenstaande ouders in het werkingsgebied van de ELZ Druivenstreek; dat meerdere knelpunten worden opgemerkt die de sociale grondrechten van alleenstaande ouders in het gedrang brengen;

          Gelet dat het doel van het samenwerkingsverband GBO ELZ Druivenstreek is om meer mensen op ons grondgebied toegekend te krijgen door de doorstroom beter op elkaar af te stemmen, ook op zoek te gaan naar mensen die we niet bereiken alsook aanklampend te werken met de zorgmijders;

          Gelet dat wordt gewerkt met een stuurgroep waarbij het OCMW Zaventem start als trekker die de visie, doelstelling en kader-ontwikkeling op de agenda plaatst; deze rol wordt later overgenomen door een coördinator die via de aan te vragen subsidie zal aangesteld kunnen worden; het OCMW Overijse zal penhouder zijn en zal voor de correcte besteding van de middelen zorgen alsook de inbreng van een tijdige evaluatie ter verantwoording van de ontvangen middelen; de stuurgroep zal bestaan uit minstens 1 persoon van elke partner;

          Gelet dat meerdere werkgroepen met basiswerkers zullen worden opgericht en er zal ook een forum met basiswerkers worden georganiseerd; op 9 november 2021 ging er reeds een eerste forum door; bij één werkgroep ligt de focus op rechtenuitputting, rechtendetectie en uitdieping ervan; bij de andere werkgroep ligt de focus op zorgmijders en zal nagegaan worden op welke wijze er aanklampend kan gewerkt worden; een forum is gericht naar alle basiswerkers van elke kernpartner en heeft als functie expertisedeling en kennisontwikkeling;

          Gelet dat er een gemakkelijker doorstroom wordt beoogd waarbij de cliënt niet steeds opnieuw zijn verhaal dient te doen en elke hulpverlener een overzicht zal hebben over de mogelijke rechten; hierbij is het belangrijk dat alle diensten op elkaar zijn afgestemd teneinde te weten welke gegevens nodig zijn bij een doorverwijzing en dat er aandacht wordt geschonken voor het deontologisch kader en de keuzevrijheid van de cliënt;

          Gelet dat de visie, doelstelling en kader-ontwikkeling nader wordt toegelicht in het samenwerkingsverband in bijlage opgenomen;

          Gelet dat er subsidies beschikbaar zijn om de werking van het GBO verder uit te werken; dat een dossier hiervoor dient te worden ingediend waar minimaal 60/100 op gescoord dient te worden; dat de penhouder, het OCMW Overijse, een URL dient te plaatsen in de BBC die verwijst naar een open website waar het dossier kan gelezen worden door WVG; het OCMW Overijse dient de middelen in te schrijven in de BBC en de uitgaven eveneens in de BBC te verantwoorden; de engagementsverklaring van iedere kernpartner dient verzameld en opgeladen te worden bij het dossier achter de URL in de BBC;

          Gelet dat indien alle deelnemende lokale besturen (of de som van alle inwoners van de lokale besturen 100.000 inwoners overschrijdt) de deelrapportagecode hebben ingeschreven voor 15 januari 2022, dan zal het GBO ELZ Druivenstreek na goedkeuring dossier een subsidie ontvangen van € 50.000;

          Gelet dat met de vooropgestelde subsidies een coördinator zal worden aangesteld, procesbegeleiding wordt beoogd door Servicedesign alsook de bekostiging van een drempelscan door TAO;

          Gelet dat de stuurgroep reeds 8 keer is samen gekomen teneinde een dossier op te stellen aan de hand van de ter beschikking gestelde leidraad voor samenwerking GBO en mits ondersteuning door Ingrid Tack, regionale beleidsmedewerker Lokaal Sociaal Beleid en Armoedebestrijding;

          Gelet dat elk lokaal bestuur als engagementsverklaring de deelrapportagecode WVG200/2 in hun BBC dienen op te nemen tegen 15 januari 2022 ten laatste;

          Gelet op het voorstel van het Vast Bureau van 6 december 2021 terzake om de uitrol het voorgelegde samenwerkingsverband en engagementsverklaring goed te keuren;

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Iris De Bondt, Wim Debruyn
          Voorstanders: Natalie Miseur, Ingrid Holemans, Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De Raad gaat akkoord met de uitrol van het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Eerstelijnszone Druivenstreek zijnde het CAW Halle-Vilvoorde, Dienst Maatschappelijk Werk van de ziekenfondsen actief op het grondgebied, vertegenwoordigd door het intermutualistisch samenwerkingsverband van de DMW's, OCMW Overijse, OCMW Hoeilaart, OCMW Tervuren, OCMW Wezembeek-Oppem, Gemeente en OCMW Kraainem en OCMW Zaventem; in dit samenwerkingsverband wordt er gekozen om gezamenlijk te werken rond de doelgroep alleenstaande ouders in het werkingsgebied van de ELZ Druivenstreek.

          De Raad gaat akkoord met het indienen van het samenwerkingsverband waarin de visie, doelstelling en kader-ontwikkeling werden geformuleerd als subsidiedossier.

          De Raad gaat akkoord met de engagementsverklaring alsook met de koppeling van de deelrapportagecode WVG200/2 in de BBC aan de actie 000059 "Het faciliteren van de ontwikkeling van een Geïntegreerd Breed Onthaal voor de realisatie van een toegankelijk Sociale hulp- en dienstverlening en bescherming bij de bevoling" onder het actieplan "Vorm geven aan het Lokaal Sociaal Beleid als regisseur van het lokale welzijnsbeleid".

    • -O05- OCMW Zorg

      • Besluit

        • Organisatiestudie van Probis - WZC Trappeniers.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 3 mei 2021 inzake de uitgeschreven opdracht "Optimalisatie van de personeelsinzet in het WZC Trappeniers met oog voor bewoner en medewerker" dewelke werd toegewezen aan Probis Consult;

          Gelet dat in het licht van een optimale afstemming van de arbeidsorganisatie en de zorgprocedures op de noden van de bewoner en medewerker, een analyse diende te gebeuren op de werkvloer zowel op organisatie als op afdelingsniveau inhoudende verschillende deelaspecten;

          Gelet op de toelichting die Probis Consult op 21 mei 2021 aan de stuurgroep gaf;

          Gelet dat de 14-daagse meting op de werkvloer en het afnemen van de geplande interviews en enquêtes uitgevoerd werden in de periode van 4 oktober 2021 tot en met 17 oktober 2021;

          Gelet dat de eerste terugkoppeling naar de stuurgroep doorging op 10 november 2021 en terugkoppeling naar de leidinggevende hoofdverpleegkundigen op 22 november 2021;

          Gelet op de organisatiestudie in detail hetzij de bevindingen en voorgestelde actieplannen zoals in bijlage opgenomen;

          Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 6 december 2021 waarbij werd kennis genomen van de organisatiestudie in bijlage;

          De Raad neemt kennis van de bevindingen en de voorgestelde actieplannen, uitvoerig beschreven in de organisatiestudie van Probis Consult met betrekking tot de personeelsinzet in het WZC Trappeniers.

    • -Z99- Varia

      • Besluit

        • Varia.

          Aanwezig: Natalie Miseur, Voorzitter
          Ingrid Holemans, Burgemeester
          Bart Dewandeleer, Dirk Philips, Piet Ockerman, Martine Robberechts, Wim Driesen, Hamid Akaychouh, Hilde Van Craenenbroeck, Schepenen
          Alihsan Ozkan, Thomas Scheerlinck, Bilal Abari, Peter Rosel, Sarah Mortier, Robert De Mol, Erik Rennen, Luc Vander Elst, Roger Artois, Tom De Vits, Alfons Piessens, Lieve Maes, Iris Elbers, Lukas Schillebeeckx, Véronique Pilate, Frederic De Gandt, Josianne Blanche, Jean-Marc Mativa, Etienne Vanhamme, Alexandra Rossini, Gemeenteraadsleden
          Iris De Bondt, Waarnemend Algemeen Directeur
          Wim Debruyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Evangelos Spanoudis, Jean-Michel Hubert, Gemeenteraadsleden

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2021 om 22:25.

Namens De Raad,

Wim Debruyn
Algemeen Directeur

Natalie Miseur
Voorzitter