De voorzitter opent de zitting op 16/12/2024 om 19:37.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 25 november 2024.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 november 2024 worden goedgekeurd.
Tijdens de installatievergadering van 02 december 2024 werden de verkozenen van alle fracties geïnstalleerd als gemeenteraadslid en hebben zij de eed afgelegd.
Dhr. Roger Artois was verontschuldigd voor deze installatievergadering omwille van een verblijf in het buitenland.
Dhr. Roger Artois werd verkozen op de lijst van N-VA.
Er is gebleken uit de tijdig ingediende geloofsbrieven dat dhr. Roger Artois op een wettige wijze verkozen is en dat er tegen zijn verkiezing geen bezwaar is.
Bovendien is gebleken dat dhr. Roger Artois voldaan heeft aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid.
Dhr. Artois zal opgeroepen worden om de eed (ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen) af te eggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Tijdens de installatievergadering op 02 december 2024 werden de aangewezen burgemeester en de schepenen verkozen.
De rangorde van de schepenen werd reeds bepaald op de gezamenlijke voordrachtsakte.
Volgende bevoegdheden werden aan de mandatarissen van het college toegekend:
Dirk Philips, Aangewezen burgemeester:
Bart Dewandeleer, 1ste schepen:
Piet Ockerman, 2de schepen:
Lukas Schillebeeckx, 3de schepen:
Alihsan Özkan, 4de schepen:
Hilde Van Craenenbroeck, 5de schepen:
Wim Driesen, 6de schepen:
Hamid Akaychouh, 7de schepen:
Gemeenteraadscommissies zijn openbare vergaderingen die geïnstalleerd worden met het oog op enerzijds het voorbereiden van de agendapunten van de gemeenteraad en anderzijds het verlenen van advies.
Deze commissies zijn uitsluitend samengesteld uit gemeenteraadsleden. Tijdens de vergaderingen kunnen er wel deskundigen uitgenodigd worden om agendapunten toe te lichten.
Voor de komende legislatuur zullen er naast de commissie van fractievoorzitters en de deontologische commissie 5 inhoudelijke gemeenteraadscommissies opgericht worden.
Het aantal leden per commissies is vastgelegd op 16 aangevuld met 2 leden met een raadgevende stem.
De mandaten in iedere commissie worden evenredig verdeeld over de verschillende fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Deze evenredigheid vereist in elk geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties die deel zijn van het College van Burgemeester en Schepenen altijd hoger moet zijn dan het aantal mandaten van de andere fracties.
Het bepalen van de evenredigheid gebeurt aan de hand van een berekeningsformule, ingevoerd door het Decreet Lokaal Bestuur voor het berekenen van het aantal leden van het BCSD. Deze berekeningsformule is : het aantal beschikbare zetels in de vergadering gedeeld door het aantal gemeenteraadsleden en vermenigvuldigd met het aantal leden van de fractie.
Toegepast op de gemeenteraadscommissies geeft dit volgend resultaat:
Open VLD |
16/33x9= 4,36 (afgerond naar boven) |
5 |
CD&V Team Bart |
16/33x8= 3.88 (afgerond naar boven) |
4 |
N-VA |
16/33x8= 3.88 (afgerond naar boven) |
4 |
UF |
16/33x6= 2.9 (afgerond naar boven) |
3 |
Vooruit |
16/33x1= 0.48 (afgerond naar boven) |
1 (raadgevend) |
Stop Beton |
16/33x1= 0.48 (afgerond naar boven) |
1 (raadgevend) |
Alle commissieleden hebben spreekrecht. Alle leden hebben stemrecht behalve de raadgevende leden.
De verantwoordelijke schepen (afhankelijk van de geagendeerde punten) zal de vergadering bijwonen en licht zijn/haar agendapunten toe. De verantwoordelijke schepen heeft echter geen stemrecht.
De gemeenteraadsleden die geen effectief lid zijn van een commissie, hebben evenwel het recht om de commissies bij te wonen maar hebben geen stemrecht.
Volgende 5 inhoudelijke commissies worden opgericht:
Commissie Burgerzaken, lokale economie & integratie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tewerkstelling |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ontwikkelingssamenwerking |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociale integratie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onthaal nieuwe inwoners |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vlaams Karakter |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lokale economie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Markten |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Burgerzaken en burgerlijke stand
|
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel om 5 inhoudelijke commissies, een commissie van fractievoorzitters en een deontologische commissie op te richten en gaat hiermee akkoord.
De gemeenteraad dient een nieuwe samenstelling op te richten van de gemeenteraadscommissies voor de legislatuur 2025-2030.
De gemeenteraad keurt de nieuwe samenstelling van de gemeenteraadscommissies goed voor de legislatuur van 2025-2030.
De gemeente ontvangt een schrijven van 28 oktober 2024 van Interza cvba waarbij er wordt opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Interza cvba die op woensdag 18 december 2024 om 19 uur in hoeve Nothengem, Sint-Lambertusstraat 1 te 1930 Nossegem, zal plaatsvinden.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van Interza cvba die zal gehouden worden op 18 december 2024 omvat volgende agendapunten:
Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 18 februari 2022 en 30 mei 2023 werd voor de verdere duur van deze legislatuur 2019-2024 mevrouw I. HOLEMANS, en de heren D. PHILIPS, H. AKAYCHOUH, R. DE MOL, P. ROSEL en mevrouw S. KURT, aangeduid als afgevaardigden.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te geven aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Interza cvba op woensdag 18 december 2024 en de bevestiging van de mandaten.
Conform de statuten dient Interza bij het begin van de gemeentelijke legislatuur over te gaan tot de aanduiding van een nieuwe raad van bestuur.
Conform artikel 38 van de statuten van Interza heeft de gemeente Zaventem recht op 2 bestuurders, de overige gemeenten op 1 bestuurder. Omwille van het decretaal voorgeschreven genderevenwicht dienen de bestuurders namens de gemeente Zaventem van verschillend geslacht te zijn
Iedere gemeente heeft het recht om een raadgevend bestuurder aan te duiden verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Deze raadgevende bestuurders zullen afwisselend een periode van 2 jaren in de raad van bestuur zetelen, te beginnen met de gemeenten met het grootste inwonersaantal.
Gemeenten met meer dan 20.000 inwoners hebben recht op 6 afgevaardigden. Deze afgevaardigden kunnen conform de nieuwe statuten worden aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden voor het mandaat van 6 afgevaardigden :
De vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden voor het mandaat van 2 kandidaat-bestuursleden voor de raad van bestuur :
De vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden voor het mandaat van 1 kandidaat-bestuurslid met raadgevende stem voor de raad van bestuur :
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 33 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
6 afgevaardigden
2 kandidaat-bestuurdsleden
1 kandidaat-bestuurdslid met raadgevende stem
De gemeenteraad stelt 6 afgevaardigden, 2 kandidaat-bestuurders en 1 bestuurder met raadgevende stem aan voor de verder legislatuur 2025-2030 voor de vergaderingen van Interza cvba.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor aankoop en levering dranken voor gemeentelijke diensten, scholen, AGB, politie en OCMW 2024 - 2028” een bestek met nr. CAD/2024/825/Alg/1746 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Basisopdracht (Raamovereenkomst voor aankoop en levering dranken voor gemeentelijke diensten, scholen, politie en OCMW 2024 - 2028), raming: € 140.042,07 excl. btw of € 157.597,88 incl. btw, en dat het maximale bestelbedrag € 162.000,00 excl. btw of € 196.020,00 incl. 21% btw bedraagt;* Verlenging 1 (Raamovereenkomst voor aankoop en levering dranken voor gemeentelijke diensten, scholen, AGB, politie en OCMW 2024 - 2028), raming: € 140.042,07 excl. btw of € 157.597,88 incl. btw, en dat het maximale bestelbedrag € 162.000,00 excl. btw of € 196.020,00 incl. 21% btw bedraagt;* Verlenging 2 (Raamovereenkomst voor aankoop en levering dranken voor gemeentelijke diensten, scholen, AGB, politie en OCMW 2024 - 2028), raming: € 140.042,07 excl. btw of € 157.597,88 incl. btw, en dat het maximale bestelbedrag € 162.000,00 excl. btw of € 196.020,00 incl. 21% btw bedraagt;* Verlenging 3 (Raamovereenkomst voor aankoop en levering dranken voor gemeentelijke diensten, scholen, AGB politie en OCMW 2024 - 2028), raming: € 140.042,07 excl. btw of € 157.597,88 incl. btw, en dat het maximale bestelbedrag € 162.000,00 excl. btw of € 196.020,00 incl. 21% btw bedraagt;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 560.168,28 excl. btw of € 630.391,52 incl. btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Zaventem de procedure zal voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem, Politiezone Zaventem en OCMW Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de leesvaardigheid van de kinderen er de laatste jaren op achteruit gaat, in het bijzonder in gemeenten met een hoog aandeel thuistaal niet-Nederlands;
Overwegende dat de gemeente reeds een aantal belangrijke taalinitiatieven heeft ontwikkeld richting jonge kinderen;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen om in het kader van de begrotingsbesprekingen voor de meerjarenbegroting 2024-2026 om een initiatief te nemen rond taalvaardigheid van jonge kinderen;
Overwegende dat het aanbieden van boekenpakketten een vorm is van nominatieve subsidie (in natura) en niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie berust op de volgende objectieve gronden : taalstimulering bij kleuters
Overwegende dat de niet-gemeentelijke scholen, kinderdagverblijven en het consultatiebureau van Kind & Gezin (partner van het LOK) dit krijgen in de vorm een boekenpakket samengesteld door de bibliotheek en dat de gemeentelijke scholen deze aankoop kunnen doen binnen de eigen werkingsmiddelen eveneens met ondersteuning vanuit de deskundigheid van de bibliotheek.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983
van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en
ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad over de toekenning van nominatieve subsidies.
Overwegende dat de gemeente Zaventem sinds december 2010 deel uitmaakt van een intergemeentelijke samenwerking inzake woonbeleid onder de vleugels van IGO div, wat toen ook al buiten het werkingsgebied van IGO div (arrondissement Leuven) lag. Initieel maakte Zaventem deel uit van een IGS-project met 5 gemeenten (Herent, Huldenberg, Kortenberg, Tervuren en Zaventem) genaamd ‘Woonwijzer Midden-Brabant’. Later volgde er nog een uitbreiding met gemeente Overijse;
Overwegende dat de Vlaamse Regering de gemeenten met een Vlaamse subsidie, gebaseerd op het Besluit van de Vlaamse Regering aangaande het woonbeleid van 16 november 2018, wil ondersteunen in hun regisseursrol en hen stimuleren om intergemeentelijk samen te werken. Dit met het oog op de realisatie van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid:
- De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden.
- De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
- De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
- De gemeente Zaventem maakt sinds 2020 deel uit van het intergemeentelijk woonproject ‘Wonen in het hart van Midden-Brabant’, wiens werking een geïntegreerd woonbeleid omvat samen met de gemeente Kortenberg;
Overwegende dat de gemeente Zaventem geen vennoot is, werd op 7 oktober 2019 de interlokale vereniging “Wonen in het hart van Midden-Brabant” opgericht om te kunnen voldoen aan de voorwaarden voor de indiening van een subsidieaanvraag voor de periode 2020-2025 bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen. De interlokale vereniging wordt bestuurd door een beheerscomité dat bestaat uit een vertegenwoordiger van IGO div (actueel Goele Daniels) en een vertegenwoordiger van de betrokken lokale besturen. Deze kwestie werd in de Raad van Bestuur van 14 juni 2019 besproken. Het werkingsgebied van IGO div valt samen met de referentieregio Oost-Brabant. Gemeente Zaventem is geen vennoot van IGO div en maakt volgens de afbakening van de referentieregio’s deel uit van de referentieregio Halle-Vilvoorde. Binnen deze referentieregio wordt de IGS-werking inzake woonbeleid georganiseerd door 3Wplus vzw;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van IGO div op 18 oktober 2024 heeft beraadslaagd over de noodzaak tot het indienen van een afwijkingsaanvraag in het kader van de werking van de interlokale vereniging, het wenselijk wordt geacht om een vertegenwoordiger aan te stellen om de aanvraag voor te bereiden en in te dienen. De coördinator van het IGS-project, Goele Daniels, werd gemandateerd als vertegenwoordiger van IGO div in de interlokale vereniging;
Overwegende dat de gemeente Zaventem tijdens het lokaal woonoverleg van 4 november 2024 een duidelijke wens uit om deel te willen blijven uitmaken van de IGS-werking woonbeleid onder de vleugels van IGO div. De langdurige en goede samenwerking met IGO div op het vlak van woonbeleid droeg niet alleen bij tot de verbetering van de lokale woonomgeving, maar speelde ook een belangrijke rol in de bredere ontwikkeling van Zaventem als een gemeenten die zich inzet voor de kwaliteit van leven van haar inwoners. Het woonbeleid, inclusief het beheer van leegstand, de bevordering van woningkwaliteit en de dienstverlening van het WoonEnergieloket, wordt al jarenlang verzorgd door het woonproject. Dit project wordt gekenmerkt door een effectieve samenwerking met diverse gemeentelijke diensten, wat bijdraagt aan een geïntegreerde en efficiënte aanpak van de woonuitdagingen binnen de gemeente. De opgebouwde kennis, de successen en de vertrouwdheid van de samenwerking vormen een sterke basis die niet zomaar kan worden losgelaten zonder risico’s voor de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening. De huidige looptijd van de IGS-projecten lokaal woonbeleid eindigt op 31 december 2025. In de loop van 2025 (voorjaar) wordt er een nieuw subsidiebesluit voor de ondersteuning van projecten lokaal woonbeleid door de Vlaamse Regering verwacht. Er zullen dan volgens de contouren van het nieuwe besluit nieuwe projecten worden gevormd of bestaande projecten worden vernieuwd;
Overwegende dat tijdens de intergemeentelijke stuurgroep van Wonen in het Hart van Midden-Brabant van 18 november 2024, de leden van het beheerscomité, de nota hebben goedgekeurd met het oog op indiening bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, teneinde een uitzondering op de referentieregio’s te verkrijgen;
Overwegende dat het dossier van de afwijkingsaanvraag van een bestaand samenwerkingsverband bevat de beslissing van het bevoegde orgaan van het samenwerkingsverband en omvat een motivering waarom het samenwerkingsverband hetzelfde doel niet kan bereiken in een samenstelling die voldoet aan de principes van regioconform samenwerken;
Overwegende dat de Vlaamse Regering een besluit neemt binnen een termijn van 90 kalenderdagen na verzending van de aanvraag. Het besluit vermeldt of de afwijking wordt toegestaan, bevat de argumentatie die tot de beslissing heeft geleid en verduidelijkt in voorkomend geval of de afwijking van tijdelijke of definitieve aard is;
Gelet op het collegebesluit dd. 03/12/2024;
Decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (het Regiodecreet van 3 februari 2023").
Artikel 7 van het Regiodecreet van 3 februari 2023.
Besluit van de Vlaamse regering houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025 van 16 november 2018.
De gemeenteraad keurt de nota voor de uitzondering van de referentieregio goed.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de verderzetting van de interlokale vereniging “Wonen in het hart van Midden-Brabant" met de gemeenten Kortenberg en Zaventem en IGO div voor de periode van 1 januari 2026 tot 31 en met december 2031.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord voor het indienen voor de uitzondering van de referentieregio bij het Binnenlands Bestuur.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Haviland Intercommunale igsv sloot op basis van het bestek met nummer CAD/2024/840/TD/1760/ met de ondernemer QSALT BVBA ( Zoutbedrijf Quatannens);
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop strooizout via open overeenkomst met Haviland Intercommunale winter 2024-2025” wordt geraamd op € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan QSALT BVBA ( Zoutbedrijf Quatannens), KBO nr. BE 0406553229, Kalsijdebrug 12 te 8470 Snaaskerke tegen het nagerekende offertebedrag van € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
In zitting van 24 juni 2024 werd de jaarrekening 2023 goedgekeurd door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2023 werd bekendgemaakt op de website van lokaal bestuur Zaventem op 24 juni 2024.
De toezichthoudende overheid werd in kennis gesteld van deze publicatie op de website.
De digitale rapportering aan de toezichthoudende overheid gebeurde eveneens op 24 juni 2024.
Gelet op artikels 235 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid tot de opmaak van een meerjarenplan door de raad van bestuur;
Gelet op artikel 242 van het decreet lokaal bestuur houdende de verplichting van het AGB om het meerjarenplan vast te stellen en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad;
Gelet op de hernieuwde beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het AGB Zaventem in vergadering van 23 september 2019;
Gelet op artikel 37 van de gewijzigde statuten van het AGB Zaventem van 23 september 2019; Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat de financiële nota verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd en dat de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische opties worden weergegeven;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 betreffende aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid titel II de “de begroting” – hoofdstuk III “de begrotingswijzigingen”;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst (WGP) gestructureerd op twee niveaus; voornamelijk de artikelen 71 tot 75;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 63 van betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2025 ten behoeve van de politiezones
Overwegende dat het aandeel in de kostprijs voor de bovengrondse en ondergrondse sanering wordt doorgerekend aan de klant;
Overwegende dat de gemeente bevoegd is het tarief per m3 voor de ondergrondse sanering (= WAB) te bepalen;
Overwegende dat de WAB enkel kan aangewend worden voor investeringen in of onderhoud van rioleringen;
Gelet op het schrijven van Farys houdende het intercommunaal voorstel om de decretaal maximale verbruikstarieven toe te passen; dit is het bovengemeentelijk tarief vermenigvuldigd met een decretaal bepaalde maximale factor (op dit ogenblik 1,4);
Gelet op het voorstel van Farys om opnieuw naar analogie met voorgaande jaren een specifiek drinkwatertarief, gekoppeld aan het basistarief drinkwater van de Watergroep, toe te passen.
Gelet op de kaderrichtlijn water 2000/60/EG aan de lidstaten houdende verplichting programma's uit te werken die tot doel hebben om de oppervlakte- en ondergrondse waters in goede staat te hebben;
Gelet op het Vlaams Decreet van 18/06/2003 houdende het integraal waterbeleid;
Gelet op het Programmadecreet van 31/12/2004 waardoor de drinkwatermaatschappijen decretaal belast worden met de sanering van het water;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
In het kader van de vijfde mobiliteitscyclus van 2024 wordt door de Federale Politie, Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 15 november 2024;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2024 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de vijfde mobiliteitscyclus van 2024:
In het operationeel kader:
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en Toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Sociale Recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Zeven betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ICT-bijzondere specialisatie”
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche ICT-specialisatie”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wapenadministratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel Beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het CALOG-kader
Eén betrekking van CALOG niveau B “ICT-Consulent”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van
de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Gelet dat de oorlog in Oekraïne een grote stroom oorlogsvluchtelingen veroorzaakt in Europa;
Gelet dat op Europees niveau de tijdelijke bescherming voor de Oekraïense vluchtelingen werd verlengd tot en met 4 maart 2026;
Gelet dat de vluchtelingen in België het bijzonder statuut “tijdelijke bescherming” krijgen;
Gelet dat zij dus geen verzoek voor internationale bescherming moeten indienen zodat er snel een oplossing nodig is voor tijdelijke huisvesting;
Gelet dat de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) nauw betrokken werd bij de initiatieven voor de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne;
Gelet dat de sociale huisvestingsmaatschappij Woontrots (Elk Zijn Huis destijds), cvba met sociaal oogmerk, met maatschappelijke zetel te 3080 Tervuren, Lindeboomstraat 116, aan de Gemeente Zaventem sinds 1 juni 2022, 4 woonhuizen als opvangplaatsen voor ontheemden uit Oekraïne ter beschikking stelde, hetzij de woningen gelegen te 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 7 / 12 / 27 en Berreveldlaan 27;
Gelet op de beslissing hieromtrent van het College van Burgemeester en Schepenen van 13 juni 2022 en van de Gemeenteraad van 27 juni 2022 waarbij oorspronkelijk akkoord werd gegaan met de ondertekening van de hoofdhuurovereenkomst tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis en de Gemeente Zaventem, startend op 1 juni 2022 om te eindigen op 31 mei 2023;
Gelet vervolgens op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 mei 2023 en van de Gemeenteraad van 30 mei 2023 waarbij nadien akkoord werd gegaan met de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst (voor de 4 woonhuizen) tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Elk Zijn Huis en de Gemeente Zaventem, hetzij van 1 juni 2023 om te eindigen op 31 december 2023;
Gelet vervolgens op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 4 december 2023 en van de Gemeenteraad van 18 december 2023 waarbij nadien akkoord werd gegaan met de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst voor 2 van de 4 woonhuizen, hetzij van 1 januari 2024 om te eindigen op 30 juni 2024; zijnde voor de woningen gelegen te Acacialaan 12 (max. 6 personen) en Berreveldlaan 27 (max. 3 personen).
Gelet vervolgens op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 29 april 2024 en van de Gemeenteraad van 27 mei 2024 waarbij nadien akkoord werd gegaan met de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst voor 2 van de 4 woonhuizen, hetzij van 1 juli 2024 om te eindigen op 31 december 2024; zijnde voor de woningen gelegen te Acacialaan 12 (max. 6 personen) en Berreveldlaan 27 (max. 3 personen).
Gelet dat de Sociale Huisvestingsmaatschappij Woontrots opnieuw toestemt met de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst van 1 januari 2025 om te eindigen op 31 maart 2025;
Gelet dat het lokaal bestuur Zaventem als intermediaire instelling deze woonhuizen onderverhuurt aan Oekraïense vluchtelingen met het statuut "tijdelijke bescherming" conform de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 16 augustus 2022 en van de Gemeenteraad van 26 september 2022 waarbij een modelonderhuurovereenkomst voor de opvang van tijdelijke ontheemden uit Oekraïne onder andere werd goedgekeurd op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022 waarbij een kader werd afgesproken omtrent de maandelijkse huurprijs die kan worden aangerekend aan Oekraïense ontheemden van zodra zij een inkomen (equivalent leefloon of arbeidsinkomen) verwerven;
Gelet op het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de verschillende besluiten hieromtrent van de Vlaamse Regering;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.
Gelet dat het besluit ophoudt uitwerking te hebben op 31 maart 2025.
Gelet dat het lokaal bestuur in aanmerking komt voor een forfaitaire subsidie van 65 euro per maand per publieke slaapplek, conform artikel 4/1 van het genoemde gecoördineerd Besluit van de Vlaamse Regering;
Gelet dat het lokaal bestuur eveneens in aanmerking komt voor een subsidie voor de begeleiding van tijdelijk ontheemden op basis van het aantal tijdelijk ontheemden geregistreerd in het rijksregister eind december 2024 en februari 2025 * 400 * 0.30, conform artikel 1/1 van het genoemde gecoördineerd Besluit van de Vlaamse Regering;
Gelet op de verlenging van de hoofdhuurovereenkomst tot 01 januari 2025 tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Woontrots en de gemeente Zaventem, in bijlage, opgesteld volgens de regelgeving van de Vlaamse Overheid (Agentschap Wonen Vlaanderen) en de specifieke modelhuurovereenkomst met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne;
Gelet dat de totale huurprijs voor deze twee vermelde woningen € 929 per maand bedraagt (hetzij € 507,50 voor Acacialaan 12 en € 421,50 voor Berreveldlaan 27) bedraagt, exclusief kosten en lasten;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen de dato 3 december 2024 waarbij het College akkoord ging met de bijgevoegde huurovereenkomst tussen de Sociale Huisvestingsmaatschappij Woontrots, verhuurder, en de Gemeente Zaventem, hoofdhuurder, inhoudende verlenging van de huur van de woningen gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 12 en Berreveldlaan 27 tegen de maandelijkse totale basishuurprijs van € 929, met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne hetzij Acacialaan 12 tot maximum 6 personen en de overige woning gelegen Berreveldlaan 27 tot maximum 3 personen;
Gelet op het gunstig advies van de financieel directeur met referentie 2024_0533;
De Gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Woontrots, verhuurder, en de Gemeente Zaventem, hoofdhuurder, betreffende de woningen gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 12 en Berreveldlaan 27 tegen de maandelijkse totale basishuurprijs van 929 euro, met het oog op de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne hetzij Acacialaan 12 tot maximum 6 personen en de overige woning gelegen Berreveldlaan 27, tot maximum 3 personen.
De betreffende hoofdhuurovereenkomst wordt gesloten voor een termijn die begint op 1 januari 2025 om te eindigen op 31 maart 2025. Deze huurovereenkomst is een verlenging van de destijds afgesloten hoofdhuurovereenkomst en dit voor een nieuwe termijn van 3 maanden doch opnieuw enkel voor de woningen Sint-Stevens-Woluwe, Acacialaan 12 en Berreveldlaan 27.
De Aangewezen-Burgemeester en de Algemeen Directeur worden gemachtigd om de bijgevoegde huurovereenkomst te ondertekenen.
De voorzitter sluit de zitting op 16/12/2024 om 19:37.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter