De voorzitter opent de zitting op 21/10/2019 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 23 september 2019.
De voorzitter deelt mee dat gemeenteraadslid mevrouw Amy GILLE via mail van 01 oktober 2019 haar ontslag als gemeenteraadslid meedeelt;
Overwegende dat mevrouw Amy GILLE verkozen werd als gemeenteraadslid voor de lijst nr. 8 Pro Zaventem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;
Gelet op het PV van deze gemeenteraadsverkiezingen waaruit blijkt dat als opvolgers voor lijst nr. 8 Pro Zaventem verkozen werden verklaard in de hierna vermelde volgorde :
Anne LEFEVRE
Etienne VANHAMME
Katrien EGGERS
Alexandra ROSSINI
Ronny POELS
...;
Overwegende de mededeling vanwege mevrouw Anne LEFEVRE via mail d.d. 22 augustus 2019 dat zij afstand doet van haar mandaat als gemeenteraadslid;
Overwegende dat de heer Etienne VANHAMME aangesteld werd als gemeenteraadslid in de zitting van de gemeenteraad d.d. 23 september 2019;
Overwegende de mededeling vanwege mevrouw Katrien EGGERS via mail d.d. 07 oktober 2019 dat zij afstand doet van haar mandaat als gemeenteraadslid;
Overwegende dat hierdoor mevrouw Alexandra ROSSINI als volgende in aanmerking komt voor het opengevallen mandaat van gemeenteraadslid;
Onderzoek van de geloofsbrieven :
Overeenkomstig artikel 6 § 2 van het decreet lokaal bestuur wordt nagegaan of de verkozene opvolger voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en wordt nagekeken of de verkozene-opvolger zich al dan niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals opgesomd in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur;
Het onderzoek gebeurt op basis van de door de kandidaat gemeenteraadslid voorgelegde documenten :
- uittreksel uit de bevolkingsregister (bewijs van woonst, bewijs van nationaliteit)
- uittreksel uit strafregister
- verklaring op eer m.b.t. de onverenigbaarheden (artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur)
Het nazicht geeft geenszins tot doel de regelmatigheid van de verkiezingen van 14 oktober 2018 te controleren. Hierover deed de Raad voor Verkiezingsbetwistingen reeds uitspraak op 05 december 2018.
Mevrouw Alexandra ROSSINI werd als 4de opvolger verkozen op de lijst nr. 8 Pro Zaventem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;
Uit de voorgelegde stukken blijkt dat mevrouw Alexandra ROSSINI voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid opgesomd in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur;
Ingevolge de wijzigingen in samenstelling van de gemeenteraad dient ook de samenstelling van de gemeenteraadscommissies aangepast;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de voorstellen hiertoe ingediend door de fractie Pro Zaventem;
In de periode mei-juni 2018 leverde Audit Vlaanderen drie auditrapporten op:
Deze rapporten bevatten aanbevelingen, waarvoor het management een streefdatum, een verantwoordelijke en een actieplan heeft bepaald.
De AGB,Gemeente en OCMW administratie bracht rapport uit over de acties die op basis van de auditaanbevelingen werden uitgevoerd en voorgenomen (GR 24.6.2019)
De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan is de verantwoordelijkheid van het management. Het management heeft in de rapportering organisatiebeheersing een stand van zaken gegeven in verband met de realisatie van de aanbevelingen. Audit Vlaanderen heeft de status van een aantal opgevolgde aanbevelingen geformuleerd in de rapportage van 24.6.2019 gevalideerd.
Het rapport met de conclusies wordt overeenkomstig artikel 221 van het decreet lokaal bestuur aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad meegedeeld.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 17 september 2019 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op 17 december 2019 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 17 september 2019 overgemaakt werd;
Gelet op de recente ontwikkelingen inzake de decretale context en de daarmee gepaard gaande mogelijke evoluties binnen de organisatie van de netinfrastructuur-sector en gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 21 oktober 2019 om het agendapunt houdende 'het voorstel van fusie door overneming van de opdrachthoudende verenigingen PBE en Riobra door de opdrachthoudende Iverlek' te schrappen van de agenda;
Gelet op het feit dat de "niet-fusie gerelateerde wijzigingen" aan de statuten doorgang kunnen vinden;
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen:
- Creatie Aov-aandelen en aanverwante bepalingen overeenkomstig het aanbod 2.0 inzake openbare verlichting
- Aanbrengen van statutaire verfijningen inzake de overname van het personeel en de daarmee verband houdende kosten vermits er niet alleen contractuele maar ook statutaire werknemers worden ingezet
- Overige statutaire bepalingen: update, aanvulling onder meer wat betreft :
Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van 16 februari 2009, waarbij beslist werd een filiaal van de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in de Gemeente Kampenhout, op te richten.
Overwegende dat in bovengenoemde zitting eveneens de overeenkomst, afgesloten tussen de Gemeente Zaventem en de Gemeente Kampenhout werd goedgekeurd.
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 25 januari 2010 waarbij artikel 12 § 2 van de overeenkomst met de Gemeente Kampenhout met ingang van 1 september 2009 werd aangepast.
Gelet op het feit dat op 28 februari 2018 het Vlaams parlement de tekst heeft aangenomen met betrekking tot de hervorming van het Deeltijds Kunstonderwijs. Dit nieuwe niveaudecreet gaat over het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs. Het decreet treedt in werking op 1 september 2018.
Overwegende dat het nieuwe decreet in voege treedt, zijn de overeenkomsten met de Gemeente Kortenberg en Gemeente Kampenhout niet meer geldig en dient er een interlokale vereniging (ILV) opgericht te worden.
Gelet op het overleg van 9 juli en 28 augustus 2019 van het beheerscomité van het ILV DKO waarop de noodzakelijke aanpassingen aan de overeenkomst werden besproken.
In het besluit hieronder is de tekst die weggelaten moet worden doorstreept, de tekst die toegevoegd moet worden staat in het vet.
Het nieuwe decreet deeltijds kunstonderwijs van 28 februari 2018.
Op de vrijetijdsbeurs van 7/9/2017 werd er per sector (jeugd, sport, cultuur, sociocultureel) een stand verkozen tot beste stand.
Overwegende dat de toelage aan de winnende verenigingen 50 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
Een jury heeft op basis van een beoordeling van de originaliteit, creativiteit, manier van communiceren beslist welke standen werden verkozen tot beste standen.
De winnaars zijn: VC Zavath, De Kille Meutel, Samana en Vol Tapijt
Overwegende dat deze toelage niet valt onder de toepassing van een reglement.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het lokaal decreet houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De handelszaak Colruyt heeft een goedgekeurd positief planologisch attest - gemeenteraad van 22 september 2014. Dit betrof een kortetermijnoplossing;
Overwegende het voorstel van RUP met bijhorende documenten betreffende de zone Colruyt gelegen tussen de Leuvensesteenweg en de Voskapellelaan;
Overwegende het goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Zaventem en de specifieke vermelding van de site Colruyt;
Overwegende de goedgekeurde doorlopen MER-procedure met ontheffingsbesluit plan-merplicht van 28-06-2017;
Artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 stelt dat alle uitvoeringsplannen onderworpen moeten worden aan een watertoets: het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en er zijn geen aanzienlijke negatieve effecten op de waterhuishouding van het gebied te verwachten;
Overwegende de plenaire vergadering inzake het RUP op 17-08-2018 en bijhorende verslag;
Belangrijke aandachtspunten: de compensatievraag van Departement Land voor de herbestemming van herbevestigd agrarisch gebied (HAG) en de afbakening van wonen en handel-bedrijvigheid in de gemengde zone. Er werd daarbij onderzocht welke delen HAG niet aangesneden worden, opdat deze uitgesloten kunnen worden van het RUP.
Colruyt neemt een last op zich voor het compenseren van het verlies van het HAG, deze compensatie zal betaald worden aan de gemeente Zaventem en bedraagt maximaal 15 euro per m² op voorleggen van de bewijsstukken.
Overwegende de bespreking van het ontwerp RUP op de GECORO Zaventem 24-10-2018;
Art. 2.2.14 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de inhoud en procedure vastleggen voor de opmaak van een RUP (oude versie 2016-2017).
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, artikel 8, §1 en 2, gewijzigd op 19 juli 2013.
Fasering
collegebeslissing |
|
College kennisneming voorontwerp- RUP |
|
GECORO: advies ontwerp-RUP |
24-10-2018 |
plenaire vergadering en adviezen
|
17-08-2018 |
|
|
College voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen |
07-10-2019 |
Voorlopige vaststelling |
|
gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP |
21-10-2019 |
openbaar onderzoek
|
|
Gelet op het e-mailbericht van de heer Paull Cammaerts, namens de consoorten Cammaerts – Cloetens, van 29 januari 2019 betreffende vraag of de gemeente interesse heeft in een eigendom in onverdeeldheid, nl. een perceel bouwland van 19a 80ca, kadastraal gekend 5e afdeling, sectie B, nummer 45 F;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 11 februari 2019, punt CBS/2019/389, betreffende standpunt inzake de verwerving van een aangeboden landbouwgrond in het Woluweveld;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 9 september 2019, punt CBS/2019/2484, betreffende de onderhandelingen inzake de verwerving van een landbouwgrond van de familie Cammaerts in het Woluweveld;
Gelet op de eenzijdige verkoopbelofte van de consoorten Cammaerts – Cloetens, van 23 september 2019, met betrekking tot de verkoop van het in vorige alinea’s vermelde perceel bouwland;
Overwegende dat het perceel gelegen is in agrarisch gebied;
Overwegende het belang om gronden in het Woluweveld te verwerven omwille van het open en gaaf houden van dit gebied;
Overwegende dat het wenselijk is om voldoende landbouwgronden in eigendom van de gemeente te bezitten, dewelke kunnen benut worden als ruilmiddel voor bepaalde projecten, zoals erosieprojecten;
Overwegende dat er een jaarlijkse pacht kan verkregen worden;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het ontwerp-rooilijnplan, opgemaakt door het Studie- en Landmeetburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg op 29 april 2019;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019, punt GR/2019/185, houdende voorlopige vaststelling wijziging gemeentelijk rooilijnplan, defintief besluit desaffectatie én verkoop van een gedeelte van het openbaar domein;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 6 augustus 2019, punt CBS/2019/2133 betreffende openbaar onderzoek ontwerp-rooilijnplan;
Gelet op het Proces-Verbaal van onderzoek de commodo et incommodo van 31 augustus 2019, betreffende het openbaar onderzoek dat gehouden werd van 30 juli 2019 tot 31 augustus 2019;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek dat gehouden werd van 30 juli 2019 tot 31 augustus 2019 geen bezwaren werden ingediend tegen het voorgelegd ontwerp-rooilijnplan;
Overwegende het gunstig advies van het College van Burgemeester en Schepenen;
Overwegende dat alle overige voorwaarden en bepalingen reeds werden vastgesteld in het raadsbesluit van 24 juni 2019, punt GR/2019/185;
Op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, inzonderheid de artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 en latere wijzigingen, houdende vaststelling en realisatie van rooilijnen, in het bijzonder de procedure voor het wijzigen van gemeentelijke rooilijnplannen, artikel 9, §5;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Naar aanleiding van de vraag van de dorpsraad van Nossegem om in 2020 een bijzondere toelage te krijgen voor een bijzonder dorpsfeest 'Nossegem 910' wenst het gemeentebestuur deze mogelijkheid te verruimen.
Het gemeentebestuur wenst elke dorpsraad eens om de 5 jaar de mogelijkheid te geven een bijzondere toelage van 4.000 euro aan te vragen voor de organisatie van een evenement gelinkt aan een bijzondere viering of herdenking die het gemeenschapsleven in de desbetreffende deelgemeente versterkt.
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen in het bijzonder art. 41 punt 23 dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglement.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Zorgbedrijf Antwerpen zal sluiten op basis van het bestek met nummer 2018/072/CHC;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aankoop en levering van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor het voor dienstjaren 2020 tot en met 2023 voor gemeente, AGB, OCMW en politiezone” wordt geraamd op € 202.661,98 excl. btw of € 245.221,00 incl. 21% btw en dit voor een periode van 41 maanden;
Overwegende dat Gemeente Zaventem voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de geselecteerde kandidaat van het Zorgbedrijf Antwerpen tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 202.661,98 excl. btw of € 245.221,00 incl. 21% btw en dit voor een periode van 41 maanden;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 120, en inzonderheid artikels 2, 6° en 129 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid artikel 43;
Overwegende dat een overleg plaats vond tussen schepen Dewandeleer en de kerkfabriek Sint-Martinus waarbij het meerjarenplan en strategische nota werd toegelicht.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23/9/2019 waarbij de gemeenteraad de kerkfabriek verzocht de gevraagde investeringstoelage in 2025 te schrappen in afwachting van de goedkeuring van het subsidiedossier.
Gelet op het feit dat er een nieuw advies van het erkend representatief orgaan (aartsbisdom Mechelen-Brussel) moet gevraagd worden en het gecoördineerd plan nog moet aangepast worden door het centraal kerkbestuur;
Gelet op het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
Gelet op de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de bepalingen van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992;
Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
Overwegende dat de gemeente- en politiediensten af en toe klachten van allerhande vormen van overlast ontvangen;
Overwegende dat cameratoezicht een nuttig hulpmiddel is voor de objectieve waarneming van sluikstorten;
Overwegende dat er duidelijk moet rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op de openbare weg;
Overwegende dat er in omliggende intercommunales positieve ervaringen zijn met betrekking tot inzet van een verplaatsbare camera;
Overwegende dat het gaat om een camera die beelden registreert en beperkte tijd opslaat;
Overwegende dat de nodige waarschuwingen in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het lopende cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt;
Overwegende dat de vermelding de informatie bevat die opgelegd wordt door de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;
Overwegende dat de start van het project ook in de media zal worden aangekondigd;
Overwegende dat de intercommunale INTERZA de houder is van de opname en de gemaakte beelden en dat de directeur de personen aanduidt die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen;
Gelet op het advies van de korpschef van de lokale politie PZ Zaventem;
Overwegende dat de invoering van cameratoezicht voor advies voorgelegd moet worden aan de gemeenteraad;
Overwegende dat de gemeenteraad een positief advies dient te geven;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De voorzitter sluit de zitting op 21/10/2019 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Freddy Bernaerts
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter