De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 19:54.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 26 mei 2025.
De notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn d.d. 26 mei 2025 worden goedgekeurd.
Via schrijven van Woontrots bv d.d. 03 juni 2025 ontvangt de gemeente de uitnodiging tot het bijwonen van de buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders op donderdag 19 juni 2025 om 12 uur op de zetel van Het Vlaamse Woonanker, Bezemstraat 83A te 1600 Sint-Pieters-Leeuw (grote vergaderzaal 2e verdieping) met volgende punten:
- stap 1 - BAV Woontrots (partiële splitsing Woontrots → Het Vlaamse Woonanker)
- stap 2 - BAV Woontrots (partiële Het Vlaamse Woonanker → Woontrots)
Bij raadsbeslissing d.d. 28 april 2025 werd de heer Bart DEWANDELEER, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Hamid AKAYCHOUH, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid voor de verdere duur van deze legislatuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de collegebeslissing d.d. 10 juni 2025 waarbij de goedkeuring van de agenda en bevestiging mandaten werd bevestigd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn richten elk een eigen deontologische commissie in.
Evenveel als het aantal fracties in de raad voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7,§5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.
Samenstelling deontologische commissie:
- Voorzitter van rechtswege de voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn : : mevrouw Natalie Miseur - Open VLD
- Leden en plaatsvervangers: voordrachten door de politieke fracties vertegenwoordigd in de Raad :
| Fractie | Voorgedragen lid | Plaatsvervangend lid |
| Open VLD | Stefanie DE MOL | Chloë OCKERMAN |
| cd&v Team Bart | Jona OP DE BEECK | Yannick POOT Nathalie DRUINE |
| N-VA | Tom DE VITS | Erik RENNEN |
| UF | Jean-Marc MATIVA | |
| Vooruit
STOP BETON |
Joren STULTJENS
Patrick DELAUNOY |
Artikel 53 van de deontologische code (goedgekeurd GR 20/03/2023)
Leden van de deontologische commissie ontvangen geen presentiegeld. Er is dus geen financiële impact.
Bij het begin van een nieuwe legislatuur stelt de Raad voor Maatschappelijk Welzijn een huishoudelijk reglement vast.
Tot de Raad voor Maatschappelijk Welzijn een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing.
Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Die maatregelen verzekeren een goede werking van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement.
De Raad voor Maatschappelijk Welzij kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt wat minstens geregeld moet zijn in het huishoudelijk reglement. Het gaat daarbij onder meer over:
het bedrag van het presentiegeld en de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend
de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van dossiers aan de raadsleden
de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn openbaar wordt gemaakt
de voorwaarden voor de uitoefening van het inzagerecht en het recht van afschrift voor raadsleden
de voorwaarden voor de uitoefening van het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert
de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking wordt gesteld
de keuze om digitaal te vergaderen en de wijze waarop. Als de Raad voor Maatschappelijk Welzijn digitaal wil vergaderen, bepaalt het huishoudelijk reglement ook de uitzonderlijke omstandigheden waaronder dit kan.
Het ontwerp van het huishoudelijk reglement is opgemaakt op basis van het VVSG-model, ervaringen uit de vorige legislatuur en "goede praktijken" van andere besturen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Bevoegdheid van de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 38.
Werking van de gemeenteraad.
Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 januari 2019 over huishoudelijk reglement van de OCMW-raad.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het ontwerp van huishoudelijk reglement en keurt dit goed.
De Algemeen Directeur is verplicht om jaarlijks een rapport voor te leggen aan het College en de Gemeenteraad inzake de acties in het kader van de organisatiebeheersing.
Het rapport moet jaarlijks vóór 30 juni voorgelegd worden.
In dit jaarrapport wordt een overzicht gegeven van alle resultaten, lopende projecten en toekomstige acties (doelstellingen) inzake organisatiebeheersing.
Het doel van organisatiebeheersing is tweeledig :
Het jaarrapport is tweeledig :
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Farys sloot op basis van het bestek ‘Schoonmaak- en Hygiënische producten – september 2025’ met de ondernemer
- BOMA N.V., Noorderlaan 131 te 2030 Antwerpen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “ Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat ” wordt geraamd op € 173.223,14 excl. btw of € 209.600,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan BOMA N.V. tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2025 en volgende jaren onder ARK code 61030010 van de exploitatie voor de diverse gebouwen van het OCMW Zaventem;
Detail van de budgetcodes in bijlage;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau d.d. 10 juni 2025, punt VB/2025/177, houdende : “ Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat . Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
De heer Patrick DELAUNOY (Stop Beton):
Het budget glijd uit door het budget van het OCMW. Zal afbouw schuld van gemeente vertragen of zal schuld groter worden,
Schepen Bart DEWANDELEER:
We wensen een buffer in te bouwen zonder extra leningen en zuinig te zijn met de middelen alsook een reserve te voorzien in de exploitatie. Geen belastingen te verhogen, dit is een beleidslijn. Met exploitatieoverschot zullen investeringen gedaan kunnen worden.
De heer Tom DE VITS (N-VA):
Er is gesproken in de commissie over de stijging binnen het OCMW in het kader individuele hulpverlening, welke stijgt naar 4,8 miljoen (komende van 1,5 miljoen). Een zorgwekkende evolutie en toch letten op budgetten OCMW, streng maar rechtvaardig beleid moet zijn.
Schepen Bart DEWANDELEER:
Buiten wettelijk kader kunnen we niet, hoop dat de federale regering dit nog verder bekijkt. In de commissie is iedereen het erover eens dat - streng maar rechtvaardig - zo streng mogelijk, maar binnen de grenzen van de wet. De betrachting is dat wie het echt nodig heeft krijgt, hiervoor is controle nodig. Daarnaast moeten de mensen een duwtje krijgen, via taal en activering, om aan het werk te gaan. De uitgaven zullen stijgen, maar de ontvangsten stijgen ook.
De heer Philippe LAEREMANS (N-VA):
Wordt dit ook zo meegegeven aan de sociale dienst qua strengst mogelijke normen?
Schepen Bart DEWANDELEER:
Dit is de bevoegdheid van mijn collega.
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
Dit wordt doorgegeven, alle dossiers worden besproken op het Bijzonder Comité voor Sociale Dienst. Dit wordt hier collegiaal besproken en de beslissingen worden zo opgenomen en opgevolgd door de administratie.
De heer Patrick DELAUNOY (Stop Beton):
2de grootste werkgever van het land vindt geen kandidaten voor openstaande vacatures (chauffeurs, veiligheidsagenten, bagagehandelaars), daar moet aan gewerkt worden.
Schepen Hamid AKAYCHOUH:
Contact in het kader van sociale economie met VDAB, interimkantoren om samenwerking met de sociale dienst, extra te benadrukken om potentieel klantenbestand (opmaak CV's) over te maken aan bedrijven/werkgever.
Schepen Bart DEWANDELEER:
Ik wil nog toevoegen dat Aviato een nieuw opleidingscentrum is om mensen aan te tonen welk werk er allemaal is op de luchthaven. Misschien mensen meepakken van OCMW naar opleidingscentrum. Dit ligt immers op ons grondgebied.
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring van de beleidsrapporten door de gemeenteraad;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 261 van het DLB betreffende de definities van de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening (ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's)
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
Gelet op het huishoudelijk reglement dat het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst met het oog op de werking van het Comité heeft vastgelegd op 14 januari 2025;
Gelet dat het huishoudelijk reglement op elk ogenblik door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst kan worden aangepast aan nieuwe inzichten;
Gelet dat de bepalingen inzake presentiegeld en andere vergoedingen evenwel dienen te worden vastgelegd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en afgestemd met het huishoudelijk reglement voor de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het voorstel in bijlage;
Gelet op artikel 107 en volgende van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris;
Op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van 13.05.2025 werd een principieel akkoord verleend om budgetbeheer op te starten met een 16-jarig meisje. Gezien de minderjarigheid van betrokkene kan ze geen aanspraak maken op een eigen inkomen. Betrokkene kwam echter in contact met de stichting Pelicano. Deze Stichting kan structurele financiële steun verschaffen aan kinderen in kinderarmoede. De Stichting werkt echter enkel samen met voorzieningen (OCMW's, scholen...) en hebben geen rechtstreeks contact met de aanvrager. De Stichting vraagt opstart van budgetbeheer door een officiële instantie om te voorkomen dat de gerechtigde haar middelen fout zou aanwenden. Er werd nog geen dossier opgestart voor betrokkene bij de Stichting maar er werd reeds geïnformeerd of er mogelijks steun kan verleend worden aan het meisje, wat het geval is.
Stichting Pelicano is een stichting van openbaar nut die als sociaal doel "het aanbinden van de strijd tegen de kinderarmoede" heeft. Via de weg van financiële tussenkomsten zal de negatieve spiraal van de armoede doorbroken worden en de bijsturing van de generatiearmoede beoogd worden. Dit heeft tot doel te vermijden dat de armoede zich installeert in gezinnen en dit van generatie op generatie. De hulp wordt geboden tot de leeftijd van 18 jaar en zelfs langer indien dit noodzakelijk is.
De rol van de sociale partner staat centraal in het functioneren van de Stichting. De sociale partner vervult de rol van tussenpersoon tussen de vragende families en de Stichting. Het is de sociale partner die de families helpt in de evaluatie van de noden van de kinderen, de analyse van de situatie en het vastleggen van de noodzakelijke elementen die aan de Stichting overgemaakt worden. Het is ook hij die garant staat voor de administratieve opvolging van het dossier.
De hulp is residueel. Het is hierbij belangrijk dat de sociale partner de familie helpt om haar rechten te laten gelden bij de bestaande organisaties: ziekenfondsen, OCMW, …
Uit bezorgdheid van transparantie en goed beheer van de fondsen zal de Stichting Pelicano een zichtrekening van Belfius overmaken aan de sociale partner, zodra de aanvraag is aanvaard. De sociale partner zal zelf de volmachtdragers aanduiden. Deze kunnen de nodige betalingen uitvoeren, er wel voor zorgend dat de nodige bewijsstukken beschikbaar zijn op het ogenblik dat ze opgevraagd worden.
De sociale dienst van het OCMW, dient als sociale partner een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen met de Stichting Pelicano. Dit is een conditio sine qua non voor de tussenkomst. Eenmaal dat de samenwerkingsovereenkomst ondertekend is kan de sociale dienst aanvragen tot ondersteuning indienen via anje.huysentruyt@pelicanofoundation.be. De aanvragen zullen besproken worden op de Sociale Commissie. Deze Commissie komt maandelijks samen.
In geval van akkoord of weigering wordt het antwoord snel doorgegeven aan de sociale dienst. Het is eveneens mogelijk dat de Sociale Commissie bijkomende informatie vraagt. Ingeval er een akkoord is van de Sociale Commissie om te helpen dienen de ouders, één van hen of een wettelijke vertegenwoordiger, het formulier betreffende het “akkoord tot gegevensoverdracht” opnieuw te ondertekenen. Dit document blijft geldig gedurende de ganse duurtijd van de ondersteuning. Zonder dit akkoord kan er geen financiële ondersteuning plaats vinden.
De sociale dienst vraagt akkoord om een samenwerking met Stichting Pelicano aan te gaan, zodat de officiële aanvraag tot steunverlening kan gebeuren.
Gezien Pelicano nooit tussenkomt in schulden uit het verleden, noch in uitgaven die verricht zijn geweest voor het akkoord tot opname als Pelicano kind;
Gezien de samenwerking geen financiële implicaties heeft en de samenwerking noodzakelijk is om het 16-jarig meisje de nodige kansen te geven, vraagt de sociale dienst om zo snel mogelijk de samenwerking met deze Stichting aan te gaan;
Gezien het akkoord van het Vast Bureau van 10 juni 2025 tot samenwerking met de Stichting Pelicano;
Gelet op de hierbij gevoegde samenwerkingsovereenkomst met Pelicano, inmiddels ondertekend door de voorzitter van het Vast Bureau en de waarnemend Algemeen Directeur en opgesteld onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de eerstvolgende Raad voor Maatschappelijk Welzijn van Zaventem gezien zo snel mogelijk de samenwerking met de Stichting zou kunnen worden opgestart;
Geen financiële impact.
Eénmaal dat de samenwerking tussen de sociale partner en de Stichting Pelicano formeel in orde is en er een akkoord is tot ondersteuning van een kind / kinderen, opent Pelicano een Belfius rekening waarvan ze eigenaar is, maar op dewelke de sociale partner een mandaat krijgt. De sociale partner kan één of meerdere personen aanduiden om de rekening te beheren. De financiële middelen die hierop beschikbaar komen, zullen via budgetbeheer aangewend worden voor de nodige kosten van het Pelicano kind.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn geeft haar akkoord met betrekking tot de samenwerking met de Stichting Pelicano en de erbij gevoegde samenwerkingsovereenkomst.
Er werden geen vragen of opmerkingen gesteld voor de variaronde.
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 22:50.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter