De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:08.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 26 mei 2025.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 26 mei 2025 worden goedgekeurd.
Op 03 juni 2025 ontvangt de gemeente via mail van Ons Tehuis Brabant de uitnodiging voor de algemene vergadering die gepland staat op 23 juni 2025.
Op de agenda staan volgende punten:
Te beslissen:
Ter info:
Aangezien de uitnodiging te laat ontvangen werd en de vergadering doorgaat op hetzelfde moment van de raden, is er wel een oproep tot kandidaatstelling, maar zal het college in de zitting van 16 juni nagaan wie de gemeente hiervoor kan vertegenwoordigen.
De aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger zal gebeuren in een apart agendapunt.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging en de agendapunten van de algemene vergadering op 23 juni 2025.
Via schrijven van Woontrots bv d.d. 03 juni 2025 ontvangt de gemeente de uitnodiging tot het bijwonen van de buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders op donderdag 19 juni 2025 om 12 uur op de zetel van Het Vlaamse Woonanker, Bezemstraat 83A te 1600 Sint-Pieters-Leeuw (grote vergaderzaal 2e verdieping) met volgende punten:
- stap 1 - BAV Woontrots (partiële splitsing Woontrots → Het Vlaamse Woonanker)
- stap 2 - BAV Woontrots (partiële Het Vlaamse Woonanker → Woontrots)
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2025 werd de heer Bart DEWANDELEER, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Hamid AKAYCHOUH, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid voor de verdere duur van deze legislatuur.
Beide vertegenwoordigers kunnen echter niet aanwezig zijn op de algemene vergadering.
In zitting van 10 juni 2025 heeft het college beslist om mevr. Sevgi Dönmez te mandateren om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de collegebeslissing d.d. 10 juni 2025 waarbij de goedkeuring van de agenda en bevestiging mandaten werd bevestigd.
Via e-mail, dd. 03 juni 2025, werd de gemeente op de hoogte gebracht van de bijzondere algemene vergadering van Het Vlaams Woonanker BV.
De bijzondere algemene vergadering gaat door op donderdag 19 juni 2025 om 12u in de kantoren van HVW in St.-Pieters-Leeuw.
De agendapunten zijn opgenomen als bijlage.
Omwille van de laattijdigheid van de uitnodiging wordt deze uitnodiging ter kennis gebracht aan de raadsleden.
De beide aangeduide vertegenwoordigers, dhr. Bart Dewandeleer en dhr. Hamid Akaychouh kunnen niet aanwezig zijn op deze algemene vergadering.
In zitting van 16 juni 2025 heeft het college beslist om mevr. Sevgi Dönmez volmacht te geven om het lokaal bestuur te vertegenwoordigen op deze algemene vergadering.
Bij het begin van de legislatuur stelt de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vast.
Tot de nieuwe gemeenteraad een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing.
Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de gemeenteraad.
Die maatregelen verzekeren een goede werking van de gemeenteraad.
De gemeenteraad beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt wat minstens geregeld moet zijn in het huishoudelijk reglement. Het gaat daarbij onder meer over:
Het ontwerp van het huishoudelijk reglement is opgemaakt op basis van het VVSG-model, ervaringen uit de vorige legislatuur en "goede praktijken" van andere besturen.
Deze deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten en kunnen uitoefenen.
De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar.
De deontologische code is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken.
De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.
Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Artikel 39 en 55 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7,§5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.
Er is een nieuwe legislatuurperiode opgestart en dus moet de samenstelling van de deontologische commissie aangepast worden.
Samenstelling deontologische commissie: voorstel
- Voorzitter van rechtswege : de voorzitter van de gemeenteraad : mevrouw Natalie Miseur - Open VLD
- Leden en plaatsvervangers: voordrachten door de politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad :
| Fractie | Voorgedragen lid | Plaatsvervangend lid |
| Open VLD | Stefanie DE MOL | Chloë OCKERMAN |
| cd&v Team Bart | Jona OP DE BEECK | Yannick POOT Nathalie DRUINE |
| N-VA | Tom DE VITS | Erik RENNEN |
| UF | Jean-Marc MATIVA | Frederic DEGANDT Latifa BENALLAL |
| Vooruit
STOP BETON |
Joren STULTJENS
Patrick DELAUNOY |
Artikel 53 van de deontologische code (goedkeuring GR 20/03/2023).
Leden van de deontologische commissie ontvangen geen presentiegeld. Er is dus geen financiële impact.
De Algemeen Directeur is verplicht om jaarlijks een rapport voor te leggen aan het College en de Gemeenteraad inzake de acties in het kader van de organisatiebeheersing.
Het rapport moet jaarlijks vóór 30 juni voorgelegd worden.
In dit jaarrapport wordt een overzicht gegeven van alle resultaten, lopende projecten en toekomstige acties (doelstellingen) inzake organisatiebeheersing.
Het doel van organisatiebeheersing is tweeledig :
Het jaarrapport is tweeledig :
Op 03 juni 2025 ontvangt de gemeente via mail van Ons Tehuis Brabant de uitnodiging voor de algemene vergadering die gepland staat op 23 juni 2025.
Op de agenda staan volgende punten:
Te beslissen:
Ter info:
Aangezien de uitnodiging te laat ontvangen werd en de vergadering doorgaat op hetzelfde moment van de raden, zal er wel een oproep tot kandidaatstelling gebeuren maar zal het college in de zitting van 16 juni nagaan wie de gemeente hiervoor kan vertegenwoordigen.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectieve vertegenwoordiger :
De vooraf ingediende kandidatuur voor het mandaat plaatsvervangend vertegenwoordiger :
Gaat in openbare zitting over tot digitale geheime stemmingen, waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De geheime stemming waaraan 30 raadsleden hebben deelgenomen.
Paul VANDENHOVE 17 stemmen voor, Erik RENNEN 9 stemmen voor, 4 stemmen onthouden.
Hamid AKAYCHOUH 18 stemmen voor, Macha VANDERBIST 9 stemmen voor, 3 stemmen onthouden.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Farys sloot op basis van het bestek ‘Schoonmaak- en Hygiënische producten – september 2025’ met de ondernemer - BOMA N.V., Noorderlaan 131 te 2030 Antwerpen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “ Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat ” wordt geraamd op € 173.223,14 excl. btw of € 209.600,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan BOMA N.V. tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2025 en volgende jaren onder ARK code 61030010 van de exploitatie voor de diverse gebouwen van de Gemeente Zaventem;
Detail van de budgetcodes in bijlage;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 10 juni 2025, punt CBS/2025/1463, houdende : “ Aankoop van onderhoudsproducten, -materialen en papierwaren voor Gemeente, AGB, OCMW, Politiezone en Woonzorgcentrum Trappeniers - instap in raamcontract van Creat . Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
De gemeente is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Wim DRIESEN, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Dirk PHILIPS, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
Bij de uitnodiging werden de agenda en de bijhorende documentatie stukken overgemaakt van de algemene vergadering van Havicrem Igv die plaatsvindt op woensdag 25 juni 2025 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (Cargovil).
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Havicrem Igv op woensdag 25 juni 2025 om 18u30 en bevestigt de mandaten.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK), heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente in de respectievelijke projectvereniging werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 november 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeente Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK. Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- herinventarisatie en valorisatie van bouwkundige erfgoed op de Vlaamse inventaris
- de opmaak van een nieuwe aanvraagdossier voor de erkenning als IOED in 2022
- ondersteuning gemeenten i.k.v. funerair erfgoed
- onderzoeken mogelijkheden tot samenwerken bij publiekswerking (bv. Open Monumentendag)
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectvereniging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en de naam van deze laatste te wijzigen in Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van Zaventem 28 november 2022.
In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026 op basis van de samenwerkingsovereenkomst die gesloten werd met Vlaanderen voor dezelfde periode.
In januari 2026 zal een nieuw dossier bij Vlaanderen (Agentschap Onroerend Erfgoed) ingediend moeten worden voor de verdere subsidiëring van de IOED Erfgoed Brabantse Kouters. Een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Onroerend erfgoed wordt dan vervolgens opgemaakt; dit keer voor de periode 2027-2032. Er zijn in dit verband ook enkele wijzigingen in het onroerende erfgoeddecreet en bijhorend besluit die geldig zullen zijn vanaf 2027. De belangrijkste wijziging is de verhoogde financiering van de IOED's, dit zowel door de Vlaamse Overheid als de bijdragen vanuit de aangesloten gemeenten.
Feiten
1. Verlenging projectvereniging
Conform het decreet op het lokaal bestuur artikel 401 werd voor de projectvereniging een maximum termijn vastgesteld van 6 jaar. Deze termijn ving aan op het moment dat de akte ondertekend werd, met name op 6 januari 2020. Deze termijn loopt dus af op 5 januari 2026. Behoudens een verlenging vóór dit datum wordt de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters dan ontbonden. Indien de IOED zijn dienstverlening aan de gemeenten wil verder zetten, dan moet de projectvereniging verlengd worden. Deze juridische structuur is immers de basis voor de erkenning en subsidiëring als IOED door de Vlaamse Overheid. De verlenging van de projectvereniging werd unaniem goedgekeurd op de bestuursvergadering van de projectvereniging op 6 mei 2025 (zie verslag in bijlage 3), maar dient ook formeel goedgekeurd te worden door de gemeenteraad van elke aangesloten gemeente. Dit dient te gebeuren voor 31 augustus 2025.
2. Aanpassing statuten (zie bijlage 1)
In functie van de verplichte wijziging van de financiering (conform de Vlaamse regelgeving en om de deelname van gemeenten aan de projectvereniging los te koppelen van de verplichte deelname aan het project IOED werden in hoofdzaak 2 wijzigingen doorgevoerd, die ook zo unaniem goedgekeurd werden op de bestuursvergadering van de projectvereniging op 6 mei 2025.
a. actief en passief lidmaatschap
De statuten van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters zijn momenteel zo opgesteld dat een deelname aan de projectvereniging onlosmakelijk verbonden is aan een actieve deelname en bijdrage aan de werking van de IOED. Dit wil zeggen dat indien een gemeente in een volgende beleidsperiode niet meer wil deelnemen aan de werking van de IOED dit betekent dat de projectvereniging ontbonden moet worden en de IOED ophoudt met bestaan. Gezien het inherente risico dat hieraan verbonden is, waarbij de keuze van één gemeente kan leiden tot het wegvallen van de dienstverlening aan de andere gemeenten, is er nood aan een aanpassing van de statuten. De aanpassing maakt mogelijk dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen actieve leden die via een cofinanciering bijdragen aan de werking van de IOED en slapende leden die geen financiële bijdrage leveren. Hierbij hoort ook een aanpassing dat dan enkel actieve leden stemrecht hebben voor wat inhoudelijke en financiële beslissingen die betrekking hebben op de werking van de IOED.
b. aangepaste financiële verdeelsleutel (vanaf 1 januari 2027)
De aanpassingen aan het onroerend erfgoeddecreet en -besluit houden een herziening in van de subsidieregeling voor IOED's. Vanaf 2027 verhoogt de structurele Vlaamse subsidie naar 120.000 euro per IOED per jaar. Een bijkomende voorwaarde hierbij is dat de gemeenten die lid zijn samen gedurende de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst, jaarlijks minstens hetzelfde bedrag (120.000 euro) bijdragen aan de werking van IOED, bovenop de Vlaamse subsidie. De aanpassingen van de statuten omvatten de nieuwe financiële regeling zodat de IOED vanaf 1 januari 2027 conform aan deze nieuwe Vlaamse regelgeving kan werken. De bijdragen voor de gemeente voor de periode 2027-2032 zijn opgenomen in de begrotingstabel voor de werking van de IOED (zie bijlage 2).
Beschikbare stukken:
De gemeente ontvangt een aangetekend schrijven van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening de dato 22 mei 2025.
De gemeente wordt opgeroepen tot deelname aan de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening die zal doorgaan op woensdag 25 juni 2025 om 14 uur in de lokalen van de VVSG vzw, Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel.
Bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 juni 2025, punt CBS/2025/1453, werd voor deze algemene vergadering, de heer Yannick POOT, als vertegenwoordiger, aangeduid. Door de laattijdige ontvangst van deze oproep heeft het college van burgemeester de effectief vertegenwoordiger aangeduid, naar aanleiding tot het verzoek om voor 18 juni 2025 de volmacht te bezorgen.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van de aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op woensdag 25 juni 2025 en bevestiging van de volmacht aan een effectief vertegenwoordiger.
Het gemeentelijk huishoudelijk reglement werd voorbereid en geschreven met inbreng en feedback van ondernemers en handelaars die verenigd zijn in de handelaarsvereniging van de Vilvoordelaan en handelaarsvereniging van Sterrebeek. Het gemeentelijk huishoudelijk beschrijft de doelstellingen , de doelstellingen en de werking van het adviesorgaan.
Het volledige huishoudelijk reglement wordt in bijlage toegevoegd aan dit punt.
De Lokale Handelsraad heeft volgende doelstellingen :
Doel is adviseren : De Lokale Handelsraad wordt erkend als adviesorgaan door het gemeentebestuur Zaventem. Het doel is het gemeentelijk beleid adviseren over lokale economie en middenstand in het bijzonder enerzijds en ondernemen in Zaventem in het algemeen anderzijds.
Actief participeren in beleidsvoering : Het gemeentebestuur wil via de Lokale Handelsraad zowel lokale ondernemers als handelaars een actieve rol geven in het gemeentelijk beleid. Tegelijk wil het gemeentebestuur een participatiekader bieden waarin de leden van dit platform de doelen en acties van het platform kunnen realiseren.
Om deze doelstellingen te verwezenlijken zal het overlegplatform als volgt werken :
De Lokale Handelsraad heeft een stuurgroep van maximum 8 ondernemers of handelaars die in hun werkdomein als ‘sturend’ orgaan werken in nauwe samenspraak met het gemeentebestuur en de gemeentelijk diensten.
In de stuurgroep wordt er gestreefd om afgevaardigden van de verschillende deelgemeenten , handelskernen, bedrijvenzones en economische sectoren te vertegenwoordigen. Deze stuurgroep kan uitgebreid worden met werkende leden afhankelijk van het thema, de activiteit of het project.
De Lokale Handelsraad werkt per werkjaar een jaarprogramma uit samen het college en de Dienst Economie. Het jaarprogramma wordt via de Dienst economie aan het college voorgelegd.
Het college stelt voor om de Lokale Handelsraad een bedrag van van 4.000 euro werkingsmiddelen per jaar ter beschikking. Deze fondsen worden beheerd door de Dienst economie in functie van het jaarprogramma.
Gelet op de verschillende problematieken die zich stellen op de bedrijventerreinen zal het college in overleg met en voor deze ondernemers op later tijdstip een apart voorstel naar participatie met deze groep voorstellen met een evenwaardig budget als dat van de Lokale Handelsraad”.
Overwegende
dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op het college van 17 juni 2024 (gemeenteraad van 24 juni 2024), aan actualisatie toe is ingevolge wijzigingen in regelgeving;
dat een schoolbestuur wettelijk verplicht is voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen regelt tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen;
dat het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) als basis dient voor deze aanpassing;
dat er bij de Vlaamse overheid nog definitieve goedkeuring van bepaalde regelgeving voorzien is (die mogelijks nog impact heeft op het schoolreglement);
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 30, 42 en 43;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
Overwegende:
dat het schoolbestuur wettelijk verplicht is voor elk van zijn basisscholen een pedagogisch project op te stellen dat de visie en missie van het onderwijsbeleid vastlegt;
dat het pedagogisch project de levensbeschouwelijke en opvoedkundige basis vormt van het onderwijs en richting geeft aan de pedagogische en onderwijskundige aanpak in de scholen;
dat het gemeentelijk onderwijs deel uitmaakt van het officieel gesubsidieerd onderwijs en dus neutraal is, openstaat voor alle levensbeschouwingen, en pluralisme actief nastreeft;
dat het pedagogisch project concreet vorm geeft aan het mens- en wereldbeeld waarop het onderwijs in de betrokken scholen is gebaseerd;
Het pedagogisch project van het gemeentelijk basisonderwijs van Zaventem omvat oa de volgende kernprincipes:
Inclusie als grondhouding: elk kind hoort erbij en telt mee. We bouwen actief aan een inclusieve klas- en schoolcultuur.
Gelijkwaardigheid: elke leerling wordt met respect behandeld. Actief pluralisme en democratische waarden vormen de ruggengraat van ons pedagogisch project.
Leerlingen centraal: leerlingen zijn medemakers van hun eigen leertraject en krijgen ruimte voor zelfreflectie, kritisch denken, debatteren en maatschappelijke betrokkenheid.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 30, 42 en 43;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikelen 104 en 119;
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.
Deze informatiebrochure bevat de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie met betrekking tot pesten, zorg en huiswerkbeleid, enzovoort. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Zaventem.
Deze informatiebrochure bevatten de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Sint-Stevens-Woluwe.
Deze informatiebrochure bevat de administratieve details van de school, informatie over de overkoepelende organisatie en beleidsinformatie met betrekking tot pesten, zorg en huiswerkbeleid, enzovoort. Deze inhoud kan jaarlijks veranderen als gevolg van schoolwijzigingen of nieuwe regelgeving.
Omdat het essentieel is, wordt er overwogen om de bovengenoemde informatiebrochure opnieuw aan te passen voor de Gemeentelijke Basisschool te Sterrebeek.
De Vlaamse overheid voorziet voor de periode 2026-2031 subsidies voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten (IGS) binnen het lokaal woonbeleid. Deze subsidies zijn bedoeld om gemeenten te ondersteunen in hun regisseursrol en om hen aan te moedigen om samen te werken rond wonen. Door de krachten te bundelen kunnen gemeenten efficiënter inspelen op lokale woonnoden en structurele uitdagingen op de woningmarkt aanpakken.
De focus van het lokaal woonbeleid ligt op drie belangrijke beleidsprioriteiten:
De basissubsidie wordt berekend op basis van het aantal huishoudens en percentage huurwoningen binnen het project. Daarnaast kan het nog een extra subsidie krijgen voor eigen initiatieven van de geplande acties en de mate waarin deze bijdragen aan de Vlaamse beleidsdoelstellingen. Het BVR bepaalt verder dat minstens 20 % van de projectkosten gefinancierd worden door de deelnemende gemeenten.
De aanvraag moet een duidelijke omschrijving bevatten van het werkingsgebied, de betrokken gemeenten, de geplande acties en hun bijdrage aan de beleidsprioriteiten. Na goedkeuring van de aanvraag start de uitvoering van het project op 1 januari 2026. De betrokken gemeenten engageren zich om de afgesproken acties uit te voeren binnen de vooropgestelde termijn. Jaarlijks wordt een verslag van de stuurgroep ingediend waarin de stand van zaken wordt toegelicht, inclusief behaalde resultaten, knelpunten en eventuele bijsturingen op basis van een zelfevaluatie. De Vlaamse Overheid volgt de uitvoering op via monitoring en kan bijkomende inlichtingen vragen indien nodig.
De gemeenten Machelen, Zaventem en Vilvoorde gaven een principieel akkoord om deel te nemen aan een woonbeleidsproject van 3Wplus. Vilvoorde en Machelen namen reeds deel aan een bestaand IGS-project (Regionaal Woonbeleid Vilvoorde-Machelen). Zaventem was actief binnen IGS Wonen in het hart van Midden-Brabant. Vilvoorde, Machelen en Zaventem zijn drie dynamische gemeenten in de noordelijke rand rond Brussel. Ze liggen in een sterk verstedelijkt gebied met veel economische activiteit, onder meer door hun nabijheid tot de luchthaven en grote bedrijvenzones. Die centrale ligging maakt van deze gemeenten aantrekkelijke plaatsen om te wonen en te werken, maar zorgt tegelijk voor stevige druk op de woningmarkt.
De bevolkingsgroei is er hoog, en daarmee ook de nood aan voldoende en betaalbare woningen. Vooral voor mensen met een bescheiden inkomen is het niet evident om een geschikte woning te vinden. De lokale besturen zetten daarom sterk in op bijkomend woonaanbod, sociale huisvesting en de renovatie van bestaande gebouwen. Tegelijk willen ze investeren in leefbare buurten met voldoende groen, veilige mobiliteit en goede voorzieningen.
Ook op vlak van diversiteit hebben Vilvoorde, Machelen en Zaventem een gelijkaardig profiel: ze zijn thuis voor mensen van zeer uiteenlopende afkomst en achtergrond. Dat vraagt om een inclusief woonbeleid, met aandacht voor duidelijke communicatie, begrijpelijke procedures en ondersteuning voor wie moeilijk zijn weg vindt in het aanbod van premies en renovatiemogelijkheden. De uitdaging is groot, maar het engagement om van deze gemeenten aangename en toegankelijke woonplekken te maken, is dat evenzeer.
Omwille van deze redeneren richten de 3 gemeenten samen met 3Wplus een nieuwe interlokale vereniging ‘Woonwinkel MaZaVi’ op. Dit gebeurt volgens het besluit van de Vlaamse Codex Wonen en heeft als doel een regionaal woonbeleid te ontwikkelen en te ondersteunen. De coördinatie gebeurt door 3Wplus, met de stuurgroep die beleidsprioriteiten vastlegt en toeziet op de uitvoering. Het beheerscomité ziet toe op het financiële. De vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid en wordt financieel gedragen door de deelnemende gemeenten en de Vlaamse subsidie.
Bij het indienen van het dossier keurt de gemeente automatisch de engagementsverklaring goed voor de uitvoering van de basisinitiatieven. Verder dient een plan van aanpak ingediend te worden voor de eigen initiatieven. Woonwinkel MaZaVi zal hierbij werken aan een sterker lokaal woningkwaliteitsbeleid (verplicht conformiteitsattest) en begeleiding van noodkopers (enkel Vilvoorde en Machelen).
De subsidie voor de basisinitiatieven voor de drie gemeenten bedraagt 108.500 euro en aangevuld met de extra subsidie (18.000 euro) bedraagt de totale subsidie 126.500 euro. Om de projectkost te dekken is een voorlopige begroting opgemaakt met een gemeentelijke bijdrage om de volledige projectkost te dekken. De projectkost omvat onder andere de coördinatie, de inzet van een beleidscel en jurist en de aanstelling van een woningcontroleur. 3Wplus werft daarnaast nog een woonconsulent aan om binnen de gemeente te werken aan de doelstellingen.
Artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
- Vlaamse Codex Wonen 2021.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid.
- Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2025 tot deelname intergemeentelijk samenwerkingsproject Wonen van 3Wplus 2026-2031.
- Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2025 over de oprichting en deelname aan de interlokale vereniging Woonwinkel MaZaVi. Het voorstel van subsidiedossier 2026 – 2031 en kennisname van de verwachte subsidies en begroting.
Overwegende dat de financiering is voorzien conform de meerjarenbegroting onder MJP001291 – toelage woonwijze. De betreffende begroting vormt momenteel de raming en is nog onderhevig aan de aan te werven personeel. Het project betreft een hernieuwing van een bestaande project, binnen een nieuwe projectvereniging conform de regiovorming, in het bijzonder met Machelen en Vilvoorde. In die zin is dit een continuïteit van het huidige beleid.
Overwegende dat het college de opdrachtbeschrijving voor de opmaak van een nieuw gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de site Vanpachtenbeke en de hieraan gekoppelde compensatiegebieden goedkeurde;
Overwegende dat aanstelling van het studiebureau Antea Group, na openbare aanbesteding, aangesteld door het college voor de opmaak van het RUP;
Overwegende de ambities van het RUP Recy Park:
De vergunning voor het recyclagebedrijf Vanpachtenbeke eindigt begin 2026. Het gemeentebestuur wenst de bestemming van de site Vanpachtenbeke te actualiseren en om zo de bestaande sorteeractiviteiten naar de toekomst toe te kunnen continueren op een meer compacte wijze en dit geïntegreerd in zijn omgeving. Daar waar de bedrijvigheid zich momenteel bevindt wordt het gebied herbestemd naar een zone voor bedrijfsactiviteiten (recyclagepark). De groene omgeving blijft daarnaast haar bestemming behouden.
Verder worden de noodzakelijke compensatiegebieden aangeduid. Deze drie compensatiegebieden zullen worden herbestemd van de huidige harde bestemming (wonen en woonuitbreidingsgebied) naar een open ruimtebestemming;
Overwegende het planningsproces:
In juni 2024 werd delegatie verkregen vanuit de Vlaamse Regering met betrekking tot de principes en instemmingen aangaande de opmaak het RUP 'Recy-Park door de gemeente Zaventem.
Op 4 november 2024 keurde het college de startnota en procesnota goed en gaf het college de opdracht tot de organisatie van een publieke raadpleging en adviesvraag.
De publieke raadpleging liep van 6 januari tot en met 10 maart 2025.
Er werd een infomoment gehouden op 8 januari 2025 in de raadzaal van het gemeentehuis. De opmerkingen en adviezen met betrekking tot de goedgekeurde startnota, die tijdens de adviesperiode en periode publieke raadpleging zijn ontvangen vanuit de burger, de overheden en adviesinstanties, werden verwerkt in een scopingsnota;
Overwegende dat op basis van de scopingsnota een voorontwerp RUP werd uitgewerkt, bestaande uit een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota (met MER-screening, watertoets), een plan van de feitelijke en de juridische toestand, een plan met betrekking tot planschade en planbaten. Op 14 april 2025 keurde het college het voorontwerp RUP goed en gaf opdracht tot adviesvraag bij de hogere overheid. Op 16 mei 2025 werd de adviesperiode voor de plenaire vergadering afgesloten. Bepaalde adviezen hebben aanleiding gegeven tot aanpassing van de documenten van het ontwerp RUP;
Overwegende de plan-MER plicht, waarbij in de scopinsgnota gemotiveerd wordt dat het plan geen aanzienlijke effecten kan hebben, moet het departement Omgeving, afdeling Gebiedsontwikkeling, team Omgevingseffecten Milieurapportage dit formeel bevestigen voor de voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP.
Op 17 april 2025 werd het departement Omgeving, team Omgevingseffecten Milieurapportage gevraagd tot ontheffing plan-MER op basis van het voorontwerp RUP.
Op 27 mei 2025 werd advies ontvangen met de vraag om bijkomende aanpassingen door te voeren.
Een aangepast voorstel scopingsnota/toelichtingsnota met bijlagen werd op 28 mei 2025 overgemaakt. Op 2 juni 2025 besloot het departement Omgeving, team Omgevingseffecten Milieurapportage dat er geen plan-MER moet worden opgesteld voor het voorliggende RUP;
Overwegende dat het college besliste op 10 juni 2025 het ontwerp RUP met haar scopingsnota/toelichtingsnota inclusief bijlages, verordenende stedenbouwkundige voorschriften en grafisch plan goed te keuren en voor te leggen aan de gemeenteraad voor de voorlopige vaststelling;
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikels 2.2.1 - 2.2.6 en 2.2.18 - 2.2.25.
Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen, goedgekeurd op 17 februari 2017.
De financiële impact van de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk RUP is nihil. In die zin dat dit een voorlopige vaststelling betreft en pas bij de definitieve vaststelling (uitvoerbaar RUP) er planschade en plancompensatie van toepassing is. Deze planschade wordt voorlopig geraamd op 4 miljoen euro, wegens het omzetten van woongebieden naar een zachte bestemming (groen/landbouw), terwijl er een voorlopig geraamde plancompensatie optreedt van 4 miljoen euro wegens de omzetting van parkgebied naar bedrijventerrein. Bij de definitieve vaststelling van het RUP zal deze schade en compensatie worden opgenomen in een overeenkomst die zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad, waarbij het bedrijf met het (her)bestemde bedrijventerrein de planschade zal vergoeden. De planschade is ten bate van de gemeente Zaventem, omdat alle te herbestemmen gebieden op grondgebied van de gemeente Zaventem zijn gelegen.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad.
§ 3. Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website.
Gelet op de ondersteuning door Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Vlaamse Rand Ben Weyts van 5 projecten voor het aankopen en inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel;
Gelet op het door de gemeente Zaventem ingediende en goedgekeurde project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje”;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, de consoorten Peeters, van 6 september 2024, voor het kadastrale perceel nummer 5 A 124 tegen de totale verkoopprijs van 78.600,00 euro volgens kadastrale oppervlakte, hetzij 20 euro/m² voor het geheel;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 21 oktober 2024, punt GR/2024/174, betreffende Tiendeschuurveld/begraafplaats - principebesluit verwerving één perceel “bouwland” in het kader van de aanleg van het project toegankelijk groen “Troostbosje” (kadastraal perceel 5 A 124) – (ID/2024/0017);
Gelet op het schattingsverslag van de bvba Studie- en Landmeetburo QUADRANT, met maatschappelijke zetel gevestigd te 3078 Kortenberg, Dorpsstraat 202, vertegenwoordigd door de heer Benny Theyssens in zijn hoedanigheid als landmeter-expert, van 29 januari 2025 betreffende het kadastrale perceel nummer 5 A 124;
Gelet op het voorlopig metingsplan Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 29 januari 2025;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem met tussenkomst van Notaris Monteyne, geassocieerde notarissen met standplaats te Diegem-Machelen namens de verkopers;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan, waarbij het perceel een kadastrale oppervlakte bezit van 39a 30ca;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” ten behoeve van het inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel;
Overwegende dat de vraagprijs voor het aangeboden onroerend goed aanvaardbaar is en de totale geschatte waarde van het onroerend goed niet overschrijdt;
Overwegende dat de door de verdeelde eigenaars opgesomde specifieke verkoopsvoorwaarden aanvaardbaar zijn;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat het perceel, 5 A 124, op basis van de informatie bekomen van de eigenaars, niet verpacht/verhuurd is;
Overwegende dat voor de verdere uitwerking en realisatie van het gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje”, gezien de reeds bekomen goedkeuring van dit project door de hogere overheid, de gemeente Zaventem kan beschikken over de nodige subsidies;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Overwegende dat de aankoop nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de meerjarenplanning gemeente 2025-2030, de volgende actie voorzien is met volgnummer MJP000612 – AC000357 – aankoop en verkoop gronden.
De Raad beslist, in het kader van de uitvoering en realisatie van het door de hogere overheid goedgekeurde gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” ten behoeve van het inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel, over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed, één perceel bouwland, gelegen Tiendeschuurveld ter hoogte van de begraafplaats, gekadastreerd Zaventem 5 de afdeling Sint-Stevens-Woluwe, sectie A, nummer 124, met een totale oppervlakte van 39a 30ca volgens kadaster, en stelt de aankoopprijs en -voorwaarden vast.
Gelet op het GRUP-VSGB - zone Containerpark, in het bijzonder het inplantingsplan (kaart) en de bijhorende voorschriften;
Gelet op de notariële akte van aankoop door de gemeente Zaventem op datum van 7 juni 1996, verleden voor het ambt van notaris Robberechts, voor twee percelen grond gelegen te Sterrebeek, ter plaatse gekend als "De Want" en gekend ten kadaster, Zaventem (voorheen Sterrebeek), sectie A, nummers 70 L 2 en 75 B;
Gelet op het goedgekeurd rooilijnplan van de J.F. Kennedylaan (heden gemeenteweg, voorheen Buurtweg nr. 9), goedgekeurd bij K.B. van 28 juli 1939 en het onteigeningsplan, goedgekeurd bij K.B. van 4 september 1967;
Gelet op de processen-verbaal van meting, opgemaakt door de heer Jan Van Eijcken, landmeter, kantoor houdende te Kortenberg, Leuvensesteenweg 189, op datum van 21 december 1995 en 24 januari 1996;
Gelet op de gemeten oppervlakte van het kadastraal perceel A 70 L 2, palend aan de J.F. Kennedylaan, van 1ha 51a 89ca in de totaliteit;
Gelet op het feit dat ELIA initieel bevestigd heeft dat ze de vooropgestelde prijs van 500.000,00 euro wensen te betalen voor een gedeelte met een eerste ontwerp-oppervlakte van ong. 5.360m² van de grond aan het Containerpark, m.n. het eerste stuk palend aan de J.F. Kennedylaan en de toegangsweg naar het Containerpark;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 24 juni 2024, punt GR/2024/121, houdende principebesluit vervreemding deel van een gemeenteperceel “afvalverwerking” (deel van perceel A 70 L 2) aan ELIA voor de aanleg van een nieuw hoofdspanningsstation;
Gelet op het opmetingsplan “Proces-verbaal van opmeting”, opgemaakt door landmeter-expert Bert Vansteelandt te Deinze op 30 juli 2024, waarop het te vervreemden deel van het onroerend goed staat afgebeeld in het grijs als LOT 1, met een gemeten oppervlakte van 6.827,99m²;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Gelet dat de Administratie Opmetingen en Waarderingen van de Federale Overheidsdienst Financiën het “Proces-verbaal van opmeting” van 30 juli 2024 (houdende splitsingsplan van het lot 1) heeft neergelegd in de plannendatabank onder referte 23082/10604 en hiervoor het gereserveerd perceelsidentificatienummer 70 R2 P0000 werd toegekend;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door notaris Samuel Wynant, notaris te Brussel (tweede kanton), die zijn ambt uitoefent in de besloten vennootschap “Van Halteren Notarissen”, met zetel te 1000 Brussel, de Lignestraat 13, met tussenkomst van notaris Laurence Flamant, notaris te Kraainem namens de gemeente Zaventem;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door de bvba Studie en Landmeetburo Quadrant uit Kortenberg van 28 mei 2025 op basis van het goedgekeurd splitsingsplan;
Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepenen, houdende goedkeuring splitsingsplan/verdelingsplan;
Overwegende de eigendomsstructuur van de gemeente Zaventem betreffende het huidige recyclagepark, meer bepaald het perceel A 70 L 2;
Overwegende dat het desbetreffende kadastrale perceel deels in gebruik is als recyclagepark met een toegangsweg, waarbij het recyclagepark ongeveer 2.400m² beslaat en de toegangsweg 1.700 m²;
Overwegende dat er daarnaast ook containers worden opgeslagen van Interza van een ander (gemeentelijk) recyclagepark en er een kleine personeelsparking op aanwezig is;
Overwegende dat het overgrote deel van het terrein vandaag bebost is, geschat op 8400m² (ongeveer 1/2), waarvan het huidige deels in gebruik is door de Amerikaanse School voor hun werfinrichting;
Overwegende dat het recyclagepark gesitueerd is in een zone voor openbaar nut;
Overwegende dat het huidige ELIA hoofdspanningsstation van regio Zaventem (en omstreken), gelegen aan de Steenokkerzeelstraat, inzake capaciteit volzet is en niet verder kan uitgebouwd worden, rekening houdend met de evolutie inzake nieuwe energiebehoeften zoals verschillende datacentra, laden van elektrische voertuigen, enz...;
Overwegende dat ELIA op korte termijn op zoek is naar een mogelijke uitbreiding van hun ELIA hoofdspanningsstation, bij voorkeur in de nabijheid van de Leuvensesteenweg, tussen de Ring en Mechelsesteenweg;
Overwegende dat ELIA in eerste instantie te kennen had gegeven om te kunnen beschikken over een perceel grond van ongeveer 26,40m(straatbreedte)/28,30m(breedte achteraan) x 190m (diepte), hetzij een oppervlakte van +/- 5.360m²;
Overwegende dat ELIA op haar kosten een ontwerp-splitsingsplan heeft laten opstellen door een landmeter voor een af te splitsen strook grond (LOT 1) palend aan de perceelsgrens van het naastliggend kadastraal perceel A 71 F, rekening houdend met de ligging der rooilijn van de J.F. Kennedylaan, en dit volgens hun noden en te benuttigen ruimte uit hun intern onderzoek, met een gemeten oppervlakte van 6.827,99m²;
Overwegende dat de initiële verkoopprijs van 500.000,00 euro waarvan sprake in het principebesluit van 24 juni 2024 gold voor een toenmalige vooropgestelde oppervlakte van 5.360m², hetzij afgerond 93,28 euro/m²;
Overwegende dat de oppervlakte na splitsing nu vergroot is met een extra 1.467,99 m²;
Overwegende dat de eerder voorlopig vastgestelde prijs reeds dateert van 1 jaar geleden, sinds de principiële beslissing van de Raad, en dat het aangewezen is om een indexering toe te passen op deze prijs;
Overwegende dat de verkoopprijs bijgevolg kan vastgesteld worden op 653.000,00 euro voor het afgesplitste lot 1 en dat dit een marktconforme verkoopprijs betreft;
Overwegende dat de Raad nog een definitieve verkoopprijs dient vast te stellen voor het te vervreemden gedeelte, rekening houdend met de minimum verkoopwaarde van het extern schattingsverslag, opgemaakt door de bvba Studie en Landmeetburo Quadrant uit Kortenberg van 28 mei 2025;
Overwegende dat een gedeeltelijke verkoop van de noodzakelijke oppervlakte voor ELIA van een gemeentelijk perceel grond zal aangewend worden ter financiering van een gedeelte voor een ander project van openbaar nut, in casu het project herbestemming site FARYS langsheen de Devlemincklaan te Zaventem;
Overwegende dat de voorwaarden van de vervreemding vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat een gedeeltelijke verkoop van de noodzakelijke oppervlakte voor ELIA van een gemeentelijk perceel grond zal aangewend worden ter financiering van een gedeelte voor een ander project van openbaar nut, in casu het project herbestemming site FARYS langsheen de Devlemincklaan te Zaventem;
De Raad beslist definitief om een gedeelte van het onroerend goed, een perceel "grond - afvalverwerking", gelegen te Sterrebeek, ter plaatse gekend als "De Want" en gekend ten kadaster, Zaventem (voorheen Sterrebeek), sectie A, deel van nummer 70 L 2, onderhands te verkopen aan ELIA voor de toekomstige bouw van een ELIA hoofdspanningsstation en stelt de verkoopprijs en de voorwaarden definitief vast.
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2023122213 (ref. gem. 2023/9) van 22 januari 2024, afgegeven aan Quadrant Studie- en Landmeetburo bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, voor het perceel Schapenweg 35, gelegen te Zaventem 4de Afdeling (Sterrebeek), sectie B, nummers 438C en 441H, inzonderheid de voorwaarde tot het afstaan van een deel van een strook grond, gelegen vóór de rooilijn van de voorliggende straat, Schapenweg (heden gemeenteweg), zijnde een deel van perceel 438C en een deel van perceel 441H, volgens verkavelingsplan, met een totale oppervlakte van 161 m², aan de gemeente, gratis en kosteloos;
Gelet op de kadastrale bescheiden;
Gelet op het grondplan met proces-verbaal van meting, opgemaakt door landmeter-expert de heer Benny Theyssens, optredend voor het studieburo Quadrant BV te 3078 Kortenberg, Dorpsstraat 202, op 16 december 2024 en opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 23082/10598, waarop de over te dragen grond staat aangeduid als DEEL 1, met gereserveerd perceelsidentificatienummer 605 A met een oppervlakte volgens meting van 1a 61ca, in te lijven in de openbare weg;
Gelet op het e-mailbericht van 24 maart 2025 van notariskantoor AKT notarissen, geassocieerde notarissen te Zaventem, betreffende verzoek om de ontwerp-akte gratis grondafstand (DEEL 1) die dient te gebeuren in de Schapenweg 35 te Sterrebeek, ingevolge de afgeleverde omgevingsvergunning, voor te leggen aan de Raad;
Gelet op de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Charlotte Van Cauwelaert, notaris met standplaats te Zaventem, die haar ambt uitoefent in de vennootschap AKT.Notarissen BV met zetel te Zaventem, Hector Henneaulaan 105;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning de verbreding door grondafstand inhoudt van de Schapenweg, heden gemeenteweg;
Overwegend dat deze grondafstand, met een oppervlakte volgens meting van 1a 61ca, gratis dient afgestaan om ingelijfd te worden bij het openbaar domein van de gemeente;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot de verwezenlijking van de rooilijn door gratis grondverwerving, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning OMV_2023122213 (ref. gem. 2023/9) van 22 januari 2024, deel van perceel 4 B 438C en een deel van perceel 4 B 441H, volgens verkavelingsplan, gelegen aan de Schapenweg 35 te Zaventem (Sterrebeek), aan de hand van gratis grondafstand (DEEL 1) via notariële akte met een oppervlakte volgens meting van 1a 61ca conform het opmetingsplan.
Gelet op het landinrichtingsproject “Vlaamse Rand” en het landinrichtingsplan LIP “Noskoem”;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 mei 2020, punt GR/2020/113, houdende instemming van de gemeente Zaventem ten aanzien van de Vlaamse Landmaatschappij tot aankoop van twee percelen gelegen in het inrichtingsplan IP Woluweveld én twee percelen gelegen in het landinrichtingsproject LIP Noskoem;
Gelet op het e-mailbericht van 16 mei 2025 van de Vlaamse Landmaatschappij (Afdeling Regio Oost – Dienst Grondzaken) waarbij zij de gemeente laten weten dat zij met de eigenaar tot een akkoord zijn gekomen m.b.t. de verwerving van:
1) Één perceel, gelegen Zaventem, 3e afdeling Nossegem (23057), Sectie A, nr. 25C, groot volgens kadaster 38a 21ca;
Overwegende dat het landinrichtingsproject werd opgestart met een studieopdracht;
Overwegende dat het college principieel akkoord is om in te stappen in het landinrichtingsproject;
Overwegende dat de Vlaamse Landmaatschappij met de consoorten Plissart (verdeelde eigenaars van het hoger genoemd kadastraal perceel) tot een akkoord is gekomen aangaande de aankoop van hun onroerend goed voor de prijs van 5,60 €/m² (= onder schattingsprijs);
Overwegende dat de Raad tot instemming wordt verzocht om 50% van deze verwervingsprijs te dragen indien het LIP “Noskoem” wordt goedgekeurd en/of 100% indien het LIP niet zou worden goedgekeurd;
Overwegende dat de Raad dienaangaande dient te beslissen.
Overwegende dat deze kosten (aankoopprijs 21.397,60 euro) opgenomen zijn in het Meerjarenplan 2025-2030 – MJP003814 en MJP003816 – VLM project Noskoem/principiële goedkeuring van een VLM project.
Overwegende dat Aquafin conform het investeringsprogramma 2022 en conform het technisch plan dienen werken uit te voeren;
Gelet op de overeenkomst d.d. 01 juli 2022 “Studieopdracht (MLO) – TRV3020 Tervuren, Afkoppeling Moorselstraat, tussen Groenlaan en Schoolstraat. 22149 : Afkoppeling Moorsel”, tussen Aquafin en Studiebureau Jonckheere BV (ontwerper) ;
Overwegende dat er afkoppelingswerken (gescheiden rioleringsstelsel regenwater/riolering) dienen te gebeuren in de Vossemlaan tussen Moorselsteenweg en Dagwandstraat, Achtbundersstraat tussen huisnummer 72 tot het kruispunt Dagwandstraat;
Overwegende dat er verfraaiingswerken (groenaanleg, heraanleg voetpaden, parkeerstroken) langsheen het traject dienen te gebeuren op het grondgebied van de gemeente Zaventem (Bodellestraat, Vossemlaan en Dagwandstraat) ;
Gelet op het project 22.149 van Aquafin m.b.t. de afkoppeling Moorsel:
Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is om voor de voorziene werken :
- Aquafin : Projectnummer 22.149 : afkoppeling Moorsel
- gemeente Zaventem : prioritaire werken : wegverfraaiing langsheen het tracé
- Farys : niet-prioritaire werken : aanleg gescheiden stelsel in de Vossemlaan tussen de Moorselsteenweg en Dagwandstraat – Achtbundersstraat tussen huisnummer 72 tot kruispunt Dagwandstraat;
eveneens het studiebureau Jonckheere BV – Torhoutse steenweg 378 C te 8200 Brugge aan te duiden als ontwerper voor het gedeelte van de werken op het grondgebied van de gemeente Zaventem ;
Gelet op het voorgelegde Addendum bij de overeenkomst van 1 juli 2022 omtrent de studie van het Aquafin-prooject tussen Aquafin, de gemeente Zaventem, Farys en Studiebureau Jonckheere ;
Overwegende dat het ereloon (±8%), berekend op de werken t.l.v. de gemeente opgenomen in de voorlopige raming van het voorontwerp d.d. 18.03.2025, zijnde :
| 22149 – AQUAFINDOSSIER |
|
| Wegeniswerken |
508.044,44 euro |
| Groenaanleg |
59.720,22 euro |
| Groenbeheer |
20.944,73 euro |
| Tussentotaal 22149 – Aquafindossier (A) |
588.709,39 euro |
|
|
|
| FARYSDOSSIER |
|
| Verfraaiing wegeniswerken |
207.040,95 euro |
| Verfraaiing groenaanleg |
23.738,04 euro |
| Verfraaiing groenbeheer |
8.085,39 euro |
| Tussentotaal Farysdossier (B) |
238.864,38 euro |
|
|
|
| Tussentotaal (A) + (B) |
827.573,77 euro |
| Herziening 5 % |
__41.378,68 euro |
| Totaal excl. BTW |
868.952,45 euro |
|
|
|
| Ereloon ±8 % |
69.516,19 euro |
| BTW 21 % |
_3.475,80 euro |
| TOTAAL GERAAMD ERELOON |
72.991,99 euro |
| Afgerond |
73.000,00 euro |
de som bedraagt van (afgerond) : 73.000,00 euro ;
Overwegende dat dit addendum door de gemeenteraad dient goedgekeurd te worden;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 07 april 2025, houdende : “Sterrebeek : - Afkoppeling Moorsel - Verfraaiing langsheen tracé - Aanleg gescheiden stelsel in Vossemlaan tussen Moorselsteenweg en Dagwandstraat – Achtbundersstraat tussen huisnummer 72 tot kruispunt Dagwandstraat. Goedkeuring addendum bij de overeenkomst van 01 juli 2022 omtrent de studie van het Aquafin-project 22.149 (studiebureau Jonckheere).
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat het nodige budget voorzien is in 2025 en volgende jaren onder AC000392 -- Herstelling wegen / asfalteringen -- OD -- MJP004141 -- Aquafin project Bosdellestraat – Vossemlaan en Dagwandstraat te Sterrebeek” -- 2025/22400000/Grond/0200/
De gemeente ontvangt een schrijven van IT-punt interlokale vereniging d.d. 23 mei 2025.
De gemeente is lid van IT-punt ilv. Dat brengt heel wat voordelen mee, zoals het voordelig en eenvoudig afnemen van dienstverlening bij VERA. Maar ook heel wat gedeelde tools zoals een Enterprise Service Management-platform en andere middelen om IT en informatieveiligheid vlot te organiseren. Maar bij het lidmaatschap horen ook enkele engagementen. Als afgevaardigde in het beheerscomité ben je mee verantwoordelijk voor het goede beheer van IT-punt. Via de stuurgroep zet het bestuur dan weer de krijtlijnen uit.
Volgens de statuten van IT-punt bestaat de stuurgroep uit afgevaardigden van de Partners. De afgevaardigden van de Deelnemers zijn medewerkers van de ambtelijke diensten. De ambtelijke stuurgroep bestaat uit secretarissen van de Deelnemers of hun plaatsvervangers. (art. 15 van de Statuten)
Er dient dus 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid aangeduid te worden voor het beheerscomité van IT-punt.
Eveneens dient 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid aangeduid te worden voor de stuurgroep IT-punt (gemeentelijke ambtenaren).
De volgende vergaderingen van het beheerscomité IT-punt gaat door op woensdag 01 oktober 2025 en van de stuurgroep IT-punt op donderdag 18 september 2025.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief lid voor het beheerscomité van IT-punt:
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat plaatsvervangend lid voor het beheerscomité IT-punt:
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 30 raadsleden hebben deelgenomen:
Effectief lid voor het beheerscomité:
Plaatsvervangend lid voor het beheerscomité:
De gemeenteraad duidt 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid van het beheerscomité IT-punt aan en eveneens aanduiding van 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid van de stuurgroep IT-punt.
Artikel 235 §4 van het DLB wat bepaalt dat de gemeenteraad jaarlijks beslist over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen;
Artikel 243 §1 van het decreet lokaal bestuur (DLB) waarbij de raad van bestuur de rekening vaststelt voor 30 juni van het jaar dat volgt op de rekening;
Artikel 243 §3 van het DLB wat bepaalt dat de toezichthoudende overheid 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 §1 van het DLB over de rapporteringsverplichting;
Artikel3:1.§ 1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen waarbij de rekening wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de vennoten op de algemene vergadering binnen 6 maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar, bij het AGB vormt de algemene vergadering de voltallige gemeenteraad;
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
De collegebeslissing dd. 05/11/2024 houdende de benoeming van commissaris, met de bedrijfsrevisor Erik Thuysbaert (Vandelanotte bedrijfsrevisoren);
Artikel 38 van de statuten houdende het vaststellen van de jaarrekening en het ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad;
Artikel 39 van de statuten houdende de resultaatsbestemming van de jaarrekening;
Voor de verrichtingen 2024 wordt een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen ;
Gelet op het bijgaand jaarverslag over het werkingsjaar 2024 van het AGB Zaventem;
De kerkfabrieken hebben een exploitatieoverschot:
Sint-Jozef: 44 719,38 euro
Sint-Martinus: 105 917,65 euro
Sint-Pancratius: 85 824,95 euro
Sint-Stefaan: 116 314,19 euro
Sint-Lambertus: 65 649,57 euro
Kerkfabriek Sint-Jozef heeft een investeringstekort van 7 351,92 euro.
Kerkfabriek Sint-Martinus heeft een investeringsoverschot van 500 000,00 euro.
Kerkfabriek Sint-Lambertus heeft een investeringstekort van 57 254,26 euro.
De kastoestand op 31/12/2024 van de kerkfabrieken Sint-Jozef, Sint-Martinus, Sint-Pancratius, Sint- Stefaan en Sint-Lambertus stemt overeen met het globaal resultaat van de jaarrekening.
Er werden overschrijdingen vastgesteld in de investeringsontvangsten van de kerkfabriek van Sint-Jozef: 3 621,35 euro andere investeringsontvangsten eredienst niet gebudgetteerd en 48 110.62 euro toelage hoofdgebouw eredienst t.o.v. 35 000,00 euro gebudgetteerd. Er werd echter 11 037,21 euro werkingstoelage (code 901) en 1 184,70 euro werkingstoelage (code 900) foutief geboekt als investeringstoelage hoofdgebouw eredienst (code 3100).
Er werd een overschrijding vastgesteld in de investeringsuitgaven van de kerkfabriek van Sint-Jozef: 41 765.46 euro grote herstellingen hoofdgebouw van de eredienst t.o.v. 17 136,60 euro gebudgetteerd. Er werd echter niets aangerekend op het budget van 35 000 euro erelonen en ontwerpuitgaven wat doet vermoeden dat een aantal kosten fout op grote herstellingen (code 4100) i.p.v. erelonen en ontwerpuitgaven (code 4102) werden geboekt.
Er werden geen overschrijdingen vastgesteld in de investeringsontvangsten of de investeringsuitgaven van de kerkfabriek van Sint-Martinus.
Er werd een overschrijding vastgesteld in de investeringsontvangsten van de kerkfabriek van Sint-Pancratius: 72 952,07 euro overboekingen uit de exploitatie t.o.v. 41 868,01 euro gebudgetteerd.
Er werd een overschrijding vastgesteld in de investeringsuitgaven van de kerkfabriek van Sint-Pancratius: 91 868,03 euro investeringsbeleggingen privaat patrimonium t.o.v. 50 000,00 euro gebudgetteerd.
Er werden overschrijdingen vastgesteld in de investeringsontvangsten van de kerkfabriek van Sint-Stefaan: 8426,23 euro grote herstellingen toelage hoofdgebouw eredienst niet gebudgetteerd en 2 949,18 euro toelage hoofdgebouw eredienst niet gebudgetteerd. Het betreft hier echter een provinciale toelage (code 3101) die foutief werd geboekt als gemeentelijke toelage (code 3100).
Er werden overschrijdingen vastgesteld in de investeringsuitgaven van de kerkfabriek van Sint-Lambertus: 8 265,88 euro grote herstellingen privaat patrimonium t.o.v. 4 000,00 euro gebudgetteerd, 38 738,38 euro investeringsbeleggingen privaat patrimonium niet gebudgetteerd en 10 250,00 euro vervroegde terugbetaling leningen niet gebudgetteerd.
Er werd een gemeentelijke toelage uitbetaald aan:
Kerkfabriek Sint-Jozef: 35 888,71 euro investeringstoelage en 12 221,91 euro exploitatietoelage, waarvan 11 037,21 euro achterstallige werkingstoelage 2023 .
Overwegende dat het CKB vóór 1 mei alle rekeningen van de kerkfabrieken die onder zijn werking ressorteren bij de gemeente moet indienen;
Overwegende dat het CKB op 12 mei 2025 de rekeningen indiende;
Overwegende dat de gemeenteraad advies moet uitbrengen over de rekeningen binnen de termijn van 50 dagen die ingaat de dag na het inkomen van de rekeningen bij het gemeentebestuur;
Overwegende dat dit advies dient te worden overgemaakt aan de provinciegouverneur;
Overwegende dat bij ontstentenis van het versturen van dit advies binnen deze termijn de gemeenteraad wordt geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht;
Overwegende dat deze jaarrekeningen werden nagezien zowel inhoudelijk als vormelijk;
Overwegende dat de provinciegouverneur de bevoegdheid heeft om ambtshalve wijzigingen door te voeren en zich uit te spreken over de goedkeuring van de rekeningen van de erediensten;
Overwegende dat de rekening werd opgemaakt in de voorgeschreven vorm;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 54 en 55;
Gelet op het gezamenlijk indienen door het CKB van de jaarrekeningen volgens art. 55 van het decreet op datum van 09/06/2019;
Gelet op het reglement op de boekhouding bepaalt in artikel 22 uitdrukkelijk de minimale voorwaarden waarin een budgetwijziging noodzakelijk is. In de investeringen vergt elke wijziging van de kredieten een budgetwijziging. Veranderingen aanbrengen aan de investeringskredieten via een interne kredietaanpassing is dus uitgesloten. Voor de kredieten van de exploitatie is een budgetwijziging vereist zodra de aanpassing leidt tot één van de volgende situaties:
•het totaal van de ontvangsten of uitgaven van een hoofdfunctie wijzigt;
•men bevindt zich in de aanvullende beperkende voorwaarden die het gemeentebestuur heeft opgelegd voor het doorvoeren van interne kredietaanpassingen
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring van de beleidsrapporten door de gemeenteraad;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 261 van het DLB betreffende de definities van de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening (ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's)
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(BVR BBC)
Het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en de latere wijzigingen;(MB BBC)
Het AGB Zaventem heeft op 25 augustus 2025 een concessieovereenkomst gesloten met vzw SK Nossegem, hierna “de Club”, omtrent de exploitatie van de voetbalinfrastructuur gelegen in de Melsbroekstraat.
De gemeente erkent de bedrijfseconomische organisatie en het winstoogmerk van haar autonoom gemeentebedrijf AGB Zaventem.
De gemeente wenst evenwel het gebruik van de in concessie gegeven sportinfrastructuur betaalbaar te houden voor zowel de Club, de sporters als de toeschouwers. De gemeente subsidieert derhalve een gedeelte van de concessievergoeding die de Club aan het AGB Zaventem verschuldigd is.
De Voorafgaande Beslissing nr. 900.450 dd. 22.12.2009 m.b.t. de concessie van sportinfrastructuur verwijst in randnummer 40 uitdrukkelijk naar de verhoogde betoelaging van de concessiehouder door de gemeente.
Vermits de Club (gedeeltelijk) recht op btw-aftrek geniet, kan de btw die in aftrek wordt gebracht niet nogmaals door de gemeente worden betoelaagd.
Gelet op de commerciële opportuniteiten die de infrastructuur biedt aan de Club wordt de concessievergoeding niet integraal gesubsidieerd.
De concessieovereenkomst bepaalt dat het voorafgaande akkoord van het AGB vereist is wanneer een derde gebruiker een club is die deel uitmaakt van de nationale competitie. Het AGB kan haar akkoord verbinden aan een aanvullende concessievergoeding naast de vergoedingen die thans reeds zijn voorzien in art. 7 van de concessieovereenkomst. Deze aanvullende concessievergoeding kan niet worden gesubsidieerd gelet op het commerciële karakter.
Art. 41, tweede lid 23° DLB bepaalt dat het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Bepalingen
Artikel 1 Doelstelling van de subsidie
Het AGB Zaventem heeft op 25 augustus 2025 een concessieovereenkomst gesloten met de Club omtrent de exploitatie van de voetbalinfrastructuur gelegen in de Melsbroekstraat.
De gemeente erkent de bedrijfseconomische organisatie en het winstoogmerk van haar autonoom gemeentebedrijf AGB Zaventem.
De gemeente wenst evenwel het gebruik van de in concessie gegeven sportinfrastructuur betaalbaar te houden voor zowel de Club, de sporters als de toeschouwers. De gemeente subsidieert derhalve een gedeelte van de concessievergoeding die de Club aan het AGB Zaventem verschuldigd is.
Artikel 2 Berekening van de subsidie
§1 De subsidie bedraagt [100] % van de variabele concessievergoeding zoals voorzien in art. 7 van de concessieovereenkomst dd. 25 augustus 2025 tussen de Club en het AGB Zaventem, verhoogd met de in hoofde van de Club niet-aftrekbare btw. De concessievergoedingen vermeld in §2 van dit artikel komen evenwel niet voor subsidiëring in aanmerking.
§2 Komen in geen geval in aanmerking voor gemeentelijke subsidiëring:
- De aanvullende concessievergoeding die verschuldigd is door de Club ingevolge het sluiten van overeenkomsten door de Club met clubs die deel uitmaken van de nationale competitie (art. 20 concessieovereenkomst);
- De btw die door de Club in aftrek wordt genomen.
§3 Het college van Burgemeester en Schepenen behoudt zich het recht voor om het in §1 vermelde percentage aan te passen in functie van onder meer bijkomende investeringen en/of rendabele samenwerkingen tussen de Club en derden.
Artikel 3 Voorwaarden
De Club dient blijvend aan volgende voorwaarden te voldoen:
- Erkend zijn als Zaventemse vereniging;
- Voorwaarden concessieovereenkomst dd. 25 augustus 2025 strikt naleven;
- […]
Vanaf het ogenblik dat de Club niet meer aan alle voormelde voorwaarden voldoet, wordt de subsidiëring stopgezet. Vanaf het ogenblik dat de concessieovereenkomst tussen de Club en het AGB is beëindigd of opgeschort, wordt de subsidiëring stopgezet.
Artikel 4 Uitbetaling
De uitbetaling van de subsidie gebeurt uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vervaldag van de AGB-facturen die voor subsidiëring in aanmerking komen overeenkomstig artikel 2.
De uitbetaling van de subsidie wordt door de gemeente volledig opgeschort zolang het AGB onbetaalde vervallen vorderingen heeft op de Club (onbetaalde facturen of andere vorderingen).
Artikel 5 Inhoudelijke en financiële controle
Gelet op de Wet van 14 november 1983, betreffende de controle op toekenning en aanwending van sommige toelagen, bevat deze rapportering:
Deze vermeldt minstens: […]
Deze vermeldt minstens: balans en rekeningen alsook een verslag inzake beheer en financiële toestand.
De inhoudelijke en financiële rapportering wordt jaarlijks aan de gemeente bezorgd uiterlijk op 30 juni van het jaar volgend op het betreffende werkingsjaar.
Artikel 6 Terugvordering
De gemeente kan overgaan tot gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie in geval het doel waarvoor de subsidie werd toegekend geheel of gedeeltelijk niet werd bereikt, de subsidie niet werd aangewend voor het doel waarvoor ze was toegekend of indien er geen of onvoldoende financiële verantwoordingsstukken kunnen voorgelegd worden.
In geval de inhoudelijke en financiële verantwoording niet tijdig wordt aangeleverd, kan de gemeente het niet verantwoorde deel terugvorderen.
In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de Club, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de Club.
In geval de Club onder curatele wordt geplaatst of ophoudt te bestaan, kan de gemeente overgaan tot gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie en overgaan tot de stopzetting van de verdere uitvoering van dit subsidiebesluit.
Elke vastgestelde onregelmatigheid geeft bij de gemeente aanleiding tot een deel of de geheel uitgekeerde middelen terug te vorderen en/of het saldo niet uit te betalen.
Artikel 7 Controle
De Club dient, wanneer de gemeente om meer informatie verzoekt, dit schriftelijk binnen de 7 werkdagen na ontvangst van het verzoek te verstrekken.
De bevoegde ambtenaren van de gemeente mogen onaangekondigd de werking van de Club in de meest ruime zin ter plaatse controleren. Externe deskundigen, aangesteld door de gemeente, kunnen aangekondigd de werking van de Club in de meest ruime zin ter plaatse auditen.
De gemeente heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te doen controleren, alsook het bedrag en de aard van de subsidie die wordt toegekend.
Ingeval de Club zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
De Club is verplicht administratieve en financiële richtlijnen die de gemeente of hogere bestuurlijke overheden haar eventueel zouden verstrekken, op te volgen, en de vorm van begeleiding te aanvaarden die de gemeente of de hogere bestuurlijke overheden haar voor de uitvoering van de acties zouden opleggen.
De Club verbindt er zich toe dat de actie in geen geval voorwerp mag uitmaken van een dubbele financiering. Co-financiering is wel toegestaan in zoverre de betrokken regelgeving dit toelaat.
Artikel 8 Toepasselijke bepalingen
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen’ is van toepassing, evenals alle andere toepasselijke wettelijke regels.
De verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Publicatieblad 24 december 2013 (NL), L 352. is van toepassing. Dat betekent dat op grond van deze verordening ondernemingen over een periode van drie belastingjaren maximaal 300.000 EUR staatssteun kunnen krijgen. Er zijn hier echter uitzonderingen mogelijk indien het om een onderzoeks- en ontwikkelingsproject gaat, deze zijn opgenomen in de Europese kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie 2014/C 198/01.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenningen en op de aanwending van sommige toelagen;
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Art. 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Overwegende dat de uitgave voor deze subsidie voorzien op de budgetsleutel met ramingsnummer MJP000808.
Gelet op het visum van de Financieel directeur met referentie 2025_0272.
Het AGB Zaventem heeft op 25 augustus 2025 een concessieovereenkomst gesloten met vzw KOVC Sterrebeek, hierna “de Club”, omtrent de exploitatie van de voetbalinfrastructuur gelegen in de Tramlaan en Zeenstraat.
De gemeente erkent de bedrijfseconomische organisatie en het winstoogmerk van haar autonoom gemeentebedrijf AGB Zaventem.
De gemeente wenst evenwel het gebruik van de in concessie gegeven sportinfrastructuur betaalbaar te houden voor zowel de Club, de sporters als de toeschouwers. De gemeente subsidieert derhalve een gedeelte van de concessievergoeding die de Club aan het AGB Zaventem verschuldigd is.
De Voorafgaande Beslissing nr. 900.450 dd. 22.12.2009 m.b.t. de concessie van sportinfrastructuur verwijst in randnummer 40 uitdrukkelijk naar de verhoogde betoelaging van de concessiehouder door de gemeente.
Vermits de Club (gedeeltelijk) recht op btw-aftrek geniet, kan de btw die in aftrek wordt gebracht niet nogmaals door de gemeente worden betoelaagd.
Gelet op de commerciële opportuniteiten die de infrastructuur biedt aan de Club wordt de concessievergoeding niet integraal gesubsidieerd.
De concessieovereenkomst bepaalt dat het voorafgaande akkoord van het AGB vereist is wanneer een derde gebruiker een club is die deel uitmaakt van de nationale competitie. Het AGB kan haar akkoord verbinden aan een aanvullende concessievergoeding naast de vergoedingen die thans reeds zijn voorzien in art. 7 van de concessieovereenkomst. Deze aanvullende concessievergoeding kan niet worden gesubsidieerd gelet op het commerciële karakter.
Art. 41, tweede lid 23° DLB bepaalt dat het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Bepalingen
Artikel 1 Doelstelling van de subsidie
Het AGB Zaventem heeft op 25 augustus 2025 een concessieovereenkomst gesloten met de Club omtrent de exploitatie van de voetbalinfrastructuur gelegen in de Tramlaan en Zeenstraat.
De gemeente erkent de bedrijfseconomische organisatie en het winstoogmerk van haar autonoom gemeentebedrijf AGB Zaventem.
De gemeente wenst evenwel het gebruik van de in concessie gegeven sportinfrastructuur betaalbaar te houden voor zowel de Club, de sporters als de toeschouwers. De gemeente subsidieert derhalve een gedeelte van de concessievergoeding die de Club aan het AGB Zaventem verschuldigd is.
Artikel 2 Berekening van de subsidie
§1 De subsidie bedraagt [100] % van de variabele concessievergoeding zoals voorzien in art. 7 van de concessieovereenkomst dd. 25 augustus 2025 tussen de Club en het AGB Zaventem, verhoogd met de in hoofde van de Club niet-aftrekbare btw. De concessievergoedingen vermeld in §2 van dit artikel komen evenwel niet voor subsidiëring in aanmerking.
§2 Komen in geen geval in aanmerking voor gemeentelijke subsidiëring:
- De aanvullende concessievergoeding die verschuldigd is door de Club ingevolge het sluiten van overeenkomsten door de Club met clubs die deel uitmaken van de nationale competitie (art. 20 concessieovereenkomst);
- De btw die door de Club in aftrek wordt genomen.
§3 Het college van Burgemeester en Schepenen behoudt zich het recht voor om het in §1 vermelde percentage aan te passen in functie van onder meer bijkomende investeringen en/of rendabele samenwerkingen tussen de Club en derden.
Artikel 3 Voorwaarden
De Club dient blijvend aan volgende voorwaarden te voldoen:
- Erkend zijn als Zaventemse vereniging;
- Voorwaarden concessieovereenkomst dd. 25 augustus 2025 strikt naleven;
- […]
Vanaf het ogenblik dat de Club niet meer aan alle voormelde voorwaarden voldoet, wordt de subsidiëring stopgezet. Vanaf het ogenblik dat de concessieovereenkomst tussen de Club en het AGB is beëindigd of opgeschort, wordt de subsidiëring stopgezet.
Artikel 4 Uitbetaling
De uitbetaling van de subsidie gebeurt uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vervaldag van de AGB-facturen die voor subsidiëring in aanmerking komen overeenkomstig artikel 2.
De uitbetaling van de subsidie wordt door de gemeente volledig opgeschort zolang het AGB onbetaalde vervallen vorderingen heeft op de Club (onbetaalde facturen of andere vorderingen).
Artikel 5 Inhoudelijke en financiële controle
Gelet op de Wet van 14 november 1983, betreffende de controle op toekenning en aanwending van sommige toelagen, bevat deze rapportering:
Deze vermeldt minstens: […]
Deze vermeldt minstens: balans en rekeningen alsook een verslag inzake beheer en financiële toestand.
De inhoudelijke en financiële rapportering wordt jaarlijks aan de gemeente bezorgd uiterlijk op 30 juni van het jaar volgend op het betreffende werkingsjaar.
Artikel 6 Terugvordering
De gemeente kan overgaan tot gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie in geval het doel waarvoor de subsidie werd toegekend geheel of gedeeltelijk niet werd bereikt, de subsidie niet werd aangewend voor het doel waarvoor ze was toegekend of indien er geen of onvoldoende financiële verantwoordingsstukken kunnen voorgelegd worden.
In geval de inhoudelijke en financiële verantwoording niet tijdig wordt aangeleverd, kan de gemeente het niet verantwoorde deel terugvorderen.
In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de Club, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de Club.
In geval de Club onder curatele wordt geplaatst of ophoudt te bestaan, kan de gemeente overgaan tot gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie en overgaan tot de stopzetting van de verdere uitvoering van dit subsidiebesluit.
Elke vastgestelde onregelmatigheid geeft bij de gemeente aanleiding tot een deel of de geheel uitgekeerde middelen terug te vorderen en/of het saldo niet uit te betalen.
Artikel 7 Controle
De Club dient, wanneer de gemeente om meer informatie verzoekt, dit schriftelijk binnen de 7 werkdagen na ontvangst van het verzoek te verstrekken.
De bevoegde ambtenaren van de gemeente mogen onaangekondigd de werking van de Club in de meest ruime zin ter plaatse controleren. Externe deskundigen, aangesteld door de gemeente, kunnen aangekondigd de werking van de Club in de meest ruime zin ter plaatse auditen.
De gemeente heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te doen controleren, alsook het bedrag en de aard van de subsidie die wordt toegekend.
Ingeval de Club zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
De Club is verplicht administratieve en financiële richtlijnen die de gemeente of hogere bestuurlijke overheden haar eventueel zouden verstrekken, op te volgen, en de vorm van begeleiding te aanvaarden die de gemeente of de hogere bestuurlijke overheden haar voor de uitvoering van de acties zouden opleggen.
De Club verbindt er zich toe dat de actie in geen geval voorwerp mag uitmaken van een dubbele financiering. Co-financiering is wel toegestaan in zoverre de betrokken regelgeving dit toelaat.
Artikel 8 Toepasselijke bepalingen
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen’ is van toepassing, evenals alle andere toepasselijke wettelijke regels.
De verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Publicatieblad 24 december 2013 (NL), L 352. is van toepassing. Dat betekent dat op grond van deze verordening ondernemingen over een periode van drie belastingjaren maximaal 300.000 EUR staatssteun kunnen krijgen. Er zijn hier echter uitzonderingen mogelijk indien het om een onderzoeks- en ontwikkelingsproject gaat, deze zijn opgenomen in de Europese kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie 2014/C 198/01.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenningen en op de aanwending van sommige toelagen;
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Art. 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Overwegende dat de uitgave voor deze subsidie voorzien op de budgetsleutel met ramingsnummer MJP000808.
Gelet op het visum van de Financieel directeur met referentie 2025_0273.
Gelet dat de personeelsleden van het operationeel kader van de lokale politie Zaventem een voorstel hebben ingediend tot vernieuwing van de interventiebroek, waarbij een marktonderzoek is uitgevoerd;
Dat hiervoor de operationele personeelsleden zijn bevraagd en hieruit blijkt dat een nieuwe interventiebroek vereist is dewelke dient te voldoen aan de 2 volgende belangrijke criteria, zijnde : algemeen comfort en mogelijkheid voor plaatsing van kniebescherming;
Overwegende dat dit voorstel het gevolg is van het niet voldoen van de huidige interventiebroeken aan het hedendaags profiel van een interventie-inspecteur. Het huidige model biedt op geen enkele wijze een bepaalde vorm, wringt tegen bij het lopen, knielen en springen, biedt ook totaal geen bescherming ter hoogte van de knieën;
Overwegende dat er een testperiode is georganiseerd bij de operationele leden van de lokale politie ten einde de personeelsleden de kans te geven om de voorgestelde interventiebroek tijdelijk te dragen zodat zij hun ervaringen kunnen overmaken en deze als dusdanig mee in overweging kunnen worden genomen bij de beslissing;
Dat hieruit enkel positieve reacties zijn voortgevloeid;
Dat alle elementen werden voorgedragen en besproken in de kledijcommissie dd. 22 januari 2025;
Dat uit het gevoerde marktonderzoek is gebleken dat er kan ingestapt worden op de raamovereenkomst voor politiebroeken, met referentie PZA/2022/436, een geldigheidsperiode van 18 juli 2023 tot 17 juli 2027, met als leverancier de NV Belconfect, maatschappelijke zetel te 7711 Dottenijs, Jacquetboslaan (D) 9, KBO : 0423.103.508;
Dat deze leverancier voor de dames 2 modellen ter beschikking heeft, afhankelijk van bepaalde criteria en voor de mannen 1 model, allemaal ten bedrage van 57,43 € exclusief BTW / stuk; Dat eveneens kniepads kunnen worden aangekocht voor een bedrag van 2,50 € exclusief BTW / paar;
Gelet dat deze politiebroeken "custom made producten" betreffen, kan er een 100% levergarantie van de aangeboden modellen worden gegeven. Eveneens kan een zeer korte leveringstermijn worden gegarandeerd door de leverancier;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 7 april 2025, punt 54.675, houdende : “Instap in raamovereenkomst voor levering van nieuwe politiebroeken”;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gezien deze broeken goedkoper zijn dan de huidige minder kwalitatieve broeken bij de firma Van Uffelen, zal er geen financiële impact zijn door de omschakeling.
PZ Zaventem kent een goedgekeurd kader van 103 operationele personeelsleden. In de hypothese dat dit kader volledig is ingevuld, bedraagt de kostprijs à rato van 4 stuks per personeelslid 24.691,16 € exclusief BTW en voor de kniebeschermers 515 €. Inclusief BTW bedraagt dit totaal 29.876.30 € inclusief BTW.
Aangezien het kader heden niet volledig is ingevuld en de PZ momenteel 40 operationele personeelsleden telt, zal de kostprijs in geval van 4 stuks per personeelslid: € 9.588,80 excl. btw of € 11.602.45 € incl. btw bedragen;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025 op budgetcode MJP000456/AC000013 van de exploitatie en in het budget van de volgende jaren en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
De gemeenteraad keurde op 25 november 2019 unaniem een belastingreglement openbare markten goed voor de aanslagjaren 2019-2025. Dit reglement legt de tarieven vast die standhouders op openbare markten in onze gemeente, zoals de wekelijkse markt, de jaarmarkt en de kerstmarkt, moeten betalen. Deze tarieven zijn sinds het aanslagjaar 2018 ongewijzigd gebleven.
De belasting werd als volgt vastgelegd:
- Marktkramers met een abonnement op de wekelijkse markt betalen voor de wekelijkse markt €1,25 per lopende meter;
- Marktkramers zonder abonnement op de wekelijkse markt betalen voor de wekelijkse markt €2,00 per lopende meter;
- Standhouders op de jaarmarkt betalen €2,00 per lopende meter als ze ingeschreven zijn en €4,00 per lopende meter als ze niet ingeschreven zijn.
Dit betekent dat vaste marktkramers met een abonnement op de wekelijkse markt, voor de jaarmarkt met voorinschrijving €0,75 moeten bijbetalen per lopende meter. Een marktkramer zonder abonnement op de wekelijkse markt betaalt op de jaarmarkt dezelfde prijs als op een gewone wekelijkse markt, namelijk €2,00 per lopende meter.
Een aantal vaste marktkramers gaven op de jaarmarkt van 2 juni 2025 aan dat hun collega’s met een abonnement op de wekelijkse markt niet opdagen op de jaarmarkt omdat ze meer moeten betalen voor de jaarmarkt in vergelijking met de gewone markt. Daarbovenop gaven deze marktkramers ook aan dat zij op een jaarmarkt ook minder verkopen dan op een wekelijkse markt.
Het huidige belastingreglement contante belasting op openbare markten – aanslagjaren 2019-2025 van 25 november 2019 loopt, overeenkomstig artikel 1 van dit reglement, ten einde op 31 december 2025. Er dient dus tegen 1 januari 2026 een nieuw reglement door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
Om de jaarmarkt aantrekkelijk te houden voor de marktkramers met een abonnement op de wekelijkse markt en in de hoop ook terug wat meer marktkramers aan te trekken voor de jaarmarkt, is het voorstel om marktkramers met een abonnement hetzelfde tarief te laten betalen op de jaarmarkt als op de wekelijkse markt. Als standhouders met een abonnement zich op voorhand inschrijven, betalen zij dan voor de jaarmarkt €1,25 per lopende meter. Standhouders zonder abonnement op de wekelijkse markt, met voorinschrijving, zullen €2,00 per lopende meter betalen op de jaarmarkt, het huidige tarief. De tarieven voor standhouders zonder voorinschrijving op de jaarmarkt blijven ongewijzigd. Voor standhouders met abonnement zal er dus geen verschil meer worden gemaakt tussen de jaarmarkt en de wekelijkse markt.
- De grondwet, inzonderheid artikel 170 §4.
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 56 §1 en 40 §3.
- Het reglement contante belasting op openbare markten – aanslagjaren 2019-2025 van 25 november 2019, inzonderheid artikelen 1 tot en met 3.
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 23:10.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter