De voorzitter opent de zitting op 22/06/2020 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de gemeenteraadszitting de dato 18 mei 2020.
Gelet op het schrijven van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening de dato 18 mei 2020;
Gelet op de oproeping voor de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening die zal doorgaan op elektronische wijze op woensdag 24 juni 2020 om 14 uur met volgende agendapunten :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 juni 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer B. DEWANDELEER, als effectief vertegenwoordiger, werd aangeduid;
Gelet op het decreet lokaal beleid;
Gelet op de mail van Ons Tehuis Brabant vzw de dato 09 juni 2020;
Gelet op de oproeping tot het bijwonen van de algemene vergadering van Ons Tehuis Brabant vzw die plaatsvindt op woensdag 24 juni 2020 om 19u30. Deze vergadering zal vanwege corona-crisis uitzonderlijk doorgaan in de sportzaal van OTB, waar de sociale distancing gerespecteerd kan worden te Kampenhout, Perksesteenweg 126, met volgende agendapunten :
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten zijn vermeld;
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 31 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld als volgt :
D. PHILIPS bekomt 22 stemmen
E. VANHAMME 8 stemmen
Neen 1 stem
H. VAN CRAENENBROECK bekomt 23 stemmen
Neen 8 stemmen
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Het opmaken van een jaarlijks rapport waarin een overzicht wordt gegeven van het aantal klachten, de behandeling ervan en de mogelijke oplossing, kadert in het organisatiebeheersingssysteem.
Klachten moeten voor het bestuur immers de aanleiding zijn om haar werking te evalueren en zo nodig bij te sturen.
De klachten / meldingen worden bijgehouden in een apart register.
De ombudsdienst geeft een overzicht van het aantal klachten en de behandeling ervan voorgelegd aan het College in zitting van 08 juni 2020.
Het voorleggen van dit rapport aan de gemeenteraad is verplicht op grond van art. 302 en 303 DLB.
In zitting van 08 juni heeft het college van burgemeester en schepenen beslist dat het rapport inzake klachtenbehandeling voorgelegd wordt aan de eerstvolgende gemeenteraad dd 22 juni as.
Het overzicht is opgesteld conform de regels van de privacy.
art. 302-303 DLB
art.9 klachtenreglement (GR dd 02/03/2015)
Conform artikel 219 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau, directiecomité en raad van bestuur van het AGB over de organisatiebeheersing van het lokaal bestuur. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het jaarrapport organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur Zaventem schetst de resultaten, lopende projecten en toekomstige doelstellingen van het bestuur. Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren en anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
Organisatiebeheersing betreft het geheel van afspraken, maatregelen, procedures, die er – met redelijke zekerheid – voor moeten zorgen dat de opdrachten van het lokaal bestuur Zaventem worden vervuld op een voorspelbare manier, waarbij de mogelijke risico’s zoveel mogelijk onder controle worden gebracht (beheersen) en verbeteringen cyclisch worden geïmplementeerd.
In dit jaarrapport schetsen we kort de methodiek die lokaal bestuur Zaventem hanteert op vlak van organisatiebeheersing. Nadien krijgt u een overzicht van de projecten die het lokaal bestuur heeft opgestart en uitgevoerd in 2019 en het voorjaar van 2020 tot en met het rapporteringsmoment van uiterlijk 30 juni 2020.
Daarnaast wordt er vooruit gekeken naar de prioritaire projecten op vlak van organisatiebeheersing voor de komende periode.
artikel 219 van het decreet lokaal bestuur.
Voor het voeren van een degelijk beleid zijn de nodige doelstellingen(beleidsdoelstellingen-actieplannen en acties) geformuleerd.
De uitvoering van deze actieplannen en activiteiten/acties zal gepaard gaan met de nodige uitgaven en ontvangsten.
De stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de acties (prioritaire) worden door de diensten ingevoerd via BBC Beleid en Budgettering van het boekhoudpakket.
De rapportage van de stand van zaken van de doelstellingen/acties gebeurt door de dienst Beleid en Organisatie.
Volgens art. 171 §1 van Decreet Lokaal Bestuur (DLB) staat de algemeen directeur in voor
1. werking van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid
2. het organisatiebeheersingssysteem (overeenkomstig art. 217 t/m 220 van DLB)
Definitie organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op GR van 24/06/2019 werd het kader voor organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd;
Naar art. 171 §4 zorgt de algemeen directeur voor de opmaak van o.a. het voorontwerp van de opvolgingsrapportering;
Daar de algemene rapportering over de organisatiebeheersing jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar dient te gebeuren, wordt de stand van zaken van de doelstellingen/acties semestrieel gerapporteerd aan de gemeenteraad en raad van OCMW; In bijlage het voortgangsrapport van de acties van de gemeente Zaventem voor 1ste semester ;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van het CBS van 8 juni 2020 "goedkeuring toetreding tot aankoopcentrale TMVS Creat”.
Overwegende de noodzakelijke vervanging van afgeschreven verlichtingspalen;
Overwegende de besparing op financieel vlak, door het verduurzamen van de straatverlichting;
Overwegende de besparing op energievlak;
Overwegende het burgemeestersconvenant en de noodzakelijke besparing op vlak van CO²;
Overwegende de toepasselijke raamcontracten van Fluvius inzake het vervangen van straatverlichting;
Overwegende dat verlichtingspalen een gemiddelde levensduur hebben van 30 jaar;
Overwegende dat de aankoop juridisch door Fluvius uitgevoerd kan worden zonder bijkomende marktbevraging cfr. de regeling voor het in house aankopen bij intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, daar Fluvius conform de wet op overheidsopdrachten werkt, alsook werken uitgevoerd in het kader van openbaar nut;
Overwegende dat Fluvius beheerder is van het gemeentelijk patrimonium inzake verlichting;
Overwegende dat aangewezen is om in volgende straten de bestaande openbare verlichting te vervangen door ledverlichting :
ZAVENTEM : |
|
* |
Kouterlaan |
* |
Groenveld – Hoogstraat – K. Quitmannplein |
* |
Vilvoordelaan |
|
|
SINT-STEVENS-WOLUWE : |
|
* |
Tiendeschuurveld + Grote Kloosterstraat |
|
|
STERREBEEK : |
|
* |
Tramlaan (tss. J. De Bruestraat en Rollantstraat) |
* |
Fokkersdreef |
|
|
NOSSEGEM : |
|
* |
Voskapellelaan + Weynboslaan |
|
|
ZAVENTEM-ZUID : |
|
* |
Weiveldlaan / Vierwinden |
* |
Sterrebeekstraat / Van Gamerenlaan |
* |
Ikaroslaan / Sint-Martinusweg |
|
|
Gelet op voorgelegde documenten, opgemaakt door Fluvius m.b.t. de verledding van de openbare verlichting in verschillende straten :
- offerte
- berekening besparing
- lichtstudie
- overzicht
m.b.t. onderstaande straten :
Omschrijving |
Bedragen incl. BTW |
|
ZAVENTEM |
|
|
* |
Kouterlaan Offerte nr. HNW342518 d.d. 12.05.2020 |
1.980,24 euro |
* |
Groenveld – Hoogstraat – K. Quitmannplein Offerte nr. HNW342516 d.d. 11.05.2020 |
19.867,36 euro |
* |
Vilvoordelaan Offerte nr. HNW341884 d.d. 04.05.2020 |
143.295,44 euro |
|
|
|
|
Tussentotaal (A) |
165.142,80 euro |
|
|
|
SINT-STEVENS-WOLUWE |
|
|
* |
Tiendeschuurveld + Grote Kloosterstraat Offerte nr. HNW342515 d.d. 08.05.2020 |
3.465,42 euro |
|
|
|
|
Tussentotaal (B) |
3.465,42 euro |
|
|
|
STERREBEEK |
|
|
* |
Tramlaan (tss J. De Bruestraat en Rollantstraat) Offerte nr. HNW342514 d.d. 08.05.2020 |
5.892,88 euro |
* |
Fokkersdreef Offerte nr. HNW342517 d.d. 12.05.2020 |
6.930,84 euro |
|
|
|
|
Tussentotaal (C) |
12.823,72 euro |
|
|
|
NOSSEGEM |
||
* |
Voskapellelaan + Weynboslaan Offerte nr. HNW342512 d.d. 29.04.2020 |
21.449,15 euro |
|
|
|
|
Tussentotaal (D) |
21.449,15 euro |
|
|
|
|
TOTAAL (A) + (B) + (C) + (D) |
202.881,09 euro |
Omschrijving |
Bedragen incl. BTW |
|
ZAVENTEM-ZUID |
|
|
* |
Weiveldlaan / Vierwinden Offerte nr. HNW329586 d.d. 17.02.2020 |
20.936,58 euro |
* |
Sterrebeekstraat / Van Gamerenlaan Offerte nr. HNW328967 d.d. 27.04.2020 |
94.984,82 euro |
* |
Ikaroslaan / Sint-Martinusweg Offerte nr. HNW327364 d.d. 27.04.2020 |
53.585,48 euro |
|
|
|
|
Totaal (A) |
169.506,88 euro |
|
|
|
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 08 juni 2020, houdende : Gemeentelijke “verledding” van de openbare verlichting in diverse straten, in het kader van de verduurzaming. * Goedkeuring straten voor vervanging openbare verlichting door ledverlichting. * Goedkeuring offertes Fluvius. 52/verled.OV.juni.20
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Ten behoeve van de samenwerkingsovereenkomst met de VMM, zal de VMM de wandelpaden aanleggen langsheen de Woluwe. In functie van de herwaardering van de Woluwe en de beleving ervan. Eerder werden al andere projecten gerealiseerd zoals het Woluwewandelpad. De gemeente komt tussen voor de kosten van de aanleg van het wandelpad het AGB draagt de kosten voor de afbraak van voetbalinfrastructuur met uitzondering van tribune en verlichtingspalen.
Gelet op de “Akte – Toekennen van een recht van erfpacht aan het Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem met betrekking tot de voetbalinfrastructuur aan de Smoldersstraat te Zaventem” van 30 november 2012;
Overwegende de noodzaak tot het gedeeltelijk opheffen/beëindigen van de bestaande erfpacht, afgesloten tussen de gemeente Zaventem en het AGB, bij akte van 30 november 2012;
Gelet op het besluit het college van 8 juni 2020 betreffende de principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst
Gelet op het besluit van het DIRCO van 8 juni 2020 betreffende de afbraak van het “voetbalinfrastructuur met uitzondering van tribune en verlichtingspalen ”
Gelet op de openbare aanbestedingsprocedures van de VMM;
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op het subsidiebesluit van ANB
Toelichting
Het gemeentebestuur heeft beslist om een Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) op te maken voor de wijziging BPA nr.6bis Esstraat Sint-Stevens-Woluwe.
Dit plan omvat het gebied gelegen aan de Leuvensesteenweg-Bevrijdingslaan te Sint-Stevens-Woluwe deelgemeente van Zaventem.
Het doel van dit RUP is enerzijds de verouderde stedenbouwkundige voorschriften aan de huidige tendensen aan te passen en anderzijds een aantal ontwikkelingen mogelijk te maken die momenteel door de achterhaalde bepalingen van het BPA niet haalbaar zijn.
Overwegende het goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Zaventem en de specifieke vermelding dat het BPA nr.6bis in herziening moet worden gesteld;
Overwegende de goedgekeurde doorlopen MER-procedure met ontheffingsbesluit plan-merplicht van 14-01-2019;
Artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 stelt dat alle uitvoeringsplannen onderworpen moeten worden aan een watertoets: het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en er zijn geen aanzienlijke negatieve effecten op de waterhuishouding van het gebied te verwachten.
Overwegende de kennisneming van de startnota en procesnota, de organisatie van het participatiemoment -waarop geen opmerkingen zijn gegeven- en de raadpleging van beide documenten gedurende 60d;
Overwegende de plenaire aviesvraag inzake het RUP op 10-05-2019;
Belangrijke aandachtspunten: het luik met de voorschriften mist een duidelijke structuur, enkele zones vermelden-uitschrijven, aanvullen met de nodige studies en beleidsdocumenten zoals verordeningen, mobiliteitsaspecten, begrippenlijst toevoegen en technisch bestemmingen aanvullen…
Juridische grond
Art. 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de inhoud en procedure vastleggen voor de opmaak van een RUP.
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, artikel 8, §1 en 2, gewijzigd op 19 juli 2013.
Besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, artkel 2 en 4. Besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets in bijlage IX tot XV opgenomen kaarten.
Art. 2.2.21§6 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) zegt dat de gemeenteraad het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vaststelt.
Fasering
collegebeslissing |
|
College kennisneming startnota-procesnota |
|
Participatiemoment I |
4-06-2018 |
Raadpleging van startnota -procesnota gedurende 60d |
|
plenair advies
|
10-05-2019 |
|
|
College voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen |
28-10-2019 |
Voorlopige vaststelling |
|
gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP |
25-01-2019 |
openbaar onderzoek
|
01-01-2020 tot 29-02-2020 |
Advies GECORO |
------- |
Gemeenteraad: definitieve vaststelling |
Juni 2020 |
Openbaar onderzoek
Tijdens de periode werden geen bezwaarschriften ingediend en bracht de deputatie op 13 februari 2020 een gunstig advies op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met de opmerkingen. De behandeling van het advies werd verwerkt in het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De provincie vroeg volgende punten aan te passen:
Begrippenlijst verduidelijken
Deze zijn verduidelijkt enkel B/T moet nog worden toegevoegd: B/T index is de verhouding tussen de bebouwing en de totale terreinoppervlakte.
Algemene bepalingen
De voorgestelde plandoelstellingen in voorliggend ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is niet in strijd met de beleidsopties van het provinciaal ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant en addendum.
Stedenbouwkundige voorschriften
Algemene bepalingen
Principes van duurzaam (ver)bouwen - deze algemene bepaling moet verder genuanceerd worden in functie van het rechtszekerheids- en gelijkheidsbeginsel.
De bepaling is verfijnd.
Vormvereisten
Een limitatieve opgave toevoegen van de voorschriften die strijdig zijn met het ruimtelijk uitvoeringsplan en die opgeheven worden.
De lijst van op te heffen voorschriften BPA zijn in bijlage toegevoegd.
Plan bestaande toestand
Het plan bestaande toestand is een weergave van de bestaande juridische en feitelijke toestand op het terrein Is toegevoegd.
Grafisch plan
De bufferstrook tussen de zone voor bedrijvigheid en het woongebied wordt aanbevolen de bufferstrook voldoende ruim te bewaren en de nodige kwaliteiten toe te kennen.
De bufferstrook is verruimd
Het provinciebestuur raadt aan dat de voorschriften van de verordening meergezinswoningen voor het plangebied worden opgeheven voor zover deze strijdig zijn met de voorschriften van voorliggend ruimtelijk uitvoeringsplan.
De bepaling werd in deze zin verduidelijkt.
Stedenbouwkundige voorschriften
Afstemming ruimtelijk uitvoeringsplan voor de kern
Zone voor bebouwing/centrumgebied
Binnen de zone voor bebouwing zijn binnen het voorliggend ruimtelijk uitvoeringsplan enkel eengezinswoningen, meergezinswoningen, handel en diensten toegelaten. De bestemmingen zijn aan de overzijde van de Leuvensesteenweg ruimer. De provincie stelt voor deze aan te passen.
De bestemmingen zijn verruimd.
Algemene bepalingen
Principes van duurzaam (ver)bouwen:
Deze algemene bepaling moet verder genuanceerd worden in functie van het rechtszekerheids- en gelijkheidsbeginsel.
Deze werd afgestemd en verfijnd.
Geldende goedgekeurde niet vervallen verkavelingen
De eerste regel van de algemene bepalingen stelt dat bestaande verkavelingen verder uitgevoerd mogen worden in zover zij de fundamentele opties van het ruimtelijk uitvoeringsplan niet in het gedrang brengen. Uit deze bepaling valt op te maken dat de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan primeren boven de voorschriften van de verkaveling. De eventuele tegenstrijdigheid hiermee moet geschrapt worden.
De voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan primeren en dit werd verduidelijkt in deze bepaling.
Er wordt aangeraden om de begrippenlijst verder te verduidelijken en bepaalde begrippen waaronder bebouwing-terreinindex (B/T) bijkomend te definiëren.
Deze werden aangevuld.
Art. 5 Zone voor bedrijvigheid
Het provinciebestuur adviseert om niet enkel een maximum-, maar ook een minimumoppervlakte op te nemen in het voorschrift.
De bedoeling is een sterke verweving te krijgen met het wonen en daarom geen specifieke minimumoppervlakte in te voeren die een grens zou kunnen zijn.
De bepalingen wegenis zijn opgenomen in Art. 8 Wegenis in plaats van Art. 9 en kan aangevuld worden met bundeling infrastructuur voor ontsluiting, zone voor laden en lossen.
Het voorschrift werd aangepast en verfijnd.
Art. 7 projectzone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut
Binnen deze zone kan het eveneens aangewezen zijn om verhardingen te beperken, dit kan eventueel door een minimale groenindex op te nemen in de voorschriften.
Dit is reeds voorzien in de algemene bepalingen
Toelichting
Het handelszaak Colruyt heeft een goedgekeurd positief planologisch attest verkregen gemeenteraad van 22 september 2014. Dit betrof een korte termijn oplossing.
Overwegende het voorstel van RUP met bijhorende documenten betreffende de zone Colruyt gelegen tussen de Leuvensesteenweg en de Voskapellelaan;
Overwegende het goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Zaventem en de specifieke vermelding van de site Colruyt;
Overwegende de goedgekeurde doorlopen MER-procedure met ontheffingsbesluit plan-merplicht van 28-06-2017;
Artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 stelt dat alle uitvoeringsplannen onderworpen moeten worden aan een watertoets: het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en er zijn geen aanzienlijke negatieve effecten op de waterhuishouding van het gebied te verwachten.
Overwegende de plenaire vergadering inzake het RUP op 17-08-2018 en bijhorende verslag;
Belangrijke aandachtspunten: de compensatievraag van Departement Land voor de herbestemming van herbevestigd agrarisch gebied (HAG) en de afbakening van wonen en handel-bedrijvigheid in de gemengde zone. Er werd daarbij onderzocht welke delen HAG niet aangesneden worden, opdat deze uitgesloten kunnen worden van het RUP.
Colruyt neemt een last op zich voor het compenseren van het verlies van het HAG.
Overwegende de bespreking van het ontwerp RUP op de GECORO Zaventem 24-10-2018;
Juridische grond
Art. 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de inhoud en procedure vastleggen voor de opmaak van een RUP (oude versie 2016-2017).
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, artikel 8, §1 en 2, gewijzigd op 19 juli 2013.
Fasering
collegebeslissing |
|
College kennisneming voorontwerp- RUP |
|
GECORO: advies ontwerp-RUP |
24-10-2018 |
plenaire vergadering en adviezen
|
17-08-2018 |
|
|
College voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen |
07-10-2019 |
Voorlopige vaststelling |
|
gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP |
21-10-2017 |
openbaar onderzoek
|
01-01-2020 tot 29-02-2020 |
Gecoro advies schriftelijk |
26-05-2020 |
Definitieve vaststelling: gemeenteraad |
Juni 2020 |
Openbaar onderzoek
Tijdens de periode werden twee bezwaarschriften ingediend en bracht de deputatie op 13 februari 2020 een gunstig advies op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met de opmerkingen. De behandeling van het advies werd verwerkt. De gecoro heeft de adviezen en bezwaarschriften verwerkt en geïntegreerd in haar advies.
De provincie vroeg volgende punten aan te passen:
Algemene bepalingen
De voorgestelde plandoelstellingen in voorliggend ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Colruyt’ kunnen passen binnen de visie van het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant en addendum.
Het plan werd aangevuld.
Vormvereisten
bestaande juridische en feitelijke toestand toevoegen en aanvullen;
het register van percelen of delen van percelen, waarvoor planbaten, planschade, kapitaalschade of gebruikersschade kan verschuldigd zijn, aanvullen.
Het register werd aangevuld en aangepast conform de feitelijke en juridische toestand in functie van de leesbaarheid en correctheid.
Grafisch plan
Het provinciebestuur betreurt de beslissing om de bufferzone op het grafisch plan te schrappen
Er werd afgewogen welke meerwaarde dergelijke buffer zou hebben tegen eventueel noodzakelijke bijkomend ruimtegebruik gelet op de realisatie van de uitbreiding. Dit kan nog steeds worden opgelegd via een toekomstige omgevingsvergunningsvraag.
Het is aangewezen de (overdruk)zones voor wonen te beperken rond de Leuvensesteenweg.
De aanduiding van het woongebied volgt de gewestplanbestemming die nu reeds bestaat. De overdrukzone boven de bestaande Colruyt heeft specifieke voorschriften
Colruyt en mogelijke woonontwikkelingen ontsluiten via de Voskapellelaan / Van Espenlaan.
Werd indicatief op plan en in de voorschriften voorzien .
Verbinding zoeken met het bestaande padennetwerk zoals de naastgelegen voetweg nr. 13. Dit kan grafisch opgenomen worden door middel van een indicatieve aanduiding met bijbehorend voorschrift.
De voetweg behoort niet tot het plangebied en blijft zijn statuut behouden.
Stedenbouwkundige voorschriften
Op het grafisch plan werden echter maximale bouwdiepte en voorgevelbreedte afgebakend.
De tekst in het voorschrift werd verduidelijkt gericht op het grafisch plan.
Bezwaarschriften
Er zijn twee bezwaren ingediend.
Raadplegingsrapport – GRS-Z
De bindende bepalingen zijn niet vermeld en opmerkingen over raadplegingsrapport.
Werd reeds goedgekeurd met een ontheffingsbesluit. Het RUP is een uitvoering van het GRS-Z en komt aan bod in de toelichtingsnota.
Stedenbouwkundige voorschriften
In de stedenbouwkundige voorschriften worden onder Art 1 wat betreft inrichtingsvoorstellen verwezen naar het grafisch plan maar dit is onduidelijk weergegeven.
Het bouwvlak heeft betrekking op de aangeduide bestemmingszone (het bouwvlak is gelijk aan de bestemmingszone). Dit wordt verduidelijkt en verfijnd zodat er geen discussie meer mogelijk is.
Toelichtingsnota
Screeningsnota en adviezen ontbreken op de website.
Deze lagen ter beschikking op de gemeente. De screeningsnota is verwerkt in de toelichtingsnota samen met de besluit van ontheffing planmerplicht.
Wonen naast Colruyt
Er wordt geen rekening gehouden met de negatieve effecten op de woonkwaliteit voor de woningen, langs de Mechelsesteenweg, met de achterzijde uitkijkend op de parking van de Colruyt.
Het RUP heeft op correcte wijze de milieueffecten bekeken en is ontheft van de plan-merplicht.
Parkeerplaatsen
Er wordt niet aangegeven hoeveel parkeerplaatsen zullen verdwijnen indien er woningen worden gebouwd langs de Leuvensesteenweg/Voskapellaan.
Dit wordt beoordeeld bij de in te dienen omgevingsvergunning en zal moeten voldoen aan de goedgekeurde parkeerverordening.
Het aantal bouwlagen
Het maximum aantal bouwlagen is 4 gebouwen gelegen aan de Leuvensesteenweg en het maximum 3 voor deze gelegen aan de Voskapellelaan en deze binnen de overdrukzone.
De woonzone van het RUP behoort niet tot het afgebakend gebied RUP dorpskernen voor Nossegem. Bijgevolg geldt hier het gewestplan. Er is geen reden om zoveel bouwlagen toe te laten.
Het plangebied behoort tot de afbakening van stedelijk gebied (GRUP VSGB), is voorzien in de stedenbouwkundige verordening meergezinswoningen deelplan Nossegem waarin maximum 4 bouwlagen zijn toegelaten. Het RUP vermindert dit naar 3 bouwlagen aan de Voskapellaan ifv de omgeving.
De modernistische villa Van Haeren-Ronsmans Voskapellaan moet behouden blijven.
is geen beschermd erfgoed, geen specifieke bepaling.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 15 juni 2015 betreffende principe verwerving resterende private percelen “Moorselveld” (eerste fase) en strategie ontwikkeling gemeentelijke verkaveling voor het gebied Vossemlaan/Moorselveld te Sterrebeek;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw VERDEYEN EMILIA, wonende Rusthuis “Isidoor Trappeniers”, Hector Henneaulaan 1 te 1930 Zaventem van 6 december 2019, met betrekking tot de verkoop van twee percelen bouwland, gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie D, nummers 14 A en 15 A tegen de prijs van 140 euro/m², namelijk 203.000,00 euro voor het perceel 14 A en 76.860,00 euro voor het perceel 15 A, hetzij 279.860,00 voor de totaliteit;
Gelet op de notariële algemene volmacht van 6 november 2013 waarbij haar 3 kinderen, Vanfraechem Wilfrieda, Vanfraechem Ingrid en Vanfaechem Anne lastens de eigenaar, Verdeyen Amelia, optreden in deze aangelegenheid;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2020, punt GR/2020/004 betreffende principebesluit verwerving twee percelen bouwland (perceel nr. D 14 A en D 15 A), eigendom Verdeyen Amelia;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg d.d. 6 mei 2020 betreffende de twee percelen bouwland gelegen te Sterrebeek, Vossemlaan, gekend ten kadaster 4e Afdeling Sterrebeek, Sectie D nummers 14 A en 15 A;
Gelet op het proces-verbaal van meting van Studieburo Quadrant, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, van 27 april 2020;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Gelet op het raamcontract met de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door het notariskantoor Vanhalewyn & Flamant te Kraainem, met tussenkomst van notaris Jean-Luc Peërs, notaris met standplaats te Vilvoorde namens de verkoper;
Overwegende de toekomstvisie van het woongebied volgens artikel nr. C9.1.8 van het VSGB, waarin de aangeboden percelen zijn gelegen;
Overwegende dat de gemeente Zaventem reeds eigenaar is van een aantal percelen in het (voormalig) woonuitbreidingsgebied Moorselveld/Vossemlaan;
Overwegende dat de door de eigenaar opgesomde specifieke verkoopsvoorwaarden aanvaardbaar zijn;
Overwegende dat de vraagprijs de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat het perceel niet verhuurd/verpacht werd, maar dat er een overeenkomst van kosteloze gebruiksafstand werd afgesloten met een derde;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 18 april 2017, punt CBS/2017/1010, houdende principe tot verwerving van twee kadastrale percelen ter uitbreiding stationsparking Quitmannplein Zaventem (Groenstraat 24 en 48);
Gelet op de gevoerde onderhandelingen met de consoorten Lesage, voor wat betreft het kadastraal perceel, gelegen Zaventem 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 210 X, in het bijzonder deze met mevrouw Huyens en kinderen met het oog op de minnelijke eigendomsverwerving op datum van 13 mei 2019 te Zaventem;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van 1 juli 2019 van mevrouw Linda Huyens, Westvaartdijk 311/A te 1851 Grimbergen, de heer Brend Lesage, Perksesteenweg 13/D te 1820 Steenokkerzeel en de heer Glen Lesage, Marktplein 17 te 1880 Kapelle-op-den-bos, waarbij zij allen akkoord gaan met het bod tot minnelijke eigendomsverwerving zoals geformuleerd tijdens de onderhandelingen van 13 mei 2019 te Zaventem voor het kadastraal perceel, gelegen Zaventem 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 210 X, samen goed voor een eigendomsaandeel van 3/16de en een totale forfaitaire prijs van 95.765,63 EUR;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2020, punt GR/2020/062 betreffende principebesluit aankoop in der minne eigendomsaandeel mevr. Huyens en kinderen (= 3/16 de) van het kadastraal perceel “zagerij” gelegen 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 210 X - eigendom cons. Lesage (ID2019/0012);
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg d.d. 13 februari 2019 betreffende het kadastraal perceel, gelegen Zaventem 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 210 X;
Gelet op het proces-verbaal van opmeting/Onteigeningsplan van Studieburo Quadrant, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, van 12 maart 2019;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Gelet op het raamcontract met de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door het notariskantoor Vanhalewyn & Flamant te Kraainem;
Overwegende de toekomstvisie uitbreiding stationsparking Quitmannplein rekening houdend met de huidige ontoereikende parking aan het station (noordzijde) welke vandaag omgerekend 55 parkeerplaatsen telt;
Overwegende de parkeerproblematiek/parkeerdruk gezien de aanwezigheid van het station, het cultureel centrum, de schoolinfrastructuur en horecazaken in de directe omgeving;
Overwegende de wenselijkheid om een eigendomsaandeel van het aangeboden perceel reeds in der minne te verwerven;
Overwegende dat het eigendom Groenstraat 24 intussen reeds werd verworven;
Overwegende dat voor deze minnelijke verwerving subsidies kunnen aangevraagd worden overeenkomstig de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995, houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;
Overwegende dat de door de eigenaars opgesomde specifieke verkoopsvoorwaarden aanvaardbaar zijn;
Overwegende dat de vraagprijs de geschatte waarde van de onroerende goederen, inclusief de door de schatter opgenomen wederbeleggingsvergoeding in zijn schattingsverslag van 13 februari 2019, niet overschrijdt;
Overwegende dat het perceel niet verhuurd/verpacht wordt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995, houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, in het bijzonder Hoofdstuk IV – Financiële ondersteuning van de verwerving en de saneringswerkzaamheden in het kader van de vernieuwing;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 25 november 2019, punt GR/2019/308, betreffende definitief besluit verwerving ingesloten percelen “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (percelen nrs. 4C 157A5, 4C 157B5, 4C 157D5), eigendom consoorten Goddevriendt, Hendrickx, Vanhemelryck en Reichling;
Gelet op het opmetingsplan “Erosiebestrijding knelpunt Acht Bunders – Afbakeningsplan – Pachtbeëindiging”, opgemaakt door de dienst Waterlopen van de Provincie Vlaams-Brabant op datum van 4 oktober 2019;
Gelet op de door de heer Rudi Claessens ondertekende “belofte van pachtbeëindiging in der minne en voor openbaar nut - In het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen”, op datum van 23 oktober 2019;
Gelet op de door de heer Rudi Claessens ondertekende “overeenkomst voor kosteloos gebruik - in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen”, op datum van 23 oktober 2019;
Gelet op de akte verleden door notaris Laurence Flamant, notaris met standplaats te Kraainem, op 13 januari 2020 met betrekking tot de aankoop van de drie percelen (percelen nrs. 4C 157A5, 4C 157B5, 4C 157D5), door de gemeente Zaventem;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 17 februari 2020, punt GR/2020/021, betreffende definitief besluit verwerving deel van een ingesloten perceel “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (kadastraal perceel nr. 4A 67K deel), eigendom Wierinck Irène;
Gelet op het opmetingsplan “Erosiebestrijding knelpunt Tramlaan – Pacht perceel 67K/deel”, opgemaakt door de dienst Waterlopen van de Provincie Vlaams-Brabant op datum van 25 mei 2020 – plan nummer 020/TK/0094;
Gelet op het opmetingsplan “Erosiebestrijding knelpunt Tramlaan – As-Built grondplan”, opgemaakt door de dienst Waterlopen van de Provincie Vlaams-Brabant op datum van 4 mei 2020 – plan nummer 020/TK/0075;
Gelet op de ontwerptekst “overeenkomst voor kosteloos gebruik - in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen”, opgemaakt door de erosiecoördinator van de Provincie Vlaams-Brabant (Dienst Waterlopen);
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Gelet op het raamcontract met de geassocieerde notarissen Vanhalewyn & Flamant;
Gelet op de ontwerp-akte dading, opgemaakt door het notariskantoor Vanhalewyn & Flamant te Kraainem;
Overwegende dat de drie percelen Acht Bunders (percelen nrs. 4C 157A5, 4C 157B5, 4C 157D5), op basis van de informatie bekomen van de voormalige eigenaars, verhuurd werd middels een pachtovereenkomst aan de heer Rudi Claessens, Oude Baan 13, 1933 Sterrebeek;
Overwegende dat het perceel Tramlaan, kadastraal nummer 4A 67K, op basis van de informatie bekomen van de voormalige eigenaar, kosteloos bewerkt wordt zonder pachtovereenkomst door de heer Rudi Claessens, Oude Baan 13, 1933 Sterrebeek;
Overwegende dat de akte tot aankoop van het perceel, gelegen Tramlaan - kadastraal nummer 4A 67Kl deel, eerstdaags wordt verleden voor de notaris;
Overwegende de onderhandelingen met de pachter/gebruiker van de hierboven vermelde gronden, de heer Rudi Claessens, met het oog op een snelle realisatie van de beide erosie-projecten op die locaties;
Overwegende dat de heer Rudi Claessens zittende pachter is van de goederen a en b (gelegen “Acht Bunders” – zie opmetingsplan), heden toebehorend aan de gemeente. De gemeente wenste deze goederen vrij te maken van de pachtovereenkomst, zodat zij werken kan uitvoeren in het kader van Kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen. De pachter wou zijn pachtrechten echter niet kwijt;
Overwegende dat de heer Rudi Claessens en de gemeente dat zij in volledig akkoord, maar na onderhandelingen onder elkaar en na wederzijdse toegevingen, wensen over te gaan tot de regeling van hoger vermelde twistpunten als volgt: de zittende pachter aanvaard de pachtbeëindiging op de gezegde goederen om de erosie-poel te kunnen aanleggen. Als tegenprestatie stelt de gemeente voor om een vergoeding toe te kennen samen met het in pacht geven van een andere grond, gelegen “Tramlaan”;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat er in de belofte van pachtbeëindiging wordt verwezen naar “een recht van gratis gebruik” dat zal worden afgesloten voor de oppervlakte van het project “Erosiepoel Acht Bunders” nadat de grond verworven is door de gemeente. Het restant van het verworven perceel dat niet dienstig is voor het erosie-project zal onverminderd verpacht blijven aan de oorspronkelijke pachter/houder van het huurrecht;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 2044 t.e.m. 2058;
Gelet op de Pachtwet, artikel 14;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, mevrouw DIERCKX Hilde van 20 december 2019, voor het kadastraal perceel nummer 5B 252F tegen de prijs van 5,00 euro per m² (oppervlakte nog te bepalen aan de hand van een splitsingsplan);
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 3 februari 2020, punt CBS/2020/137, houdende gunstig advies tot principiële verwerving van een nog nader te bepalen deel van het hoger vermeld kadastraal perceel;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 17 februari 2020, punt GR/2020/017, betreffende principebesluit verwerving ingesloten perceel “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (kadastraal perceel nummer 5B 252F), eigendom Dierickx Hilde;
Gelet op het schattingsverslag van Studieburo QUADRANT bvba, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg van 20 maart 2020 betreffende het perceel gekend ten kadaster Zaventem, 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 252F (deel);
Gelet op het voorlopig voorontwerp “erosiebestrijding knelpunt Jean Monnetwijk” (versie 07-06-2019), opgemaakt door de Provincie Vlaams-Brabant, dienst Waterlopen, waardoor de gemeente niet de volledige oppervlakte van het aangeboden kadastrale perceel dient te verwerven;
Gelet op het voorlopig Splitsingsplan”Erosiebestrijding knelpunt Jean Monnetwijk”, opgemaakt door de dienst Waterlopen van de Provincie Vlaams-Brabant op datum van 24 april 2020;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Overwegende de wenselijkheid om een deel van het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop en de pachtverbrekingsvergoeding vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat het perceel, op basis van de informatie bekomen van de eigenaar, vrij van pacht zou zijn, doch dat het zou bewerkt worden door SABGRO BV te Zaventem;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat voor dit project, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie wordt aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
Gelet op de statuten van de CVBA met sociaal oogmerk "Elk Zijn Huis", Gewestelijke Maatschappij voor de Huisvesting;
Gelet op het schrijven van de CVBA Elk Zijn Huis de dato 30 april 2020 met uitnodiging tot de Algemene Vergadering vastgelegd op woensdag 24 juni 2020 om 20u op de zetel van de maatschappij, Lindeboomstraat 116 te Tervuren;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Schepen Hamid AKAYCHOUH werd verkozen als effectief vertegenwoordiger en Bart VAN HYFTE als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente en het OCMW Zaventem in de CVBA Elk Zijn Huis;
Gelet dat vanuit Elk Zijn Huis gevraagd wordt om een mandataris aan te duiden om zowel de aandelen van het OCMW als deze van de gemeente te vertegenwoordigen in de Algemene Vergadering of volmacht te verlenen aan de gemeente Tervuren vertegenwoordigd door de heer Mark Van Roy, voorzitter van de Raad van Bestuur;
Gelet dat overeenkomstig de gezegde beslissing van 18 februari 2019 wordt voorgesteld om Schepen Hamid AKAYCHOUH af te vaardigen voor de Algemene Vergadering van 24 juni 2020;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 augustus 2018 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Zaventem - Quitmannplein - Fase 3 : aanleggen parking ” aan Quadrant BVBA, KBO nr. BE 0460.785.335, Dorpsstraat 202 te 3078 Meerbeek (Kortenberg);
Gelet op de beslissing van het College d.d. 28 januari 2019, houdende : “Zaventem – Quitmannplein Fase III – Aanleggen van een parking Ballegooy – Sloping Groenstraat 24 – Principiële goedkeuring voorontwerp en raming (BVBA Quadrant)”;
Overwegende dat de woning – Groenstraat 24 inmiddels afgebroken werd door de firma Steenacker;
Gelet op het voorgelegd technisch dossier, opgemaakt door BVBA Quadrant, omvattende:
- biezonder bestek – nr. 4715
- samenvattende meetstaat
- kostenraming
- uitvoeringsplannen
- technisch verslag grondverzet en conformverklaring
Overwegende dat de kostprijs voor deze werken door de ontwerper – BVBA Quadrant geraamd worden op :
Ten laste van de gemeente Zaventem
Perceel A : aanleg parking |
175.491,03 euro |
Perceel B : groenaanleg |
21.774,22 euro |
|
_____________ |
Totaal |
197.265,25 euro |
BTW 21% |
41.425,70 euro |
|
_____________ |
Totaal tlv de gemeente |
238.690,95 euro |
Ten laste van Farys / TMVW :
Perceel A : aanleg parking – riolering |
72.981,49 euro |
Perceel B : groenaanleg |
2.107,64 euro |
|
_____________ |
Totaal tlv Farys / TMVW |
75.089,13 euro |
|
|
Totaal perceel A en B |
313.780,08 euro |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van BVBA Quadrant, kan geraamd worden op
Ten laste van de gemeente Zaventem
Perceel A : aanleg parking |
175.491,03 euro |
Perceel B : groenaanleg |
21.774,22 euro |
|
_____________ |
|
197.265,25 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : 5% |
9.863,26 euro |
|
______________ |
|
207.128,51 euro |
- ereloon : ± 7,4% |
15.327,51 euro |
|
______________ |
|
222.456,02 euro |
- BTW 21% |
46.715,77 euro |
|
______________ |
|
269.171,79 euro |
- Diverse kosten : - Grondonderzoek : |
425,00 euro |
- Archeologienota : |
2.420,00 euro |
- Bijkomende asbestonderzoek talud : |
3.284,00 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
275.300,79 euro |
Afgerond tlv de gemeente |
276.000,00 euro |
Ten laste van Farys / TMVW :
Perceel A : aanleg parking – riolering |
72.981,49 euro |
Perceel B : groenaanleg |
2.107,64 euro |
|
_____________ |
|
75.089,13 euro |
- herziening/alg/onvoorziene kosten : ± 5% |
3.754,46 euro |
|
_____________ |
|
78.843,59 euro |
- ereloon ontwerper : ± 7,4% |
5.834,43 euro |
|
_____________ |
Totaal : |
84.678,02 euro |
Afgerond tlv Farys/TMVW |
85.000,00 euro |
|
|
TOTAAL |
361.000,00 euro |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs van perceel 1 : aanleg van de parking betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op € 72.981,49;
Overwegende dat een deel van de kostprijs van perceel 2 : Groenaanleg betaald wordt door TMVW-Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op € 2.107,64;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeentebestuur Zaventem - ow de procedure zal voeren en in naam van TMVW-Farys bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 08 juni 2020, houdende : “Zaventem - Quitmannplein - Fase 3 : uitbreiding parking - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze (BVBA Quadrant) (3P ID:1454)”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
In uitvoering van de beslissing van de raad van bestuur van het AGB de dato 23 september 2019 werd tussen het AGB en HAVILAND een ‘overeenkomst “Studieopdracht” afgesloten betreffende de studie, het ontwerp, de werfopvolging en de veiligheidscoördinatie ontwerp & verwezenlijking van Zaventem_AGB_Voetbal (infra) – riolering- en omgevingswerken rondom de permanente modulaire units, aanleg kunstgrasveld en parking op site Eversestraat’ (hierna genoemd ‘de OVEREENKOMST’)
De OVEREENKOMST is op heden reeds in uitvoering, waarbij door HAVILAND prestaties werden verricht welke volgens de bepalingen van artikel 6 van de OVEREENKOMST vergoed dienen te worden door de OPDRACHTGEVER.
De GEMEENTE wenst de overeenkomst in al haar onderdelen over te nemen en aldus als OPDRACHTGEVER in de plaats te treden van het AGB.
Dit verslag kadert binnen de wettelijke opdracht van de veiligheidsconsulent / Functionaris voor de Gegevensbescherming en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid
Informatiebeveiliging is niet alleen van belang om te voldoen aan de eisen van de geldende wetgeving, maar bovendien is het een belangrijke randvoorwaarde voor het functioneren van lokale overheden. Het kunnen beschikken over juiste en actuele informatie is een belangrijke voorwaarde voor de goede uitvoering van doelstellingen en taken.
Het veiligheidsbeleid en het veiligheidsplan werden door het College van Burgemeester en Schepenen goedgekeurd op 18 mei 2016.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25/11/2019 "contante belasting op openbare markten - aanslagjaren 2019-2025;
Gelet op de collegebeslissing CBS/2020/1047 van 27 april 2020 aangaande versoepeling inning belastingen en vrijstelling wegens overmacht aan marktkramers;
Gelet op de collegebeslissing CBS/2020/1327 van 2 juni 2020 aangaande vrijstelling inning standplaatsvergoeding markten voor het tweede kwartaal 2020;
Naar aanleiding van de coronacrisis en het langdurig niet kunnen plaatsvinden van de openbare markten verzoeken een aantal marktkramers om een kwijtschelding van de standgelden. Dit gelet op het zware inkomensverlies van de laatste weken.
In de periode 12 maart 2020 - 17 mei 2020 werden er strikte maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad. Deze hadden een aanzienlijke impact op onze maatschappij en economie. Meerdere ondernemers werden verplicht om hun activiteiten stop te zetten of zagen in deze tijd hun inkomsten sterk teruglopen.
De Vlaamse Regering roept lokale besturen op om erover te waken dat de belastingplichtigen op hun grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten waarop ze door de crisis financieel al zwaar inleveren. Om de belastingdruk te reduceren kunnen de vrijstellingen aangepast worden of kan er een tariefvermindering toegekend worden voor bepaalde belastingreglementen en voor een beperkte duur. Enkel het reglement vermeldt in dit besluit komt in aanmerking.
Feiten, context en argumentatie :
-Heel wat ondernemers op het grondgebied kampen door de quarantainemaatregelen met zware omzetverliezen.
-Ook de buurgemeenten Tervuren, Kortenberg en Herent beslisten om het standgeld op marktplaatsen gedeeltelijk of zelfs kwijtschelding tot het einde van het jaar door te voeren ;
-Voorstel dienst middenstand besproken in college 2/6/2020 : kwijtschelding resterende deel van het tweede kwartaal 2020 (april,mei,juni).
Het gaat over vijf marktdagen te Zaventem en 5 marktdagen te Sterrebeek: 1,8,15,22 en 29 juni Zaventem en 2,9,16,23 en 30 juni Sterrebeek.
(18/19 en 25/26 mei worden gecompenseerd door het reeds geïnde standgeld 23/24 en 30/31 maart) = 1ste kwartaal, markten die omwille van Corona niet zijn doorgegaan.
-Aangezien de gemeenteraad niet met terugwerkende kracht kan beslissen om een vrijstelling te voorzien in het tweede kwartaal 2020, wordt er voorgesteld om de eerste 5 marktdagen in Zaventem en de eerste 5 marktdagen in Sterrebeek van het 3e kwartaal vrij te stellen.
-Met dit voorstel komt de gemeente tegemoet aan de oproep van de Vlaamse Regering om de lokale belastingreglementen te herzien opdat de belastingplichtigen op het grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten waarop ze door de crisis financieel al zwaar inleveren.
-De financiën van de gemeente kunnen de tijdelijke minderontvangsten door deze tegemoetkoming opvangen.
-decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
-decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
-besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
-artikel 1 van het ministerieel besluit van 18 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken (quarantainemaatregelen, dit MB werd opgeheven door het MB van 23 maart 2020 maar kan eventueel behouden blijven als de gemeenteraad vrijstellingen en belastingverminderingen wil differentiëren)
-art. 4 §1, eerste lid, 1° van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid (afbakening periode van civiele noodsituatie)
-ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken (opheffing MB van 18 maart 2020, uitbreiding quarantainemaatregelen)
-gemeenteraadsbesluit van 25/11/2019 "contante belasting op openbare markten - aanslagjaren 2019-2025"
-dit aanvullend besluit wordt bekendgemaakt op de website van de gemeente overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
-de gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die VEB NV sloot op basis van het bestek met nummer ‘Raamovereenkomst zonnepanelen EE_2018_0_006’ met de ondernemer PERPETUM ENERGY BVBA, Poortakkerstraat 102 te 9051 St-Denijs-Westrem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Levering en plaatsing van zonnepanelen + onderhoudscontract, site grondgebiedszaken, Steenokkerzeelstraat 56, Zaventem (raamcontract VEB)” wordt geraamd op € 155.846,12 excl. btw of € 188.573,81 incl. 21% btw; bestaande uit € 116.646,13 excl. btw of € 141.141,82 incl. 21% btw voor de investering en een onderhoudscontract met looptijd 25 jaar zijnde € 1.568 / jaar excl. btw of € 1.897,28 / jaar incl. 21% btw (jaarlijks te indexeren) of € 39.200 excl. btw of € 47.432 incl. 21% btw
Overwegende dat de ontwerper voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan PERPETUM ENERGY BVBA, KBO nr. 893005754, Poortakkerstraat 102 te 9051 St-Denijs-Westrem voor een totaalbedrag voor investering en onderhoudscontract van € 155.846,12 excl. btw of € 188.573,81 incl. 21% btw;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 2 juni 2020, punt 25905, houdende : “Levering en plaatsing van zonnepanelen + onderhoudscontract, site grondgebiedszaken, Steenokkerzeelstraat 56, Zaventem (raamcontract VEB). Goedkeuring lastvoorwaarden en gunning”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat Iverlek aandeelhouder is van Publi-T;
Gelet op de aangetekende brief van 17 april 2020 van Iverlek met als onderwerp “Uitnodiging intekening uitgifte aandelen Apt”;
Overwegende de toelichting in de nota “Uitgifte aandelen Apt motivering en procedure”;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer in het bijzonder de artikelen 2, 40 en 41 en Deel 3 Titel 3;
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring van de beleidsrapporten door de gemeenteraad;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening moet op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Het besluit van de Vlaamse regering van 25.06.2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen;
Het Ministerieel besluit van 01.10.2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen;
Voor de verrichtingen 2019 wordt een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen ;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP);
Gelet op het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARCP);
Gelet op de ministeriële omzendbrieven PLP 33,38 en 38bis betreffende het afsluiten van de jaarrekeningen van de politiezones;
Op voorstel van het college;
Artikel 249, §3 van het decreet lokaal bestuur (DLB) over de goedkeuring door de gemeenteraad van de rekening van het OCMW;
Artikel 250 van het DLB wat bepaalt dat de rekening moet op 30/6 van het jaar dat volgt op het rekeningjaar goedgekeurd moet zijn;
Artikel 260 van het DLB wat bepaalt dat de rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Artikel 262 van het DLB wat bepaalt dat het toezicht 150 dagen heeft om de rekening goed te keuren;
Artikel 286 van het DLB betreffende de rapportering aan het toezicht;
Overwegende dat voor de verrichtingen 2019 een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen wordt;
Gelet dat bepaald wordt dat de raad van bestuur de jaarrekening vaststelt en deze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad (artikel 38 van de statuten);
Overwegende dat voor de verrichtingen 2019 een volledige aansluiting budgettair – algemeen bekomen wordt;
Gelet op de revisorale controle ;
1. Situering
2. Huidige samenwerking
3. Voorstel uitbreiding samenwerking
4. Financieel
5. Timing
6. Besluit/advies
7. Gegevens uit BBC/MJP
8. Info
Gegevens uit BBC/MJP
Verwijzend naar het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 27 april 2020 betreffende het ‘Prinicipeakkoord intekenen Haviland-raamcontract zonnepanelen met burgerparticipatie’, wordt de haalbaarheidsstudie van energiecoöperatie Noordlicht cv (met maatschappelijke zetel te Leopold Nantierlaan 21 in 1933 Sterrebeek) inzake de plaatsing van zonnepanelen op het dak van kinderkribbe Jannemieke (Diegemstraat 52 te 1930 Zaventem), ter goedkeuring voorgelegd.
Uit de haalbaarheidsstudie blijkt dat het voordeel voor de gemeente Zaventem ligt in een lagere energieprijs; met name €168,2/MWh incl. BTW in plaats van de €283,08/MWh incl. BTW die aan het VEB, de huidige energieleverancier, betaald wordt. Hierbij dient nog het prosumententarief te worden opgeteld. Op jaarbasis komt dat volgens de simulatie voor de kinderkribbe in totaal (rekening houdend met alle kosten) neer op een besparing voor de gemeente van om en bij de €780/jaar incl. BTW (afhankelijk van het jaarverbruik). Na 20 jaar wordt de PV-installatie in haar geheel overgedragen en komt dus ook de restwaarde (een installatie met op dat moment nog een rendement van 80%) hiervan aan de gemeente toe.
Vervolgens wordt aan energiecoöperatie Noordlicht cv toestemming gegeven voor de plaatsing van zonnepanelen op het dak van kinderkribbe Jannemieke met als doel de levering van lokaal geproduceerde groene stroom d.m.v. een PV-installatie die gefinancierd wordt door burgerparticipatie. Met het oog hierop wordt de ontwerp-overeenkomst stroomlevering kinderkribbe ter goedkeuring voorgelegd.
Energiecoöperatie Noorlicht blijft voor 20 jaar eigenaar van de installatie en zal gedurende die looptijd instaan voor de plaatsing, het nodige studiewerk, het onderhoud en de nodige verzekeringen, zoals bepaald in de overeenkomst in bijlage.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2014 betreffende de goedkeuring van het klimaatactieplan burgemeestersconvenant en gelet op actie 4 ‘Onderzoek naar plaatsing bijkomende PV-installaties op gemeentelijke gebouwen’ onder titel 5.4.3 ‘Hernieuwbare energie’ in het klimaatactieplan Zaventem;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 27 april 2020 betreffende het ‘Prinicipeakkoord intekenen Haviland-raamcontract zonnepanelen met burgerparticipatie’;
Gelet op het Gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2018 betreffende ‘Reservatie 50% van de omgevingsenergie voor de lokale gemeenschap’;
Gelet op de Haalbaarheidsstudie ‘Zonnepanelen met burgerparticipatie voor kinderkribbe Jannemieke’ (cf. bijlage);
Gelet op de ontwerp-akte ‘recht van opstal’ (in bijlage);
Gelet op de ontwerp-overeenkomst ‘stroomlevering’ (in bijlage);
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 43 § 2, 12°;
Overwegende dat de gemeente Zaventem de eigenaar is (en blijft) van de grond en de gebouwen van de kinderkribbe Jannemieke, gelegen te Diegemstraat 52 te Zaventem; gekend ten kadaster, Zaventem 1e afdeling Zaventem, sectie D, perceelnummer 0339/00H006;
Overwegende dat het dak van kinderkribbe Jannemieke via ‘recht van opstal’ voor 20 jaar ter beschikking zal gesteld worden van Noordlicht cv in functie van de productie van zonne-energie en de levering van groene stroom voor lokaal gebruik in de gebouwen van de kinderkribbe;
Overwegende dat de registratie van de overeenkomst ‘recht van opstal’ zal worden uitgevoerd door een daarvoor wettelijk bevoegd registratiekantoor, in opdracht en ten laste van Noordlicht cv;
Haviland organiseert een aanbesteding voor het plaatsen en onderhouden van zonnepanelen en leveren van energie met burgerparticipatie. Zie bijlage voor alle documenten.
Zonne-energie op de gemeentelijke daken is één van de essentiële hefbomen om het aandeel lokaal opgewekte hernieuwbare energie in de gemeente te verhogen.
Het betrekken van lokale burgers via burgerparticipatie zorgt voor draagvlak en voor betrokkenheid van burgers bij de uitvoering van de gemeentelijke klimaatacties. Burgers worden geïnformeerd via een voortraject en kunnen daarna mee investeren in het plaatsen van zonnepanelen op openbare gebouwen. Ook mensen die zelf niet over een geschikt dak beschikken, kunnen op deze manier toch meegenieten van de voordelen van lokaal opgewekte zonne-energie.
De gemeente Zaventem kan als vennoot van Haviland gebruik maken van deze raamovereenkomst.
Hoe werkt het?
Intekenen op dit raamcontract is vrijblijvend tot het moment van ondertekening van de overeenkomst tussen de betreffende energiecoöperatie en de gemeente.
Er wordt uiteraard enkel een project opgestart indien er daadwerkelijk een netto kostenbesparing voor de gemeente kan worden gegarandeerd. De kostenbesparing voor de gemeente bestaat uit de besparing op de elektriciteitsfactuur door de rechtstreekse afname van elektriciteit afkomstig van de zonne-installatie. Voor elk van de geselecteerde gebouwen zal een haalbaarheidsstudie opgemaakt worden, waarbij de nettobesparing voor de gemeente zal worden ingeschat.
Het plaatsen van de zonnepanelen gebeurt onder een opstalrecht . Hiervoor kan een termijn gekozen worden voor 10, 15 of 20 jaar. Wanneer deze periode ten einde loopt wordt de installatie kosteloos overgedragen aan het gemeentebestuur.
De gemeente neemt pas een bindend engagement na positieve evaluatie van de haalbaarheidsstudie. Het concrete voorstel zal op dat moment opnieuw aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd voor definitieve goedkeuring.
Toelichting van de verschillende stappen:
Nadat de gemeente instapt wordt er een startoverleg georganiseerd waarbij de nodige afspraken worden gemaakt voor het verdere verloop van het traject. Hierbij komen minimaal aan bod: plan van aanpak, timing, communicatie, aan te leveren informatie.
Voor de uitvoering van de haalbaarheidsstudie is het noodzakelijk om over een aantal bijkomende gegevens te beschikken, zoals het bouwjaar en een grondplan. De gemeente dient deze gegevens aan te leveren zodat een correcte detailanalyse kan uitgevoerd worden.
Er zal een vrijblijvende haalbaarheidsstudie (per gebouw) uitgevoerd worden om na te gaan of:
Na een positieve haalbaarheidsstudie wordt een overeenkomst per gebouw afgesloten tussen het gemeentebestuur en 1 van de 5 betrokken coöperaties.
Na het ondertekenen van de overeenkomst wordt, indien nodig, nog een stabiliteitsstudie uitgevoerd.
Daarna kan worden gestart met het aanstellen van een installateur en de effectieve plaatsing van de installatie. De Maatschap zal instaan voor het aanstellen van een installateur en zal hiervoor de markt bevragen. Bij voorkeur wordt er gewerkt met een regionale installateur.
Na de plaatsing, keuring en inwerkingstelling van de PV-installatie vindt de voorlopige oplevering plaats.
Vanaf de indienststelling van de installatie staat de coöperatie via een opstalrecht in voor de exploitatie, onderhoud en monitoring van de installatie gedurende 10, 15 of 20 jaar.
De jaarlijkse huurprijs wordt gefactureerd door de betreffende coöperatie aan het gemeentebestuur, te starten 1 jaar na de voorlopige oplevering van de PV-installatie.
Na afloop van de exploitatieperiode (10, 15 of 20 jaar) wordt de installatie kosteloos overgedragen aan het gemeentebestuur.
Ter info: de gemiddelde levensduur van een PV-installatie bedraagt 25 à 30 jaar (vandaag garanderen fabrikanten van zonnepanelen na 25 jaar nog 80 à 85% van de initiële productiecapaciteit).
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop anoniem elektrisch politievoertuig ” een bestek met nr. CAD/2020/564/POL/1417 werd opgesteld door de Centrale Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat 31 juli 2020 om 12.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 8 juni 2020, punt 26009, houdende : “Aankoop anoniem elektrisch politievoertuig . Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 29bis en artikel 30;
Gelet op de gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 punt houdende de kennisgeving van het zonaal veiligheidsplan 2020-2025;
Gelet op de goedkeuring van het zonaal veiligheidsplan 2020-2025 door de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie:
Gelet op de analyse door de Directie Lokale Integrale Veiligheid (FOD Binnenlandse Zaken) en de dienst voor het Strafrechtelijk Beleid (FOD Justitie);
Het College van Burgemeester en Schepenen besluit deze goedkeuring door de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie ter kennis te brengen aan de eerstvolgende gemeenteraad;
Gelet op artikel 37 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus
Gelet op de interministeriële omzendbrief PLP 58 betreffende de procedure tot indiening van de zonale veiligheidsplannen 2020-2025;
In het kader van de derde mobiliteitscyclus van 2020 wordt door de Federale Politie, Directie van de Mobiliteit en het Loopbaanbeheer (DSP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 26 juni 2020;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 22 mei 2017 punt 106 waarbij de personeelsformatie
van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 101 personeelsleden in het operationeel
kader en 20 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2020 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van de Mobiliteit en Personeelsbeer (DSP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de derde mobiliteitscyclus van 2020:
In het Operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “directeur wijk en onderzoek”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van commissaris van politie “algemeen toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “team APO”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Lokaal Informatiepunt - infogaring”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Lokaal Informatiepunt - Functioneel beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “ ICT-services”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus.
Zestien betrekkingen van inspecteur van politie “interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “monitor geweldsbeheersing”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “klachten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “lokale recherche”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het administratief- en logistiek kader:
Eén betrekking consulent “team HRM”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Overwegende dat de tweede mobiliteitscyclus 2020 nog niet afgerond is, en de behoeftebepaling voor de derde cyclus 2020 tegen uiterlijk 10 april 2020 aan DSP dient overgemaakt te worden, zijn de aantal openstaande betrekkingen per kader op datum van publicatie van de derde 2020 (17/07/2020) moeilijk in te schatten. Vandaar dat het college de raad de toestemming vraagt alle resterende openstaande betrekkingen ten opzichte van de goedgekeurde personeelsformatie vacant te klaren in de derde mobiliteitscyclus 2020;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
De voorzitter sluit de zitting op 22/06/2020 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter