De voorzitter opent de zitting op 14/12/2020 om 20:30.
De Raad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 23 november 2020.
In de periode eind 2017 - 2018 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in de gemeente, AGB Zaventem en het OCMW.
Tevens heeft er een forensische audit bij het OCMW plaats gevonden.
Op 02 mei en 09 mei 2018 ontvingen respectievelijk het OCMW en de gemeente/AGB Zaventem het auditrapport waarbij voor beide instanties 4 aanbevelingen voor de organisatie-audit werden geformuleerd.
Op 06 juni 2018 heeft Audit Vlaanderen een rapport over de forensische audit aan het OCMW bezorgd. Ook hier werden 4 aanbevelingen geformuleerd.
Op basis van de aanbevelingen werd een vervolgtraject ikv interne controle en organisatiebeheersing opgesteld.
In samenwerking met externe consultant CC Consult werd in juni 2019 het algemeen kader organisatiebeheersing opgesteld en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad.
In samenwerking met de consultant heeft de cel beleid en organisatie een organisatiehandboek en inventaris opgesteld. Hierin zijn de verschillende aanbevelingen van Audit Vlaanderen verwoord alsook de nodige verbeteracties en de vooropgestelde timing voor realisatie van de verbeteracties.
In de loop van 2020 heeft Audit Vlaanderen gepeild hoe de gemeente/ AGB Zaventem en het OCMW de interne controle en het organisatiebeheersingssysteem verder opvolgen. Er werd vooral gekeken naar de realisatiegraad van de verschillende aanbevelingen.
In het najaar van 2020 heeft de cel beleid aan Audit Vlaanderen de nodige informatie en diverse documenten bezorgd waaruit is gebleken dat de 3 entiteiten de nodige acties ondernemen ikv van de interne controle.
Op 27 november 2020 heeft Audit Vlaanderen een mail gestuurd naar de Algemeen directeur houdende kennisgeving van de nota betreffende resultaten aanbevelingen en rapportering organisatiebeheersing bij gemeente, OCMW Zaventem.
Audit Vlaanderen kwam tot de volgende conclusies :
Audit Vlaanderen heeft volgende eindconclusie geformuleerd :
Audit Vlaanderen stelde vast dat de jaarlijkse rapportering over organisatiebeheersing voldoende adequaat is om aan het politieke niveau een transparant beeld te geven over de wijze waarop de organisatie werkt aan de beheersing van haar risico’s. De organisatie hanteert een overwegend degelijk systeem om verbeteracties op te volgen.
Gemeente, AGB en OCMW Zaventem hebben de opgevolgde aanbevelingen gerealiseerd tegen de vooropgestelde timing. Door de aanbevelingen op te volgen en bijhorende maatregelen te nemen om de achterliggende risico's af te dekken, versterkt Zaventem haar interne werking. De genomen beheersmaatregelen en wijze waarop het bestuur verder aan de slag wenst te gaan op het vlak van organisatiebeheersing, bevestigen de aanwezigheid van een verbeterdynamiek.
De Raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het auditrapport en de geformuleerde eindconclusie van Audit Vlaanderen.
De Vlaamse regering keurde op 10 april 2020 het ontwerp van sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen goed. De kern van het sectoraal akkoord is een koopkrachtverhoging van globaal 1,1% vanaf 1 januari 2020 voor het personeel.
Op vrijdag 29 mei keurde de Vlaamse regering de omzendbrief bij dit sectoraal akkoord goed. Deze omzendbrief verduidelijkt de toepassings- en uitvoeringsmodaliteiten van het sectoraal akkoord.
Het sectoraal akkoord heeft uitwerking vanaf 1 januari 2020 en voorziet in een belangrijke koopkrachtverhoging voor het personeel:
1. Recurrente maaltijdchequeverhoging van 100 EUR per VTE
De personeelsleden van de lokale en provinciale besturen die op de datum waarop dit sectoraal akkoord is afgesloten, de maximale werkgeversbijdrage voor de maaltijdcheques nog niet bereikt hebben (= 6,91 euro), ontvangen vanaf 1 januari 2020 een recurrente koopkrachtverhoging via een verhoging van de werkgeversbijdrage in de maaltijdcheques tot het fiscale maximum, met een maximum van 100 euro per VTE.
Aangezien het lokaal bestuur Zaventem al de maximale werkgeversbijdrage voor de maaltijdcheques op de datum waarop dit sectoraal akkoord is afgesloten, bereikt heeft (6,91 euro, waarde maaltijdcheque 8 euro) voldoet het bestuur reeds aan deze voorwaarde en hoeft het geen verdere stappen te ondernemen op dit punt.
2. Recurrente koopkrachtverhoging van 200 EUR per VTE
Het bestuur kan kiezen voor volgende invulling van deze recurrente koopkrachtverhoging:
1) Een bijkomende verhoging van de werkgeversbijdrage van de maaltijdcheques (voor zover de 8 EUR (6,91 maximale werkgeversbijdrage ) nog niet werd bereikt);
gecombineerd met:
2) De (eenmalige) toekenning van:
Dit realiseren via een verhoging van de werkgeversbijdrage van de maaltijdcheques is niet mogelijk voor het bestuur, aangezien het bestuur reeds aan de maximale werkgeversbijdrage zit.
Deze recurrente koopkrachtverhoging moet dus gerealiseerd worden via ecocheques, cultuur -of sportcheques, lokale handelaarsbonnen of consumptiecheques, rekening houdend met de bovenstaande fiscale en sociale voorwaarden.
3. Verhoging minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler contractueel personeel
Vanaf 1 januari 2020 wordt de sectoraal afgesproken minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler van het contractuele personeel opgetrokken naar 2,5% (nu 1%) of een gelijkwaardige dekking voor lokale en provinciale besturen die niet werken met een bijdragevoet, maar met een kloofdichting.
De minimale bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van de contractuele personeelsleden OCMW (niet-woonzorgcentrum) bedraagt momenteel 1% zodat een verhoging dient te worden toegepast.
De minimale bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van de contractuele personeelsleden van het woonzorgcentrum bedraagt momenteel 0% zodat een verhoging dient te worden toegepast.
4. Financiering
Voor personeelsleden tewerkgesteld in de VIA-diensten (personeel in de zorgsector, de culturele sector en de sociale economie) wordt een specifieke financieringsregeling uitgewerkt waarbij de VIA-middelen gebruikt worden om deze verhoging te financieren.
Voor personeelsleden niet tewerkgesteld in de VIA-diensten dienen lokale besturen zelf de verhoging ten laste te nemen.
Op 7 september 2020 nam het College van burgemeester en schepenen reeds de principebeslissing om:
Op 30 november 2020 ging het College van burgemeester en schepenen akkoord met het ontwerp van reglement voor de toekenning van de eco- en cadeaucheques.
Medewerkers die op 31 december van het kalenderjaar in dienst zijn en salaris ontvangen maar nog geen zes maanden anciënniteit hebben, ontvangen pro rata handelaarsbonnen, nl.:
Sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten op 8 april 2020, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 10 april 2020.
Omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Het KB van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, m.n. art. 19 quater (ecocheques), art. 19 ter (sport- en cultuurcheques) art. 19 §2, 14° (geschenkcheques) en artikel 19 quinquies (consumptiecheques).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Besluit van de raad van 25 november 2019 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeente/OCMW-personeel
Toepassing van het sectoraal akkoord 2020 voor het OCMW-personeel: optrekken/invoeren van tweede pensioenpijler contractuele medewerkers naar 2,5%, goedkeuring reglement toekennen ecocheques (160 euro op jaarbasis) en lokale handelaarsbonnen (40 euro n.a.v. Nieuwjaar)
Overwegende dat de OCMW-raad haar deel dat voorkomt in de geïntegreerde bijlagen moet goedkeuren;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
Overwegende dat de OCMW-raad haar deel dat voorkomt in de geïntegreerde bijlagen moet goedkeuren;
Het geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Zaventem wordt goedgekeurd.
Overwegende dat het woonzorgcentrum Isidoor Trappeniers voor onbepaalde duur erkend werd onder het erkenningsnummer VZB 2003 voor maximaal 40 woongelegenheden met een bijkomende erkenning;
Overwegende dat op 14 juli 2020 aan het OCMW Zaventem door het Agentschap Zorg & Gezondheid een voornemen tot planningsvergunning werd verleend voor de realisatie van 7 woongelegenheden met een bijkomende erkenning in het woonzorgcentrum I. Trappeniers;
Overwegende dat er door het OCMW Zaventem geen bewaar werd ingediend tegen het voornemen tot planningsvergunning en het voornemen bijgevolg van rechtswege geacht de definitieve beslissing te zijn;
Overwegende dat het Vast Bureau van 3 augustus 2020 akkoord ging om voor de verleende planningsvergunning een erkenning aan te vragen zo mogelijks nog ingaand op 1 oktober 2020;
Overwegende dat het OCMW Zaventem op 12 augustus 2020 een aanvraag tot erkenning van 7 woongelegenheden met een bijkomende erkenning met ingang van 1 oktober 2020 heeft ingediend en vervolledigd op 11 september 2020 met de verschillende gevraagde bijlagen, conform het Besluit van de Vlaamse Regering van 15 april 2016 houdende de toekenning en de erkenning van bijkomende en vrijgekomen woongelegenheden met een bijkomende erkenning, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 25 mei 2018, 30 november 2018, 1 maart 2019 en 10 juli 2020;
Overwegende dat na onderzoek door het Agentschap Zorg en Gezondheid van het doorgestuurde dossier blijkt dat aan de bijkomende erkenningsvoorwaarden is voldaan;
Gelet dat het Agentschap Zorg en Gezondheid bijgevolg op datum van 15 oktober 2020 een bijkomende erkenning heeft verleend voor 7 bijkomende woongelegenheden onder het erkenningsnummer VZB 2003 met ingang van 1 oktober 2020 zodat de totale capaciteit 47 woongelegenheden met een bijkomende erkenning bedraagt;
Gelet dat het Vast Bureau op 16 november 2020 van het Besluit van het Agentschap Zorg en Gezondheid van 15 oktober 2020 heeft kennisgenomen;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019, artikel 44, §1;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 15 april 2016 houdende de toekenning en de erkenning van bijkomende en vrijgekomen woongelegenheden met een bijkomende erkenning, artikel 7, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 25 mei 2018, 30 november 2018, 1 maart 2019 en 10 juli 2020;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2020 tot wijziging van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 april 2016 houdende de toekenning en de erkenning van bijkomende en vrijgekomen woongelegenheden met een bijkomende erkenning en tot wijziging van bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2020 waarbij 1.800 bijkomende woongelegenheden worden opgenomen in de planning zodat het maximum aantal woongelegenheden met een bijkomende erkenning (de vroegere RVT erkenning) in woonzorgcentra vanaf 1 oktober 2020 wordt vastgelegd op 54.380;
Kennisname van de Raad van het Besluit van de administrateur-generaal van het Agenschap Zorg en Gezondheid de dato 15 oktober 2020 waarbij een bijkomende erkenning werd verleend aan het WZC Isidoor Trappeniers voor 7 bijkomende woongelegenheden onder het erkenningsnummer VZB 2003 met ingang van 1 oktober 2020 en dit voor onbepaalde duur waardoor de totale capaciteit komt op 47 woongelegenheden met een bijkomende erkenning.
Gelet dat bij besluit van de administrateur-generaal van 28 augustus 2015 de erkenning van het serviceflatgebouw De Sterre , Mechelsesteenweg 197 te 1933 Zaventem en uitgebaat door het OCMW Zaventem, verlengd werd van 15 september 2015 tot en met 14 september 2020 onder nummer CE 2612 voor maximaal 15 wooneenheden;
Overwegende de aanvraag van het OCMW Zaventem de dato 8 september 2020 tot verlenging van de erkenning van de Serviceflats De Sterre als serviceflatgebouw met bijgevoegde verklaring over de brandveiligheid de dato 28 augustus 2020 en brandpreventieverslag op datum van 27 augustus 2020;
Gelet op de kennisname van het Vast Bureau van 30 november 2020 van het afgeleverde besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap Zorg en Gezondheid van 30 oktober 2020 tot verlenging van de erkenning van het Serviceflatgebouw De Sterre van 15 september 2020 tot en met 14 september 2025 voor maximaal 15 wooneenheden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 1985 tot vaststelling van de rechtspleging voor erkenning en sluiting van serviceflatgebouwen, woningcomplexen met dienstverlening en rusthuizen, laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 januari 2007, inzonderheid op hoofdstuk IV;
De Raad neemt kennis van het Besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap Zorg en Gezondheid de dato 30 oktober 2020 tot verlenging van de erkenning onder nummer CE 2612 van het Serviceflatgebouw De Sterre, Mechelsesteenweg 197 te 1933 Zaventem (Sterrebeek) van 15 september 2020 tot en met 14 september 2025 voor maximaal 15 wooneenheden.
Overwegende dat volgende feestdagen in het dienstjaar 2021 op een zaterdag of een zondag vallen:
Overwegende dat het past de vervanging van de feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen, vast te stellen;
Overwegende dat hierbij dient rekening gehouden te worden met het feit dat 26 december geen feestdag is voor de personeelsleden, zoals bedoeld in artikel 1, 3° van de rechtspositieregeling voor OCMW personeelsleden in dienst getreden na 31 december 2010;
Gelet op de beslissing van het Vast Bureau van 30 november 2020 houdende het voorstel tot vastleggen van de compenserende feestdagen voor het OCMW-personeel;
Overwegende dat de wet van 4 januari 1974 en zijn koninklijke besluiten betreffende de feestdagen niet van toepassing is op de personeelsleden tewerkgesteld door de provincies, de gemeenten en de openbare instellingen die eronder ressorteren;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houden de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel en voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzonderheid artikel 139, § 3 waarbij wordt voorzien dat de ocmw raad de wijze bepaalt waarop feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag door andere dagen zullen worden vervangen;
Gelet op het raadsbesluit van 25 november 2019 waarbij de nieuwe tekst voor de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel werd goedgekeurd inzonderheid artikel 236 §3 van deze rechtspositieregeling waarbij de raad de mogelijkheid wordt gegeven om vervangende feestdagen vast te stellen;
Vaststelling van de vervangende feestdagen voor het dienstjaar 2021 voor het OCMW-personeel
De voorzitter sluit de zitting op 14/12/2020 om 21:00.
Namens De Raad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter