De voorzitter opent de zitting op 26/04/2021 om 19:30.
De gemeenteraad neemt kennis van verschillende mededelingen van :
- ERSV Vlaams-Brabant vzw.
- Iverlek/Fluvius.
- burgemeestersbesluit d.d. 22 april 2021
De gemeenteraad neemt kennis van verschillende mededelingen van :
- de collegebeslissing d.d. 12 april 2021 houdende de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant vzw - agenda en beslissing over ontbinding van de vzw.
- Iverlek/Fluvius - de goedgekeurde statuten en syntheseverslag activiteiten 2020.
- burgemeestersbesluit d.d. 22 april 2021, houdende bijzondere maatregelen geldend, op het grondgebied van de gemeente Zaventem, gericht om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken. Aanpassing van burgemeestersbesluit van 09 april 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 29 maart 2021.
De gemeenteraad keurt de notulen en het audioverslag (https://zaventem.notubiz.be) van de vergadering de dato 29 maart 2021 zonder opmerkingen goed.
Gelet op de e-mail van 26 maart 2021 houdende het doorsturen van een verzoekschrift betreffende het reglement "Openbaarheid van bestuur".
Overwegende dat het verzoekschrift ingediend werd in het kader van art.304 Decreet Lokaal Bestuur en de bepalingen van het huishoudelijk reglement gemeenteraad.
Overwegende dat de indiener in zijn verzoekschrift beweert dat het reglement "volkomen onwettig" is omwille van het feit dat er in het reglement bepaald wordt dat elke gemeente verplicht is m een reglement van openbaarheid van bestuur op te stellen.
Gelet op de motivering van de indiener : "De bewering dat elke gemeente verplicht is om een reglement openbaarheid van bestuur op te stellen, is spijtig
genoeg volledig fout. De openbaarheid wetgeving is een onderdeel van het Bestuursdecreet 2018 en dient gewoon toegepast te worden door iedere Vlaamse gemeente. In dit decreet staat nergens dat een gemeente een reglement openbaarheid moet “opstellen”, voor de eenvoudige reden dat geen enkele gemeente de provisies omtrent openbaarheid van bestuur kan wijzigen, en dit op geen enkele manier. Een gemeente kan natuurlijk haar burgers informeren over de rechten inzake openbaarheid van bestuur die ze hebben, maar dit is niet hetzelfde als een gemeentelijk reglement verkondigen! "
Overwegende dat de indiener meent dat de gemeente Zaventem hierdoor een fundamentele fout begaat door de superioriteitsregel met de voeten te treden.
Overwegende dat op grond van zijn argumentatie vraagt de indiener de vernietiging van het bewuste reglement.
Gelet op het advies, ingewonnen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, dat leert dat er verschillende gemeentebesturen over een reglement "openbaarheid van bestuur" beschikken en dat dit kadert binnen de participatie van de burger bij het gemeentelijk gevoerde beleid.
Gelet op art. 304 van het Decreet Lokaal Bestuur waarin bepaald wordt dat :
"§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad."
Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur meent dat, op grond van art. 304§5, er geen probleem is met een eigen reglement "openbaarheid van bestuur" voor zover de bepalingen van het gemeentelijk reglement "openbaarheid van bestuur" in overeenstemming zijn met de bepalingen van het Bestuursdecreet en de bepalingen van het gemeentelijk reglement enkel erop gericht zijn een verduidelijking te zijn.
Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur stelt dat indien de indiener van het verzoekschrift van mening is dat dit reglement onwettig is, dan kan hij daarover een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Hij beschikt daarbij over een periode van dertig dagen om een klacht in te dienen. Deze periode start de dag na de bekendmaking van de besluiten(lijst) op de webtoepassing van de gemeente (zie hiervoor artikel 332, §3 DLB). De toezichthoudende overheid zal dan de klacht onderzoeken en daarover een uitspraak doen.
Gelet op het onderzoek gevoerd door de algemeen directeur waaruit volgende elementen zijn gebleken :
Overwegende dat het lokaal bestuur de opdracht heeft om correcte en zeer toegankelijke informatie te bezorgen aan haar bestuurders (raadsleden) en aan haar burgers.
Overwegende dat de regelgeving vaak op een zeer complexe manier geformuleerd is en dat er vaak op zeer ingewikkelde wijze gerefereerd wordt naar diverse op te zoeken bepalingen, beantwoordt niet aan hogervermelde overweging.
Overwegende dat het lokaal bestuur aan de hand van eigen reglementen de wettelijke bepalingen van hogere overheden probeert te verduidelijken aan belanghebbenden (raadsleden, burgers, bedrijven, ....)
Overwegende dat het geenszins de bedoeling is van de gemeenteraad Zaventem geweest om zich boven de wettelijke bepalingen van hogere overheden (zoals bijvoorbeeld het Bestuursdecreet ) te plaatsen door het opmaken van een eigen reglement "openbaarheid van bestuur".
Decreet Lokaal Bestuur
Bestuursdecreet
Huishoudelijk reglement gemeenteraad - GR.28/01/2019
Reglement "Openbaarheid van bestuur" (GR 25/01/2021)
De gemeenteraad neemt kennis van het ingediende verzoekschrift betreffende de vernietiging van het reglement openbaarheid van bestuur.
De gemeenteraad besluit :
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdracht houdende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem per aangetekend schrijven van 25 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op vrijdag 18 juni 2021 plaatsheeft in "Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem om 18.00";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Zaventem per brief van 25 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal;
Gelet op de federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij voor de verder duur van deze legislatuur de heer T.SCHEERLINCK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer P. OCKERMAN, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangesteld;
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek op 18 juni 2021 om 18 uur goed met volgende agendapunten :
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 15 juni 2021 om 14:30 uur die volledig digitaal zal plaatsvinden via interactieve video-conferencing (i.c. ZOOM) met volgende agendapunten :
b) Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders
7. Huishoudelijk regelement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
9. Varia en mededelingen;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 22 juni 2020 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur mevrouw I. HOLEMANS, burgemeester, als effectief vertegenwoordiger, aangeduid werd;
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 15 juni 2021 om 14:30 uur goed :
b) Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders
7. Huishoudelijk regelement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
9. Varia en mededelingen.
Eveneens wordt het mandaat van de vertegenwoordiger bevestigd.
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur de heer P. OCKERMAN, als effectief afgevaardigde, en de heer B. ABARI, als plaatsvervangend afgevaardigde, werden aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 02 april 2021 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 juni 2021 om 18:00 uur ONLINE via Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik (= hybride vorm van vergaderen) met volgende agendapunten :
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente overgemaakt werd;
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 16 juni 2021 om 18 uur goed :
Eveneens bevestigt de gemeenteraad het mandaat van de afgevaardigde.
Gelet op het schrijven van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba de dato 14 april 2021 tot organisatie van algemene vergadering op vrijdag 21 mei 2021 om 11 uur via videoconference (Teams),ontvangen op het gemeentebestuur d.d. 19 april 2021, waardoor deze op de bijkomende agenda wordt geplaatst;
Gelet op de melding dat de agenda, documentatie en de instructies voor de vergadering en stemming op een later moment aan het emailadres van vertegenwoordiger en papieren versie van het activiteitenverslag en het verslag van de revisor zal worden toegezonden per post;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 maart 2019 werd voor de verdere duur van deze legislatuur de heer Bilal ABARI, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Alihsan Özkan, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
De gemeenteraad keurt de organisatie van de algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba op vrijdag 21 mei 2021 om 11 uur goed.
Eveneens keurt de gemeenteraad de bevestiging van de mandaten goed.
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot voor perceel 1: kantoorbenodigdheden op basis van het bestek met nummer AD-ALL-19-019 met de ondernemer Staples Belgium BVBA, Ringlaan 39 te 1853 Strombeek-Bever;
Perceel 2: papier (gekleurd) op basis van het bestek met nummer AD-ALL-19-019
Met de ondernemer Lyreco, Rue du Fonds des Fourches 4041 te Vottem;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (aankoop kantoormateriaal volgens raamovereenkomst Creat), raming: € 154.760,33 excl. btw of € 187.260,00 incl. 21% btw;
* perceel 2 aankoop gekleurd papier volgens raamcontract Creat, raming: € 28.446,28 excl. btw of € 34.420,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 183.206,61 excl. btw of € 221.680,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, gebruik te maken van de opdrachten gegund aan Staples Belgium BVBA, KBO nr. BE 0465.406.592, Ringlaan 39 te 1853 Strombeek-Bever voor perceel 1 (kantoorbenodigdheden) en aan Lyreco, Rue du Fonds des Fourches 4041 te Vottem voor perceel 2 (gekleurd papier) en dit tegen de voorwaarden van de raamovereenkomst die TMVS Creat AankoopcentraleTussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek met nummer AD-ALL-19-019 met de ondernemers Staples Belgium BVBA, Ringlaan 39 te 1853 Strombeek-Bever betreffende perceel 1 en met Lyreco, Rue du Fonds des Fourches 4041 te Vottem betreffende perceel 2;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het Gemeentebestuur Zaventem optreedt in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem, OCMW Zaventem en Lokale Politie Zaventem bij de gunning van de opdracht;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 12/04/21 punt 29402, houdende : “Aankoop van kantoorbenodigdheden + gekleurd papier voor gemeente, AGB, Politie en OCMW voor de dienstjaren 2021, 2022, 2023 en 2024 (afname van raamcontract bij Creat).
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Aankoop van kantoorbenodigdheden + gekleurd papier voor gemeente, AGB, Politie en OCMW voor de dienstjaren 2021, 2022, 2023 en 2024 (afname van raamcontract bij Creat)
Overwegende dat sinds de inkanteling van het CMW in de gemeente de noodzaak aan verdere afstemming van de arbeidsreglementen van beide organisatie groter is geworden, nog meer sinds de samenvoeging van enkele ondersteunende diensten (personeel, financiën,...) en de bijhorende verhuis waardoor werknemers van OCMW en gemeente nu voor dezelfde dienst en in hetzelfde gebouw werken;
Overwegende dat om de uitdagingen van de toekomst te kunnen aangaan we nood hebben aan een wendbare en een voor medewerkers aantrekkelijke organisatie zodat we het gewenste menselijk kapitaal kunnen aantrekken, ontwikkelen en behouden, en het feit dat het arbeidsreglement hiertoe een belangrijk instrument is en bijgevolg voortdurend getoetst moet worden aan de wijzigende wetgeving;
Overwegende dat om bovenstaande redenen aanpassingen nodig zijn aan het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel zoals laatste goedgekeurd in de Gemeenteraad van 25 november 2019 en de Raad van 17 februari 2020, meer bepaald op het vlak van:
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2021 houdende het principieel akkoord over voorgestelde aanpassingen arbeidsreglement gemeente en OCMW Zaventem;
Gelet op het resultaat van het syndicaal overleg over deze aanpassingen dat plaats vond op 17 maart 2021;
Gelet op de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente- en provinciepersoneel;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel en houdende minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de bepalingen van de Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel zoals laatst vastgesteld in zitting van de gemeenteraad d.d. 25 november 2019;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 25 november 2019 houdende de laatste aanpassing van het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel;
Gelet op de beslissing van de Raad van 17 februari 2020 houdende de laatste aanpassing van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel;
Bij beslissing van de gemeenteraad de dato 29/01/2019 werd het parkeerbeleid vastgelegd.
Bij verder onderzoek is gebleken, gelet op de ligging van het appartementsgebouw met adres Woluwedal 2-4-6-8 dat deze bewoners best worden beschouwd als deel uitmakend van de zone:
maximum 2 uur:
De betrokken bewoners kunnen hun eigendom alleen bereiken via de Hippokrateslaan, op de toegangsweg naar de appartementen mag niet geparkeerd worden, gelet op de brandveiligheid.
Deze weg dient vrij gehouden te worden voor de hulpdiensten.
Hierdoor is er een tekort aan parkeergelegenheid op het eigen domein.
Bij opname in de voormelde zone van beperkt parkeren kunnen de bewoners in uitvoering van artikel 9 van het retributiereglement op het betalend parkeren en op het parkeren in een blauwe zone 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020, een bewonerskaart aanvragen en gebruik maken van de parkeergelegenheid in de betrokken zone.
In de deelgemeente Sterrebeek op de parking aan de begraafplaats op de Bosdelle is reeds geruime tijd het langdurig parkeren toegenomen, waardoor de gewone begraafplaatsbezoeker zijn wagen niet meer kan parkeren, daarom zal deze parkeerhaven Bosdelle te Sterrebeek worden opgenomen in het parkeerbeleid als een zone voor beperkt parkeren maximum 2 uur.
1. Door de specifieke ligging van de het appartementsgebouw Woluwedal 2-4-6-8 lijkt het aangewezen dat deze inwoners worden beschouwd als behorende tot de zone
Zone maximum 2 uur:
2. door de toenemende parkeerdruk op de parkeerhaven Bosdelle ( begraafplaats ) Sterrebeek wordt voor deze parkeerhaven eveneens een zone beperkt parkeren ingevoerd maximum 2 uur.
Gelet op de besluiten van de gemeenteraad van 30 mei 2006 en 23 april 2018 (addendum), houdende vaststelling reglement verkoop kavels gemeentelijke verkavelingen;
Gelet op de goedgekeurde meerjarenbegroting waarbij dit project werd voorzien;
Gelet op de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2020157842 (ref. gem. NVK/2020/00009) voor een verkaveling van 29 loten voor eengezinswoningen, een lot voor een hoogspanningscabine en de hierbij horende wegenis en openbaar domein, gelegen in het woongebied “Moorselveld” (volgens het gewestelijk RUP VSGB) te Sterrebeek, kadastraal gekend Sterrebeek, Sectie D, percelen nummers 16, 18, 19, 20, 21, 27A, 28C en 28D, waarvan het verkavelingsontwerp werd opgemaakt en ingediend door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202 op 25 november 2020;
Gelet op de verbintenis gratis grondafstand van 23 november 2020;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 1 maart 2021, punt GR/2021/022, houdende: “STERREBEEK – Moorselveld (Vossemlaan) – gedeeltelijke opheffing rooilijn (K.B. 24 november 1959) en gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 20 – definitieve goedkeuring/vaststelling rooilijnplan – (BW2020/0005)”;
Gelet op het rooilijnplan-plan grondafstand, opgemaakt door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202, gevoegd bij de aanvraag omgevingsvergunning;
Gelet op het Verslag van de omgevingsambtenaar van 23 maart 2021, in het bijzonder hoofdstuk “Resultaten openbaar onderzoek”, omvattende het overzicht van de bezwaarschriften en de beoordeling van de diverse bezwaren, ingekomen gedurende het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 19 februari 2021 tot 20 maart 2021;
Overwegend dat er binnen de termijnen van het openbaar onderzoek drie bezwaarschriften werden ingediend dewelke in totaal zestien bezwaren vermeldden, waarvan er drie bezwaren handelen over de rooilijn en/of het tracé der wegen, nl.;
1) Bezwaar 1: Er zijn een aantal onduidelijkheden in de aanvraag, namelijk onduidelijkheid over de verhouding van de gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan en de aanvraag.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Om duidelijkheid te brengen over hoe de gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan en de wijziging van voetweg nr. 20 zich verhouden tot de verkavelingsaanvraag werd het 'wijzigingsplan - rooilijnplan' als dossierstuk opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag. Inzake de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen op het projectgebied en de onmiddellijke omgeving wordt verder verwezen naar het gescheiden dossier 'BW2020/0005' dat definitief werd beslist door de gemeenteraad in zitting van 1 maart 2021.
2) Bezwaar 5: Door de aanpassing van de wegenis is perceel 17 niet meer bereikbaar. Ook het feit dat het voetpad stopt aan de perceelsgrens met perceel nr. 17 geeft geen garantie voor de ontsluiting van het perceel.
Beoordeling: Het bezwaar is deels ontvankelijk maar ongegrond. Op het 'wijzigingsplan - rooilijnplan' is duidelijk te zien dat het voetpad ter hoogte van perceel nr. 17 ongewijzigd blijft. De aanpassingen aan de voetweg situeren zich enkel op de percelen 18, 19, 20, 28C en 28D, allen in eigendom van de gemeente. De impact van de aanpassingen van de wegenis op perceel nr. 17 zal ook minimaal zijn. Daar deze vandaag te bereiken is per tractor, zal dit na de ontwikkeling van fase 1 ook het geval zijn. De impact zal zelfs positief zijn op vlak van bereikbaarheid omdat de voetweg over de lengte van het projectgebied geasfalteerd wordt. Bovendien wordt perceel nr. 17 vandaag feitelijk ingevuld met bos, waardoor enig gebruiksgenot niet kan ingeperkt worden door de aanpassing van de aanliggende wegenis en de ontwikkeling van fase 1. Het bezwaar is op dit vlak dan ook onontvankelijk. Ten slotte staan op het inrichtingsplan enkel zachte verbindingen aangeduid. Deze stoppen inderdaad aan de perceelsgrens met perceel nr. 17, maar worden in een verdere fase, wanneer er zekerheid is over de zakelijke rechten van dit perceel verder doorgetrokken op de plannen, conform het grafisch masterplan.
3) Bezwaar 6: Het rooilijnplan is onwettig:
Beoordeling: Het bezwaar is deels ontvankelijk maar ongegrond om volgende redenen:
Overwegende het sociaal karakter van de gemeentelijke verkavelingen waarop de specifieke verkoopsvoorwaarden van toepassing zijn en waarbij het de bedoeling is om de loten uitsluitend te verkopen aan een bijzondere doelgroep, andere dan deze bij “louter privatieve verkavelingen”;
Overwegende dat deze te verkopen kavels, gelegen in het hierboven vermelde projectgebied, dienen te worden onttrokken aan speculatieve bedoelingen en dat het bijgevolg aangewezen is de kavels te bezwaren met beperkende voorwaarden die door de gemeenteraad worden vastgesteld, m.n. verkoop aan een bijzondere doelgroep;
Overwegend dat doorheen het projectgebied de omgeving van de aanwezige buurtweg voorzien wordt van openbaar groen, dat de buurtweg volgens de nieuwe ligging behouden blijft, dat er een fiets- en wandelverbinding wordt ingericht en dat het aanliggende bos wordt doorgetrokken in het project om zo het park te vergroenen;
Overwegend dat de zone der rooilijnen voorzien is om opgenomen te worden binnen het openbaar domein van de gemeente Zaventem;
Overwegend dat de voorgestelde nieuwe rooilijn van de verkaveling in overeenstemming is met de eerdere gedeeltelijke opheffing van de rooilijn (K.B. 24 november 1959) en gedeeltelijke verlegging van de voetweg nr. 20, definitief beslist door de gemeenteraad in zitting van 1 maart 2021;
Overwegend dat het ontwerp van rooilijn verder geen aanleiding geeft tot opmerkingen;
Overwegend dat de inrichting van het (toekomstig) openbaar domein eveneens zal behandeld worden door de gemeenteraad in zitting van heden;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 12 april 2021, waarbij het College in uitvoering van de bepalingen van artikel 4.2.25 (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) meent dat vergunning kan worden verleend met betrekking tot het verkavelen van grond met infrastructuurwerken gelegen te Sterrebeek, kadastraal gekend Sterrebeek, Sectie D, percelen nummers 16, 18, 19, 20, 21, 27A, 28C en 28D, waarvan het verkavelingsontwerp werd opgemaakt en ingediend door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202 op 25 november 2020;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
De Raad keurt het straattracé goed zoals dit vervat is op het "rooilijnplan-plan grondafstand", gevoegd bij de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2020157842 (ref. gem. NVK/2020/00009) voor een verkaveling van 29 loten voor eengezinswoningen, een lot voor een hoogspanningscabine en de hierbij horende wegenis en openbaar domein met betrekking tot de grond, gelegen te Sterrebeek, kadastraal gekend Sectie D, percelen nummers 16, 18, 19, 20, 21, 27A, 28C en 28D. Deze zone binnen de rooilijnen met een oppervlakte van 96a 56ca zal volledig opgenomen worden in het openbaar domein van de gemeente Zaventem.
Gelet op de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2020157842 (ref. gem. NVK/2020/00009) voor een verkaveling van 29 loten voor eengezinswoningen, een lot voor een hoogspanningscabine en de hierbij horende wegenis en openbaar domein, gelegen in het woongebied “Moorselveld” (volgens het gewestelijk RUP VSGB) te Sterrebeek, kadastraal gekend Sterrebeek, Sectie D, percelen nummers 16, 18, 19, 20, 21, 27A, 28C en 28D, waarvan het verkavelingsontwerp werd opgemaakt en ingediend door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202 op 25 november 2020 en bevattende het technisch dossier voor de aanleg van een nieuwe openbare weg uitmondend op Vossemlaan;
Gelet op het ontwerp tot het uitvoeren van straat- en rioolwerken in de gemeentelijke verkaveling “Moorselveld” (OMV_2020157842 - NVK/2020/00009), opgemaakt en ingediend via het omgevingsloket, inclusief alle ingediende wijzigingen tot heden, door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202 op 25 november 2020, en bestaande o.m. uit:
- 4859 - Nota riolering - fase 1 - 2021.02.15
- I_N_5_inplantingsplan 16022021
- Legende-NT 12022021
- MER screening Moorselveld
- mobiliteitsstudie 17022021
- Motivatienota moorselveld
- P_0278 Second opinion Moorselveld Zaventem
- P_N_8_technischgrondplan 16022021
- parkeerplan-parkeerplan
- PRL_N_17_lengteprofiel1 16022021
- PRL_N_18_lengteprofiel2 16022021
- PRL_N_19_lengteprofiel3 16022021
- PRL_N_20_lengteprofiel4 16022021
- PRL_N_21_lengteprofiel5 16022021
- Rooilijnplan-V2
- Verkavelingsplan-NT 12022021
- voorontwerpraming-2020.11.16
- D_N_1_detail1
- D_N_2_detail2
- D_N_3_detail3
- I_B_4_inplantingsplanbestaandetoestand
- L_B_6_legendebestaandetoestand
- L_N_7_legendeontworpentoestand
- PB_N_9_brandweerlpan
- PR_N_10_typedwarsprofiel1
- PR_N_11_typedwarsprofiel2
- PR_N_12_typedwarsprofiel3
- PR_N_13_typedwarsprofiel4
- PR_N_14_typedwarsprofiel5
- PR_N_15_typedwarsprofiel6
- PR_N_16_typedwarsprofiel7
- T_B_22_terreinprofielAA_
- T_B_23_terreinprofielBB_
- T_B_24_terreinprofielCC_
- Terreinprofielen-BT
- infiltratieonderzoek-moorselveld-2-sterrebeek
- VA_Moorselveld4859_grondonderzoek
- Verkavelingsplan-BT
Gelet op het rooilijnplan-plan grondafstand, opgemaakt door Studieburo Quadrant bvba, gevestigd te 3078 Meerbeek, Dorpsstraat 202, gevoegd bij de aanvraag omgevingsvergunning;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden – punt GR/2021/024, houdende: “STERREBEEK – “Moorselveld” (Vossemlaan) – Verkaveling gemeente Zaventem (OMV_2020157842 – NVK/2020/00009) met wegenisaanleg uitmondend op de Vossemlaan: Goedkeuring rooilijn/tracé der wegenis”;
Gelet op het advies van de politie Zaventem op datum van 15/12/2020;
Gelet op het advies van Fluvius op datum van 21/12/2020;
Gelet op het voorwaardelijk advies van Telenet op datum van 05/01/2021;
Gelet op het voorwaardelijk advies van Hulpverleningszone West op datum van 12/01/2021;
Het voorwaardelijk advies van Proximus op datum van 22/01/2021;
Gelet op het voorwaardelijk advies van de Vlaamse Milieumaatschappij op datum van 12/03/2021;
Gelet op het advies van Farys op datum van 15/03/2021;
Overwegende dat er vanwege de federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer (bcaa.airports) en de intercommunale voor afvalbeheer Interza geen adviezen ontvangen werden binnen de voorziene adviestermijn, mag verondersteld worden dat de adviezen gunstig zijn;
Gelet op het Verslag van de omgevingsambtenaar van 23 maart 2021, in het bijzonder hoofdstuk “Resultaten openbaar onderzoek”, omvattende het overzicht van de bezwaarschriften en de beoordeling van de diverse bezwaren, ingekomen gedurende het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 19 februari 2021 tot 20 maart 2021;
Overwegend dat er binnen de termijnen van het openbaar onderzoek drie bezwaarschriften werden ingediend dewelke in totaal zestien bezwaren vermeldden, waarvan er acht bezwaren handelen over het “technisch dossier” in de brede zin (wegenis/infrastructuur/mobiliteit/milieu/riolering), nl.:
Bezwaar 2: Het aanvraagdossier is onvolledig op volgende vlakken:
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 3: Het project werd onterecht opgedeeld in meerdere delen. Dit wordt mede aangetoond door het feit dat de verkavelingsaanvraag 2 zones uitsluit.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 4: Strijdigheid met de gemeentelijke verordening 'Kernversterking Zaventem'.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond
Bezwaar 9: Milieueffecten
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Bezwaar 10: Hydraulische studie / riolering fase 1: een wervelventiel met een diameter van 150mm en een maximaal debiet van 12,3l bij 30cm overhoogte op de wadi is volgens bezwaarindiener niet verkrijgbaar op de markt. De wadi zal bovendien snel vol lopen, er is onvoldoende informatie over de infiltratiesleuf en een wadi naast een speelzone voor kinderen is niet veilig.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond. Volgens de rioleringsnota zal in de wadi maximaal 60cm water staan, dit is bovendien onvoldoende diep om onveilig te zijn voor kinderen. In voorontwerpfase zal de infiltratie/benodigde vertraagde worden berekend aan de hand van Sirio.
Bezwaar 11: De mobiliteitstoets wordt op een aantal vlakken betwist, o.a. de gebruikte methodologie en aannames, de geschatte verkeersbewegingen, de impact van bijkomende verkeersbewegingen en de minimalisatie van het effect op de bestaande knelpunten en de verzadiging van verbindingswegen.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar deels gegrond. Bij het wijzigingsverzoek, waarvoor een tweede openbaar onderzoek werd ingericht, werd een tweede mobiliteitsstudie gevoegd die dieper ingaat op de knelpunten en de ingeschatte verkeersbewegingen verder beschrijft.
Bezwaar 12: Er moet diepgaander onderzoek komen naar de verzadiging van de verbindingswegen (o.a. Moorselsteenweg) en de afgeleide verkeerseffecten, waaronder lucht, geluid, etc.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar deels gegrond. Inzake het onderzoek van de milieueffecten wordt verwezen naar de reeds uitgevoerde MER-screening, die correct is uitgevoerd. Bij een volgende vergunningsaanvraag dient deze eveneens te worden afgetoetst aan de gestelde MER-verplichtingen.
Bezwaar 14: Goede ruimtelijke ordening: kritiek inzake het wegenisontwerp.
Beoordeling: Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Overwegende dat er een tweede ontsluitingsweg dient te worden voorzien en gerealiseerd bij aanvang van de tweede fase;
Overwegende dat er een intergemeentelijk overleg zal worden georganiseerd met Tervuren om de problematiek met betrekking tot de Moorselsteenweg aan te kaarten;
Overwegend dat alle kosten voor de uitvoering van de infrastructuur van de verkaveling ten laste zijn van de gemeente Zaventem overeenkomstig het rooilijnplan en technisch dossier, waarvan het ontwerp is goedgekeurd in zitting van heden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 29 mei 2009 betreffende de dossiersamenstelling van de aanvraag voor een verkavelingsvergunning;
De Raad keurt het voorgelegd technisch dossier, ingediend via het omgevingsloket inclusief alle ingediende wijzigingen tot heden, met kenmerk OMV_2020157842 - NVK/2020/00009, tot het uitvoeren van straat- en rioolwerken in de verkaveling “Moorselveld” met betrekking tot de gronden gelegen te Sterrebeek, kadastraal gekend Sterrebeek, Sectie D, percelen nummers 16, 18, 19, 20, 21, 27A, 28C en 28D, goed mits de nodige stedenbouwkundige vergunning bekomen wordt en het dossier aan de verbonden voorwaarden en adviezen aangepast wordt.
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar, de heer Penninckx Johan van 28 augustus 2020, voor een gedeelte van het kadastraal perceel Zaventem, 1 ste Afdeling, Sectie A, nummer 229 K tegen de prijs van 5,00 euro per m² of omgerekend 565,00 euro volgens grondinnemingsplan, inneming nr. 03 met een oppervlakte van 1a 13ca;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, punt CBS/2020/102, van 20 januari 2020, houdende onderzoek inzake verwerving F3 Route in Nossegem, in het bijzonder het deel dat aansluit op de bestaande wegenis in de Kerkhoflaan (fase 1);
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Gelet op het rooilijnplan & grondinnemingsplan (inneming 1 t.e.m. 5) voor het verlengde Kerkhoflaan (HST Fietsroute), opgemaakt door studiebureau Sweco, en definitief goedgekeurd door de gemeenteraad van Zaventem in zitting van 25 januari 2021;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad in zitting van 25 januari 2021, punt GR/2021/011, houdende: “ZAVENTEM – Kerkhoflaan (verlengde) – wijziging/gedeeltelijke verbreding van Buurtweg nummer 37 – definitieve vaststelling rooilijnplan – (BW2020/0002)”;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden deel van het perceel onderhands te verwerven in het kader van het onderzoek en de latere aanleg “Tracé F3 route”;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen bij de Provincie Vlaams-Brabant;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 20 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het mobiliteitsbeleid;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 12 juni 2019, en latere wijzigingen, betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen, goedgekeurd op 21 januari 2020;
De Raad beslist principieel om het onroerend goed, een deel van een perceel bouwland, gelegen verlengde Kerkhoflaan, gekadastreerd Zaventem 1 ste afdeling, sectie A, nummer 229 K, met een oppervlakte van 1a 13ca volgens het rooilijnplan & grondinnemingsplan (inneming nr. 03) voor het verlengde Kerkhoflaan (HST Fietsroute), definitief goedgekeurd door de gemeenteraad van Zaventem in zitting van 25 januari 2021, onderhands aan te kopen voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 15 december 2008, punt 14, waarin de gemeenteraad het inrichtingsplan Fietspaden in het kader van landinrichtingsproject “Openruimtenetwerk VSGB” gunstig adviseerde en tegelijkertijd ook de goedkeuring gaf om het landinrichtingsproject van de VLM te laten opnemen in de gemeentelijke meerjarenplanning en de doelstellingenmatrix;
Gelet op de verklaring tot instemming door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 16 maart 2009 voor de uitvoering van het inrichtingsplan Fietslinken in het openruimtenetwerk in het kader van het landinrichtingsproject “Plateau van Moorsel”;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 27 april 2010 betreffende de goedkeuring van de ontwerpovereenkomst tussen de VLM en de gemeente Zaventem inzake het aanleggen van fietspaden en de verbintenissen inzake de noodzakelijke grondverwervingen;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 19 september 2011, punt 28, waarin de gemeente haar instemming geeft met het uitvoerings- en financieringsplan van het landinrichtingsproject “Plateau van Moorsel” – inrichtingsplan “Woluweveld” en waarbij de gemeente Zaventem zich ertoe verbindt de hiervoor noodzakelijke onroerende goederen over te nemen;
Gelet op het e-mailbericht van 18 april 2013 van mevr. Heidi Devos, Cel grondzaken VLM, betreffende verzoek of de gemeente in de mogelijkheid is om het perceel gelegen te Sint-Stevens-Woluwe, Sectie A, nummer 252W (grond onder gedeelte van de kantine), rechtstreeks aan te kopen van de consoorten Neuville-Busschots;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 april 2013 tot goedkeuring van het inrichtingsplan Woluweveld;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 7 mei 2013, punt C III/1, houdende “Sint-Stevens-Woluwe – Frans Smoldersstraat – grondaankoop gedeelte kantine”, waarbij principieel akkoord wordt gegaan om het grondperceel, gelegen langsheen de Frans Smoldersstraat te Sint-Stevens-Woluwe, Sectie A, nummer 252W, rechtstreeks aan te kopen van de consoorten Neuville-Busschots voor de aankoopprijs van 10€/m² of 360,00€ volgens kadastrale oppervlakte;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2018, houdende Sint-Stevens-Woluwe – inrichtingsplan Woluweveld/Landinrichtingsproject “Plateau van Moorsel” – Definitief besluit overdracht onroerende goederen van de Vlaamse Landmaatschappij aan de gemeente Zaventem (kadastrale percelen nrs. A 252N en A 252X)”;
Gelet op de akte verkoop onroerend goed, verleden voor de Vlaamse commisaris bij de afdeling Vastgoedtransacties op datum van 12 november 2018, voor de kadastrale percelen nrs. A 252N en A 252X;
Gelet op het e-mailbericht van het notariskantoor Robberechts & Van Cauwelaert van 8 maart 2021 betreffende het ontwerp van akte verkoop voor het perceel A 252W, ter definitieve goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op het uittreksel uit de kadastrale legger en het kadastraal percelenplan;
Overwegende de initiële overeenkomst tussen de VMM/VLM en de consoorten Neuville-Busschots om hun eigendommen aan de winterbedding te Sint-Stevens-Woluwe aan te kopen;
Overwegende het vroegere overleg tussen de contactpersoon van de familie, de heer Roeland Godefroid, en de VLM betreffende de overeengekomen aankoopprijs van 10€/m² of 360,00€;
Overwegende dat de kantine intussentijd reeds werd afgebroken op die locatie;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad besluit om over te gaan tot de definitieve aankoop van het onroerend goed: een deel van een handelshuis belast met een recht van opstal, gelegen Frans Smoldersstraat nummer 17, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, Zaventem 5 de afdeling (Sint-Stevens-Woluwe), sectie A, nummer 252W met een oppervlakte volgens kadaster van vierendertig centiare (34 ca) en dit voor de prijs van 360,00 euro.
Op 20/12/2020 werd de wet van 27/2/1987 betreffende de tegemoetkoming aan personen met een handicap gewijzigd. Het leeftijdscriterium werd van 21 naar 18 jaar gebracht.
Jongeren kunnen vanaf 18 jaar een inkomensvervangende/integratietegemoetkoming krijgen. Dit houdt in dat artikel 1 en artikel 4 van het reglement inzake toekenning van een toelage aan GIWW moet worden aangepast. In beide artikels wordt kinderen (< 21j) vervangen door kinderen (< 18j).
GR-beslissing van 22/12/2014.
KB van 18/01/2021.
Goedkeuring van het reglement inzake toepassing van een toelage aan gepensioneerden, invaliden en wezen - aanpassing reglement (leeftijdscriterium).
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 26/3/21 met betrekking tot de definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 1 van 2020 van de politiezone met geen opmerking;
Gelet op de wet van 7/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus (WGP), voornamelijk de artikelen 71 tot 75;
Gelet op het KB van 5/9/2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP59 van 14/11/2019 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2020 ten behoeve van de politiezones, waarbij de bedragen van de federale toelagen 2020 bekendgemaakt worden;
Gelet op de begrotingswijziging 2020 van de politiezone, goedgekeurd door de gemeenteraad van 14/12/2020 en ingediend bij de toezichthoudende overheid op 15 maart 2021;
De gemeenteraad neemt kennis van het eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 26 maart 2021 houdende de definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging nr. 1 van 2020 van de politiezone Zaventem.
Er werden geen opmerkingen gegeven.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de politiezone Zaventem van 14 december 2020 houdende vaststelling van de begroting voor het dienstjaar 2021 van de politiezone Zaventem;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, voornamelijk de artikelen 71 tot 75;
Gelet op het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 60 van 18 november 2020 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2021 ten behoeve van de politiezones, waarbij de bedragen van de federale toelagen 2021 bekendgemaakt worden;
Overwegende dat de politiebegroting bij de ontvangst van deze onderrichtingen al gedrukt was en op het college goedgekeurd was;
De gemeenteraad neemt kennis van het eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 26 maart 2021 houdende de definitieve goedkeuring van de begroting 2021 van de politiezone Zaventem.
Als opmerkingen werd gegeven dat bij de eerstvolgende begrotingswijziging de bedragen van de federale toelagen in overeenstemming moeten gebracht worden met de PLP 60.
Gelet dat er van start gegaan wordt met een grootscheeps actieplan ‘Werving en selectie Vlaams-Brabant’ om de tekorten in onze Vlaams-Brabantse politiezones en – diensten aan te pakken.
Gelet op het strategisch plan rekrutering en selectie, gevoegd in bijlage;
Gelet dat het volledige actieplan goedgekeurd werd door de gouverneur;
Gelet dat het Provinciaal Veiligheidsoverleg al een principieel akkoord en engagementsverklaring heeft uitgesproken;
Gelet dat in het kader van dit project en de opvolging ervan, een projectstructuur werd uitgewerkt, gevoegd in bijlage;
Gelet dat een stuurgroep wordt opgericht, onder voorzitterschap van de gouverneur. De korpschefs worden vertegenwoordigd door portefeuillehouders Filip van Steenbergen en Walter Endels. De stuurgroep zal:
Gelet dat de huidige ‘projectgroep werving en selectie’ die al een 2-tal jaren bestaat in Vlaams-Brabant, zal worden omgevormd tot een klankbordgroep. De groep bestaat uit teveel leden om efficiënt te werken aan de uitvoering van het actieplan. De leden beschikken over heel wat kennis en ideeën om het actieplan verder te voeden en vorm te geven. Hun betrokkenheid is groot en essentieel. Daarom zal telkens ongeveer een week voor de stuurgroep, de klankbordgroep worden samengebracht om feedback te krijgen over de voortgang van het project. De klankbordgroep beslist niet mee (dat doet de stuurgroep) en voert niet uit (dat doet het projectteam). De klankbordgroep zal een 5-tal keer per jaar worden samengebracht. De korpschefs uit de stuurgroep zitten de klankbordgroep voor. De taken:
Het projectteam staat in voor de ‘dagelijkse’ uitvoering van het actieplan. De beslissingen van de stuurgroep en de ideeën van de klankbordgroep worden uitgewerkt en uitgevoerd door het projectteam. Het bestaat uit 6 tot 8 personen die zich kunnen engageren om concrete taken op te nemen voor de uitvoering van het actieplan, en die bereid zijn zich om de 2 à 3 weken vrij te maken voor een vergadering. Het projectteam zal worden samengesteld uit de leden van de huidige projectgroep. Het projectteam wordt gecoördineerd door de verbindingsambtenaar.
De gemeenteraad geeft haar akkoord aan de deelname van de politiezone Zaventem aan het actieplan “werving en selectie van de provincie Vlaams-Brabant”.
De gemeenteraad gaat akkoord met het engagement van de politiezone om gedurende vier jaar een jaarlijkse bijdrage te leveren voor dit project
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2021 om 22:40.
Namens Gemeenteraad,
Wim Debruyn
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter