De voorzitter opent de zitting op 26/02/2024 om 19:33.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de vergadering de dato 29 januari 2024.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 januari 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van Regionaal Landschap Brabantse Kouter (RLBK) vzw de dato 26 januari 2024 wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering en netwerkmoment op woensdag 20 maart 2024 om 20u00 die zal doorgaan in hoeve Nothengem te Zaventem, met volgende agenda :
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 februari 2019, 21 februari 2022 en 29 september 2022 waarbij voor de verdere duur van deze legislatuur als effectief vertegenwoordiger, de heer Philip MATTHYS en de heer Wim DRIESEN, en als plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Hamid AKAYCHOUH en de heer Alihsan ÖZKAN, werden aangesteld;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van RLBK vzw de dato 20 maart 2024 en tevens de bevestiging van de mandaten.
Gelet op het feit dat de gemeente Zaventem aangesloten is bij TMVW ov;
Gelet op de statuten van TMVW ov;
Gelet op de mail d.d. 06 februari 2024 aangaande de vertegenwoordiging van de gemeente Zaventem in het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 29 januari 2024 houdende kennisname ontslag van gemeenteraadslid de heer Thomas Scheerlinck;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur en inzonderheid artikel 41 4° dat de bevoegdheid legt m.b.t. de beslissing inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in instellingen, verenigingen en ondernemingen;
Overwegende dat ingevolge de statutenwijziging er aanleiding toe bestaat één vertegenwoordiger aan te duiden om de gemeente te vertegenwoordigen voor het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant;
Gelet op de voor het mandaat van vertegenwoordiger voor Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant, vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden :
Nieuwe aanstelling vertegenwoordiger van de gemeente Zaventem in het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant wordt goedgekeurd.
Feiten en context
Gelet op het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
Gelet op de Wet op het politieambt ( 5/08/1992);
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op de Wet tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera's (21/03/2007);
Gelet op de Ministeriële omzendbrief over de wet van 21/03/2017 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (10/12/2009);
Gelet op de Ministeriële omzendbrief over de wijziging van de omzendbrief van 10/12/2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (13/05/2011);
Gelet op het Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (10/02/2008);
Gelet op het Koninklijk besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s ( 02/07/2008);
Gelet op Art. 42 §3 van het Gemeentedecreet of art. 40 §3 Decreet lokaal bestuur (vanaf 01/01/2019);
Overwegende dat de vaste camera's een middel zijn om het sluipverkeer in de woonzones van de gemeente tegen te gaan;
Overwegende dat het cameratoezicht de efficiëntie verhoogt en leidt tot een meer gerichte inzet van middelen (vb. mankracht);
Overwegende dat een adequate handhaving van de borden C3 met onderschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' zo goed als
onmogelijk is uit te oefenen door middel van politiecontroles door een politieambtenaar;
Overwegende dat de opgeslagen beelden kunnen verwerkt en opgeslagen worden in geval van een overtreding;
Overwegende het gunstig advies van de korpschef van de politiezone op 05/02/2024.
De gemeenteraad keurt het reglement vaste camera's op het openbaar domein goed.
Overwegende dat deze diensten kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek met nummer 2019/HFB/OP/59092 met de ondernemer EDENRED BELGIUM SA, Vorstlaan 165 bus 9 te 1160 Oudergem;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “ Aanmaak en leveren elektronische maaltijd- en ecocheques voor gemeente- en OCMW personeel voor de periode van 01/04/2024 tot en met 31/03/2028” wordt geraamd op:
maaltijdcheques
1) Dienstverlening : de behandelingskost of administratieve kost (€ 0.0003/cheque) verschuldigd voor het aanmaken, verdelen, beheren van de elektronische maaltijdcheques. raming € 1.000,00 incl. btw 21% (282.000 cheques x 8 euro x € 0.0003 + 1,00 € per vervangkaart = +/- € 1.000) en
2) Waarde maaltijdcheques 282.000 cheques x 8 euro per cheque incl. btw (0% btw) (=2.256.000 effectieve waarde van de maaltijdcheque).
Ecocheques
1) Dienstverlening (prestatievergoeding) (€ 0.50 % op de waarde van de ecocheque) verschuldigd voor het aanmaken, verdelen, beheren van de elektronische ecocheque. Raming € 930,12 excl. btw of € 1.125,44 incl. 21 % btw voor 4 jaar of € 281.36 incl. btw/jaar
2) Waarde van de ecocheque is variërend (met een maximum van 200 €)
Overwegende dat de ontwerper voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan EDENRED BELGIUM SA, KBO nr. 0407034269, Vorstlaan 165 bus 9 te 1160 Oudergem tegen de voorwaarden van de raamovereenkomst die Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf sloot op basis van het bestek met nummer 2019/HFB/OP/59092 met de ondernemer Edenred Belgium NV, Vorstlaan 165 bus 9 te 1160 Oudergem;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Opdracht - Aanmaak en leveren elektronische maaltijdcheques voor gemeente- en OCMW personeel voor de periode van 01/04/2024 tot en met 31/03/2028 - Goedkeuring gunning - CAD/2023/785/PERS/1704
Gelet op de ligging der gemeentewegen, Da Vincilaan, Leerlooierijstraat, Toekomststraat, Bosstraat, Tuinwijkstraat en Vilvoordelaan te Zaventem;
Gelet op de ligging der gewestweg, A201, te Zaventem;
Gelet op de ligging der feitelijke rooilijnen van de gemeenteweg Da Vincilaan, door de landmeter-expert plaatselijk bepaald volgens plannen van het openbaar gewestdomein van afpaling met referentienummers: 16DBG00011300 en KN 11039 en volgens het plan van grondoverschotten 11.385;
Gelet op het rooilijnplan van het gedeelte gemeenteweg Da Vincilaan, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2023;
Gelet op het rooilijnplan van de Leerlooierijstraat, de Bosstraat en de Toekomsstraat (opgenomen in het plan van de Vilvoordelaan – weg nr. 14 – Staatsbaan Diegem), goedgekeurd bij KB van 23 februari 1925;
Gelet op het rooilijnplan van de Tuinwijkstraat (Buurtweg nr. 14 uit de Atlas der Buurtwegen van Zaventem), goedgekeurd door de Bestendige Deputatie op 25 mei 1910;
Gelet op het rooilijnplan van de Vilvoordelaan (Buurtweg nr. 1), goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 21 januari 1911
Gelet op het rooilijnplan van de Vilvoordelaan (Buurtweg nr. 1), goedgekeurd door de bestendige deputatie in zitting van 12 juli 1911;
Gelet op de ligging der feitelijke rooilijnen van de Vilvoordelaan, voorheen Rijksweg nummer N262;
Gelet op de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023103902 (ref. gem. 2023330), ingediend door De Werkvennootschap NV te Brussel, en op datum van 10 november 2023 ontvangen bij de gemeente Zaventem voor de Quick Win “Herinrichting verkeerscomplex Ring R0 x A201”, meer bepaald voor de percelen gelegen Bedrijvenzone Diegem-Luchthaven, Bosstraat, Da Vincilaan, Leonardo da Vincilaan, Luchthaven Brussel Nationaal, Toekomststraat, Tuinwijkstraat, Vilvoordelaan, Woluwelaan, Zaventemsesteenweg, te 1831 Machelen én 1930 Zaventem, kadastraal gekend: sectie A nrs. 46C, 51F, 52M, 54M, 54K, 60B4, 80E, 80L, 90N, 100R2, 133C, 133H, 133G, 144F, 144E, 309A, sectie B nrs. 181/2 _, 181M, 181N, 186W, 186A2, 186D2, 253X, 273A, 278F3, 291/2 _, 291C6, 296D, 296C, sectie C nrs. 286/2 X, 286S, 290D, 323P, afdeling 1 sectie A nrs. 12G, 14/2 _, 14D, 24H, 26H2, 26L2, 26E2, 30A4, 30T6, 30A5, 30Z4, 30C5, 36A3, 46Y13, 46A8, 46F15, sectie D nrs. 81Y2, 81V2, 81W2, 81Z2, 111P2, 111R2, 280A, 293D, 296L2, 296G2, 296K2, 298C, 299B, 300B, 301E, 310F, 310G, 310H, 311M, 313K5 en 313H5;
Gelet op het ingediende project van de aanvraag waarvoor deels nieuwe rooilijnplannen met wijzigingen (van gemeentewegen) vereist zijn;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023103902 (ref. gem. 2023330), waarvoor een beslissing van de gemeenteraad vereist is;
Gelet op de bundel rooilijnplannen gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, waarbij de volgende rooilijnplannen in het bijzonder betrekking hebben op het grondgebied Zaventem:
allen opgemaakt door Landmeter-expert Carl Verheyen (LAN 040788), werkzaam bij Globe Zenit, Paalsesteenweg 210 te 3583 Paal-Beringen, in opdracht van De Werkvennootschap, met de weergave van de ligging der bestaande rooilijnen, feitelijke rooilijnen en nieuwe rooilijnen én de noodzakelijke grondverwervingen (in diverse kleuren aangeduid op de rooilijnplannen, met diverse oppervlakten), over te dragen naar het openbaar domein van De Werkvennootschap;
Gelet op het ontwerp tot herinrichting van het aansluitingscomplex R0 x A201, de rotonde Strabet, een deel van het tracé van de Ringtrambus, de fietssnelwegen F201 en FR20 en de aanleg van recreatieve fiets- en wandelpaden, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023103902 (ref. gem. 2023330), en bestaande in het bijzonder, uit:
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplannen, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 28 december 2023 t.e.m. 26 januari 2024;
Gelet op het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 30 januari 2024, tevens omvattende de diverse bezwaren en hun respectievelijke beoordelingen;
Overwegende de keuze voor de geïntegreerde procedure inzake de goedkeuring van een rooilijnplan, overeenkomstig de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat de voorliggende ontwerp-rooilijnen, zoals vermeld in de rooilijn- en grondverwervingsplannen:
verder geen aanleiding geeft tot opmerkingen;
Overwegend dat de inrichting van het (toekomstig) openbaar domein eveneens ter advies zal behandeld worden door de gemeenteraad in zitting van heden;
Overwegende dat de nieuwe rooilijnplannen de nieuwe wegzate bepalen én als dusdanig het gebied afbakenen waarvoor de gemeente het onderhoud op zich zal nemen;
Overwegende dat de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag geen afschaffing of verplaatsing van buurtwegen op het grondgebied van Zaventem omvatten; de voormalige buurtwegen binnen het projectgebied werden reeds eerder afgeschaft of verplaatst;
Overwegende het wijzigen van de verbinding tussen de Toekomststraat en de Bosstraat als gevolg van de aanleg van de fietssnelweg F201 langsheen de A201 waarbij, gezien de beperkte overblijvende ruimte langsheen de A201, zowel de Toekomststraat als de Bosstraat doodlopend moeten worden gemaakt; de verbinding tussen de Toekomststraat en de Bosstraat blijft wel behouden door middel van een voetpad voor de zwakke weggebruikers;
Overwegende dat, ten gevolge van de inname, enkele parkeerplaatsen zullen verdwijnen in de Bosstraat;
Overwegende dat de Toekomststraat wordt voorzien van een keerpunt voor personenvoertuigen;
Overwegende de wijzigingen aan de Tuinwijkstraat als gevolg van de aanleg van een fiets- en wandelverbinding;
Overwegende het wijzigen van de Vilvoordelaan als gevolg van de verbreding van de aantakking vanuit Zaventem richting de rotonde; de rotonde Strabet wordt heringericht tot een turborotonde waarbij een aantakking met 2 opstelstroken, ipv 1 opstelstrook in de huidige toestand, voor een vlottere doorstroming zal zorgen;
Overwegende dat, ten gevolge van de verbreding van het wegprofiel van de bestaande langsparkeerplaatsen die aanwezig zijn langsheen de Vilvoordelaan, twee plaatsen verloren gaan (thv woningen met huisnr. 188);
Overwegende dat de wijzigingen aan de Vilvoordelaan geen gevolg hebben voor de fiets- en wandelverbinding langsheen deze weg; ook in het nieuwe ontwerp blijven deze behouden; een vlotte oost-west verbinding wordt gecreëerd, zowel bovengronds als ondergronds (fietssnelweg F201);
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek 31 bezwaarschriften werden ingediend bij de gemeente Zaventem omvattende 14 bezwaren, waarbij deze allen werden onderzocht, toegelicht en beoordeeld in het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar Zaventem. Tijdens het openbaar onderzoek werden er ook bezwaarschriften ingediend bij de gemeente Machelen en het departement Omgeving, gezien de grensoverschrijdende aanvraag;
Overwegende dat de volgende bezwaren, ingediend bij de gemeente Zaventem, kunnen gerelateerd worden aan de zaak der wegen, de rooilijnplannen en/of het technisch dossier;
Bezwaar 1: Het compacter maken van het verkeersknooppunt van de Brusselse ring met de A 201 (= Leopold IIIl-laan en A201 naar Luchthaven Zaventem) leidt tot onnodige lange werken terwijl de huidige toestand nagenoeg geen ongelukken genereert waar het nieuw voorstel met verkeerslichten potentieel meer gevaar voor ongelukken inhoudt.
Men heeft in het plan niet gekeken naar de impact (op het verkeer, op de veiligheid en de gezondheid van de bewoners van een hele regio) van alle non-stop werken en nieuwe constructies zowel op de ring, zoals de werken op de Vilvoordebrug die zich ondertussen aan het voorbereiden zijn en de bijna maar nog niet voltooide werken op de wisselaar van de ring/Henneaulaan, als de op- en afritten van de E40 op de Woluwedal, de bouw van het Wol-U immo-complex ter vervanging van de gebouwen van PWC op de Woluwelaan. De bewoners van Sint-Stevens-Woluwe, Kraainem en Sint-Lambrechts-Woluwe komen ook zo juist uit de 5-jaar lange werf van het kruispunt van de Leuvensesteenweg en de Woluwedal.
Beoordeling: Tijdens huidige aanvraag werd er advies gevraagd aan verschillende instanties. Voor het indienen van de aanvraag werden er ook alternatieven bekeken, die op basis van verschillende categoriën werden beoordeleeld. De huidige toestand is niet ideaal. De nieuwe invulling biedt ruimte voor een fietssnelweg, water, een betere landschappelijke inpassing, maar tracht ook de huidige verkeersproblemen te verminderen. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 2: De R22 moet zowel ter hoogte van de Hector Henneaulaan (nieuwe brug) als ter hoogte van het SPI R0 x A201 verbonden blijven via de parallelbaan naast de R0, dit betekent ook voor het wegverkeer ter hoogte van Zaventem en voor Diegem-Centrum. Er bestaat geen goed aanvaardbaar alternatief voor het wegverkeer voor de harde knip ter hoogte van Zaventem en voor tussen Zaventem en Diegem-Centrum. Dit draagt bij tot het verkeersinfarct van Zaventem, doordat er meer interlokaal en lokaal verkeer door de dorpskernen van Zaventem en Sint-Stevens-Woluwe zal komen en zal lijden tot de overbelasting van de Olmenstraat die niet geschikt is om al dat verkeer te verwerken van de R22 richting Nieuwe Zaventemsesteenweg, Haachtsesteenweg zo naar Diegem-Centrum via de R22.
Ik vraag dat de R22 t.h.v. de brug van de Hector Henneaulaan en ook t.h.v. Zaventem-Noord op termijn aangesloten zal worden op de parallelbaan naast de R0. De harde knip tussen Zaventem-Noord en Diegem-Centrum zal voor een verschuiving zorgen van wegverkeer naar andere lokale wegen N262a en de hoofdas N262 doorheen de dorpskernen van Zaventem, Sint-Stevens-Woluwe, Diegem en Diegem-Lo. Dit is onaanvaardbaar. Het is noodzakelijk dat het er voor het wegverkeer een verbinding behouden blijft tussen Diegem-Centrum en Zaventem-Noord. De omleiding via het knooppunt van Machelen om op de R22 te raken is daarvoor geen oplossing.
Beoordeling: De A201 zal verbonden blijven met het onderliggende wegennet. In dit project worden alle aansluitingen opnieuwe voorzien. Het is in een ander project waarbij een mogelijke knip van de A201 met de Woluwelaan als knip werd voorzien ter hoogte van Zaventem. Wat betreft de aansluiting van de Woluwelaan met Machelen werd dit niet meer weerhouden, echter is er reeds een nieuwe aansluiting vanuit de R0 op de Woluwelaan ter hoogte van het knooppunt E19. Ook in de visie inzake herinrichting van de R0 werd een aansluiting voorzien tussen de Woluwelaan (vanuit Zaventem) op de A201. In die zin is het bezwaarschrift ontvankelijk maar ongegrond.
Bezwaar 3: Voor de verkeersveiligheid, verkeersdoorstroming en verminderen van de geluidshinder door wegverkeer is het nodig dat er in de zone van het knooppunt R0 x A201 tot en met rotonde Strabet er een zonedekkende handhaving is van de snelheidsregimes. Dit is ook van belang t.h.v de hoek Bosstraat-Toekomststraat met een zeer beperkte afstand van 0,5 meter tot de A201, dit brengt anders bij gebruik van de pechstrook als rijstrook mensen en de fietsers in gevaar.
Beoordeling: De handhaving van snelheidsregimes maakt geen deel uit van deze aanvraag. De naleving en het handhaven van snelheidsregimes is aangewezen om te verzekeren dat het gewenste doel bereikt wordt. Het controleren van snelheidsregime’s ter hoogte van de A201 zijn voorwerp van de wegpolitie. Het bezwaar is ontvankelijk, maar is niet ten laste van de aanvrager.
Bezwaar 4: De bestaande keermuur langs de A201 t.h.v. het bos tot voorbij de hoek Bosstraat- Toekomststraat moet behouden blijven omwille van de verkeersveiligheid.
Beoordeling: Het is onduidelijk waarom de bestaande keermuur bijdraagt voor de verkeersveiligheid. De nieuwe wegenis dient te voldoen aan de normen, opdat er een verkeersveilige situatie kan worden gecreërd. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 5: Uit het MER van rubriek 57 van Brussels Airport Company is er een milderende maatregel voorgesteld voor het plaatsen van een geluidsscherm van minstens 6 meter hoog langs de A201 ter hoogte van de woonwijken Rode Cité en Witte Cité omdat het verkeer langs de A201 zal toenemen naar de toekomst wat zorgt voor met meer dan 10 dB(A) geluidshinder. (MER BAC, Synthese 16-14 en Synthese 16-7) Het tracé van de Fietssnelweg F201 in deze aanvraag hypothekeert de mogelijkheid om geluidsmilderende maatregelen te nemen door BAC. Er is afstemming nodig met BAC, de gemeente, de werkgenootschap en het Agentschap Wegen en Verkeer om de plannen bij te sturen, zodat er ruimte is voor het installeren van een geluidscherm van minstens 6 meter hoogte langs de A201 t.h.v. de Rode en de Witte Cité. Hiervoor verwijzen we naar het voorstel van een tracéwijziging van de fietssnelweg F201.
Beoordeling: Een geluidsscherm maakt geen deel uit van de aanvraag. De huidige infrastructuurwerken verhinderen de plaatsing van een geluidscherm niet. Hierbij dient echter wel een afweging gemaakt te worden van de noodzakelijke infrastructuur en de beschikbare ruimte. Volgens de huidige geluidskaarten is het geluid ter hoogte van de Seringendreef onverantwoordbaar hoog. De vergunningsaanvraag dient milderende maatregelen op te nemen waarbij de geluidsbelasting inzake de weg verminderd wordt onder de 70db. Een ander tracé van de fietssnelweg werd in een eerdere fase overwogen, waarbij het gevraagde tracé het voorkeursscenario betreft. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond, waarbij er geluidswerende maatregelen genomen moeten worden voor de Seringendreef.
Bezwaar 6: Herinrichting van de A201 als Europese boulevard met aanplanting van een bomenrij langs weerszijden van de A201. Langs de noordelijke zijde van de A201 (luchthaventram) geen bezwaar. Wel langs de zuidelijke zijde van de A201 omdat op de meest kritische plaatsen voor geluidshinder door het wegverkeer er nu al onvoldoende ruimte beschikbaar is om geluidsschermen aan te brengen en er bomen aan te planten. Langs de zuidelijke zijde van de A201 kan een bomenrij aangeplant worden op voorwaarde dat het plaatsen van een geluidsscherm niet gehypothekeerd wordt. We vragen om dit mee op te nemen in de vergunningsvoorwaarden en de plannen in functie daarvan aan te passen.
Beoordeling: De inplanting van een geluidsmuur maakt geen onderdeel uit van de aanvraag. Het is onduidelijk of er voldoende ruimte is om dit te voorzien, en of er bij de zones met een lage snelheid nood is om een geluidsmuur te plaatsen in functie van het verkeersgeluid. Echter is het aantal DB ter hoogte van de Seringendreef onverantwoordbaar hoog, dit dient te worden verlaagd. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 7: Voor de heraanleg van de A201 vragen we om de meest geluidarmste asfalt te gebruiken die zorgt voor een geluidsreductie aan de bron met -3 tot -6 dB(A) en de rotonde Strabet in plaats van met beton, wat weliswaar makkelijk is voor de exploitatie ook aan te leggen met een geluidsreducerende asfalt van minstens -3 dB(A). Bij de aanleg van het viaduct, op -en afrittencomplex en rotonde Strabet in 1994-1995 is er als geluidsreductie ook fluisterasfalt gebruikt om een reductie van -3 dB(A) te bekomen. Gezien de nabijheid van de woningen, kan beton leiden tot bijkomende slaapverstoring en bijkomende geluidshinder wat afbreuk doet aan het standstill-principe en het voorzorgsprincipe.
Beoordeling: Het gebruik van materialen die geluidsreducerend zijn is noodzakelijk. De huidige geluidsbelasting ter hoogte van de Seringendreef is onveranwoordbaar hoog. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 8: We stellen ook voor om de impact op de doorstroming van het verkeer in en rond Zaventem te testen met een proefopstelling waarbij de Woluwelaan losgekoppeld wordt van de Ring ter hoogte van de de Hector Henneaulaan en de turbineknoop R0 x A201 en de harde knip tussen Zaventem-Noord en Diegem-Centrum, dat er verkeerslichten komen op de turbineknoop en dat er verkeerslichten worden geplaatst op het kruispunt Olmenstraat/L. Da Vincilaan en op het kruispunt Technics (stookinstallatie) die werken in functie van de frequentie en duur van de luchthaventram en de ring(tram)bus. Zo kan er gezien worden in de bestaande situatie waar zich problemen voordoen en kunnen de aanpassingen meegenomen worden in de opmaak van de definitieve plannen.
Beoordeling: Bovenstaande betreft geen bezwaar, maar een voorstel van aanpak. Het bezwaar is ontonvankelijk en ongegrond.
Bezwaar 9: Er is een voorstel van tracéwijziging van de F201 dat een win-win betekent voor iedereen, met beduidend minder ruimte-inname van open, onverharde ruimte in de enige bufferzone tussen de A201, de luchthaven en de woonwijk Rode en Witte Cité in Zaventem, beduidend minder impact heeft op mens en milieu, veiliger is en goed ruimtelijk inpasbaar is.
Beoordeling: Altenatieven werden in een eerste fase bekeken door de aanvrager, waarbij het huidige tracé het voorkeursscenario is. De fietssnelweg is een bovenlokale route die bij voorkeur niet door rustige woonstraten wordt voorzien. Een fietssnelweg wordt door bewoners namelijk ook ervaren als sluipverkeer en hinderlijk. De aanvraag voorziet een tracé dat aansluit bij de nieuwe en bestaande weginfrastructuur, waarbij het tracé voor de fietser bovendien ook de meest veilige situatie is. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 10: Bij het openleggen van de Woluwe en het meanderen van de rivier is het belangrijk door de enorme reliëfwijziging en het afgraven van grote oppervlakte aan vervuilde bodem, dat er allerlei schadelijke, toxische en kankerverwekkende stoffen vrijkomen. In de database van OVAM is duidelijk dat er zich heel wat historische en recente vervuiling bevindt in de bodem in Zaventem door historische industriële en actuele vervuiling door het wegverkeer en de luchthaven. Tijdens het afgraven van de vervuilde bodem voor het realiseren van de reliëfwijziging en voor de opslagplaatsen met aarden en aardenwallen (5m hoogte) vragen we om die af te dekken met doeken om overwaaien van stof en ultrafijnstof maar ook van PFAS en andere schadelijke stoffen te voorkomen naar de nabijgelegen woonzones. De bodem is zwaar vervuild met waarden die zwaar boven de milieukwaliteitsnormen (MKN en Vlarebo) liggen, dit betekent dat ze schadelijk zijn voor mens en milieu. (PFAS, Arseen, Nikkel, Lood, Kwik, Zink, Koper, Chroom, nitraat, fosfor, benzo(a)pyreen, PAK, BTEX, VOCI, minerale oliën etc).
We vragen om de vibropalen die dienen als fundering in de grond te boren in plaats van de heien om minder trillingshinder te veroorzaken voor de nabijgelegen woonzones en bedrijvenzones.
We vragen dat al de nodige maatregelen genomen worden om de waterkwaliteit van de Woluwe niet te hypothekeren en dat alle nodige preventieve en anticipatieve maatregelen worden genomen om te voorkomen dat het waterlichaam bijkomende schade oploopt.
Beoordeling: Milderende maatregelen tijdens de aanlegfase zijn noodzakelijk om de hinder voor de onmiddelijke omgeving te verkleinen. De aanvraag geeft duidelijk aan dat er sprake is van verontreinigde gronden, waarbij men een sloopopvolgingsplan heeft toegevoegd. De naleving van het sloopopvolgingsplan en het advies van OVAM en de VMM is vereist. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 11: Ontwerp gewestelijk uitvoeringsplan Ring R0 van Brussel – deel noord, ontwerp-PAS-decreet en ontwerp milieueffectenrapport
Beoordeling: Niet definitieve wetgeving heeft geen schorsend karakter, waarbij op het moment van de aanvraag de huidige wetgeving die van kracht is dient afgetoetst te worden. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 12: Een milieu-effectenrapport heeft tot doel de vergunningverlener objectief en onpartijdig te informeren, op basis van de vastgestelde effecten op de leefomgeving en volksgezondheid. Artikel 4.1.4., § 1. van het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid stelt dat de “milieueffect- en veiligheidsrapportage beoogt, in de besluitvorming over acties die aanzienlijke milieueffecten kunnen veroorzaken en/of die een zwaar ongeval teweeg kunnen brengen, aan het milieubelang en de veiligheid en de gezondheid van de mens een plaats toe te kennen die evenwaardig is aan de sociale, economische en andere maatschappelijke belangen. Doordat de effecten op mens en milieu met al zijn deelaspecten niet in het volledige projectgebied en de ruimere omgeving zijn bestudeerd, vooral niet wat betreft de A201 en woonwijk Rode Cité is het onmogelijk om op deze manier een juiste beoordeling te maken van de globale mobiliteitsimpact en de impact op mens en milieu. Het advies van het departement Zorg van 10 januari 2024 met nummer 3434 moet integraal genomen worden in de effectbeoordeling.
Beoordeling: Het advies van het departement Zorg stelt het volgende:
We hebben enkel de niet-technische samenvatting gelezen en daar lijkt het dat effecten op de gezondheid voldoende zijn beschreven en meegenomen. Over meer gedetailleerde uitwerking in de rest van het MER doen we geen uitspraak Het voorliggend project is een infrastructuurproject voor de wagen. In essentie pleiten we vanuit gezondheidsoogpunt voor minder gemotoriseerde verplaatsingen en minder auto-bezit. Maar er is van de gelegenheid gebruikt gemaakt om ook verbeteringen aan te brengen aan de fietsverbindingen, de wandelpaden, de ringtrambus , het toegankelijk maken van wat groene ruimte, infiltratie regenwater, enz. Dat is een positieve evolutie. Het advies van het departement geeft bijkomend ook verschillende instrumenten en studies mee, die bij voorkeur gevolgd worden. Het advies van het departement Zorg is gunstig, waarin wordt geoordeeld dat de effecten voldoende zijn meegenomen. Het bezwaar is ontvankelijk en ongegrond.
Bezwaar 13: alles wat wegeninfrastructuur betreft als ook van de fietssnelweg F201, de aanleg van 2 fietsbruggen, 2 fietstunnels 1 t.h.v. de Seringendreef onder de rechtstreekse op- en afrit op de A201 en t.h.v. de enige groene recreatieruimte en speelplein van de kinderen van de Rode Cité (Bosstraat, Vilvoordelaan, Tuinwijkstraat, A201, Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Zaventem, 2015) om een fietstunnel aan te leggen onder de Vilvoordelaan voor de rotonde Strabet moeten er bijkomende rioleringswerken uitgevoerd worden t.h.v. de Vilvoordelaan en de A201. Noch in het project van de luchthaventram is de impact op de A201 van het wegverkeer en de toename door het groeiscenario van de luchthaven op de verkeersdrukte, mens en milieu van de bewoners van woonwijk Rode Cité in kaart gebracht. De impact rond het SPI wordt wel in kaart gebracht op vlak van mens en milieu, maar er wordt gedaan alsof er geen mensen wonen in woonwijk Rode Cité in het projectgebied en in de omgeving ervan, terwijl er rooilijnafwijkingen worden gevraagd in Zaventem en in de bebouwde kom van Zaventem (Bosstraat-Toekomststraat, Vilvoordelaan). Dit past niet in het kader van een zorgvuldige overheid. Het is ook in het algemeen belang dat er rekening gehouden wordt met een goede ruimtelijke ordening, de algemene veiligheid en schade die het kan toebrengen aan mens en milieu, milieuhygiëne, gezondheid en klimaatadaptatie. Zoals Brussels Airport Company aangeeft heeft de A201 een bijzondere functie namelijk het verzorgt de toegang tot de luchthaven en is ook met die bedoeling aangelegd. BAC is een naamloze vennootschap en beursgenoteerd bedrijf, is er in feite sprake van een privaat en algemeen belang. De belangen van de bewoners van de Rode Cité en de Vilvoordelaan in Zaventem zijn blijkbaar onbestaand, dit past niet in een evenredige belangenafweging. Tot slot zal er ook grondverzet ontstaan door de permanente drainage door het openleggen van de Woluwe en de grondwaterwinning door Sabena Technics is er een cumulatief effect op de daling van de grondwatertafel te verwachten waarvan we mogen uitgaan dat dit schade aan de woningen zal veroorzaken, meer in het bijzonder van de oudste woningen die bijna 100 jaar oud zijn en geen beschermde funderingen hebben.
Beoordeling: De hinder die bewoners ervaren in de nabijheid van de weginfrastructuur ten gevolge van de werkzaamheden dient in kaart worden gebracht. Schadegevallen moeten vlot gecommuniceerd worden aan de bereikbaarheidsadviseur. Voor de start der werken dienen buurtbewoners en het gemeentebestuur op de hoogte worden gebracht van de bereikbaarheidsadviseur die de werf opvolgt. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 14: Er is een zeer beperkte ruimte beschikbaar tussen de A201 en de woonwijk Rode Cité, dit is vooral ter hoogte van de Seringendreef en de hoek Bosstraat en Toekomststraat 0,5 meter (tussen A201 en hoek Bosstraat-Toekomststraat). Als de fietssnelweg F201 zou aangelegd worden zoals voorgesteld in de huidige aanvraag, dan is er geen ruimte meer om een geluidsscherm te kunnen plaatsen om de overmatige geluidshinder door het wegverkeer van de A201 tot een redelijk niveau te kunnen terugbrengen zoals voorgesteld als milderende maatregel in het MER van de luchthaven om de woonwijken Rode Cité en de Witte Cité te kunnen beschermen. Rekening houdend dat de afstand van de hoek Bosstraat-Toekomststraat en Seringendreef wordt het beschermen van de omwonenden tegen overmatige geluidshinder verhinderd. Dat is onaanvaardbaar en past niet binnen een goede ruimtelijke ordening en een hoogstaande milieubeleid. Volgens de effectieve metingen van het MER BAC zijn de effecten van het wegverkeer van de A201 als -3 te beschouwen. Als bijzonder voorwaarde moet opgenomen worden in de vergunning dat de plannen moeten aangepast worden waarbij er ruimte voorzien wordt voor het kunnen aanbrengen van geluidsbescherming. Verder vragen we dat zowel de gemeente Zaventem, Agentschap Wegen en Verkeer, De Werkvennootschap en BAC samen een regeling uitwerken om die geluidsbescherming te kunnen realiseren.
Beoordeling: Het plaatsen van geluidsmuren kan enkel mits voldoende ruimte. Bovendien moet het duidelijk zijn of bij een wijziging van het snelheidsregime de plaatsing van een geluidsmuur noodzakelijk is en of dit een maatregel is die in verhouding is. Echter is de geluidsimpact ter hoogte van de Seringendreef (hoger dan 70db) onverantwoordbaar hoog. Hiervoor dient een geluidsmuur en geluidswerende maatregelen geplaatst te worden. Het bezwaar is ontvankelijk maar deels gegrond.
Overwegende de volgende aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van adviezen@onroerenderfgoed.be, afgeleverd op 21 december 2023 is geen advies.
- Het advies van wateradvies@vlaamsbrabant.be, afgeleverd op 4 januari 2024 is geen bezwaar.
- Het advies van indoor.astrid@ibz.fgov.be, afgeleverd op 9 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Dienst MER, afgeleverd op 9 januari 2024 is geen bezwaar.
- Het advies van Dienst MER, afgeleverd op 9 januari 2024 is geen bezwaar.
- Het advies van Departement Zorg afd preventief gezondheidsbeleid, afgeleverd op 10 januari 2024 is gunstig.
- Het advies van vlaremadvies@ovam.be, afgeleverd op 15 januari 2024 is gunstig.
- Het advies van Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant, afgeleverd op 22 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van vlaremadvies@ovam.be, afgeleverd op 29 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Advies lucht – stedenbouwkundig aspect, afgeleverd op 19 januari 2024 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van advies.departement@mow.vlaanderen.be, afgeleverd op 30 januari 2024 is geen bezwaar.
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de zaak der wegen/rooilijnplan/technisch dossier;
Overwegende dat de voorgestelde rooilijnwijzigingen en nieuwe rooilijnen niet strijdig zijn met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder de geïntegreerde procedure;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
De Raad beslist aangaande de aangevraagde omgevingsvergunning met ref. OMV_2023103902 (ref. gem. 2023330), voor de Quick Win “Herinrichting verkeerscomplex Ring R0 x A201”, met betrekking tot de percelen, gelegen Bedrijvenzone Diegem-Luchthaven, Bosstraat, Da Vincilaan, Leonardo da Vincilaan, Luchthaven Brussel Nationaal, Toekomststraat, Tuinwijkstraat, Vilvoordelaan, Woluwelaan, Zaventemsesteenweg, op grondgebied Machelen én Zaventem, om de zaak der wegen voorwaardelijk goed te keuren. Deze aanvraag omvat het ontwerp tot herinrichting van het aansluitingscomplex R0 x A201, de rotonde Strabet, een deel van het tracé van de Ringtrambus, de fietssnelwegen F201 en FR20 en de aanleg van recreatieve fiets- en wandelpaden. Tevens worden ook de rooilijnen definitief goedgekeurd en vastgesteld voor de Toekomststraat, de Bosstraat, De Tuinwijkstraat en de Vilvoordelaan met wijzigingen ten behoeve van hoger vermelde infrastructuuraanleg.
Gelet op de ondersteuning door Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Vlaamse Rand Ben Weyts van 5 projecten voor het aankopen en inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel;
Gelet op het door de gemeente Zaventem ingediende project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” dat onlangs werd goedgekeurd;
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte (met bijzondere voorwaarden) van de eigenaars, de consoorten Desmedt-Logghe, van 12 januari 2024, voor de drie kadastrale percelen nummers 5 A 125, 5 A 127 K en 5 A 134 G tegen de totale prijs van 400.000,00 euro volgens kadastrale oppervlakte voor het geheel;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij de drie percelen samen een kadastrale oppervlakte bezitten van 91a 80ca;
Overwegende de wenselijkheid om de drie aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” ten behoeve van het inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel;
Overwegende dat het dossier, indien de Raad akkoord gaat met deze principiële verwerving, nog verder dient aangevuld met onder meer een opmetingsplan, een schattingsverslag en de ontwerp-akte;
Overwegende dat voor de verdere uitwerking en realisatie van het gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje”, gezien de recente goedkeuring van dit project door de hogere overheid, de gemeente Zaventem kan beschikken over de nodige subsidies;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist, in het kader van de uitvoering en realisatie van het door de hogere overheid goedgekeurde gemeentelijk project “Sint-Stevens-Woluwe Troostbosje” ten behoeve van het inrichten van toegankelijk groen in de Vlaamse Groene rand rond Brussel, over te gaan tot de principiële aankoop van het onroerend goed, twee percelen bouwland en één perceel tuin, gelegen Tiendeschuurveld/Sint-Stefaansstraat ter hoogte van de begraafplaats, gekadastreerd Zaventem 5 de afdeling Sint-Stevens-Woluwe, sectie A, nummers 125, 127 K en 134 G, met een totale oppervlakte van 91a 80ca volgens kadaster, voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Gelet op het rooilijnplan van de Vossemlaan, huidige gemeenteweg, goedgekeurd bij K.B. van 24 november 1959;
Gelet op het rooilijnplan van de Waalsestraat, huidige gemeenteweg, goedgekeurd bij K.B. van 30 mei 1928;
Gelet op het rooilijnplan van de Waalsestraat/Moorselsteenweg, huidige gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad van Sterrebeek in zitting van 30 september 1937;
Gelet op de belofte van gratis grondafstand van 12 december 2022 van een perceel grond, deel uitmakend van de nieuw ontworpen verkaveling met een oppervlakte van 2.142 m², bestemd voor wegen en groenzone en afgebeeld in gele kleur op het plan “Rooilijnenplan nr 4/4”;
Gelet op de aanvraag omgevingsproject ingediend op 16 december 2022 door ALL PROJECTS & DEVELOPMENTS NV, gevestigd Kerkstraat 38 te 1755 Gooik voor het wijzigen van een verkaveling voor 11 ééngezinswoningen met wegenis, gelegen Waalsestraat 86 te 1933 Zaventem, percelen kadastraal bekend Zaventem, 4 de Afdeling, sectie C, nummers 196X, 198G, 198S, 198F, 198R en 199B2, waarvoor de gemeenteraad een beslissing betreffende de “zaak der wegen”, inclusief beslissing aangaande het voorgelegd rooilijnplan, dient te nemen;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning, ingediend op 16 december 2022 door ALL PROJECTS & DEVELOPMENTS NV, gevestigd Kerkstraat 38 te 1755 Gooik;
Gelet op het ontwerp-rooilijnenplan “VA_VP_N_3_Rooilijnplan Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_”, gevoegd bij de (digitale)aanvraag, opgemaakt door studiebureau HOSBUR BVBA, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel-Zichem, op datum van 12 december 2022;
Gelet op het ontwerp tot aanleg van de nieuwe openbare wegenis met groenzones “VA_VP_N_1_Ontworpen toestand Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_-zoneringsplan“, inclusief alle plannen, nota’s en documenten inzake inplanting, lengteprofielen, dwarsprofielen, typeprofielen, verantwoordingsnota’s/documenten, foto’s, bestaande en ontworpen toestand, bestek, meetstaat, raming, enz…, zoals gevoegd bij de (digitale) aanvraag;
Gelet op het verslag van de omgevingsambtenaar, ongunstig, van 27 maart 2023 aangaande hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning;
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplan, in het bijzonder inzake het in vorige consideransen vermelde digitale dossier, dat georganiseerd werd van 20 januari 2023 t.e.m. 18 februari 2023;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot het technisch dossier en de zaak der wegen 46 bezwaarschriften werden ingediend, omvattende 9 bezwaren die effectief relevant zijn voor het Zaak der Wegen/rooilijnen-aspect en hun respectievelijke beoordelingen:
Bezwaar 1: Het doortrekken van de straat over de aangrenzende percelen is niet toegelaten aangezien dit niet de eigendom is van de ontwikkelaar.
Beoordeling: De huidige invulling van de rijweg voorziet een doodlopende weg, met een keerpunt. De eventuele uitbreiding van de verkaveling maakt geen deel uit van de aanvraag, maar is in de aanvraag wel suggestief ingetekend. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 2: De bijkomende bewoners zal de druk op het verkeer vergroten.
Beoordeling: Het aantal bijkomende woningen vergroot het aantal verkeersbeweging slechts minimaal. De bijkomende verkeersbewegingen hebben een minimale, te verwaarlozen mobiliteitsdruk op de omgeving. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 3: De afstand van de bomen en de afstand van de parkeerplaatsen zijn te beperkt ten opzichte van het aangrenzende perceel en respecteren de afstandsregels in functie van privacy en hinder niet.
Beoordeling: De nieuwe bomen behouden 2 meter afstand conform het veldwetboek. De publieke parkeerplaatsen grenzen niet aan de perceelsgrens. Er is voldoende vrije ruimte. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Bezwaar 4: De weide vangt nu veel regen op. De bijkomende verharde oppervlakte zal een negatief effect hebben op het overstromingsgevoelig gebied.
Beoordeling: De gevraagde buffereis werd niet behaald. De voorzieningen inzake buffervolume zijn ondermaats. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 5: Het bijkomende kruispunt zal verkeersongevallen veroorzaken.
Beoordeling: Het gebruik van de rijweg is de verantwoordelijkheid van elke weggebruiker. De inrichting van de rijweg, waarbij deze op een duidelijke en correcte wijze wordt ingericht is uiteraard wel de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. De inrichting van het kruispunt dient correct te gebeuren. Perceel 198S was reeds opgenomen binnen de goedgekeurde niet vervallen verkaveling 978/17 van 2017. Waarbij een grondafstand vereist was, gezien de ligging voor de rooilijn. Deze grondafstand is tot heden nog steeds niet gerealiseerd. De aansluiting van het voetpad ter hoogte van de wegenis wordt niet ingetekend ter hoogte van dit perceel. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 6: Zowel de Vossemlaan als de Waalsestraat zijn onvoldoende uitgeruste wegen. De plaatselijke toestand is onvoldoende uitgerust en kan bijgevolg de aanvraag tot nieuwe wegenis niet dragen.
Beoordeling: Beide wegen zijn voldoende uitgerust. Het perceel 198S is ontstaan door de verkaveling 978/17 van 2017, waarbij dit gedeelte moet afgestaan worden aan het openbaar domein. Er is tot heden niet voldaan aan de voorwaarden van de goedgekeurde, niet vervallen verkaveling. In die zin is huidige verkaveling niet gelegen langsheen een voldoende uitgeruste weg. Deze grondafstand dient verwezenlijkt te worden. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.
Bezwaar 7: Het is noodzakelijk dat een mobiliteitsstudie en een inrichtingsplan voor het gehele project wordt opgemaakt zodat aanvragen voor mogelijke toekomstige uitbreidingen van de verkaveling worden verduidelijkt en in hun totaliteit kunnen beoordeeld worden. Een nieuwe verdichting van de woonzone tussen Waalsestraat en Vossemlaan met een mogelijke extra uitbreiding naar een nieuwe latere fase is inzake verdichting en ruimtelijke impact onverenigbaar met de omgeving. Een aansluiting in een eventuele volgende fase met de bestaande verkaveling Ten Inde is onaanvaardbaar omdat Ten Inde dan als sluipweg gebruikt zal worden. De nabijheid van een speeltuin en de veiligheid van de kinderen komt hier onherroepelijk in het gedrang. Openheid en transparantie is vereist vanwege de aanvrager betreffende al de plannen die geeffectueerd zullen worden.
Beoordeling: De huidige aanvraag geeft suggestief weer dat er eventueel een bijkomende verkaveling zal volgen, mede door de specifieke perceelsconfiguratie van “peststroken”. Om een inschatting te maken van dit als geheel is er meer duiding nodig. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 8: Het rooilijnplan VA_VP_N_3_Rooilijnplan Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_.pdf vertoont een kromming ter hoogte van de inrit van kavel 5. Zie ook VA_VP_N_2_Ontworpen toestand Zaventem-Sterrebeek _Vossemlaan IV_ - matenplan.pdf hierdoor is onduidelijk of de oprit op een breedte van 2m50 nog overal 5m diep is zoals voorgeschreven in de gemeentelijke parkeerverordening.
Beoordeling: De breedte van de inrit is 4 meter. Gezien de ligging van de inrit nabij de bocht is het niet duidelijk of de zone die is voorzien als inrit over de volledige breedte een diepte heeft van 5 meter. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.
Bezwaar 9: een mobiliteitsstudie, uitgaande van alle bestaande en reeds bekende toekomstige verkeerslast, ontbreekt.
Beoordeling: In het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 en bijlagen betreffende de omgevingsvergunning is aangegeven wanneer de opmaak van een mobiliteitseffectenstudie verplicht is.
Huidige aanvraag behelst slechts een deel van de verkeersbewegingen, waarbij andere projecten niet in rekening gebracht worden voor de effecten van huidige aanvraag. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond.
Gelet op de aangevraagde en/of afgeleverde adviezen:
- Het advies van Adviezen en Vergunningen Vlaams-Brabant en Limburg; Vlaams-Brabant, . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
- Het advies van technische.preventie@zvbw.be, afgeleverd op 17 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van watertoets@vmm.be, afgeleverd op 23 januari 2023 is geen advies.
- Het advies van Toegankelijk Vlaanderen (Inter), afgeleverd op 1 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van vergunningen@farys.be, afgeleverd op 7 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Fluvius, afgeleverd op 19 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Omgevingsloket Telenet, afgeleverd op 19 januari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
- Het advies van Proximus, afgeleverd op 1 februari 2023 is voorwaardelijk gunstig.
Overwegende dat de ingediende nieuwe rooilijnen geen duidelijke rooilijnbreedte (parallel gelegen ten opzichte van elkaar) bezitten zodat het type-wegenisprofiel op eenduidige wijze kan gerealiseerd worden. Een aangepast rooilijnplan overeenkomstig de bemerkingen van de Raad in voorliggende beslissing is wenselijk;
Overwegende dat inzake Mobiliteit de vereiste aantallen conform de gemeentelijke verordening werden nageleefd. De nieuwe wegenis is voorzien van twee op zeer korte afstand “snel opeenvolgende” haakse bochten met beperkte rijwegbreedte van slechts 4,55m. Dergelijke inrichting van de rijweg kan resulteren in het te kort “afsnijden” van de te volgen rijweg waardoor men deels op het andere rijvak zal terecht komen met mogelijks gevaarlijke verkeerssituaties, al dan niet aanzettend tot verkeersagressie en waarbij in gelijkaardige situaties de verkeersonveiligheid door zwakke weggebruikers wordt aangehaald; Het is dienaangaande wenselijk om de rijwegbreedte alsmede de boogstralen in de bochten te verbreden om de veiligheid van alle weggebruikers dienaangaande te verhogen;
Overwegende dat langsheen de nieuwe wegenis een gracht wordt voorzien. De te voorziene buffering en infiltratie gebeurt hoofdzakelijk in de grachten. Een kleiner gedeelte van de buffering wordt gerealiseerd in de buizen van het stelsel zelf. Het RWA-stelsel zal net voor de aansluiting op de bestaande riolering voorzien worden van een stuwconstructie in de gracht. Vanwege de relatief grote helling van het projectgebied zal het RWA-stelsel meer stroomopwaarts nog uitgerust worden met een 2 extra stuwconstructies in de grachten. Op die manier wordt de diepte van het stelsel beperkt;
Overwegende dat het RWA-stelsel een globale buffering heeft van meer dan 250 m³/ha aangesloten verharde oppervlakte. Er werd een totaal infiltratieoppervlak gecreëerd van meer dan 4 m² per 100 m² verharding. De totale oppervlakte bedraagt 1.900 m² (594 m² + 590 m² + 716 m²). Gelet op de buffereis van 600 m³/ha is er een buffervolume van 114 m³ (114.000 liter) gevraagd. Het volume dat is voorzien bedraagt 90 320 liter, hetgeen niet voldoet aan de buffereis van 600 m³/ha. Deze buffereis komt voort uit het feit dat het rioleringsstelsel aangesloten is op een stelsel dat reeds verzadigd is en geen verhoogde debieten kan verwerken. In andere aanvragen in de omgeving werden ook verhoogde buffereisen gesteld om te voldoen aan de gekende waterproblematiek;
Overwegende dat de buffereis van 600 m³/ha niet wordt gehaald. Er dient meer ruimte voor open hemelwaterbuffering worden voorzien;
Overwegende de beperkte omvang van de verkaveling (11 percelen voor halfopen en open bebouwing) zal de toename van vervoersbewegingen niet aanzienlijk zijn. Het is mogelijk om voldoende private parkeerplaatsen (verharde zone van de voortuin en toegang tot de garage) voor fietsen en wagens op eigen terrein te voorzien voor elk van de loten in deze aanvraag, conform de geldende parkeerverordening. Er worden tevens 6 openbare parkeerplaatsen gerealiseerd, waardoor er meer dan 2,5 parkeerplaatsen per lot in de aanvraag zijn voorzien. De aanvraag is conform de verordening.
Overwegende dat er inzake Toegankelijkheid advies werd gevraagd aan Toegankelijk Vlaanderen. Het advies is voorwaardelijk gunstig. Er moet een aangepaste parkeerplaats voorzien worden, conform aan onderstaande bepalingen en uitgevoerd in een toegankelijke verharding. Grasdallen zijn in dat opzicht niet conform. Dit kan op aanvraag gebeuren, indien de noodzaak zich voordoet;
Overwegende dat de bestaande woning, Waalsestraat 86, behouden blijft, waarbij deze aansluit bij de nieuwe wegenis.
Overwegende de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat nieuwe wegenisinfrastructuur, inclusief groenzones, dient te worden ingelijfd in het openbaar domein;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de aanleg, de verkeersafwikkeling, het onderhoud en/of herstelling van het (nieuwe) openbaar domein;
Overwegende dat uit de hoger geciteerde dossierstukken en ingediende bezwaren blijkt dat:
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake parkeervoorzieningen Zaventem;
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening van 14 december 2020 inzake kernversterking Zaventem;
De Raad beslist inzake de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2022115518 - 2022/74, op basis van de adviezen én de ingediende bezwaarschriften, geen goedkeuring te verlenen met betrekking tot de zaak der wegen, de vaststelling van de rooilijn én het technisch dossier. Het voorgelegde rooilijnplan en technisch dossier worden niet goedgekeurd.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van d.d. 17 december 2001, punt 51/3, houdende : “Zaventem – Diegemstraat (vak Tuinwijkstraat / Hoekplein tot Grensstraat). Uitvoeren van wegvernieuwingswerken. Principebeslissing;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 24 maart 2003, punt G/17.2, houdende : “Zaventem – Diegemstraat (vak Tuinwijkstraat / Hoekplein tot Grensstraat). Uitvoeren van wegvernieuwingswerken. Aanduiding ontwerper (ontwerpbureau L. Goossens)” ;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 20 december 2004, punt 13/4, houdende : “Zaventem : - Diegemstraat (vak Tuinwijkstraat / Hoekplein tot Da Vincilaan / grens met Machelen) – Hoekplein – Lambroekstraat. Beslissing tot het opnemen van een uitvoeringskrediet in de Buitengewone Begroting – dienstjaar 2005 (studiebureau L. Goossens)” en uitbreiding opdracht met Lambroekstraat en Hoekplein ;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 04 juni 2013, punt D.I/2, houdende : “Zaventem – Diegemstraat / Lambroekstraat / Hoekplein. Ereloonnota d.d. 10 februari 2013. Niet-goedkeuring / Nieuwe berekening (Ontwerpbureau L. Goossens);
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 09 juni 2015, punt CBS/2015/1390, houdende : “Overnamecontract opdrachten ontwerpbureau L. Goossens door Infraplan BVBA;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 28 september 2020, punt CBS/2020/2382, houdende : “Zaventem – Heraanleg Diegemstraat / Lambroekstraat / Hoekplein. Bespreking openbaar vervoer “De Lijn”;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 18 oktober 2021, punt CBS/2021/2785, houdende : “Zaventem – Heraanleg Diegemstraat / Lambroekstraat / Hoekplein. Bespreking voorontwerp;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11 april 2022, punt CBS/2022/1044, houdende : “Zaventem – Heraanleg Diegemstraat / Lambroekstraat / Hoekplein. Melding van Infraplan dat wegens ziekte, dossier in onderaanneming, zal overgenomen worden door Group D engineering, Gentsestraat 79 te 8530 Harelbeke;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 03 januari 2024, punt CBS/2023/3216, houdende : “Zaventem - Uitvoeren van riool- en wegvernieuwingswerken in de Diegemstraat - Hoekplein - Lambroekstraat. Akkoord aanstellen veiligheidscoördinator met raamcontract tussen Farys en AB-Solid;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. DOM-260/19/000-Z (3P ID : 1682) werd opgesteld door de ontwerper Group D engineering, Gentsestraat 79 te 8530 Harelbeke in opdracht van Infraplan BVBA, Tuttegemstraat 30 te 9870 Zulte, omvattende :
- bijzonder bestek nr. DOM-260/19/000-Z
- samenvattende opmetingsstaat
- raming
- offerteformulier
- veiligheids- en gezondheidsplan
- uitvoeringsplannen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht door de ontwerper wordt geraamd op :
Netto |
Btw |
Totaal |
|
Ten laste van de Gemeente: |
477.169,60 € |
100.205,62 € |
577.375,22 € |
Ten laste van Farys: |
3.935.004,70 € |
3.935.004,70 € |
|
________________ |
_____________ |
________________ |
|
Totaal: |
4.412.174,30 € |
100.205,62 € |
4.512.379,92 € |
Overwegende dat de totale vermoedelijke kostprijs van dit project, berekend op basis van de raming van de ontwerper voorlopig kan vastgesteld worden op :
Werken ten laste van de gemeente: |
||
* |
leveringen en werken: |
477.169,60 € |
* |
herziening/alg/onvoorziene kosten: ± 5 % |
23.858,48 € |
_______________ |
||
Totaal: |
501.028,08 € |
|
* |
ereloon ontwerper : +/- 6 % |
30.061,68 € |
* |
ereloon veiligheidscoördinator AB-Solid: |
|
- ontwerp +/-: |
18,49 € |
|
- verwezenlijking +/-: |
852,76 € |
|
_________________ |
||
Totaal ereloon: |
30.932,93 € |
|
531.961,01 € |
||
* |
BTW 21 % |
111.711,81 € |
__________________ |
||
Totaal ten laste van de gemeente: |
643.672,83 € |
|
AFGEROND: |
644.000,00 € |
|
Werken ten laste van Farys : |
||
* |
leveringen en werken |
3.935.004,70 € |
* |
herziening/alg/onvoorziene kosten : ± 5 % |
196.750,24 € |
___________________ |
||
Totaal: |
4.131.754,94 € |
|
* |
ereloon ontwerper : +/- 5,38 % |
222.288,42 € |
* |
ereloon veiligheidscoördinator AB-Solid: |
|
- ontwerp +/-: |
170,51 € |
|
- verwezenlijking +/-: |
7.865,99 € |
|
__________________ |
||
Totaal ereloon: |
230.324,92 € |
|
Totaal ten laste van Farys: |
4.362.079,85 € |
|
AFGEROND: |
4.362.500,00 € |
|
TOTAAL TLV VAN DE GEMEENTE EN FARYS |
5.006.500,00 € |
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, en dat dit deel wordt geraamd op netto: 3.935.004,70 € – incl. kosten-afgerond: 4.362.500,00 €;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij de Gemeente Zaventem de procedure zal voeren en in naam van Farys bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 februari 2024, punt CBS/2024/348, houdende : “Zaventem - Diegemstraat (vak Tuinwijkstraat / Hoekplein tot Da Vincilaan / Grens met Machelen) - Lambroekstraat - Hoekplein. Riolerings- en wegvernieuwingswerken. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. (Infraplan BV-GroupD engineering / Ab-Solid / Farys) (3P ID: 1682 - DOM-260/19/000-Z)";
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 750 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode juli 2023 - december 2023 (zie facturen in bijlage).
De gemeente ondersteunt privé-initiatieven zonder winstoogmerk dat als doel heeft een alternatieve muziekopleiding aan te bieden aan de burger. De gemeente faciliteert dit door een huurtoelage te betalen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
De gemeenteraad keurt de toelage aan het JeugdMuziekAtelier Sterrebeek voor periode juli-december 2023 goed.
Chiro Mik Mak Sterrebeek zal komend jaar haar 75 jarig bestaan vieren;
Zij wensen dit dan ook uitbundig te vieren met een weekend vol leuke activiteiten voor jong en oud;
Chiro vraagt via een brief( in bijlage) gericht aan het college om extra financiële ondersteuning voor dit jubileumevenement
De budgetsleutel voor jubileums van verenigingen is voorzien bij dienst feestelijkheden.
In zitting van 12 februari stelt het college voor om een nominatieve subsidie van € 400 te geven aan chiro Mik Mak.
De gemeenteraad gaat akkoord om chiro Mik Mak een subsidie te verlenen.
Om zoveel mogelijk mensen te stimuleren om te bewegen en te sporten. Ook in 2024 wil de sportdienst inzetten op het leren fietsen van volwassenen. Fietsen zorgt voor beweging, maar kan ook de mobiliteit en zelfstandigheid van volwassenen verhogen.
Voor de fietslessenreeks werken we samen met Sportwerk Vlaanderen, net als vorig jaar. Zij voorzien een lesgever voor een groep van maximum 15 deelnemers. Deze lessenreeks bestaat uit 15 lessen, steeds op dinsdag en donderdag van 13u tot 15u. De lessen starten vanaf dinsdag 16 april 2024.
De deelnemers dienen zich in te schrijven bij de sportdienst. De inschrijving heeft ook een kostprijs:
Indien een deelnemer geen fiets heeft, dan kan deze persoon een fiets lenen via de sportdienst. Dit dienen de deelnemers bij inschrijving aan te geven. Indien de deelnemer de fiets gedurende deze periode thuis, en dus buiten de lesuren, wensen te gebruiken, dan kan dit mits het geven van een waarborg van €50.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing GR/2018/146 van 25 juni 2018 'Huishoudelijk en
retributiereglement Vrije Tijd';
Gelet op art.42 van het gemeentedecreet houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad, inzonderheid §3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24/04/2017 betreffende de delegatie die wordt verleend aan het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van de tarieven van de retributies voor in de tijd beperkte activiteiten en prestaties;
De gemeenteraad keurt de organisatie van fietslessen voor volwassen en het daaraan gekoppelde retributiereglement goed.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem werd uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in bovenvernoemd besluit binnen de personeelsformatie één statutaire betrekking adviseur Personeel en Logistiek klasse 3 in het administratief- en logistiek kader;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 29 januari 2024 punt 005 houdende de vacant verklaring en toepassing mobiliteit 2024/01;
Gelet dat de vacante betrekkingen in de eerste cyclus 2024 uiterlijk tegen 9 januari 2024 gemeld dienden te worden aan DRP (via SaRa);
Gelet dat er net na het doorgeven van de behoeftenbepaling aan DRP één functie vrijkwam in het administratief- en logistiek kader naar aanleiding van de aanstelling via mobiliteit van de directeur Personeel en Logistiek door de politieraad van de politiezone Wezembeek-Oppem – Kraainem dd. 05/02/2024;
Gelet de cruciale positie van deze functie is het noodzakelijk dat deze zo snel als mogelijk weer wordt ingevuld;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekking vacant te verklaren bij erratum in de eerste mobiliteitscyclus van 2024 die gepubliceerd wordt op 16/02/2024 en waarvan de behoeftenbepaling vóór 09/02/2024 dient doorgegeven te worden aan DRP:
In het administratief – en logistiek kader:
Eén betrekking van niveau A “Directeur Personeel en Logistiek” klasse 3
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Behalve in uitzonderlijke gevallen is externe werving van Calog-personeelsleden pas mogelijk nadat de mobiliteit zonder resultaat is gebleken (zie artikel IV.I.37 RPPol): de dringende externe werving. De gelijktijdige opening van een betrekking in mobiliteit en via externe werving is onmogelijk, behalve voor de zogenaamde "kritieke" betrekkingen met een zeer specifiek profiel en waarvan men zonder twijfel kan vaststellen en bewijzen dat er slechts een geringe kans is dat de betrekking in kwestie enkel via de mobiliteitsprocedure zal kunnen worden ingevuld (bv verpleegkundigen). Wanneer een betrekking gelijktijdig via mobiliteit en externe werving wordt opengesteld, zal DGS/DSR de externe kandidaatdossiers pas doorsturen na het krijgen van de bevestiging dat geen kandidaat via mobiliteit kon worden aangeworven.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de Ministeriële omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings-en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
Gelet op de nieuwe wervingsprocedure voor het administratief en logistiek kader (artikelen IV.37 tot IV.39 en artikel IV.I.60 RPPOL/ST6) die bepaald dat CALOG-betrekkingen die in de personeelsformatie voorzien zijn in een eerste stap de behoefte aan personeel moet worden uitgedrukt in het kader van een mobiliteitscyclus en in een tweede stap de externe statutaire rekrutering na een vruchteloze mobiliteit;
De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2024 om 21:04.
Namens Gemeenteraad,
Véronique Janssens
Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter