Terug
Gepubliceerd op 17/05/2025

Agenda  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 19:30 Raadszaal
  • Openbaar

    • -00- Mededeling

      • Secretariaat

        • Fluvius - Verslag van de Bijzondere Algemene Vergadering d.d. 25 maart 2025.

          Kennisname verslag 25 maart 2025.

    • -01- Algemeen beleid en coördinatie administratie Gemeente en OCMW

      • Beleid en organisatie

        • Toekenning eretitel burgemeester aan de mevrouw Ingrid Holemans - verzoek aan Vlaamse Regering.

        • Toekenning eretitel schepen aan dhr. Peter Rosel

        • Toekenning eretitel schepen aan mevr. Ingrid Holemans

      • Secretariaat

        • Goedkeuring notulen en audioverslag van de vergadering d.d. 28 april 2025.

        • Zefier - Gewone algemene vergadering (jaarvergadering) op donderdag 12 juni 2025. Goedkeuring agenda en bevestiging van de mandaten.

          De gemeente ontvangt via mail d.d. 04 april 2025 de uitnodiging tot het bijwonen van de algemene vergadering (jaarvergadering) van Zefier op donderdag 12 juni 2025 om 14 uur.

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werd de heer Willy Moortgat, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Marleen Geirnaert, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de vermelde agendapunten en de bevestiging van de mandaten.

        • Fluvius - Algemene vergadering (jaarvergadering) op maandag 23 juni 2025. Goedkeuring agenda en bevestiging van de mandaten.

          De gemeente ontvangt via mail d.d. 04 en 24 april 2025 een uitnodiging en nazending voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius op maandag 23 juni 2025. 

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Alihsan ÖZKAN en de heer Patrick DELAUNOY, als effectief vertegenwoordigers, en mevrouw Chloë OCKERMAN en de heer Lukas SCHILLEBEECKX, als plaatsvervangend vertegenwoordigers, aangesteld.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de vermelde agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius en de bevestiging van de mandaten.

        • Haviland Intercommunale - Algemene vergadering op woensdag 18 juni 2025. Goedkeuring agenda en bevestiging van de mandaten.

          De gemeente ontvangt via mail de oproepingsbrief van 04 april 2025 tot de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale op 18 juni 2025.

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Piet OCKERMAN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Natalie MISEUR, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de agendapunten en de bevestiging van de mandaten. 

        • Farys - Algemene Vergadering op vrijdag 20 juni 2025. Goedkeuring agenda en bevestiging mandaten.

          De gemeente ontvangt op 11 april 2025 een schrijven van Farys ov tot deelname aan de Algemene Vergadering voor de deelnemers op vrijdag 20 juni 2025 om 14u30. Op 05 mei 2025 zenden zij nog aansluitende documentatie.

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Alihsan ÖZKAN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Sara KURT, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de agendapunten en de bevestiging van de mandaten.

        • Creat Services - Algemene vergadering dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 uur. Goedkeuring agenda en bevestiging mandaten.

          Via aangetekend schrijven ontvangt de gemeente de uitnodiging tot de Algemene Vergadering der deelnemers van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025.

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Yannick POOT, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Lukas SCHILLEBEECKX, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de agendapunten en de bevestiging van de mandaten.

        • Poolstok - Algemene Vergadering op vrijdag 06 juni 2025 om 11 uur . Goedkeuring agenda en bevestiging mandaten.

          De gemeenteraad ontvangt via schrijven een uitnodiging voor de algemene vergadering van Poolstok cv op vrijdag 06 juni 2025 om 10 uur.

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 januari 2025 werden de heer Piet OCKERMAN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Stefanie DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de agenda en bevestiging van de mandaten.

        • De Lijn - 34e Algemene Vergadering op dinsdag 27 mei 2025 om 14 uur. Goedkeuring agenda en bevestiging mandaten.

          Op dinsdag 27 mei 2025 om 14 uur houdt De Lijn haar 34e gewone algemene vergadering van aandeelhouders.

          Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025 werd voor de verdere duur van deze legislatuur de heer Lukas SCHILLEBEECKX, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Jona OP DE BEECK, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de vermelde agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordigers te bevestigen.

        • C-Smart Cipal dv - algemene vergadering op dinsdag 24 juni 2025 om 16 uur. Goedkeuring agenda en bevestiging mandaten.

          Op dinsdag 24 juni 2025 om 16 uur houdt Cipal haar Algemene Vergadering.

          Bij raadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden mevrouw Jona OP DE BEECK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Yannick POOT, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de agendapunten en bevestiging mandaten.

        • Interza cvba - Jaarvergadering op woensdag 25 juni 2025 om 19 uur. Goedkeuring agenda en bevestiging mandaten.

          Op woensdag 25 juni 2025 om 19 uur houdt Interza cvba haar jaarvergadering.

          Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 16 december 2024 werden mevrouw Natalie MISEUR, mevrouw Jona OP DE BEECK, mevrouw Stefanie DE MOL, en de heren Tony OKMEN, Lukas SCHILLEBEECKX en Yannick POOT, aangeduid als vertegenwoordigers.

          De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de agendapunten en de bevestiging van de mandaten.

        • IOED - Werking 2024-2025. Goedkeuring activiteitenverslag, jaarrekening, planning en begroting van de projectvereniging.

          Via mail d.d. 31 maart 2025 van Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters ontvangt de gemeente het activiteitenverslag, jaarrekening, planning en begroting van de projectvereniging, om voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad. 

    • -03- Preventie - Veiligheid

      • Secretariaat

        • Brandweerzone Vlaams-Brabant West - Jaaractieplan 2025.

    • -04- Algemene leiding administratieve personeelsaangelegenheden

      • Personeel

        • Aanpassing toepassingsgebied Car Policy - uitbreiding decretale graden

          Aanpassing toepassingsgebied Car Policy - uitbreiding decretale graden

        • Goedkeuring timing selectieprocedure algemeen directeur - selectievoorwaarden - functiebeschrijving

          Goedkeuring timing selectieprocedure algemeen directeur - selectievoorwaarden - functiebeschrijving

    • -16- Grondbeleid

      • Landmeter

        • ZAVENTEM – Kleine Daalstraat/park H. Henneaulaan – nieuw voetgangersbrugje ter verbinding over “De Woluwe” (onbevaarbare waterloop 1 ste Categorie): Zaak der wegen/technisch dossier, vaststelling rooilijnplan (OMV_2024136577 - Dossier 2025/45)

          Er werd door Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg (Meerbeek), in opdracht van de gemeente Zaventem een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van een voetgangersbrug over de Woluwe ter hoogte van de kadastrale percelen, Zaventem 2 de Afdeling, Sectie C nrs. 291E 5 en 294 Z 3, ter plaatse gekend Kleine Daalstraat. Het ontwerp voorziet in de aanleg van een voetgangersbrug over de Woluwe binnen nieuwe rooilijnen, in het verlengde van twee eerder aangekochte kadastrale percelen dewelke de verbinding maken tussen de wegenis Kleine Daalstraat en het gemeentelijk park H. Henneaulaan. Het rooilijnplan voorziet in drie innames (5ca + 7ca + 7ca) dewelke in een latere fase voorzien zijn om over te dragen aan het openbaar domein van de gemeente Zaventem. Voor het dossier werd een openbaar onderzoek gehouden van 14 maart 2025 t.e.m. 12 april 2025 waarbij één bezwaarschrift werd ingediend. De Raad wordt verzocht het hierbij horende rooilijnplan en het technisch dossier inzake het ontwerp tot uitvoering van een voetgangersbrug over de Woluwe goed te keuren.

        • SINT-STEVENS-WOLUWE – Ellie Aubinaustraat – principebesluit verwerving één perceel “bouwland” in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen Provincie Vlaams-Brabant (kadastraal perceel nr. 5 B 379X) - (ID2024/0024)

          In het kader van de uitvoering en realisatie van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen in overleg met de Provinciale erosiecoördinator, wordt een onroerend goed door de verdeelde eigenaars te koop aangeboden aan de gemeente. Het betreft één perceel bouwland gelegen Ellie Aubinaustraat en gekadastreerd Zaventem 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 379X, met een oppervlakte van 22a 69ca volgens kadastrale legger. De verdeelde eigenaars bieden het perceel aan de gemeente aan tegen de verkoopprijs van  18.152,00 euro volgens de kadastrale oppervlakte, hetzij 8 euro/m². Overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem is het wenselijk om dit onroerend goed aan te kopen. Bovendien kan de gemeente overeenkomstig de bepalingen van het Provinciaal reglement subsidies aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijbehorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten. De aankoop van onroerende goederen in het kader van erosiebestrijding is nominatief voorzien in het vastgestelde budget van de Meerjarenplanning gemeente Zaventem. De Raad wordt verzocht deze principiële aankoop goed te keuren.

    • -27- Feestelijkheden - Jumelage

      • Feestelijkheden

        • Verlenen van een bijzondere gemeentelijke toelage aan de dorpsraad Nossegem voor de organisatie van Nossegem 915 op 6 en 7 september 2025.

        • Toelage aan Diving club Zaventem ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan.

    • -39- Financien en begroting gemeente en OCMW

      • Bevolking

        • Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanslagjaren 2025-2031

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt de belastingverordening op de afgifte van administratieve stukken (aanslagjaren 2024-2025) zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 (bijlage 1) gewijzigd vanaf 1 juli 2025.

          Tevens wordt voorgesteld bestaande belastingtarieven te verhogen en voor een aantal nieuwe producten/documenten een gemeentelijke belasting te heffen. Voor wat betreft de verhoging van de gemeentelijke tarieven, wordt er tevens verwezen naar een benchmarking bij enkele andere gemeenten/steden (bijlage 2).  

    • -51- Politie

      • Politie

        • Vacant verklaring en toepassing derde mobiliteitscyclus van 2025

    • -Z99- Varia

      • Secretariaat

        • Varia.